👌پاسخ ملحد در مورد روایتی که می گوید امام زمان علیه السلام از ترس کشته شدن به غیبت رفتند و این که مثلا آیا نمی توانستند با قدرت غیبی الهی دشمنان را نابود کنند تا به غیبت نروند را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3311
👌ویژه نامه ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی ؛ 👇
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/718
#آتش_زدن_کتابخانه_ایرانیان_توسط_اعراب_فاتح
🤔#پرسش
❔آیا درسته عمربن خطاب 2 کتابخانه بزرگ قبل اسلام یعنی یکی در ایران و دیگری در اسکندریه را کلا دستور داده سوزاندند؟ برخی رد می کنند برخی تایید میکنند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بی شک عمل کتاب سوزی ، از قومی که به قرآن و روایات پیامبر اسلام هم رحم نکردند و آنها را نیز آتش می زدند ، نمی تواند عمل محالی تلقی شود ، چنان که بخاری و دیگران می نویسند ؛
« عثمان به تمام مناطق اسلامی نسخه ای از مصحفی را که تهیه کرده بودند ، فرستاد و امر کرد که غیر آن مصحف از قرآن را که در هر صحیفه ای است سوزانده شود (و بسوزانند ) »
📚صحیح بخاری ج 3 ص 150 _ فتح الباری ج 10 ص 390
❕علی علیه السلام هم به ماجرای سوزانده شدن قرآنها توسط عثمان و اهانت به قرآن واکنش نشان داد چنان که عبد الملک فرزند ابوذر می گوید ؛
« علی ع روزی که عثمان مصاحف را پاره پاره کرد مرا ملاقات کرد و به من گفت پدرت ( ابوذر ) را به نزد من بخوان ، ابوذر با سرعت به نزد ایشان آمد . حضرت فرمود ؛
« ای ابوذر ، امروز بر اسلام امر عظیمی گذشت ، کتاب خداوند پاره پاره گشت و بر آن آهن قرار گرفت ، حق خداوند است که آهن را ( برای عذاب ) مسلط کند بر کسی که قرآن را با آهن پاره پاره کرد »
📚مستدرک الوسائل ج 4 ص 236
❕یا در مورد آتش زدن احادیث پیامبر نقل می کنند ؛
« احادیث رسول خدا در زمان عمر بن خطاب گسترش یافت و از مردم خواست تا همه را نزد وی بیاورند و چون آوردند فرمان داد تا آن ها را بسوزانند»
📚طبقات ابن سعد ج5 ص140 شرح حال قاسم بن محمد بن ابی بکر
❕عایشه می گوید ؛
« پدرم پانصد حدیث از پیامبر را جمع کرد ، تمام شب در بستر خویش ، آرام و قرار نداشت ، من از حال پدرم ، نگران شدم ، به او گفتم آیا شکایتی به شما شده یا اتفاقی رخ داده که شما را این چنین نگران و منقلب می بینم ؟ پدرم صبحگاهان به من گفتند دخترم ، احادیثی را که نزد خود داری ، بیاور ، من هم آنها را آوردم ، پدرم ( ابوبکر ) دستور داد تا آتشی بیاورند ، آنگاه تمام احادیث رسول خدا را به آتش کشید »
📚تذکره الحفاظ ، ذهبی ، ج 1 ص 5
❕یا در نقل دیگر می آورند ؛
« عمر بن خطاب خواست تا سنت را بنویسد ، اما تصمیمش عوض شد و به سرزمین های اسلامی نوشت ، تا هرکس نزد خود روایتی از پیامبر دارد ، آن را محو و نابود کند »
📚تقیید العلم ،خطیب بغدادی ، ج 1 ص 53
👌بنابراین ، از چنین قومی ، آتش زدن کتاب و کتابخانه ها ، عملی غیر قابل وقوع ، تلقی نمی شود ، خصوصا آنکه در فتوحاتشان ، جنایاتی به بار آورند که زبان از گفتن آن شرم دارد و ما به برخی از آنها در ذیل اشاره کردیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3773
❕از فتوحاتی که برای رسیدن به غنیمت و رفع گرسنگی بوده است توقعی جز جنایت ، چیز دیگری نیست ، چنان که مغیره بن شعبه خطاب به فرمانده سپاه ایرانیان در جنگ قادسیه می گفت ؛
ما ( در سرزمین خودمان ) چیزی نیافتیم که سیرمان کند ، وقتی به سرزمین شما آمدیم ، در این سرزمین ، آب و غذای فراوانی پیدا کردیم ، بنابراین از این جا نمی رویم تا این که این موارد غذایی بین ما و شما تقسیم شود »
📚 سیر اعلام النبلاء ، ج 3 ص 32
👌شدت جنایات آنان به قدری بود که در فتح اندلس ، یکی از مسیحیان را سر بریدند و قطعه قطعه کردند ، و او را داخل دیگ قرار دادند و پختند ، در پی آن دوستان او می گفتند که مسلمین آدمخوارند ؛
📚فتوح مصر و اخبارها ، ص 345
👌بنابراین ، از این قوم نابکار ، آتش زدن کتاب و کتابخانه ، بعید نیست ، با این وجود ، شهید مطهری در آثار خود ، آتش زدن کتابخانه توسط فاتحان مسلمان را شدیدا رد و انکار می کند ؛
📚مجموعه آثار شهید مطهری ، ج 14 ص 273
❕و ما نیز از منابع اولیه تاریخی ، مدرکی بر آتش زدن کتابخانه ایرانیان توسط اعراب ندیدیم ، جز این نقل از ابن خلدون که می گوید ؛
« وقتى كشور ايران فتح شد كتب بسيارى در آن سرزمين به دست اعراب افتاد. سعد بن ابى وقاص به عمر بن الخطاب در خصوص آن كتب نامه نوشت و در ترجمه كردن آنها براى مسلمانان رخصت خواست. عمر بدو نوشت كه آن كتابها را در آب افكند، چه اگر آنچه در آنهاست راهنمايى است خدا ما را به رهنماتر از آن هدايت كرده است، و اگر گمراهى است خدا ما را از شر آن محفوظ داشته. بنابراين آن كتابها را در آب يا در آتش افكندند و علوم ايرانيان كه در آن كتب مدون بود از ميان رفت و به دست ما نرسيد »
📚تاریخ ابن خلدون ، ترجمه مقدمه ، ج 2 ص 1002
❕به هر حال در ذیل ثابت کرده ایم که اسلام و تشیع ایرانیان ، ارتباطی با فتوحات خلفا نداشتند و آنان سالها پس از فتوحات ، با تحقیقات خودشان ، مسلمان شدند و پس از آن مذهب شیعه را اختیار کردند ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/1229
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12746
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ ملحد دروغگو را در مورد روایتی که امام خاموش را مصداق « چاه متروک » می داند ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1528
👌پاسخ وهابی در مورد بیعت امام حسن علیه السلام با معاویه لعنه الله علیه را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2838
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3018
#نقش_شیعه_در_تاسیس_علوم
🤔#پرسش
❔عالم شيعه و مؤلف معروف جناب عبدالحليم الغزى : ما شيعيان علم إعراب قرآن و تجويد و علم قراءت قرآن و علم رجال و درايه و علم صرف و نحو و بيان و كلام را از اهل سنت دريافت كرديم و در حوزه علميه علوم اهل سنت تدريس ميشود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌تمدن اسلامى مرهون تلاشهاى بى وقفه امت اسلامى است. آنان با داشتن مليت هاى گوناگون، در سايه ايمان وعقيده، در اسلام وخدمت به آن ذوب شدند و همه تلاش خود را در مسير پيشبرد اهداف عالى اسلام به كار گرفتند، و در نتيجه تمدنى را پايه گذارى كردند كه هم اكنون جامعه بشرى مرهون آن تمدن درخشان است.
❕در اين ميان، شيعه با الهام از تعاليم امامان در برافراشتن بناى شكوهمند تمدن اسلامى نقش مؤثرى داشته است، با مراجعه به كتاب هاى مربوط به علوم و تمدن اسلامى مشاهده مى كنيم كه همه جا نام دانشمندان شيعه مى درخشد.
📚راهنمای حقیقت ، ص 453
👌در بيان نقش آنان در ادبيات و علوم ادبى همين بس كه پايه گذار علم نحو، امير مؤمنان على عليه السَّلام ؛ و ادامه دهنده راه او شاگردش ابوالأسود دوئلى بوده است .
📚تاسیس الشیعه ص 51 _ فهرست ابن الندیم ، ص 66
❕وپس از وى شخصيت هاى شيعى كه غالباً در عراق مى زيستند، مانند: مازنى (متوفاى 248)، ابن سكيت (متوفاى 244) ابو اسحاق نحوى (از ياران امام كاظم عليه السَّلام، خليل بن احمد فراهيدى مؤلف كتاب «العين» (متوفاى 170)، ابن دريد مؤلف «الجمهرة» (متوفاى 21) و صاحب بن عبّاد، مؤلف كتاب «المحيط» (متوفاى 86) و ده ها اديب شيعى ديگر، هر يك در عصر خود سرآمد علوم لغت و نحو و صرف و يا شعر و عروض بودند.
📚رجال نجاشی ، ج 1 ص 272 _ تاریخ بغداد ج 7 ص 93 _ لسان المیزان ج 2 رقم 332 و ....
❕در علم تفسير، پس از رسول خدا اوّلين مفسر امير مؤمنان (عليه السَّلام) وائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) و پس از آنان عبد اللّه بن عباس (متوفاى 68) و ديگر شاگردان آنان بوده اند.
📚التفسیر و المفسرون ج 1 ص 89
❕ در طول چهارده قرن، صدها تفسير بر قرآن به صورت هاى مختلف نوشته اند که استاد سبحانی در سير تاريخى تفسير نگارى شيعه را در مقدمه «تبيان» شيخ طوسى به تفصيل آن را نگاشته است
👌در علم حديث نيز شيعه بر ديگر فرق اسلامى تقدم داشته و سنت رسول خدا را حتى در زمانى كه نوشتن حديث در عصر خلفا ممنوع بود، با نوشتن ومذاكره، حفظ كردند. در اين باره مى توان از «عبد اللّه بن ابى رافع»، «ربيعةبن سميع» و «على بن أبى رافع» از ياران امام على (عليه السَّلام) وسپس شخصيت هايى از شاگردان امام سجاد وحضرت صادق و باقر (عليهم السَّلام) ياد كرد.
📚رجال نجاشی ج 1 ص 64 _ رجال طوسی ص 279 و ...
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕رُشد حديث در عصر حضرت صادق (عليه السَّلام) به جايى رسيد كه حسن بن على الوشّاء مى گويد: من در مسجد كوفه نهصد محدّث را ديدم كه همگى مى گفتند: حدثنى جعفر بن محمد (عليمها السَّلام).
📚رجال نجاشی رقم 79
❕در قلمرو فقه، در مكتب پيشوايان اهل بيت (عليهم السَّلام) مجتهدان برجسته اى تربيت شده اند، مانند: ابان بن تغلب (متوفاى 141)، زرارة بن اعين (متوفاى 150)، محمد بن مسلم (متوفاى 150)، صفوان بن يحيى بجلى مؤلف سى كتاب (متوفاى/ 210 ه) وصدها مجتهد توانا و محقّق مانند شيخ مفيد، سيد مرتضى، شيخ طوسى و ابن ادريس، محقّق حلّى و علامه حلّى كه آثار گرانبهايى از خود به يادگار نهاده اند.
👌شيعه نه تنها در اين علوم تلاشگر وخدمتگزار بوده، بلكه در ديگر علوم مانند تاريخ و مغازى، رجال و درايه، شعر و ادب نيز خدمات شايانى را به جهان اسلام عرضه كرده است كه ذكر نام و اسامى آنان در اين مختصر نمى گنجد ، جهت اطلاع تفصیلی رجوع کنید ؛
📚الملل و النحل ، سبحانی ، ج 6 ص 639 دور الشیعه فی بناء الحضاره الاسلامیه
👌آنچه گفته شد مربوط به علوم نقلى است، حال آن كه شيعيان در علوم عقلى مانند كلام وفلسفه، بر تمام مذاهب تقدم داشته اند، زيرا شيعه بيش از تمام فرقه هاى اسلامى به عقل بها داده است و با الهام از گفتارهاى امير مؤمنان و فرزندان معصوم او (عليهم السَّلام) در تبيين عقايد اسلامى بيش از حد كوشش كرده، ومتكلمانى عاليقدر و فلاسفه اى بزرگ به جهان اسلام تحويل داده است، چندان كه كلام شيعى يكى از پربارترين مكاتب كلام اسلامى است كه علاوه بر كتاب و سنت، از عقل وخرد به نحو شايسته بهره مى گيرد.
❕یكى ازپايه هاى تمدن علمى، شناخت عالم طبيعت و قوانين آن است و در عصر حضرت صادق (عليه السَّلام)، شاگرد نامدار او جابر بن حيان در علوم طبيعى به پايه اى رسيد كه او را امروز پدر علم شيمى مى نامند.
📚بحار الانوار ج 55 ص 304
❕همچنين در تدوين علوم جغرافيا، احمد بن ابى يعقوب، معروف به يعقوبى (متوفاى 290) نخستين جغرافى دانى است كه كشور پهناور اسلامى را زير پا نهاد وكتابى به نام «البلدان» نگاشت.
📚الحضاره الاسلامیه ، ج 2 ص 34
❕اين تلاش همه جانبه توسط دانشمندان شيعه از قرن نخست هجرى تا به امروز ادامه داشته و در اين راه حوزه ها و مدارس و دانشگاه هاى فراوانى تأسيس كرده اند كه پيوسته در راه علم و دانش خدمتگزار بشريت بوده است. آنچه گفته شد اشاره اى گذرا به نقش ائمه شيعه در علم و تمدن اسلامى بود و براى آگاهى بيشتر مى توانيد به كتاب هاى مربوط به اين موضوع رجوع فرماييد.
📚 فهرست ابن نديم، رجال نجاشى، فهرست شيخ طوسى، تأسيس الشيعة، الذريعة إلى تصانيف الشيعة، أعيان الشيعة، الملل و النحل ، ج 6 و ....
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕ملحدین اخیرا مناظره ای را با عقیل هاشمی ترتیب داده اند و در این رابطه بر روی مسائلی که مدعی اند عقیل هاشمی را در آن شکست داده اند ، متمرکز شده اند ؛
1⃣اولا ؛ اینکه عقیل هاشمی حتی نزد خود وهابیون نیز جایگاهی ندارد تا جایی که ملازاده او را به عنوان « عقیل بی عقل » معرفی می کند .
2⃣روایاتی از اهلسنت که می گوید پیامبر گرامی دستور به ترور افرادی دادند ، همه ضعیف و جعلی اند و ما در ذیل ثابت کرده ایم که اهلسنت روایت صحیح قابل اعتمادی ندارند و صحاح سته آنان که معتبرترین کتابهایشان هستند ، پر از روایات جعلی و ضعیف اند ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2884
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728
3⃣در ذیل ثابت کرده ایم که پیامبر گرامی هیچگاه دستور به ترور افراد را صادر نمی کرد و ترور در اسلام ممنوع است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/970
4⃣در رابطه با سن عایشه در هنگام ازدواج با پیامبر اسلام ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1406
5⃣بر خلاف وهابیون ، شیعه معتقد به حسن و قبح عقلی است و می گوید محرمات الهی به خاطر مفاسدی است که در وجود آنها بوده و حتی عقل بشری نیز آن مفاسد را درک می کند ، لذا در روایات ما عقل به عنوان حجت خداوند بر بندگان معرفی شده است ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1656
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/987
⚫️فرا رسیدن سالروز وفات فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛
⚫️پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛
1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت #معصومه چه روزی هست؟
هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما #تقویم ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه #وفات کردند و یا شهید شدند❕
و چرا ایشان #ازدواج نکردند ❕و چه #ثوابی برای زیارت ایشان است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241
2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو #بهشتی می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242
3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208
4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟
مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟
مگر نه اينكه #امام_كاظم معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟
پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟
با اين استدلال #معصومه , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است!
سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438
5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب
از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند.
چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002
6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005
7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از #آیات قرآن و #روایات داریم❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826
🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان
#وصیت_نامه_پیامبر_اسلام
🤔#پرسش
❔از منابع شیعه ؛ سرانجام معلوم شد پیامبر اکرم قبل از وفات قصد سفارش چه چیزی راداشت!!!!! !!!
کتاب: موسوعة احادیث اهل البیت ج ۱۲ ص ۲۴۴ به نقل از کتاب کافی کلینی
تالیف: شیخ هادی النجیفی
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص دَعَا بِصَحِيفَةٍ حِينَ حَضَرَهُ الْمَوْتُ يُرِيدُ أَنْ يَنْهَى عَنْ أَسْمَاءٍ يُتَسَمَّى بِهَا وَ قُبِضَ وَ لَمْ يُسَمِّهَا مِنْهَا الْحَكَمُ وَ حَكِيمٌ وَ خَالِدٌ وَ مَالِكٌ وَ ذَكَرَ أَنَّهَا سِتَّةٌ أَوْ سَبْعَةٌ مِمَّا لَا يَجُوزُ أَنْ يُتَسَمَّى بِهَا
ترجمه ؛کلینی ، عن علی بن ابراهیم ، ازپدرش ،عن حمادبن عثمان، عن اب عبدلله علیه السلام فرمود:
رسول خدا در حال احتضار، کاغذی طلب كرد و مى خواست از نامهايى كه گذاشته مى شود نهى كند؛ ولى حضرت رحلت كرد و آن نامها را نام برد. يكى از آنها حكم، حكيم، خالد، مالك و حضرت فرمود كه آنها شش يا هفت نام است كه جايز نيست كسى بدانها ناميده شود
این روایت صحیح السند ، می باشد
یعنی این وصیت مهمتر از قضیه امامت بود 🤔🤔
💠پاسخ💠
👌مطابق نقل اهلسنت ، پيامبر خدا در روزهای پایانی عمر خویش ، دستور داد قلم و دواتى بياورند تا نوشته اى بنويسد كه پس از او هرگز گمراه نشوند. برخى از حاضران مانع اجراى اين دستور شدند. بخارى در چند جا از صحيح خود آن را نقل كرده است. از جمله از ابن عباس نقل مى كند ؛
« چون بيمارى پيامبر شدت يافت، فرمود: «كاغذى بياوريد تا چيزى برايتان بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد.» عمر گفت: درد و بيمارى بر پيامبر چيره گشته، كتاب خدا نزد ماست و براى ما بس است. اختلاف و گفتگو زياد شد. حضرت فرمود: «از پيش من برخيزيد، سزاوار نيست نزد من نزاع كنيد.» ابن عباس در حالى كه بيرون مى رفت، مى گفت: همه مصيبت آن بود كه نگذاشتند پيامبر خدا آنچه را مى خواست بنويسد. »
📚صحیح بخاری ج 1 ص 38
👌سعيد بن جبير نيز از ابن عباس نقل كرده كه گفت ؛
« روز پنجشنبه، و چيست روز پنجشنبه؟ سپس گريست، تا حدّى كه اشكش زمين را خيس كرد و گفت: روز پنجشنبه بيمارى پيامبر شدّت يافت. فرمود: «كاغذى بياوريد تا چيزى برايتان بنويسم كه پس از آن هرگز گمراه نشويد.» حاضران به نزاع پرداختند، در حالى كه سزاوار نيست در محضر پيامبر نزاع كنند و گفتند: رسول خدا هذيان مىگويد! فرمود: مرا واگذاريد، حالتى كه من دارم بهتر از چيزى است كه شما مرا به آن مى خوانيد. »
📚همان ص 321
👌می بینیم که عمر ، مانع مکتوب شدن وصیت پیامبر اسلام شد ، خود او سالها بعد پس از این ماجرا ، اقرار می کرد که پیامبر گرامی ص قصد داشت که امامت علی ع را مکتوب کند ، چنان که ابن ابی الحدید معتزلی سنی مسلک از ابن عباس نقل می کند ؛
«در يكى از سفرهاى عمر به شام، همراهش رفتم. روزى به تنهايى بر شترش راه مى پيمود كه دنبالش كردم. پس به من گفت: «اى ابن عبّاس! من از پسرعمويت، گله دارم. از او خواستم كه با من بيايد؛ ولى نيامد و پيوسته او را ناراحتِ چيزى مى بينم. تو گمان مى كنى دنبال چيست؟». گفتم: اى امير مؤمنان! تو كه خودت مى دانى. [عمر] گفت: «گمان دارم او همواره در اندوهِ از دست رفتن خلافت است».
گفتم: چنين است. او معتقد است كه پيامبر خدا خلافت را براى او خواست.
[عمر] گفت: «اى ابن عبّاس! پيامبر خدا خلافت را براى او خواست و اين گونه بود؛ امّا چه مى توان كرد كه خداى متعال، آن را نخواست! پيامبر خدا چيزى خواست و خدا چيز ديگرى خواست. پس، اراده خدا محقّق شد و اراده پيامبر او محقّق نشد. آيا هر چه پيامبر خدا خواست، شد؟ او مسلمان شدن عمويش را خواست و [لى] خدا نخواست و او هم، اسلام نياورد!».
❕ پيامبر خدا در زمان بيمارى اش خواست كه او (على ع ) را جانشين خود كند؛ امّا من از ترس وقوع فتنه و براى نشر اسلام، مانع شدم. پس، پيامبر خدا مقصود قلبى ام را دانست و خوددارى كرد و خداوند، جز از اجراى آنچه خود مقدّر و حتمى كرده، امتناع دارد. »
📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 12 ص 78
❕و مطابق نقل دیگر گفت ؛
«پيامبر خدا گفتار ناتمامى درباره على داشت كه چيزى را اثبات نمى کند و دستاويزى به دست نمى دهد و بى گمان، مدّتى در كارش درنگ و تأمّل كرد و در بيمارى اش مى خواست به نام على تصريح كند؛ امّا من از بيم [فتنه] و به خاطر حفظ اسلام، مانع شدم و به پروردگار كعبه سوگند، قريش، هرگز بر او گِرد نمى آمدند و اگر خلافت را به دست مى گرفت، اعراب از همه سو بر او مى شوريدند. چون پيامبر خدا فهميد كه من منظورش را مى دانم، پس خوددارى ورزيد و خداوند، جز از وقوع آنچه خود، مقدّر و حتمى كرده، ابا دارد».
📚شرح نهج البلاغه ، ج 12 ص 20 _ کشف الیقین ، ص 462
🔸ادامه 👇