eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔در کانال مطلبی نوشتین که حضرت فرزند نداره ولی ما دعاهای متعدد و معتبری داریم که به فرزند داشتن ایشان اشاره دارند و حتی در ان دعا ها فرزندانشون رو دعا هم میکنیم و این که فرزندانشون جانشینان ایشان هستند ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که گفتیم ، نصوص صریحه ، تصریح دارد که امام مهدی ع ، فرزندی ندارند و نخواهند داشت . ❕ابن ابى حمزه به امام رضا علیه السلام عرض کرد : «براى ما روايت شده است كه امام در نخواهد گذشت، تا اين كه جانشين و نسل خود را ببيند». 👌امام رضا عليه السّلام فرمود: «آيا در اين روايت، بيش از اين چيزى براى شما گفته نشده است؟» گفت: «نه». حضرت فرمود ؛ بله؛ به خدا سوگند! برايتان روايت شده است، مگر قائم ( که فرزندی نخواهد داشت )» « بلی قد رویتموه و انتم لا تدرون » 📚اثباه الوصیه ص 208 _ رجال کشی ص 465 ❕ شيخ طوسى نیز در كتاب الغيبه نزديك به همين مضمون را در روايتى ديگر آورده است. 👌حسن بن على خزاز گفت: على بن ابى حمزه وارد بر امام رضا عليه السّلام شد و پرسيد: «آيا تو امام هستى؟» حضرت فرمود: «آرى». على بن ابى حمزه گفت: «از پدر بزرگ شما جعفر بن محمد شنيدم كه امامى نيست، مگر اين كه فرزندى دارد». امام فرمود: «آيا فراموش كردى يا خود را به فراموشى زدى؟ اين‏چنين كه گفتى نفرمود. بلكه ايشان فرمود ؛ « امامى نيست، مگر اين كه فرزندى داشته باشد مگر امامى كه حسين بن على براى او خارج مى ‏شود (رجعت مى ‏كند یعنی قائم )؛ پس همانا او فرزندى نخواهد داشت.على بن ابى حمزه گفت: «راست فرمودى. اين‏چنين فرمود جدّ بزرگوارت». « قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: إِنَّمَا قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: لَايَكُونُ الإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ إِلَّا الْإِمَامُ الَّذِى يَخْرُجُ عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عليه السلام فَإِنَّهُ لَاعَقِب‏ لَهُ. فَقَالَ لَهُ: صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ! هَكَذَا سَمِعْتُ جَدَّكَ يَقُولُ » 📚الغیبه ، طوسی ص 134 👌با این وجود در برخی از دعاها ، اشاراتی به فرزندان امام عصر ع شده است ، مانند این دعا که سيّد ابن طاووس در جمال الاسبوع از امام رضا عليه السلام صلواتى را نقل مى ‏كند كه در آن به فرزندان و خانواده امام مهدى عليه السلام نيز سلام و صلوات فرستاده مى ‏شود ؛ «اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَيهِ وَ عَلى‏ آبائِهِ، وَ أَعطِهِ فى نَفسِهِ وَ وَلَدِهِ وَ أَهلِهِ وَ ذُرِّيَّتِهِ وَ امَّتِهِ وَ جَميعِ رَعِيَّتِهِ ما تُقِرُّ بِهِ عَينَهُ، وَ تَسُرُّ بِهِ نَفسَهُ. » « بار خدايا! بر او و پدرانش درود فرست و به او و فرزندان و خاندان و امّت و جميع پيروانش چيزى عطا فرما كه بدان سبب، چشمانش روشن و جانش مسرور گردد. » 📚جمال الاسبوع ، ص 516 _ بحار الانوار ج 92 ص 334 ❕با توجه به آنکه روایات فرزند نداشتن امام عصر ع ، قطعی است ، باید توضیح و تفسیری در مورد نقلهایی که از فرزند داشتن امام عصر ع حکایت دارد ، صورت گیرد و تعارض ظاهری برطرف شود . 👌برخی از محققین ، با تحقیقات مفصلی که داشتند ، به این نتیجه رسیده اند که نقلهایی که حکایت از فرزند داشتن امام عصر ع می کند ، همگی ضعیف است و قابل اعتناء و تکیه نیستند ؛ 📚دانشنامه امام مهدی ، ری شهری ، ج 3 ص 55 _ درسنامه مهدویت ، خدامراد سلیمانی ، ج 2 ص 133 _ شبهات مهدویت ، عصیری ، ج 1 ص 178 ❕مرحوم علامه سید جعفر عاملی نیز ، با تضعیف سندی نقلهای فرزند داشتن امام عصر ع می نویسد ؛ « فرزند داشتن امام زمان- عليه السّلام- نيز، محل شك و ترديد است، اگرچه از ظاهر برخى اخبار چنين استنباطى وجود دارد ولى علمائى مانند شيخ مفيد، بياضى و طبرسى، به اين مسئله روى خوش نشان نداده‏ اند. بعلاوه همانطور كه خواهد آمد برخى از روايات به نبودن آن تصريح دارد. » 📚جزيره خضرا در ترازوى نقد، ص: 217 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕ما اگر تضعیف سندی نقلهای فرزند داشتن را هم نپذیریم ، باز هم نمی توانیم با تکیه بر آنها ، نصوص روشنی که از امام عصر ع ، نفی فرزند می کند را نادیده بگیریم ، بنابراین باید بگوییم ؛ 1⃣بعد از شهادت امام مهدی ع ، زعامت و حکومت برای امام حسین ع و امام علی ع است که رجعت می کنند و با مرگ علی ع در رجعت ، دنیا به پایان می رسد و قیامت آغاز می شود ، بنابراین جانشینان امام مهدی ع ، ائمه رجعت کرده اند ، نه فرزندان ادعایی ایشان . ❕جابر جعفى می گوید ؛ 👌 از امام باقر عليه السّلام شنيدم كه مى‏ فرمودند: به خدا قسم كه مردى از ما اهل بيت، بعد از مردنش زنده شده و سيصد و نه سال حكومت خواهد كرد. به محضر مبارك حضرت عرض كردم: اين واقعه كى اتفاق مى‏ افتد؟ حضرت فرمودند: بعد از قائم عليه السّلام. عرض كردم: قائم در عصر خود چه مدّت حكومت مى‏ كند؟ حضرت فرمودند: نوزده سال و بعد از آن منتصر خروج كرده، خون حسين و يارانش را طلب خواهد كرد. پس قاتلان آن حضرت را مى‏ كشد و اسير مى‏ كند تا اين‏كه سفاح خروج مى ‏كند. » «وَ اللَّهِ لَيَمْلِكَنَّ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ رَجُلٌ بَعْدَ مَوْتِهِ ثَلَاثَمِائَة ِ سَنَةٍ يَزْدَادُ تِسْعاً قُلْتُ مَتَى يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ بَعْدَ الْقَائِمِ قُلْتُ وَ كَمْ يَقُومُ الْقَائِمُ فِي عَالَمِهِ قَالَ تِسْعَ عَشْرَةَ سَنَةً ثُمَّ يَخْرُجُ الْمُنْتَصِرُ فَيَطْلُبُ بِدَمِ الْحُسَيْنِ وَ دِمَاءِ أَصْحَابِهِ فَيَقْتُلُ وَ يَسْبِي حَتَّى يَخْرُجَ السَّفَّاحُ » 📚الغیبه طوسی ، ص 479 ❕در نقل دیگری تصریح شده است که مقصود از « منتصر » امام حسین ع و مقصود از « سفاح » علی ع است که پس از شهادت مهدی ع رجعت می کند . 👌عياشى و دیگران از جابر بن يزيد جعفى روايت نموده كه گفت ؛ « شنيدم امام باقر عليه السّلام ميفرمود: بخدا قسم مردى از ما اهل بيت بعد از مرگش سيصد و نه سال سلطنت ميكند. عرض كردم: اين كى خواهد بود؟ فرمود: بعد از مرگ قائم است عرض كردم: قائم در عالم خود چقدر ميماند؟ فرمود: نوزده سال از موقع قيام تا هنگام مرگش عرض كردم: آيا بعد از مرگ قائم هرج و مرج مى‏ شود؟ ❕فرمود: آرى پنجاه سال. آنگاه امام منتصر به دنيا باز ميگردد براى خونخواهى خود و يارانش. وى بي دينان را بقتل ميرساند و به اسارت ميبرد .... طبقات مردم از سفيد و سياه چنان در اطراف او اجتماع كنند كه از كثرت و فشار مردم ناگزير شود پناه بحرم خدا ببرد. 👌وقتى گرفتارى وى شدت پيدا كرد و امام منتصر وفات يافت، امام سفاح بدنيا برميگردد، در حالى كه از مرگ امام منتصر غضبناك است. پس تمام دشمنان ستمگر ما را ميكشد، و تمام زمين را مالك مى ‏شود و خداوند كار او را اصلاح ميگرداند، و سيصد و نه سال سلطنت كند، آنگاه امام باقر فرمود: اى جابر! ميدانى امام منتصر و سفاح كيست؟ منتصر حسين عليه السّلام و سفاح امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه است. » «وَ اللَّهِ لَيَمْلِكَنَّ رَجُلٌ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهِ ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ وَ يَزْدَادُ تِسْعاً قَالَ قُلْتُ فَمَتَى ذَلِكَ قَالَ بَعْدَ مَوْتِ الْقَائِمِ قَالَ قُلْتُ وَ كَمْ يَقُومُ الْقَائِمُ فِي عَالَمِهِ حَتَّى يَمُوتَ قَالَ تِسْعَ عَشْرَةَ سَنَةً مِنْ يَوْمِ قِيَامِهِ إِلَى مَوْتِهِ قَالَ قُلْتُ فَيَكُونُ بَعْدَ مَوْتِهِ هَرْجٌ قَالَ نَعَمْ خَمْسِينَ سَنَة قَالَ ثُمَّ يَخْرُجُ الْمَنْصُورُ إِلَى الدُّنْيَا فَيَطْلُبُ دَمَهُ وَ دَمَ أَصْحَابِهِ فَيَقْتُلُ ... فَيَجْتَمِعُ النَّاسُ عَلَيْهِ أَبْيَضُهُمْ وَ أَسْوَدُهُمْ فَيَكْثُرُونَ عَلَيْهِ حَتَّى يُلْجِئُونَهُ إِلَى حَرَمِ اللَّهِ فَإِذَا اشْتَدَّ الْبَلَاءُ عَلَيْهِ مَاتَ الْمُنْتَصِرُ وَ خَرَجَ السَّفَّاحُ إِلَى الدُّنْيَا غَضَباً لِلْمُنْتَصِرِ فَيَقْتُلُ كُلَّ عَدُوٍّ لَنَا جَائِرٍ وَ يَمْلِكُ الْأَرْضَ كُلَّهَا وَ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ وَ يَعِيشُ ثَلَاثَمِائَةِ سَنَةٍ وَ يَزْدَادُ تِسْعاً ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع يَا جَابِرُ وَ هَلْ تَدْرِي مَنِ الْمُنْتَصِرُ وَ السَّفَّاحُ يَا جَابِرُ الْمُنْتَصِرُ الْحُسَيْنُ وَ السَّفَّاحُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين‏ » 📚تفسیر عیاشی ، ج 2 ص 326 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 3 ص 629 _ ریاض الابرار ج 3 ص 268 _ الاختصاص مفید ، ص 257 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 2⃣مطابق این روایت ، آخرین حجت بر روی زمین علی ع است که پس از شهادت امام مهدی ع و امام حسین ع ، رجعت می کند و در زمین حکومت می کند ، مطابق روایات دیگر ، علی ع که آخرین حجت الهی مطابق روایت گذشته است ، چهل روز قبل از قیامت از دنیا می رود و عمر دنیا به پایان می رسد و نشانه های آغاز قیامت ، هویدا می شود ، با پایان دنیا ، فرصت توبه از بین می رود و کسانی که قبل از آن چهل روز توبه نکردند و مردند ، هیچگاه دیگر فرصت توبه و جبران را پیدا نمی کنند ؛ « أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ إِلَّا إِذَا كَانَ قَبْلَ يَوْمِ الْقِيَامَةِ بِأَرْبَعِينَ يَوْماً فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ رُفِعَتِ الْحُجَّةُ وَ أُغْلِقَ بَابُ التَّوْبَةِ فَلَمْ يَكُ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمانُها لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمانِها خَيْراً فَأُولَئِكَ أَشْرَارٌ مِنْ خَلْقِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُمُ الَّذِينَ تَقُومُ عَلَيْهِمُ الْقِيَامَةُ » 📚الکافی ج 1 ص 330 3⃣نقلهایی که می گوید امام مهدی ع فرزند دارد ، باید به تاویل بروند ، زیرا نصوص صریحه تصریح دارد که امام ع ، فرزند نسبی ندارند ، بنابراین باید بگوییم که مقصود از نقلهای مذکور ، شیعیان خاص و فرزندان معنوی امام ع می باشند که تحت تربیت مستقیم امام مهدی ع در دوران ظهور واقع می شوند ، و امام مهدی ع پدر معنوی و روحانی آنها است که آنان را تربیت می کند ، زیرا در روایات ما آمده است که امامان علیهم السلام ، پدران روحانی و معنوی هستند ؛ 📚بحار الانوار ج 23 ص 257 باب 15 ❕تعداد این فرزندان معنوی دوازده نفر می باشد که پس از شهادت امام مهدی ع ، ماموریت دارند تا تحت حکومت امام حسین ع و پس از ایشان امام علی ع ، مردم را به سوی اهلبیت و امامان و مذهب آنان ، دعوت کنند ، چنان که در روایتی آمده است که ابوبصیر می گوید ؛ « به امام صادق عليه السّلام عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه از پدرت شنيدم ميفرمود: بعد از قائم دوازده مهدى خواهد بود. امام صادق ع فرمود: پدرم فرموده ؛ « دوازده مهدى و نفرمود دوازده امام ، آنها مردمى از شيعيان ما هستند كه مردم را دعوت به دوستى ما و شناسائى حق ما ما ميكنند. » « قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ ص سَمِعْتُ مِنْ أَبِيكَ ع أَنَّهُ قَالَ يَكُونُ بَعْدَ الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَقَالَ إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً وَ لَمْ يَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَكِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مُوَالاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا » 📚کمال الدین ج 2 ص 358 ❕این دوازده تن ، از اولاد امام حسین ع هستند ، چنان که در روایت دیگر فرمود ؛ « بعد از قائم دوازده مهدى خواهد بود از اولاد حسين عليه السّلام » 📚بحار الانوار ، ج 53 ص 148 👌و مطابق روایت دیگر ، اولین این دوازده تن که عنوان فرزند معنوی امام مهدی ع را دارد ، سه نام دارد به نامهای عبدالله و احمد و مهدی ( یعنی هدایته یافته ) « فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمَهْدِيِّينَ- لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِي اسْمٌ كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ وَ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ » 📚الغیبه طوسی ، ص 151 ❕بنابراین ، دوازده مهدی از نسل امام حسین ع هستند که حجت و امام نیستند ، بلکه از شیعیان خالص هستند که تحت تربیت مستقیم امام مهدی ع بوده اند و عنوان فرزند معنوی امام ع را دارا هستند و تحت حکومت امام حسین ع و امام علی ع ، مردم را به ولایت امامان علیهم السلام دعوت می کنند . ❕اخیرا فرد دروغگو و شیادی پیدا شده است به نام « احمد الحسن بصری » که مدعی است که او مصداق روایات فوق و مهدی اول و فرزند حقیقی امام مهدی ع است و حجت و امام و وصی سیزدهم و معصوم است ، در حالی که در روایات فوق خواندیم که مهدیین ، حجت و امام نیستند ، بلکه از شیعیان خالص هستند ، و مردم را دعوت به خود نمی کنند که بگویند ما امام و معصوم هستیم ، و از ما پیروی کنید ، بلکه مردم را دعوت به ولایت امامان دوازده گانه می کنند ، و دعوت آنان پس از شهادت امام مهدی ع ، است نه قبل از آن ، در حالی که احمد الحسن قبل از ظهور امام مهدی ع ، دعوت خود را آغاز کرده است . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕برای اثبات ادعای فوق کافی است که کتابهای احمد الحسن را مرور کنیم ، او در جایی می گوید ، دوازده مهدی که پس از امام زمان ع ، هستند ، خلفا و جانشینان خدا در زمینش هستند و حجت الهی اند ؛ 📚کتاب رجعت ص 20 👌و خودش سیزدهمین وصی و حجت و امام ، پس از امامان دوازده گانه است ؛ 📚کتاب سیزدهمین حواری ، ص 175 ❕و در کتاب دیگرش تصریح می کند که معصوم از گناهان است ؛ 📚کتاب متشابهات ج 4 ص 69 ❕در حالی که چنان که گفتیم ، روایات فوق تصریح دارد که دوازده مهدی ، تحت حکومت امام حسین و امام علی علیهما السلام هستند و امام و حجت نیستند تا معصوم باشند ، بلکه از شیعیان خالص اند که مردم را دعوت به اهلبیت ع می کنند ، و فرزندان حقیقی امام مهدی ع هم نیستند ، زیرا روایاتی که در ابتدای کلام آوردیم ، تصریح دارد که امام مهدی ع ، فرزند حقیقی و نسبی ندارند ، و روایات دیگری تصریح دارد که وصی پس از امام مهدی ع ، امام حسین ع است که رجعت می کند و کارهای غسل و کفن امام مهدی ع را انجام می دهد ، چرا که وصی را جز وصی ، غسل و کفن نمی کند ؛ « جاء الحجه الموت فیکون الذی یغسله و یکفنه و یحنطه و یلحده فی حفرته الحسین بن علی و لا یلی الوصی الا الوصی » 📚الکافی ج 8 ص 206 ❕در حالی که اگر مهدی اول ، وصی و امام سیزدهم بود ، همو باید کارهای غسل و کفن امام مهدی ع را انجام می داد ، نه امام حسین ع . 👌این دوازده مهدی ، برای ما شناخته شده نیستند و چون در زمان حکومت امام حسین ع و امام علی ع ، خواهند بود ، همان دو امام بزرگوار علیهما السلام ، آنها را معرفی می کنند ‌. ❕اما احمد الحسن دروغگو ، مدعی می شود که معرف من ، خواب است ، و هر کس می خواهد بداند که من مهدی اول و حجت هستم در خواب به او می گویند که من خلیفه و حجت هستم ، چنان که چنین می آورد ؛ « رویا ، راه گواهی خداوند به خلیفه اش در زمین است و نزد همه بندگان که خواستار گواهی خداوند هستند » 📚کتاب عقاید اسلام ص 101 _ 111 _ 120 ❕در حالی که ائمه ع تصریح می کردند که خواب حجت نیست ، و دین الهی ، بزرگ تر و شریف تر از آن است که از طریق خواب ، اثبات شود ؛ « فَإِنَّ دِينَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَعَزُّ مِنْ أَنْ يُرَى فِي النَّوْم » 📚الکافی ج 3 ص 482 ❕و تصریح می کردند که خواب ممکن است از القاءات شیطان باشد ، یا عنوان خوابهای آشفته و بی معنا را داشته باشد ؛ «تَحْذِيرٍ مِنَ الشَّيْطَانِ، وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ » 📚الکافی ج 8 ص 90 ❕بنابراین تکیه کردن بر خواب بی معنا است ، گذشته از آنکه احمد الحسن توهینهای ناروایی به ساحت ائمه ع داشته است که اساسا شایسته آن نیست که مصداق مهدیین باشد ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1631 ❕خلاصه آنچه که گفتیم ؛ 🔸1 _ امام مهدی ع فرزند نسبی و حقیقی ندارد ، اگر چه فرزندان معنوی و تربیت یافته می تواند داشته باشند . 🔸2_ جانشینان امام مهدی ع ، امام حسین و امام علی ع هستند و با مرگ علی ع ، دنیا به پایان می رسد . 🔸3_ مهدیین دوازده گانه ، امام و حجت نیستند ، بلکه از شیعیانی هستند که مردم را دعوت به ولایت ائمه ع می کنند و امام حسین و امام علی علیهما السلام ، آنان را به مردم معرفی می کنند . 🔸4_ ادعاهای احمد الحسن در این که او اول مهدیین و وصی و حجت است ، کذب و دروغ است و روایات ائمه ع ، به صورت روشن ، او را تکذیب می کند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔آيت الله حيدرى ، از مراجع بزرگ شيعه وجود امام زمان را به تمسخر ميگيرد و ميگويد: وجود امام غايب دردى از مردم دوا نميكند و اصولا نباشد بهتر است ❗️ ❔🔻به کلام شیخ محمد آصف محسنی توجه کنید: 👌فان المؤمنين لم ينتفعوا ولا ينتفعون من امامهم الغائب عجل الله تعالى فرجه - في الاصول والفروع، وما يقال بخلاف ذلك فهو تخيل وتوهم ولعب بالعقول. 📌ترجمه : و مؤمنین از امام غایب خودشان نه نفعی بردند ونخواهید برد چه در اصول و چه در فروع و کسی خلاف این کلام را بگوید تخیل و توهم و بازی کردن با عقل های مردم است ! 📗(مشرعة بحار الأنوار شیخ محمد آصف محسنی ج ۱ / ص ۴۰۸) ❗️❗️ 💠💠 ❕اگر اشکال این است که امام مهدی ع در زمان غیبت نمی تواند به مردم منفعتی برساند ، در مرحله اول باید توجه شود که مقصر این وضعیت خود مردم هستند ، نه خداوند یا امام مهدی ع . 👌علت غیبت امام زمان ع ، خود مردم بودند که به عوض بهره مندی و استفاده از امام ، قصد کشتن و نابودی ایشان را داشتند ، لذا این اهمال و کوتاهی خود مردم بود که موجب شد نتوانیم از هدایت امام ع بهره کامل بگیریم ، چنان که این سخن خواجه نصیرالدین طوسی مشهور است ؛ « وجود امام لطف است ، تصرف امام لطف دیگر است ، و عدم و غیبت امام بازگشت به خود ما می کند » 📚کشف المراد ص 226 ❕لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « همانا برای قائم پیش از آن که قیام کند غیبتی است چرا که در هراس است و حضرت اشاره به شکم خود کرد یعنی بیم کشته شدن دارد» 📚الکافی ج1 ص 340 ❕برخی از علما چنین مثال می زنند ؛ 👌« اگر اداره برق يك شهر براى روشنايى كوچه ‏اى، تير چراغ برقى نصب كرد و لامپى به آن زد، ولى بچه‏ هاى كوچه با زدن سنگ لامپ را شكستند، مأموره اداره لامپ ديگرى مى ‏زند. چنانچه مجدداً بچه ‏ها لامپ را هم بشكنند، باز اداره برق، براى روشنايى محل اقدام به نصب لامپ ديگرى مى‏ نمايد. حال اگر براى بار سوم بچه‏ هاى بى‏ ادب لامپ را شكستند، به احتمال بسيار زياد، اداره برق تمايلى به نصب مجدد لامپ ندارد، اما به خاطر خواهش بزرگترها و رفاه حال اهالى آن كوچه، ممكن است لامپ ديگرى را نصب كند. اما فكر مى‏ كنيد اداره برق تا چه تعداد اين كار را انجام دهد؟ ❕در مورد بحث ما نيز، حاكمان ستمگر، يازده چراغ هدايت را شكستند ، ( مردم هم امامان را همراهی نکردند ) خداوند نيز چراغ دوازدهم را نگه داشت تا زمانى كه مردم لياقت و آمادگى بهره‏ گيرى از اين چراغ هدايت را پيدا كنند » 📚اصول عقائد ، قرائتی ، ص 461 ❔ممکن است شما بگویید که چرا خداوند ، خودش از جان امام زمان محافظت نکرد تا نیازی به غیبت امام ع نباشد و ما نیز از وجود امام ع بهره کامل را بگیریم ❗️در ذیل پاسخ این پرسش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3311 👌بر این اساس ، امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای اصلاح ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، و قدر وجود امام ع را بدانند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، لذا می بینیم که در روایات ما به این نکته اشاره شده که زمان ظهور ، زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند . 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « اين امر (قيام مهدی ) جز پس از نااميدى، براى شما رخ نمى ‏دهد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه از هم جدا و ناب شويد و از آزمون به [سالم‏] در آييد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه هر كس بايد بدبخت شود، بشود و آن كه بايد خوش‏بخت بشود، بشود». 📚الكافى ج 1 ص 370 👌و فرمود ؛ «اين امر (قيام)، هنگامى روى مى‏ دهد كه بيشترين يأس و سخت‏ ترين اندوه را داشته باشيد » 📚الغيبة، نعمانى ، ص 181 ح 29 ❕در این هنگام است که امر مهدی علیه السلام در یک شب سامان گرفته و ظهور محقق می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «مهدى، از ما اهل بيت است و خداوند، كارش را در يك شب، سامان مى‏ دهد» و در نقلى ديگر، «خداوند، او را در يك شب، سامان مى‏ دهد» 📚 بحار الأنوار ،ج 52 ص 280 ح 7. 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این وجود ، چنان نیست که با غیبت امام عصر ع ، ما از تمام منافع وجود ایشان بی بهره شده باشیم ، پيامبر گرامى فرمود: «وَالّذى بَعَثَنى بِالنُّبُوَّةِ إِنَّهُمْ لَيَنْتَفِعُونَ بِهِ وَيَسْتَضِئُونَ بِنُورِ وِلايَتِهِ فى غَيبَتِهِ كانْتِفاعِ النّاسِ بِالشَّمْسِ وَإِن جَلَّلها السَّحابُ‌». «آرى سوگند به خدايى كه مرا به نبوت برگزيد، مردم از او سود مى برند و از نور ولايتش در دوران غيبت، بهره مى گيرند، چنان كه از خورشيد به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها بهره مى برند». 📚کمال الدین ، ج 1 ص 253 👌و خود امام مهدی ع هم فرمود ؛ « أَمّا وَجهُ الانتِفاعِ بي في غَيبَتي فَكَالانتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَيَّبَتها عَنِ الأَبصارِ السَّحاب‏ » « امّا چگونگى بهره بردن از من در روزگار غيبتم، مانند سود بردن از خورشيد است، هنگامى كه ابر، آن را از ديده‏ ها مى‏ پوشاند » 📚الغیبه طوسی ، ص 292 ❕خورشيد، مركز جهان هستى است و امام نيز چنين است. خورشيد، گرما دادن خود را هيچ گاه از دست نمى‏ دهد، هر چند در پشتِ ابر، نهان باشد واز همين رو، روزهاى ابرى، از شب گرم‏ترند. خورشيد، باعث رويش گياهان و زندگى جانوران است و امام نيز، باعث حيات جامعه است. ابر، توانايى پوشيدن خورشيد را ندارد و تنها ميان زمينيان و خورشيد، فاصله مى ‏اندازد. غيبت نيز تنها كسانى را از وجود امام محروم مى ‏كند كه دل در گرو تعلّقات مادّى دارند و آنان كه پاى از تعلّقات بُريده ‏اند، لذّت حضور امام را مى ‏برند . 📚با استفاده از بيان مرحوم علّامه مجلسى در بحار الأنوار، ج 52، ص 93. ❕از نظر قرآن شريف، اولياى الهى بر دو نوعند: ولىّ ظاهر كه مردم وى را مى شناسند ، و ولىّ غايب از انظار كه مردم او را نمى شناسند، گرچه او در ميان آنها بوده و از حال آنان باخبر است. 👌 در سوره كهف، وجود هر دو ولىّ به طور همزمان بيان شده است: يكى موسى بن عمران ، و ديگرى مصاحب موقّت او در سفر دريايى و زمينى كه به نام خضر معروف است. ❕اين ولىّ الهى به گونه اى بود كه حتى موسى با او آشنا نبود و تنها به راهنمايى خدا او را شناخت و از علمش بهره گرفت، چنانكه مى فرمايد: «موسى و همراهش بنده اى از بندگان ما را (در لب دريا) يافتند كه وى را مشمول رحمت خود قرار داده و از جانب خويش به او علمى آموخته بوديم. موسى به وى گفت: آيا اجازه مى دهى همراه تو باشم تا از علوم رشد آفرين خويش به من بياموزى‌؟» ( کهف 65 _ 66 ) ❕ قرآن سپس شرحى از كارهاى مفيد و سودمند آن ولى الهى بيان مى كند و نشان مى دهد كه مردم او را نمى شناخته، ولى از آثار و بركات او بهره مند بوده اند. حضرت ولى عصر نيز به سان مصاحب موسى، ولىّ ناشناخته اى است و در عين حال مبدأ كارهاى سودمندى براى امت مى باشد ، چرا که ایشان نیز به صورت ناشناس بین مردم زندگی می کنند ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2924 ❕بدين ترتيب، غيبت امام به معنى انفصال و جدايى او از جامعه نيست، بلكه او همان گونه كه در روايات معصومين (عليهم السَّلام) نيز وارد شده به سان خورشيد در پشت ابر است كه ديدگان آن را نمى بينند، امّا به اهل زمين نور و گرمى مى بخشد. ❕برخی از وجوه بهره مندی مردم از امام زمان ع در زمان غیبت ؛ 1⃣اگر امام مهدی ع نبودند ، زمین اهلش را در خود فرو می برد و زندگی به پایان می رسید . ❕امام صادق ع فرمود «اگر وجود حجّت‏هاى خداوند در روى زمين نبود، زمين آنچه را درون آن است، مى ‏لرزانْد و آنچه را روى آن است، فرو مى ‏افكنْد. زمين، لحظه ‏اى از حجّت، خالى نمى ‏شود». « لَولا مَن عَلَى الأَرضِ مِن حُجَجِ اللَّهِ، لَنَفَضَتِ الأَرضُ ما فيها وأَلقَت ما عَلَيها، إنَّ الأَرضَ لا تَخلو ساعَةً مِنَ الحُجَّةِ » 📚کمال الدین ، ج 1 ص 202 2⃣مردم در زمان غیبت امام ع ، از هدایت های معنوی و تصرفات تکوینی امام مهدی ع بهره مند می شوند . ❕شیخ کلینی از ابو خالد كابلى نقل می کند که می گوید از امام باقر عليه السلام در باره اين سخن خداوند عز و جل: «پس به خدا و پيامبر او و نورى كه فرو فرستاديم، ايمان آوريد» پرسيدم. 👌فرمود: «اى ابو خالد! به خدا سوگند، اين نور، امامانِ از خاندان محمّد هستند تا روز رستاخيز. به خدا سوگند، آنان، همان نور خدايند كه فرو فرستاد. به خدا سوگند، آنان، همان نور خدا در آسمان‏ها و در زمين اند. اى ابو خالد! به خدا سوگند، نور امام در دل‏هاى مؤمنان، تابناك‏تر از نور خورشيدِ تابان در روز است. به خدا سوگند، آنان، دل‏هاى مؤمنان را روشن مى‏ كنند» 📚الکافی ج 1 ص 195 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌این هدایت معنوی امام ع همان است که در حالات بسيارى از پيشوايان بزرگ الهى مى خوانيم كه گاه بعضى از افراد منحرف و آلوده، با يك تماس مختصر با آنان به كلى تغيير مسير مى دادند و سرنوشتشان يك باره دگرگون مى شد و به قول معروف با 180 درجه بازگشت، راه كاملاً تازه اى را برمى گزيدند و به يك باره به فردى پاك و مؤمن و فداكار تبديل مى شدند كه از بذل همه وجود خود نيز مضايقه نداشتند. ❕تأثير پيام امام حسين ع بر فكر «زُهَير» در مسير كربلا، تا آن جا كه با شنيدن پيام امام حتى نتوانست لقمه اى را كه در دست داشت به دهان بگذارد و آن را به زمين نهاد و حركت كرد. 📚لهوف ، ص 62 _ 63 👌 كشش عجيب و فوق العاده اى كه «حرّ بن يزيد رياحى» در خود احساس مى كرد و با تمام شجاعتش همچون بيد مى لرزيد و همين حالت، سرانجام او را به صف مجاهدان كربلا كشيد و به افتخار بزرگ شهادت نائل آمد. 📚لهوف ص 68 ❕ داستان جوانى كه در همسايگى «ابوبصير» سكونت داشت و با ثروت سرشار خود كه از خودش خدمتى به دستگاه بنى اميّه فراهم ساخته بود به عيش و نوش و بى بند و بارى پرداخته بود و سرانجام با پيام امام صادق ع به كلى دگرگون شد و تمام اموالى را كه از طريق نامشروع گرد آورده بود، به صاحبانش داد و يا در راه خدا انفاق كرد. 📚منتهی الآمال یک جلدی ، ص 719 ( به نقل از راهنمای حقیقت ) ❕یا جریان هدایت و دگرگونی یکباره بشر حافی ، با عنایت امام کاظم ع ؛ 📚قاموس الرجال ج 2 ص 326 3⃣خداوند به خاطر وجود امام ع است که برکات زمینی و آسمانی خود را شامل مردمان می کند . ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند به سبب آنها بدى ‏ها را محو مى‏ كند، ستم را كنار مى‏ زند، رحمت را فرو مى‏ فرستد، مرده را زنده مى ‏گرداند و زنده را مى‏ ميراند و به سبب ايشان خلقش را مى ‏آزمايد و در پرتو وجود آنها، در ميان خلقش داورى مى‏ كند». 📚علل الشرایع ج 1 ص 208 ❕امام سجاد ع فرمود ؛ « ما موجب امنيت زمينيان هستيم، چنان كه ستارگان، سبب امنيت آسمانيان اند. خداوند به سبب ما، آسمان را نگاه داشته تا مبادا- جز به اذن او- بر زمين فرو افتد و با ما زمين را حفظ كرده تا اهل زمين را نلرزاند. باران را به سبب ما فرو مى‏ فرستد و رحمت را در پرتو وجود ما مى ‏پراكند و بركت‏هاى زمين را بيرون مى‏ آورد. اگر كسى از ما در زمين نمى ‏بود، زمين، اهل خود را فرو مى‏ كشيد». « نَحنُ أمانُ أَهلِ الأَرضِ كَما أنَّ النُّجومَ أمانٌ لِأَهلِ السَّماءِ، ونَحنُ الَّذينَ بِنا يُمسِكُ اللَّهُ السَّماءَ أن تَقَعَ عَلَى الأَرضِ إلّابِإِذنِهِ، وبِنا يُمسِكُ الأَرضَ أن تَميدَ بِأَهلِها، وبِنا يُنَزِّلُ الغَيثَ، وبِنا يَنشُرُ الرَّحمَةَ، ويُخرِجُ بَرَكاتِ الأَرضِ، ولَولا ما فِي الأَرضِ مِنّا لَساخَت بِأَهلِها. » 📚بحار الانوار ج 23 ص 6 ❕بر همین اساس ، در دعای عدیله در مورد امام زمان علیه السلام می خوانیم ؛ « به بقای او دنیا باقی است ، به برکت او خلق روزی می خورند و به وجود او آسمان و زمین پابرجاست » 📚مفاتیح الجنان ص167 دعای عدیله _ زاد المعاد ، مجلسی ، ص 423 ❕اگر فلسفه امامت و رهبرى اهل بيت عليهم السلام، در مرجعيت علمى و رهبرى اخلاقى، عملى و سياسىِ آنان خلاصه مى‏ شد، اين پرسش جا داشت كه حكمت و فايده وجود امامى كه صدها سال غايب است، چيست؟ امّا بر پايه ادلّه قاطع که به آن اشاره کردیم ، حكمت وجود امام، منحصر به موارد ياد شده نيست؛ بلكه امام، انسان كامل، خليفه خداوند و جان‏مايه نظام هستى است و علاوه بر رهبرى ظاهرى جامعه هدايت باطنى انسان‏هاى مستعد را نيز بر عهده دارد. ❕امام ع علاوه بر ولايت تشريعى، از ولايت تكوينى نيز برخوردار است و در صورت غيبت يا وجود مانع از بهره ‏مند شدن جامعه از ولايت تشريعىِ امام، نه تنها جامعه بشر، بلكه نظام هستى از فيوضات ولايت تكوينى وى، بهره ‏مند خواهند بود. 👌مقصود کمال حیدری و آصف محسنی هم بیان همین نکته است که نباید تنها فلسفه وجودی امام ع را در مرجعیت علمی و سیاسی خلاصه کرد که در این صورت ، این فایده در امام غائب نیست ، بلکه باید به سایر ابعاد وجودی امام ع و فوائد وجود او در نظام هستی توجه کرد ، اما معاندین مدلس ، با تقطیع کلام آنها ، سخنشان را وارونه جلوه می دهند و چنین وانمود می کنند که آنها گفته اند هیچ فائده ای در امام غایب نیست . ❕البته چنان که گفتیم ، محرومیت از مرجعیت علمی و سیاسی امام ع ، بازگشت می کند به کوتاهی و اهمال خود مردم نه خداوند یا امام مهدی ع . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕یکی از کانالهای وهابی اشکال کرده است که شیعه در جایی روایت می کند که امامان علیهم السلام جنب نمی شوند و در جای دیگر روایت می کنند که امام ع جنب شد و غسل کرد ، در ذیل پاسخ اشکالش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3417
👌ملحد دروغگو استناد به دعایی در صحیفه سجادیه کرده است که امام سجاد ع اعتراف به گناه می کند و این مساله را دلیلی بر عدم عصمت ایشان محسوب کرده است ، در ذیل پاسخش را داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2912
❕ملحد دروغگو مدعی شده است که آقای آصف محسنی گفته است روایت معتبری در شهادت امام حسن ع توسط سم معاویه وجود ندارد ، در حالی که سخن او را تقطیع کرده است ، ایشان در ادامه می گوید که با توجه به قرائن حالیه و سیره معاویه ( یعنی دشمنی معاویه با آل علی ع ) ، این روایات که خبر از کشتن شدن امام حسن ع توسط معاویه می دهد ، تقویت می گردد ، خصوصا آنکه روایات سم دادن معاویه به امام حسن ع را علمای اهلسنت نقل کرده اند ( و اگر این روایات جعلی بود ، آنها نقل نمی کردند ) ، چرا که علمای اهلسنت راضی نمی شوند که معاویه را متهم کنند و به دروغ به او نسبت قتل دهند ؛ « لكن قرينة الحال و سيرة معاوية تؤيد تلك الروايات، ولاسيما ان جملة من علماء اهل السنة ذكروها والحال انهم لا يرضون باتهام معاوية و نسبة قتل النفس اليه » 📚مشرعه بحار الانوار ج 2 ص 151 👌به هر حال دهها سند تاریخی معتبر از منابع شیعه و سنی بر شهادت امام حسن ع با دسیسه معاویه وجود دارد که صحت آنها قابل شک و تردید نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2935
🤔 ❔نمونه‌ای از جایگاه والای زن در اسلام: اگر زن از مرد نافرمانی کرد ← مرد حق دارد بعد از کارساز نشدن موعظه، از همخوابگی با وی دوری کند و او را کتک بزند! اما اگر مرد از زن نافرمانی کرد ← زن نهایتاً فقط حق موعظه کردن دارد! و حق ندارد در بستر از دوری کند یا او را بزند! بلکه جایز است که زن از بخشی از حقوق خود در همبستری و نفقه چشمپوشی کرده و آن را به مرد ببخشد! 📚منبع: تحریر الوسیله خمینی ٫ ج۲ ٫ ص۵۴۵ ❗️❗️ 💠💠 ❕متاسفانه باز شاهدیم معاندین دروغگو و دغل باز ، با تقطیعات و تدلیساتی که در بیان مطالب دارند ، عوام فریبی می کنند تا افراد ساده لوحی را که به مطالبشان اعتماد می کنند ، فریب داده و نسبت به اسلام و احکام آن بدبین کنند . 👌اگر زنی عنوان « ناشزه » را به خود بگیرد و تکالیف واجبه خود را در زندگی مشترک اجرایی نکند ، شوهرش او را موعظه و امر به معروف می کند و نهایت امر ، اگر زوجه به هیچ طریقی حاضر به اصلاح نشد ، شوهرش می تواند او را با چیزی شبیه به چوب مسواک و مانند آن که هیچ درد و اذیت و سرخی و کبودی ایجاد نمی کند ، تنبیه کند ، تنبیهی که بیشتر جنبه روانی دارد ، تا ضرب و شتم بدنی ، چنان که در ذیل مفصل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2234 ❕اگر مرد هم به وظائف واجبه خود در قبال زن عمل نکند ، زن نیز او را موعظه و امر به معروف می کند ، و نهایت امر ، اگر شوهر قابل اصلاح نبود ، شکایت او را به نزد حاکم شرع می برد و حاکم شرع ، با تنبیه شوهر ، او را ملزم به عمل به وظائف می کند ، که اگر باز شوهر اصلاح نشد ، حاکم شرع حکم طلاق زوجه را از زوج نافرمان ، صادر می کند . 👌روشن است که زدن مرد توسط زن ، ممکن و مقدور نیست ، و تنها راه ، ارجاع مساله به حاکم شرع است تا اگر تنبیهی هم باشد ، از مجرای حاکمیت و حاکم شرع باشد . ❕علی ع فرمود ؛ « مرد مجبور می شود ( که حقوق واجبه خود را ادا کند ) و نفقه زن را پرداخت کند » « يُجْبَرُ الرَّجُلُ عَلَى النَّفَقَةِ عَلَى امْرَأَتِه‏ » 📚مستدرک الوسائل ، ج 15 ص 217 ❕برخی از علما نقل می کنند ؛ « مردى به همسر خود اجحاف كرده بود و به هيچ قيمت حاضر به تسليم در برابر حق نبود و على علیه السلام او را با شدت عمل و حتى با تهديد به شمشير وادار به تسليم كرد » « اجحف فی حق زوجته و رفض الخضوع للحق ، فعمد الامام علی ع الی تهدیده بالسیف و حمله علی الخضوع » 📚الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل ، ج 3 ص 221 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌اگر این جبر و تنبیه موثر واقع نشد و مرد اصلاح نشد ، حاکم شرع حکم طلاق زن را صادر می کند و بین مرد و زن جدایی می اندازد ، تا حق زن پایمال نشود . 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « کسی که همسری در نزد اوست ، اما پوشش و خوراک او را مهیا نمی کند ( و از ادای وظائف خود سرپیچی می کند ) ، بر امام لازم است که میان آن دو جدایی اندازد » « مَنْ كَانَتْ عِنْدَهُ امْرَأَةٌ فَلَمْ يَكْسُهَا مَا يُوَارِي عَوْرَتَهَا وَ يُطْعِمْهَا مَا يُقِيمُ صُلْبَهَا كَانَ حَقّاً عَلَى الْإِمَامِ أَنْ يُفَرِّقَ بَيْنَهُمَا » 📚الفقیه : ج 3 ص 441 _ وسائل الشیعه ، ج 21 ص 509 ❕بنابراین ، بر خلاف ادعای شبهه افکن که مدعی بود زن در قبال شوهری که به وظائفش عمل نمی کند ، تنها حق موعظه دارد ، و این قول را به مرحوم امام خمینی داده بود ، از اساس کذب و دروغ است ، زیرا امام خمینی نیز ، تصریح می کند که اگر موعظه در شوهر موثر واقع نشد ، زن به حاکم شرع رجوع می کند و از آن طریق حقوق خود را استیفاء می کند . مرحوم امام خمینی چنین می گوید ؛ « همان طور كه نشوز از طرف زوجه محقق مى ‏شود همچنين از طرف شوهر هم با تعدّى بر زن و قيام نكردن به حقوق واجب زن، نشوز تحقق مى‏ يابد؛ پس اگر نشوز از شوهر به سبب جلوگيرى از حقوق زن از قبيل تقسيم همخوابگى و نفقه و مانند اين‏ها آشكار شود، پس او حق مطالبه از شوهر را دارد، و او را موعظه مى ‏نمايد پس اگر مؤثر نشود مرافعه را پيش حاكم شرع مى‏ برد و او را به آن ملزم مى‏ كند » 📚ترجمه فارسی تحریر الوسیله ، ج 2 ص 326 ❕آنجایی که زن از بخشی از حق و حقوق خود کوتاه می آید ، زمانی است که شوهر به وظائف واجبه خود عمل می کند ، اما زن هراسان است که در آینده شاید شوهر به حسب دلائلی که دارد ، تصمیم به طلاق او بگیرد و از او اعراض کند و سر به سرکشی بلند کند که در نتیجه زندگی مشترک از هم بپاشد ، زن می تواند قبل از آنکه کار به این مرحله برسد و مثلا شوهر تصمیم به طلاقش بگیرد ، با شوهر صلح کند و از برخی از حقوق خود کوتاه بیاید ، و شوهر نیز شرط و شروط خود را بگذارد و هر دو با هم صلح کنند ، تا زندگی مشترکشان از هم نپاشد و کار به موعظه و تنبیه شوهر و دخالت حاکم شرع نکشد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً » « و اگر زنى از طغيان و سركشى يا اعراض شوهرش، بيم داشته باشد ، مانعى ندارد با هم صلح كنند (و زن يا مرد از پاره ‏اى از حقوق به خاطر صلح صرف نظر كنند) و صلح بهتر است، اگر چه مردم (طبق غريزه حب ذات در اينگونه موارد) بخل مى ‏ورزند، و اگر نيكى كنيد و پرهيزگارى پيشه سازيد (و بخاطر صلح، گذشت نمائيد) خداوند به آنچه انجام مى ‏دهيد آگاه است (و پاداش شايسته به شما خواهد داد). » ( نساء 128 ) @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir