پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#پاسخی_به_معاند_در_مورد_دیدگاه_اهلبیت_علیهم_السلام_در_مورد_علم_نجوم
👌ما معتقدیم که علم نجوم از علوم شریفی است که پیامبران و امامان علیهم السلام آگاه به آن بوده اند و این علم را از علوم مفید معرفی می کرده اند ، چنان که در حديثی از امير مؤمنان على عليه السلام آمده است ؛
«الْعُلُومُ ارْبَعَةٌ: الْفِقْهُ لِلَادْيانِ وَالطِّبُ لِلَابْدانِ وَالنَّحْوُ لِلِّسانِ، و النُّجُومُ لِمَعْرِفةِ الازْمان» « «دانش چهار بخش است: فقه براى دين، پزشكى براى بدن، نحو (ادبيّات) براى زبان، ستاره شناسى براى شناخت اوقات».
📚کنز الفوائد ، ج 2 ص 109
❕ در حديثى ديگرى از امام موسى بن جعفر عليه السلام مى خوانيم ؛
«وَ بَعْدَ عِلْمِ الْقُرآنِ ما يَكُونُ اشْرَفَ مِنْ عِلْمِ النُّجُومِ وِ هُوَ عِلْمُ الانْبياءِ وَالاوْصِياءِ وَ وَرَثَةِ الانْبياءِ الَّذينَ قالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ: وَ عَلاماتٍ وَ بالْنَجْم هُمْ يَهْتَدونَ و َ نَحْنُ نَعْرِفُ هَذَا الْعِلْم »
«بعد از علم قرآن علمى شريفتر از علم نجوم و ستاره شناسى نيست و آن علم انبياء و اوصياء و وارثان آنها است، همانها كه خداوند متعال در حقّ آنها فرموده: خداوند علاماتى قرار داد و به وسيله ستارگان هدايت مى شوند و ما آگاه به این علم هستیم ».
📚مستدرک الوسائل ج 13 ص 103
❕معاند پاسخ گذشته ما در مورد علم نجوم را تقطیع کرده است و چنین وانمود می کنند که اهلبیت ع دید مثبتی به علم نجوم ندارند ، پاسخ گذشته ما را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1963
👌در حالی که ما در همان پاسخ گفتیم که مقصود از علم نجومى كه آموختن آن تحريم شده است، دانش ستاره شناسى به مفهوم امروزى آن نيست؛ بلكه مقصود، آشنايى با نقش ستارگان در سرنوشت انسان و پيش بينى حوادث آينده از طريق مطالعه در سير كواكب است.
❕یعنی آنچه با آن شدّت، مورد نهى و مذمّت قرار گرفته عبارت است از «علم به احكام نجوم». يعنى مجموعه پندارها و خيالاتى كه زندگى و سرنوشت انسانها را در اين كره خاكى با اوضاع و احوال ستارگان پيوند مى داد و بوسيله اوضاع فلكى پيشگويى هايى نسبت به آينده، نه تنها در مسايل عمومى و اجتماعى، بلكه در مسايل شخصى و جزيى داشتند، به همين دليل «سلاطين» و شاهان غالبا در دربار خود، براى دستيابى به حوادث آينده، «منجّمانى» استخدام مى كردند و بسيارى از آنها اوضاع كواكب را، مطابق آنچه ميل سلطان بود پيش بينى مى نمودند بنابراین آنچه در روايات اسلامى از آن نهى شده، همين پيشگويى ها و ارتباطات است.
👌در این صورت بود که اهلبیت ع مضرات آگاهی از احوال ستارگان را بیشتر از منافع آن می دانستند ، و می فرمودند جز به مقدار نیازتان از این دانش بهره نگیرید ، تا مبادا گرفتار انحراف شوید ، چنان که امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« آن علمى است كه منافعش اندك و مضرّاتش بسيار است؛ زيرا آنچه مقدّر باشد به وسيله اين علم دفع نمى شود و جلو بلا را به كمك آن نمى توان گرفت. اگر منجّم از بلا خبر دهد محافظت و مراقبت از خود، او را از قضاى الهى نجات نمى دهد و اگر از خير و خوبيى خبر دهد، نمى تواند به آن شتاب بخشد و اگر بديى برايش پيش آيد، نمى تواند آن را برگرداند. منجّم با علم خدا مى ستيزد و به خيال خودش قضاى خدا را از خلق او برمى گرداند. »
📚بحار الانوار ج 58 ص 223
❕در ادامه برای آنکه نشان دهیم که قرآن هم مخالفت کلی با علم نجوم ندارد ، به یک کارکرد مثبت علم نجوم از دید قرآن که برای همگان قابل فهم و درک بوده ، اشاره کردیم و آوردیم ؛
« قرآن مجيد نيز به اين موضوع به عنوان يك نعمت مهمّ الهى و يكى از نشانه هاى توحيد اشاره كرده مى فرمايد ؛ « و به وسيله ستارگان (به هنگام شب) هدايت مى شوند.» ( نحل 16) و در جايى ديگر مى فرمايد ؛ «او كسى است كه ستارگان را براى شما قرار داد، تا در تاريكى هاى خشكى و دريا به وسيله آنها راهنمايى شويد. ما نشانه ها (ى خود) را براى كسانى كه آگاهند بيان داشتيم.» ( انعام 97) ، اين تعبيرات نشان مى دهد كه قرآن انسانها را براى فرا گرفتن اين بخش از علم نجوم تشويق مى كند. آنچه ممنوع است همان چيزى است كه به عنوان «احكام نجوم» معروف شده، يعنى از اوضاع كواكب و چگونگى تقارن و تباعد (دورى و نزديكى) آنها مسايلى را كشف مى كنند و پيشگويى هايى نسبت به حال اشخاص، گروهها و جامعه بشرى مى نمايند »
❕این کلام قرآنی ، تنها در صدد بیان یکی از جنبه مثبت علم نجوم و قدرت و تدبیر خداوندی در این رابطه است که مورد درک و فهم همگان بوده است ، نه آنکه فایده علم نجوم را خلاصه در همین مورد کرده باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پس از آنکه ما با بیان مستندات متعدد تاریخی ، در نمایه ذیل ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3874
❕ثابت کردیم که امیر مومنان علی علیه السلام ، نهایت مدارا را با دشمنان خود داشته اند و نقلهایی که خبر از به آتش کشیدن خانه برخی از افراد توسط امام علی ع به صرف مخالفت با ایشان به میان می آورد ، بر خلاف سیره امیر مومنان ع است و سند ضعیفی نیز دارند ، لذا قابل اعتماد نیست .
❕ با این بیان معاند شبهه افکن را رسوا کردیم ، و روشن کردیم که هر کس به این نقلهای شاذ استناد کند ، استناد باطل و مردودی کرده است .
❕معاند در پاسخ به ما به سایت حوزه نت استناد کرده است که در مقاله ای در آن سایت ، به این نقلهایی که ما گفته ایم قابل استدلال نیست ، استناد کرده اند ، در حالی که از آنچه گفتیم ، آشکار شد که این استناد باطل و بی اساس بوده است و فرقی نمی کند که چه کسی به این نقلها استناد کرده است .
👌پایگاه حوزه نت ، از مقالات و نوشته های ما در سایتش بهره می گیرد ، چنان که در ذیل نشان داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3285
❕بنابراین استناد به سایتی که خودش از مطالب ما بهره می گیرد ، بر علیه مطالب ما موجه نیست .
👌معاند دروغگو و رسوا ، مجددا به بحث شهادت خزیمه بن ثابت به نفع پیامبر استدلال کرده است و مدعی شده است که توانسته ما را در قضیه مذکور مجاب کند ، در حالی که همان زمانی که شبهه مذکور را مطرح کرد ، ما پاسخش را دادیم ، اما او برای فریب مخاطبینش ، وانمود می کند که ما پاسخی برای اشکالش نداشته ایم ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3620
#گشوده_شدن_سه_باب_بهشت_برای_اهالی_قم
🤔#پرسش
❔آخوند : قم يكى از ٨ در بهشت است كه در روى زمين است .
خوب حالا بايد ازين آخوندها پرسيد كه چطور يكى از درهاى بهشت مركز انتشار ويروس كرونا شده است و همه ايران آلوده كرده است ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطابق آنچه که در آیات قرآن و روایات آمده است ، بهشت دارای درهایی است که بهشتیان از آن درها وارد بهشت می شوند و این درها ، اشاره به امور و اعمال و كارهاى مفيد و مخلصانه اى است كه سبب ورود در بهشت مى شود .
❕خداوند می فرماید ؛
« حَتّى اذا جاؤُها وَ فِتِحَتْ ابْوابُها وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُها سَلامٌ عَلَيْكُمْ » « هنگامى كه به آن مى رسند درهاى بهشت گشوده مى شود. و نگهبانان به آنها مى گويند: سلام بر شما » (زمر 73) _ « جَنّاتُ عَدْنٍ مُفَتَحَةً لَهُمُ الْابْوابُ » « باغهاى جاويدان بهشتى كه درهايش به روى آنان گشوده است. » (ص- 50) _ « وَ الْمَلائِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِمْ مِنْ كُلِّ بابٍ- سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ » « و فرشتگان از هر درى بر آنان وارد مى گردند- (و به آنها مى گويند) سلام بر شما بخاطر صبر و استقامتتان. (رعد- 23 و 24)
👌امام باقر عليه السلام فرمود ؛
« به خدا گمان نيك بريد و بدانيد كه بهشت، هشت در دارد كه پهناى هر درِ آن، به اندازه چهل سال راه است. » « أَحسِنُوا الظَّنَّ بِاللَّهِ، وَاعلَمُوا أَنَّ لِلجَنَّةِ ثَمانِيَةَ أَبوابٍ، عَرضُ كُلِّ بابٍ مِنها مَسِيرَةُ أَربَعِينَ سَنَة »
📚الخصال ، ج 2 ص 408
❕درهای بهشت ، اشاره به اعمال صالحی است که موجب ورود صاحبان آن اعمال به بهشت می گردد و گویی هر بابی از ابواب بهشت ، به نام یکی از اعمال صالحه نامگذاری شده است ، مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛
« بهشت، درى دارد كه به آن، «سيراب» گفته مى شود. اين در، تا روز قيامت، باز نمى شود. سپس [در آن روز] به روى مردان و زنان امّت محمّد كه اهل روزه دارى بوده اند، گشوده مى گردد و رضوان، نگهبان بهشت، بانگ مى زند: «اى امّت محمّد! به سوى سيراب آييد» و امّت من، از آن در، داخل بهشت مى شوند. »
📚فضائل الاشهر الثلاثه ، ص 85
❕یا فرمود ؛
« بهشت، درى دارد كه به آن، «درِ مجاهدان» مى گويند. مجاهدان به جانب آن در، روانه مى شوند. ناگهان در باز مى گردد و مجاهدان، در حالى كه شمشيرهايشان را حمايل كرده اند و جمعيت [هنوز] در توقّفگاه است، وارد مى شوند و فرشتگان به آنان خوشامد مى گويند. »
« لِلجَنَّةِ بابٌ يُقالُ لَهُ: بابُ المُجاهِدِينَ، يَمضُونَ إِلَيهِ، فَإِذا هُوَ مَفتُوحٌ وَهُم مُتَقَلِّدُونَ بِسُيُوفِهِم، وَالجَمعُ فِي المَوقِفِ، وَالمَلائِكَةُ تُرَحِّبُ بِهِم. »
📚الکافی ج 5 ص 2
❕یا فرمود ؛
« إِنَّ لِلجَنَّةِ باباً يُقالُ لَهُ: بابُ المَعرُوفِ، لا يَدخُلُهُ إِلَّا أَهلُ المَعرُوفِ. » « بهشت، درى دارد كه به آن «درِ نيكى» مى گويند و تنها اهل نيكى كردن، از آن [به بهشت] وارد مى شوند. »
📚قرب الاسناد ، ص 120
👌همچنين در احاديث ديگر نیز به «بابُ الصَّبْرِ»، «بابُ الشُّكْرِ»، «بابُ الْبَلاءِ» و ... اشاره شده است ؛
📚الفقیه ، ج 1 ص 295
❕مطابق روایاتی ، سه باب بهشت به روی اهالی قم گشوده می شود و آنان از این بابها وارد بهشت می شوند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« خداوند حرمی دارد که آن مکه است و آگاه باشید کهرسول الله نیز حرمی دارد و آن مدینه است و آگاه باشید که امیر المومنین ع نیز حرمی دارد که آن کوفه است و قم کوفه کوچک است ، آگاه باشید که برای بهشت هشت باب و در است که سه باب به سوی قم باز می شود و دختری از فرزندان من که نامش فاطمه بنت موسی ع است در قم از دنیا می رود که به شفاعت او ، شیعیان ما تماما وارد بهشت می شوند »
« إِنَّ لِلَّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ أَلَا إِنَّ لِرَسُولِ اللَّهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِينَةُ أَلَا وَ إِنَّ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ حَرَماً وَ هُوَ الْكُوفَةُ أَلَا وَ إِنَّ قُمَّ الْكُوفَةُ الصَّغِيرَةُ أَلَا إِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ ثَلَاثَةٌ مِنْهَا إِلَى قُمَّ تُقْبَضُ فِيهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِي اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِيعَتِي الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ. »
📚بحار الانوار ج 57 ص 228
❕با توجه به آنکه بابهای بهشت به نام اعمال صالحه نامگذاری شده است و صاحبان هر عمل از بابی مخصوص وارد می شوند ، قمیان مومن و اهل عمل صالح نیز با توجه به عملکردشان از سه باب وارد بهشت می شوند ، و این که بالخصوص در این روایت از ورود قمیان به بهشت سخن به میان آمده است ، به خاطر جایگاه والایی است که قم و اهالی آن در ترویج معارف اهلبیت علیهم السلام در طول تاریخ داشته اند .
❕در رابطه با شیوع ویروس کرونا از قم ، در گذشته پاسخ مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2514
@Rahnamye_Behesht
#شرکت_زنان_در_تشییع_جنازه
🤔#پرسش
❔زن ستيزى و بى ارزشى زن در تمامى اركان و احكام و قوانين اسلام نهفته است.
خمينى در تحرير الوسيله ميگويد: برای زنان بهتر آنست که كسى را تشییع جنازه نکنند اگر چه ميت زن باشد و بعید نیست که تشییع کردن برای زنان جوان کراهت داشته باشد(مكروه است زن جوان در تشييع جنازه شركت كند).
#منبع: كتاب تحریرالوسیله
روح الله خمینی جلد اول ص ١٢ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی ، از این که زنان در تشییع جنازه حاضر شوند ، نهی شده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛
« پیامبر نهی کرد که زنان در تشییع جنازه شرکت کنند » « نهی عن اتباع النساء الجنائز »
📚الفقیه ج 4 ص 5
👌و فرمود ؛
« تشییع جنازه ، برای زنان روا نیست » « لیس علی النساء ... و لا اتباع جنازه »
📚الخصال ، ج 2 ص 511
❕در نقل دیگری تصریح شده است که مقصود از زنان در این روایات ناهیه ، زنان جوان هستند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« شایسته نیست که زن جوان به سوی جنازه رود تا بر آن نماز بخواند ، مگر در صورتی که زن مسن و پیری باشد »
« لَيْسَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ الشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْجِنَازَةِ تُصَلِّي عَلَيْهَا إِلَّا أَنْ تَكُونَ امْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِي السِّنِّ »
📚وسائل الشیعه ، ج 3 ص 139
👌فلسفه این که زنان جوان از شرکت در تشییع جنازه نهی شده اند ، از این جنبه است که احساسات در آنان در فراق عزیزان ، داغتر و شدیدتر است و ممکن است که در تشییع جنازه نتوانند خود را کنترل کنند و صدای خود را در برابر نامحرمان بلند کنند و به سر و روی خود زنند و پوشش سر و بدنشان کنار رود ، لذا حضور زنان جوان در تشییع جنازه به خاطر این مفاسد ، مکروه شمرده شده است .
❕حال اگر زن جوانی در تشییع جنازه شرکت کند و مفاسد گفته شده بر او مترتب نشود ، و بتواند خود را کنترل کند ، در این صورت شرکت در تشییع جنازه برای او اشکالی ندارد .
❕در روایتی آمده است که فاطمه س و زنان مومنین و مهاجرین برای تشییع جنازه رقیه خواهر فاطمه س ، خارج شدند و بر او نماز خواندند ؛
«خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ع وَ نِسَاءُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهَاجِرِينَ فَصَلَّيْنَ عَلَى الْجِنَازَةِ »
📚الکافی ج 3 ص 253
❕یا از امام صادق ع نقل شده است که فاطمه س به همراه سایر زنان در تشییع جنازه زینب ، دختر دیگر پیامبر حاضر شدند و بر ایشان نماز خواندند ؛
« ان زینب بنت النبی توفیت و ان فاطمه خرجت فی نسائها فَصَلَّتْ عَلَى أُخْتِهَا. »
📚تهذیب الاحکام ، ج 3 ص 333
❕یا امام کلثوم دختر امام علی علیه السلام می گوید در تشییع جنازه پدرم حاضر شدم و پدرم را تا مدفنش همراهی کردم ؛
« أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ ع فِي حَدِيثٍ قَالَتْ فَخَرَجْتُ أُشَيِّعُ جِنَازَةَ أَبِي حَتَّى إِذَا كُنَّا بِظَهْرِ الْغَرِيِّ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕در نقل دیگری آمده است که کاهلی گوید ؛
« به امام موسى بن جعفر عليهما السّلام عرض كردم: كه همسرم و خواهرم- كه همسر محمّد بن مارد است- در مجالس ماتم شركت ميكنند و من ايشان را از اين كار منع ميكنم، و آنان بمن ميگويند: اگر حرام است ما به اين عمل خاتمه ميدهيم و ديگر تكرار نميكنيم، و اگر حرام نيست پس چرا ما را منع ميكنى تا اگر كسى از ما فوت شود مردم نيز از اداى حقوق ما و شركت در مجلس ما خوددارى كنند و به تعزيت ما نيايند ؟
👌امام ع فرمود ؛
« از حقوق سؤال ميكنى (يعنى آنان كه به عزا و عروسى شما مى آيند ايشان نسبت به شما داراى حقّى هستند و رفتن به مجالس ايشان كار عبث و حرامی نيست) پدرم به مادرم و امّ فروه رخصت ميداد كه حقوق اهل مدينه را بجا آورند. » « .... َ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَنِ الْحُقُوقِ تَسْأَلُنِي كَانَ أَبِي ع يَبْعَثُ أُمِّي وَ أُمَّ فَرْوَةَ- تَقْضِيَانِ حُقُوقَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ »
📚الفقیه ج 1 ص 178
❕یا در روایت دیگر آمده است که خدیجه س ، در تشییع جنازه فرزندش قاسم شرکت کرد و وقتی قاسم را دفن کردند ، باز گشت ؛
«لَمَّا تُوُفِّيَ الْقَاسِمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاتَّبَعَتْهُ خَدِيجَةُ فَلَمَّا دُفِنَ رَجَعَتْ خَدِيجَةُ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕بنابراین شرکت زنان در تشییع جنازه ، در صورتی که مضرات و مفاسد پیش گفته شده را نداشته باشد ، بی هیچ اشکالی ، صحیح است .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
ـ🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•
ـ🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•﷽
ـ🍃⃟🔘᭄•
ـ🔘
ـ🍃
⬛️فرا رسیدن ایام #شهادت حضرت #امیر_المومنین_علیه_السلام را تسلیت عرض می کنیم .
✔️پاسخ به چند شبهه و پرسش پیرامون #شهادت حضرت علی علیه السلام ؛
1⃣کانال های ضد دین می گویند علی علیه السلام در محراب مسجد و در حال نماز شهید نشدند و این که ایشان در آن حالت جمله « فزت و رب الکعبه » را به زبان آوردند دروغ است و هیچ کدام در منابع تاریخی نیامده است ؛پاسخ چیست؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/963
2⃣آیا به راستی مرغابیان هنگام خروج حضرت علی به مسجد شروع به صیحه زدن کردند؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/967
3⃣کانال های وهابی می گویند چرا برای شهادت حضرت علی سیاه می پوشید؟پیراهن سیاه لباس فرعونیان است ❕پاسخ چیست؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/968
4⃣آیا براستی آنچه وهابیت می گویند راست است که ابن ملجم مجتهد بوده و در اجتهادش خطا کرده است و یک ثواب می برد ❕قاتل حضرت علی در منابع شیعه و سنی چگونه معرفی شده است؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/969
5⃣آیا راست است که حضرت علی ابن ملجم را در شب ضربت خوردن از او برای نماز بیدار کردند؟ آیا صحت تاریخی دارد یا شایعه است؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3310
6⃣آیا حضرت علی می دانست که اگر به مسجد برود کشته می شود؟ با این وجود چرا به مسجد رفت؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3308
7⃣چرا حضرت علی در شب نوزدهم که شب قدر است در منزل ماندند و برای عبادت به مسجد نرفتند؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3444
8⃣کانال های وهابی می گویند قبر حضرت علی در نجف نیست و قبر کنونی که در نجف است متعلق به مغیره بن شعبه است ❕پاسخ چیست ؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3173
9⃣آیا کشته شدن حضرت علی علیه السلام اتفاقی عادی بوده است؟ پس از شهادت حضرت علی چه اتفاقات خارق العاده ای در عالم افتاد ؟
⬛️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3450
🔟آیا راست است که می گویند ابن ملجم را آتش زدند و این که حضرت علی علیه السلام دستور به حسن معاشرت با او را دادند دروغ است؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2720
1⃣1⃣آیا واقعیت دارد که عایشه وقتی خبر شهادت حضرت علی را شنید شادی کرد؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3451
2⃣1⃣چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید ❗️مگر امام علی توصیه به بخشش قاتل خودش نکرده بود؟ چرا امام حسن بر خلاف وصیت امام علی رفتار کرد؟
⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1157
3⃣1⃣آیا میدانید مزار شریف کجاست ؟ بله در افغانستان است سؤال دوم چرا اسم مزار شریف را بر این شهر گذاشتهاند؟ چون علی ابن ابیطالب در آنجا دفن شده است. لذا به مزار ایشان مزار شریف میگویند و اسم این شهر را به همین نام قرار دادند ❗️
⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3723
4⃣1⃣«ابن ملجم مرادی» یک سردار ایرانی به نام بهمن جازویه اهل رامهرمز بوده که اسیر شده بود و با قتل حضرت علی (ع) انتقام حمله تازیها را گرفت. در ضمن وقت نماز از پشت سر ضربه نزد، بلکه در یک جنگ تن به تن در مسجد غالب شد و ...؟!
⬛️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2117
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir7
🍃
🔘
🍃⃟🔘᭄•
🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•
🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•🍃⃟🔘᭄•
ـ✨🌼✨🌼
ـ🌼✨🌼 ﷽
ـ✨🌼
ـ🌼
❗️پاسخ به برخی پرسش ها و شبهات پیرامون شب های قدر ؛
1⃣اگر اعمال انسان شب قدر مقدر می شود پس تکلیف اختیار انسان چه می شود؟ آیا ما مجبور به انجام دادن امور مقدر شده هستیم؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2112
2⃣آیا با سوره قدر و نزول فرشتگان در شب قدر می توان اثبات وجود امام زمان علیه السلام را کرد؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1154
3⃣ پاسخ به متنی در مورد شب قدر ؛
❕ «حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد اما کارگر خسته و دل خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبلش اضافه شد این است اعتقادات مردم سرزمین من »❗️
🔘 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/962
4⃣چرا شب قدر بین چند شب مخفی است و چندین شب به عنوان شب قدر معرفی شده است؟ فلسفه آن چیست؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/972
5⃣اگر قرآن در شب قدر نازل شده است چگونه می گوییم که قرآن در طول 23 سال نازل شده است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3387
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3654
6⃣با توجه به اختلاف افق در کشورهای مختلف ، چگونه می توان شب قدر را درک کرد؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3423
7⃣شب قدر واقعی کدام شب است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3423
8⃣آیا مراسم قرآن به سر گرفتن در شب قدر ، در منابع معتبر آمده است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1153
9⃣آیا امت های گذشته نیز شب قدر داشته اند؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3419
0⃣1⃣با یک اهل سنت بحثم شد بهم گفت شما که دعای جوشن کبیر را در شب قدر می خوانید آیا پیامبر هم میخوند که شما میخونید . خوب من اینو نمیدونم آیا پیامبر میخوند؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2722
1⃣1⃣با توجه به اینکه ِکلمه لیله القدر تنها در دعای مختصره روز بیست و هفتم امده ایا نمیتوان به شب قدر بودن ان شک کرد؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2737
2⃣1⃣فلسفه احیا گرفتن شب قدر در چه نکته ای است؟ چرا باید شب قدر را احیا گرفت؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2566
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2112
3⃣1⃣برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2111
4⃣1⃣این که در روایتی گفته شد که مقصود از شب قدر حضرت زهرا است یعنی چه؟ شب قدر مگر شبی نیست که قرآن در آن نازل شده است؟
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2115
5⃣1⃣شب ۲۷ ماه رمضان، از شب های قدر
عنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه و آله قال: أَنَّهَا لَيْلَةُ سَبْعٍ وَ عِشْرِينَ.
إقبال الأعمال، ص66
رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: شب قدر، شب 27 ماه رمضان است. ❗️
🔘https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2144
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
🌼
✨🌼
🌼✨🌼
✨🌼✨🌼
#ضربت_خوردن_علی_ع_در_محراب_و_تکلم_به_جمله_مشهور
🤔#پرسش
❔ضربت خوردن على در محراب دروغى ديگر از فرقه جعلى شيعه
یعقوبی از قديمى ترين و معتبرترين مورخين شيعه در مورد ضربت خوردن على در كتاب تاریخ یعقوبی جلد دوم صفحه ٨٣١ مینویسد :
اما عبدالرحمن ابن ملجم بر در مسجد ایستاد و على در تاریکی صبحدم بیرون امد پس مرغابیانى که در خانه بودند در پى او رفتند و بر جامه اش اویختند، پس گفتند: صوائح تتبعها نوائح “فریاد کنندگانی که نوحه گرانى در پى انهاست”
و سر خود را از دریچه مسجد داخل کرد، ابن ملجم شمشیرى بر سرش نواخت ، پس افتاد و فریاد زد بگیریدش..
◼️ چگونه میشود دروغِ « فُزْتُ وَرَبِّ الْكَعْبَةِ » را باور کرد ؟ در حالی که در این نقل خبری از این جمله نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
1⃣معاند مدعی شده است که یعقوبی از مورخین شیعی است ، در حالی که این ادعا نمی تواند مقبول باشد ، جای جای کتاب تاریخ یعقوبی اگر بررسی شود ، خلاف ادعای معاند را ثابت می کند و سنی بودن یعقوبی تثبیت می شود .
❕مثلا یعقوبی در مواضع مختلفی از کتابش ، ابوبکر را ستایش می کند و در وصف او مثلا می گوید ؛
« او را برای زیباییش عتیق می گفتند »
📚ترجمه تاریخ یعقوبی ج 2 ص 1
❕و در جای دیگر ، در توصیف ابوبکر غاصب که به ناحق بنی هاشم را از فدک محروم کرد ، می گوید ؛
« ابو بكر در ميان مردم يكسان بخش كرد و كسى را بر كسى برترى نداد و هر روزى از بيت المال سه درهم مزد مى گرفت و خليفه رسول خدا ناميده مى شد. »
📚ترجمه تاریخ یعقوبی ، ج 2 ص 17
❕یا در ادعایی دروغین ، کراماتی را به عمر بن خطاب نسبت می دهد و می گوید ؛
« در جنگ نهاوند عمر بن خطاب روى منبر رسول خدا سخن مى گفت و هنگام سخنرانى ناگاه گفت: اى ساريه، كوه، كوه. و ساريه در نهاوند بود. روزى كه ساريه از نهاوند باز آمد گفت: دشمن ما را فرا گرفت. پس آواز تو را اى امير مؤمنان شنيديم كه مى گويى: اى ساريه، كوه، كوه. پس خود را به طرف كوه كشيديم و سلامت مانديم »
📚ترجمه تاریخ یعقوبی ، ج 2 ص 45
2⃣در مورد اینکه آیا علی علیه السلام در محراب به شهادت رسید یا در مقابل درب مسجد مورد ضربت واقع شد ، مورخین دو قول مذکور را نقل کرده اند ، اما اهل بیت علیهم السلام تصریح کرده اند که ایشان در محراب نماز به شهادت رسید ، روشن است که اهل بیت و امامان ع ، آگاه ترین افراد نسبت به احوال پدر بزرگوار خود بوده اند ، چرا که اهل بیت از آنچه در خانه است ، بهتر از دیگران اطلاع دارند ؛ « اهل البیت ادری بما فی البیت »
❕در روایتی امام زين العابدين عليه السلام فرمود ؛
« آنگاه كه ابن ملجم ملعون امير مؤمنان على بن ابى طالب عليه السلام را ضربت زد و همراه او كس ديگرى هم بود كه ضربت او به ديوار فرود آمد، ابن ملجم ضربت زد و ضربت او در حالى كه حضرت علی ع در سجده بود، بر سر وى فرود آمد، به جاى ضربتى كه از پيش بود. حسن و حسين عليهما السلام بيرون آمدند و ابن ملجم را گرفته، بازداشت كردند... »
« لَمّا ضَرَبَ ابنُ مُلجَمٍ لَعَنَهُ اللّهُ أميرَ المُؤمِنينَ عَلِيَّ ابنَ أبي طالِبٍ عليه السلام، وكانَ مَعَهُ آخَرُ فَوَقَعَت ضَربَتُهُ عَلَى الحائِطِ، و أمَّا ابنُ مُلجَمٍ فَضَرَبَهُ فَوَقَعَتِ الضَّربَةُ وهُوَ ساجِدٌ عَلى رَأسِهِ عَلَى الضَّربَةِ الَّتي كانَت .... »
📚امالی طوسی ، ص 365 _ بحار الانوار ج 42 ص 205
❕علمای اهلسنت هم ، این مضمون را نقل کرده اند ، احمد بن حنبل و دیگران نقل می کند ؛
« عبد الرحمن بن ملجم بر روى زمينى نرم، على عليه السلام را در نماز صبح با شمشيرى زهرآلود ضربت زد.»
« إنَّ عَبدَ الرَّحمنِ بنَ مُلجَمٍ ضَرَبَ عَلِيّا في صَلاةِ الصُّبحِ عَلى دَهسٍ بِسَيفٍ كانَ سَمَّهُ بِالسَّمِّ. »
📚فضائل الصحابه ، ج 2 ص 558 _ تاریخ دمشق ، ج 42 ص 557 _ الریاض النضره ج 3 ص 236
❕یا در کتاب مقتل امیر المومنین ع آمده است ؛
« همانا على عليه السلام براى نماز صبح بيرون شد، براى نماز تكبير گفت، سپس از سوره انبياء يازده آيه خواند. آن گاه ابن ملجم از صف نماز، ضربتى بر فرق او زد. »
«إنَّ عَلِيّا خَرَجَ إلى صَلاةِ الصُّبحِ فَكَبَّرَ فِي الصَّلاةِ ثُمَّ قَرَأَ مِن سورَةِ الأَنبِياءِ إحدى عَشَرَةَ آيَةً، ثُمَّ ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ مِنَ الصَّفِّ عَلى قَرنِهِ. »
📚مقتل امیر المومنین ، ص 30 ح 5
❕« چون ابن ملجم بر على عليه السلام در نماز ضربت زد، آن حضرت عقب آمد و جعدة بن هبيره را با اشاره به پشتش به جلو هُل داد و او با مردم نماز خواند »
« إنَّهُ لَمّا ضَرَبَ ابنُ مُلجَمٍ عَلِيّا عليه السلام وهُوَ فِي الصَّلاةِ تَأَخَّرَ فَدَفَعَ في ظَهرِ جَعدَةَ بنِ هُبَيرَةَ فَصَلّى بِالنّاس »
📚همان ح 6
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣همینطور ، این جمله قطعی است که علی علیه السلام ، پس از ضربت خوردن ، خبر از رستگاری خود دادند ، چنان که نقل می کنند ؛
« چون ابن ملجم بر او ضربت زد: فرمود : به خداى كعبه سوگند، رستگار شدم »
« لَمّا ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ: فُزتُ ورَبِّ الكَعبَة »
📚خصائص الائمه ، ص 63 _ انساب الاشراف ج 3 ص 259 _ تاریخ دمشق ، ج 42 ص 561 _ اسد الغابه ، ج 4 ص 114 _ الکامل ، مبرد ، ج 3 ص 1118
❕یا نقل می کنند که راوی می گوید ؛
«امير مؤمنان آمد، در حالى كه ندا مى داد: «نماز، نماز!». مورد ضربت قرار گرفت و شنيدم گوينده اى مى گفت: حكومت، از آنِ خداست، اى على، نه براى تو و يارانت، و شنيدم على عليه السلام مى گفت: «به خداى كعبه سوگند كه رستگار شدم!». سپس مى فرمود: «اين مرد از چنگتان نگريزد!».
« أقبَلَ أميرُ المُؤمِنينَ يُنادي: الصَّلاةُ، الصَّلاةُ، فَإِذا هُوَ مَضروبٌ، وسَمِعتُ قائِلًا يَقولُ: الحُكمُ للّهِ يا عَلِيُّ لا لَكَ ولا لِأَصحابِكَ، وسَمِعتُ عَلِيّا يَقولُ: فُزتُ وَرَبِّ الكَعبَةِ، ثُمَّ يَقولُ: لا يَفوتَنَّكُمُ الرَّجُلُ. »
📚المناقب ، ابن شهر آشوب ، ج 3 ص 312
❕یا ابن قتیبه دینوری ، از علمای اهلسنت نقل می کند ؛
« با شمشير بر فرق علی ع ضربت زد. على عليه السلام فرمود: «به خداى كعبه سوگند، رستگار شدم!». سپس فرمود: «مبادا آن مرد بگريزد!». مردم حمله كردند و او را دستگير نمودند. » « ضَرَبَهُ عَلى قَرنِهِ بِالسَّيفِ. فَقالَ عَلِيٌّ: فُزتُ ورَبِّ الكَعبَةِ. ثُمَّ قالَ: لا يَفوتَنَّكُمُ الرَّجُلُ. فَشَدَّ النّاسُ عَلَيهِ، فَأَخَذوه »
📚الامامه و السیاسه ، ج 1 ص 180
👌یا شیخ عباس قمی نقل می کند که وقتی علی ع را ضربت زدند ، فرمود ؛
« سوگند به خداى كعبه كه رستگار شدم، و صيحه شريفه اش بلند شد كه فرزند يهوديّه ابن ملجم مرا كشت، او را مأخوذ داريد. اهل مسجد چون صداى آن حضرت شنيدند، در طلب آن ملعون شدند و صداها بلند شد و حال مردم دگرگون شده بود، پس همه به سوى محراب دويدند ديدند كه آن حضرت در محراب افتاده و فرق مباركش شكافته شده و خاك بر مىگيرد و بر مواضع جراحت مى ريزد ... »
📚منتهی الامال ج 1 ص 423
❕این که در برخی از نقلها تنها آمده است که علی ع پس از ضربت خوردن ، متذکر شدند که ابن ملجم دستگیر شوند ، این به آن معنا نیست که ایشان مطلب دیگری نگفته اند و به اصطلاح « اثبات شیئ ، نفی ما عدا نمی کند » . برخی از نقلها ، تنها به فرازهایی از واقعه ضربت خوردن حضرت اشاره داشته اند و برخی از نقلهای دیگر به نحو کاملتر ، قضیه را به تصویر کشیده اند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕اولین شماره از مجموعه بزرگ پاسخ به شبهات فضای مجازی ، تحت عنوان « پاسخ به شبهات کرونایی » ، نوشته م
❕جلد دوم از کتاب پاسخ به شبهات کرونایی به قلم ادمین و نویسنده کانال به مرحله چاپ رسید .
👌کتاب پاسخ به شبهات کرونایی در دو جلد تهیه و تنظیم شده است و حاوی تازه ترین و بروز ترین شبهات و سوالات پیرامون کرونا و ارتباط آن با معارف و الهیات شیعه است که با شبهه یابی میدانی نویسنده تهیه و مورد پاسخگویی قرار گرفته است .
👌جهت تهیه و خرید کتاب ( به صورت ارسال رایگان به نقاط مختلف ) به آیدی ذیل پیام دهید :
@poorseman
ـ🍃💌🍃💌☘🍃
ـ💌🍃💌🍃
ـ🍃💌☘🍃
ـ💌🍃﷽
ـ☘🍃
ـ🍃
#عید_سعید_فطر_مبارک
🌹پرسش و پاسخ های مرتبط با عید سعید #فطر و پایان ماه مبارک رمضان ؛
1⃣مسلمانان ميگويند ماه رمضان ماه #مهمانى خداست پس چرا وقتى اين مهمانى تمام ميشود جشن ميگيرند و #شادى ميكنند؟ معمولا انسانها پايان غم و رسيدن شادى را جشن ميگيرند، يعنى مهمان خدا بودن اينقدر آزار دهنده است كه اتمامش را #جشن ميگيرند ❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/177
2⃣فلسفه خواندن نماز #عید فطر چیست؟
🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/178
3⃣فلسفه پرداخت زکات #فطره چیست؟
🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/176
4⃣علت اختلاف مراجع در رویت هلال ماه در چیست چه اختلاف در آغاز ماه و چه در پایان ماه ❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2745
5⃣نظرتان درباره این سخن در مورد هلال ماه چیست ❕اگر در همه دنیا یک جا ماه دیده شد، برای کل مردم زمین اول ماه است/ چند اول ماه، خلاف واقعیت و قرآن کریم است آیتالله نوری همدانی: بر اساس بیان قرآن، ماه یک موجود #متحرک است که مبدا، مسافت و مقصد آن معلوم است و یک بدر بیشتر نداریم.
این نوع اختلافات را باید از روی قرآن حل کنیم؛ قرآن فرموده که تعداد ماهها در سال ۱۲ عدد بیشتر نیست و ملاک هم ماه #قمری است.
در همه دنیا در یک جا اگر ماه دیده شد برای کل مردم زمین اول ماه است، زیرا ماه موجود مشخص #تکوینی است.
آیتالله بروجردی و امام به وحدت افق قائل بودند؛ لذا اگر ما بخواهیم با قرآن ارتباط بیشتری داشته باشیم خیلی از مسائل فقهی را میتوانیم حل کنیم.
متاسفانه در یک شهر نیز این اختلاف را میبینیم که نمونه آن در قم هم رخ داده است و در سال جاری با اینکه جمعه، عید فطراعلام شده بود برخی شنبه را عید میدانستند.
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2746
6⃣این اختلاف مراجع در باب رویت هلال و اعلام عید فطر چه توجیهی دارد ؟ چرا همه بر یک نظر واحد جمع نمی شوند؟ چرا دو دستگی بین مردم ایجاد می کنند ؟
🌷 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2156
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
🍃
☘🍃
💌🍃
🍃💌☘🍃
💌🍃💌🍃
🍃💌🍃💌☘🍃
#پاسخ_به_شبهه_ای_پیرامون_دعا
🤔#پرسش
❔ الگوریتم «دعا» در ادیان
خواستهای که برای محقق شدن آن دعا میکنید، یا در تقدیر الهی ثبت شده یا ثبت نشده است.
▪️اگر ثبت شده باشد چه دعا بکنید چه نکنید محقق خواهد شد!
▪️اگر ثبت نشدهاست چه دعا بکنید چه نکنید محقق نخواهد شد!
نتیجه = دعا کردن عملی بیهوده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌تقدیرات الهی در غالب موارد به صورت مشروطی است و دعای انسان آنها را تغییر می دهد و انسان می تواند با دعا کردن سرنوشت خود را تغییر دهد .
❕امیر مومنان از زیر دیواری که مشرف بر ریختن بود فرار کرد وقتی به او اعتراض کردند که آیا از قضا و قدر خداوند فرار می کنی فرمود ؛
« از قضایی به قضای دیگر و از سرنوشتی به سرنوشت دیگر فرار می کنم و هر دو تقدیر خداست .»
📚توحید ، صدوق ص 369
👌یعنی من در انتخاب هر دو آزاد هستم ، اگر در زیر دیوار بنشینم و فرو ریزد و بمیرم به حکم سرنوشت است و اگر فرار کنم و سالم بمانم آن نیز به حکم سرنوشت است .
1⃣بر این اساس ، اگر در تقدیر الهی واقعه ای بر خلاف خواست انسان ثبت شده باشد ، دعا می تواند آن تقدیر را تغییر دهد و خواست انسان را جایگزین کند .
❕راوی می گوید از امام كاظم عليه السلام شنيدم كه مى فرمود ؛
« دعا آنچه را كه مقدّر شده و آنچه را كه مقدّر نشده است بر مى گرداند.
عرض كردم: مقدّر شده را دانستم، اما آنچه را مقدّر نشده چگونه دفع مى كند؟ فرمود: [دعا مى كند] تا مقدّر نشود. »
« سَمِعتُ أبا الحَسَنِ عليه السلام يَقولُ: إنَّ الدُّعاءَ يَرُدُّ ما قَد قُدِّرَ وَما لَم يُقَدَّرْ، قُلتُ: وَما قَد قُدِّرَ عَرَفتُهُ فَما لَم يُقَدَّرْ؟ قالَ: حَتّى لا يَكُونَ. »
📚الکافی ج 2 ص 469
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« قضا را چيزى جز دعا بر نمى گرداند. » « لا يَرُدُّ القَضاءَ إلَّاالدُّعاءُ. »
📚مکارم الاخلاق ، ج 2 ص 7
❕ امام كاظم عليه السلام فرمود ؛
« بر شما باد دعاكردن؛ زيرا دعا به درگاه خدا و مسئلت كردن از او، بلايى را كه قضا و قدر الهى به آن تعلق گرفته و فقط مانده كه قطعى شود، دفع مى كند. پس، چون خداوند عزّوجلّ خوانده شود و از او دفع بلا مسئلت گردد، آن را بر مى گرداند. »
«عَلَيكُم بِالدُّعاءِ، فَإنَّ الدُّعاءَ للَّهِ، وَالطَّلَبَ إلى اللَّهِ يَرُدُّ البَلاءَ وَقَد قُدِّرَ وَقُضِيَ وَلَم يَبقَ إلّاإمضاؤهُ، فإِذا دُعِيَ اللَّهُ عزّوجلّ وسُئلَ صَرْفَ البَلاءِ صَرَفَهُ. »
📚الکافی ج 2 ص 470
2⃣اگر در موردی نیز در ابتدا ، خواسته انسان در تقدیر الهی ، ثبت نشده باشد ، دعا کردن موجب می شود که آن خواسته در تقدیر الهی ثبت شود و محقق شود ، زیرا خداوند ، اجابت دعای انسان را تضمین کرده است .
❕خداوند می فرماید ؛
«بگو: اگر دعاى شما نباشد، پروردگارم هيچ اعتنايى به شما نمى كند، در حقيقت شما به تكذيب پرداخته اید و به زودى [عذاب با شما] قرين خواهد بود». ( فرقان 77 )
❕«پروردگارتان گفت: بخوانيد مرا، تا شما را پاسخ گويم. آنهايى كه از عبادت من سركشى مى كنند زودا كه با خوارى به جهنم درآيند». ( غافر 60 )
👌 امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« بسيار دعا كن؛ زيرا دعا كليد هر رحمتى است و مايه روا شدن هر حاجتى و آنچه نزد خداست جز با دعا به دست نمى آيد. هيچ درى نيست كه بسيار كوبيده شود، مگر آن كه به زودى به روى كوبنده در باز گردد. » « اکثر من الدعاء فانه مفتاح کل رحمه ... »
📚بحار الانوار ج 93 ص 295
❕امام على عليه السلام فرمود ؛
« بدان كه آن كسى كه ملكوت و خزاين دنيا و آخرت در دست اوست به تو اجازه داده است تا او را بخوانى و اجابت دعاى تو را ضمانت كرده و به تو فرمان داده است كه از او بخواهى تا به تو عطا كند و او مهربان و بخشنده است. ميان تو و خودش حجابى ننهاده و تو را به آوردن واسطه و ميانجى وادار نكرده است ... سپس كليدهاى خزائن و گنجينه هايش را كه همان دعا كردن و خواستن از اوست، در اختيار تو نهاده است؛ پس هر گاه تو بخواهى، با دعا كردن درهاى گنجينه هاى او را مى گشايى. »
« اعلَمْ أنَّ الَّذي بِيَدِهِ خَزائنُ مَلَكُوتِ الدُّنيا وَالآخِرَةِ قَد أذِنَ لِدُعائكَ، وتَكَفَّلَ لِإجابَتِكَ، وَأمَرَكَ أن تَسألَهُ لِيُعطِيَكَ، وَهُوَ رَحيمٌ كَريمٌ، لَم يَجعَلْ بَينَكَ وَبَينَهُ مَن يَحجُبُكَ عَنهُ، وَلَم يُلْجِئْكَ إلى مَن يَشفَعُ لَكَ إلَيهِ ... ثُمَّ جَعَلَ في يَدِكَ مَفاتيحَ خَزائنِهِ بِما أذِنَ فيهِ مِن مَسألَتِهِ، فَمَتى شِئتَ استَفتَحتَ بِالدُّعاءِ أبوابَ خَزائنِهِ. »
📚بحار الانوار ج 77 ص 204
👌پيامبر گرامی فرمود ؛
« هر كس از شما كه درِ دعا به رويش گشوده شد، درهاى اجابت نيز به رويش گشوده شده است. » « مَن فُتِحَ له مِن الدُّعاءِ مِنكُم فُتِحَت لَهُ أبوابُ الإجابَة »
📚میزان الحکمه ج 4 ص 25
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
3⃣اگر هم در موردی خداوند ، قبل از دعای انسان ، مساله ای را مقدر کرده باشد که همان مساله مورد خواست و اقبال انسان هم است ، باز هم دعا کردن برای آن مساله بی فایده نیست ، زیرا نفس دعا کردن ، عبادت است و بر ثواب انسان می افزاید و مقام انسان را در بهشت افزایش می دهد .
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
«ترك دعا گناه است. » « تَركُ الدُّعاءِ مَعصِيَةٌ. »
📚تنبیه الخواطر ، ج 2 ص 120
❕و فرمود ؛
« برترين عبادت، دعاست. »
📚میزان الحکمه ج 4 ص 15
👌و فرمود ؛
« همه اعمال نيك، نيمى از عبادت است و نيم ديگر عبادت دعاست. »
📚همان منبع
👌و فرمود ؛
« دو نفر، كه هر دو يك كار كرده اند، به بهشت مى روند، اما يكى از آن دو، ديگرى را برتر از خود مى بيند و مى گويد: پروردگارا! عمل ما هر دو يكسان بود، پس براى چه او را مقام بالاترى دادى؟ خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد: او از من درخواست كرد و تو نكردى. »
« يَدخُلُ الجَنَّةَ رَجُلانِ كانا يَعمَلَانِ عَمَلًا واحِداً، فَيَرى أحَدُهُما صاحِبَهُ فَوقَهُ، فَيَقولُ: يا رَبِّ، بِما أعطَيتَهُ وَكانَ عَمَلُنا واحِداً؟ فَيَقولُ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى: سَألَني وَلَم تَسألْني. »
📚بحار الانوار ج 93 ص 302
❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛
« خداوند دعاى مؤمنان را براى آنان تبديل به عمل مى كند و به سبب آن، در بهشت به ايشان فزونى مى دهد. » « وَاللَّهُ مُصَيِّرٌ دُعاءَ المُؤمِنينَ يَومَ القِيامَةِ لَهُم عَمَلًا يَزيدُهُم بِهِ فِي الجَنَّة »
📚بحار الانوار ج 78 ص 294
#پرسمان_اعتقادی.
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir