eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
❔پاسخ پرسش کاربر که چرا شیعه زیارت کربلا را افضل از حج می داند ❗️ 👌اولا حج واجب بر زیارت کربلا برتری دارد و هیچ کس حق ترک حج واجب را ندارد ، مستندات را در دو نمایه ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2468 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2469 🔸ثانیا ، آنچه ما معتقدیم برتری زیارت کربلا بر حج مستحبی است نه واجب که آن هم فلسفه روشنی دارد که در نمایه ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2470
👌در رابطه با عرفه و فلسفه بزرگداشت آن پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/105845
👌 در رابطه با دعای امام حسین علیه السلام در روز عرفه و پاسخ کسانی که این دعا را جعلی و بی سند می خوانند ، پاسخ ما را در ذیل بخوانید ؛ 🌐https://b2n.ir/724210
🤔 ❔اخیرا اهل تسنن سوالی را مطرح کرده اند که صیغه(نکاح متعه) را پیامبر در روز خیبر حرام کرده اند و فقط عمر دستور به حرمت آن نداده است و به حدیثی در تهذیب، استبصار و وسائل الشیعه استناد نموده اند، آیا صحت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌این که متعه و ازدواج موقت حکم خداوند است که عمر آن را حرام نمود و از آن جلوگیری کرد ، مساله ای قطعی طبق روایات اهل سنت و تشیع است . ❕خداوند می فرماید ؛ «زنانی را که متعه می کنید باید مهر آنان را بپردازید» ( نساء 24 ) 🔶قرطبی بزرگ مفسر اهل سنت می گوید ؛ «جمهور علما گفته اند که مراد از آیه ازدواج موقت است که در صدر اسلام مشروع بوده است» 📚الجامع لاحکام القرآن،ج 5 ص 130 🔷مسلم در صحیح خود از جابر روایت می کند که ؛ « منادی رسول خدا به میان ما آمد و اعلام کرد که پیامبر به شما اجازه داده است که استمتاع کنید یعنی با زنان ازدواج موقت نمایید» 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح، باب نکاح المتعه،ح 1405 _ صحیح بخاری ج6 ص129 🔶مسلم از جابر روایت می کند ؛ «در دوران پیامبر وابوبکر در مقابل یک مشت خرما وآرد با زنان ازدواج موقت می کردیم تا آین که عمر در جریان عمرو بن حریث از این ازدواج جلوگیری کرد» 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 ❗ابونضره می گوید ؛ «من در مجلس جابربن عبدالله بودم که یک نفر وارد شد وگفت اینک ابن عباس وابن زبیر درباره متعه حج ومتعه زنان با هم اختلاف ومشاجره دارند. جابر گفت آری ما هر دو متعه را در زمان رسول خدا انجام دادیم سپس عمر ما را از آن ها منع کرد ودیگر به سوی آن بازگشتیم» 📚صحیح مسلم،ج4 کتاب النکاح،باب نکاح المتعه،ح1405 🔶سیوطی می گوید ؛ «عمر بن خطاب اول کسی است که از ازدواج موقت جلوگیری کرد » 📚تاریخ الخلفا، ص 128 👌احمد در مسند خود از ابن حصین روایت می کند ؛ «آیه متعه در کتاب خدا نازل شد وما به آن عمل کردیم وآیه ای که آن را نسخ کند نازل نشد تا پیامبر چشم از دنیا فرو بست» 📚مسند احمد،ج 4 ص 436 🔶ترمذی روایت می کند که مردی از اهل شام از ابن عمر درمورد ازدواج موقت سوال کرد. ابن عمر گفت:حلال است. شامی گفت پدرت از آن نهی کرده است ابن عمر گفت :اگر پدرم نهی کرده است اما رسول الله آن را مشروع دانسته است آیا از پدرم تبعیت کنم یا رسول الله» 📚سنن ترمذی،ج3 ص186 🔶علمای اهل سنت حدیث معروفی را از عمر نقل کرده اند که گفت ؛ «دو نوع متعه در عصر رسول الله مشروع وجایز بود ولی من از آنها نهی می کنم حج به صورت تمتع و ازدواج موقت» 📚مسند احمد،ج3 ص325 _ سنن بیهقی،ج7 ص206 ❕همینطور در روایات متعددی از شیعه ، تصریح به حلیت متعه شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج 21 ص 5 باب 1 باب اباحتها ❕عبدالله بن عمر لیثی خطاب به امام باقر علیه السلام عرضه داشت که نظر شما در مورد متعه زنان چیست ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ خداوند در کتابش و در سنت پیامبرش آن را حلال کرده است ، پس متعه حلال است تا روز قیامت . لیثی گفت چگونه می گویی حلال است در حالی که عمر آن را حرام کرد ؟ امام علیه السلام فرمود ؛ « تو بر قول صاحب خود باش و من بر قول رسول الله ، حق آن است که پیامبر گفته است و باطل آن است که صاحب تو گفته است » 📚الکافی ج 5 ص 449 ❕حال اهل سنت به روایتی از کتب شیعه استناد می کنند که پیامبر گرامی در غزوه خیبر متعه را حرام کرده است ، آنجایی که از علی علیه السلام نقل است که فرمود ؛ « پیامبر در روز خیبر گوشت الاغ های اهلی و نکاح متعه را حرام نمود » 📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 251 👌استدلال به این روایت از جهاتی مخدوش است ؛ 1⃣طبق روایات متواتر از کتب اهل سنت و تشیع که در بالا گذشت ثابت شد که متعه حلال است و عمر آن را ممنوع و حرام اعلام کرد و روایت تحریم در خیبر خبر واحدی است که توان معارضه با روایات متواتر حلیت را ندارد . 2⃣روایت مذکور سندا ضعیف است ، چرا که در سند آن حسین بن علوان وجود دارد که توثیقی ندارد ؛ 📚رجال نجاشی ص 52 ❕و عمرو بن خالد وجود دارد که مجهول است ؛ 📚زبده المقال ج 2 ص 113 👌و در مورد او گفته شده است که زیدی مذهب بوده است ؛ 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 35 ❕و به احتمال زیاد ، عمرو بن خالد خبر مذکور را مطابق با مذهب زیدیه جعل کرده است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ « اظهر آن است که روایت تحریم متعه در خیبر از جعلیات فرقه زیدیه است ، چنان که این تحریم از اکثر اخبارشان استفاده می شود » 📚ملاذ الاخیار ج 12 ص 32 🔸ادامه👇
🔸ادامه 👇 3⃣به فرض روایت مذکور صحیح هم باشد ، می توانیم بگوییم از باب تقیه صادر شده است ، چرا که اهل سنت در نقلی دروغین به پیامبر نسبت می دهند که در غزوه خیبر متعه را حرام کرده است ، در حالی که روایات خودشان تصریح دارد که متعه در زمان پیامبر حلال بود و عمر آن را تحریم کرد ؛ 📚در المنثور ج 2 ص 486 ❕به بیان دیگر ؛ 👌 میان روایاتی که تصریح به حلیت متعه می کند و روایتی که سخن از تحریم متعه در خیبر به میان می آورد ، تعارض پیش می آید ، در هنگام تعارض ، ما ماموریم روایتی را اخذ کنیم که مخالف عقیده اهل سنت است ، چنان که در نقلی آمده است که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛ « دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که با اهل سنت مخالف است ، آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » 📚 الکافی ج 1 ص 68 ❕روایت تحریم در خیبر چون موافق روایت اهل سنت است ، نزد ما مطرود است و میگوییم از روی تقیه صادر شده است . 4⃣اگر از سه پاسخ بالا نیز صرف نظر کنیم ، می گوییم تعبیر « حرم » ( حرام کرد ) در روایت مذکور ، دلالت بر کراهت می کند ، چنان که در همان روایت پیامبر گرامی ، ذبح الاغ های اهلی را حرام کرد ، امامان علیهم السلام فرمودند حرمت گوشت الاغ های اهلی در لسان پیامبر در عزوه خیبر ، برای بیان کراهت بوده است چرا که برای بارکشی به آنان نیاز بوده و از نظر تغذیه ای نیز به گوشت آنان نیازی نبوده است ، لذا پیامبر از ذبح آنان نهی کرد ، آن هم نهی کراهتی « فکره ان یفنوها _ نهاهم عنها و لم یحرمها » 📚قرب الاسناد ص 117 _ التهذیب ج 9 ص 41 👌در روایت مذکور آمده است ؛ « حرم رسول الله یوم خیبر لحوم الحمر الاهلیه و نکاح المتعه » ، وقتی ثابت شد که « حرم » در مورد الاغ های اهلی برای بیان کراهت است ، چون ذبح آنان مفسده داشته است ، همینطور ناگزیر ، در مورد نکاح متعه هم برای بیان کراهت است ، آنجایی که مفسده دارد ، چنان که شیخ حر عاملی این پاسخ را عرضه می دارد ؛ 📚وسائل الشیعه ج 21 ص 12 ❕یعنی آنجایی که انجام ازدواج موقت مفسده دارد ، انجام آن مکروه است ، پیامبر هم برخی از صحابه را از ارتکاب ازدواج موقت در غزوه خیبر نهی کرد ، که طبیعتا آنان کسانی بودند که نیازی به ازدواج موقت نداشتند و انجام آن برایشان مفسده زا بود ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « ازدواج موقت حلال و مباح و مطلق است برای کسی که با ازدواج دائم از آن بی نیاز نشده باشد ، در صورتی که ازدواج دائم صورت گرفته باشد دیگر نباید ازدواج موقت کرد مگر در صورتی که همسر دائم در دسترس نباشد و باشد » 📚وسائل الشیعه ج21 ص22 👌و فرمود ؛ « بر متعه کردن اصرار نداشته باشید تا با سرگرمی به آن از خانواده خود غافل شوید ( تا مبادا آنان انحراف و فساد کشیده شوند و جملات کفر آمیز به زبان جاری کنند )» 📚وسائل الشیعه ج21 ص23 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕برخی این سوال را مطرح کرده اند که آیا می توان دعاهای روز عرفه را به فارسی خواند و ترجمه آنها خوانده شود تا بهتر متوجه مفاهیم دعاها شویم ، در ذیل در مورد خواندن ترجمه دعا به زبان فارسی توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3090
❕معاند اشکال کرده است ؛ « اگر يك كافر در دريا غرق شود و ماهيها او را بخورند، چگونه عذاب قبر و فشار قبر و سئوالات نكير و منكر انجام ميشود؟ آيا نكير و منكر لباس غواصى پوشيده و كپسول اكسيژن حمل كرده و از او سئوال ميكنند » ❔ 👌پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1623
👌پاسخ معاند در مورد هماوردی با قرآن و این که آیا تقلید از سبک و سیاق قرآن می تواند هماوردی با قرآن محسوب شود یا خیر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2186 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3091
👌ما معتقد نیستیم که امامان علیهم السلام رب عالم هستند ، اما می گوییم آنان واسطه فیض هستند و خداوند به برکت وجود آنان ، موجودات را از نعمات خود بهره مند می سازد ، در ذیل بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3092
🌺فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک می گوییم . 🌹پرسش و پاسخ های مربوط به عید قربان ؛ 1⃣در یکی ازکانال های ضد دین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1281 2⃣ درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند آیا مصلحتی در این قربانی کردن است❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3035 3⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1280 4⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1282 5⃣چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1277 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌نقدی بر اللهیاری به بهانه توهین او به علمای شیعه 👇
❕در رابطه با اللهیاری در موارد متعددی مواضع او را به چالش کشیده ایم و ثابت کرده ایم که او از فهم معارف شیعی عاجز و ناتوان است و یک مدعی اخباری گری است که چیزی از اخبار نمی فهمد ، تنها قدرت روایت کردنش خوب است ، در حالی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « یک حدیث را که بفهمی بهتر است از هزار حدیث که روایت کنی » 📚معانی الاخبار ص 2 ح 3 ❕مواردی از نادانی اللهیاری ؛ 1⃣او لباس مقدس روحانیت را از تن ناپاکش کنار نهاد به این استدلال که لباس مذکور لباس پیامبر گرامی و اهل بیت ایشان نمی باشد ، ما در پاسخی مفصلا این استدلال او را باطل کردیم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12041 2⃣او از لعن علنی و بدگویی علنی به خلفای اهل سنت طرفداری می کند در حالی که اهل بیت علیهم السلام مخالف این رویه بودند ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8581 3⃣او چون معتقد است که هرگونه قیامی در برابر حکومت های های جور تا قبل از ظهور امام زمان علیه السلام باطل است ، قیام زید بن علی و انقلاب اسلامی ایران را نیز باطل می داند ، در حالی که هر دو قیام مورد تایید اهل بیت علیهم السلام است و قیام در برابر حکام جور به صورت مطلق ، ممنوع نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3849 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3523 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8222 4⃣او مخالف برقراری حکومت اسلامی و بودن یک عالم در راس حکومت است ، در حالی که آیات و روایات به برقراری حکومت اسلامی و بودن فقیه ای در راس آن برای اجرای احکام اسلام ، تاکید و توصیه می کند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3995 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/927 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/854 5⃣او از طرفدان قمه زنی و عزاداری های موهون بوده و خود را سگ اهل بیت علیهم السلام می داند در حالی که اهل بیت علیهم السلام با این رویه او مخالف بوده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4741 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/4733 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/8585 ❕همینطور اشکالات و نقدهای فراوانی به استدلال ها و نظریات ایشان وارد است که از بیان آن پرهیز می کنیم . 👌این فرد جاهل و نادان که حقیقتا چیزی از روایات اهل بیت علیهم السلام نمیفهمد ، و خودش را عالم دهر می داند ، اخیرا در کانالش به تمام علمای شیعه توهین کرده و می نویسد ؛ « یک مطلب دیگر که از قواعد ذهبیه است که با مطالعه و مشاهده زیاد بدستم رسیده اینست: علمای وهابیت فضل و علم دارند اما معادات با اهل بیت علیهم السلام دارند صریحا. روحانیت شیعه نه فضل دارند و نه علم و اظهار محبت به اهل بیت علیهم السلام فقط به لسان میکنند و در عمل دشمن اند. چه سنتی باشد و چه انقلابی » ❕در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرکس مسلمان دین شناسی را بزرگ بدارد ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که از او خشنود است و هرکس فقیه مسلمانی را خوار کند ، خداوند را در روز قیامت در حالی ملاقات می کند که بر او خشمناک است » 📚بحار الانوار ج 2 ص 44 ❕و فرمود ؛ « کسی که دانشمند را حقیر شمرد ، مرا حقیر شمرده و هرکس مرا حقیر بشمرد ، کافر است » 📚ارشاد القلوب ص 165 🔸ادامه 👇