eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
❔کانال های ضد دین کلیپی از آتش گرفتن بخشی از حرم کربلا منتشر کرده و با تمسخر می گویند از عباس و على اصغر و امام حسين تقاضا داريم، آتش را خاموش كنند، البته اگر توانش را دارند و می گویند ين اخبار رسانه اى نميشود چون ايمان شیعیان ضعيف ميشود چرا که امامان کاری نمی کنند و پاسخ درخواست شیعیان را نمی دهند ❗️❗️ 💠💠 👌در این که امامان گرامی ما دارای قدرت خارق العاده در عالم هستند و می توانند چه در حال حیات و چه بعد از ممات ، در عالم تکوین تصرفاتی بکنند ، شکی در آن نیست چنان که امام علیه السلام فرمود: «اسم اعظم خدا دارای هفتاد و سه حرف است .نزد آصف بن برخیا وصی سلیمان تنها یک حرف بود که توانست تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن از فاصله دور حاضر کند و نزد ما اهل بیت هفتاد و دو حرف از آن حروف است ( وقدرت ما بی شک قابل مقایسه با آصف نیست) و یک حرف را خداوند به ما تعلیم نداده است و اختصاص به خودش دارد» 📚بحار الانوار ج27 ص25 💠جهت آگاهی بیشتر در مورد قدرت امامان علیهم السلام دو نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ 🔰https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1744 🔰https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1745 ❕و در این نیز شکی نیست که توسل به آن بزرگواران و استمداد از قدرت تکوینی آنان ، مساله ای و مورد تاکید و توصیه است که جهت آگاهی بیشتر نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ 🔰https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1746 👌اما باید توجه کرد که زمانی توسل کردن به اهل بیت و دعا و تضرع برای رفع مشکل تاثیر گذار است که انسان سعی و تلاش خود را برای رفع مشکل بکند و از خداوند و اهل بیت بخواهد سعی و تلاشش واقع شود و در آنجا که رفع مشکل از قدرت او خارج است ، آنان یاریش کنند ‌. 🔶علی علیه السلام فرمود: «دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « » است» 📚نهج البلاغه حکمت337 🔹از آنجایی که زه حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو اساسی برای استجابت دعا است . 👌امام علیه السلام فرمود: «چهار دسته هستند که دعای آنان نمی شود که یکی از آنان کسی است که در خانه اش نشسته است و دنبال تلاش و کوشش نمی رود و دعا می کند خدایا به من روزی بده» 📚بحار الانوار ج100 ص12 🗯در روایت دیگر آمده است که عمر بن یزید می گوید به امام گفتم: «مردی می گوید در منزل می نشینم و نماز و روزه وعبادت خداوند را انجام داده و رزقم به من می رسد. 🔷امام فرمود:« این فرد از جمله کسانی است که دعایش مستجاب شود» 📚الکافی ج5 ص77 👌علامه بزرگوار مجلسی و محدث بزرگوار شیخ حر عاملی روایات متعدد دیگری نیز در همین مضمون نقل می کند که شرط لازم و حتمی در دعا ، سعی و تلاش و کوشش می باشد و بدون آن دعا و درخواست فرد مستجاب نمیشود. 📚بحار الانوار ج90 ص354 باب22 📚وسائل الشیعه ج7 ص123 باب50 👌بنابراین روشن می شود که مفهوم دعا و توسل این است که ما حد اکثر تلاش خود را برای رسیدن به مقاصد انجام دهیم و آنجا که توانایی نداریم دعا و توسل کنیم که خدایا و یا اهل بیت ، حل بقیه مشکل با شما باشد و شما سعی مرا موثر واقع کنید . ❕اگر بخشی از حرم اهل بیت مورد آسیب و مثلا آتش سوزی قرار می گیرد ، وظیفه است که سعی و تلاش خود را در مقابله با آن پیشامد انجام دهند و آنجا که از توانایی آنها خارج است از خداوند و اهل بیت کمک بگیرند که اینجا است خداوند و اهل بیت نیز آنان را مهمل و بدون اجابت رها نمی کنند . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یکی از اهل سنت این پرسش را مطرح کرده که پاداش و جزای اعتقاد به توحید، نبوت و معاد در قران مشخص شده، اگر امامت اصل چهارم دین است پس پاداش اعتقاد به آن در قران کجاست؟ عدم اعتقاد به امامت در قران کجاست ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که بر اساس آیات صریح قرآن و سنت قطعی پیامبر گرامی طبق روایات اهل سنت ، امامت اصلی از دین اسلام است که همگان موظف به تن دادن به این اصل مهم اعتقادی و پذیرش آن هستند که جهت آگاهی پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 🔰https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1747 👌حال که ثابت شد که امامت اصلی از اصول دین اسلام است روشن می شود که انسان ، مسلمان راستین و نیست مگر آنکه معتقد به اصل امامت باشد چرا که می فرماید ؛ « وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ » « و هر كس جز اسلام (و تسليم در برابر تمام فرامین حق،) آيينى براى خود انتخاب كند، از او پذيرفته نخواهد شد، و او در آخرت، از زيانكاران است » 🔰آل عمران 85 ❕لذا در روایات فراوانی وارد شده است که کسانی که بدون اعتقاد به ولایت و امامت امامان اهل بیت علیهم السلام ، مسلمانی و عبادت می کنند ، هیچ یک از اعمال و عبادات آنها مقبول درگاه الهی نیست چرا که آنان مسلمان واقعی نیستند و اصلی از اصول دین را که جهت آگاهی نمایه زیر را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1749 🔰کسانی که امر خداوند و پیامبرش را در مورد اصل امامت نادیده گرفتند مشمول این آیات می شوند که می فرماید ؛ « هيچ مرد و زن با ايمانى حق ندارد هنگامى كه خدا و پيامبرش امرى را لازم بدانند اختيارى از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد، و هر كس نافرمانى خدا و رسولش را كند به آشكارى گرفتار شده است » ( احزاب 36) 👌و می فرماید ؛ « و آن كس كه نافرمانى خدا و پيامبرش كند و از مرزهاى او تجاوز نمايد او را در آتشى وارد مى كند كه در آن خواهد ماند و براى او مجازات توهين آميزى است » ( نساء 14) ❕اما کسانی که به امر خداوند و پیامبرش در مورد اصل امامت تن دادند نیز مشمول این آیات می شوند که می فرماید ؛ « هر كس اطاعت خدا و پيامبرش را كند وى را در باغهايى از بهشت وارد مى كند كه همواره آب از زير آن جارى است و جاودانه در آن مى مانند و اين پيروزى بزرگى است » ( نساء 13) 🔸« و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا نعمت خود را بر آنها تمام كرده، از پيامبران و صديقان و شهداء و صالحان، و آنها رفيقهاى هستند » ( نساء 69) ❔چه فضیلتی از این بالاتر است که خداوند اسلام را با امامت می پذیرد و اگر کسی این اصل را منکر شود اسلام و تسلیم خداوند بودنش ناقص است و اسلام او قبول نیست و از جمله زیانکاران است ❗️ 👌البته توجه به این نکته لازم است که منکرین اصل امامت اگر چه مسلمان حقیقی نیست اما به روایات ، مسلمان ظاهری بوده و احکام اسلام در دنیا بر آنان مترتب می شود . 📚الکافی ج 2 ص 25 🔸اما در آخرت با آنان معامله غیر مسلمان می شود مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده و از حق و حقیقت مطلع نشده اند ، که در گذشته مفصلا در مورد سرنوشت بحث کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1750 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔با توجه به ایام پیش روی حج این سوال مطرح است که آیا در اسلام لزومی دارد که حجاج از عربستان سوغاتی برای دوستان بیاورند ❗️برخی موافق و برخی مخالفند ❕❕ 💠💠 👌از آنجا كه توفيق حج نصيب هر كس نمى شود و اطرافيان و بستگان زائر بيت الله بطور طبيعى، به سفر مبارك حج و حاجى نگاه حسرت آميز مى نمايند و با تمام وجود مى گويند خوشا به حال تو! اى كاش اين توفيق نصيب ما هم مى شد، در اينجا بايد زائران خانه خدا به نحوى اين تمايل مكتبى را پاسخ دهند؛ يكى از راههاى آن دعا و زيارت براى آنهاست و راه ديگر هديه آوردن است به علاوه در ايام سفر بطور طبيعى دوستان و بستگان و همسايگانى هستند كه در حفظ خانه و فرزندانش خدماتى مى كنند كه بايد از آنان نيز قدردانى شود. ❕از سوى ديگر افراد كم ظرفيتى هستند كه گاه و بيگاه حسادتشان تحريك مىشود و نسبت به انسان كينه پيدا مىكنند، ولى آوردن هدايا و سوغات در ايجاد محبت و برطرف كردن شعبه هاى حسادت نقش مهمى دارد. امام صادق عليه السلام فرمود: « دادن، كينه ها را برطرف مى كند. » 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 214 👌مساله ى هديه دادن و سوغاتى، در اسلام مورد توجه بوده و به آن سفارش شده است، تا آنجا كه امام صادق عليه السلام مى فرمايد ؛ « هديه ى حج نيز جزء حج است » (و پولى كه صرف تهيه آن مى شود، پاداش همان را دارد كه صرف اصل حج مى شود. ) 📚وسائل الشیعه ج 11 ص 148 💠در سوغات و خريد آن بايد را با دقت مراعات كرد ؛ 1⃣ از خريد اشياء تجملاتى، كه با شأن زائران خانه ی خدا سازگار نيست دورى نماييد. 2⃣خريد به صورت اتلاف وقت و پرسه زدن در بازار، باعث و خسارت در قيامت و خلاف رضاى خداست. 3⃣هنگام نماز جماعت هرگز مشغول خريد و فروش نباشيد. 4⃣ از خريد اجناسى كه به جيب دشمنان اسلام مى رود جداً دورى نماييد. 5⃣ خريد هدايا نبايد به صورتى باشد كه بر حاجى فشار و اكراه وارد كرده و نشاط را از او بگيرد؛ امام صادق عليه السلام مى فرمايد ؛ «از صرف بودجه هاى غير ضرورى در حج صرف نظر كن، تا نشاط حج در تو همچنان زنده بماند.» 📚الحیاه ج 1 ص 246 ❕در رورايات مى خوانيم در ايامى كه رسول خدا در مدينه بودند، علاقمندان از مكه براى آن حضرت آب زمزم را به عنوان سوغات مى آوردند و ايشان با روى باز مى پذيرفت. 📚التبرک الصحابه ص 311 👌سزاوار است حجاج خانه خدا به جاى زدن و مقايسه و رقابت و سبقت در نرخ اجناس و امثال آن، در استفاده از اوقات و پرداختن به عبادات به مسابقه برخيزند ( و سوغاتی خود را از بازارهای ایران تهیه کنند ) 📚حج، قرائتی ، ص 239 ❕امام خمینی ( ره ) در پیام سال 1364 خود به زائران خانه خدا فرمود ؛ « كثيرى از حجاج بيت اللَّه الحرام كه براى فريضه حج مى روند و بايد در آن مكان مقدس از بيگانگان به فرياد «يا للمسلمين» برخيزند، غافلانه در بازارها به جستجوى كالاهاى امريكايى، اروپايى و ژاپنى پرسه مى زنند، و دل صاحب شريعت را با اين عمل، كه با حج و حجاج بازى مى كند، به درد مى آورند.» 📚صحیفه امام ج 19 ص 344 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔آیا حقیقت دارد که اسلام می گویند زنان و نادان هستند و نباید اموال خود را به آنان داد ❕❕می گویند در قرآن سوره نساء هم آمده است که زنان سفیه هستند و نباید اموال خود را به آنها داد ❗️❗️ 💠💠 👌آیه ای که مورد شبهه و اشکال قرار گرفته است این آیه شریفه است که می فرماید ؛ « و اموال خود را كه خداوند قوام زندگى شما قرار داده به دست سفيهان ندهيد و از آن، به آنها روزى دهيد، و لباس بر آنها بپوشانيد و سخن شايسته به آنها بگوئيد _ و يتيمان را بيازمائيد تا هنگامى كه به حد بلوغ برسند، (در اين موقع) اگر در آنها رشد (كافى) يافتيد اموالشان را به آنها بدهيد» ( نساء 5_ 6) 👌آيات فوق متمم بحثهاى مربوط به است كه در آيات پيش سخن از آنها به ميان آمده است که می فرماید اموال و ثروتهاى خود را به دست افراد سفيه نسپاريد و بگذاريد در مسائل اقتصادى رشد پيدا كنند تا اموال شما در معرض مخاطره و قرار نگيرد. ❕راغب در كتاب مفردات ميگويد ؛ سفه در اصل يك نوع كم وزنى و سبكى بدن است بطورى كه به هنگام راه رفتن تعادل حفظ نشود، و به همين جهت به افسار كه ناموزون است و دائما در حال حركت است" سفيه" گفته ميشود، و سپس به همين تناسب در افرادى كه رشد ندارند بكار رفته است خواه سبكى عقل آنها در امور مادى باشد يا در امور معنوى. 🔹ولى روشن است كه منظور از در آيه فوق عدم رشد كافى در خصوص امور مالى است به طورى كه شخص نتواند سرپرستى اموال خود را به عهده گيرد، و در مبادلات مالى منافع خود را تامين نمايد، و باصطلاح كلاه سرش برود، شاهد بر اين سخن آيه دوم است كه ميگويد:« اگر آنها ( یتیمان )را رشيد يافتيد را به دست آنها بسپاريد» ❕بنابراین آیه فوق در رابطه با اموال یتیمان است که توصیه می کند تا زمانی که آنها به رشد نرسیده اند ، اموالشان به آنها باز گردانده نشود . 🔹در تفسیر چنین آمده است ؛ « مطلب قابل توجه اينكه بحث آيه شريفه در زمينه اموال يتيمان است كه دستور مى دهد اولياى يتيمان اداره امور آنان را به بگيرند و اموال آنان را رشد بدهند، همين معنا قرينه اى است بر اين كه مراد از كلمه سفها سفيهان از ايتام مى باشند» 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 4 ص 270 ❕در اينجا يك سؤال پيش مى آيد و آن اينكه اگر آيه در مورد اموال يتيمان است چرا" اموالكم" ( شما) مى گويد: نه،" اموالهم" (ثروتهاى آنها)؟ 👌ولى ممكن است نكته اين تعبير بيان اين مسئله مهم و اقتصادى باشد كه اسلام همه افراد جامعه را يكى ميداند، بطورى كه مصلحت و منفعت يك فرد نمى تواند از منافع جدا باشد، همچنين زيان يك فرد عين زيان يك جامعه است. بنا بر اين به خاطر همين موضوع به جاى" ضمير غائب"" ضمير مخاطب" قرار داده شده، يعنى اين اموال در فقط متعلق به ايتام نيست، بلكه به شما هم مربوط است، و اگر زيانى به آن متوجه شود بطور غير مستقيم متوجه شما شده است، لذا در نگهدارى آن بايد مراقبت كامل داشته باشيد. 🔸در باره اين تعبير تفسير ديگرى هم هست و آن اينكه مقصود از اموالكم اموال خود سرپرستان است نه اموال ، يعنى اگر شما ميخواهيد به افراد يتيم كه هنوز رشد كافى نيافته اند كمك كنيد شايد تحت تاثير عواطف حساب نشده اموالى بدست آنها بسپاريد و آنها را به كارهايى بگماريد كه از آنها ساخته نيست، بلكه به جاى اين كار غير عاقلانه بهتر اين است كه غذا و لباس و مسكن آنها را تامين كنيد تا بالغ و رشيد شوند. 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 269 🔰ادامه 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
🔸ادامه پاسخ 👇👇👇 🔰البته آيه فوق با اينكه در باره بحث ميكند، يك حكم كلى و عمومى براى همه موارد در بر دارد، كه انسان نبايد در هيچ حال و در هيچ مورد، اموالى كه تحت او است و يا زندگى او به نوعى به آن بستگى دارد به دست افراد كم عقل و غير رشيد بسپارد، و در اين موضوع فرقى در ميان اموال عمومى (اموال حكومت اسلامى) و اموال خصوصی نيست، گواه بر اين موضوع رواياتى است كه از پيشوايان اسلام در اين نقل شده است. 👌مثلا در روايتى از امام صادق علیه السلام مى خوانيم كه راوی ميگويد از امام تفسير آيه« و لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ »را پرسيدم ؟ فرمود: شرابخواران سفيهند و نبايد اموالتان را به آنها بسپاريد» 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 21 👌 شخص شرابخوار هم سرمايه خود را از دست مى دهد، و هم سرمايه معنوى را، چه سفاهتى از اين بالاتر كه انسان پول بدهد و عقل و هوش خود را نيز بدهد و ديوانگى خريدارى كند، قواى مختلف بدنى را نيز بر سر اين كار بگذارد و زيانهاى اجتماعى فراوانى ببار آورد. ❕ در روايت ديگرى تمام افرادى كه به جهتى از جهات قابل اعتماد نيستند" " ناميده شده اند، و از سپردن اموال (شخصى و عمومى) به آنها نهى شده است . 🔹 يونس بن يعقوب ميگويد از امام جعفر صادق تفسير آيه" وَ لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَكُمُ" را پرسيدم فرمود: من لا تثق به" سفيه كسى است كه مورد اعتماد نباشد. 📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 220 👌 از اين روايات برميايد كه سفيه معنى دارد و از سپردن اموال عمومى و خصوصى به آنها نهى شده است، منتها اين نهى در بعضى از موارد به عنوان تحريم است و در پاره اى از موارد كه درجه سفاهت شديد نيست به معنى كراهت است. ❕در روایات دیگری نیز سفیه بر زنان اطلاق شده است که اموال شوهر خود را در راه عیش و نوش و فساد انگیز صرف می کنند چنان که در تفسير قمى از امام باقر روايت كرده كه در ذيل آيه مورد بحث فرمود ؛ «وقتى مردى تشخيص دهد كه همسرش و يا فرزندش سفيه و انگيز است، نبايد هيچيك از آنها را بر مال خودش مسلط كند، چون خداى تعالى مال را وسيله قوام زندگى او قرار داده، سپس فرمود منظور از" قوام زندگى"، معاش است» 📚تفسیر قمی ج 1 ص 131 ❕بنابراین اگر در روایاتی زنان خوانده شده اند که باید اموال را به آنها نداد ، منظور زنانی هستند که با سفاهت و بلاهت اموال را در امور لغو و باطل و فساد می کنند و شامل تمام زنان نمی شود . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت مظلومانه امام باقر علیه السلام را تسلیت می گوییم . 🔳پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛ 1⃣مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است❗️ ⚫https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1751 2⃣یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1752 3⃣شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛ «فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕ ⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1753 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❓فلسفه عظمت و اهمیت روز در چیست❕چرا این روز این قدر اهمیت دارد ❗️❗️ 💠💠 👌علامه می نویسد ؛ « روز عرفه از اعیاد بزرگ اسلامی است ، و کسی که بتواند این روز را در عرفات باشد ، توفیق بزرگی دارد ، این روز اعمال و دعاهای فراوانی دارد و بهترین عمل در این روز ، است » 📚زاد المعاد ص256 🗯این روز برای تقویت الهی و رابطه عمیق تر با حضرت حق و شناخت صفات جمال و جلال پرودگار بسیار مناسب و مغتم است . 📚مفاتیح نوین ص852 🔷شیخ از علی علیه السلام روایت می کند ؛ « یک یهودی به نزد پیامبر گرامی آمد و از او در باره فلسفه وقوف در عرفات سوال کرد .پیامبر گرامی پاسخ داد که عصر عرفه زمانی است که آدم در آن زمان خداوند را عصیان کرد و خداوند بر امتش وقوف در عرفات و تضرع و دعا را در آن موضع لازم شمرده است و در برابر آن را برای آنها تکفل کرده است و ساعتی که مردم از عرفات باز می گردند ، زمانی است که آدم کلماتی را از خداوند تعلیم دید که بوسیله آن توبه اش نزد خدا پذیرفته شد ، خداوند بابی دارد در آسمان به نام باب توبه و حاجات و رحمت و تفضل و احسان و جود و کرم و عفو ، هیچ کس در جمع نمی شود و تضرع نمی کند مگر آنکه از تمام خصلت های مطرح شده بهره مند می شود » 📚امالی صدوق ص 194 🗯در روایتی دیگر از امام علیه السلام آمده است که وقتی آدم از باغ بهشتي به زمين فرود آمد، چهل روز هر بامداد بر فراز كوه صفا با چشم گريان در حال سجده بود. جبرئيل فرود آمد و پرسيد: چرا مي گريي، اي آدم؟ پاسخ داد چرا نگريم در حاليكه از جوار خداوند به اين دنيا فرود آمده ام؟ جبرئیل گفت به درگاه خدا توبه كن و بسوي او بازگرد. آدم گفت چگونه ؟ 🔷جبرئيل در روز هشتم آدم را به منی برد، آدم شب را در آنجا ماند و صبحگاهان عازم صحراي عرفات شد. جبرئيل هنگام خروج از مكه، احرام بستن و لبيك گفتن را به او آموخت و چون عصر روز عرفه فرا رسيد، آدم را به غسل فرا خواند و پس از نماز عصر، او را به وقوف در دعوت كرد و كلماتي را كه از پروردگار دريافت كرده بود به وي تعليم داد. 🔷 آدم تا غروب آفتاب همچنان دعا ميكرد و با تضرع اشك مي ريخت. وقتي كه آفتاب غروب كرد همراه جبرئيل روانه مشعر شد و شب را آنجا گذراند. صبحگاهان در مشعر بپاخاست و به دعا پرداختتا اينكه سرانجام شد ...» 📚بحار الانوار ج11 ص178 🔶در روایت دیگری از امام باقر علیه السلام آمده است که « امام سجاد علیه السلام در روز جمعی را مشاهده کرد که دست نیاز به سوی مردم دراز کرده و کمک می خواستند . حضرت فرمود وای بر شما آیا از غیر خدا در این روز حاجت می طلبید در حالی که در این روز امید می رود که خداوند حتی شامل بچه هایی شود که در شکم مادران هستند » 📚خصال ج2 ص517 👌 عرفه نیز ارزش و اهمیت بسزایی دارد . پیامبر گرامی فرمود ؛ « دعا در شب عرفه مستجاب است ، و هرکس آن شب را به عبادت احیاء نگه دارد ، پاداش عبادت صد و هفتاد سال را خواهد داشت و آن شب ، شب با قاضی الحاجات است و هرکس در آن شب توبه کند ، توبه اش مقبول است » 📚زاد المعاد ص166 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔دعایی که به امام حسین است و در روز عرفه خوانده میشه چقدر سندیت داره ❗️در مقابل کسانی که این دعا را ساخته و پرداخته و جعلی در طول تاریخ می دانند چطور باید جواب بدیم ❕❕ 💠💠 👌از جمله دعاهايى كه خواندنش در روز عرفه سفارش شده است دعاى معروف و مشهور سالار شهيدان امام حسين عليه السلام است كه از محتواى بسيار با ارزش و بى نظيرى برخوردار است؛ اين دعاى پرفيض، گنجينه اى از معارف اسلامى است كه راه خداشناسى و و بازگشت به او را، به هر خداجوى مسلمانى مى آموزد، و روح را به بالاترين اوج معرفت، مى رساند و مى توان گفت يك دوره عرفان اسلامى در آن درج است. 📚مفاتیح نوین ص 857 ❕بشر و بشير از فرزندان غالب اسدى که اين دو تن را از اصحاب امام حسين عليه السلام به شمار آورده اند و برخى از علماى «علم رجال» بشر بن غالب اسدى را از اصحاب اميرمؤمنان، امام حسن، امام حسين و امام سجاد عليهم السلام دانسته اند (معجم رجال الحديث، جلد 4، صفحه 227) روايت كرده اند كه روز «عرفه» در سرزمين «عرفات» خدمت امام حسين عليه السلام بوديم كه آن حضرت با گروهى از اهلبيت و شيعيان خود، در نهايت خشوع و فروتنى، از خيمه خويش بيرون آمدند و در قسمت چپ كوه جبل الرحمه ( كوه معروفى است در وسط عرفات ) رو به سوى كعبه ايستادند و همانند فقير و نيازمندى كه چيزى طلب كند، دستها را در برابر گرفتند و اين دعا را خواندند ؛ « الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى لَيْسَ لِقَضآئِهِ دافِعٌ، وَلا لِعَطائِهِ مانِعٌ، وَلا كَصُنْعِهِ صُنْعُ صانِعٍ، وَهُوَ الْجَوادُ الْواسِعُ، فَطَرَ اجْناسَ الْبَدائِعِ، واتْقَنَ بِحِكْمَتِهِالصَّنائِعَ ...تا آخر دعا » 🔸این دعا بدون سند و نمی باشد بلکه سيّد بن طاووس در اقبال، صفحه 339 و شيخ كفعمى در بلدالامين، صفحه 251 و علّامه مجلسى در بحارالانوار، جلد 95، صفحه 216 و زاد المعاد ص 173 آن را نقل کرده اند . http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🤔 ❔یک دلیل واضح بر رد نبوت محمد ؛ ⚡️طبق ایه۷رعد کسانی که اسلام را قبول ندارند می گویند چرا محمد بر اثبات ادعاش معجزه نمیاورد؟محمد هم میگه من فقط میدم(معجزه ای هم ندارم) ❔بدون اثبات، ادعایی قبول نیست ❗️❗️ 💠💠 👌آیاتی از قرآن بیان کننده این حقیقت است که پیامبر گرامی در مواردی از آوردن معجزه و اجابت درخواست امتناع می ورزید چنان که می فرماید ؛ « و گفتند ما هرگز به تو ايمان نمى آوريم مگر اينكه چشمه اى از اين سرزمين (خشك و سوزان) براى ما خارج سازد- يا باغى از نخل و انگور در اختيار تو باشد و نهرها در لابه لاى آن جارى سازى- يا قطعات (سنگهاى) آسمان را- آن چنان كه مى پندارى- بر سر ما فرود آرى، يا خداوند و فرشتگان را در برابر ما بياورى- یا خانه اى پر نقش و نگار از طلا داشته باشى، يا به آسمان بالا روى، حتى به آسمان رفتنت ايمان نمى آوريم مگر آنكه نامهاى بر ما نازل كنى كه آن را بخوانيم! بگو منزه است پروردگارم (از اين سخنان بى اساس) مگر من جز بشرى فرستاده خدا مى باشم؟ 🔹اسراء 90_93_یونس77 ❕این سخن در آیات دیگری نیز مورد اشاره قرار گرفته است مانند هود 12_ رعد 7_ انعام 37 1⃣حال برای پاسخ باید توجه داشت که لحن اين آيات نشان مى دهد كه هدف نفى معجزات حقيقى نبوده بلكه هدف، نفى بوده است. ❕توضيح اينكه آنچه وظيفه پيامبران است، اثبات صدق دعوى خود، از طريق معجزات يا طرق ديگر مى باشد، بنابراين هرگاه به قدر كافى معجزه نشان دهند ديگر هيچگونه وظيفه اى در اين رابطه ندارند، پيامبر يك العاده گر نيست كه در جايى بنشيند و هركس از در وارد شود مطابق ميل و سليقه خود پيشنهاد معجزه اى كند، و پيش از مشاهده آن اگر مايل بود باز پيشنهاد ديگرى مطرح كند، و قوانين و سنن آفرينش را به بازى بگيرد، و بعد از اين همه نيز دعوت پيامبر را بپذيرد يا اگر ميلش اقتضا نكرد به بهانه اى شانه خالى كند. 💠به تعبير ديگر، او مأمور است كه معجزات را براى حق جويان و حق طلبان به مقدار اتمام حجت ارائه دهد، ولى هرگز ندارد به معجزات اقتراحى يعنى معجزاتى را كه بهانه جويان، مطابق هوسهاى خود نه براى تحقيق حق، بلكه به خاطر بدست آوردن دستاويزى براى فرار از حقيقت پيشنهاد مى كنند پاسخ گويد. 👌نوع پيشنهادهايى كه در نخستين آيه، مطرح شده دليل بسيار روشنى براى اين موضوع است، از يكسو مى بينيم تقاضاى معجزه كردند! در حالى كه براى افراد حقجو يك معجزه كافى است. 🔹از سوى ديگر معجزاتى طلبيدند كه بعضاً مايه نابودى آنها بود، مثلًا گفتند: «ما ايمان نمى آوريم تا سنگهاى آسمانى را آنچنان كه مى پندارى بر سر ما فرود آرى»! 🔸واضح است هيچ انسان معجزه اى را كه مايه نابودى او شود نمى طلبد، زيرا هدف از معجزه ايمان است نه مرگ و نابودى. 🔹از سوى سوّم امورى را كه مى طلبيدند كه اصلًا محال بوده، مثل اينكه پيشنهاد كردند بايد خدا و فرشتگان را در برابر ما بياورى! 👌واضح است كه خداوند ندارد كه از آنجا برخيزد و نزد اين بهانه جويان آيد. 🔷از سوى چهارم بعد از تقاضاى معجزه اى كه خودشان مطرح كرده بودند با صراحت مى گويند اگر اين كار را هم انجام دهى از تو نمى پذيريم تا فلان كار ديگر را انجام دهى! «گفتند ما به تو نمى آوريم تا به آسمان بالا روى، و اگر به آسمان بالا روى باز ايمان نمى آوريم مگر اينكه نامهاى (از سوى خدا) بر ما نازل كنى كه آن را بخوانيم» 👌با توجه به آنچه گفته شد به وضوح مى فهميم كه هدف آنها چيزى جز معجزات اقتراحى نبوده است، و هيچ پيامبرى نيست كه در مقابل اين گونه درخواستها تسليم گردد. 💠ادامه پاسخ 👇👇👇 @Rahnamye_Behesht
💠ادامه 👇👇👇 👌جالب اينكه در بسيارى از حوادث تاريخى مربوط به عصر ظهور انبيا مخصوصاً پيغمبر اسلام مى خوانيم كه كفار بعد از مشاهده معجزات براى فرار از زير بار مسئوليت و عدم تسليم در مقابل آنها به بهانه «» متوسل مى شدند، همان كارى كه فرعون و فرعونيان در برابر موسى داشتند كه حتى بعد از مشاهده غلبه موسى به تنهايى بر آن همه ساحران ورزيده و ماهر و ايمان ساحران كه نشانه روشنى بود بر اعجاز موسى و اتكاى آن به نيروى الهى، باز دست از سخن خود برنداشتند و گفتند «او رييس شما ساحران است» و اينها همه يك توطئه است! انَّهُ لَكَبِيرُكُمْ الَّذِى عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ (طه 71) 👌و در آيه 25 انعام مى فرمايد ؛ «آنها چنان لجوجند كه اگر هر نشانه و معجزه اى را ببينند ايمان نمى آورند» و نيز در آيه 51 عنكبوت در پاسخ تقاضاى آنها كه معجزات مختلفى را طلب مى كردند با مى گويد ؛ «آيا براى آنها كافى نيست كه اين كتاب آسمانى را بر تو نازل كرديم كه پيوسته بر آنها تلاوت مى شود». ❕مفهوم اين سخن آن است كه معجزه بايد براى اثبات حقانيّت دعوت پيامبر باشد و اين كتاب آسمانى قرآن بهترين سند و آيت است، بنابراين چرا آنها اصرار براى معجزات پى در پى دارند. 2⃣مسلّماً معجزات در واقع كار خداست و پيامبران هر معجزه اى داشته باشند به اذن و فرمان اوست، ولى گاه اين تصور براى گروهى از مردم پيدا مى شده كه پيامبران در زمينه معجزات فعّال ما يشاء هستند و هرچه بخواهند انجام مى دهند، اين امر زمينه غلوّ را درباره انبيا فراهم مى ساخته، و اى بسا سبب مى شده كه مردم آنها را همچون خدا بدانند، به همين دليل گاه و پيامبران الهى تسليم پيشنهاد معجزات نمى شدند و مى گفتند اين كار از ناحيه ما نيست، بلكه منوط به اذن و فرمان خداست و بايد ببينيم او چه اراده كرده است. 👌شاهد اين سخن آنكه در آيه 38 رعد مى خوانيم ؛ «هيچ پيامبرى نمى تواند آيت و معجزه اى بياورد مگر به فرمان خدا». 🔸همين معنا به وضوح در سوره انعام آيه 109 نيز آمده است، مى فرمايد: «آنها با نهايت اصرار سوگند به خدا ياد كردند كه اگر نشانه يا معجزه اى براى آنها بيايد حتماً به آن ايمان مى آورند، بگو معجزات از ناحيه خدا است (و در اختيار من نيست به علاوه) شما نمى دانيد كه آنها پس از آمدن معجزات (باز) ايمان نمى آورند». ❕اين آيه از يك سو آنها را در امر تقاضاى معجزات روشن مى سازد، و از سوى ديگر وابستگى معجزات را به اراده مطلقه پروردگار. 📚پیام قرآن ج 7 ص 284 👌آخرين سخن در اين زمينه اينكه قرآن مجيد خارق عادات و معجزات فراوانى براى انبياى سلف بيان كرده است مسلماً پيامبر اسلام نمى توانسته است اين معجزات را در كتاب آسمانيش ذكر كند و از طريق وحى الهى از آنها پرده بردارد بى آنكه خودش چيزى از آنها را ارائه دهد، در حالى كه خود را به عنوان خاتم انبيا و بزرگترين آنها به مردم معرفى مى كند، و آيين خويش را آيين جاودانى و برترين آيينها. ❔چگونه مردم قانع مى شوند كه انبياى ديگر آن همه معجزات داشتند و پيامبر اسلام با آن همه مقام و معجزه اى همچون آنها نداشته است. 🔹اين تحليل نشان مى دهد كه پيامبر اسلام غير از قرآن مجيد معجزات چشمگير ديگرى كه بى شباهت به معجزات انبياى سلف نبوده داشته است، آياتى از قرآن نيز گواه بر اين موضوع است كه جهت آگاهی نمایه ها و پاسخ های گذشته را مطالعه فرمایید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1754 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1756 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1758 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman
🌺فرا رسیدن عید سعید قربان را تبریک می گوییم . 🌹پرسش و پاسخ های مربوط به عید قربان ؛ 1⃣دریکی ازکانال های ضد دین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1715 2⃣ درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند آیا مصلحتی در این قربانی کردن است❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1720 3⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1721 4⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1725
🤔 ❔چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕ 💠💠 👌یکی از شاخه های توحید خداوند ، توحید در است .خداوند مالک حقیقی همه موجودات است و می تواند در جان و مال تمام انسان ها تصرف کند ،زیرا وقتی خالق همه اشیاء او است طبعا مالک همه اشیاء نیز ذات مقدس او است. 📚تفسیر نمونه ج27 ص449 🔶خداوند در آیات به این حقیقت اشاره کرده است و می فرماید: « هر چه در آسمانها و زمین است از اوست» 🔷بقره116-255-284- ال عمران 109- 129- نسائ126- ❗️« آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است از آن خداست» 🔶مائده 17- انعام 12- توبه116 ❕بر پایه همین مالکیت است که خداوند در هر روز جان هزاران انسان را بر اساس نزد خود می گیرد و کسی هم حق اعتراض به او را ندارد چرا که در مملوک خود تصرف می کند . ❕خداوند بر اساس همین مالکیت و بر اساس مصالح و حکمت هایی ابرهیم را مامور به کشتن فرزند میکند و چون این فرمان ، فرمانی از ناحیه مالک انسانها بوده است ، ابراهیم نیز از اطاعت کردن بود اگر چه امری که به ابراهیم شد یک امر امتحانی بود و در اوامر امتحانی اراده به اصل عمل تعلق نگرفته است بلکه هدف آن است که روشن شود شخص مورد آزمایش تا چه اندازه آمادگی اطاعت فرمان را دارد و این در جایی است که شخص مورد آزمایش از اسرار پرده آگاه نباشد . 📚تفسیر نمونه ج19 ص 121 👌یکى از اسرار قربانی کردن در روز عید قربان نیز زنده کردن خاطره بزرگ مرد الهى و قهرمان توحید، حضرت ابراهیم خلیل مى باشد 🗯جریان فداکارى ابراهیم خلیل در این بود که خداوند براى تکمیل روح و و اثبات لیاقت و پایه فدا کارى وى به او دستور داد تا فرزند فوق العاده عزیز خود را در سرزمین «منا» در راه خدا قربانى نماید البتّه این فرمان جنبه آزمایشى داشت و براى اثبات شایستگى آن مرد الهى بود و لذا، هنگامى که وى آماده اطاعت گردید، دستور آمد که به جاى فرزند خویش، را ذبح نماید. 🔶آمادگى و مهیّا گشتن وى براى اطاعت دستور خداوند ثابت کرد که روح اخلاص و اطاعت، روح جانبازى و فداکارى، در او آن چنان قوى و نیرومند است که مى تواند در پرتو ایمان، بر هر چیز حتّى بر عواطف و احساسات عمیق و ریشه دار پدرانه پیروز آید و براى یک هدف عالى و معنوى، از فرزند خویش بگذرد; اگر چه سرانجام فقط ذبح کرد. 🗯زائران خانه خدا با کشتن گوسفندى در سرزمین «منى» و دیگران با قربانی کردن خاطره اخلاص و قدرت ایمان و پایه فداکارى او را در دل ها زنده مى سازند و از این رهگذر به یکدیگر درس فداکارى و جانبازى مى آموزند و گویا عملا چنین مى گویند که مرد خدا کسى است که در راه خدا از همه چیز بگذرد - چنان که آن مرد بزرگ گذشت - این گوشه اى از اسرار قربانى روز «منى» است . 📚پاسخ به پرسشهای مذهبی ، ص334 http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185 https://sapp.ir/poorseman