eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
234 ویدیو
59 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌 این گونه روایات که سخن از تحریف قرآن به میان آورده اند ناظر به تحریف معنوی و عملی قرآن و نادیده گرفتن احکام آن است نه تحریف لفظی ، در ذیل بخوانید ؛ 🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2836
🤔 ❔دانش بی مرز امام جعفر صادق در مورد رگهای بدن انسان ❗️ امام صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) هر روز سیصد و شصت بار، به تعداد رگهای بدن، حمد خدا می کردو می گفت «الحمدلله رب العالمین کثیراً علی کل حال» «در تمام حالات و به طور فراوان حمد و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان باد» 📚(الکافی 2/503) _ امام صادق(ع) 🔴از قول رسول خدا(ص) فرمود: در بدن آدمی سیصد و شصت رگ وجود دارد، که یکصد و هشتاد رگ آن متحرک و یکصد و هشتاد رگ دیگر ساکن است، اگر رگ های متحرک ساکن شوند یا بالعکس رگ های ساکن متحرک گردند آدمی خوابش نمی برد. از این رو رسول خدا(ص) چون صبح می کرد سیصد و شصت مرتبه می گفت «الحمدلله رب العالمین کثیراً علی کل حال» «در تمام حالات و به طور فراوان حمد و ستایش مخصوص پروردگار جهانیان باد» و چون شب فرا می رسید ذکر گذشته را نیز به همان شماره تکرار می فرمود. 📚(الکافی 2/503) سنن النبی صفحه 325 💠💠 👌یکی از دستگاه های اساسی بدن که با ظرافت خاصی آفریده شده است و حیات انسان وابسته به آن است قلب می باشد که تامل در شگفتی های خلقت آن ، انسان را به سوی خالق و آفریینده ، راهنمایی می کند . ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « در انسان، پاره ْ‏گوشتى است كه اگر سالم باشد، همه بدن به سلامت آن، سالم است و اگر گرفتار بيمارى باشد، همه بدن به بيمارى آن، بيمار است: قلب انسان » 📚میزان الحکمه ج 9 ص 503 ❕ امام رضا عليه السلام فرمود ؛ « خداوند، بدن را به هيچ دردى گرفتار نساخته، مگر اين كه براى آن، دارويى هم قرار داده است كه بدان، درمان شود. هر نوع درد نيز نوعى درمان و چاره دارد؛ چرا كه اين بدن‏ها بر سياق يك مملكت، ساخته شده ‏اند. پادشاه اين سرزمين، قلب است. رگ‏هايى كه در بدن و مغز وجود دارد، كارگران ‏اند. خانه آن پادشاه، قلب انسان است. سرزمين آن پادشاه، بدن انسان است، و دستان، پاها، چشمان، لب‏ها، زبان و گوش‏ها نيز ياران اويند. » 📚بحار الانوار ج 62 ص 309 ❕كارهاى اساسى قلب را مى‏ توان در دو قسمت زير خلاصه كرد ؛ 1⃣ پس از آنكه خون، پاكيزه و تصفيه شد، در اثر حركت‏هاى مخصوص حفره ‏هاى فوقانى، به وسيله سياه رگ‏هاى شش، وارد دهليز چپ (تحويل دار قلب) مى‏ شود؛ ❕ حفره مزبور (دهليز چپ) به وسيله انقباض و جمع شدن با باز شدن دريچه، خون محتوى خود را به حفره پايين (بطن چپ) خالى مى‏ كند و بطن چپ نيز (وكيل خرج قلب) در اثر انقباض شديد، خون را به وسيله لوله بزرگى به نام سرخرگ آئورت، با فشار تمام به داخل شريان‏ها و مويرگ‏هاى بدن مى ‏فرستد و به اين وسيله، خون در لوله ‏هاى پرپيچ و خم و باريك بدن به راه افتاده و عادلانه در تمام قسمت‏هاى بدن تقسيم مى ‏گردد. 👌اينجاست كه رازِ بزرگى و استحكام بطن چپ نيز روشن مى‏شود، زيرا بطن چپ، بايد در يك انقباض، با فشار زياد، سيل خون را به تمام نقاط بدن برساند. به همين خاطر بايد ساختمان آن نيز از جهت استحكام و ظرفيّت متناسب با اين وضع باشد، يعنى ديواره ‏هايش محكم باشد تا هنگام انقباض، بتواند فشار بيشترى را تحمّل كند و حجمش هم بيشتر باشد تا در هر مرتبه مقدار زيادى خون در رگ‏ها به جريان افتد . 2⃣ خون كه حامل موادّ غذايى و حياتى است، بعد از آنكه به اين ترتيب با سرعت و نشاط، سيل ‏آسا در تمام بدن منتشر شد و با يك بخشش بى‏ دريغ موادّ حياتى لازم سلّول‏ها را به آنها داد، بار ديگر به سوى وطن اصلى (قلب) حركت مى ‏كند و به وسيله دو مجراى مخصوص به نام «سياهرگ زيرين» و «زبرين»، وارد دهليز راست مى‏ گردد. ❕خون در اين بازگشت ديگر آن سرعت، نشاط و شفّافيّت گذشته را ندارد و علاوه بر اينكه موادّ حياتى را از دست داده، حامل موادّ سمّى است كه از سلّول‏ها جمع ‏آورى كرده و به همين خاطر رنگ آن تيره و كبود است. 👌دهليز راست هم كه خون كثيف و افسرده را دريافت داشته، به نوبه خود با يك ضربه (انقباض)، آن را به بطن راست مى‏ ريزد و سپس خون مزبور در اثر انقباض ديواره‏ هاى بطن راست به طرف ريه‏ ها رانده مى‏ شود و همان طور كه در ادامه خواهيم ديد خون كثيف، پس از عبور از سرخرگ شش، در مويرگ‏هاى بيشمار ريه‏ ها پخش شده، در آنجا تصفيه مى‏ شود و دوباره با نشاط و رنگ روشن به دهليز چپ قلب باز مى‏ گردد و فعّاليّت حياتى خود را از نو شروع مى ‏كند. بنابراين خون در بدن، دو گردش دارد ؛ 🔸الف) گردش بزرگ و طولانى، كه در تمام بدن انجام گرفته و از بطن چپ آغاز و در بطن راست پايان مى ‏يابد. 🔸ب) گردش كوچك و كوتاه، كه از بطن راست شروع شده، پس از تصفيه در پالايشگاه شش‏ها، در دهليز چپ خاتمه پيدا مى‏ كند و قلب با قدرت و پشت‏كار عجيبى مانند دو دستگاه تلمبه قوى خودكار به وسيله ضربات متوالى، اين دو گردش خون را اداره مى ‏كند. 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕رگها به منزله لوله ‏هاى بزرگ و كوچك براى تقسيم عادلانه خون هستند و شكل ساختمان و موقعيّت آنها در گردش خون، اهميّت بسزايى دارد و سه نوع رگ خونی در بدن ديده مى ‏شود، سرخرگ ‏ها،سياه رگ‏ ها و مويرگ ها . 👌سرخرگ‏ها، لوله ‏هاى قابل ارتجاعى هستند كه خون را از قلب گرفته و از خود عبور مى‏ دهند و به جهت ارتجاعى بودن مى‏ توانند باز و بسته شده و عمل قلب را تكميل كنند و خون را با فشار به جلو برانند. ❕اين نوع از رگ‏ها كه «شريان» ناميده مى ‏شوند اغلب در اعماق بدن جا دارند و پس از مرگ به علّت انتقال خون آنها به سياه رگ‏ها، خالى مانده و به صورت لوله‏ هاى زردرنگى در مى ‏آيند. 👌 قسمت ديگر از رگ‏ها كه به نام سياه رگ‏ها و وريدها ناميده مى‏ شوند، خون تيره رنگ در آنها به سوى قلب جريان دارد. رنگ اين لوله‏ ها قرمز و قابليت ارتجاعى آنها كمتر است و مهم‏ترين سياه رگ‏هاى بدن، چهار سياهرگ گردن و دو سياهرگ زيرين و زبرين قلب مى‏ باشد. ❕نوع سوم كه به علّت ظريفى و نازكى، آنها را «مويرگ» مى ‏نامند به تعداد فوق العاده زيادى در تمام قسمت‏هاى بدن پخش شده و عدّه ‏اى از آنها به قدرى نازك و باريكند كه با چشم ديده نمى ‏شوند. قطر مويرگ‏ها اغلب از 6 تا 12 ميكرون است. جالب آنكه موادّ غذايى و حياتى از ديواره اين مويرگ‏ها به خارج نفوذ كرده و موادّ دفعى و سمّى نيز به داخل آنها نفوذ مى‏ كند و به اين وسيله عمل جذب و دفع سلّول‏ها انجام مى‏ گيرد. 📚آفریدگار جهان ص 133 👌تعداد این رگ های خونی به قدری زیاد است که علم نتوانسته است که آنها را به شماره در آورد اما می گویند طول مجموع رگ‌های بدن انسان برابر با ۱۰۰٬۰۰۰ کیلومتر‏(۶۰٬۰۰۰ مایل) می‌شود که دو و نیم برابر دور زمین است. 🌐https://b2n.ir/725678 👌چنان که گذشت از این رگ های خونین سرخرگ ها ارتجاعی بوده و حرکت و نبض دارند و از این طریق وظیفه خود را اجرایی می کنند ؛ 🌐https://b2n.ir/111163 ❕با توجه به این توضیح روایات مورد استناد معاند را مرور کنیم . 👌پيامبر گرامی فرمود ؛ « در آدمى ‏زاده، سيصد و شصت رگ است و از اين شمار، صد و هشتاد تا متحرّك، و صد و هشتاد تا ساكن ‏اند. اگر آن رگ‏هاى متحرّك، ساكن مى‏ بود، انسان باقى نبود و اگر هم آن رگ‏هاى ساكن، تحرّك مى‏ يافت، انسان از ميان مى ‏رفت » 📚امالی طوسی ص 597 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « پيامبر خدا، در هر روز، سيصد و شصت بار، به شمارِ رگ‏هاى بدن، خداوند را سپاس مى‏ گفت و مى ‏فرمود: «پروردگار جهانيان را به فراوانى و در هر حال، سپاس!». 📚الکافی ج 2 ص 503 👌و فرمود ؛ «در بدن آدمي زاد، سيصد و شصت رگ است: صد و هشتاد تاى آن متحرّك، و صد و هشتاد تاى ديگر، ساكن ‏اند. اگر آن رگ‏هاى متحرّك، ساكن بودند، انسان نمى ‏خفت؛ و اگر آن رگ‏هاى ساكن، متحرّك بودند نيز انسان نمى‏ خفت». پيامبر خدا، هر روز صبح، سيصد و شصت بار مى‏ گفت: «خداوندِ جهانيان را به فراوانى و در هر حال، سپاس!» و شامگاهان نيز چنين مى ‏گفت. » 📚الکافی ج 2 ص 503 👌چنان که گفتیم تعداد رگ های بدن انسان فراوان است و هنوز علم نتوانسته است شماره دقیقی از آن ارائه کند ، و از این رگ ها ، سرخرگ ها خاصیت حرکتی و ارتجاعی دارند . ❕چه مانعی دارد که روایات فوق ، اشاره به 360 رگ حیاتی باشد که نقش اصلی را در جریان گردش خون و حیات متداول انسان ، ایفاء می کنند که از این 360 رگ ، برخی سرخرگ هستند که حرکتی و ارتجاعی اند و برخی غیر سرخرگ اند که غیر حرکتی اند ، اما هنوز علم نسبت به این رگ های اصلی و حیاتی ، و کارکرد آن ، آگاهی تفصیلی پیدا نکرده است چرا که معلومات فعلى انسان نسبت به مجهولات او بسيار كم و بى ارزش است و در پيرامون هر مسأله حل شده علمى، هزاران مسأله مجهول وجود دارد كه به تدريج با مجاهدات فراوان دانشمندان پرده از روى آنها برداشته مى‏ شود. به راستى اگر بخواهيم نسبت‏ معلومات و مجهولات كنونى را با هم مقايسه كنيم، نتيجه آن يك كسر فوق العاده كوچكى مى ‏شود كه با صفر فاصله زيادى ندارد. ❕از همه چيز نزديك‏تر به خود ما، حيات و زندگى ماست و بايد با كمال تأسّف اعتراف كرد كه هنوز از حقيقت آن كمترين اطّلاعى نداريم. يكى از دانشمندان مى ‏گويد زندگى و كيفيّات حياتى جانداران، مانند درياى وسيع و پهناورى است كه ما فقط از دور، پرتوى از امواج آن را مشاهده مى ‏كنيم. 👌الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مى‏ گويد ؛ «انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمى‏ توان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مى‏ گويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مى‏ كنند بدون پاسخ مى‏ ماند». 📚خدا را چگونه بشناسیم ، ص 218 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی در مورد توسل کردن امامان علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2837
👌پاسخ کانال معاند در مورد تعداد حیواناتی که به همراه نوح نبی در کشتی سوار شدند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2838
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد لعن دشمنان اهل بیت و لعن علنی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2839 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2840
👌پاسخ وهابی در مورد نذر کردن برای غیر خدا و شرک بودن نذرهای شیعیان را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2283
👌پاسخ معاند در مورد شراب بهشتی و کیفیت آن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2842
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد امتناع امام حسین علیه السلام از پذیرش یاری فرشتگان و فلسفه آن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2843
🤔 ❔آیا علی ابن ابیطالب آدم بی تربیت و فحاشی بوده است ❗️❗️❗️❗️ در کتاب سفینه البحار شیخ عباس قمی جلد ۸ صفحه ۴۷۳ امده : روی ابومخنف ( از شیعیان ثقه می باشد ) من عبدالله علی امیر المومنین الی عبدالله بن قیس اما بعد 👈یا ابن الحائک یا عاض ایر ابیه👉 علی در نامه ای به ابوموسی اشعری می نویسد : از بنده خدا علی بن ابی طالب امیر مومنان به ابوموسی اشعری والی کوفه ، ای بافنده زاده ، ای کسی که آلت پدرت را خورده ای ❗️❗️ 💠💠 1⃣در مورد سب و دشنام به دیگران و حرمت و موارد استثناء آن ، در گذشته بحث مفصلی داشته ایم ، نمایه ذیل را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844 2⃣شیخ عباس قمی در کتاب سفینه البحار ، نقل مذکور را از کتاب بحار الانوار علامه مجلسی می آورد . 📚بحار الانوار ج 32 ص 86 ❕علامه مجلسی هم نقل مذکور را از کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید سنی مذهب می آورد ؛ 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 14 ص 10 👌در ذیل ثابت کرده ایم که ابن ابی الحدید سنی مذهب بوده است : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4719 ❕ابن ابی الحدید هم بدون ذکر سند ، به نقل از « ابو مخنف » نقل مذکور را می آورد . 👌 بنابراین ؛ 🔸1 _ مستند اصلی نقل فوق یکی از کتب اهل سنت است نه تشیع . 🔸2_ در کتاب شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید هم نقل مذکور بدون سند آمده است که این گواه بر ضعف روایت مذکور است . 3⃣ جریان نامه علی علیه السلام به عبد الله بن قیس یا همان ابوموسی اشعری ، در نهج البلاغه نامه 63 هم آمده است ، اما تعبیر مذکور در آن نیست . ❕ماجراى نامه چنين است كه وقتى امام امير المؤمنين عليه السلام با لشكر خود به سوى‏ بصره آمد و آتش جنگى را كه طلحه و زبير و عايشه برافروخته بودند خاموش كند دو نفر از ياران خود به نام محمد بن جعفر و محمد بن ابى بكر را براى بسيج مردم كوفه فرستاد. گروهى از مردم كوفه بعد از شنيدن پيام على عليه السلام شبانه به سراغ ابوموسى‏ اشعرى رفتند تا با او در اين زمينه مشورت كنند كه آيا همراه اين دو نفر به سوى على عليه السلام حركت كنند يا نه. ابو موسى (با لحن شيطنت ‏آميزى) گفت: اگر راه آخرت را مى‏ خواهيد در خانه‏ هاى خود بنشينيد و تكان نخوريد و اگر راه دنيا را مى‏ خواهيد همراه اين دو نفر حركت كنيد و به اين ترتيب مانع از خروج اهل كوفه شد. اين سخن به نمايندگان على عليه السلام رسيد. آنها شديدا به ابو موسى اعتراض كردند. او در پاسخ گفت: بيعت عثمان بر گردن على و بر گردن من و گردن‏هاى شماست‏ و مطابق نقل دیگر گفت مردم! ياران محمد و اصحاب او، نسبت به مسائل از ديگران آشناترند و اين فتنه‏اى كه برپا شده انسان خواب در آن بهتر از بيدار و بيدار نشسته بهتر از ايستاده است ... بنابراين‏ شمشيرها را در غلاف كنيد و وارد اين معركه نشويد (او با اين شيطنت مى ‏خواست امام را در حكومت و خلافتش به ضعف بكشاند، زيرا از پرونده تاريك خود باخبر بود) ❕به ‏هرحال هنگامى كه سخنان نابخردانه ابوموسى به على عليه السلام رسيد، امام نامه فوق را براى او نوشت. خلاصه نامه توبيخ شديد ابوموسى و دعوت به حركت كردن با مردم كوفه به‏ سوى امام و عزل او از فرماندارى كوفه در صورت عدم شركت و نكوهش او به سبب موضع‏ گيرى‏ هاى نابخردانه اوست. 📚پیام امام امیر المومنین ج 11 ص 249 4⃣تعبیر « یا عاض ایر ابیه » با توجه به آنکه « عاض » به معنای « گاز گیرنده » و « ایر » هم به معنای « آلت تناسلی » است چنین معنا می شود ؛ « ای کسی که گاز گیرنده آلت پدرش است » چنین تعبیر در زبان عرب ، ضرب المثلی است برای کسی که قدم در جای پای پدران گمراهش بر می دارد و از طریقه پدرانش جدا نمی شود ، چنان که علامه مجلسی در شرح عبارت مذکور می نویسد ؛ « شاید معنای سخن مذکور ، اخذ و گرفتن سنت پدر کافر و تن دادن به رویه جهل گونه و تعصب گونه و پر عیب پدر باشد » 📚بحار الانوار ج 32 ص 91 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخی به معاند که از روی عجز و ناتوانی ما را متهم به دروغگویی می کند در مورد سند نهج البلاغه ؛ 1⃣ما معتقدیم که روایات نهج البلاغه « موثوق الصدور » است ، یعنی مطابق آیات قرآن و روایات متواتر اهل بیت علیهم السلام است و همین روشن ترین قرینه بر صحت آن می باشد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2845 2⃣ فصاحت و بلاغت بی نظیر نهج البلاغه ، گواه بر آن است که از غیر معصوم صادر نشده است ، چنان که ابن ابی الحدید می گوید ؛ « امّا فصاحت، او پيشواى فصيحان و سرور بليغان است و لذا در باره كلام او گفته شده پايين‏ تر از كلام خالق و برتر از كلام مخلوقين است و مردم از او راه و رسم خطابه و نوشتن را آموخته ‏اند» ( شرح نهج البلاغه ، ج 1 ص 24) 3⃣آنچه در نهج البلاغه آمده است ، قبل از سید رضی در کتب علمای بزرگ شیعه و سنی نقل شده است و سید رضی آنها را جمع آوری کرده است ، تمام آنچه در نهج البلاغه آمده است دارای سند است که جهت اطلاع از اسناد آن به كتاب «مصادر نهج البلاغة و أسانيده»، «السيّد عبد الزهراء الحسينى الخطيب» مراجعه کنید . 4⃣در ذیل در مورد سند نهج البلاغه بحث مفصلی داشته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2847
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد چرایی حرمت استفاده مرد از زینت آلات پر زرق و برق چون طلا را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2848 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2849