پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕در رابطه با کیفیت غیبت امام مهدی ع دو دسته روایت است ؛
1⃣دسته ای می گوید جسم امام مهدی ع از دیده ها پنهان است و کسی ایشان را نمی بیند ، چنان که در نقلی آمده است ؛
«برای قائم دو غیبت است ...مردم را می بیند ولی مردم او را نمی بینند و نمی شناسند»
📚الکافی ج1 ص339
2⃣دسته ای دیگر از روایات می گوید ، ایشان دیده می شوند ، اما شناخته نمی شوند ، چنان که در نقل دیگری آمده است ؛
«در قائم سنتی از یوسف است ...در بین مردم گردش می کند و در بازارهای آنان راه می رود و بر بساط آن ها پا می نهد و آن ها او را نمی شناسند تا آن گاه که خدا به او اذن دهد که خود را معرفی کند همان گونه که به یوسف اذن داد »
📚کمال الدین ج1 ص 144
❕وهابی گمان کرده است که میان این دو دسته روایات تضاد است ، در حالی که هیچ تضادی نیست ، امام مهدی ع داراى هر دو نوع پنهان زيستى باشد .
👌حضرت در مواردى كه صلاح بداند از ديدگان مردم پنهان است. البته با تصرفى كه به قدرت الهى در ديدگان افراد مى نمايد و ایشان دیده نمی شوند ، و در مواردى كه آن حضرت مصلحت بداند به صورت آشكار در جامعه حركت مى كند و مردم ايشان را مى بينند ولى نمى شناسند .
❕برخى از انديشوران معاصر نيز به اين ديدگاه اشاره كرده، نوشته اند ؛
👌« درباره امام زمان عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف غيبت به هر دو نحو ( غيبت جسم _ غيبت عنوان ) تحقق دارد و فلسفه و فايده غيبت به هر دو نحو حاصل مى شود. از جمع بين روايات و حكايات تشرف افراد به خدمت آن حضرت و بهره بردارى از تفسير بعضى از آنها از برخى ديگر دانسته مى شود كه غيبت آن حضرت به هر دو نحو وقوع پيدا كرده است. »
📚پاسخ ده پرسش، صافی گلپایگانی ، ص 67
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕وهابی به دعایی از امام کاظم ع استناد کرده است که ایشان می گویند ؛
« خدایا با فرجم تو را عصیان کردم ، اگر تو بخواهی ، می توانی مرا عقیم کنی »
📚الکافی 3 ص 326
❔آنگاه مطابق با ذهن بیمارش ، اشکال کرده است که مگر معاذ الله ، امام کاظم ع زانی بوده است که می گوید با فرج خویش خداوند را عصیان کرده ام ❗️
👌او نمیداند که استغفار معصومین ع از باب « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » بوده است ، چنان که در گذشته توضیح دادیم و نقل قول کردیم ؛
« انبياء و ائمه عليهم السّلام تمام اوقات آنها صرف در راه خدا مى شود و دلهايشان مملو از محبت خدا و دل بسته عالم بالا هستند و هميشه مراقب و متوجه اويند ... پس آنها پيوسته متوجه خدا و با تمام وجود روى بجانب او دارند هر زمان كه از اين مقام عالى و ارجمند پا را پائين گذارند و مشغول بخوردن و آشاميدن و اشتغال به امور آميزشى و يا ساير كارهاى مباح و جايز داشته باشند خود را گناهكار ميدانند و از آن استغفار ميكنند. مگر همين طور نيست كه اگر غلامى در مقابل آقاى خود بخوردن و آشاميدن و يا آميزش اشتغال داشته باشد با اينكه ميداند آقا متوجه او است از نظر مردم قابل سرزنش و اعتراض است چه رسد به سرور تمام سروران و هستى بخش جهان ... ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2913
❕بر این اساس ، امام کاظم ع ، مشغول شدن به همبستری با همسر را برای خود غفلت از خداوند محسوب می کرد و خود را عاصی معرفی می کرد ، و این عصیان همان عصیان نسبی است که ما از آن تعبیر می کنیم به « حسنات الابرار ، سیئات المقربین » که در نمایه بالا ، مفصل در مورد آن توضیح دادیم .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است ائمه شیعه ، به خوردن ادرار ، توصیه کرده اند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3312
👌پاسخ معاند را که مدعی است ، پیامبر گرامی در یک ساعت ، با یازده تن از همسرانش ، نزدیکی می کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1419
#ازدواج_با_زنجیان
🤔#پرسش
❔امام علی: از ازدواج با آفریقایی ها حذر کنید چون زشت اند!
▪️عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : إِيَّاكُمْ وَ نِكَاحَ اَلزِّنْجِ فَإِنَّهُ خَلْقٌ مُشَوَّهٌ. [منبع: الکافی-ج۱۰-ص۶۴۵]
◾️امام صادق: امير المؤمنين فرمود: شما را از ازدواج با زنجيان (آفريقايىها) برحذر مىدارم؛ چون اينها مخلوقاتى زشتاند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌یکی از معیارها و ملاک های صحت یک روایت ، موافقت آن با قرآن کریم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا باشد »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123
❕قرآن به صراحت هر گونه برتری نژادی و قومی و منطقه ای را نفی کرده و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر گرامی فرمود ؛
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162 _ تحف العقول ص 34 _ الاختصاص ص 341
❕علی ع فرمود ؛
« هیچکس برتری بر دیگری ندارد ، مگر به تقوی »
📚الکافی ج 8 ص 361
👌بنابراین مضمون آنچه در پرسش آمده است ، چون با این اصل مسلم قرآنی و روایی همخوانی ندارد ، قابل قبول نمی باشد .
❕از سوی دیگر ملاک مهم در ازدواج کردن ، دین و ایمان طرف مقابل است ، نه نژاد و ملیت و منطقه تا بگوییم طرف مقابل اگر از فلان نژاد باشد ، شایسته ازدواج کردن نیست .
🔸امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« با زنی ازدواج کن که منسوب به خیر و حسن خلق باشد»
📚الکافی ج5 ص323
❕پیامبر گرامی فرمود ؛
« اگر کسی به خواستگاری شما آمد که شما از اخلاق و دین او راضی بودید ، با او وصلت کنید که اگر چنین نکنید فتنه و فسادی بزرگ اتفاق خواهد افتاد »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 76
❕روایتی که مورد استناد معاند قرار گرفت ، بر خلاف ادعای شبهه افکن ، از ازدواج با تمام آفریقایان نهی نمی کند ، بلکه از نژاد خاصی از آنان به نام « زنجیان » نهی می کند ، آنان گروهی از مردمان سودان بوده اند ؛
📚کتاب العین ، ج 6 ص 71
❕در سند روایت مذکور نیز ، « مسعده بن صدقه » وجود دارد که نجاشی او را توثیق نمی کند ؛
📚رجال نجاشی ص 415
❕شیخ طوسی نیز او را سنی مذهب معرفی می کند ؛
📚رجال طوسی ص 146
👌بنابراین روایت چنین کسی ، برای ما نمی تواند قابل قبول است ، خصوصا آنکه روایت او بر خلاف مسلمات قرآنی و روایی است .
❕به فرض که روایت فوق را صحیح محسوب کنیم ، باز هم ، گفتنی است ؛
👌این روایت و روایاتی به مضمون آن که از ازدواج کردن با مردمانی خاص نهی می کند ، ناظر به موقعیت زمانی و مکانی صدور آن است .
❕مثلا زمانی که امام علیه السلام مضمون فوق را در نهی از ازدواج کردن با قوم مذکور بیان کردند ، کسانی که منسوب به آن قوم و نژاد بودند ، به واسطه دوری از تعالیم اسلام ، از لحاظ دینی و اعتقادی و عملی دچار انحرافات عدیده ای بودند ، امام علیه السلام به جهت آنکه با ازدواج کردن با آنها ، این انحرافات فراگیر نشود ، و جامعه به انحراف کشیده نشود ، نهی مذکور را بیان داشتند و این که آنان را قومی « زشت » معرفی کردند ، حمل می شود به زشتی و خباثت درونی آنان ، بنابراین بیان منسوب به امام علی ع بیان کننده یک حکم عام و همیشگی در مورد قوم زنجیان نمی باشد و روشن است که اگر آنان اسلام بیاورند و اصلاح رفتار داشته باشند ، نهی مذکور ، شامل آنان نمی شود ، چنان که مترجم کتاب « خصال » در مورد چنین روایاتی می گوید ؛
«منظور حديث كسانى از اين افراد هستند كه در زمان صدور حديث از شهرهاى خود به مدينه آمده بودند و افراد لاابالى بودند و همگان را شامل نمی شود »
📚ترجمه خصال ، جعفری ، ج2 ص23
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕معاند نقلی را مورد اشکال قرار داده است که علی ع دو مسلمانی را که پس از اسلام ، بت پرست و مرتد شده بودند ، با آتش تنبیه کرد ، در مورد فلسفه تنبیه مرتد در اسلام ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2020
❕در مورد حکم الهی در مجازات برخی از افراد با آتش ، پاسخ گذشته ما را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3313
❕مطابق نصوص صریح قرآن و روایات ، پذیرش اصول دین باید بر اساس تعقل و اندیشه و برهان باشد نه تقلید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3314
👌بر این اساس ، والدین کودکان خویش را باید با اعتقادات اسلامی به صورت استدلالی آشنا کنند و در کنار آن واجبات و عبادات را نیز به آنها بیاموزند تا با پذیرش عقلانی و استدلالی اسلام ، بتوانند پس از بلوغ ، واجبات شرعی خود را نیز به انجام برسانند ، اگر کودک به این مهم و وظیفه تمرینی توجهی نداشت ، میتوان به عنوان آخرین مرحله ، آنان را مختصر تنبیه بدنی کرد ( تا سه ضربه به صورت کاملا خفیف که موجب سرخی و کبودی نگردد ) که در ذیل در مورد شرایط آن توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2753
❕وهابی با کمال وقاحت مدعی است که در میان علمای شیعه در مسائل مختلف ، اختلافات شدیدی است ، در حالی که ما در گذشته پاسخش را دادیم و نشان دادیم که این اختلافات میان فرق و علمای مذاهب اربعه اهلسنت به حدی است که هر یک دیگری را کافر و از اسلام خارج می دانند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2668
❕و در مورد برخی فتاوی اختلافی در میان علمای شیعه نیز در گذشته مفصل توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2409
❕و گفتیم ؛
« از آنجایی که ملاک فهم دین نص و روایت است و نصوص هم روشن است و مطلب را کاملا بیان کرده است ، میان علمای شیعه در مبانی اعتقادی و فقهی و فرعی ، اختلاف چندانی نیست و به نظر می رسد که اختلافات جزئی هم که است ، ناشی می شود از عدم توجه کافی و شافی به برخی از نصوص که باید در شورای فقهی مراجع که در گذشته طرحش را دادیم ، با تکیه بر نصوص معصومین که حکم را کاملا روشن بیان کرده اند ، این اختلافات جزیی هم حل شود ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2158
👌پاسخ وهابی را که مدعی است ائمه شیعه سلام الله علیهم در مورد عادت زنانگی فاطمه زهراء سلام الله علیها ، متناقض حرف زده اند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3315
#خلقت_زمین_قبل_از_آسمان
🤔#پرسش
❔اول آسمان خلق شد يا زمین؟ كداميك را الله زودتر آفرید؟
#الف) اول زمین و بعد آسمان (سوره البقره آیه ٢٩)
#ب) اول آسمان و بعد زمین (سورة النازعات آیه هاى ٢٧ تا ٣٠ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه از آیات و روایات استفاده می شود ، آفرینش زمین قبل از خلقت آسمان بوده است اما گسترانیدن زمین از زیر آبها ، بعد ازخلقت آسمان بوده است ، بر این اساس هیچ تضادی میان آیات مورد اشکال معاند نمی باشد .
❕علی ع فرمود ؛
« خداوند عز و جل زمانى كه زمينها را آفريد، آنها را پيش از آسمانها آفريد. »
📚قصص الانبیاء ، راوندی ، ص 36 _ بحار الانوار ج 54 ص 85
👌و فرمود ؛
« خداوند- كه يادش پر شُكوه و نامهايش پاك باد- زمين را پيش از آسمان آفريد. سپس براى تدبير كارها بر عرش قرار گرفت. »
📚 تفسیر عیاشی ج 2 ص 120 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 13 _ بحار الانوار ج 54 ص 89
❕امام باقر عليه السلام نیز فرمود ؛
« خداوند عز و جل پيش از آن كه آتش را بيافريند، بهشت را آفريد، و پيش از آن كه معصيت را بيافريند، طاعت را آفريد، و گذشت را پيش از خشم آفريد، و نيكى را پيش از بدى آفريد، و زمين را پيش از آسمان آفريد »
📚الکافی ج 8 ص 145 _ الوافی ج 26 ص 472
❕امام صادق ع نیز فرمود ؛
« خداوند زمین را قبل از آسمان خلق کرد »
📚الاحتجاج ، ج 2 ص 352 _ تفسیر نور الثقلین ، ج 5 ص 503
❕خداوند نیز می فرماید ؛
«او خدايى است كه همه آنچه در زمين وجود دارد، براى شما آفريده سپس به آسمان پرداخت، و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چيز آگاه است » ( بقره 29 )
👌بنابراین ، از این آیه شریفه و روایات فوق الذکر ، استفاده می شود که ابتداء زمین خلق شد ، سپس آسمان ، حال آنچه مورد اشکال قرار می گیرد ، این آیه شریفه است که می فرماید ؛
« آيا آفرينش شما (بعد از مرگ) مشكلتر است يا آفرينش آسمانى كه خداوند بنا نهاد؟! _ سقف آن را برافراشته و آن را منظم ساخت - و شبش را تاريك و روزش را آشكار نمود- و زمين را بعد از آن گسترش داد._ آبش خارج كرد و چراگاهش را آماده ساخت- و كوهها را ثابت و محكم نمود- همه اينها براى بهره گيرى شما و چهارپايان شما است » ( نازعات 27 _ 31)
❕می گوید از آیه استفاده می شود که زمین پس از آسمان آفریده شده است ، در حالی که خداوند می گوید ؛
« وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها » « یعنی زمین پس از خلق آسمان گسترش پیدا کرد نه آنکه آفریده شده باشد »
👌« دحا » از ماده دحو ، به معنى گستردن است بعضى نيز آن را به معنى تكان دادن چيزى از محل اصليش تفسير كرده اند و چون اين دو معنى لازم و ملزوم يكديگرند به يك ريشه باز مى گردد.
❕به هر حال منظور از « دحو الارض » اين است كه در آغاز تمام سطح زمين را آبهاى حاصل از بارانهاى سيلابى نخستين فرا گرفته بود اين آبها تدريجا در گودالهاى زمين جاى گرفتند و خشكيها از زير آب سر بر آوردند و روز به روز گسترده تر شدند تا به وضع فعلى در آمد و اين مساله بعد از آفرينش زمين و آسمان روى داد .
📚تفسیر نمونه ج 26 ص 97
❕در دعای پیامبر گرامی نیز می خوانیم ؛
« اى كسى كه در آسمان، سدّى از هوا قرار داد، و زمين را بر روى آب گسترانيد »
📚جمال الاسبوع ، ص 118 _ بحار الانوار ج 92 ص 186
❕بنابراین ، ابتدا زمین خلق شد ، و سپس آسمان و پس از خلقت آسمان ، دحوالارض رخ داد و زمین از زیر آب گسترش پیدا کرد و به شکل کنونی در آمد و هیچ تضادی میان آیات مورد بحث نمی باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕پاسخ معاند را که مدعی است ، در مذهب شیعه ، بهتان زدن ثواب دارد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1071