eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
274 ویدیو
61 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت: shiapasokh.com shiapasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ وهابی را که مدعی است جمع کردن بین نمازها ، همانند آنچه که شیعه انجام می دهد ، بدعت و حرام است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3359
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد ماندن اثر مهر و سجده کردن بر پیشانی افراد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1383
👌کاربری سوال کرده است که چگونه می تواند بهشت و جهنم و آخرت را برای فرد بی دین ثابت کنیم ، در ذیل در این رابطه دلائل عقلی ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/998
🤔پرسش ❔اثبات گناهکار بودن پیامبر اسلام 🔵 : و پيغمبر صلى اللّٰه عليه و آله به على عليه السلام فرمود : اى على همانا خداى تبارک و تعالى گناهانِ شيعه تو را بر دوش من نهاد ، آنگاه بخاطر من آنان را بخشيد آن است قول خداوند عزوجل : لِيَغْفِرَ لَكَ‌ اَللّٰهُ‌ مٰا تَقَدَّمَ‌ مِنْ‌ ذَنْبِكَ‌ وَ مٰا تَأَخَّرَ "فتح آیه 2" (ترجمه آیه : تا از ذنوب گذشته و اكنون تو درگذريم ) 🖋__طبق این روایات ، گناهان شیعیان از جمله : لواط ، زنای محسنه ، خوردن نجاسات و... ، طبق اراده الله همگی بر دوش محمد قرار گرفته شده و شیعیان بخشیده شده اند و سوره فتح آیه ۲ گواهی بر بخشیده شدن شیعیان و گناهکار بودن محمد می کند . حال آخوند بکوبد تو سرش و بگوید پیامبر معصوم بوده و... فایده ای ندارد ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند خطاب به پیامبر گرامی می فرماید ؛ «ما براى تو فتح آشكارى فراهم ساختيم- تا خداوند گناهان گذشته و آينده تو را بيامرزد و نعمتش را بر تو تمام كند، و به راه راست هدايتت فرمايد» ( فتح 1 _2 ) ❕ براى فهم معناى آيه بايد تعبيرات قبل و بعد آن، و تعبيراتى كه در خود آيه است دقيقاً مورد توجه قرار گيرد . در اين آيه با صراحت رابطه‏ اى در ميان «فتح» مزبور و آمرزش اين گناهان برقرار شده، مى ‏فرمايد: هدف از اين «فتح مبين» (صلح حديبيه يا به قول بعضى فتح مكه) اين بود كه خداوند گناهان گذشته و آينده تو را بيامرزد. ❔از اين گذشته آمرزش گناهان گذشته قابل درك است، اما گناهانى كه هنوز صورت نگرفته چگونه ممكن است مشمول آمرزش الهى شود، آيا مفهوم اين سخن دادن چراغ سبز براى هرگونه گناه در آينده است؟ اين‏كه يك امر غير منطقى و نامعقول است. 👌دقت در اين دو نكته ما را به مفهوم واقعى آيه واقف مى‏ سازد و آن اين‏كه ؛ ❕ معمولًا هنگامى كه يك انقلاب الهى رخ مى‏ دهد، آنها كه منافع نامشروع‏شان بر اثر آن به خطر افتاده، و همچنين وفاداران به سنن خرافى و متعصب‏هاى بى‏ منطق، و متحجران خشك كه عقائد نادرست خويش را در خطر مى‏بيند، در برابر آن موضع مى‏ گيرند و براى درهم كوبيدن آن انقلاب، هرگونه نسبت ناروا به آن مى‏ دهند، دروغ‏ها مى‏ پردازند، و تهمت‏ها مى ‏زنند، و گناهان مختلفى را براى رهبر آن انقلاب‏ رديف مى‏ كنند، از جمله اين‏كه او در ميان مردم تفرقه انداخته، به مقدسات توهين مى ‏كنند و مى‏ گويند ، هدفش رياست و حكومت بر مردم و رسيدن به مال و مقام است، آلت دست ديگران و مجرى اهداف بيگانگان است!! و اگر آن انقلاب پيروز نشود، نه تنها اين تهمت‏ها ادامه مى ‏يابد، بلكه پررنگ‏تر هم مى‏ شود، و اصولًا شكست انقلاب به عنوان دليلى بر صدق اين ادعاها تلقى خواهد شد. 👌ولى هنگامى كه با عنايات الهى انقلاب پيروز شد، سنت‏هاى خرافى درهم شكست، منافع نامشروع ظالمان قطع شد، و حقانيت دعوت آن رهبر آسمانى روشن گشت، تمام اين گناهان فرضى و تهمت‏ها چه آنها كه مربوط به گذشته بود، و چه آنها كه در آينده طرح مى‏ گشت و شايع مى‏ شد، همه برچيده خواهد شد، و هجوم و حمله و تهمت‏هاى ناروا جاى خود را به افسوس و ندامت و پشيمانى مى‏ دهد، و حتى منافقان كوردل و متعصباتى كه حاضر به ايمان آوردن نباشند خاموش مى ‏شوند، چون حناى خود را بى‏رنگ مى‏ بينند. ❕لذا خداوند به پيغمبرش مى‏گويد: ما اين فتح مبين را براى تو پيش آورديم تا خداوند تمام گناهان گذشته و آينده تو را (كه آنها به زعم خود بر مى ‏شمرند) بپوشاند و از ميان ببرد. ( «غفر» و «غفران» و «مغفرت» به گفته مقاييس اللغة در اصل به معناى پوشاندن چيزى است، و به همين جهت به آمرزش گناهان نيز اطلاق مى ‏شود. ) ❕و از اين‏جا روشن مى‏ شود چرا نسبت اين غفران به خدا داده شده، زيرا او وسائل آن را كه همان «فتح مبين» است فراهم ساخته است. 📚تفسیر نمونه ، ج 22 ص 19 👌در تفسیر المیزان می خوانیم ؛ « پس مراد از كلمه « ذنب » ، تبعات بد، و آثار خطرناكى است كه دعوت آن جناب از ناحيه كفار و مشركين به بار مى ‏آورد، و اين آثار از نظر لغت ذنب است، ذنبى است كه در نظر كفار وى را در برابر آن مستحق عقوبت مى ‏ساخت، هم چنان كه موسى ع در جريان كشتن آن جوان قبطى خود را گناه كار قبطيان معرفى نموده مى ‏گويد ؛ « وَ لَهُمْ عَلَيَّ ذَنْبٌ فَأَخافُ أَنْ يَقْتُلُونِ » ( شعراء 14 ) ، ... مغفرت خدا نسبت به گناهان آن جناب عبارت است از پوشاندن آنها، و ابطال عقوبت‏هايى كه به دنبال دارد، و آن به اين بود كه شوكت و بنيه قريش را از آنان گرفت. مؤيد اين معنا جمله" وَ يُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ ... وَ يَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْراً عَزِيزاً" است. » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 18 ص 382 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕جالب اين‏كه در حديثى كه كه در كتاب «عيون الاخبار» از امام على بن موسى الرضا عليه السلام نقل شده اشاره بسيار روشنى بر اين مطلب مى‏ بينيم آن‏جا امام عليه السلام در جواب سؤال مأمون از اين‏كه چگونه اين آيه با عصمت انبيا سازگار است؟ فرمود ؛ «هيچ‏كس نزد مشركان مكه گناهش بزرگتر از رسول خدا نبود» سپس در توضيح آن مى ‏فرمايد: «به خاطر اين‏كه‏ آنها سيصد و شصت بت مى ‏پرستيدند، هنگامى كه پيامبر آنها را به توحيد دعوت كرد بسيار بر آنان‏ گران آمد، و از روى تعجب گفتند: آيا او همه خدايان ما را به يك خدا تبديل كرده؟ چه چيز عجيبى است»؟! 👌سپس مى ‏افزايد ؛ « هنگامى كه خداوند مكه را براى پيامبرش فتح كرد خداوند فرمود «اى محمد! ما فتح آشكارى را براى تو فراهم كرديم تاگناهان گذشته و آينده‏اى كه نزد مشركان عرب، به خاطر دعوت به سوى توحيد، داشتى و دارى، ببخشد، چرا كه بعضى از مشركان ايمان آوردند، و بعضى نيز از مكه خارج شدند، و آنها كه باقى ماندند نمى‏ توانستند توحيد را، هنگامى كه پيغمبر مردم را به سوى آن مى‏ خواند انكار كنند لذا گناهش نزد آنها در اين مسأله (و ساير مسائلى كه به او نسبت مى ‏دادند) به خاطر پيروزى بر آنها بخشوده شد»! هنگامى كه مأمون اين تفسير را شنيد عرض كرد ؛ «آفرين بر تو اى ابا الحسن»! 📚عیون الاخبار ج 1 ص 202 _ الاحتجاج ، ج 2 ص 430 ❕همين معنا با تعبيرات ديگرى در حديثى كه سيّد بن طاوس در كتاب «سعد السعود» از طرق ائمه اهل‏بيت عليهم السلام روايت كرده است ؛ « نقل شده كه قريش و اهل مكه قبل از هجرت و بعد از آن، گناهان زيادى به پيامبر اسلام نسبت مى ‏دادند، هنگامى كه مكه فتح شد، و پيغمبر با آن كرامت و محبت با آن دشمنان بى ‏رحم رفتار كرد آنها از تمام گناهانى كه به او نسبت مى ‏دادند صرف نظر كردند». 📚تفسیر نور الثقلین ، ج 5 ص 56 ❕در پايان آيه مى‏ فرمايد ؛ «هدف ديگر از اين فتح مبين اين بوده كه نعمتش را بر تو تمام كند، و تو را به راه راست هدايت نمايد» 👌پيدا است كه با اين فتح بزرگ نعمت خداوند نه تنها بر پيامبر بلكه بر تمام جوامع اسلامى تكميل شد، زيرا براى هميشه دشمنان سر سخت اسلام شكست خوردند، و راه روشنى براى پيشرفت هرچه بيشتر در برابر آن حضرت و مسلمين قرار داده شد. 📚پیام قرآن ، ج 7 ص 144 👌بنابراین معنای آیه با توجه به روایاتی که در این زمینه وارد شده است ، همان است که در بالا گفته شد ، با این حال معاند به نقلی استناد کرده است که مقصود گناهان شیعیان است که بر پیامبر گرامی حمل شده و مورد آمرزش قرار گرفته است و بر اساس آن ، پیامبر گرامی را غیر معصوم جلوه می دهد ، پاسخی که ما به او می دهیم ؛ 1⃣نقل مورد استناد شما ، خلاف آنچه متبادر از آیه شریفه است و مستند روایی نیز دارد ، می باشد که در بالا مورد بحث ما قرار گرفت ‌. 2⃣نقل مورد استناد شما ، سندا مجهول و ضعیف است . در سند آن افرادی چون ؛ « احمد بن یحیی المکتب ، احمد بن محمد الوراق ، بشر بن سعید بن قبلویه ، عبدالجبار بن کثیر التمیمی ، محمد بن حرب الهلالی » وجود دارد که همه مجهول و ضعیف هستند ؛ 📚بهجه الامال ، ج 2 ص 173 _ مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 479 _ ج 2 ص 30 _ ج 4 ص 369 _ زبده المقال من معجم الرجال ج 2 ص 262 3⃣به فرض که روایت مورد استناد شما صحیح هم باشد ، و آنچه ما در پاسخ ارائه دادیم ، مرجوح باشد ، باز نقل شما با عصمت پیامبر اسلام تضادی ندارد ، زیرا مطابق آن نقل ، خداوند سنگینی گناهان شیعیان را بر پیامبر گرامی حمل کرده است تا به برکت وجود پیامبر گرامی ، گناهان آنان را بیامرزد ، نه آنکه پیامبر گرامی ، خودش شخصا ، آن گناهان را مرتکب شده باشد ؛ « حملنی ذنوب شیعتک ثم غفرها لی » @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌یکی از هموطنان زرتشتی ما ، اشکال کرده است که بدبختی های ایران ،مربوط به دوره پس از اسلام است ، در ذیل پاسخش را داده و وضعیت اسفناک ایران قبل از اسلام را شرح و تفصیل داده ایم تا بهتر متوجه نعمت اسلام شویم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1338
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد اینکه آیا براستی یوسف ع مرتکب گناهی شد که از همبند زندانی خود ، درخواست کمک برای آزادی از زندان را کرد ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1476
👌کاربری سوال کرده است که مگر خداوند روزی رسان بندگانش نیست ، پس چرا میلیون ها نفر در آفریقا از گرسنگی می میرند و خداوند به آنان روزی نمی دهد❗️پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1583
🤔 ❔لزوم تدریجی نزول قوانین الهی روشن است و لذا قران هم تدریجا نازل شده اما چرا این امر در تورات و ... رعایت نشده شاید یکی از دلایل سرپیچی بنی اسرائیل همین یکباره گی قوانین بوده است ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند صد و چهار کتاب نازل کرد ، ده کتاب بر آدم و پنجاه کتاب بر شیث و سی کتاب بر ادریس و ده کتاب بر ابراهیم ( که مجموعا یکصد کتاب می شود ) و تورات و انجیل و زبور و قرآن » 📚بحار الانوار ج11 ص60 ❕از میان کتب نازل شده بر انبیاء ، تنها قرآن بوده که تدریجی نازل شده است ، چنان که در نقل دیگری ، پیامبر اسلام در پاسخ به این پرسش که چرا به « قرآن » ، فرقان می گویند ، فرمود ؛ «چون آيه ‏ها و سوره ‏هايش، پراكنده [نازل شده‏] است. در غير الواح، فرو فرستاده شده، در حالى كه صُحُف و تورات و انجيل و زَبور، همگى، در مجموعه‏ اى از لوح و وَرَق، نازل شدند. » 📚علل الشرائع ج 2 ص 470 _ الاختصاص: ص 44، بحار الأنوار: ج 9 ص 304 ❕فلسفه نزول تدریجی قرآن را باید در سنگینی و پر عمق بودن و شرح و تفصیل مطالب آن ، و این که این کتاب در برادرنده و شرح دهنده کتب آسمانی پیشین بوده و هر آنچه که برای هدایت لازم بوده در آن قرار داده شده است ، جست ، چنان که فرمود ؛ « شايسته نيست (و امكان نداشت) كه اين قرآن بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شود ولى👈 تصديقى است براى آنچه پيش از آن است (از كتب آسمانى) و تفصيلى است براى آنها،👉 و شكى در آن نيست كه از طرف پروردگار جهانيان است. » ( یونس 37 ) ❕ و فرمود ؛ « اينها داستان دروغين نبود بلكه (وحى آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پيش روى او (از كتب آسمانى پيشين) است و👈 شرح هر چيز (كه پايه سعادت انسان است) 👉و هدايت و رحمت براى گروهى است كه ايمان مى ‏آورند. » ( یوسف 111 ) ❕ و فرمود ؛ « و ما اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرديم كه 👈بيانگر همه چيز است،👉 و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است. » ( نحل 89 ) ❕و فرمود ؛ « چرا كه ما به زودى سختى سنگين را به تو القا خواهيم كرد. » ( مزمل 5 ) 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 1⃣بنابراین لازم است کتابی با این سنگینی و عمق و شرح و تفصیل ، به تدریج نازل شود تا بهتر مورد فهم و استفاده و عمل قرار گیرد . 2⃣از سوی دیگر ، اگر بنا بود برنامه‏ هاى اسلام همه يك جا نازل شود، لازم بود يك جا نيز اجرا گردد، زيرا نازل شدن بدون اجرا ارزش آن را از بين مى‏ برد، و مى ‏دانيم اجراى همه برنامه ‏ها اعم از عبادات، زكات و جهاد و رعايت تمام واجبات و پرهيز از تمام محرمات يك جا كار بسيار سنگينى بود كه موجب فرار گروه عظيمى از اسلام مى ‏شد ، پس چه بهتر كه تدريجا نازل شود، و تدريجا مورد عمل قرار گيرد. 3⃣و از سوی سوم ، رسالت پیامبر گرامی از رسالت موسی ع بسی سخت تر و پر مشقت تر بوده است ، نزول تدریجی قرآن برای تقویت قلب و اراده پیامبر ، در برابر دشواری ها و ناملایمات در طول سالهای دعوت بوده است ، چنان که قرآن می فرماید ؛ «و كافران گفتند: چرا قرآن يك جا بر او نازل نمى ‏شود؟ اين بخاطر آنست كه قلب تو را محكم داريم، و آن را تدريجا بر تو خوانديم. » ( فرقان 32 ) ❕نزول تدريجى قرآن سبب ارتباط دائم و مستمر پيامبر گرامی به مبدء وحى بود، اين ارتباط دائمى قلب او را قويتر، و اراده او را نيرومندتر مى‏ ساخت و تاثيرش در برنامه‏ هاى تربيتى او انكار ناپذير بود. 📚تفسیر نمونه ج 15 ص 82 ❕اما تورات به صورتی آنی نازل شد ، زیرا احکام و دستورات آن اجمالی و ساده ، و متناسب با فهم و درک ابتدایی بنی اسرائیل بود ، لذا آنان در یک لحظه می توانستند تورات را دریافت کنند و به اوامر و نواهی ساده آن، عمل کنند ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِيلاً لِكُلِّ شَيْ‏ء » « و براى او در الواح اندرزى از هر موضوعى نوشتيم و بيانى از هر چيز كرديم‏ » ( اعراف 145 ) ❕از تعبير « مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً » چنين استفاده مى‏ شود كه همه مواعظ و اندرزها و مسائل لازم در الواح موسى ع نبود، زيرا مى‏ گويد ؛ « از هر چيزى، اندرزى براى او نوشتيم » 👌و اين به خاطر آن است كه آئين موسى ع آخرين آئين و شخص موسى ع خاتم انبياء نبود، و مسلما در آن زمان به مقدار استعداد مردم، احكام الهى نازل گشت، ولى هنگامى كه مردم جهان به آخرين مرحله از تعليمات انبياء رسيدند، آخرين دستور كه شامل همه نيازمنديهاى مادى و معنوى مردم بود یعنی قرآن ، نازل گرديد. 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 361 ❕و از اينجا روشن مى ‏شود اينكه در بعضى از روايات در زمينه ترجيح مقام على ع بر مقام موسى ع آمده است كه على ع آگاه به همه قرآن بود و در قرآن بيان همه چيز آمده است (نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ) در حالى كه در تورات بخشى از اين مسائل آمده، طبق همين مطلب است‏ . 📚بصائر الدرجات ، ص 248 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 2 ص 588 ❕سرپیچی های بنی اسرائیل ، نه به خاطر دفعی نازل شدن تورات ، بلکه به خاطر روحیه طغیان گری و تکبر و ناچیز شمردن دستورات الهی بود ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « ما به موسى كتاب (تورات) داديم، و بعد از او پيامبرانى پشت سر يكديگر فرستاديم و به عيسى بن مريم دلائل روشن بخشيديم، و او را بوسيله روح القدس تاييد نموديم، 👈آيا هر زمان پيامبرى بر خلاف هواى نفس شما آمد در برابر او تكبر كرديد 👉 (و از ايمان آوردن به او خود دارى نموديد و به اين قناعت نكرديد بلكه) عده‏ اى را تكذيب نموده، جمعى را بقتل رسانديد؟ » ( بقره 87 ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کاربری سوال کرده است که چرا علی ع بدعت های خلیفه دوم را در زمان حکومت خویش از بین نبرد ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3110
👌کاربری سوال کرده است که چرا خداوند آدم را در بهشت قرار داد و در آنجا درخت ممنوعه کاشت و آن اتفاقات افتاد ، در حالی که می توانست این اتفاقات نیفتد و طبیعتا آدم هم از بهشت خارج نشود ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3360