❕این که بحث تحریف و عدم حجیت قرآن مطرح شود به این استدلال که جمع و ترتیب قرآن توسط پیامبر گرامی و به وحی الهی صورت نگرفته است ، اشتباه است ، مطابق نصوص شیعه و سنی ، قرآن در زمان پیامبر و توسط ایشان جمع آوری شد ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3296
👌و ترتیب آیات و سور نیز به امر پیامبر گرامی و وحی خداوند صورت گرفته است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3297
❕آقای میرزا مهدی اصفهانی نیز استدلال می کند که برای فهم آیات قرآن و معارف آن ، نیاز به رجوع به سخنان اهلبیت علیهم السلام هستیم ، این مساله ای روشن است که ما هم به آن معتقدیم و هیچ اشکالی بر آن نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2241
#نگاه_به_نامحرم_پاسخی_به_وهابی
🤔#پرسش
❔نگاه کردن به زنان و دختران روستای از زبان امام معصوم شیعه ❗️
عَنْ عَبَّادِ بْنِ صُهَيْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى رُءُوسِ أَهْلِ اَلتِّهَامَةِ وَ اَلْأَعْرَابِ وَ أَهْلِ اَلسَّوَادِ وَ اَلْعُلُوجِ لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لاَ يَنْتَهُونَ قَالَ وَ اَلْمَجْنُونَةِ وَ اَلْمَغْلُوبَةِ عَلَى عَقْلِهَا وَ لاَ بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شَعْرِهَا وَ جَسَدِهَا مَا لَمْ يَتَعَمَّدْ ذَلِكَ.
ترجمه فارسی.... عبّاد بن صهيب گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود:
نگاه كردن به موهاى زنان «تهامه»، زنان باديهنشين و زنان بىدينان مانعى ندارد، زيرا آنان در صورتى كه نهى شوند، نمىپذيرند.
حضرتش فرمود: زن ديوانه و زن بىعقل و سفيه نيز همين حكم را دارند كه نگاه كردن به موها و بدن آنان مانعى ندارد، در صورتى كه تماشاى عمدى نباشد.
الکافي ج ۵، ص ۵۲۴
این روایت از صحیح میباشد از فیلتر مجلسی عبور کرده. میگوید 👈الحديث الأول : موثق
نام کتاب : مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 20 صفحه : 353
این روایت در حالی از امام معصوم نقل میشه که خدای متعال در سوره مبارکه نور آیه ۳۰ میفرماید
قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿30﴾
(ای پیامبر!) به مردان مؤمن بگو چشمهای خود را (از نگاه به نا محرم) فرو گیرند، و شرمگاهشان را حفظ کنند، این (کار) برای آنها پاکیزه تر است، بی گمان خداوند به آنچه انجام می دهند؛ آگاه است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد انتقاد وهابی قرار گرفته است ، این روایت کافی شریف است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مواجه شدن با زنان كوهستانى و زنان باديه نشين و زنان دهاتى كه موى سر را نمى پوشانند مانعى ندارد، زيرا آنان موى سر خود را نمى پوشانند گرچه به آنان تكليف شود. زنان ديوانه و زنان بى خرد و مبهوت نيز همين حكم را دارند مواجه شدن با آنان و به موها و بدن آنان نگريستن مانعى ندارد، درصورتى كه تماشاى عمدى نباشد »
📚الکافی ج 5 ص 524
❕مطابق نقل دیگری فرمود ؛
« اشكالى ندارد كه به سرهاى اهل تهامه و اعراب و كوهنشينان از اهل ذمّه نگاه نمود زيرا ايشان را اگر نهى كنند اطاعت نمى كنند و نيز حضرت فرمودند ؛
اشكالى ندارد كه به موها و جسد زنان مغلوبه نگاه نمودن به شرطى كه عمدا نباشد »
📚علل الشرایع ج 2 ص 565
❕روشن است که جواز مذکور در صورتی است که نگاه کردن عمدی و از روی لذت و شهوت نباشد ؛
📚العروه الوثقی ج 5 ص 493
❕چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« نگاه کردن ( از روی لذت ) تیری از تیرهای شیطان است و مسموم است و چه بسیار نگاه هایی که حسرت طولانی مدت را در پی دارد »
📚الکافی ج5 ص559
👌و فرمود ؛
« زنای چشم نگاه حرام و از روی شهوت است و زنای لب بوسه حرام است و زنای دست لمس نامحرم است »
📚همان مدرک
❕بنابراین ، جواز نگاه در صورتی است که عمدی و از روی لذت و شهوت نباشد ، فلسفه این جواز هم ، همان نفی عسر و حرج در معاشرت اجتماعی با این گونه زنان ، است ، زیرا این گونه زنان ، عادت به رعایت حجاب ندارند و در صورت امر به حجاب هم ، مطابق امر ، عمل نمی کنند ، ممنوعیت اطلاقی نگاه به آنان ، برای مردانی که در معاشرت و داد و ستد با آنها هستند ، سختی ها و مشقت هایی را ایجاد می کند ، برای نفی این سختی و عسر و حرج ، اجازه نگاه غیر عمدی و بدون لذت به آنان داده شده است ؛
📚جواهر الکلام ج 29 ص 69
❕بنابراین روایات مذکور ، حکم عام آیه شریفه ، در ممنوعیت نگاه به نامحرم را تقیید می زند که در این مورد ، نگاه بدون شهوت و بدون لذت به نامحرم اشکالی ندارد .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❔حال چند سوال از وهابی شبهه افکن داریم ؛
1⃣شما که مدعی هستند بر اساس آیه شریفه ، مطلقا نگاه به نامحرم ممنوع است ، چگونه است که معتقدید نگاه کردن به مو و بدن زنی که انسان قصد ازدواج با او را دارد ، جهت آشنایی بیشتر جایز است تا جایی که ابن قدامه می گوید ؛
« لا نعلم بين أهل العلم خلافا في إباحة النظر إلى المرأة لمن أراد نكاحها » « در میان اهل علم هیچ اختلافی در اباحه و جواز نگاه کردن به زنی که قصد ازدواج با او است ، نمی باشد »
📚مغنی ابن قدامه ج 7 ص 453
❕بخاری نیز روایاتی نقل می کند که پیامبر گرامی ، به زیبایی های زنانی که قصد ازدواج با آنان را داشت ، نگاه می کرد ؛
📚صحیح بخاری ، ج 8 ص 151 « باب النظر الی المراه قبل التزویج »
❕ابوداود نیز در نقلی از پیامبر گرامی می آورد که فرمود ؛
« زمانی که یکی از شما قصد ازدواج با زنی را دارد ، اگر توانست به آن زن و ( زیبایی هایی که ) انگیزه می شود برای ازدواج با آن زن ، نگاه کند ...»
📚سنن ابی داود ، ج 2 ص 890
2⃣پرسش دوم ما این است که طبق نظر شما ، عبدالله بن عمر ، از بزرگان و با تقوا ترین ، اصحاب پیامبر گرامی بوده است ، تا جایی که مسلم از پیامبر نقل می کند که در مورد عبدالله بن عمر می گفت ؛
« او مردی صالح است »
📚صحیح مسلم ج 4 ص 1927
❕مصحح ، یعنی آقای عبدالباقی ، در پاورقی می نویسد ؛
« او صالح است یعنی حدود الهی را اجرا می کند و حقوق بندگان را نیز ایفاء می کند »
📚همان
❕یا ابن عبدالبر در مورد عبدالله بن عمر می نویسد ؛
« او اهل ورع و علم بود و بسیار مقید به پیروی از سنت پیامبر بود و در فتوا دادن ، شدیدا احتیاط می کرد »
📚الاستیعاب ج 3 ص 951
❕حال همین عبدالله بن عمر ، وقتی می خواست کنیز نامحرمی را بخرد ، مطابق نقل بیهقی ؛
« ساق پای او را برهنه می کرد و دستش را بین دو سینه و بر روی باسن او می گذاشت »
📚السنن الکبری ج 5 ص 329 _ المصنف ، صنعانی ، ج 7 ص 287 _ کنزالعمال ج 4 ص 143
❕آلبانی تصریح می کند که سند روایت ، صحیح است ؛
📚ارواء الغلیل ج 6 ص 210
❕چگونه عبدالله بن عمر بر خلاف حکم قرآن ، کنیزانی را که هنوز مالک نشده است ، برهنه می کند و به آنان نگاه می کند و آنان را لمس می کند ، و این عمل را سنت پیامبر می داند ❗️
❔چرا شما به روایت کافی شریف اشکال می کنید ، در حالی که روایات شنیع کتب خودتان را مورد مطالعه قرار نمی دهید ❗️
3⃣چگونه به عمر اشکال نمی کنید که زنان مردم را با تازیانه برهنه می کرد و به آنان نظر می کرد ❗️چنان که نقل می کنید ؛
« چون خالد بن وليد مرد ، زنها در خانه ميمونه جمع شدند و شروع كردند به گريه كردن ، عمر آمد و شروع کرد ، به زدن آنها با شلّاقش ، روسرى يكى از آنها افتاد، گفتند اى رهبر مسلمين روسرى او افتاد و موهایش برهنه شد ، گفت ول كنيد او را كه برايش احترامى نيست »
📚کنزالعمال ج 15 ص 730
❕شبیه همین ماجرا را صنعانی نقل می کند که ؛
« عمر زنی را که برای مرده اش نوحه سرایی می کرد ، با تازیانه زد که موهایش برهنه شد ، به او گفتند ای امیر مومنان ، موهایش برهنه شد ، عمر گفت اشکالی ندارد ،زیرا حرمتی برای او نیست »
📚المصنف ، صنعانی ، ج 3 ص 557
4⃣و شنیع تر از همه ، نقل می کنید که پیامبر در بغل زنان نامحرم قرار می گرفت و آنان موهای پیامبر را می بستند ، چنان که انس بن مالک می گوید ؛
« هرگاه رسول خدا به قبا می رفت ، نزد ام حرام دختر ملحان ، همسر عباده بن صامت می رفت و او از پیامبر پذیرایی می کرد ، در یکی از روزها که پیامبر آنجا رفت ، پس از پذیرایی ، آن زن مشغول بافتن موهای پیامبر شد ، پیامبر همانجا خوابید ، سپس خنده کنان از خواب برخاست »
📚صحیح بخاری ج 5 ص 39 _ موطا مالک ، ج 3 ص 661 _ سنن ترمذی ج 3 ص 576
❔چگونه است که پیامبر شما بدون رعایت مسائل محرم و نامحرم ، حاضر میشود که زن بیگانه موهای او را ببافد ❗️آیا این روایات جعلی ، خلاف قرآن و اهانت به شخصیت پیامبر گرامی نمی باشد که در روایات به اصطلاح صحیح شما آمده است ❗️
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه تکراری معاند را که مدعی است پیامبر گرامی ، دستور به سرقت گوسفند و کباب کردن آن را داده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3298
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « مطلاق بودن امام حسن علیه السلام را در دو نمایه ذیل بخوانید »
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2118
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2120
❕پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه ای که با بر شمردن جنگ های پیامبر گرامی ، در صدد است که اسلام را آیینی خشن معرفی کند را در ذیل بخوانید که توضیح داده ایم جهاد در اسلام دفاعی است و جنگ های پیامبر نیز دفاعی و برای دفع شر دشمنان بوده است و اسلام حتی در قبال مشرکینی که با مسلمین عناد و دشمنی ندارند ، دستور به حسن رابطه داده است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1876