eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌اگر چه وهابیت طرفدار رابطه خوب با تشیع نیست ، اما امامان اهل بیت علیهم السلام شیعیان را توصیه به وحدت و حسن رفتار با اهل سنت کرده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2415
👌پاسخ شبهه پراکنی ها در مورد نامه و عریضه انداختن مردم در چاه جمکران را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2898
بر_نژاد 🤔 ❔به نظر شما اگر امام عصر روحی فداه علنا حاضر بودند به اصحاب خود چه لباسی را توصیه میکردند که بپوشند؟کت و شلوار با کراوات؟ . جواب نامه: بسم الله الرحمن الرحيم والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته، در حدیث امام بحق ناطق حجت رب حضرت صادق علیه السلام میفرمایند: خیر لباس کل زمان لباس اهله. بهترین لباس هر زمانی لباس اهل آن زمان است. . در اغلب تشرفاتی که حاصل گردیده لباس حضرت سلام الله علیه لباس مردم همان محل بوده که تشرف حاصل گردیده. . حسن اللهيارى 💠💠 👌در این شکی نیست که لباس روحانیت همان لباس پیامبر گرامی و ائمه اطهار علیهم السلام است ما در ذیل مفصلا به این موضوع پرداخته ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9357 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10705 ❕مثلا در مورد عمامه ، پیامبر گرامی فرمود ؛ « با چهره گشوده و عمامه به مسجدها درآييد؛ زيرا عِمامه‏ ها، تاجهاى مسلمانان است. » 📚میزان الحکمه ج 10 ص 244 ❕و در نقل دیگر آمده است ؛ «رسول خدا در سال فتح مكّه در حالى كه عمامه سياه داشت، وارد مكّه شد. » 📚همان منبع ❕ امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « در روز بدر، فرشتگان عمامه‏ هاى سفيد دنباله‏ دار بر سر داشتند. » 📚الکافی ج6 ص 461 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « رسول خدا با دست خود بر سر على عليه السلام، عمامه بست و از جلو، سر پَر آن را آويزان كرد و از پشت سر به اندازه چهار انگشت كوتاه كرد و آن‏گاه فرمود: برگرد. على عليه السلام برگشت. فرمود: رويت را به طرف من كن. و على عليه السلام به طرف پيامبر رو كرد. رسول خدا فرمود: تاجهاى فرشتگان، اين گونه است. » 📚الکافی ج 6 ص 461 👌این مضمون از نقل ، متعدد و فراتر از آن است که بیان شود ، همینطور در نقل های متعدد دیگری توصیه به پوشیدن عباء و نعلین به مانند آنچه پیامبر گرامی واهل بیت ایشان می کردند ، شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 5 ص 61 باب 32 _ بحار الانوار ج 80 ص 189 باب 2 ❕روشن می شود که پوشش روحانیت ، همان پوشش پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان علیهم السلام است . به خاطر این که روحانیت در تبلیغ دین ، از پیامبر گرامی و امامان معصوم علیهم السلام ، جانشینی می کنند ، لذا برای شناخته شدن در جامعه به عنوان پاسخگوی سوالات دینی مردم ، همان لباسی را بر تن می کنند که پیامبر گرامی و امامان معصوم معمولا بر تن می کردند ، با توجه به آن که افراد هر قشری از جامعه که وظیفه خاصی دارند و جزء صنفی هستند ، لباس اختصاصی برای خود انتخاب می کنند تا به آن لباس شناخته شوند ، روحانیت هم ناگزیر از لباس خاصی است که به وسیله آن از دیگر اقشار شغلی جامعه شناخته شود و چه لباسی بهتر از همان لباسی که آورنندگان دین میپوشیدند چرا که روحانیون مبلغ آیین آنها هستند و با پوشیدن لباس آنها ، هم یاد و خاطره آن بزرگواران درجامعه تداعی می شود و هم لباس اختصاصی برای روحانیت تعیین می شود . 👌استدلال کسانی که می گویند روحانیت نباید لباس مذکور را بپوشد آن است که در روایات گفته شده است که بهترین لباس ها ، لباسی است که مطابق زمان زندگی فرد است و لباسی که امروزه مطابق اهل زمان است کت و شلوار و کروات است ، در حالی که روایاتی که توصیه به پوشیدن لباس اهل زمان می کند برای نهی کردن از پوشیدن لباس شهرت است ، که فرموده اند لباسی نپوشید که موجب شهرت و خواری شما باشد ، بلکه از لباس متداول در زمانتان استفاده کنید . ❕ حمّاد بن عثمان می گوید در خدمت امام صادق عليه السلام بودم كه مردى به آن حضرت عرض كرد ، خداوند به صلاحت دارد! شما فرموديد كه على بن ابى طالب عليه السلام لباس خشن به تن مى‏ کرد، پيراهن چهار درهمى مى‏ پوشيد و امثال اين‏ها، در حالى كه مى‏ بينيم شما خود جامه‏ اى نيكو پوشيده ‏ايد . ❕حماد مى ‏گويد ؛ حضرت به او فرمود: على بن ابى طالب عليه السلام آن لباس‏ها را در زمانى مى‏ پوشيد، كه عيب نبود. اگر چنان لباس‏هايى را امروز مى‏ پوشيد، موجب انگشت‏ن ما شدن او مى‏ شد. پس، بهترين لباس هر زمانى لباس مردم آن زمان است » 📚الکافی ج 6 ص 444 ❕بنابراین توصیه به پوشش لباس اهل زمان برای آن است که افراد پوششی نپوشند که مصداق پوشش لباس شهرت باشد که موجب خواری و انگشت نما شدن آنان می گردد ، در حالی که ما مفصلا در گذشته ثابت کردیم که لباس روحانیت ، لباس شهرت و خواری نیست ، بلکه لباس اهل زمان است زیرا پوشش اختصاصی علماء در زمان کنونی است ، چنان که کت و شلوار ، پوشش اهل سیاست است ، یا لباس نظامی پوشش ، نظامیان است و ... 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 ❔آیا می توان گفت لباس مخصوص نظامیان یا پزشکان ، یا آتش نشانان و ... لباس شهرت است و مطابق لباس اهل زمان نیست ❗️همانطور که لباس سایر اقشار جامعه لباس شهرت نیست ، زیرا موجب شناخته شدن آنان می شود نه خوار شدن و هتک آنان ، لباس روحانیت هم لباس شهرت نیست ، و تنها موجب شناخته شدن روحانیت می شود ، و بلکه به خاطر انتساب لباس مذکور به پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان ، موجب شرف و آبرو صاحب آن می شود . 👌مطابق نقل های فوق ، اهل بیت علیهم السلام توصیه به پوشش عمامه و عباء کرده اند ، این بیان اهل بیت برای یاد آوری نام و خاطره آورندگان دین در جامعه بوده است که همگان خود را شبیه به آنان کنند و بهتر بتوانند از اخلاق و رفتار نیکوی آنان الگو گیری کنند ، بنابراین لباسی که یاد آور ، آورنندگان دین است ، لباس عزت و شرف و بزرگی است نه لباس خواری و مذمت تا مصداق لباس شهرت شود . 🔸این که برخی افراد جاهل روحانیت را به سخره می گیرند ، این سخره گرفتن به خاطر مخالفت با اصل وجودی روحانیون است نه لباس آنان ، چنان که پیامبر اسلام و پیامبران پیشین نیز از دست این افراد در امان نبودند ، تا جایی که خداوند فرمود ؛ « (با اين حال نگران نباش) جمعى از پيامبران پيش از تو را به باد استهزا گرفتند اما سرانجام آنچه را مسخره مى‏ كردند دامانشان را گرفت (و عذاب الهى بر آنها نازل شد).» ( انعام 10 ) 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10705 👌نکته جالب آن است که پوشش امام عصر علیه السلام در عصر ظهور ، مطابق با پوشش روحانیت است ، یعنی ایشان با عمامه و عباء خواهند بود . ❕در نقلی امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «به خدا سوگند، گوئى او را با چشم خود مى‏ بينم كه وارد مكّه شده در حاليكه عبای پيامبر بر تن و عمّامه ‏اى زرد بر سر دارد، نعلین پیامبر به پاى او دقيقا منطبق است و نيزه رسول اكرم در دست اوست‏ » 📚بحار الانوار ج 53 ص 6 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ «صاحب اين امر با ميراثهاى پيامبر اكرم از مدينه خارج شده رهسپار مكّه معظّمه گردد. راوى پرسيد: ميراث پيامبر اكرم چيست؟ فرمود ، شمشير، زره، عمامه، عباء ، تازيانه، پرچم، كمان و زين اسب آن حضرت، چون وارد مكّه شد، شمشير را از غلافش درمى ‏آورد، زره، عباء و عمامه را مى‏ پوشد، پرچم را برافراشته، تازيانه را به دست مى‏ گيرد و از خداى تبارك و تعالى اذن ظهور مى‏ طلبد » 📚الکافی ج 8 ص 225 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « قائم عليه السّلام، چون خروج كند، عمّامه بر سر نهد و در مقام، نماز كند و به سوى پروردگار خود تضرّع نمايد. پس هرگز رايتى از او برنگردد؛ يعنى به هر جا فرستد، فتح كند.» 📚تاویل الایات ص 399 ❕امام حسین علیه السلام هم در هنگام رجعت ، با عمامه است چنان که مفضّل به امام صادق علیه السلام عرضه داشت ؛ « اى آقاى من، آيا آن هفتاد و دو نفر كه با امام حسين عليه السّلام شهيد شدند با آن حضرت ظهور مى‏ كنند؟ فرمود: آرى، ظهور مى‏ كنند و در ايشان باشند ابو عبد اللّه، حسين بن على عليه السّلام با دوازده هزار صديق از شيعه على عليه السّلام و بر سر حسين عليه السّلام عمامه سياه در آن ‏روز باشد » 📚بحار الانوار ج 53 ص 7 ❕ادامه👇
🔸ادامه👇 👌نکته جالبتتر آنکه ، بر خلاف ادعای اللهیاری ، کسانی که در عصر غیبت به محضر امام عصر علیه السلام مشرف شده اند ، ایشان را با عباء و عمامه دیده اند . ❕قطب راوندى در كتاب خرايج از ابى الحسن مسترق روايت كرده كه گفت ؛ «روزى در مجلس حسن بن عبد اللّه بن حمدان ناصر الدوله بودم. در آنجا سخن ناحيه حضرت صاحب عليه السّلام و غيبت او مذكور شد. من به آن سخنان استهزاء نمودم. ناگاه عمويم حسين، داخل آن مجلس شد و كلام مرا شنيد. گفت: اى فرزند، من نيز اين اعتقاد تو را داشتم در اين باب؛ تا آنكه حكومت شهر قم را به من دادند در وقتى كه اهل قم بر خليفه عاصى بودند و هر حاكمى كه مى‏ رفت او را مى ‏كشتند و اطاعت نمى‏ كردند. پس لشكرى به من دادند و مرا به سوى قم فرستادند. چون به ناحيه" طرز" رسيدم، به شكار رفتم. ناگاه شكارى از پيش من به در رفت. من از عقب آن تاختم و از لشكر بسيار دور افتاده به نهرى رسيدم و از ميان آن روان شدم و هرقدر بيشتر مى ‏رفتم وسعت نهر زيادتر مى‏ شد. ناگاه سوارى پيدا شد. بر اسب اشهبی سوار و عمامه خز سبزى بر سر داشت و به غير چشمهايش در زير آن نمى‏ نمود و دو موزه سرخ برپا داشت. متوجه من شده گفت: اى حسين!- و مرا امير نگفت و به كنيت هم نخواند. بلكه از روى تحقير نام مرا برد- من گفتم: بلى. گفت: چرا تو ناحيه ما را عيب مى‏ كنى و سبك مى‏ شمارى؟ و چرا خمس مالت را به اصحاب و نواب ما نمى‏ دهى؟ و من مرد صاحب وقار و شجاعى بودم كه از هيچ‏ چيز نمى‏ ترسيدم. از سخن او بلرزيدم و ترسيدم و گفتم: مى‏ كنم اى سيد من آنچه فرمودى.....» 📚الخرائج و الجرائح، ج 1، ص 472- 475. ❕یا یکی دیگر از کسانی که به محضر امام عصر علیه السلام مشرف شد می گوید ؛ « جوانى ديدم در حد كمال. لباسهاى سفيد بر تن و عمامه با حنك بر سر [و] ردائ و عبایی در دوش داشت. به سوى من نگريست و فرمود: «يا" ابا الحسين بن ابى بغل"! تو در كجايى از دعاى فرج؟ عرض كردم: اى مولاى من، آن دعا كدام است؟ فرمود: دو ركعت نماز بگذار، بعد از آن بگو: «يا من اظهر الجميل و ستر القبيح، يا من لم يؤاخذ بالجريرة و لم يهتك الستر، يا عظيم المن، يا كريم الصفح، يا حسن التجاوز، يا واسع المغفرة، يا باسط اليدين بالرحمة، يا منتهى كل نجوى، و يا غاية كل شكوى، يا عون كل مستعين، يا مبتدء بالنعم قبل استحقاقها» 📚بحار الانوار، ج 51، ص 304- 306؛ دلائل الامامه، ص 551- 553، ح 525 ❕یا فرد دیگر که به محضر امام علیه السلام رسید می گوید ؛ « ناگاه مردى را ديديم كه بر بدنش جامه‏ هاى حجازى بود و بر او، عمّامه‏ اى بود مانند عمّامه اهل حجاز و نشسته و مى ‏خواند اين دعا را. ...رفيقم به من گفت: او و اللّه صاحب الزمان است » 📚اقبال الاعمال ج 3 ص 212 ❕باز دیگری می گوید ؛ « ديدم كه جوانى است كامل در جوانى، معدود از رجال و بر بدنش جامه سفيد است و عمّامه دارد كه حنك گذاشته بود براى او به طرفى از آن و رداي و عبایی بر كتف انداخته بود » 📚فرج المهموم فی تاریخ علماء النجوم ص 245 _ دلائل الامامه ص 551 ❕و باز دیگری در مورد ملاقتش با امام عصر علیه السلام گوید ؛ « هر دو يكديگر را بوسيديم و بر سر، عمّامه سبز روشنى داشت و بر رخسار مباركش خال سياه بزرگى بود » 📚نجم الثاقب ج 2 ص 575 ❕دیگری نیز در مورد ملاقاتش گوید ؛ « پس ناگاه كسى را ديدم كه با من راه مى ‏رود و بر سرش عمامه سبزى است كه رنگش مانند اين بود و اشاره كرد به علف‏هاى سبز كه در كنار نهر روييده بود » 📚نجم الثاقب ج 2 ص 720 ❕و دیگری گوید ؛ « قريب يك سال كه دعا مى ‏كردم به نيتى؛ پس شبى كه بعد از مغرب در جامع بودم آن‏گاه داخل شد بر من، شخصى كه بر او بود عمامه‏ اى مثل عمامه عجم‏ها و جبّه ‏اى از پشم شتر. پس دست خود را بر كتف من سود و فرمود به من: «چه حاجت است تو را در اجتماع با من؟» پس گفتم به او كه: تو كيستى؟فرمود: «منم مهدى.» 📚همان منبع ص 792 ❕از آنچه گذشت ، تدلیس و دروغگویی و کم سوادی، عده ای که مدعی اند پوشیدن عمامه و عباء در زمان کنونی مشروعیت ندارد و باید کت و شلوار پوشید ، یا دیگری که کتاب می نویسد به نام لباس دین و در آن مشروعیت پوشش روحانیت را زیر سوال می برد ، روشن می شود . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند که مدعی است قرآن در این که از حضرت مریم سلام الله علیها تعبیر کرده است به « خواهر هارون » دچار تناقض شده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2899
🤔 ❔خطای علمی امام علی در مورد تعداد ستارگان و سیارات ▪️[بحار الأنوار ٫ ط دارالاحیاء التراث ٫ جلد۵۵ ٫ صفحه۱۰۸] ← و عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِهِ: فَلاٰ أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ قَالَ خَمْسَةُ أَنْجُمٍ زُحَلُ وَ عُطَارِدُ وَ اَلْمُشْتَرِي وَ بَهْرَامُ وَ اَلزُّهَرَةُ لَيْسَ فِي اَلْكَوَاكِبِ شَيْءٌ يَقْطَعُ اَلْمَجَرَّةَ غَيْرُهَا . ◾️امام على در تفسير آیه‌ی « فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ(التکویر/۱۵) ← نه،نه،سوگند به خنّس» فرمود: پنج ستاره‌اند زحل،عطارد،مشترى،بهرام،زهره،و نيست ستاره‌اى كه كهكشان را پيمايد جز اينها. ◻️خداوندگار علم و دانش شیعیان٬ علی بن ابیطالب٬ با اینکه علم غیب داشته اما گویا نمی‌دانسته که اولاً زحل و عطارد و... سیاره هستند نه ستاره! و ثانیاً بی‌خبر بوده که تعداد سیارات کهکشان و حتی منظومه‌ی شمسی هم بیشتر از این تعداد است! (سیارات منظومه‌ی شمسی عبارت اند از: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون) 💠💠 👌آنچه که در کتاب بحار الانوار به نقل از کتاب در المنثور سیوطی از علی علیه السلام نقل شده است در بیان تفسیر آیه شریفه است که می فرماید ؛ « فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ _ الْجَوارِ الْكُنَّسِ » سوگند به ستارگانى كه باز مى ‏گردند _ حركت مى‏ كنند و از ديده ‏ها پنهان مى ‏شوند » ( تکویر 15 _ 16) ❕«خُنَّس» در لغت «رجوع كننده و بازگشت كننده» است ، «كنّس» به معناى «پنهان شونده» و «جوار» جمع «جارى» به معناى «روندگان» مى‏ باشد. 👌منظور از اين آيات بطورى كه آيات قبل و بعد از آن گواهى مى‏ دهد و مفسّران هم آن را تأييد كرده ‏اند، ستارگان سيّارى است كه با چشم ديده مى‏ شوند (عطارد، زهره، مريخ، مشترى و زحل) كه اينها در حركتند و گاهى پيدا و گاهى غروب مى‏ كنند ، سخن علی علیه السلام هم اشاره به همین موضوع است و مقصود از ستاره بهرام همان مریخ است ؛ 📚لسان العرب ج 12 ص 61 ❕قرآن مجيد به وسيله قسم ياد كردن به اين ستارگان توجّه مردم را به وضع مخصوص و استثنايى و حركات و گردش آنها و عظمت آفريدگار آنها جلب مى ‏كند؛ يعنى، «قسم به ستارگان بازگشت كننده كه روندگان هستند و پنهان شونده ‏اند». 👌به اين نكته جالب هم بايد توجّه داشت كه دانشمندان هيئت، اين ستارگان را نجوم «مُتَحَيِّرة» نام نهاده ‏اند؛ زيرا حركات آنها روى خطّ مستقيم نيست و به نظر مى ‏رسد كه اينها مدّتى سير مى‏ كنند بعد كمى بر مى ‏گردند، دو مرتبه به سير خود ادامه مى‏ دهند كه درباره علل آن در كتب هيئت بحث فراوانى شده است . 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ص 498 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 ❕به بیان دیگر ؛ 👌مفسران معتقدند كه آیات مذکور ، اشاره به پنج ستاره سيار منظومه شمسى است كه با چشم غير مسلح ديده مى ‏شود (عطارد، زهره، مريخ، مشترى، و زحل). ❕توضيح اينكه اگر در چند شب متوالى چشم به آسمان بدوزيم به اين معنى پى مى ‏بريم كه ستارگان آسمان دست جمعى تدريجا طلوع مى‏ كنند و با هم غروب مى ‏نمايند بى ‏آنكه تغييرى در فواصل آنها به وجود آيد، گويى مرواريدهايى هستند كه روى يك پارچه سياه در فواصل معينى دوخته شده ‏اند، و اين پارچه را از يك طرف بالا مى ‏آورند و از طرف ديگر پائين مى‏ كشند، تنها پنج ستاره است كه از اين قانون كلى مستثنا است، يعنى در لابلاى ستارگان ديگر حركت‏ مى‏ كند گويى پنج مرواريد ندوخته روى اين پارچه آزاد قرار گرفته ‏اند، و در لابلاى آنها مى ‏غلطند . ❕ اينها همان پنج ستاره بالا است كه عضو خانواده منظومه شمسى مى ‏باشد، و حركات آنها به خاطر نزديكيشان با ما است، و گرنه ساير ستارگان آسمان نيز داراى چنين حركاتى هستند اما چون از ما بسيار دورند ما نمى‏ توانيم حركات آنها را احساس كنيم، اين از يك سو. ❕از سوى ديگر ، توجه به اين نكته لازم است كه علماى هيئت اين ستارگان را" نجوم متحيره" ناميده ‏اند زيرا حركات آنها روى خط مستقيم نيست، و به نظر مى ‏رسد كه مدتى سير مى ‏كنند بعد كمى بر مى‏ گردند، دو مرتبه به سير خود ادامه مى‏دهند كه درباره علل آن در علم" هيئت" بحثهاى فراوانى شده است. ❕آيات فوق ممكن است اشاره به همين باشد كه اين ستارگان داراى حركتند (الجوار) و در سير خود رجوع و باز گشت دارند (الخنس) و سرانجام به هنگام طلوع سپيده صبح و آفتاب مخفى و پنهان مى‏ شوند، شبيه آهوانى كه شبها در بيابانها براى به دست آوردن طعمه مى ‏گردند، و به هنگام روز از ترس صياد و حيوانات وحشى در" كناس" خود مخفى مى ‏شوند (الكنس). 📚تفسیر نمونه ج 26 ص 190 👌سخن علی علیه السلام اشاره به همین ستارگانی است که سیار و دارای حرکت است و این حرکت هم برای ما محسوس و ملموس است ، چنان که در نقل دیگر فرمود ؛ « منظور ستارگانى هستند كه در شب خودنمايى نموده و كنوس مى‏ كنند، و در روز پنهان گشته، خنوس مى ‏كنند، و به چشم كسى نمى‏ آيند » 📚الدر المنثور ج 6 ص 320 ❕یا در نقل دیگر فرمود ؛ « هى خمسة انجم: زحل، و المشترى و المريخ، و الزهره، و عطارد » « آنها پنج ستاره ‏اند ، زحل و مشترى ومريخ و زهره و عطارد » 📚مجمع البیان ج 10 ص 44۶ ❕ و الا معلوم است كه سيارات منظومه شمسى منحصر به اين پنج ستاره نيستند، و سه ستاره ديگر به نامهاى اورانوس ، پلوتون و نپتون وجود دارد كه تنها با دوربينهاى نجومى قابل مشاهده ‏اند که با کره زمین مجموعا نه سیاره مجموعه شمسی را تشکیل می دهند . 👌معاند می گوید چرا علی علیه السلام در کلام خود از تعبیر « ستاره » استفاده کرده است ، در حالی که این پدیده ها « سیاره اند » نه ستاره ، در حالی که این مقدار اطلاع ندارد که آنچه در آسمان مى ‏بينيم ستاره نامیده می شود که از يك نظر به دو گونه تقسيم مى‏ شوند ؛ «ثابت» و «سيّار» و ستارگان ثوابت مجموعه ‏هايى هستند كه وضع خود را در آسمان تغيير نمى‏ دهند؛ از يك طرف طلوع مى‏ كنند و در طرف ديگر غروب، بى ‏آنكه تغييرى در فواصل آنها ديده شود اما ستارگان سيّار چند ستاره هستند كه در مجموعه منظومه شمسى گرد آفتاب مى ‏گردند و چون فاصله آنها با كره زمين نسبت به اجرام آسمانى، بسيار كم است، حركات آنها در آسمان كاملا معلوم است و دائما محلّ خود را نسبت به ما تغيير مى ‏دهند که معرفی آنها در بالا گذشت . واژه نجم در لغت عرب برای معرفی تمام ستارگان است اعم از ستارگان ثابت یا سیار . 📚لسان العرب ج 12 ص 570 _ پیام امام امیر المومنین ج 4 ص 94 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌سیره پیامبران بر آن بوده است که در برابر تبلیغ ، مزدی دریافت نمی کرده اند ، سیره روحانیت هم بر همین باید باشد و هست که در برابر تبلیغ درخواست اجر و مزدی نمی کنند ، اما میان در خواست مزد و اجر در برابر عمل و اعطای هدیه و پاداش در برابر زحمت از طرف مردم تفاوت است. اگر مبلغ درست بر عکس انبیا الهی عمل کند و مزد تبلیغ بخواهد و با دین خدا مانند یک کالا معامله کند این مذموم است ، اما اگر مبلغ درخواست مزد نداشته باشد لیکن مردم برای تامین زندگیش چیزی به او اهدا کنند پذیرفتن آن مانعی ندارد در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2900
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « دستور به حبس کردن زنان در خانه » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2050
👌در مورد رضاع کبیره که متاسفانه عایشه مروج آن بوده و وهابیت هم از دادن پاسخ منطقی به عملکرد عایشه عاجز مانده است ، توضیحات گذشته ما را بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2901
🤔 ❔چرا اسلام دین توحش است؟ بی هیچ سخنی شما را به خواندن آیه ۵ سوره‌ی توبه و تفسیر آن از علامه طباطبایی دعوت می‌کنیم: ▪️توبه-آیه۵ ترجمه: و چون ماههاى حرام به سرآمد، آنگاه مشركان را هرجا كه يافتيد بكشيد و به اسارت بگيريدشان و محاصره‏شان كنيد و همه جا در كمينشان بنشينيد، آنگاه اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات پرداختند، آزادشان بگذاريد كه خداوند آمرزگار مهربان است‏ ▪️تفسیر آیه‌ی ۵ توبه (آیه‌ سیف) در قرآن: جمله «فَاقْتُلُوا الْمُشرِکِینَ حَیْث وَجَدتُّمُوهُمْ» نشان دهنده برائت و بیزارى از مشرکین است و مى خواهد احترام را از جانهاى کفار برداشته و خونهایشان را هدر سازد...و تشریع این حکم براى این بوده که کفار را در معرض فنا و انقراض قرار داده و به تدریج صفحه زمین را از لوث وجودشان پاک کند، و مردم را از خطرهاى معاشرت و مخالطت با آنان نجات دهد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که بارها گفته ایم ، جهاد در اسلام دفاعی است ، بعنی جنگ و نبرد تنها با کسانی است که به مخالفت علنی بر ضد مسلمین برخیزند و به آنها حمله کنند و با فراهم کردن زمینه ها ، قصد نابودی مسلمین را داشته باشند ، جهاد تنها با چنین کسانی است ، چنان که امام صادق علیه السلام به لزوم جهاد با دشمنان حربی تصریح کردند و فرمودند ؛ « جهاد با عدو و دشمن بر جمیع امت فرض و واجب است به نحوی که اگر جهاد را ترک کنند ، گرفتار عذاب می شوند » 📚الکافی ج 5 ص 9 ❕اما کسانی که بر علیه مسلمین نبرد و دسیسه ای نمی کنند ، اسلام دستور به حسن معاشرت با آنها را می دهد ، چنان که می فرماید ؛ «خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند، نهى نمى ‏كند چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد . تنها شما را از دوستى و رابطه با كسانى نهى مى ‏كند؛ كه در امر دين با شما پيكار كردند و شما را از خانه هايتان بيرون راندند، (و كسانى كه) به بيرون راندن شما كمك كردند، و هر كس با آنها رابطه دوستى داشته باشد ستمگر است.» ( ممتحنه 8_9) ❕با توجه به شأن نزول هايى كه درباره اين دو آيه و آيات قبل از آن در سوره ممتحنه آمده است، و نيز با توجّه به قرائن موجود در خود آيات، كاملًا واضح است كه آيات ناظر به مشركان و بت پرستان است و آنها را به دو گروه تقسيم مى‏ كند ؛ ❕ گروهى كه با مسلمانان سر جنگ داشتند و مؤمنان را آزار مى‏ دادند و از هيچ گونه كارشكنى ابا نداشتند و گروهى كه حاضر به زندگى مسالمت ‏آميز با مسلمين بودند. در اين آيات از پيوند و دوستى و محبّت با گروه اوّل منع شده و نسبت به گروه دوّم اجازه داده شده است، و كسانى كه با گروه اوّل پيوند دوستى برقرار سازند جزء ظالمان شمرده شده، ولى دوستى كنندگان با گروه دوّم را جزء عدالت پيشگان. 📚پیام قرآن ج 10 ص 346 ❕بعضى از مفسّران در مورد اين آيه روايت كرده‏ اند كه همسر مطلّقه ابوبكر براى دخترش‏ اسماء هدايايى از مكّه آورد، و از آنجا كه مادرش هنوز جزء مشركان بود، اسماء از پذيرفتن آن اجتناب كرد و حتّى اجازه ورود را به مادرش نداد، آيه فوق نازل شد، و پيامبر به او دستور داد كه مادرش را بپذيرد و هديه‏ اش را قبول كند و او را احترام نمايد. 📚روح البیان ج 9 ص 481 ❕به هر حال از اين آيات يك اصل كلّى و عمومى در مورد چگونگى رابطه مسلمانان با غير مسلمانان استفاده مى ‏شود كه محدود به زمان و مكان خاصّى نيست، و آن اين كه مسلمين موظّف‏ اند كه در برابر هر فرد يا گروه و جمعيّت و هر كشورى كه موضع خصمانه با آنها نداشته باشد و بر ضدّ اسلام و مسلمين قيام نكند و دشمنان اسلام را يارى ندهد، راه مسالمت پيش گيرند، خواه از مشركان باشد يا اهل كتاب ، حتّى اگر جمعيّت يا كشورى در صف دشمنان باشند و تغيير موضع دهند مسلمانان بايد آنها را بپذيرند و با آنها دشمنى نكنند، و معيار، وضع فعلى آنها است. 👌شاهد دیگر بر این مساله کلام علی علیه السلام در فرمان معروف به مالك اشتر است که مى ‏فرمايد ؛ ❕ «قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و لطف كن و همچون حيوان درّنده ‏اى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروه ‏اند یا برادر دينى تواند يا انسانى همانند تو»! 📚نهج البلاغه نامه 53 👌 تعبيرى از اين گوياتر و رساتر درباره همزيستى محبّت‏ آميز نسبت به غيرمسلمانان اعم از اهل کتاب یا مشرکین پيدا نمى‏ شود و با توجّه به اينكه على عليه السلام در اين فرمان اين محبّت و مدارا و رحمت و لطف را وظيفه رئيس حكومت اسلامى مى‏ شناسد، تكليف افراد يك جامعه در مقابل يكديگر كاملًا روشن مى‏ شود. 🔸ادامه👇