eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌کاربران تقاضا کردند که کلیپ های زئوس را نقد کنیم ، ما در پاسخشان گفتیم سخنان او سطحی است و ارزش نقد ندارد ‌، و اکثر شبهاتی هم که مطرح می کند ، باز نشر شبهات سایر ملحدین است که در گذشته مفصلا آنها را پاسخ داده ایم . ❕او در کلیپی ، سخنانی در مورد اختیار انسان مطرح می کند ، اختیار و آزادی اراده انسان مساله ای روشن و بدیهی است که در ذیل پیرامون آن بحث مفصلی داشته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1118 ❕او در ادامه ، سخنانی در مورد وجود داشتن روح انسانی مطرح می کند که در این رابطه نیز گفتنی است که ما قبل از آنکه برای وجود روح ، نیاز به دلیل علمی و تجربی داشته باشیم ، دلیل نقلی و تعبدی و قرآنی داریم که همان برای اثبات وجود روح کافی است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1613 ❕اگر چه دلائل علمی و تجربی نیز بر وجود روح می باشد که در ذیل مفصل پیرامون آن بحث کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1506
🤔 ❔علی بن ابی‌طالب، موافق و مشوق حمله به ایران! در این ویدئو حجت‌الاسلام جباری، کارشناس شبکه ولایت می‌گوید که در بین مسلمانانی که به ایران حمله کردند، اصحاب خالص علی نظیر سلمان فارسی، عمار یاسر، حذیفه بن یمان و... حضور داشتند و از جانب علی توجیه بودند! حال بازهم شیعیان کم‌اطلاع و فریب خورده می‌توانند بگویند که علی مخالف حمله به ایران بود؟ یا اینکه فتوحات خلفا غیر شرعی است ❗️❗️ 💠💠 👌 اگر فتوحات خلفاء مورد تایید علی ع بوده است ، چگونه خود ایشان در این فتوحات شرکت نکرد با این که هیچ شمشیری برنده تر از شمشیر علی ع نبوده است تا جایی که علمای اهلسنت نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « على، شير خدا و شمشير از نيام كشيده ، خداوند است كه دشمنان او را از پاى درمى ‏آورد » 📚ذخائر العقبی ص 92 ❕سفیان می گفت ؛ « علی بن ابی طالب مانند کوهی بین مسلمین و مشرکین بود ، خداوند به وسیله او به مسلمین عزت و به مشرکین ذلت داد » 📚بحار الانوار ج 41 ص 62 👌اگر این فتوحات مورد تایید علی ع بوده است ، طبیعتا خودشان شرکت می کردند و موجب عزت مسلمین می شدند ، اما می بینیم که هیچ نقلی حتی ضعیف و بدون سند وجود ندارد که بگوید علی ع در فتوحات خلفاء شرکت کرده باشد ❗️ ❔آیا امیر مومنان جهاد با مشرکین را واجب نمی داند یا فتوحات خلفا را مشروع نمی داند که خود را از جنگ ها کنار کشیده و خانه نشینی را اختیار نموده است ❗️ ❕مسعودی و دیگران نقل می کنند ؛ « عثمان به عمر پیشنهاد داد که سپاهی را به رهبری علی ع ، به نبرد با ایرانیان بفرستد ، عمر به عثمان گفت با علی ع گفتگو کن که آیا به این امر ، راضی است ، عثمان با علی ع گفتگو کرد ، اما علی این مساله را خوش نداشت ...» 📚مروج الذهب ج 2 ص 309 _ فتوح البلدان ، ج 2 ص 313 ❔اما این که آیا یاران خاص علی ع ، به مانند سلمان فارسی ، مالک اشتر ، حذیفه و ... در فتوحات شرکت داشته اند یا خیر ❗️منابع تاریخی اهلسنت ، خبر از شرکت آنان داده اند ❕❕ 📚تاریخ طبری ، ج 3 ص 389 _ الکامل فی التاریخ ، ج 2 ص 514 _ تاریخ مدینه دمشق ، ج 2 ص 131 ❕در این رابطه توجه به چند نکته لازم است ؛ 1⃣مرحوم امام خمینی به این نقلها ، با دیده شک و تردید نگریسته و می گوید ؛ « حضور برخی از اصحاب خاص امیر مومنان ع در فتوحات ، ثابت نیست تا چه برسد به امام حسن ع و درباره حضور برخی از اصحاب اگر هم ثابت باشد ، از سر ناچاری بوده چرا که آنان تمکن از مخالفت از امر متصدیان خلافت نداشته اند » 📚کتاب البیع ، ج 3 ص 105 ❕بنابراین ، امام خمینی معتقد است که شرکت اصحاب خاص علی ع اگر ثابت هم باشد ، از سر ناچاری و اجبار حکومت وقت بوده است نه از روی اختیار و آزادی . 2⃣به فرض که نقلهای اهلسنت در مورد حضور اصحاب خاص علی ع مقبول واقع شود ، روشن است که شرکت اصحاب خاص علی ع در فتوحات ، برای جلوگیری از جنایات بیشتر در فتوحات و دفاع از مظلومین بوده است ، چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « خداوند در کنار سلطان جائر دوستان خودش را قرار می دهد تا به وسیله آنها از اولیائش و مومنین دفاع کند» 📚الفقیه ج 3 ص 176 3⃣از سوی سوم ، با توجه به گستردگی فتوحات و حرص و ولعی که در افزایش قلمرو فتوحات ایجاد گردیده بود ، حضور اصحاب برجسته علی ع از این جهت بود که مردمان سرزمینهای فتح شده را با اسلام علوی و حقیقی آشنا کنند و به جای فتح شمشیرها ، فتح قلبها مد نظر قرار گیرد ، لذا می بینیم که تاریخ نگار معاصر ، مرحوم سید جعفر عاملی می گوید ؛ « اگر برگزیدگان صحابه در فتوحات شرکت نمی جستند ، برای دین فرجام بدی داشت ، و برای مسلمانان ایجاد شر می کرد ، مشارکت این گروه ، زمینه ای را فراهم ساخت تا بسیاری از غیر عرب ها ، باتعالیم و آموزه های اسلام ، آشنا شوند و در نتیجه ، چند دهه ای نگذشت که علماء ، فقهاء ، و متفکران اسلامی از همین دسته پدیدار شدند » 📚فصل نامه مطالعات تاریخی ، ص 375 _ مشارکت گروه های مخالف در حکومت ، سال اول ، شماره 3 ، 1368 ش 👌بنابراین ؛ 🔸اولا ؛ صحت نقلهای اهلسنت در رابطه با حضور اصحاب خاص علی ع برای ما ثابت نیست . 🔸ثانیا ؛ مطابق با بیان امام خمینی ، احتمال است که حضور آنان از سر جبر و اجبار حکومت وقت بوده باشد . 🔸ثالثا ؛ به فرض اختیاری بودن حضور آنان را بپذیریم ، روشن است که حضور آنان به جهت جلوگیری کردن از جنایات بیشتر در فتوحات بوده است . 🔸رابعا ؛ اختیاری بودن حضور آنان از این جنبه نیز مد نظر است که آنان برای تبلیغ اسلام راستین و علوی در فتوحات حاضر شدند ، در زمانیکه تمام توجه خلفا به فتح شهرها و قدرتمند تر کردن حکومت خود بوده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کانالهای وهابی در صدد هستند تا کتاب سلیم بن قیس را از اعتبار بیندازند آن هم به خاطر افشاگری هایی که این کتاب از جنایات خلفاء در حق اهلبیت ع روا داشته اند ، در ذیل مفصلا در مورد اعتبار این کتاب شریف بحث کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3317
👌وهابی مدعی شده است که زن و شوهر پس از مرگ به یکدیگر نامحرم می شوند ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم و نظر فقه شیعه را بیان کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3318
🤔 ❔ايرادات ادبى قرآن در سوره تين قرآن یک بار در آیه ۲۰ از سوره مومنون, واژه‌ی طور سینا را به کار برده است: وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ : و از طور سينا درختى برمى ‏آيد كه روغن و نان خورشى براى خورندگان است. اما برای اینکه این کلمه با کلمات تین و امین, سجع داشته باشد، به جای کلمه سینا, از کلمه سینین, استفاده شده است که از نظر ادبی کاملا اشتباه است در واقع چیزی به نام طور سینین وجود ندارد و تنها برای رعایت قافیه این کلمه به کار رفته و صد البته مفسرین قرآن نیز در اینباره دچار تناقض های شدیدی شده اند 💠💠 ❕«سينين» در لغت به معناى «كثير الخير و البركة » « پر خير و بركت» است، «سينا» و «سينين» كه به عنوان وصف كوه طور به كاربرده مى ‏شود هر دو به يك معناست. 📚المحکم و المحیط الاعظم ، ج 8 ص 580 👌 و علّت اينكه كوه طور را «سينين» یا « سینا » ناميده ‏اند، امور مختلفى ذكر شده است، از جمله ؛ 1⃣ با توجّه به اينكه در آن مكان مقدّس بر حضرت موسى عليه السلام وحى نازل مى‏ شد آنجا را پر خير و بركت ها ، ناميدند. و روشن است كه وحى با بركت‏ تر از هر چيزى است. 2⃣كوه طور مملوّ از درختان است، به گونه‏ اى كه درختان سطح اين كوه را پوشانيده ‏اند؛ بدين جهت كوهی با بركت های زیادی ، است. 3⃣ از آنجا كه درختان موجود در كوه طور همگى درختان ميوه بوده، بنابراين آن مكان را «طور سينا» یا « طور سینین » و كوه پر خير و بركتها دانسته‏ اند. ❕نتيجه اينكه سينين به معناى پر خير و بركت است، و علّت آن يكى از امور سه گانه فوق است. 📚سوگندهای پربار قرآن ، مکارم شیرازی ، 212 👌بر این اساس ، مرحوم محمد هادی معرفت ، به اشکال ملحد به زیبایی پاسخ داده و می گوید ؛ «يكى ديگر از پندارهاى هاشم العربى اين است كه ساختار آيه «وَ طُورِ سِينِينَ» نادرست است؛ زيرا براى مراعات «روىّ»، واژه سينين را به كار برده كه درستِ آن «سيناء» است؛ همان گونه كه در آيه «وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْناءَ» ( مومنون 20 ) آمده است. ❕اين سخن حاكى از جهل و ناآگاهى وى نسبت به كاربرد اين دو واژه در تورات است؛ زيرا بنى اسرائيل پس از عبور از درياى سرخ و مناطق «شور» و «ايليم» به طرف صحرايى به نام «سين» رفتند كه به كوه سينا منتهى مى‏ شد. 👌در سفر خروج چنين آمده است ؛ «پس تمامى جماعت بنى اسرائيل از ايليم كوچ كرده به صحراى «سين» كه ميان ايليم و سيناست، ... رسيدند». 📚سفر خروج باب 16 شماره 1 ❕«سينا» (به كسرِ سين) نام كوه «حوريب» ( قاموس کتاب مقدس ، ص 498 ماده سیناء ) است كه از آن به سينيم نيز تعبير شده است؛ همان گونه كه اين منطقه نيز سينا ناميده شده است. 📚سفر خروج، باب 19، شماره 1- 3 ؛ «و در ماه سيّم از بيرون آمدن بنى اسرائيل از سرزمين در همان روز به صحراى سينا آمدند ... و در آنجا در مقابل كوه فرود آمدند». نيز ر. ك: همان، شماره 18: «و در پايان كوه ايستادند و تمامى كوه سينا را دود فرا گرفت؛ زيرا خداوند در آتش بر آن نزول كرد» (كتاب مقدس، ص 114). ❕وجه تسميه سينيم، برخاسته از عظمت كوه سيناست كه در آن منطقه قرار دارد. در سفر اشعيا چنين آمده است: «اينك بعضى از جاى دور خواهند آمد و بعضى از شمال و از مغرب و بعض از ديار سينيم» 📚سفر اشعيا، باب 49، شماره 12. كتاب مقدس، 1070. ❕جيمز هاكس مى‏ نويسد ؛ «برخى ديگر ... آن را اسم دشت سين و سينا دانسته ‏اند. گويند لفظ سينيم با الفاظ مرقوم [در كتاب‏] مناسبت كلّى دارد». 📚قاموس کتاب مقدس ص 504 ❕همانطور كه ملاحظه شد، لفظ «سينين» معرّب «سَيْناء» (به فتح سين) و «سينين» با قلب ميم به نون، در قرآن به كار رفته است؛ زيرا عرب را رسم بر اين است كه «ميم» را به «نون» تبديل مى‏ كنند. 👌بدين ترتيب روشن شد كه برداشت اين مستشكل، پندارى بيش نيست. ❕ بيفزايم كه به احتمال زياد «سينيم» جمع «سين» است؛ زيرا واژه ‏ها در زبان عبرى با «ياء» و «ميم» جمع بسته مى ‏شود؛ مانند «جَمَليم»، «حَمُوريم» و «رَكْبيم» كه به ترتيب جمع «جَمَل»، «حَمُور» و «رَكْب» است. 📚ر.ک: الرحله المدرسیه ج 1 ص 74 _ 75 👌ليكن قرآن واژه «سين» را براساس قواعد زبان عربى، با «ياء» و «نون» جمع بسته است و بدين ترتيب، بى ‏آنكه نيازى به تكلّف باشد، آرايه «روىّ» مراعات شده است؛ مطلبى كه بر به اصطلاح مستشكل، گران آمده بود. ناگفته نگذارم كه نمونه ‏هاى اين كاربرد، فراوان است، امّا برخى، جاهلانه آنها را به عنوان كاستى ادب قرآنى مى ‏پندارند . 📚التمهید فی علوم القرآن ، ج 7 ص 405 _ شبهات و ردود حول القرآن الکریم ، ص 379 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌توضیحاتی در مورد مطالب بی محتوایی که زئوس تحت عنوان ؛ « سحر و جادو » منتشر کرده است ؛ 1⃣می گوید فرقی بین معجزه و جادو نیست ، در حالی که بین عملکرد پیامبران با آنچه مرتاضان تحت عنوان جادو انجام می دهند ، تفاوت های روشنی است که در ذیل به برخی از آن اشاره کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3294 2⃣میگوید اصلا معجزه ای در جهان ، صورت نگرفته است ، در حالی که مطابق اخبار متواتر و یقینی ، معجزات فراوانی از پیامبر اسلام و امامان ع ، صورت گرفته است که انکار این اخبار متواتر ، معقول نیست ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2193 3⃣میگوید معجزه چون نقض قوانین طبیعت است ، پس محال است واقع شود ، در حالی که آنچه که مانع تحقق معجزه می شود ، محال عقلی بودن آن است و این که بر خلاف قوانین طبیعت و به اصطلاح محال عادی ، است ، موجب نمی شود که تحقق آن غیر ممکن شود ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1146
👌نقد کلیپ های بی محتوای زئوس ؛ 1⃣در این کلیپ در فرازهایی در صدد است که وابسته بودن جهان خلقت و معلول در بقاء را به خداوند و علت ، انکار کند ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3319 2⃣در فرازی دیگر ، مدعی می شود که ما تنها وجود چیزی را اذعان می کنیم که بر اساس تجربه و حس ، وجودش را درک کرده باشیم ، در ذیل پاسخش را در مورد اعتقاد به وجودی که با حس و تجربه درک نمی شود ، داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2568
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🤔پرسش ❔آیا بودن الفاظ غیر عربی در قرآن ، با فصاحت و بلاغت قرآن تضاد ندارد ❗️ 💠پاسخ💠 👌پس از پاسخی که در مورد استعمال کلمه « سینین » در قرآن دادیم که در ذیل می توانید بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2995 ❕ملحدین که نتوانستند به اصل پاسخ خدشه ای وارد کنند ، پس از طرح سخنان بی مفهومی ، این اشکال سطحی را کرده اند که شما پذیرفتید که در قرآن الفاظ غیر عربی است که به شکل و شمائل الفاظ عربی در آمده است ❗️آیا این امر با فصاحت و بلاغت قرآن تضادی ندارد ❗️ 👌ما باز در پاسخ ، بیان زیبای استاد ، محمد هادی معرفت را می آوریم که به این ملحدین پاسخ می دهد ؛ ❕« در لغت عرب واژه ‏هايى وجود دارد كه ريشه عربى ندارند و از لغت‏هاى مجاور گرفته شده است، و اين يك امر طبيعى به شمار مى‏ رود و در تمامى زبان‏هاى زنده و گذشته بر اثر مجاورت و رفت و آمدها، لغات نيز دادوستد مى‏ شدند. 👌البته شكل واژه ‏هاى اجنبى همواره با تغييراتى مواجه مى ‏شده است و به مرور زمان رنگ و بوى لغت ميزبان را به خود مى ‏گرفته و هم‏ساز آن لغت مى‏ گرديده است ( مانند: لجام: دهانه اسب، كه در اصل لگام بوده. جناح: كه در اصل گناه بوده. ديباج: ديبا. فالوذج: پالوده. ) ❗️ به اين‏گونه تغييرات در واژه ‏هاى بى‏ گانه اصطلاحا «معرّب»- عربى شده- مى‏ گويند. در اين زمينه كتاب‏هاى فراوانى نوشته شده؛ از جمله به كتاب «المعرّب» نوشته ابو منصور جواليقى، موهوب بن احمد بن محمد (متوفاى 540) مى‏ توان اشاره كرد. 👌 اين كتاب بيشتر به واژه‏ هاى فارسى تعريب شده پرداخته و اين‏گونه كلمات را در اشعار اصيل عربى آورده است. اخيرا اين‏گونه واژه ‏هاى واردشده را «دخيل»- داخل شده- گويند و در المنجد، اين اصطلاح زياد به كار رفته است. در اين مورد گفته مى‏ شود: «و الكلمة من الدخيل؛ اين كلمه از كلمات‏ داخل شده در زبان عرب است». ❕وارد شدن واژه ‏هاى ديگر در هر لغت و در هر زبانى يك امر طبيعى است و هرگز به عنوان عيب يا نقص شمرده نمى‏ شود. وجود اين‏گونه لغات به خالص بودن آن زبان يا آن لغت نيز صدمه‏ اى وارد نمى‏ سازد، يعنى زبان عربى، عربى است گرچه برخى لغات غير عربى- كه رنگ و بوى عربى به خود گرفته- در آن يافت شود، زيرا لغت تازه‏ وارد تا خلق و خوى آن زبان را به خود نگيرد، امكان كاربرد نمى ‏يابد. لذا استعمال چنين الفاظ و كلمات غير عربى، به عربى بودن كلام، چه شعر و چه نثر، خللى وارد نمى ‏آورد و اين شيوه- استفاده از كلمات اجنبى- در اشعار قديم عربى و گفته‏ هاى اصيل پيش از اسلام، متعارف بوده و عيب و نقصى شمرده نمى‏ شده است . ( به کتاب المعرب جوالیقی مراجعه شود ) ❕بلكه در هيچ لغتى به كار نگرفتن لغات غير شرط نيست. حتى در اثرى مانند شاهنامه فردوسى كه سعى بر آن بوده تا صرفا واژه‏ هاى فارسى به كار رود، بسيارى از واژه ‏هاى آن ريشه فارسى ندارند، بلكه ريشه عربى و تركى و غيره داشته و در عين حال فارسى كامل به شمار مى ‏روند. 👌قرآن نيز كه يك سخن عربى كامل است، از اين جهت جدا نيست. واژه ‏هاى غير عربى- كه ريشه عربى ندارند ولى شكل عربى به خود گرفته و معرّب گرديده- در آن وجود دارد. در اين زمينه بالخصوص نيز كتاب‏هايى نوشته شده؛ از جمله كتاب «المهذّب فيما وقع في القرآن من المعرّب» نوشته جلال الدين سيوطى، كه خلاصه ‏اى از آن را در «الاتقان» آورده است. ❕ لذا جاى ترديد نيست كه قرآن كلام عربى است و از جهت عربى بودن در سر حدّ كمال است و هرگز كسى يا گروهى در عربيت آن شك نبرده است‏ ، قرآن می گوید ؛ « اين (قرآن) زبان عربى آشكار است » ( نحل 103 ) و آیات دیگر که صراحتا قرآن را عربی معرفی می کند ؛ ( یوسف 2 _ طه 113 _ فصلت 3 _ شوری 7_ و ...) 📚علوم قرآنی ، معرفت ، ص 331 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🤔 ❔ فتوای آیت‌الله‌العظمی سیستانی درباره ادعای تکفیر مطرح شده توسط آقای سیدکمال حیدری در پی سخنان آقای کمال حیدری، حجت الاسلام والمسلمین سید منیر خباز نظر حضرت آیت الله سیستانی را درباره کفر باطنی پیروان سایر مذاهب اسلامی اعلام کرد. در ویدئویی که از این فاضل حوزوی منتشر شده وی اظهارداشت: مرجع عظیم الشأن شیعیان اثنی عشری [دوزاده امامی] در این زمینه فتوایی دارند که امروز از نجف اشرف دریافت کردم؛ ایشان می فرمایند: "مسلمانان غیر اثنی عشری [دوازده امامی] در ظاهر و واقع مسلمان هستند. نه اینکه فقط ظاهراً مسلمان باشند. بنابراین عبادات آنها مانند نماز، روزه و حج اگر طبق شرایط باشد مجزی و مبرئ‌الذمة است." حجت الاسلام والمسلمین خباز افزود: پس این کلام که «عالمی شیعی اصلا وجود ندارد که به کفر باطنی همه مسلمانان فتوا نداده باشد» صحیح نیست. خبرگزاری‌حوزه 💠💠 👌مشهور فقهای شیعه ، معتقدند که اهلسنت ، مسلمان ظاهری هستند و کافر فقهی و نجس محسوب نمی شوند ، زیرا شرط ورود در اسلام ، تنها اظهار شهادتین است و اعتقاد به ولایت اهلبیت ع ، شرط ورود در اسلام نیست . 📚مجمع الفائدة ج 13 ص 340 _ جواهر الكلام ج 33 ص 201 _ الهداية ص 54 _ الشرائع ج 4 ص 185. القواعد ج 3 ص 575 _ الدروس ج 2 ص 53. المسالك ج 10 ص 41. كشف الغطاء ج 4 ص 349 و ... ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «اسلام شهادتین و اقامه نماز و زکات و انجام حج و روزه ماه رمضان است اما ایمان معرفت ولایت امامان است وکسی که ولایت را نداشته باشد مسلمان گمراه است » 📚الکافی ج 2 ص 25 ❕از این حکم یک دسته خارج می شوند و آن هم ناصبی و دشمن اهل بیت علیهم السلام است ، مطابق نقلهای متعدد ، ناصبی کافر و نجس است حتی اگر شهادتین را به زبان جاری کند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 419 باب 14 ❕اهلسنت اگر چه مسلمان ظاهری و فقهی هستند ، اما از نظر ایمانی و اعتقادی ، کافرند ، چرا که آنان اصلی از اصول دین یعنی امامت را انکار کرده اند ، در ذیل از کتب خود اهلسنت ، ثابت کرده ایم که امامت جزء اصول دین است ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2984 ❕و در ذیل بر اساس روایات متواتر اهلسنت ، ثابت کرده ایم که کسی که به ولایت اهلبیت ع پشت کند ، وارد ضلالت و گمراهی شده است و روی رستگاری و سعادت و بهشت را نمی چشد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3320 ❕و در روایات اهلسنت به صورت صریح وارد شده است که فردی که از علی ع جدا شود ، از دین خدا جدا شده و روی رستگاری را نمی بیند چنان که حاکم نیشابوری از سول خدا ص نقل می کند که خطاب به على ع فرمود ؛ « يا على! كسى كه از من جدا شود، از راه خدا جدا شده است. و كسى كه راه و روش خود را از تو جدا نمايد، از دين من جدا شده است. » 📚مستدرك حاكم ج 3 ص 123 _ میزان الاعتدال ، ج 1 ص 323 _ مجمع الزوائد ج 9 ص 135 _ الریاض النضره ج 2 ص 167 _ کنزالعمال ج 6 ص 156 ❕لذا اهلسنت نقل می کنند که تنها کسی در قیامت رستگار است ، که جواز و ولایتی از سوی علی ع داشته باشد ، چنان که نقل می کنند که ابوبکر در حالت احتضار از پیامبر گرامی نقل می کرد که فرمود ؛ « بر فراز صراط، عقبه‏ اى است كه كسى نمى ‏تواند از آن عقبه عبور كند، مگر در صورتى كه جواز عبور را از حضرت على بن ابيطالب عليه السّلام در دست داشته باشد » 📚تاریخ بغداد ، ج 10 ص 356 _ الریاض النضره ج 2 ص 172 ❕بنابراین اهلسنت ، از نظر ایمانی و اعتقادی کافرند ، به خاطر همین خداوند از آنان هیچ عبادتی را نمی پذیرد ، چنان که از کافر نمی پذیرد . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس با عبادت خداوند خود را خسته کند در حالی که معتقد به امامی از جانب خداوند نباشد سعی و تلاش او غیر مقبول است و چنین فردی گمراه و متحیر محسوب می شود . خداوند دشمن اعمالش است و اگر در چنین حالی بمیرد به مرگ کفر و نفاق مرده است » 📚الکافی ج1 ص183 _ وسائل الشیعه ج1 ص118 🔷و فرمود ؛ « اگر کسی شب ها شب زنده داری و روزها روزه بدارد و تمام اموالش را صدقه دهد و تمام روزگار را حج بجا آورد اما معتقد به امام الهی نباشد حقی بر خدا برای پاداش در برابر اعمالش را ندارد» 📚الکافی ج 2 ص 18 👌در روایات متواتر دیگری که نقل نکردیم ، تصریح شده است که خداوند ، اعمال نیک و عبادات آنان را نمی پذیرد و نقش بر آب می کند ؛ 📚وسائل الشیعه ، ج 1 ص 118 باب 29 « باب بطلان العباده بدون ولایه الائمه ع و اعتقاد امامتهم » _ مستدرک الوسائل ج 1 ص 149 باب 27 👌ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در روایات دیگری صراحتا کفر ایمانی و اعتقادی این گروه ثابت شده است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « سه دسته اند که خداوند روز قیامت با آنان تکلم نمی کند و به آنان نظر نمی کند و برای آنان عذاب دردناکی است ، کسی که ادعای امامت کند در حالی که چنین امامتی را از جانب خدا ندارد ، و کسی که منکر امامت امام الهی شود و کسی که گمان کند از برای آن دو ( ابوبکر و عمر ) از اسلام بهره ای است » 📚الکافی ج 1 ص 373 👌و فرمود ؛ « علی علیه السلام باب هدایت است ، کسی که با او مخالفت کند کافر است و کسی که او را انکار کند ، وارد آتش می شود » 📚وسائل الشیعه ج 28 ص348 👌و فرمود ؛ « مقر امامان دوازده گانه مومن است و منکر آنان کافر است » 📚همان ص 347 ❕ ❕بنابراین ، اهلسنت ، کافر ایمانی و اعتقادی ، اما مسلمان فقهی و ظاهری هستند که در دنیا احکام مسلمان و در آخرت احکام کفار بر آنها جاری می شود ، و به خاطر مخالفت با اهلبیت ع روی سعادت و رستگاری را نخواهند دید . 👌از این حکم دسته ای از اهلسنت ، استثناء می شوند و آن هم کسانی اند که از حق و حقیقت و ولایت اهلبیت ع مطلع نشدند ، یا کسانی که قدرت فهم و درک مسائل را ندارند ، اما کسانی که قدرت درک و تحلیل مسائل را دارند و در فهمیدن حق کوتاهی می کنند ، و از اختلافات اطلاع دارند اما تحقیق نمی کنند ، مستضعف نیستند ‌. 🔸چنان که خداوند می فرماید ؛ « مگر آن دسته از مردان و زنان و كودكانى كه به راستى تحت فشار قرار گرفته‏ اند، نه چاره ‏اى دارند و نه راهى (براى نجات از آن محيط آلوده) مى ‏يابند. آنها ممکن است خداوند مورد عفو شان قرار دهد و خداوند عفو کننده و آمرزنده است » ( نساء 98 _ 99) ❕امام باقر عليه السلام در توضیح آيه شریفه فرمود ؛ «مستضعف كسى است كه نه توان كافر شدن را دارد و نه راه ايمان را پيدا مى‏ كند تا مؤمن شود. از كودكان و مردان و زنانى كه عقل و فكرشان به اندازه كودكان است، تكليف برداشته شده است. » 📚معانی الاخبار ص 201 ❕امام على عليه السلام فرمود ؛ « نام مستضعف بر كسى كه حجّت و برهان [خدا] به او برسد و گوشش آن را بشنود و دلش آن را فهم كند، نهاده نمى‏ شود. » 📚نهج البلاغه ، خطبه 179 ❗️ امام باقر عليه السلام در پاسخ به سؤال از مستضعفان فرمود ؛ « زنِ كم عقلِ پرده ‏نشين، و خادمى كه به او مى ‏گويى نماز بخوان، نماز مى‏ خواند و جز حرفى كه تو به او زده‏ اى چيز ديگرى نمى ‏فهمد، و بنده ‏اى كه او را براى فروش از اين شهر به آن شهر مى ‏برند و جز آنچه تو به او مى‏ گويى هيچ نمى ‏فهمد، و پيرمرد سالخورده رو به موت و كودك خردسال.اينها مستضعفند. اما مرد گردن كلفتِ اهل‏ حرف و بحث و جدل كه از پس خريد و فروش به خوبى برمى‏ آيد و نمى‏ توانى در چيزى مغبونش كنى، آيا به چنين كسى مستضعف مى ‏گويى؟! نه، هرگز. » 📚معانی الاخبار ص 203 ❕لذا امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « كسى كه اختلاف [مردم بر سر عقايد و مذاهب‏] را بشناسد، مستضعف به شمار نمى‏ آید. » 📚همان ، ص 200 _ الکافی ج 2 ص 405 ❕امام كاظم عليه السلام فرمود ؛ « ضعيف كسى است كه حجت به او نرسيده و اختلاف را نمى ‏شناسد. پس، اگر اختلاف را بداند مستضعف نيست. » 📚الکافی ج 8 ص 125 👌بنابراین ، مستضعفین اهلسنت که از حق و حقیقت و ولایت اهلبیت و علی ع مطلع نشدند و اصلا متوجه اختلاف شیعه و سنی نیستند و قدرت درک و فهم مسائل را ندارند ، امید است که مورد نجات قرار گیرند ، و وارد بهشت شوند ، در صورتی که اهل عمل صالح باشند و بغض اهلبیت ع را نداشته باشند ، چنان که امام صادق ع از على ع نقل می کند که فرمود ؛ « بهشت هشت در دارد، درى كه از آن پيامبران و صديقان وارد مى‏ گردند، درى كه شهداء و صالحان از آن مى ‏آيند، شيعيان و دوستان ما هم از پنج در وارد خواهند شد و از در هشتمى ساير مسلمانان وارد مى ‏شوند و آن‏ها كسانى مى‏ باشند كه بر وحدانيت خدا گواهى دهند و ذره‏ اى بغض ما را در دل نداشته باشند. » 📚خصال ج 2 ص 408 🔸ادامه 👇