eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
274 ویدیو
61 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت: shiapasokh.com shiapasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد اینکه آیا براستی یوسف ع مرتکب گناهی شد که از همبند زندانی خود ، درخواست کمک برای آزادی از زندان را کرد ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1476
👌کاربری سوال کرده است که مگر خداوند روزی رسان بندگانش نیست ، پس چرا میلیون ها نفر در آفریقا از گرسنگی می میرند و خداوند به آنان روزی نمی دهد❗️پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1583
🤔 ❔لزوم تدریجی نزول قوانین الهی روشن است و لذا قران هم تدریجا نازل شده اما چرا این امر در تورات و ... رعایت نشده شاید یکی از دلایل سرپیچی بنی اسرائیل همین یکباره گی قوانین بوده است ❗️❗️ 💠💠 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند صد و چهار کتاب نازل کرد ، ده کتاب بر آدم و پنجاه کتاب بر شیث و سی کتاب بر ادریس و ده کتاب بر ابراهیم ( که مجموعا یکصد کتاب می شود ) و تورات و انجیل و زبور و قرآن » 📚بحار الانوار ج11 ص60 ❕از میان کتب نازل شده بر انبیاء ، تنها قرآن بوده که تدریجی نازل شده است ، چنان که در نقل دیگری ، پیامبر اسلام در پاسخ به این پرسش که چرا به « قرآن » ، فرقان می گویند ، فرمود ؛ «چون آيه ‏ها و سوره ‏هايش، پراكنده [نازل شده‏] است. در غير الواح، فرو فرستاده شده، در حالى كه صُحُف و تورات و انجيل و زَبور، همگى، در مجموعه‏ اى از لوح و وَرَق، نازل شدند. » 📚علل الشرائع ج 2 ص 470 _ الاختصاص: ص 44، بحار الأنوار: ج 9 ص 304 ❕فلسفه نزول تدریجی قرآن را باید در سنگینی و پر عمق بودن و شرح و تفصیل مطالب آن ، و این که این کتاب در برادرنده و شرح دهنده کتب آسمانی پیشین بوده و هر آنچه که برای هدایت لازم بوده در آن قرار داده شده است ، جست ، چنان که فرمود ؛ « شايسته نيست (و امكان نداشت) كه اين قرآن بدون وحى الهى به خدا نسبت داده شود ولى👈 تصديقى است براى آنچه پيش از آن است (از كتب آسمانى) و تفصيلى است براى آنها،👉 و شكى در آن نيست كه از طرف پروردگار جهانيان است. » ( یونس 37 ) ❕ و فرمود ؛ « اينها داستان دروغين نبود بلكه (وحى آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پيش روى او (از كتب آسمانى پيشين) است و👈 شرح هر چيز (كه پايه سعادت انسان است) 👉و هدايت و رحمت براى گروهى است كه ايمان مى ‏آورند. » ( یوسف 111 ) ❕ و فرمود ؛ « و ما اين كتاب (آسمانى) را بر تو نازل كرديم كه 👈بيانگر همه چيز است،👉 و مايه هدايت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است. » ( نحل 89 ) ❕و فرمود ؛ « چرا كه ما به زودى سختى سنگين را به تو القا خواهيم كرد. » ( مزمل 5 ) 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 1⃣بنابراین لازم است کتابی با این سنگینی و عمق و شرح و تفصیل ، به تدریج نازل شود تا بهتر مورد فهم و استفاده و عمل قرار گیرد . 2⃣از سوی دیگر ، اگر بنا بود برنامه‏ هاى اسلام همه يك جا نازل شود، لازم بود يك جا نيز اجرا گردد، زيرا نازل شدن بدون اجرا ارزش آن را از بين مى‏ برد، و مى ‏دانيم اجراى همه برنامه ‏ها اعم از عبادات، زكات و جهاد و رعايت تمام واجبات و پرهيز از تمام محرمات يك جا كار بسيار سنگينى بود كه موجب فرار گروه عظيمى از اسلام مى ‏شد ، پس چه بهتر كه تدريجا نازل شود، و تدريجا مورد عمل قرار گيرد. 3⃣و از سوی سوم ، رسالت پیامبر گرامی از رسالت موسی ع بسی سخت تر و پر مشقت تر بوده است ، نزول تدریجی قرآن برای تقویت قلب و اراده پیامبر ، در برابر دشواری ها و ناملایمات در طول سالهای دعوت بوده است ، چنان که قرآن می فرماید ؛ «و كافران گفتند: چرا قرآن يك جا بر او نازل نمى ‏شود؟ اين بخاطر آنست كه قلب تو را محكم داريم، و آن را تدريجا بر تو خوانديم. » ( فرقان 32 ) ❕نزول تدريجى قرآن سبب ارتباط دائم و مستمر پيامبر گرامی به مبدء وحى بود، اين ارتباط دائمى قلب او را قويتر، و اراده او را نيرومندتر مى‏ ساخت و تاثيرش در برنامه‏ هاى تربيتى او انكار ناپذير بود. 📚تفسیر نمونه ج 15 ص 82 ❕اما تورات به صورتی آنی نازل شد ، زیرا احکام و دستورات آن اجمالی و ساده ، و متناسب با فهم و درک ابتدایی بنی اسرائیل بود ، لذا آنان در یک لحظه می توانستند تورات را دریافت کنند و به اوامر و نواهی ساده آن، عمل کنند ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « وَ كَتَبْنا لَهُ فِي الْأَلْواحِ مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً وَ تَفْصِيلاً لِكُلِّ شَيْ‏ء » « و براى او در الواح اندرزى از هر موضوعى نوشتيم و بيانى از هر چيز كرديم‏ » ( اعراف 145 ) ❕از تعبير « مِنْ كُلِّ شَيْ‏ءٍ مَوْعِظَةً » چنين استفاده مى‏ شود كه همه مواعظ و اندرزها و مسائل لازم در الواح موسى ع نبود، زيرا مى‏ گويد ؛ « از هر چيزى، اندرزى براى او نوشتيم » 👌و اين به خاطر آن است كه آئين موسى ع آخرين آئين و شخص موسى ع خاتم انبياء نبود، و مسلما در آن زمان به مقدار استعداد مردم، احكام الهى نازل گشت، ولى هنگامى كه مردم جهان به آخرين مرحله از تعليمات انبياء رسيدند، آخرين دستور كه شامل همه نيازمنديهاى مادى و معنوى مردم بود یعنی قرآن ، نازل گرديد. 📚تفسیر نمونه ج 6 ص 361 ❕و از اينجا روشن مى ‏شود اينكه در بعضى از روايات در زمينه ترجيح مقام على ع بر مقام موسى ع آمده است كه على ع آگاه به همه قرآن بود و در قرآن بيان همه چيز آمده است (نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ) در حالى كه در تورات بخشى از اين مسائل آمده، طبق همين مطلب است‏ . 📚بصائر الدرجات ، ص 248 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 2 ص 588 ❕سرپیچی های بنی اسرائیل ، نه به خاطر دفعی نازل شدن تورات ، بلکه به خاطر روحیه طغیان گری و تکبر و ناچیز شمردن دستورات الهی بود ، چنان که قرآن می فرماید ؛ « ما به موسى كتاب (تورات) داديم، و بعد از او پيامبرانى پشت سر يكديگر فرستاديم و به عيسى بن مريم دلائل روشن بخشيديم، و او را بوسيله روح القدس تاييد نموديم، 👈آيا هر زمان پيامبرى بر خلاف هواى نفس شما آمد در برابر او تكبر كرديد 👉 (و از ايمان آوردن به او خود دارى نموديد و به اين قناعت نكرديد بلكه) عده‏ اى را تكذيب نموده، جمعى را بقتل رسانديد؟ » ( بقره 87 ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌کاربری سوال کرده است که چرا علی ع بدعت های خلیفه دوم را در زمان حکومت خویش از بین نبرد ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3110
👌کاربری سوال کرده است که چرا خداوند آدم را در بهشت قرار داد و در آنجا درخت ممنوعه کاشت و آن اتفاقات افتاد ، در حالی که می توانست این اتفاقات نیفتد و طبیعتا آدم هم از بهشت خارج نشود ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3360
👌کاربری سوال کرده است در مواردی که امامان ع با زهر مسموم و شهید شدند ، به حسب علم غیب می دانستند که دشمن با زهر قصد کشتن آنان را دارد ، چرا آنان زهر را خوردند ، آیا این خود کشی نیست ! در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3307
🤔 ❔ علامه مجلسی ملا صدرا را کافر میداند؟ این مطلب درست است لطفا توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 👌علامه بزرگوار ، مجلسی ، از مخالفین سرسخت فلسفه بوده است ، تا جایی که در بحار الانوار می نویسد ؛ « اين جنايت بر دين اسلام و شهرت و نشر دادن کتاب‌هاي فلاسفه در بين مسلمين از بدعت خلفاي جور [عباسيان] بوده که با ائمه معصومين دشمن بوده اند. آنها به اين منظور مطالب فلاسفه و کتب آنها را بين مسلمين رواج دادند که مردم را از ائمه معصومين عَلَيهِمُ السَّلام و از شريعت روشن اسلام منصرف و روگردان سازند.» 📚بحارالانوار، ج 57 ، ص 197 ❕طبق این بیان ، مخالفت علامه مجلسی با فلسفه از دو جهت است ؛ 1⃣فلاسفه به آراء و اقوال ائمه ع توجه خاصی ندارند و تنها بر آراء و نظریات خود تکیه می کنند . 2⃣محور بحث آنان در فلسفه ، بر مطالب موهوم و پر پیچ و خمی است که تکیه بر آن مردم را از شریعت روشن و بدون پیچیدگی اسلام دور می کند . ❕علامه مجلسی در کتاب دیگر خود ، بیشتر در این رابطه سخن گفته و می نویسد ؛ « اكثر مردم در زمان ما آثار اهل‏بيت (عليهم السلام) را رها كردند و در آرايشان، خودكامگى نمودند. بعضى از آنان روش حكما را دنبال كردند كه هم گم‏راه بودند و هم گم‏راه مى‏ كردند؛ نه به پيامبر (ص) ايمان آوردند و نه به قرآن گرويدند. آنها بر عقول فاسد و آراى نارواى خود اعتماد كردند و نصوص صريحه صحيحه از ائمّه هدى را به‏ اعتبار اين كه با مسلك حكما موافق نيست، تأويل بردند. با اين كه دلايل حكمانه، افاده ظنّ مى‏ كند نه وهم؛ بلكه افكار آنان مانند تار عنكبوت است. به اضافه اين كه خودِ آراى آنان با يكديگر مخالفت دارد. آراىِ مشّائيان با اشراقيان، با يكديگر متفاوت است. پناه به خدا كه خداوند، مردم را به عقولشان در اصول عقايد واگذارد و در مراتع، حيوانات متحيّر شوند و در حيرتم چگونه جرئت كردند كه نصوص روشنى را كه از اهل‏بيت صادر شده، به جهت حسن ظنّى كه به يونانىِ كافرى كه معتقد به دين و مذهب نيست، تأويل بردند » 📚رسالة فى الإعتقادات، ص 6 ❕علامه مجلسی معتقد است که یکی از کسانی که اهل تاویل بوده است ، ملاصدرا شیرازی است ، او در بحار الانوار ، در ذیل موضوعی می نویسد ؛ « قال بعض ارباب التاویل من المحققین ... » « برخی از بزرگان به تاویل بردن کلام که از محققین هم می باشند چنین می گوید ... » 👌محقق کتاب در ذیل این سخن می نویسد ؛ « یرید به الفیلسوف المشهور ، ملاصدرا الشیرازی » « مقصود او ، فیلسوف مشهور ، ملاصدرا شیرازی است » 📚بحار الانوار ج 64 ص 81 👌توضیحات تکمیلی در مورد دیدگاه محدثین در مورد فلاسفه ؛ 1⃣محدثین بزرگوار ما چون علامه مجلسی و شیخ حر عاملی ، با طرح مباحث عقلی در اعتقادات مخالف نیستند ، مخالفت آنان آنجایی است که به نقل اهلبیت ع توجه نشود و نقل آنان تاویل برده شود و آنچه بر آن تکیه میشود ، مطالب موهوم و ظنی باشد که به اسم دلیل عقلی معرفی می شود ، در حالی که دلیل عقلی نیست ، چنان که شیخ حر عاملی می نویسد ؛ « بديهى است كه ادلّه عقليه، هرگاه با قرآن و اخبار، موافق بود، عقل و نقل، دست به دست يكديگر مى‏ دهند و مؤيّد يكديگر هستند، و مانعى در اين قسم از ادلّه عقليه نيست و پيغمبر (ص) و ائمّه (عليهم السلام) به چنين دليل عقلى‏ اى استدلال مى‏كردند. نصوصِ مشتمل بر استدلال به ادلّه عقلى، متواترند و در اصول كافى، احتجاج، توحيد، نهج ‏البلاغه، عيون اخبار الرضا، بصائر الدرجات و ... موجود است و اصلًا اينها جزو ادلّه نقليه ‏اى است كه مورد اعتماد و موافق با قرآن است و جزو سنّتْ محسوب مى‏شود. اين قسم از ادلّه عقلى، ما را از ديگر ادّله سُستى كه از فلاسفه‏ و ملحدين و عامّه و امثال ايشان نقل شده، كفايت مى‏ كند. » 📚إثبات الهداة، ج 1، ص 118. 2⃣نمونه های این موارد را که فلاسفه بر خلاف نصوص اهلبیت و بر پایه آراء وهمی خود به آن تکیه کرده اند ، می توانید در ذیل به همراه نقد ما ملاحظه فرمایید ؛ 🔸عقیده فلاسفه بر قدیم بودن عالم هستی ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3330 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/780 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3361 🔸عقیده فلاسفه به وجود قاعده سنخیت بین علت و معلول و محدود کردن قدرت خداوند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/675 🔸نقدی بر عقیده فلاسفه مبنی بر مجرد بودن فرشتگان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1037 🔸نقدی بر عقیده فلاسفه مبنی بر حدوث روح همراه با رشد جنین ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2293 🔸نقدی بر عقیده برخی از فلاسفه تحت عنوان ؛ « وحدت وجود » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3362 🔸تصریح ائمه ع بر این که روح جسم لطیفی است و مجرد نیست ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1614 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣بنابراین ، طبق دیدگاه محدثین ، مباحث عقلی و فلسفی مثلا ، اگر موافق آیات قرآن و اخبار باشد ، هیچ اشکالی در آن نیست ، در غیر این صورت ، دیگر عنوان مباحث عقلی را به خود نمی گیرد و تحت عنوان مباحث وهمی و ظنی ، قرار می گیرد ، لذا اهلبیت ع ما را از تکلم کردن با تکیه بر مطالب وهمی و ظنی نهی کردند و چنین فلسفه ای را بیهوده قلمداد کردند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛ « فَتَبّاً وَ خَيْبَةً وَ تَعْساً لِمُنْتَحِلِي الْفَلْسَفَةِ كَيْفَ عَمِيَتْ قُلُوبُهُمْ عَنْ هَذِهِ الْخِلْقَةِ الْعَجِيبَةِ حَتَّى أَنْكَرُوا التَّدْبِيرَ وَ الْعَمْدَ فِيهَا » « ننگ و نفرين و مرگ باد بر كسانى كه مدّعى فلسفه اند ولى ديدگان دلهاشان از اين آفرينش شگفت كور است و تدبير و هدفمندى را در كار هستى انكار كردند » 📚بحار الانوار ج 3 ص 75 _ ج 58 ص 327 ❕و امام عسکری فرمود ؛ « اى ابا هاشم، زود باشد كه زمانى بيايد به مردمان كه روي هاى ايشان خندان و شكفته باشد و دلهاى ايشان سياه و تيره باشد، سنت در ميان ايشان بدعت باشد و بدعت در ميان ايشان سنت باشد، مؤمن در ميان ايشان خوار و بى ‏مقدار باشد و فاسق در ميان ايشان عزيز و صاحب اعتبار باشد، اميران ايشان نادان و ستمكار باشند و علماى ايشان بر درهاى ظالمان سير كنندگان باشند، توانگران ايشان بدزدند توشه فقيران و درويشان را و خردان ايشان تقدم نمايند بر بزرگان هر نادانى نزد ايشان مرد آگاهى باشد و هر بدسگال و حيلت‏ گرى نزد ايشان درويش باشد، تميز نكنند اهل آن زمان، ميان مرد پاك اعتقاد پاك دين و ميان شكّاك فاسد بد اعتقاد و نشناسند ميش را از گرگان خونخوار، يعنى درويش را از سباع ضارّه مردم آزار، علماى ايشان بدترين خلق خدا باشند بر روى زمين؛ 👈زيرا كه ايشان ميل كنند به فلسفه و تصوف و به خدا قسم كه ايشان از اهل برگشتن از حق و ميل كردن به باطل باشند👉 و مبالغه نمايند در دوستى مخالفان ما ... اى ابا هاشم! اين آن چيزى است كه حديث كرده از براى من، پدر من و پدر من از آبايش از جعفر بن محمد عليهما السّلام و اين از سرّهاى ماست پس پنهان دار آن را مگر از اهلش » 📚حدیقه الشیعه ج 2 ص 786 ❕ و فرمودند ؛ «هلك أهل الكلام و ينجو المسلمون » اهل‏ كلام، هلاك مى ‏شوند و آنها كه تسليم شوند، نجات مى ‏يابند. » 📚التوحید ، ص 458 ❕امام صادق ع در ادامه فرمود ؛ «آرى. من گفته‏ ام كه واى برايشان؛ زيرا آنان مسائلى از دين را- كه نقل آن از ما ثابت شده- ترك كرده‏ اند و در آن مسائل، آراى خود را اخذ كرده ‏اند». 📚الكافى، ج 1، ص 171- 173 _ الإحتجاج، ج 2، ص 122- 125 ❕محدثین از جمله علامه مجلسی و شیخ حر عاملی و ... بر آن هستند که نهی مورد اشاره ، ناظره به مباحث فلاسفه از دو جهت است ؛ 1⃣آنان قائل به مسائلی می شوند که در ضدیت با کلام اهلبیت ع است . 2⃣آنان درگیر مباحث می شوند که تاییدی از آیات و روایات را ندارد و به عنوان مباحث وهمی و بی فایده شناخته می شود . ❕اما آنجایی که مباحث آنان موافق با کلام قرآن و روایات است ، اشکالی بر آن نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❔کاربری سوال کرده است که چگونه حضرت لوط ع با این که می دانست قومش همجنس باز و کافرند ، باز پیشنهاد ازدواج با دخترانش را به آنان داد ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1191
👌کاربری در مورد توصیه به ازدواج با زنان بچه زا ، در روایات سوال کرده و این که از کجا بدانیم که کدام زن بچه زا است یا خیر ، در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1456
👌کاربری سوال کرده است که وقتی خداوند می داند که مثلا من جهنمی هستند ، چرا مرا خلق می کند ❔❕در ذیل توضیح داده ایم که ؛ 🔸اولا ؛ از آیات و روایات استفاده میشود که ورود انسان به عالم دنیا ، اختیاری است ، نه جبری و بی اختیار و همگان به اختیار خود ، پا به عرصه وجود می گذارند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2850 🔸؛ ثانیا ؛ وقتی خود انسانها درخواست ورود به دنیا را داشته اند ، خداوند فیاض نیز به آنان وجود داده است ، بنابراین اشکالی بر خداوند نیست که چرا وقتی می دانست که افرادی جهنمی اند ، آنان را به دنیا می آورد ، البته در ذیل در این رابطه با فرض خلقت اجباری ، پاسخی مفصل داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1437