eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ادامه 👇 👌و فرمود : " ملائكه بر ما نازل مى‏شوند و روى فرش ما مى‏نشينند و بر سر سفره ما حاضر مى‏شوند و هر نوع روئيدنى در زمان خودش تر يا خشك براى ما مى‏آورند و پر و بال بر ما و بچه‏هايمان مى‏گشايند و مانع مى‏شوند از اينكه جنبنده‏ها بما برسند و در موقع هر نماز مى‏آيند كه با ما نماز بخوانند هر شب يا روزى كه مى‏آيد وقايع روى زمين را بما گزارش مى‏دهند هر پادشاهى كه بميرد و ديگرى جاى او را بگيرد خبر او و كيفيت رفتارش را در دنيا براى ما مى‏آورند. " "إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَنَزَّلُ عَلَيْنَا فِي رِحَالِنَا وَ تَتَقَلَّبُ عَلَى فُرُشِنَا وَ تَحْضُرُ مَوَائِدَنَا وَ تَأْتِينَا مِنْ كُلِّ نَبَاتٍ فِي زَمَانِهِ رَطْبٍ وَ يَابِسٍ وَ تُقَلِّبُ عَلَيْنَا أَجْنِحَتَهَا وَ تُقَلِّبُ أَجْنِحَتَهَا عَلَى صِبْيَانِنَا وَ تَمْنَعُ الدَّوَابَّ أَنْ تَصِلَ إِلَيْنَا وَ تَأْتِينَا فِي وَقْتِ كُلِّ صَلَاةٍ لِتُصَلِّيَهَا مَعَنَا وَ مَا مِنْ يَوْمٍ يَأْتِي عَلَيْنَا وَ لَا لَيْلٌ إِلَّا وَ أَخْبَارُ أَهْلِ الْأَرْضَ عِنْدَنَا وَ مَا يَحْدُثُ فِيهَا وَ مَا مِنْ مَلِكٍ يَمُوتُ فِي الْأَرْضِ وَ يَقُومُ غَيْرُهُ إِلَّا وَ تَأْتِينَا بِخَبَرِهِ وَ كَيْفَ كَانَ سِيرَتُهُ فِي الدُّنْيَا." 📚بصائر الدرجات ج ١ ص ٩٤ ❗️ساباطى می گوید : " من چيزى را يافتم روى پشتى در خانه حضرت امام صادق عليه السّلام يكى از اصحاب پرسيد آقا اين چيست؟ شبيه چيزى بود كه معمولا در ميان خاشاك پيدا مى‏شود مثل دانه‏اى كوچك. حضرت صادق عليه السّلام فرمود: اين از چيزهائى است كه از پر ملائكه ميريزد سپس فرمود: عمار ملائكه پيش ما مى‏آيند و پر و بال خود را بر سر بچه‏هاى ما مى‏مالند عمار! ملائكه روى فرشهاى ما وارد ما مى‏شوند." " أَصَبْتُ شَيْئاً عَلَى وَسَائِدَ كَانَتْ فِي مَنْزِلِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِنَا مَا هَذَا جُعِلْتُ فِدَاكَ وَ كَانَ يُشْبِهُ شَيْئاً يَكُونُ فِي الْحَشِيشِ كَثِيراً كَأَنَّهُ خَرَزَةٌ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع هَذَا مِمَّا يَسْقُطُ مِنْ أَجْنِحَةِ الْمَلَائِكَةِ ثُمَّ قَالَ يَا عَمَّارُ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتَأْتِينَا وَ إِنَّهَا لَتَمُرُّ بِأَجْنِحَتِهَا عَلَى رُءُوسِ صِبْيَانِنَا يَا عَمَّارُ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ لَتُزَاحِمُنَا عَلَى نَمَارِقِنَا" 📚بحار الانوار ج ٢٦ ص ٣٥٣ ❕همینطور در روایت دیگری که شبیه روایتی است که معاند به آن استناد کرده است , تصریح شده است که امام فرشته وحی را در بیداری می بیند و ارتباط عمیقی با او دارد . 👌امام صادق عليه السلام فرمود ; " پيامبران و رسولان چهار طبقه‏اند: پيامبرى كه تنها براى خودش پيغمبر است و به ديگرى سرايت نمى‏كند، و پيامبرى كه در خواب مى‏بيند و صدا [ى هاتف‏] را مى‏شنود ولى خود او را در بيدارى نمى‏بيند و بر هيچ كس مبعوث نيست و خود او امام و پيشوايى دارد- چنان كه ابراهيم بر لوط عليهما السلام امام بود- و پيامبرى كه در خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود و فرشته را مى‏بيند و به سوى گروهى كم يا زياد مبعوث است، مانند يونس كه خدا درباره او فرموده: «ما او را به سوى صدهزار نفر يا بيشتر فرستاديم». مراد از آن «بيشتر» سى‏هزار است [يعنى يكصد و سى هزار نفر] و يونس نيز خود امام و پيشوايى داشت، و دیگری در عالم خواب مى‏بيند و صدا را مى‏شنود و در بيدارى مشاهده مى‏كند و امام هم مى‏باشد، مانند پيامبران اولوالعزم. " " قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْأَنْبِيَاءُ وَ الْمُرْسَلُونَ عَلَى أَرْبَعِ طَبَقَاتٍ فَنَبِيٌّ مُنَبَّأٌ فِي نَفْسِهِ لَا يَعْدُو غَيْرَهَا وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي النَّوْمِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ- وَ لَا يُعَايِنُهُ فِي الْيَقَظَةِ وَ لَمْ يُبْعَثْ إِلَى أَحَدٍ وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ مِثْلُ مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ عَلَى لُوطٍ ع وَ نَبِيٌّ يَرَى فِي مَنَامِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ الْمَلَكَ وَ قَدْ أُرْسِلَ إِلَى طَائِفَةٍ قَلُّوا أَوْ كَثُرُوا كَيُونُسَ قَالَ اللَّهُ لِيُونُسَ- وَ أَرْسَلْناهُ إِلى‏ مِائَةِ أَلْفٍ أَوْ يَزِيدُونَ قَالَ يَزِيدُونَ ثَلَاثِينَ أَلْفاً وَ عَلَيْهِ إِمَامٌ وَ الَّذِي يَرَى فِي نَوْمِهِ وَ يَسْمَعُ الصَّوْتَ وَ يُعَايِنُ فِي الْيَقَظَةِ وَ هُوَ إِمَامٌ مِثْلُ أُولِي الْعَزْمِ " 📚الکافی ج ١ ص ١٧٥ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین امامان گرامی ما فرشته را در بیداری می بینند و با فرشتگان ارتباط عمیقی برقرار می کنند , اما برای آنکه تصور نشود که امامان اهل بیت ع چون فرشتگان را می بینند پس پیامبر هم هستند , لذا در برخی از موارد , آن بزرگواران , تنها صدای فرشته را می شنوند اما خودش را نمی بینند تا کسی گمان نکند که آنان پیامبر هم هستند , اگر چه مقامشان از پیامبران برتر و بالاتر است . ❕روایت مورد استناد معاند ناظر به همین مطلب و برای دفع توهم نبی و رسول بودن ائمه ع می باشد , چنان که امام صادق عليه السّلام فرمود ; " بايد در مورد حلال و حرام بدر خانه ما بيائيد (و ملجأ احكام الهى ما هستيم) اما نبوّت نه، ما پيامبر نيستيم. " " إِنَّمَا الْوُقُوفُ عَلَيْنَا فِي الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فَأَمَّا النُّبُوَّةُ فَلا " 📚الکافی ج ١ ص ٢٦٨ 👌 لذا و بر همین اساس ائمه ع دارای مقام محدث بودن نیز می باشند . ❕شیخ كلينى در كتاب كافى بابى تحت عنوان «إنّ الأَئِمَّةَ مُحَدَّثُونَ، مُفَهّمُونَ» منعقد كرده و رواياتى در اين مورد نقل كرده است، و همگى حاكى از آن است كه محدّث كسى است كه صوت فرشته را مى شنود، ولى او را نمى بيند. آنگاه اضافه مى كند ائمه اهل بيت (عليهم السَّلام) همگى «محدّث» هستند. 📚الكافى، ج 1، ص 325- 327 👌وهابی همچنین مدعی شده بود که امام علیه السلام آیه قرآن را اشتباه خوانده است و کلمه " محدث " را به آیه سوره حج اضافی کرده است. ❕خداوند می فرماید : " وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رَسُولٍ وَ لا نَبِيٍّ إِلاَّ إِذا تَمَنَّى أَلْقَى الشَّيْطانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيم‏ " "ما هيچ رسول و پيامبرى را پيش از تو نفرستاديم مگر اينكه هر گاه آرزو مى‏كرد (و طرحى براى پيش برد اهداف الهى خود مى‏ريخت) شيطان القائاتى در آن مى‏كرد، اما خداوند القائات شيطان را از ميان مى‏برد سپس آيات خود را استحكام مى‏بخشيد و خداوند عليم و حكيم است. " ( حج ٥٢ ) 👌امام ع در هنگام خواندن آیه کلمه " و لا محدث " را نیز بیان کردند تا به عنوان توضیح و تبیین آیه بیان کنند که دشمنی شیاطین اختصاص به انبیاء و رسولان ندارد بلکه آنان در طرحهای اصلاحی امامان ع که محدث هستند نیز کار شکنی هایی می کنند که خداوند توطئه آنان را خنثی می فرماید , چنان که علامه مجلسی می نویسد : " و لا محدث" و قيل: يحتمل أن يكون بيانا للمراد من الآية، " " در مورد قید " و لا محدث " گفته شده است که به عنوان توضیح و تفسیر آیه بیان شده است " 📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٨٨ 👌مانند آیه مذکور که ائمه ع به عنوان شرح و تفسیر آیات , کلمه ای را در هنگام تلاوت آیه بیان می دارند در موارد متعددی اتفاق افتاده است که یک نمونه آن را در ذیل بررسی کرده ایم ; 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3652 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❓امام باقر، شیعه و سنّی را تماماً تکفیر می‌کند ‼️ ٤٦٧. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] يَقُولُ : وَاللَّهِ يَا مُحَمَّدُ مَنْ أَصْبَحَ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ لَا إِمَامَ لَهُ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ظَاهِرٌ عَادِلٌ أَصْبَحَ ضَالّاً تَائِهاً وَإِنْ مَاتَ عَلَى هٰذِهِ الْحَالَةِ مَاتَ مِيتَةَ كُفْرٍ وَ نِفَاقٍ. محمد بن مسلم می‌گوید : امام باقر به من گفت : ای محمد! به خدا قسم، هرکس از این امّت که «امام ظاهر عادل» از طرف خدا نداشته باشد، گم‌گشته و گمراه است و اگر بر اين حالت بميرد، قطعاً در حال كفر ونفاق مرده است. 📚 اصول کافی 183/1 ✅ هذا حديث صحیح [مرآة العقول ٣١٦/٢] ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ تکلیف اهل‌سنت که مشخص است! تکلیف شیعیان چه می‌شود که «إمام ظاهر» ندارند و ناچاراً معتقد به «إمام غایب» شده‌اند!!!! 👈🏻 تماماً کافر. 💠💠 👌مطابق عقیده و روایات شیعه , لازم نیست که لزوما امام باید شخصش در جامعه آشکار باشد , امام و حجت الهی می تواند غائب و پنهان هم باشد . ❕از نظر قرآن شريف، اولياء و حجج الهى بر دو نوعند: ولىّ و حجت ظاهر كه مردم وى را مى شناسند ، و ولىّ غايب از انظار كه مردم او را نمى شناسند، گرچه او در ميان آنها بوده و از حال آنان باخبر است. 👌 در سوره كهف، وجود هر دو ولىّ به طور همزمان بيان شده است: يكى موسى بن عمران ، و ديگرى مصاحب موقّت او در سفر دريايى و زمينى كه به نام خضر معروف است. ❕اين ولىّ الهى به گونه اى بود كه حتى موسى با او آشنا نبود و تنها به راهنمايى خدا او را شناخت و از علمش بهره گرفت، چنانكه مى فرمايد: «موسى و همراهش بنده اى از بندگان ما را (در لب دريا) يافتند كه وى را مشمول رحمت خود قرار داده و از جانب خويش به او علمى آموخته بوديم. موسى به وى گفت: آيا اجازه مى دهى همراه تو باشم تا از علوم رشد آفرين خويش به من بياموزى‌؟» ( کهف 65 _ 66 ) ❕ قرآن سپس شرحى از كارهاى مفيد و سودمند آن ولى الهى بيان مى كند و نشان مى دهد كه مردم او را نمى شناخته، ولى از آثار و بركات او بهره مند بوده اند. 👌علی علیه السلام نیز به زیبایی در نهج البلاغه به این نکته تصریح کرده و می فرماید : " اللهم بلى لا تخلو الارض من قائم للَّه بحجة اما ظاهرا مشهورا او خائفا مغمورا لئلا تبطل حجج اللَّه و بيناته يحفظ اللَّه بهم حججه و بيناته حتى يودعوها نظرائهم و يزرعوها فى قلوب اشباههم. " " آرى روى زمين هرگز از كسى كه قيام به حجت الهى كند خالى نخواهد ماند خواه آشكار و مشهور باشد يا پنهان و ناشناخته، براى اينكه احكام و دستورات و دلائل و نشانه‏هاى خداوند از ميان نرود (و آنها را از تحريف و دستبرد مصون دارند) ... خداوند بوسيله آنها دلائل و نشانه‏هاى خود را حفظ مى‏كند تا به افرادى همانند خود بسپارند و بذر آن را در دلهاى كسانى شبيه خود بيفشانند ... " 📚نهج البلاغه كلمات قصار كلمه 147 ❕یا میبینیم که امام باقر ع فرمود : " زمین بدون امام باقی نمی ماند یا امامی ظاهر یا غایب و پنهان " "لَا تَبْقَى الْأَرْضُ بِغَيْرِ إِمَامٍ ظَاهِرٍ أَوْ بَاطِنٍ " 📚علل الشرایع ج ١ ص ١٩٧ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕در روایت مورد استناد وهابی نیز اگر از لزوم اعتقاد به امام ظاهر سخن به میان آمده است , مقصود آن يعنى اعتقاد به وجود امامى كه اماتش و حجیتش آشكار است براى مردم با دلايل واضح و نشانه‏هاى روشن، هرچند كه آن امام از نظرهاى كوتاه‏ بين غايب باشد. 👌مؤيّد اين مطلب روايتى است كه شیخ كلينى در كافى ( ج 2 ص 336 حديث 3) از مفضّل بن عمر نقل مى‏كند كه گفت: " از حضرت ابو عبد اللّه (امام صادق عليه السّلام) شنيدم كه مى‏فرمود: مبادا فاش كنيد، به خدا قسم امام شما ساليانى از روزگار غايب خواهد شد و شما در امتحان سخت واقع خواهيد شد. تا اينكه درباره او سخنان مختلف گفته مى‏شود: مرده، كشته شده، در كدام وادى رفته است؟ البته ديدگان مؤمنين بر او گريان خواهد بود و در امواج حوادث واژگون خواهند شد؛ همانطور كه كشتى در امواج دريا واژگون مى‏شود. پس كسى نجات نمى‏يابد مگر آنكه خداوند از او پيمان گرفته، و در دلش ايمان ثبت گرديده، و او را به وحى از جانب خود تأييد نموده باشد، و دوازده پرچم اشتباه‏انداز برپا خواهد شد كه بايد ردّ شود، كه نمى‏دانند به كدام سو رو كنند. راوى گويد: آنگاه گريه كردم و گفتم: پس چه بايد كرد؟ آن حضرت نگاهى به آفتاب افكند كه به ايوان تابيده بود و فرمود: اى ابا عبد اللّه اين آفتاب را مى‏بينى؟ گفتم: آرى. 👈فرمود: به خدا سوگند امر ما از آفتاب روشن‏تر است.👉 📚به نقل از مکیال المکارم ج ١ ص ٤٧ 👌بنابراین مقصود از امام ظاهر در روایت مورد بحث , امامی است که دلائل امامت وحجیتش , ظاهر و آشکار و هویدا باشد و به تعبیر روایت مورد اشاره ادله امامتش از آفتاب تابان تر و روشن تر است و برای همگان قابل شناخت باشد نه آنکه لزوما شخصش در جامعه آشکار باشد , چنان که در روایت امام کاظم ع آمده است که امام و حجت الهی باید با دلائل واضح مورد شناخت همگان باشد : " ِ الْعَبْدِ الصَّالِحِ ع قَالَ: إِنَّ الْحُجَّةَ لَا تَقُومُ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ إِلَّا بِإِمَامٍ حَيٍّ يُعْرَفُ " " حجت الهی بر مردمان باید زنده و شناخته شده باشد " 📚الاختصاص ص ٢٦٨ 👌علامه مجلسی نیز تصریح می کند که مقصود از امام ظاهر در روایت مورد استناد وهابی , امامی است که ادله امامت و حجیتش ظاهر و روشن و شناخته شده باشد نه آنکه لزوما خود امام باید به صورت ظاهری در جامعه باشد و غایب نباشد : " بيان: قوله ظاهر أي حجته و إمامته لا شخصه ع‏ " 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏23، ص: 52 👌امام مهدی علیه السلام نیز ظاهرند , یعنی ادله امامت و حقانیتشان ظاهر و هویدا و آشکار است , اگر چه در غیبت به سر می برند و کسی که به ایشان معتقد نباشد , کافر ایمانی و اعتقادی است , اگر چه چنین کسی اگر شهادتین را به زبان جاری کند , در دنیا مسلمان ظاهری است و احکام اسلام بر او جاری می شود , در ذیل در این رابطه طبق روایات شیعه و سنی مفصلا بحث کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3001 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
⬛️فرا رسیدن سالروز شهادت امام صادق علیه السلام را تسلیت می گوییم . ⬛️پرسش ها و پاسخ های برگزیده پیرامون امام صادق علیه السلام ؛ 1⃣آیا حقیقت دارد که امامان و بزرگان اهل سنت شاگرد امام صادق علیه السلام بوده اند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2215 2⃣در ميان دانش آموختگان و شاگردان دو نام بزرگ به چشم ميخورد يا امام ابوحنيفه از ائمه اهل و پايه ريز مذهب حنفى از مذاهب اهل سنت٢- يا امام مالك از ائمه اهل سنت و پايه ريز مذهب مالكى از مذاهب اهل سنت سئوال: اگر امام صادق دانشمند و تئوريسين بزرگ شيعه و پايه گذار است، چگونه از بزرگان اهل سنت هستند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2216 3⃣ تحدی کانال ضد دین ؛ به تمامى روحانيون و مراجع شيعه در كل فضاى مجازى تحدى ميكنيم كه فقط و فقط يكى از كتابهاى را براى اثبات دانشمند بودن ايشان، معرفى كنند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2217 4⃣چرا ما شیعیان را شیعه می گویند ❗️آیا امام صادق مذهب شیعه را به وجود آورده اند ❕یعنی تا قبل از امام شیعه نبوده است ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2218 5⃣❔چرا به امام صادق ، می گویند ❗️مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان شده اند ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2219 6⃣جایگاه امام صادق علیه السلام در نظر و اندیشمندان اهل سنت ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2220 7⃣مادر امام صادق درسته که دختر ابوبکر بوده؟ آیا این با "والأصلاب الشامخه و الأرحام المطهره " میسازه؟ سوال بنده در مورد این عبارت هست آیا این عبارت در مورد امام صادق هم صادق است در حالی که ماری ایشان ابوبکر است مگر نمیگوییم هر کس بغض علی ع را دارد حرام زاده است ❗️❗ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2221 8⃣شما مطلبی را در مورد مادر امام جعفر صادق علیه السلام گذاشتید که کذب اندر کذب هست ایشان دختر قاسم ابن محمد ابن ابو ثمره است سنی ها از یه طرف به اولی چسباندن ، شما از دو طرف فکر این را بکنید فردای قیامت چه جوابی به حضرت خواهید داد به شما توصیه میکنم به نوار سخنرانی اقای احمدی اصفهانی در مورد ولادت این امام واصل ونصب مادرش گوش کنید من از بیگانگان نمی نالم که بامن هر چه کرد ان اشنا کرد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1649 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❓ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ وَسَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ : إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو إِلَّا وَفِيهَا إِمَامٌ، كَيْمَا إِنْ زَادَ الْمُؤْمِنُونَ شَيْئاً رَدَّهُمْ وَإِنْ نَقَصُوا شَيْئاً أَتَمَّهُ لَهُمْ. ✍🏻 ابن‌عمار می‌گوید : امام صادق فرمود : بدان كه زمين هيچگاه خالی از «امام» نخواهد بود، براى آنكه اگر مؤمنان چيزى را [به اصول و احکام دين] افزودند، آن را برگردانَد و اگر كم كردند، برايشان كامل سازد. 📚 اصول کافی 178/1 ✅ حسن موثق [مرآة العقول ٢٩٥/٢] ⁉️ سؤال ⁉️ امروزه که این‌همه اختلافات، و کم و زیادی در دین خدا صورت گرفته، و حتی بین شیعیان و مراجع تقلید هم هزاران اختلاف هست؛ پس کجاست آن امام که قرار بود زمین از وجودش یک لحظه خالی نشود تا اختلافات را رفع کند؟؟ ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم که یکی از شوؤن امام مهدی علیه السلام پاسداری از آیین الهی از تحریف و زیاده و نقصان است و لزوما برای اجرایی شدن این شان , نیازی نیست که امام ع در تمام زمان ها در جامعه ظاهر و آشکار باشد , بلکه امام غائب هم می تواند این شان را به گونه ای اجرایی کند , چنان که علی علیه السلام می فرمود : " اللَّهُمَّ بَلَى! لَاتَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ. إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً، وَإِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً، لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَبَيِّنَاتُهُ " " بار خدايا! آرى هرگز روى زمين از كسى كه به حجت الهى قيام كند خالى نمى‏شود؛ خواه ظاهر و آشكار باشد و يا ترسان و پنهان. وجود آنها به اين سبب است كه دلائل الهى و نشانه‏هاى روشن او هرگز باطل نگردد و از دست نرود. " 📚نهج البلاغه , حکمت 147 👌اين سخن علی ع در واقع يكى از پاسخ‏ها براى سؤال معروفى است كه درباره فلسفه وجود امام غائب عليه السلام مى‏شود و آن اين‏كه امام غائب عليه السلام افزون بر اين‏كه وجودش سبب آرامش زمين و بركات الهى و تربيت و پرورش دل‏هاى آماده است، از طريق ولايت تكوينى همچون پرورش گل‏ها و ميوه‏ها به وسيله آفتاب پشت ابر، فايده ديگرى نيز دارد و آن اين است كه 👈معارف اسلامى و حجج و بينات الهى و احكام شريعت را دست‏ نخورده نگه مى‏دارد تا با گذشت زمان گرد و غبار نسيان و بطلان بر آنها ننشيند و آيين حق تحريف نگردد تا زمانى كه ظاهر شود و همه را از اين آب زلال حيات‏بخش سيراب كند.👉 📚پیام امام امیر المومنین ج 13 ص 208 👌بنابراین امام غایب هم به تقریری که صورت گرفت , از آیین الهی پاسداری می کند و با زیاده و نقصان ها مقابله می کند و به روایت مورد استناد معاند عمل می کند . ❕در هر مؤسّسه مهمّى «صندوق آسيب‏ ناپذيرى» وجود دارد كه اسناد مهمّ آن مؤسّسه را در آن نگهدارى مى‏كنند، تا از دستبرد دزدان محفوظ بماند؛ به علاوه، هرگاه مثلًا آتش‏سوزى در آنجا روى دهد از خطر حريق مصون باشد كه اعتبار و حيثيّت آن مؤسّسه پيوند نزديكى با حفظ آن اسناد و مدارك دارد. ❕سينه امام مهدی ع و روح بلندش صندوق آسيب‏ ناپذير حفظ اسناد آئين الهى‏ است كه همه اصالتهاى نخستين و ويژگيهاى آسمانى اين تعليمات را در خود نگاهدارى مى‏كند «تا دلائل الهى و نشانه‏هاى روشن پروردگار باطل نگردد و به خاموشى نگرايد» , و در زمان ظهور این اسناد آيین الهی را رونمایی می کند و زیاده و کمی که در این رابطه ایجاد شده است را برطرف می کند . 📚حکومت جهانی مهدی عج ص 228 👌لذا در دعای ندبه در وصف ایشان می خوانیم : «كجا است آن‏كسى كه براى تجديد و زنده كردن فرايض و سنن (آيين اسلام كه محو و فراموش شده) ذخيره شده است؟ كجا است آن‏كسى كه براى برگرداندن (حقايق) ملّت و شريعت (دين مقدّس اسلام) برگزيده شده است؟ كجاست آن‏كه براى احيا و زنده كردن كتاب آسمانى قرآن و حدودش مورد اميد و آرزوست؟ كجا است زنده‏ كننده نشانه‏ هاى دين و اهل آن؟ ...». 📚اقبال الاعمال ص 504 ❕در رابطه با اختلافات مراجع شیعه نیز در گذشته یاد آور شدیم : 👌« از آنجایی که ملاک فهم دین نص و روایت است و نصوص هم روشن است و مطلب را کاملا بیان کرده است ، میان علمای شیعه در مبانی اعتقادی و فقهی و فرعی ، اختلاف چندانی نیست و به نظر می رسد که اختلافات جزئی هم که است ، ناشی می شود از عدم توجه کافی و شافی به برخی از نصوص که باید در شورای فقهی مراجع که در گذشته طرحش را دادیم ، با تکیه بر نصوص معصومین که حکم را کاملا روشن بیان کرده اند ، این اختلافات جزیی هم حل شود ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2158 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕معاند دروغگو در مورد سوره مسد و وجه اعجازی که در این سوره است , اشکالاتی را مطرح کرده است که ما در ذیل مفصلا این قضیه را بررسی کرده ایم و اخبار غیبی که در این سوره مبنی بر ایمان نیاوردن ابولهب صورت گرفته است را تبیین کرده ایم : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3463 👌او در ادامه نفرین کردن را کار انسانهای ناتوان دانسته است و چنین عملکردی را از خداوند قبیح شمرده , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2762 👌می گوید اگر ابولهب و همسرش بر خلاف ادعای قرآن اظهار اسلام می کرد , مسلمین آن را نمی پذیرفتند , و می گفتند در دل منافقند , در حالی که توجه ندارد که طبق نص قرآن , اسلام با شهادتین است و مسلمین هم برای بار کردن احکام اسلام مامور به ظاهرند نه باطن و قلب , چنان که خداوند می فرماید : " وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى‏ إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِنا " " و به كسى كه اظهار صلح و اسلام مى‏كند نگوئيد مسلمان نيستى‏ " ( نساء 94 ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : "در روايات و تفاسير اسلامى شان نزولهايى در باره آيه فوق آمده است كه كم و بيش با هم شباهت دارند از جمله اينكه: پيامبر ص بعد از بازگشت از جنگ خيبر، اسامة بن زيد را با جمعى از مسلمانان به سوى يهوديانى كه در يكى از روستاهاى" فدك" زندگى مى‏كردند فرستاد، تا آنها را به سوى اسلام و يا قبول شرائط ذمه دعوت كنند. 👌يكى از يهوديان به نام" مرداس" كه از آمدن سپاه اسلام با خبر شده بود اموال و فرزندان خود را در پناه كوهى قرار داد و به استقبال مسلمانان شتافت، در حالى كه به يگانگى خدا و نبوت پيامبر ص گواهى مى‏داد. اسامة بن زيد به گمان اينكه مرد يهودى از ترس جان و براى حفظ مال اظهار اسلام مى‏كند و در باطن مسلمان نيست به او حمله كرد و او را كشت و گوسفندان او را به غنيمت گرفت هنگامى كه خبر به پيامبر ص رسيد پيامبر ص سخت از اين جريان ناراحت شد و فرمود: تو مسلمانى را كشتى،" اسامة" ناراحت شد و عرض كرد اين مرد از ترس جان و براى حفظ مالش اظهار اسلام كرد پيامبر ص فرمود: تو كه از درون او آگاه نبودى، چه ميدانى؟ شايد به راستى مسلمان شده است، در اين موقع آيه فوق نازل شد و به مسلمانان هشدار داد كه به خاطر غنائم جنگى و مانند آن هيچگاه انكار سخن كسانى را كه اظهار اسلام مى‏كنند ننمايند بلكه هر كس اظهار اسلام كرد بايد سخن او را پذيرفت. " 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 72 ❕او در پایان با استناد به آیه ای مدعی شده است که شیطان آیاتی را بر پیامبر گرامی اسلام ص القاء می کرده است که ما در ذیل پاسخ او را داده ایم : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1092
🤔 ❓حلال بودن رابطۀ جنسی با محارم نزد شیعیان ✍️نوبَختی از علمای بزرگ تشیع در کتاب 'فرق الشیعة' ذیل شرح عقاید فرقه شیعی النميرية می‌نویسد: ▫️متن عربی: و يقول بالإباحة للمحارم و يحلل نكاح الرجال بعضهم بعضا في ادبارهم و يزعم أن ذلك من التواضع و التذلل و أنه احدى الشهوات و الطيبات و أن اللّه عز و جل لم يحرم شيئا من ذلك. ▪️ترجمه فارسی: ابن نُصَیر رئیس فرقه النميرية معتقد به حلال بودن رابطهٔ جنسی با محارم بود و آمیزش جنسیِ مردان با مردان از پشت را حلال می‌دانست و می‌گفت که این از نشانهٔ تواضع و فروتنی است و یکی از شهوت‌ها و طیبات است و الله عزوجل چیزی از این‌ها را حرام نکرده است. 📚منبع: فرق الشیعة؛ تألیف نوبَختی، صفحات ۱۴۷ و ۱۴۸. 💠💠 👌ملحدین دروغگو و جاعل مدعی شده اند که ازدواج با محارم در نزد شیعیان جایز است , در حالی که نص صریح قرآن است که ازدواج بامحارم را ممنوع کرده و می فرماید : " حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً " "حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمه‏ها و خاله‏ها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانى كه شما را شير داده‏اند و خواهران رضاعى شما و مادران همسر و دختران همسرتان كه در دامان شما پرورش يافته‏اند از همسرانى كه با آنها آميزش جنسى داشته‏ايد و چنانچه آميزش جنسى با آنها نداشته‏ايد (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنين) همسرهاى پسرانتان كه از نسل شما هستند (نه پسرخوانده‏ها) و (نيز حرام است بر شما) اينكه جمع ميان دو خواهر كنيد مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است. " ( نساء 23 ) ❕این ممنوعیت در انبوهی از روایات اهلبیت علیهم السلام هم مورد تاکید قرار گرفته است که محدث بزرگ , شیخ حر عاملی این روایات را در ابواب مختلف کتاب شریف وسائل الشیعه جمع آوری کرده است : 📚وسائل الشیعه ج20 ص361 تا 467 👌ملحد سخن و اعتقاد یک فرد و گروه کافر به نام ابن نصیر و فرقه او را به دروغ عقیده شیعه معرفی می کند , در حالی که ابن نصیر از غالیان بوده که در نزد ما کافر محسوب می شود , و مرحوم نوبختی نیز به این مطلب اشاره کرده است که متاسفانه ملحد برای فریب مخاطبینش, سخن مرحوم نوبختی را نقل نمی کند , ایشان می گویند : " گروهى از پيروان امام هادى عليه السلام در زمان زندگى آن حضرت از او جدا شدند و اين عقيده را پذيرفتند كه «محمد بن نصير نميرى» پيامبر است، و امام حسن عسكرى او را اعزام كرده است. آنان تناسخ و غلوّ دربارۀ امام ابوالحسن عسكرى، و حلال بودن گناهان بزرگى مانند ازدواج با بستگان درجۀ يك و همجنس‌گرايى مردان را حلال مى‌شمردند و مى‌گفتند خدا آنها را حرام نكرده است." " قد شذّت فرقة من القائلين بإمامة علي بن محمد في حياته، فقالت بنبوّة رجل يقال له محمد بن نصير النميري، و كان يدّعي أنّه نبي، بعثه أبو الحسن العسكري عليه السّلام، و كان يقول بالتناسخ و الغلو في أبي الحسن، و يقول فيه بالربوبية ..." 📚فرق الشیعه , ص 93 ❕می بینیم که مرحوم نوبختی تصریح می کند که ابن نصیر اهل غلو و از معتقدین به تناسخ بوده است , چنین افرادی در نزد ما کافر محسوب می شوند , چنان که شیخ صدوق می گوید : " اعتقاد ما در باره غاليان و تفويضيان آن است كه آنها كافر بخدايند و بدترند از يهود و نصارى و مجوس و قدريه و حروريه و از كل اهل بدعتها و ميلهاى گمراه‏كننده و آنكه كوچك نشده است خداوند به چيزى مثل كوچك نمودن ايشان يعنى خداوند را " "اعتقادنا في الغلاة و المفوضة أنّهم كفّار باللّه تعالى، و أنّهم أشرّ من اليهود و النصارى و المجوس و القدرية و الحرورية و من جميع أهل البدع و الأهواء المضلّة، و انّه ما صغّر اللّه جل جلاله تصغيرهم شي‏ء. " 📚اعتقادات الامامیه , ص 97 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕امامان اهلبیت علیهم السلام نیز چنین افرادی را خارج از اسلام می دانستند و آنان را لعنت کرده و از آنان بیزاری می جستند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود : " بر حذر باشيد كه جوانانتان غاليان آنها را گمراه نكنند غاليان شرورترين خلق خدايند. اهانت به مقام عظمت پروردگار مينمايند و ادعاى خدائى براى بندگان خدا ميكنند , بخدا قسم غلات از يهود و نصارى و مجوس و مشركان بدترند سپس فرمود: غالى برگشتش بما است ما او را نخواهيم پذيرفت‏ " "احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمُ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُوهُمْ فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقٍ يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ لَشَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ثُمَّ قَالَ ع إِلَيْنَا يَرْجِعُ الْغَالِي فَلَا نَقْبَلُه‏ " 📚امالی طوسی ص 650 ❗️امیر مومنان ع می فرمود : " بار خدايا من از غاليان بيزارم مانند عيسى بن مريم كه از نصارى بيزار بود خدايا آنها را براى هميشه خوار گردان و هيچ كدام را يارى مفرما. " "اللَّهُمَّ إِنِّي بَرِي‏ءٌ مِنَ الْغُلَاةِ كَبَرَاءَةِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مِنَ النَّصَارَى اللَّهُمَّ اخْذُلْهُمْ أَبَداً وَ لَا تَنْصُرْ مِنْهُمْ أَحَدا " 📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 263 ❕امام صادق عليه السّلام فرمود : " كوچكترين چيزى كه شخص را از ايمان خارج ميكند اين است كه بنشينيد پيش يك غالى و بحرف او گوش بدهيد و تصديق گفتارش را بنمائيد پدرم از پدر خود از جدش نقل ميكند كه پيامبر اكرم صلوات اللَّه عليه فرمود دو گروه از امت مرا نصيبى نيست در اسلام غاليان و قدريه. " " أَدْنَى مَا يَخْرُجُ بِهِ الرَّجُلُ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَجْلِسَ إِلَى غَالٍ فَيَسْتَمِعَ إِلَى حَدِيثِهِ وَ يُصَدِّقَهُ عَلَى قَوْلِهِ إِنَّ أَبِي حَدَّثَنِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي لَا نَصِيبَ لَهُمَا فِي الْإِسْلَامِ الْغُلَاةُ وَ الْقَدَرِيَّةُ " 📚خصال ج 1 ص 72 ❗️امام رضا عليه السّلام فرمود : " هر كه معتقد به تناسخ باشد كافر است سپس فرمود خداوند غاليان را لعنت كند آنها از مجوس و نصارى و قدريها و مرجئه و حرورى بدترند سپس فرمود با آنها ننشينيد و رفاقت نكنيد و از آنها بيزارى بجوئيد خدا از آنها بيزار باشد. " "َ مَنْ قَالَ بِالتَّنَاسُخِ فَهُوَ كَافِرٌ ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْغُلَاةَ أَلَا كَانُوا مَجُوساً أَلَا كَانُوا نَصَارَى أَلَا كَانُوا قَدَرِيَّةً أَلَا كَانُوا مُرْجِئَةً أَلَا كَانُوا حَرُورِيَّةً ثُمَّ قَالَ ع لَا تُقَاعِدُوهُمْ وَ لَا تُصَادِقُوهُمْ وَ ابْرَءُوا مِنْهُمْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُمْ." 📚عیون الاخبار ج 2 ص 202 👌می بینیم که ملحدین دروغگو عقیده یک فرد کافر و فاسد و ملعون و مطرود اهلبیت علیهم السلام را به عنوان عقیده شیعه معرفی می کنند تا مخاطبین خود را گمراه کنند . ❕طبق تصریح شیخ اشعری از بزرگان اهلسنت , این فرقه در نهایت مدعی شده بودند که خدا در ابن نصیر حلول کرده است : " يقولون إنّ الباري كان حالاًّ في النميري. " 📚 مقالات الاسلاميين، ج 1، ص 15. ❗️ابن ابی الحدید هم می گوید : ابن نصیر منکر امامت امام عسکری و امام مهدی علیهما السلام شده بود و برای خود ادعای ربوبیت می کرد : "جحد إمامة الحسن العسكري و إمامة ابنه، و ادّعىٰ بعد ذلك الربوبية " 📚شرح نهج البلاغة: ج 8 ص 122 ❗️ملحدین دروغگو در صدد بودند که چنین فردی را که خودش را خدا و رب می داند و با امامان شیعی دشمن بوده است , به عنوان شیعه معرفی کنند و عقایدش را به مذهب تشیع نسبت دهند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌ما در سه نمایه ذیل , مفصلا پیرامون علم و دانش امام صادق علیه السلام به تمام مسائل و علوم دنیوی و اخروی ایشان و تصریحات موافق و مخالف به این قضیه بحث کرده ایم و به این سوال که چرا ایشان کتابی ننوشتند یا اختراع و اکتشافی نداشته اند , پاسخی مستدل دادیم , اما معاندین دروغگو و مدلس با تقطیع و تدلیس , تنها از چند خط از پاسخ ما اسکرین گرفته و مدعی شده اند که ما پاسخ اشکالات مطروحه را نداده ایم , و جرات نداشتند که تمام آنچه ما گفتیم را به مخاطبین خود ارائه کنند تا مبادا مخاطبینشان متوجه کذب و تدلیس و تقطیع و دروغگویی آنان شوند , در سه نمایه ذیل تفصیل مطلب را بخوانید : 🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/155 🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3563 🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3559
🤔 ❓ تبلیغ مذهب شیعه، جایز نیست ❕ ✍🏻 فضيل بن يسار مى‌گوید : به امام صادق گفتم : مردم را به مذهب شيعه دعوت کنيم‌؟ فرمود : نه‼️ ای فضیل، به راستى چون خدا خير (تشیّع) بنده‌اى را بخواهد، به فرشته‌اى فرمان مى‌دهد گردنش را بگيرد و او را طائع و اختیاری یا به زور و اجبار، وارد مذهب شيعه كند. 📚 اصول کافی 167/2 💠💠 👌دعوت و تبلیغ مردم به سوی مذهب حق از جمله عملکردهای مفیدی است که محبوب خداوند بوده , چنان که در نقلی آمده است : " داود عليه السلام به تنهايى به صحرا رفت. خداوند به او وحى فرستاد: «اى داود! چرا تو را تنها [و به دور از جماعت‏] مى‏بينم؟». داود گفت: «خدايا! اشتياق من به ديدار تو زياد شده و خلقِ تو ميان من و تو فاصله انداخته است». خداوند به او وحى فرستاد: «به سوى مردم بازگرد كه اگر بنده گريزپايى را نزدم آورى، تو را در لوح، جزو نيكويان ثبت خواهم كرد». " فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلًا. " 📚ارشاد القلوب ج ١ ص ١٧١ ❗️در روایت مشهوری از علی ع می خوانیم : " هنگامى كه رسول خدا مرا به سوى يمن روانه ساخت، فرمود: «اى على! با هيچ كس پيش از آن كه او را به اسلام فرا خوانى، جنگ مكن. سوگند به خدا، اين كه خداوند به دستان تو انسانى را هدايت كند، برايت بهتر است از آنچه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده، و تو مولاى اويى، اى على!». " لَمّا وَجَّهَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلَى اليَمَنِ قالَ: يا عَلِيُّ، لا تُقاتِل‏ أحَدا حتَّى تَدعُوَهُ إلَى الإِسلامِ؛ وَ ايمُ اللّهِ، لَأَن يَهدِيَ اللّهُ عَلى يَدَيكَ رَجُلًا خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَلَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت، و لَكَ وِلاؤُهُ يا عَلِيُّ. " 📚الکافی ج ٥ ص ٢٨ ❕خداوند می فرماید : " «از اين رو بر فرزندان اسرائيل، مقرّر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد، چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد، و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است؛ و بى‏گمان، پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند. [با اين همه‏] پس از آن، بسيارى از ايشان در زمين، زياده‏روى مى‏كنند.» " ( مائده ٣٢ ) ❕ ابو بصير می گوید از امام باقر عليه السلام [تفسير اين آيه را] پرسيدم «و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است».امام ع فرمود: «كسى است كه فردى را از كفر به ايمان درآورد». " منِ استَخرَجَها مِنَ الكُفرِ إلَى الإِيمانِ. " 📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣١٣ ❕بنابراین تبلیغ و دعوت و ارشاد مردم به سوی مذهب حق ثوابی بزرگ دارد و مورد تاکید و توصیه است , اما گاه انسان در میان جمعیت لجوج و متعصبی گرفتار می شود که هر چه آنها را دعوت به مذهب حق می کند , نمی پذیرند و بیشتر در گمراهی خود غوطه ور می شوند تا جایی که ممکن است این جمعیت گمراه به فرد دعوت کننده و رهبران او آسیب برسانند , در همچنین شرایطی , امامان ع اصحاب خود را از تبلیغ مذهب نهی می کردند و متذکر می شدند که اگر توفیق الهی باشد , افراد مستعد خواه و ناخواه مشمول آن می شوند و قدم در مسیر هدایت بر می دارند , بنابراین شما خودتان را به خاطر عدم هدایت پذیری یک جمعیت لجوج و متعصب ناراحت نکنید و در برابر آنان تقیه را ترک نکنید و مذهب را تبلیغ نکنید تا مبادا گرفتار گزند آنان شوید . ❕روایاتی که از تبلیغ مذهب حق نهی می کند , ناظر به موارد تقیه و حفظ جان است و اگر بحث تقیه نباشد , تبلیغ به حسب روایاتی که در ابتدای کلام بیان داشتیم , لازم و ضروری است , آنچه گفتیم ترجمه ای از کلام علامه مجلسی پیرامون روایات ناهیه از تبلیغ بود : "حمل أخبار النهي على التقية و الاتقاء على الشيعة فإنهم لحرصهم على هداية الخلق و دخولهم في هذا الأمر كانوا يلقون أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أئمتهم عليهم السلام‏ ... فنهوهم عن ذلك و أزالوا التوهم الذي صار سببا لحرصهم في ذلك من قدرتهم على هداية الخلق بالمبالغة و الاهتمام في الاحتجاج فيها، بأن الهداية بمعنى الإيصال إلى المطلوب من قبل الله تعالى، و لو علم الله المصلحة في جبرهم على اختيار الحق لكان قادرا عليه و لفعل، فإذا لم يفعل الله ذلك لمنافاته للتكليف و غير ذلك من المصالح، فلم تتعرضون أنتم للمهالك، مع عدم‏ قدرتكم عليه، و قد منع الله نبيه صلوات الله عليه من ذلك و قال:" إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ " و أما إظهار الحق فإنما يجب مع عدم التقية " 📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٤٣ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir