🔸ادامه 👇
❕در روایت دیگر آمده است که امام صادق عليه السلام خطاب به يكى از اصحاب خود فرمود ؛
« با بدهكارت چه كردى؟ عرض كرد: آن ولد الزنا! حضرت نگاه تندى به او كرد. عرض كرد: فدايت شوم، او مجوسى اى است كه با خواهر خود ازدواج كرده است. حضرت فرمود: مگر نه اين است كه اين عمل در آيين آنها ازدواج محسوب مى شود؟! »
« أنّهُ قالَ لِبَعضِ أصحابِهِ: ما فَعَلَ غَريمُكَ؟؛ فقالَ: ذلكَ ابنُ الفاعِلَةِ! فَنَظَرَ إلَيهِ أبو عبدِاللَّهِ عليه السلام نَظَراً شَديداً، فقالَ: جُعِلتُ فداكَ، إنّهُ مَجوسيٌّ نَكَحَ اختَهُ! قالَ: أوَليسَ ذلكَ في دِينِهِمُ النِّكاحَ »
📚دعائم الاسلام ج 2 ص 458 _ الکافی ج 7 ص 240
❕کسی که مسلمانی را به زنا و فاحشگی نسبت دهد ، و نتواند ادعایش را ثابت کند ، مطابق کلام امام صادق ع ، هشتاد ضربه شلاق می خورد و دیگر شهادتش در دادگاه قبول نمی شود ، مگر آنکه از این عملکرد خود توبه کند ؛
« الْقَاذِفُ يُجْلَدُ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَ لَا تُقْبَلُ لَهُ شَهَادَةٌ أَبَداً إِلَّا بَعْدَ التَّوْبَة »
📚وسائل الشیعه ، ج 28 ص 177
❕همینطور ، اگر کسی به مسلمانی نسبت لواط دهد ، هشتاد ضربه شلاق می خورد ؛
« إِذَا قَذَفَ الرَّجُلُ الرَّجُلَ فَقَالَ إِنَّكَ تَعْمَلُ عَمَلَ قَوْمِ لُوطٍ تَنْكِحُ الرِّجَالَ قَالَ يُجْلَدُ حَدَّ الْقَاذِفِ ثَمَانِينَ جَلْدَةً »
📚الکافی ج 7 ص 208
❕همینطور اگر غیر مسلمان قذف شود و به آنها نسبت فحشاء داده شود ، حاکم اسلامی ، فرد قاذف را مورد تعزیر و تنبیه و مجازات قرار می دهد ؛ « و لکن یعزر »
📚وسائل الشیعه ج 28 ص 200
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌یکی از کانال های معاند که نشخوار کننده و کپی کننده شبهات دیگران است ، مدعی شده است که اگر برای خلقت خداوند ، هدفی باشد ، این گواه بر نقص و نیاز خداوند است که در صدد است ، نقص و نیاز خود را با خلقت ، برطرف کند ، چند سال پیش پاسخ این شبهه تکراری را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1606
#توضیحی_در_مورد_سخن_امام_صادق_ع_در_مورد_ماهیان
🤔#پرسش
❔امام صادق: ماهیِ دارای شُش و راه رونده وجود ندارد!
✍️در کتاب توحید مفضل؛ بابی تحت عنوان «وصف السمك» وجود دارد که امام صادق شیعیان در آن چنین میگوید:
▫ترجمه: در آفرینش ماهی و تناسب، حکمت و تدابیر نهفته در آن که مناسب آن است نیک بنگر. در آفرینش ماهی دست و پا نهاده نشده؛ زیرا به راه رفتن نیازى ندارد و جایگاهش آب است. و نیز براى آن، شش آفریده نشده؛ چون که در میان آب نمیتواند نفس بکشد .
✍️امام صادق میگوید که ماهیان شش ندارند چراکه در میان آب هستند و همچنین ماهیان دست و پا ندارند چون جایگاه آنها آب است و نیازی به راه رفتن ندارند!
✍️در نگاه اول سخن امام صادق صحیح به نظر میرسد، اما با بررسی کمی شاخصتر گونههای ماهی و همچنین روند فرگشتی بوجود آمدن ریه در جانداران، در مییابیم که نگاه امام صادق نه تنها کاملا عامیانه و سطحی است، بلکه به همین ترتیب یک اشتباه بزرگ برای ایشان محسوب میشود و تمام فضائل خیالی نظیر عصمت و عالم غیب بودنش فرو میریزد.
✍️اگر به امام صادق اطلاع داده میشد که ای کسی که بعضی مدعی عالم بودنت هستند، شُشهای اولیه و ابتدایی در ماهیها بوجود آمدهاند، از شدت تعجب زندگیاش دگرگون میشد.
✍️ششها یک ارگان تنفسی هستند؛ در آنها به وسیله فرآیند تبادل گاز، عمل تنفس صورت میگیرد. شواهد بسیاری نشان میدهد که شُشها در ماهیهای اولیه، یعنی اجداد ماهیهای امروزی و تتراپودها (دوزیستان، خزندگان، پرندگان و پستانداران) فرگشت یافتهاند. این ماهیهای ابتدایی کیسهای متصل به مری داشتند که عمل تبادل گاز را انجام میداد.
✍️اگر بخواهیم از ماهیان دارای شُش که امروزه وجود دارند مصداقی عنوان کنیم، میتوان به انواع گونههای ماهی پُلیپتروس(بیشیر خاکستری، پالماس، بیشیر اورنیت) و شُش ماهیها(Lungfishes: پروتوپروس و لپیدوسیرن) اشاره کرد.
✍️در انتها نیز باید بدانیم برخی گونههای ماهی نظیر B. hirsutus (از سرده Brachionichthys) ترجیح میدهند که با بالههای خود(که بسیار شبیه به دست و پا هستند) "راه بروند" پس در اینجا نیز امام صادق مرتکب اشتباه شده که گمان کرده ماهیای وجود ندارد که عمل راه رفتن را انجام دهد! درست همانند آنکه نمیدانست ماهیهای بسیاری دارای شُش بوده و هستند.
💠#پاسخ💠
❕باز معاندین فضای مجازی ، جهل خود را با طرح اشکال مذکور ، بیش از پیش به ما نمایاندند و نشان دادند ، همانگونه که امام صادق علیه السلام در اوج علم و دانش بوده است ، دشمنان ایشان در نهایت جهل و بیسوادی می باشد .
❕استناد معاند به این کلام امام صادق ع است که فرمود ؛
« تَأَمَّلْ خَلْقَ السَّمَكِ وَ مُشَاكَلَتَهُ لِلْأَمْرِ الَّذِي قُدِّرَ أَنْ يَكُونَ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ خُلِقَ غَيْرَ ذِي قَوَائِمَ لِأَنَّهُ لَا يَحْتَاجُ إِلَى الْمَشْيِ إِذْ كَانَ مَسْكَنُهُ الْمَاءَ وَ خُلِقَ غَيْرَ ذِي رِيَةٍ لِأَنَّهُ لَا يَسْتَطِيعُ أَنْ يَتَنَفَّسَ وَ هُوَ مُنْغَمِسٌ فِي اللُّجَّة وَ جُعِلَتْ لَهُ مَكَانَ الْقَوَائِمِ أَجْنِحَةٌ شِدَادٌ يَضْرِبُ بِهَا فِي جَانِبَيْهِ كَمَا يَضْرِبُ الْمَلَّاحُ بِالْمَجَاذِيفِ مِنْ جَانِبَيِ السَّفِينَة »
« در آفرينش ماهى و تناسب، حكمت و تدابير نهفته در آن كه مناسب آن است نيك بنگر. در آفرينش [اين موجود زنده] دست و پا نهاده نشده؛ زيرا به راه رفتن نيازى ندارد و جايگاهش آب است. نيز براى آن، شش آفريده نشده؛ چون كه در ميان آب نفس نمى تواند كشد. در مقابل دست و پا، باله هايى سخت و قوى به آن داده شده است و چنان كه قايقران با پارو زدن به پيش ماهى مى رود نيز با حركت دادن اين باله ها آب را به كنار زند و پيش رود »
📚توحید المفضل : ص 123 _ بحار الانوار : ج 3 ص 109
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕ملحد اشکال کرده است که در ماهیان اولیه شش و ریه بوده که مورد فرگشت واقع شده است ، یا در زمان کنونی ، گونه هایی از ماهیان یافت شده اند ، که شش دارند و می تواند در خارج آب نفس بکشند و زنده بمانند ، چنان که در ذیل ، گزارشی از این گونه ها آمده است ؛
🌐https://b2n.ir/g15370
🌐https://b2n.ir/m27947
❕یا می گوید گونه ای از ماهیان هستند که می توانند راه بروند ، چنان که در ذیل گزارشی از آنها آمده است ؛
🌐https://b2n.ir/d23316
❔حال چگونه امام صادق ع گفته است که ماهیان شش ندارند و توان راه رفتن ندارند ❗️❗️
👌او اگر به پاسخ گذشته ما به خودش توجه می کرد ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13381
❕که گفتیم برود و اقسام « ال » در ادبیات عرب را بخواند ، این اشکال را مطرح نمی کرد .
👌 « ال » که در کلمه « السمک » وجود دارد ، برای عهد ذهنی است ، یعنی امام صادق ع خطاب به مفضل ، از ماهیانی سخن به میان می آورد که گوینده و شنونده ، نسبت به آنها اطلاع و آگاهی داشته اند ، یعنی همان ماهیانی که شش و دست و پا ندارند و انسانها از منافع آنها استفاده می کنند .
❕امام ع درصدد است از خلقت اسرار آمیز چنین ماهیانی که همگان نسبت به آنها اطلاع دارند ، بر خداشناسی ، استدلال کند .
👌آن دسته از ماهیانی که امروزه کشف شده اند که شش دارند ، یا می توانند راه بروند ، از خطاب امام ع خارج اند ، زیرا این گونه از ماهیان ، از محدوده شناخت مخاطبین امام ع خارج بوده است ، آنچه مورد شناخته مخاطبین امام ع بوده است و « ال » عهد ، در کلمه « السمک » ، بر آن شهادت می داده است ، همان غالب ماهیان است که شش و دست و پا ندارند و افراد بشر از منافع آنها در خوردن و ... استفاده می کرده اند ، امام ع در صدد است با همین شناختی که مخاطبین از ماهیان داشته اند ، آنها را به سوی خداوند راهنمایی کند .
❕مجددا به معاند « ال » عهد را یاد آور می شویم ، که این نوع از « ال » ، دلالت می کند که مدخول «ال» ، نزد متكلّم و مخاطب به واسطه علم قبلى و تصوّر ذهنى آن دو به آن معلوم مى باشد، مثل آيه شريفه ؛
« إِذْ يُبايِعُونَكَ تَحْتَ الشَّجَرَة » ( «الفتح/ 18» )
👌كه هم خداوند كه متكلم است و هم مخاطبين مى دانند آن درختى كه در زير آن بيعت واقع شد كدام است ، و آن شجره سمره بود كه در تحت آن بيعت رضوان واقع شد .
📚ترجمه و شرح مغنی الادیب ، ج 1 ص 114
❕امام صادق ع ، آگاه بر گونه های مختلف ماهیان بوده است ، چنان که خودش فرمود ؛
« من می دانم آنچه در آسمانها و زمین و بهشت ودوزخ است و می دانم آنچه در گذشته بوده و تا روز قیامت خواهد بود » « إِنِّي لَأَعْلَمُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي الْجَنَّةِ وَ أَعْلَمُ مَا فِي النَّارِ وَ أَعْلَمُ مَا كَانَ وَ مَا يَكُون »
📚الکافی ، ج 1 ص 260
❕و ماهیان دریا در مواردی ، پاسخ امامان ع می دادند و عملا تصریح می کردند که تحت امر امامان ع هستند ؛ « فَتَكَلَّمَ بِكَلَامٍ فَاسْتَجَابَ لَهُ حِيتَانُ الْبَحْرِ إِذْ ظَهَرَتْ فِيهِنَّ حُوتَةٌ عَظِيمَةٌ فَقَالَ لَهَا مَا اسْمُكِ فَقَالَتْ اسْمِي نُونٌ »
📚دلائل الامامه : ص 211
❕با این وجود ، در بحث توحید مفضل به حسب توضیحی که دادیم ، امام صادق ع ، تنها در صدد بود که از طریق ماهیان شناخته شده برای مخاطبین ، بر خداشناسی استدلال کند و « ال » در « السمک » ، برای شناساندن نوع غالب از ماهیان بوده است که مورد عهد و شناخت مخاطبین بوده است ، یعنی ماهیانی که شش ندارند و راه نمی روند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#رابطه_بین_گشادی_یقه_و_موی_بینی_با_بیماری_جذام
🤔#پرسش
❔امام صادق: گشاد بودن يقه و داشتن موى بينى نشانه بيمارى جزام است
على بن ابراهيم قمى گويد: امام صادق فرمود:
گشاد بودن يقه پيراهن و رويش مو در بينى، امان از بيمارى جذام است.
سپس فرمود: مگر سخن شاعر را نشنيدهاى كه گويد:«پيراهنم را نخواهى ديد مگر گشاده گريبان و آستين
#متن_عربى: عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ عَلِيٍّ اَلْقُمِّيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ قَالَ: سَعَةُ اَلْجُرُبَّانِ وَ نَبَاتُ اَلشَّعْرِ فِي اَلْأَنْفِ أَمَانٌ مِنَ اَلْجُذَامِ ثُمَّ قَالَ أَمَا سَمِعْتَ قَوْلَ اَلشَّاعِرِ وَ لاَ تَرَى قَمِيصِي إِلاَّوَاسِعَ اَلْجَيْبِ وَ اَلْيَدِ
#منبع: الکافي ج ۶، ص ۴۷۹
💠#پاسخ💠
👌ملحدین بیسواد فضای مجازی ، در نقل روایت مذکور ، مرتکب دو اشتباه و تدلیس و بیسوادی شده اند .
❕مدعی شده اند که گشاد بودن یقه و بودن مو در بینی ، نشانه بیماری جذام است ، در حالی که روایت مذکور می گوید این دو مورد امان از بیماری جذام است .
👌و در یک بیسوادی آشکار ، جذام را به غلط « جزام » نوشته اند و این هم شاهدی دیگری بر جهل و بیسوادی این جماعت بیگانه از خداوند می باشد .
❕روایت مذکور چنین است که از امام صادق ع نقل می شود که فرمود ؛
« سَعَةُ الْجُرُبَّانِ وَ نَبَاتُ الشَّعْرِ فِي الْأَنْفِ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا سَمِعْتَ قَوْلَ الشَّاعِر وَ لَا تَرَى قَمِيصِي إِلَّا وَاسِعَ الْجَيْبِ وَ الْيَد »
«گشادى گريبان و روييدن مو در بينى مايه ايمنى از جذام است» ، سپس فرمود: «مگر نشنيده اى سخن شاعر را كه گفته است: پيراهن مرا تنها گشاده گريبان و گشاده آستين مى بينى؟».
📚الکافی ج 6 ص 479
❕در این رابطه ، توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣روایت مذکور سندا ، ضعیف است ، چنان که علامه مجلسی در ذیل روایت ، متذکر این نکته می شود ؛ « ضعیف علی المشهور »
📚مراه العقول : ج 22 ص 371
❕در سند آن ، « معلی بن محمد » وجود دارد که نجاشی در مورد او می گوید که مضطرب الحدیث و مذهب بوده است ؛
📚رجال نجاشی : ص 418
👌و « منصور بن عباس » وجود دارد که او نیز مضطرب الامر بوده است ؛ « کان مضطرب الامر »
📚رجال نجاشی : ص 413
❕و « علی القمی » ، وجود دارد ، که او نیز مجهول است ؛
📚زبده المقال من معجم الرجال : ج 2 ص 95
2⃣اگر ضعف سندی آن نیز ، نادیده گرفته شود ، علامه مجلسی در شرح روایت ، تحلیل جالبی دارد و می گوید ؛
« در بيشتر نسخه ها، «سعة الجنب (فراخى پهلو)» آمده است و مقصود از فراخى سينه، يا گشاده رويى و گشاده خويى است و يا اين تعبير، كنايه از شادى و شادمانى است، آن گونه كه در برابر، تنگى سينه، كنايه از اندوه و انديشناكى است؛ چرا كه فراوانى اندوه و انديشه، موادّ سوداوى اى را ايجاد مى كند كه خود، به وجود آورنده جذام اند. در برخى از نسخه ها نيز «سعة الجيب (گشادگى گريبان)» آمده و اين نيز داراى وجهى است؛ چرا كه با وجود فراخى گريبان، بخارهايى كه در بدن است، امكان خارج شدن مى يابند و در بدن، حبس نمى شوند تا خَلطهاى بد را پديد آورند. در برخى از نسخه ها نيز «سعة الجبين (فراخى پيشانى)» آمده و اين نيز به معناى حقيقى و معناى مجازى محتمل است.
❕مقصود از «مويى كه در بينى مى رويد» در اين متن، يا فراوانى خود به خودى موها و يا فراوانى حاصل از نچيدن آنهاست؛ چونان كه روايت شده كه چيدن اين موها، سبب جذام مى شود، زيرا به كمك موهاى بينى، مواد سوداوى از بدن بيرون مى روند، در حالى كه با چيدن اين موها، خروج اين مواد از بدن، كاهش مى یابد. از همين روى است كه غالباً جذام از بينى آغاز مى شود. »
« توضيح سعة الجنب بالجيم و النون في أكثر النسخ فالمراد إما سعة خلقه أو كناية عن الفرح و السرور كما أن ضيق الصدر كناية عن الهم و ذلك لأن كثرة الهموم تولد المواد السوداوية المولّدة للجذام و في بعض النسخ بالجيم و الياء المثناة التحتانية و له وجه إذ لا تحتبس البخارات في الجوف فيصير سببا لتولد الأخلاط الردية و في بعضها سعة الجبين و هو أيضا يحتمل الحقيقة و المجاز. و الشعر الذي يكون في الأنف أي كثرة نباته أو عدم نتفه كما ورد أن نتفه يورث الجذام لأن بشعر الأنف تخرج الموادّ السوداويّة و بنتفه يقل خروجه و لذا تبتدئ الجذام غالبا بالأنف »
📚بحار الانوار ج 59 ص 213
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣این احتمال هم است که امام ع ( در صورتی که ضعف سند نادیده گرفته شود ) ، حکم مذکور را مطابق با طبع مخاطب بیان کرده باشد ، نه آنکه یک حکم عام و کلی را بیان کرده باشد ، یعنی امام ع ، با توجه به آگاهی غیبی که از طبع مخاطب در اختیار داشته است ، می دانسته است که گشادی پیراهن و روییدن مو در بینی برای او ، این فایده را دارد که موجب ایمنی او از بیماری جذام می گردد .
❕ شیخ صدوق در رابطه با روایات طبی ، تحلیل صحیح و متینی را ارائه می دهد و می گوید ؛
« عقیده شیعه درباره اخبار و احادیثی که درباره طب رسیده آن است که این احادیث بر چند گونه اند ؛
1_ برخی از آنها با نظر به آب و هوای مکه و مدینه گفته شده اند و به کار بستن آنها در دیگر شرایط آب و هوایی درست نیست .
2 _ در برخی از آنها معصوم علیه السلام بر پایه آنچه از حال و طبع سوال کننده می دانسته پاسخ داده و از همان موضع فراتر نرفته است ، چه این که امام بیش از آن شخص به طبع وی آگاهی داشته است .
3_ برخی از آنها را مخالفان با هدف زشت نمایاندن چهره مذهب در نگاه مردم در میان احادیث گنجانده اند .
4_ در برخی از آنها سهوی از راوی حدیث سر زده است .
5 _ در برخی از آنها بخشی از حدیث حفظ شده و بخشی دیگر فراموش شده است .
« اعتقادنا في الأخبار الواردة في الطب أنّها على وجوه: منها: ما قيل على هواء مكّة و المدينة، فلا يجوز استعماله في سائر الأهوية و منها: ما اخبر به العالم- عليه السّلام- على ما عرف من طبع السائل و لم يتعد موضعه، إذ كان أعرف بطبعه منه.و منها: ما دلّسه المخالفون في الكتب لتقبيح صورة المذهب عند الناس.و منها: ما وقع فيه سهو من ناقله و منها: ما حفظ بعضه و نسي بعضه. »
📚اعتقادات الامامیه : ص 115
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
شیعه پاسخ
❕یکی از کانالهای ملحد که شدیدا بغض امیر مومنان علیه السلام را به دل دارد ، به مناسبت میلاد علی ع ، اشکالاتی را در مورد ایشان مطرح کرده است ؛
1⃣می گوید علی ع در برابر تعرض به فاطمه س ، هیچ دفاعی انجام نداد و این مذمتی در مورد علی ع تلقی می شود ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2309
💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2310
2⃣می گوید علی ع ، تنها هفت روز پس از شهادت فاطمه س ، ازدواج مجدد کرد ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4717
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2341
3⃣می گوید علی ع در یک روز ، هفتصد تن از بنی قریظه را گردن زد ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1789
4⃣می گوید علی ع ، مشاور عمر در تجاوز به ایران بوده است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/637
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2815
5⃣می گوید علی ع ، یارانش را به صرف انتقاد آنها ، مورد قتل و کشتار قرار داد ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3381
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/466
6⃣می گوید علی ع ، زنان را ناقص العقل می دانست ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1954
7⃣به دروغ ابن ملجم مرادی را از شیعیان و پیروان علی ع معرفی می کند ، در ذیل در مورد شرح حال قاتل امام علی ع ، توضیحات کافی را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2117
❕در ذیل در مورد وضعیت کسانی که دشمن علی ع هستند ، توضیحات کافی را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1368
#اطلاق_کلمه_احمق_و_توهم_توهین
🤔#پرسش
❔توهين و بى ادبى امام هفتم شيعيان به پدر يكى از يارانش
معمر بن خلاد روايت مىكند كه: ابا الحسن(امام كاظم) خانهاى خريدارى كرده و به يكى از دوستان خود امر فرمودند تا بدانجا منتقل شود و فرمودند: «خانهات تنگ است.» پس آن دوست گفت: اين خانه را پدرم ساخته است، امام كاظم فرمودند:«اگر پدرت احمق بود تو نيز مىبايست مانند او باشى؟»
#منبع: بحارالانوار ج ٧٣، ص ١٥٢
لينك صفحه كتاب
وضعيت حديث: الحديث الثاني : صحيح.
#منبع: مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي ج: ٢٢ ص ٤٣٦ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متن عربی روایت چنین است که معمر بن خلاد می گوید ؛
« إِنَّ أَبَا الْحَسَنِ ع اشْتَرَى دَاراً وَ أَمَرَ مَوْلًى لَهُ أَنْ يَتَحَوَّلَ إِلَيْهَا وَ قَالَ إِنَّ مَنْزِلَكَ ضَيِّقٌ فَقَالَ قَدْ أَحْدَثَ هَذِهِ الدَّارَ أَبِي فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنْ كَانَ أَبُوكَ أَحْمَقَ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ مِثْلَه »
📚الکافی ج 6 ص 525
❕مطابق این روایت ، امام عليه السلام براى يكى از موالى خود، خانه اى خريد و از او خواست كه به آن جا نقل مكان كند و فرمود ؛ «خانه تو كوچك است»؛ اما با كمال تعجب، وى با اين بهانه كه اين خانه را پدرم برايم ساخته است، از رفتن به منزل جديد اعلام امتناع كرد! و امام عليه السلام در پاسخ وى فرمودند: «اگر پدر تو نابخردى كرده است، تو هم بايد مثل او باشى؟!».
❕در توضیح روایت ، توجه به نکاتی لازم است ؛
1⃣معاند بیسواد گمان کرده است که چون راوی ، روایت را از حضرت « ابوالحسن ع » ، نقل می کند ، پس مقصود امام کاظم ع است ، در حالی که « کنیه ابوالحسن » ، به امام رضا ع نیز اطلاق می شود ، چنان که از امام کاظم ع نقل است ؛
« پيوسته فرزند پسنديده خود را رضا مى ناميد و مى فرمود كه بخوانيد فرزند مرا رضا و گفتم به فرزند خود رضا، و 👈چون با آن حضرت خطاب مى كرد آن حضرت را ابو الحسن مى ناميد. 👉 » « يُسَمِّي وَلَدَهُ عَلِيّاً ع الرِّضَا وَ كَانَ يَقُولُ ادْعُوا إِلَيَّ وَلَدِيَ الرِّضَا وَ قُلْتُ لِوَلَدِيَ الرِّضَا وَ قَالَ لِي وَلَدِيَ الرِّضَا وَ إِذَا خَاطَبَهُ قَالَ يَا أَبَا الْحَسَن »
📚عیون الاخبار ج 1 ص 14
👌بنابراین از امام رضا ع نیز با کنیه « ابوالحسن » یاد می شود ، و در روایت مورد استناد معاند ، مقصود از « ابو الحسن » ، امام رضا ع است که معاند بیسواد گمان کرده است ، امام کاظم ع است ، زیرا راوی روایت « معمر بن خلاد » ، است که او از اصحاب امام رضا ع بوده است و روایاتی که او نقل کرده است ، از امام رضا ع بوده است ؛ « ثقه ، روی عن الرضا ع »
📚رجال نجاشی ، ص 421
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣بیسوادی دوم ملحد در مفهوم کلمه « احمق » است . این کلمه امروزه در فارسی ، توهین تلقی می شود ، اما در زبان عربی به مانند فارسی ، توهین محسوب نمی شود ، چرا که در لغت عرب ، به کسی که کار عاقلانه انجام نمی دهد ، احمق گفته می شود ، چنان که ابن منظور ، لغت شناس معروف ، متذکر این نکته می شود ؛
📚لسان العرب ج 10 ص 67 « الحمق : ضد العقل »
👌در روایتی نیز ، ویژگی هایی برای احمق بیان شده که نشان می دهد که احمق از انجام کار عاقلانه و حکیمانه ، عاجز است ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« امّا احمق، تو را به خيرى راهنمايى نمى كند، و گرچه خود را رنجه و خسته كند، انتظار آن كه بدى را از تو دور كند، از او نمى رود و چه بسا بخواهد به تو سودى برساند، امّا به تو ضرر بزند » « و أمَّا الأَحمَقُ فَإِنَّهُ لا يُشيرُ عَلَيكَ بِخَيرٍ، و لا يُرجى لِصَرفِ السّوءِ عَنكَ و لَو أجهَدَ نَفسَهُ، و رُبَّما أرادَ مَنفَعَتَكَ فَضَرَّكَ »
📚الکافی ج 2 ص 376
❕بر این اساس ، در روایت مذکور ، امام رضا ع یاد آور می شود که اگر پدرت احمق باشد ، یعنی کسی باشد که کار عاقلانه و حکیمانه انجام نمی دهد ، آیا تو هم باید کار او را تکرار کنی ❗️
👌چرا که در صورتی که شرایط برای زندگی کردن در منزل بزرگ مهیا است ، در تنگنا قرار دادن خود و خانواده و زندگی سخت در خانه محقر و کوچک ، معقول و حکیمانه نیست ، چنان که در روایت دیگر آمده است ؛
« مِن شَقاءِ العَيشِ ضيقُ المَنزل » « كوچك بودن خانه، از شقاوت زندگى است »
📚وسائل الشیعه ج 5 ص 302
❕پدر ، موالی امام رضا ع ، در عین وسعت مال مثلا ، خود و خانواده خود را به سختی و تنگنا انداخته بود ، و در منزلی کوچک زندگی می کرد که گنجایش آنها را نداشت ، امام ع فرمود که کار او عاقلانه و حکیمانه نبوده است ، و اگر او چنین عملکرد غیر حکیمانه ای را انجام داده است ، شایسته نیست که فرزندش هم ادامه دهنده کار او باشد . بنابراین هیچ توهینی در کلام مذکور نمی باشد .
3⃣به فرض هم که معاند بیسواد ، اصرار داشته باشد که استفاده از کلمه احمق ، توهین و بدگویی محسوب می شود ، باز می گوییم ، بدگویی همه جا بد نیست ، الان ما از معاند شبهه افکن با تعابیری چون بیسواد ، یا مفت خور ، یا جیره خوار ، یاد می کنیم ، چرا که افراد بدعت گذار و گمراه کننده مردم و دروغگو ، احترامی ندارند که ما بخواهیم آن را رعایت کنیم ، بلکه باید با آنها با تعابیری حقیرانه یاد کنیم تا تنبیهی بر عملکرد ناصواب آنها باشد ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
?https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844
❕امام رضا ع هم می دانست که پدر آن موالی ، فردی گمراه و مخالف حق بوده است که احترامی نداشته است ، لذا از تعبیر احمق در مورد او استفاده کرده است ، چنان که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود ؛
📚مراه العقول ، ج 22 ص 436 : « يمكن أن يكون أبوه مخالفا غير محترم، فلا يحرم غيبته »
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌سخنران در کلیپ مورد استناد معاند می گوید فرزندان علی ع تا سی تا نوشته اند ، معاند دروغگو نوشته است همسران علی ع را تا سی تن گفته اند ❗️
❕او اشکال کرده است مگر علی ع ، در شبانه روز هزار رکعت نماز نمی خواند ، با این حال چگونه فرصت می کرد که به نیازمندان رسیدگی کند ، یا نسل خود را گسترش دهد ❗️در ذیل پاسخ این اشکال را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1403
👌معاند که کپی کننده شبهات وهابیت است ، شبهه تکراری را باز نشر کرده است که امام باقر ع در حال روزه ، آدامس می جویده است و اشکال کرده است که ایشان چگونه امامی است که نمی دانسته است که آدامس جویدن مبطل روزه است ❗️در ذیل پاسخش را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/159