eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌کانال معاند به روایتی اشکال می کند که علی ع ، کودکانی را که مثلا ، چندین مرتبه سرقت می کردند یا سایر جرائم که مستوجب حد است را چندین مرتبه انجام می دادند ، به رعایت سنشان ، مورد تادیب قرار می داد ، در حالی که روشن است که این تادیب برای تنبه کودکان است که اگر نباشد ، در بزرگسالی از آنان ، جانیان و مجرمانی حرفه ای ، پرورش می یابند که جامعه را به فساد می کشند ، در ذیل در مورد تنبیه کودکان ، در صورت ارتکاب جرائم ، توضیحاتی ارائه داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/399 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1506
🤔 ❔بی‌عفتی فاطمه زهرا، سید نساء العالمین! ▪️اعتراف وحید بهبهانی از علمای بزرگ شیعه در کتاب مصابيح الظلام: «روي أنّها عليها‌السلام ما كانت في بعض الأوقات مالكة ما تغطّي جسدها | از وی[فاطمه] روایت شده که برخی مواقع جامه‌ای برای پوشاندن بدنش نداشته است!» 📚مصابيح الظلام فی شرح مفاتیح الشرایع؛ الوحيد البهبهاني، ج ۶، ص ۱۵۷. 💠💠 👌فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، اسوه عفت و تقوا و پوشش در برابر نامحرمان بوده است ، چنان در مورد حضرت ایشان آمده است که زمانی که به مسجد برای خواندن خطبه فدکیه می رفت ؛ ❕« سرپوش به سر افکند و خود را در چادری پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها علی راسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها» 📚بحار الانوار ج 29 ص 216 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « فَتَجَلْبَبَتْ بِجِلْبَابِهَا وَ تَبَرْقَعَتْ بِبُرْقِعِهَا وَ أَرَادَتِ النَّبِيَّ ص‏ » « فاطمه س چادر به سر نمود و روبنده و نقاب انداخت و عازم منزل نبىّ اكرم گرديد » 📚علل الشرایع ج 1 ص 163 ❕در ذیل در این رابطه بیشتر توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3496 ❕البته ساده زیستی ایشان ، به گونه ای بوده است که از پوشش و چادر پینه بسته ، استفاده می کردند ، چنان که در نقلی آمده است ؛ «هنگامى كه آيات « وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ » (حجر 43 _ 44 ) ، نازل گرديد پيامبر اسلام به شدّت گريان شد و اصحاب آن حضرت نيز گريستند در حالى كه نمى‏ دانستند چه آيه ‏اى بر پيامبر نازل شده و كسى نيز قدرت نداشت با آن حضرت سخن بگويد و علّت گريه شديد او را جويا شود. ❕چون پيامبر خدا هر گاه فاطمه را مى ‏ديد خوشحال مى‏ شد لذا يكى از اصحاب پيامبر به سوى خانه فاطمه ، روان گرديد، چون بر در خانه آن حضرت رسيد مشاهده نمود كه وى مشغول آسيا كردن جو مى‏ باشد و در آن حال اين آيه را مى‏ خواند: « وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ » ( شوری 36 ) ، آن شخص به فاطمه سلام كرد و آنچه را كه براى رسول خدا رخ داده بود شرح داد، حضرت فاطمه دست از كار كشيد و چادری را كه دوازده جاى آن با برگ نخل وصله شده بود پوشيد و از اطاق خارج شد تا به نزد رسول خدا برود، سلمان فارسى هنگامى كه نظرش به چادر فاطمه افتاد منقلب شده به شدّت گريان گرديد و گفت ؛ دختران قيصر و كسرى غرق در ابريشم هستند در حالى كه چادر دختر پيامبر خدا پشمينه ‏اى مندرس و پر از وصله است. ❕هنگامى كه فاطمه نزد پيامبر رسيد در باره تعجّب سلمان فارسى از لباسش سخن گفت و فرمود: سوگند به خداوندى كه تو را مبعوث فرموده مدت پنج سال است كه من و على غير از يك پوست گوسفند كه روزها شترمان روى آن علف مى ‏خورد و شبها آن را به جاى تشك مورد استفاده قرار مى‏ دهيم چيز ديگرى نداريم و متّكاى ما از جنس پوست است كه درون آن را با ليف خرما پر كرده ‏ايم. رسول خدا با شنيدن اين سخنان به سوى سلمان بازگشته فرمود: دخترم فاطمه از گروه «سابقين» است » 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 «أَنَّهُ لَمَّا نَزَلَتْ هَذِهِ الْآيَةُ عَلَى النَّبِيِّ ص وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعِينَ لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ بَكَى النَّبِيُّ ص بُكَاءً شَدِيداً وَ بَكَتْ صَحَابَتُهُ لِبُكَائِهِ- وَ لَمْ يَدْرُوا مَا نَزَلَ بِهِ جَبْرَئِيلُ ع وَ لَمْ يَسْتَطِعْ أَحَدٌ مِنْ صَحَابَتِهِ أَنْ يُكَلِّمَهُ وَ كَانَ النَّبِيُّ ص إِذَا رَأَى فَاطِمَةَ ع فَرِحَ بِهَا فَانْطَلَقَ بَعْضُ أَصْحَابِهِ إِلَى بَابِ بَيْتِهَا فَوَجَدَ بَيْنَ يَدَيْهَا شَعِيراً وَ هِيَ تَطْحَنُ فِيهِ وَ تَقُولُ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ فَسَلَّمَ عَلَيْهَا وَ أَخْبَرَهَا بِخَبَرِ النَّبِيِّ ص وَ بُكَائِهِ فَنَهَضَتْ وَ الْتَفَّتْ بِشَمْلَةٍ لَهَا خَلَقَةٍ قَدْ خِيطَتْ فِي اثْنَيْ عَشَرَ مَكَاناً بِسَعَفِ النَّخْلِ فَلَمَّا خَرَجَتْ نَظَرَ سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ إِلَى الشَّمْلَةِ وَ بَكَى وَ قَالَ وَا حُزْنَاهُ إِنَّ بَنَاتِ قَيْصَرَ وَ كِسْرَى لَفِي السُّنْدُسِ وَ الْحَرِيرِ وَ ابْنَةُ مُحَمَّدٍ ص عَلَيْهَا شَمْلَةُ صُوفٍ خَلَقَةٌ قَدْ خِيطَتْ فِي اثْنَيْ عَشَرَ مَكَاناً فَلَمَّا دَخَلَتْ فَاطِمَةُ عَلَى النَّبِيِّ ص قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ سَلْمَانَ تَعَجَّبَ مِنْ لِبَاسِي فَوَ الَّذِي بَعَثَكَ بِالْحَقِّ مَا لِي وَ لِعَلِيٍّ مُنْذُ خَمْسِ سِنِينَ إِلَّا مَسَكُ كَبْشٍ نَعْلِفُ عَلَيْهَا بِالنَّهَارِ بَعِيرَنَا فَإِذَا كَانَ اللَّيْلُ افْتَرَشْنَاهُ وَ إِنَّ مِرْفَقَتَنَا لَمِنْ أَدَمٍ حَشْوُهَا لِيفٌ فَقَالَ النَّبِيُّ ص يَا سَلْمَانُ إِنَّ ابْنَتِي‏ لَفِي الْخَيْلِ السَّوَابِق‏ » 📚بحار الانوار ج 43 ص 88 _ عوالم العلوم ، ج 11 قسم 1 ص 348 ❕و طبق برخی از نقلهای اهلسنت. ، گاه شدت تنگدستی ایشان به قدری بود که پوشش کافی را در اختیار نداشتند تا در برابر نامحرمان حاضر شوند ، چنان که اقای بهبهانی ، به همین نکته اشاره می کند ، نه آنکه ایشان بدون پوشش کافی در برابر نامحرمان ، حاضر شده باشند ، چنان که در نقلی ، از ابونعیم اصفهانی از علمای اهلسنت می خوانیم ؛ « جابربن سمره» می گوید در يكى از اوقات كه جمعى دور هم بوديم، رسول خدا بر ما وارد شد، نشست و فرمود: فاطمه بيمار است. حاضران گفتند: اگر چنين است و اجازه باشد به عيادتش برويم. در اين هنگام، رسول خدا برخاست و همراه آن حضرت حركت كرديم تا به خانه زهرا رسيديم. در خانه بسته بود. رسول خدا ندا در داد: اى فاطمه! خود را بپوشان كه مردم به عيادت تو آمده‏ اند. فاطمه عرض كرد: جز عبا ، بدن پوش ديگرى ندارم. رسول خدا عبا از دوش برگرفت از پشت در به زهرا عليها السّلام داد و فرمود: اين عبا را هم بر سر بيفكن. رسول خدا و همراهان وارد شدند. رسول خدا ساعتى در منزل زهرا تشريف فرما بود. آنگاه از آنجا رفت. همراهان گفتند: شگفت است كه دختر پيغمبر ما به اين حال به سر مى ‏برد! رسول خدا توجهى كرده و فرمود: ( وضع ظاهرى زهرا قابل توجه نيست ) آنچه شايسته دقت مى‏ باشد آن است كه او در روز قيامت بزرگ زنان است. » « جابر بن سمرة قال : جاء نبى اللَّه صلى اللَّه عليه ( وآله ) وسلم فجلس فقال : إن فاطمة وجعة فقال : القوم لو عدناها ، فقام فمشى حتى انتهى إلى الباب والباب عليها مصفق قال : فنادى شدى عليك ثيابك فان القوم جاؤا يعودونك ، فقالت : يا نبى اللَّه ما عليّ إلا عباءة ، قال : فأخذ رداءه فرمى به اليها من وراء الباب فقال : شدى بهذا رأسك ، فدخل ودخل القوم فقعد ساعة فخرجوا ، فقال القوم : تاللَّه بنت نبينا صلى اللَّه عليه ( وآله ) وسلم على هذا الحال ، قال : فالتفت فقال : اما إنها سيد النساء يوم القيامة . » 📚حلیه الاولیاء ج 2 ص 42 _ المختار من مناقب الاخیار ، ابن اثیر جزری ، ص 56 ❕مطابق این روایت ، فاطمه س ، پوشش کافی را نداشتند تا در برابر نامحرمان حاضر شوند و از عبای پیامبر گرامی ص ، استفاده کردند ، آقای بهبهانی هم ، متذکر همین نکته می شود که در مواردی فاطمه س ، پوشش کافی برای پوشاندن خود را نداشتند ، نه آنکه ایشان بدون پوشش در برابر نامحرمان حاضر شده باشند ، اما معاندین مدلس ، طوری وانمود می کنند که فاطمه س بدون پوشش کافی در برابر نامحرمان حاضر شده اند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد مبارک امام سجاد علیه السلام را تبریک می گوییم ؛ 🔸پرسش و پاسخ ها مرتبط با امام سجاد علیه السلام ؛ 1⃣آیا ازدواج شهر بانو با امام حسین واقعیت دارد و براستی ایشان مادر امام سجاد می باشد ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2546 2⃣جایگاه امام سجاد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت چگونه بوده است ❕آیا آنان تصریح به برتری ایشان کرده اند ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2548 3⃣آیا راست است که امام سجاد علیه السلام با یزید بیعت کرد ❕می گویند این مطلب در کتاب کافی آمده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1377 4⃣چرا امام سجاد در کربلا نجنگید ❕آیا ایشان در تمام طول عمر بیمار بوده اند ❕ 💠 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2550 5⃣ماجرای اقرار حجر الاسود به امامت امام سجاد چه بود ❗️مگر محمد حنفیه امامت امام سجاد را قبول نداشت ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2551 6⃣این حدیث سند دارد؟ محدث نوری در کتاب دارالسلام میگه امام سجاد مجلس عزا گرفت برا امام حسین بعد به اقا سنگین اومد سر مبارک خودش را به دیوار کوبید و خون بر بینی و سینه اش جاری شد❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2552 7⃣چرا به امام سجاد ابن می گویند دلیل خاصی دارد❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2554 8⃣این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه ❗️برده زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2555 9⃣❔دعاى امام سجاد براى نابودى ايرانيان به عنوان یک نمونه از دشمنى اولاد على با ايرانيان توجه شما را به دعاهای علی بن حسین، مشهور به ، فرزند حسین‌بن علی و چهارمین امام شیعیان جلب می‌کنم. در دعای بیست و هفتم که مربوط می‌شود به مرزداران اسلام و سپاهیان و لشکریانی که در دیگر در حال جنگ بوده‌اند. ایشان برای این مرزداران دعا می‌کند. دعایی که نابودی دشمنان آن‌ها را می‌خواهد و به خشن‌ترین شکلی سرکوب دشمنان را تقاضا می‌کند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2556 🔟آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند ❗️آیا چنین چیزی ممکن است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2560 1⃣1⃣▪️روايتى كه امام سجاد را گناهكار جلوه كرده و عصمتش را به باد ميدهد ترجمه روايت: امام سجاد غلامی را از برای کاری میفرستند واو دیر میکند، بدين دليل سجاد به وى یک ضربه تازیانه میزنند وغلام گریه میکند ومیگوید ای علی بن الحسین تو مرا بسوی حاجتت فرستادی و حالا مرا میزنی ! امام سجاد میگرید و میگوید که بسوی قبر پیامبر برو و دو رکعت نماز بخوان و از خدا بخواه که روز جزا از علی بن الحسین درگذرد وسپس غلام را آزاد کرد(حتما از شرمندگى/ادمين) وابو بصیر گفت مثل اینکه سزای زدن، آزاد کردن اوست پس امام سجاد سکوت کردند .... ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3669 2⃣1⃣تجاوز امام سجاد از پشت به کنیز حامل نقد عصمت ، جایگاه زن نزد امامان شیعه ، در کتاب فروع کافی جلد ۵ صفحه ۴۹۳ و ۴۹۴ امده : -زراره می گوید : محمد باقر گفت : امام سجاد کنیزی را که حامله بود در صورتی که آن را وطی ( نزدیکی کرده ) فرموده بود پس نمی داد بلکه به قدر عیبش از بهایش کم می گرد👉 ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3472 3⃣1⃣اثبات عدم دارا بودن عصمت ائمه شيعه امام سجاد در صحيفه سجاديه ميگويد: خدایا سپاسگذارم که بعد از اینکه میدانی که چه کار کرده ام گناهان مرا پوشانده ای... همه ی ما دچار اشکال و کار هایی که موجب عیب و ایراد است را انجام داده ایم اما تو کار های زشت ما را افشا نکرده ای ، پروردگارا ما آن کار هایی که تو آن را منع کرده ای را انجام داده ایم و امور و دستوراتی بودند که تو گفتی انجام بدیم و ما تعدی و تجاوز کرده ایم خطا هایی را ما مرتکب شدیم. : الصحيفة السجادية صفحه ١٨٠ چاپ مؤسسة الإمام المهدي/ مؤسسة الأنصاريان للطباعة والنشر - قم ▪️آيا چنين شخصى ميتواند داراى عصمت باشد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2912 4⃣1⃣استاد اکبرنژاد: افرادی که می گویند منظور از «السلام ... و علی علی بن الحسین» علی اکبر است کمترین معرفتی از امامت ندارند. 🔻این حرف مصداق غلوّ درباره امامزادگان است و مقصود از فراز مذکور امام سجاد است❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2821 5⃣1⃣آیا امام سجاد شهید شدن یا به مرگ از دنیا رفتند ❗️آیا حقیقت دارد که دلیلی بر شهادت ایشان نیست ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1379 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌معاندین مفت خور به سخنان برخی از مولوی های سنی مسلک مفتخور تر از خودشان استناد می کنند یا به سخنان برخی از روحانیون کم اطلاع ، استناد می کنند تا بگویند طبق اسلام ، تعظیم نوروز حرام است ، پاسخ مفصل ما را در ذیل بخوانید ؛ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3692
🤔 ❔دين اسلام با فرهنگ ايرانى دشمنى دارد در اين ويديو يك ملاى اهل سنت ميگويد: به گفته پيامبر اسلام نوروز حرام است خانه تكانى، جشن و شادى و دادن مهمانى به مناسبت نوروز حرام است ملاهاى مفتخور شيعه و سنى و پيامبرشان، با سنتها و تمدن ايرانى مخالف و دشمن هستند ❗️❗️ 💠💠 👌همخوانی داشتن نوروز با آموزه های اسلامی ، ما را بی نیاز از آن می کند که در جهت تایید و تعظیم آن ، به دنبال روایتی از معصومین ع باشیم ، اگر چه روایات متعددی از معصومین هم در جهت تایید نوروز داریم . ❕در کتاب مفاتیح نوین می خوانیم ؛ « عيد نوروز يك عيد طبيعى در جهان آفرينش است؛ فصل زمستان پايان مى‏ گيرد، بهار همراه با حيات طبيعت به فرمان خدا شروع مى‏ شود، شكوفه‏ ها و برگها و گلها بر شاخسار درختان آشكار مى‏ گردد و نشاط و جنبش و حركت در تمام عالم حيات آغاز مى‏ شود، همگام و همراه شدن با اين پديده عالمِ آفرينش، همگامى با سنّت‏هاى الهى است. 👌 نكته قابل توجّه اين كه مراسمى در نوروز ميان مردم معمول است و به شكل سنّت ملّى در ميان ايرانيان و كشورهاى ديگرى درآمده كه قسمت قابل ملاحظه ‏اى از آن، در شمار امورى است كه اسلام بر آن، (به صورت كلّى) تأكيد نهاده است. ❕ مانند: نظافت، خانه ‏تكانى، كمك به ارحام و بستگان و افراد نيازمند و آبرومند براى تهيّه لباس و وسايل اوّليّه زندگى كه در سالهاى اخير در كشور ما ايران به صورت سنّت «هفته نيكوكارى» درآمده است و بسيار پرثمر و مفيد است. 👌ديد و بازديد و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع كدورتها و بيرون ريختن غم و اندوهها از دل و آماده شدن براى فعّاليّت‏هاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اينها؛ اين امور و مانند آن جنبه‏ هاى مثبت مراسم نوروزى است. » 📚کلیات مفاتیح نوین ، ص 906 ❕اسلام ما را به پایبندی به سنت های نیک و پسنیده ، توصیه می کند که سنت تعظیم نوروز ، یکی از مصادیق آن می باشد . 👌علی ع به مالک اشتر فرمود ؛ «هرگز سنّت پسنديده ‏اى را كه پيشوايان اين امّت به آن عمل كرده‏ اند و امّت اسلامى به آن انس و الفت گرفته، و امور رعيّت، به وسيله آن اصلاح شده، نقض مكن! و سنّت و روشى را كه به آن سنّتهاى صالحه پيشين زيان وارد سازد، ايجاد منما! كه اجر آن براى كسى خواهد بود كه آن سنّتها را برقرار كرده و گناهش بر توست كه آن سنّتها را شكسته‏ اى!» «لا تَنْقُصْ سُنَّةً صالِحَةً عَمِلَ بِها صُدُورُ هذِهِ الامَّةِ وَ اجْتَمَعَتْ بِها الالْفَةُ وَ صَلُحَتْ عَلَيْها الَرَّعِيَّةٌ، وَ لَاتُحْدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَىْ‏ءٍ مِنْ ماضى‏ تِلكَ السُّنَنِ فَيَكوُنُ الْاجْرُ لِمَنْ سَنَّها وَ الْوزِرُ عَلَيْكَ بِما نَقَضْتَ مِنْها » 📚نهج البلاغه ، نامه 53 ❕علمای اهلسنت از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛ « مَنْ سَنَّ سُنَةً حَسَنَةً عُمِلَ بِها مِنْ بَعْدِهِ، كانَ لَهُ أجُرهُ وَ مِثْلُ اجورهِم مِنْ غَيْرِ أنْ يَنْقُصَ مِنْ اجورِهِمْ شَيْئاً وَمَنْ سَنَّ سُنَّةً سَيِئَةً فَعُمِلَ بِها بَعْدَهُ، كانَ عَلَيْهِ وِزْرهُ وَ مِثْلُ أوزارِهِمْ مِنْ غَيرِ أنْ يَنْقُصَ مِنْ أوزارِهِمْ شَيْئا » « آن كه سنّتى نيك را پايه گذارى كند و بدان عمل شود، پاداش عمل خودش به اندازه پاداش ديگر عاملان، به وى داده مى‏ شود، بدون آن كه از پاداش عاملان كم شود؛ و آن كه سنّتى بد را پايه گذارَد و بدان عمل شود، وَبال عمل خودش و ديگران برعهده اوست، بدون آن كه از وِزْر و وَبال ديگران كاسته شود. » 📚كنز العمّال، ج 15، ص 78 👌بنابراین به سنت های نیک باید عمل کرد ، اگر چه آن سنن قبل از اسلام ، بنا شده باشد ، چنان که پیامبر گرامی ، حرمت ماههای حرام را که از سنتهای جاهلی بود ، امضا کرد و به آن عمل کرد ، چون سنت نیکی بود ، یا در روايت معروفى از پيامبر اكرم مى ‏خوانيم ؛ « عبدالمطلّب جدّ گرامى پيامبر اسلام پنج سنّت قبل از اسلام در ميان عرب قرار داد، و خداوند همه آنها را امضا فرمود و جزء احكام اسلام قرار داد: همسر پدر را بر فرزند تحريم كرد؛ و در ديه قتل، صد شتر قرار داد؛ و در دور خانه خدا هفت شوط طواف مى‏ كرد؛ و گنجى پيدا كرد خمس آن را ادا مى‏ نمود؛ و زمزم را در آن روز كه از نو حفر كرد، «سقاية الحاج» ناميد » « كانَتْ لِعَبْدِ الْمُطَّلِبِ خَمْساً مِنَ السُّنَنِ اجْريها اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ فى‏ الاسْلامِ حَرّمَ نَساءَ الْاباءِ عَلَى الْابْناءِ، وَ سَنَّ الدِّيَةَ فىِ الْقَتْلِ مِأَةً مِنَ الْابِل وَ كانَ يَطُوْفُ بِالْبَيْتِ سَبْعَةَ اشْواطٍ، وَ وَجَدَ كَنْزاً فَاخْرَجَ مِنْهُ الْخُمْسَ، وَ سَمّى‏ زَمْزَمَ حِيْنَ حَفَرَها سِقايَةَ الْحاجِّ » 📚وسائل الشیعه ، ج 9 ص 496 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕از سوی دیگر ، روایات متعددی ، در تایید و تعظیم نوروز ، وارد شده است ؛ 1⃣ابراهيم كرخى مى ‏گويد ؛ « از امام صادق ع پرسيدم كه شخصى مزرعه ‏اى دارد. روز مهرگان يا نوروز، بدون آن كه اجبارى در كار باشد، هدايايى به او داده مى‏ شود و قصد تقرّب جُستن به وى را ندارند [آيا بپذيرد]؟. فرمود: آيا [هديه دهندگانْ‏] نمازگزار هستند؟ گفتم: آرى. فرمود: بايد هديه آنان را بپذيرد و تلافى كند. به درستى كه رسول خدا فرمود: اگر برايم ران بُزى هديه آورند، مى‏ پذيرم و اين، جزو ديندارى است و اگر كافر يا منافقى ران گاو يا گوسفندى برايم هديه آورد، نخواهم پذيرفت و اين هم جزو ديندارى است. خداوند، خوراك و دستاورد مشرك و منافق را براى ما روا نداشته است. » « ...فقال عليه السلام: «أليس هم مُصلّين». قلتُ: بلى. قال: فليقبل هديّتهم و لْيُكافِهِم؛ فإنّ رسول اللَّه صلى الله عليه و آله قال: «لو أهدى إلىّ كراع لقبلتُ، و كان ذلك من الدين، ولو أنّ كافراً أو منافقاً أهدى إلىّ وسقاً ما قبلت، و كان ذلك من الدين. أبى اللَّه عز و جل لى زبد المشركين والمنافقين وطعامهم» 📚الكافى، ج 5، ص 141؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 300؛ تهذيب الأحكام، ج 6، ص 378 2⃣در روایت دیگر آمده است ؛ براى على عليه السلام هديه نوروز آوردند. فرمود: «اين چيست؟». گفتند: اى اميرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: «هر روزِ ما را نوروز سازيد!». 📚الفقیه ج 3 ص 300 3⃣در نقل دیگر فرمود ؛ « نيروزنا كل يوم » « هر روزِ ما نوروز است. » 📚الفقیه ج 3 ص 300 4⃣نعمان بن محمد تميمى در كتاب دعائم الاسلام روايت مى‏ كند ؛ « براى على ع فالوده هديه آوردند. فرمود: «اين چيست؟». گفتند امروز، نوروز است. فرمود: اگر مى‏ توانيد، هر روز را نوروز سازيد [؛ يعنى به خاطر خداوند، به يكديگر هديه بدهيد و به ديدار يكديگر برويد]. « فَنَيرزوا إن قدرتم كلَّ يومٍ [يعنى تهادوا و تواصلوا في اللَّه‏]. 📚دعائم الاسلام، ج 2، ص 326 5⃣شيخ طوسى در «مصباح المتهجّد» چنين آورده است ؛ « امام صادق ع در باره روز نوروز فرمود: هنگامى كه نووز شد، غسل كن و لباس پاكيزه بپوش و خودت را خوشبو ساز و آن روز را روزه بدار. پس هنگامى كه نماز ظهر و عصر و نافله‏ هاى آن را به جاى آوردى، نمازى چهار ركعتى بگزار كه در ركعت اوّل آن، سوره حمد و ده مرتبه سوره قدر را مى ‏خوانى. در ركعت دوم آن، سوره حمد و ده مرتبه سوره كافرون را مى ‏خوانى. در ركعت سوم آن، سوره حمد و ده مرتبه سوره توحيد را مى ‏خوانى و در ركعت چهارم، سوره حمد را با سوره ‏هاى فلق و ناس. پس از نماز هم سجده شكر مى‏ گزارى و دعا مى‏ کنى. [بدين ترتيب‏] گناهان پنجاه ساله ات بخشوده مى‏ شود. » « ... تسجد بعد فراغك من الركعات سجدة الشكر و تدعو فيها، يغفر لك ذنوب خمسين سنة » 📚مصباح المتهجد ، ص 591 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 6⃣ابن فهد حلّى در كتاب «المهذّب البارع» چنين آورده است ؛ « از آنچه در فضليت نوروزْ روايت شده و گفته ما را تأييد مى ‏كند، حديثى است كه علّامه سيد بهاءالدين على بن عبد الحميد، با سند خود از مُعلّى بن خُنيس نقل كرده است كه ؛ « روز نوروز، همان روز است كه پيامبر در غديرخم براى اميرالمؤمنين بيعت گرفت و مسلمانان به ولايت وى اقرار كردند. خوشا به حال آنان كه به اين بيعت، استوار ماندند و واى بر آنان كه آن را شكستند. و اين، همان روزى است كه پيامبر على را به منطقه جنّيان روانه ساخت و از آنان عهد و پيمان گرفت. و همان روز است كه على بر نهروانيان پيروز شد و ذوالثديه را به قتل رساند. و همان روز است كه قائم ما و صاحبان حكومت، ظهور مى ‏كنند و خداوند، او را بر دجّالْ پيروز مى ‏گرداند و دجّال را در زباله دان كوفه به دار مى‏ آويزد. ما در هر نوروز، اميد فرج داريم؛ چرا كه نوروز، از ايّام ماست كه پارسيانْ آن را پاس داشتند و شما آن را تباه نموديد. همچنين پيامبرى از پيامبران بنى اسرائيل، از خداوند خواست كه گروهى چند هزار نفره را كه از بيم مرگ، ديار خويش را ترك گفتند و گرفتار مرگ شدند، زنده سازد. خداوند، بر آن پيامبر، وحى فرستاد كه بر محل گورستان آنان آب بپاشد. آن پيامبر در روز نوروز، چنين كرد. پس زنده شدند و تعدادشان سى هزار نفر بود. از همين روز، پاشيدن آب در نوروز، سنّتى ديرينه شد كه سبب آن را جز آنان كه دانشى پايدار دارند، ندانند و همان، آغاز سال پارسيان است. معلّى گويد: امام صادق عليه السلام اين سخنان را بر من املا كرد و من نوشتم. » « ...قال المعلّى: وأَملى علىّ ذلك، فكتبته من إملائه‏ » 📚المهذب البارع ، ج 1 ص 194 _ 195 7⃣علّامه مجلسى در «بحارالأنوار» آورده است ؛ « مُعلّى پسر خُنَيس گويد: در روز نوروز، بر امام صادق عليه السلام وارد شدم. فرمود: «آيا اين روز را مى‏ شناسى؟». گفتم: قربانت گردم! اين روز را فارسيانْ گرامى مى‏ دارند و به يكديگر هديه مى ‏دهند. فرمود: «سوگند به خانه كعبه كه اين، رمزى ديرينه دارد و برايت روشن مى‏ سازم تا آگاه گردى». گفتم: سرورم! آموختن اين امر از شما برايم بهتر از آن است كه مردگان من زنده شوند و دشمنانم بميرند. آن گاه فرمود: «اى معلّى! روز نوروز، همان روز است كه خداوند از بندگانْ پيمان گرفت او را بپرستند و به او شرك نورزند، به پيامبران و حجت هايش بگروند و به امامانْ ايمان آورند. اين همان روز است كه خورشيد طلوع كرد، بادها وزيدن‏ گرفت و گل‏هاى زمين روييدند. اين همان روزى است كه كشتى نوح عليه السلام بر سرِ جودى آرامش يافت و همان روزى است كه خداوند، گروهى چند هزار نفره را كه از ترس مرگ از خانه ‏ها بيرون رفته بودند، زنده ساخت، پس از آن كه آنان را ميرانده بود. اين، روز فرود جبرئيل بر پيامبر اسلام است و روزى است كه پيامبر امام على را بر دوش گرفت تا بت‏هاى قريش را در مسجد الحرام شكست و در همين روز، ابراهيم، بت‏ها را شكست. اين همان روزى است كه پيامبر به يارانش دستور داد با على بيعت كنند و در همين روز، على را براى بيعت گرفتن از جنّيان فرستاد. در همين روز، دومين بيعت با اميرالمؤمنين انجام شد. در همين روز، على عليه السلام بر نهروانيان پيروز شد و ذوالثديه را به قتل رساند. در اين روز، قائم ما و صاحبان حكومتْ قيام مى‏ كنند و در همين روز، قائم ما بر دجّال، پيروز مى‏ گردد و او را در زباله دان كوفه به دار مى ‏آويزد. در هر روز نوروزى، ما آرزوى فرج داريم؛ چرا كه آن از روزهاى ما و شيعيان ماست. فارسيان، آن را گرامى داشتند و شما آن را ضايع كرديد». و فرمود: «يكى از پيامبران بنى اسرائيل از خداوند پرسيد چگونه مردمانى را كه خارج شدند، زنده مى‏ كند. خداوند بدو وحى كرد كه در نوروز، آب بر قبر آنان بپاشد- و آن، اولين روز سال فارسيان است- و آنها زنده شدند، در حالى كه سى هزار نفر بودند. از همين جا پاشيدن آب در نوروز، سنّت شده است». گفتم: آيا نام‏هاى روزهاى فارسى را به من تعليم نمى ‏دهى؟ فرمود: «اى معلّى! اينها روزهايى كهن از ماه‏هايى كهن است. هر ماه، سى روز است، بدون كم و كاست ...». « فقال عليه السلام: «... يا مُعَلّى! هي أيام قديمة من الشهور القديمة، كلّ شهر ثلاثون يوماً لا زيادة فيه ولا نقصان...». 📚بحارالأنوار، ج 56، ص 91 8⃣مُحدث نورى در «مستدرك الوسائل» به نقل از كتاب حسين بن هَمْدان آورده است که مفضّل بن عمر از امام صادق عليه السلام نقل مى‏ كند كه ؛ « خداوند بر حزقيلْ وحى فرستاد كه: «اين روز، روزى گرامى و بلند مرتبه نزد من است. با خود عهد كرده‏ ام هر مؤمنى در اين روز از من حاجتى بخواهد آن را برآورده سازم» و اين روز، نوروز است‏ » « ... لايسألنى مؤمن فيه حاجة الّا قضيتها في هذا اليوم و هو يوم نيروز» 📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 354 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در نقلهای اهلسنت هم ، از نوروز به عظمت یاد شده است . 9⃣بخاری در التاریخ الکبیر خود نقل می کند ؛ « سعر تميمى گويد: براى على عليه السلام فالوده آوردند. فرمود: «اين چيست؟» گفتند: امروز نوروز است. فرمود: هر روز را نوروز كنيد » « فنَيرِزوا كل يوم » 📚التاریخ الکبیر ، ج 1 ص 414 0⃣1⃣در نقل دیگر آمده است ؛ اسماعيل بن حمّاد، گويد: من فرزند حمّاد، پسر ابو حنيفه، پسر نعمان بن مرزبان هستم، از ايرانيان آزاده. هيچ گاه در ميان ما بردگى نبود. پدرم در سال هشتاد قمرى به دنيا آمد. جدّم نزد على بن ابى طالب رفت و فرزند خُردسالش را به همراه داشت. على عليه السلام براى او و فرزندانش دعا كرد و ما اميدواريم دعاى او در حقّ ما به اجابت رسد. نعمان بن مرزبان، كسى است كه در روز نوروز براى على عليه السلام فالوده برد. على عليه السلام فرمود: «هر روز را نوروز سازيد!». برخى گفته ‏اند روز مهرگان بود و على عليه السلام فرمود: «هر روز را مهرگان كنيد!». « فقال على: «نوروزنا كل يوم‏ » 📚الفهرست ، ابن ندیم ، ص 255 _ تاریخ بغداد ج 13 ص 325 1⃣1⃣ابوریحان بیرونی نقل می کند ؛ « آورده ‏اند كه در نوروز، جامى سيمين، پر از حلوا، براى پيغمبر هديه آوردند. آن حضرت پرسيد: «اين چيست؟». گفتند: امروز، روز نوروز است. پرسيد: «نوروز چيست؟» گفتند: عيد بزرگ ايرانيان است. فرمود: «آرى در اين روز بود كه خداوند، عسكره را زنده كرد». پرسيدند: عسكره چيست؟ فرمود: «عسكره، هزاران مردمى بودند كه از ترس مرگ، ترك ديار كرده، سر به بيابان نهادند و خداوند به آنان فرمود: بميريد پس مردند. پس آنان را زنده كرد و ابرها را امر فرمود كه بر آنان ببارند. از اين روست كه سنّت آب پاشيدن [در نوروز]، رواج يافته است». آن گاه از حلوا تناول كرد و جام را ميان اصحابْ قسمت كرد و فرمود: «كاش هر روز براى ما نوروز بود!» « قال: ليت لنا كلّ يومٍ نوروز » 📚آثار الباقيه، ترجمه: اكبر داناسرشت، تهران: اميركبير، 1363، ص 325. 2⃣1⃣فيروز آبادى در «القاموس» آورده است ؛ « مقدارى حلوا براى على آوردند. پرسيد: «چيست؟». گفتند: براى نوروز است. فرمود: «هر روز ما نوروز است»! و در مهرگان گفت: «هر روز را براى ما مهرگان كنيد!» « فقال: «نيروزُنا كلّ يوم!» و في المهرجان قال: «مَهرِجونا كلّ يوم!» 📚القاموس ج 2 ص 279 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕بنابراین تعظیم عید نوروز ، از سنت های مورد تاکید اسلام است و شیعه و سنی ، در این رابطه ، روایت نقل کرده اند ، اگر چه اهلسنت بر این روایات چشم بسته و تعظیم نوروز را حرام می دانند . 👌دو روایت در کتب شیعه در مخالفت با نوروز نقل شده است ؛ 1⃣قطب راوندی در کتاب لب اللباب نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود ؛ « دو روز را براى شما جانشين دو روز كردم: عيد فطر و قربان را به جاى عيد نوروز و مهرگان » « أبدلكم بيومين يومين: بيوم النيروز و المهرجان، الفطر والأضحى » 📚مستدرک الوسائل ج 6 ص 153 ❕این روایت از چند جهت ایراد دارد ؛ 🔸1_ هیچ سندی برای این روایت ارائه نشده است و سندا ضعیف است . 🔸2 _ خلاف ادله و روایات فوق الذکر و متعدد و متکاثر مورد اشاره در تعظیم نوروز است و نقل شاذ در برابر نقل مشهور محسوب می شود که ما طبق سخن ائمه ع ماموریم نقل شاذ را طرد کنیم و نقل مشهور را بپذیریم ؛ « خذ بما اشتهر بین اصحابک و دع الشاذ النادر » 📚بحار الانوار ج 2 ص 245 🔸3 _ برخی نیز در مورد روايت مذکور می نویسند ؛ « گذشته از آن كه در مصادر كهنْ موجود نيست، مضمون آن را هم نمى‏ توان تأييد كرد؛ زيرا چگونه دو عيد باستانى ايرانى در جزيرة العرب در سال‏هاى نخستين اسلام، رايج و مرسوم بود كه پيامبر آنها را با فطر و اضحى منسوخ بدارد؟ بى ‏ترديد، نوروز و مهرگان، از آيين‏هايى باستانى ايراني ان‏اند كه آوازه شان، پس از ارتباط اعراب با ايرانيان، بدان سرزمين رفته است و پيش از آن، آن چنان مقبول مردمان عرب نبوده‏ اند كه پيامبر آنها را با اعياد اسلامى نسخ كند. » 📚حدیث پژوهی ، مهریزی ، ج 1 ص 336 2⃣در نقل دیگر آورده ‏اند كه حکایت شده است ؛ « منصور به امام كاظم عليه السلام پيشنهاد كرد كه نوروز را براى تبريك و شادباش و گرفتن هدايا جلوس كنند. امام كاظم عليه السلام در جواب فرمود: من در ميان روايت‏ هاى جدّم رسول خدا جستجو كردم و تأييدى براى اين عيد نيافتم. همانا اين، سنّت فارسيان است كه اسلام، آن را نابود ساخته است و پناه مى‏ برم به خدا كه آنچه را اسلامْ نابود ساخته، زنده بدارم. منصور گفت: «اين كار را جهت اداره نظاميان انجام مى ‏دهيم و شما را به خداوند سوگند مى‏ دهم كه جلوس داشته باشيد». آن گاه حضرت پذيرفت و فرمانداران و لشكريان، براى تبريك آمدند و هدايايى با خود آوردند ... » «إني قد فتشت الأخبار عن جدي رسول اللَّه صلى الله عليه و آله فلم أجد لهذا العيد خبراً وإنه سُنّة للفرس و محاها الإسلام، و معاذ اللَّه أن نحيي ما محاه الإسلام» 📚المناقب ج 4 ص 319 ❕دو اشکالی که در روایت قطب راوندی گفتیم ، در مورد این روایت هم صادق است یعنی هم نقل شاذ است و هم بی سند که با تعبير «حُكىَ (آورده‏ اند)» نقل شده است، نه حاكى آن معلوم است و نه مصدر نقل آن ، علاوه بر این دو اشکال ، محتمل است که نقل مذکور از روی تقیه صادر شده باشد ، چرا که اهلسنت ، بر خلاف روایات خودشان ، تعظیم نوروز را حرام می دانند ، و روزه نوروز را مكروه مى ‏دانند؛ 📚بدائع الصنائع، ج 2، ص 79؛ المغنى، ج 3، ص 99. ❕بر همین اساس در کتاب « حاشیه رد المختار ، به صراحت تعظیم نوروز ، حرام اعلام شده است ؛ « لأنه يشبه تعظيم هذا اليوم وأنه حرام » 📚حاشیه رد المختار ج 2 ص 413 ❕ منصور قصد داشت با ترتیب دهی یک مجلس صوری و ریاکارانه ، از امام کاظم ع تاییدی بر نوروز بگیرد و همان را بهانه کند که شما به خلاف اجماع اهلسنت ، نوروز و سنت مجوس را تایید می کنید ، تا امام کاظم ع و شیعیانشان را مورد اذیت و آزار قرار دهند ، لذا امام کاظم ع از روی تقیه ، تعظیم نوروز را مردود اعلام کرد تا بهانه به دست منصور ندهد ، بر همین اساس ، علامه مجلسی در مورد روایت مذکور می نویسد ؛ « اين حديث، با روايت‏هايى كه معلّى بن خنيس آورده مغايرت دارد و بر جايگاه نداشتن نوروز در شريعتْ دلالت دارد؛ اما روايت‏هاى معلّى از نظر سند، قوى‏ تر و نزد اصحاب، مشهورتر ند. از سوى ديگر مى‏ توان گفت كه اين، حديث تقيه است؛ چرا كه در روايات المناقب ابن شهر آشوب، مطالبى ذكر شده كه زمينه تقيه دارد. » 📚بحار الانوار ج 56 ص 100 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕در گذشته توضیح داده ایم که مردی که به صورت قطعی ، قصد ازدواج با زنی را دارد ، می تواند جهت شناخت بیشتر زن ، به محاسن و زیبایی های او ، بدون شهوت و لذت طلبی نگاه کند تا از بروز اختلافات در آینده جلوگیری شود ، تا انسان با بصیرت کامل همسر خود را انتخاب کند و از ندامت و پشیمانی های آینده که پیمان زنا شویی را به خطر می افکند ، جلوگیری شود ، چنان که پیامبر گرامی ، خطاب به یکی از افراد که می خواست با زنی ازدواج کند فرمود ؛ « به او نگاه کن که این سبب می شود مودت و الفت میان شما پایدار شود» « لَوْ نَظَرْتَ إِلَيْهَا فَإِنَّهُ أَحْرَى أَنْ يُودَمَ بَيْنَكُمَا » 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 90 ❕یا در روایت دیگر فرمود ؛ «كسى كه خواهان ازدواج با زنى است، [مى ‏تواند] به آن قسمت‏هايى از بدن زن كه او را به ازدواج با آن زن مى ‏خوانَد، نگاه كند. » «مَن تاقَت نَفسُهُ إلى‏ نِكاحِ امرَأَةٍ، فَليَنظُر مِنها إلى‏ ما يَدعوهُ إلى‏ نِكاحِها » 📚عوالی اللئالی ، ج 2 ص 262 ❕در نقل دیگری ، آمده است که مردی از امام صادق ع سوال کرد که آیا می توان به موها و محاسن ، زنی که قصد ازدواج با او است ، نگاه کرد ؟ امام ع فرمود ؛ « اشکالی ندارد ، تا زمانی که به قصد لذت طلبی نگاه نکند » « رَجُلٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: قُلْتُ أَ يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَةِ يُرِيدُ تَزْوِيجَهَا فَيَنْظُرُ إِلَى شَعْرِهَا وَ مَحَاسِنِهَا قَالَ لَا بَأْسَ بِذَلِكَ إِذَا لَمْ يَكُنْ مُتَلَذِّذاً » 📚الکافی ج 5 ص 365 ❕و در نقل دیگر فرمود ؛ « زن می تواند لباس نازک بپوشد ( تا خواستگار ، به محاسن و اندام درونی او نگاه کند )» « قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع الرَّجُلُ يُرِيدُ أَنْ يَتَزَوَّجَ الْمَرْأَةَ يَجُوزُ لَهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَيْهَا قَالَ نَعَمْ وَ تُرَقِّقُ لَهُ الثِّيَاب‏ » 📚بحار الانوار ، ج 101 ص 43 ❕بر این اساس ، خواستگار واقعی که مانعی برای ازدواج او نیست ، می تواند به مو و سایر نقاط بدن همسر آینده اش ، بدون شهوت و لذت طلبی نگاه کند ، البته نگاه به عورت زن ، مستثناء است ، اما به غیر عورت به حسب این نقلها ، نگاه به سایر نقاط بدن ، حتی پستان ها و سینه ها ، ( از روی لباس نازکی مثلا ) بدون قصد لذت طلبی ، اشکالی ندارد ، چنان که امام خمينى در تحرير الوسيلة در باره شرايط نگاه كردن به نامحرم، آورده است ؛ 👌کسى كه قصد ازدواج با زنى را دارد، جايز است با اين شرايط، به او نگاه كند ؛ 1. نگاه به قصد لذّت بردن نباشد ... 2. احتمال بدهد كه با نگاه كردن، اطّلاعات بيشترى به دست مى ‏آورد. 3. زنى باشد كه مى‏ توان با او ازدواج كرد، نه مانند زن شوهردار و يا زن‏هاى در عِدّه. 4. احتمال بدهد كه توافق براى ازدواج به دست مى‏ آيد، نه اين كه بداند زن حتماً خواستگارى را رد مى‏ كند. ❕احتياط، اكتفا كردن در نگاه به صورت، دست‏ها، موها و زيبايى آشكار است، هر چند اقوى، جواز عبور از ظواهر به مچ‏ها و بقيّه بدن بجز عورت است. همچنين احتياط، اين است كه نگاه كردن به بدن، از روى لباس نازك باشد، همان گونه كه احتياط- اگر نگوييم اقوى-، اكتفا كردن در نگاه به همان زن مشخّصى است كه قصد ازدواج با او را دارد، و اين حكم (جواز نگاه)، شامل قصد مطلقِ ازدواج نمى ‏شود، هر چند شخص با اين نگاه [به زنان متعدّد]، در صدد انتخاب همسر [از ميان آنها] باشد. ضمناً [در نگاه به همان زن مشخّص،] اگر با نگاه اوّل، اطّلاعات لازم به دست نيامد، نگاه مجدّد، جايز است. » 🔸ادامه 👇