eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️پاسخ معاند را که مطالبه فدک توسط فاطمه صدیقه سلام الله علیها را حمل بر دنیا پرستی ایشان می کند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3384
چرایی اعلان عمومی ولایت در غدیر خم و ابلاغ ولایت ائمه قبل از واقعه غدیر 🤔 ❓طبق روايت اصول كافى : پيامبر ﷺ در حجة الوداع (در مكه) سخنرانى كرد وفرمودند : اى مردم ، به الله قسم، من هر چيزى كه شما را به بهشت نزديك كند و از دوزخ دور كند براى شما تبليغ كردم 📙 كتاب اصول كافى ج2 ص74 متن عربي روايت :يا أيها الناس والله ما من شيء يقربكم من الجنة و يباعدكم من النار إلا وقد أمرتكم به مازندرانى : منظور آداب اسلام و عقايد حق اسلامى و اخلاق نيك و اعمال صالحه است 📙 كتاب شرح كافى مازندرانى ج8 ص235 شيعيان اعتقاد دارند امامت ائمه بعد از اتمام حجة الوداع و در غدير تبليغ شد در صورتيكه پيامبرﷺ در حج و در مكه قسم ياد ميكند و ميفرمايد من هر آنچه كه شما را به بهشت نزديك كند براى شما تبليغ كردم ❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقد نیستیم که امامت علی علیه السلام بعد از حجه الوداع و در غدیر تبلیغ شد , بلکه طبق نصوص مسلم اهلسنت پیامبر گرامی بارها و بارها قبل از واقعه غدیر نیز امامت علی ع را بیان کرده بود که در ذیل به بخشی از این نصوص اشاره کرده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3471 👌بنابراین اگر پیامبر گرامی ص در حجه الوداع می فرماید هر آنچه که شما را به بهشت نزدیک می کند بیان کردم , این بیان کردن شامل نصوص ولایت و امامت هم می شود . ❕گذشته از آنکه در خود حجه الوداع نیز در مواردی پیامبر گرامی اسلام متذکر ولایت اهلبیت علیهم السلام می شدند و مثلا حدیث ثقلین را در برخی از مساجدی که حضور داشتند بازگو می کردند , چنان که ترمذی عالم بزرگ اهلسنت نقل می کند كه جابر گفت ؛ « هنگام حج پیامبر ( در حجه الوداع ) در روز عرفه، رسول خدا را در حالى كه سوار بر ناقه قصوى خود بود، مشاهده كردم كه به ايراد خطابه پرداخته و شنيدم كه فرمود ؛ « اى مردم! همانا در ميان شما اثرى از خود باقى گذاشته‏ ام كه اگر از آن اثر، كمال پيروى را داشته باشيد، هرگز گمراه نخواهيد شد و آن كتاب خدا و اهل بيت من است‏ » " رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ فِي حَجَّتِهِ يَوْمَ عَرَفَةَ، وَ هُوَ عَلَى نَاقَتِهِ الْقَصْوَاءِ يَخْطُبُ، فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمْ مَا إِنْ أَخَذْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي؛ أَهْلَ بَيْتِي». " 📚سنن ترمذی ج 5 ص 478 ❕همینطور ایشان در مسجد خيف در مني در حجة الوداع نیز حدیث ثقلین و لزوم پیروی از اهل بیت علیهم السلام را اعلام کردند ؛ 📚ينابيع الموده، ص 34 ❕یا مرحوم علی بن ابراهیم نقل می کند : " پيامبر اكرم در حجة الوداع در مسجد خيف فرمود من جلوتر از شما ميروم و شما پس از آن در حوض كوثر پيش من خواهيد آمد، حوضى كه به اندازه فاصله ديد چشم من و ضعفاء است در آنجا قدح‏هائى از نقره به تعداد ستارگان است. من از شما بازخواست خواهم نمود راجع به دو امانت گران پرسيدند دو امانت گران چيست فرمود امانت بزرگتر كتاب خداست كه از يك جانب بدست خدا و از جانب ديگر بدست شما است چنگ بزنيد به آن هرگز گمراه نخواهيد شد و منحرف نمى‏شويد امانت دوم اهل بيت و عترت منند خداوند بمن خبر داده كه آن دو از هم جدا نخواهند شد تا در حوض بر من وارد شوند چون اين دو انگشت من. هر دو انگشت سبابه را بهم نزديك نمود " "قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِي حِجَّةِ الْوَدَاعِ فِي مَسْجِدِ الْخَيْفِ «إِنِّي فَرَطُكُمْ «3» وَ إِنَّكُمْ وَارِدُونَ عَلَيَّ الْحَوْضَ، حَوْضٌ عَرْضُهُ مَا بَيْنَ الْبَصْرَةِ وَ صَنْعَاءَ، فِيهِ قُدْحَانٌ مِنْ فِضَّةٍ عَدَدَ النُّجُومِ أَلَا وَ إِنِّي سَائِلُكُمْ عَنِ الثَّقَلَيْنِ- قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا الثَّقَلَانِ قَالَ كِتَابُ اللَّهِ الثَّقَلُ الْأَكْبَرُ طَرَفٌ بِيَدِ اللَّهِ وَ طَرَفٌ بِأَيْدِيكُمْ- فَتَمَسَّكُوا بِهِ لَنْ تَضِلُّوا وَ لَنْ تَزِلُّوا- وَ الثَّقَلُ الْأَصْغَرُ عِتْرَتِي وَ أَهْلُ بَيْتِي فَإِنَّهُ قَدْ نَبَّأَنِي اللَّطِيفُ الْخَبِيرُ- أَنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ كَإِصْبَعَيَّ هَاتَيْنِ وَ جَمَعَ بَيْنَ سَبَّابَتَيْه‏ ... " 📚تفسیر قمی ج ١ ص ٣ ❕ابن حجر عالم بزرگ اهلسنت مي‌گويد ؛ «حديث ثقلين طرق زيادي دارد كه آن را بيش از بيست نفر از صحابه نقل كرده اند. در بعضي از آن طرق آمده است ، پيامبر در حجةالوداع، سرزمين عرفه به كتاب و عترت سفارش نمود. در برخي به غدير خم اشاره شده است. در دسته اي ديگر بعد از بازگشت از طائف آمده است. و هيچ گونه تناقي بين اين‌ها نيست؛ زيرا مانعي نيست كه رسول خدا در مكان‌هاي متعددي به ثقلين سفارش كرده باشد » " اعلم أن لحديث التمسك بذلك طرقا كثيرة وردت عن نيف وعشرين صحابيا ..." 📚الصواعق المحرقه ص ١٥٠ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌بنابراین پیامبر گرامی در حجه الوداع نیز در برابر جمع های محدود صحابه که در برخی مساجد می توانستند اجتماع کنند , متذکر ولایت علی و اهلبیت علیهم السلام می گردید , اما برای آنکه حجت را بر همگان و تمام افراد از تمام نقاط سرزمین اسلامی تمام کند و ولایت علی ع را به گوش همه مردم از همه مناطق برساند , واقعه غدیر را ایجاد کردند و در یک اعلان عمومی در برابر تمام طوائف مسلمین از تمام نقاط سرزمین اسلامی متذکر ولایت علی ع را متذکر شدند و از همه آنها بیعت نیز گرفتند تا ولایت علی ع مستحکم تر از همیشه گردد , چنان که علامه مجلسی می نویسد : " خداوند عالميان مى‏دانست كه اگر از غدير خم در گذرند متفرق خواهند شد بسيارى از مردم بسوى شهرها و واديهاى خود، پس حق تعالى خواست كه در اين موضع ايشان جمع شوند كه همه ايشان نص بر حضرت امير المؤمنين عليه السّلام را بشنوند و حجت بر ايشان در اين باب تمام شود و كسى از مسلمانان را عذرى نماند " 📚حیاه القلوب ج ٤ ص ١٣٩٠ ❕در ذیل در رابطه جمعیت عظیم مسلمین در واقعه غدیر خم توضیحات کافی را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1308 ❕بر همین اساس برخی از علما در رابطه با ویژگی و امتیازات حدیث غدیر می نویسند : " در غدير آن چه را كه رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله از ابتداى بعثتش به صورت پراكنده درباره حضرت على عليه السلام فرموده بود جمع كرده و يك جا بيان نمود. ❕افزون بر آن، غدير ويژگى‏هايى را درخود جاى داد كه پيش از آن در تبليغ‏هاى ديگر پيامبر نبود. و بدين سان از اهميت فوق العاده‏اى برخوردار گرديد كه اهتمام و عنايتى خاص را در تمام جوانب مى‏طلبيد : 1⃣از جمله اين ويژگى ها صراحت كلام پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله و روشنى مقصود ايشان بود، تا آن جا كه حضرت به كلام تنها اكتفا نفرموده و عملًا نيز مقصود خود را معرفى نمودند. 2⃣ ايشان در همان حال كه سخن خود را مى‏فرمودند، دست على عليه السلام را كه در جانب راستش ايستاده بود گرفته و بالا بردند و با اين عمل نيز شخص مورد نظر خود را به همگان نشان دادند. 3⃣از ديگر خصوصيات اين تبليغ نزديك بودن زمان آن به وفات پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه وآله و اطلاع خود حضرت از اين امر بود.آن بزرگوار در ضمن خطبه‏اش فرمود: يوشك أن ادعى فاجيب ...؛ من به زودى به سوى پروردگارم دعوت مى‏شوم كه آن را خواهم پذيرفت .... پوشيده نيست كه اين گونه سخن در چنين موقعيتى، تأثير عميقى بر حاضران گذاشته و حجت را بر همگان تمام و هر عذر و بهانه‏اى را از آنان مى‏ستاند. 4⃣هم‏چنين از ديگر امتيازات ماجراى غدير، وقوع آن در ميان جمعيت بى‏نظيرى از مسلمانان بود. پيامبر صلى اللَّه عليه وآله از مدتى قبل اين حج را آخرين حجشان اعلام فرموده بودند؛ در نتيجه گروه‏هاى بسيارى از مسلمانان به مدينه آمده تا براى آخرين بار همراه پيامبرشان به حج مشرف شوند و عده زيادى نيز در هنگام مناسك به ايشان پيوستند تا از فيض همراهى با رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله بهره برند و در نهايت جمعيتى را رقم زدند كه جز خداى متعال شمارشان را نمى‏دانست. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله به همراه اين خيل عظيم مناسك حج را به پايان رسانده و راه بازگشت پيش گرفتند و چون به منطقه غدير خم كه محل جدايى راه‏هاى اهل مدينه از مصريان و عراقيان بود رسيدند، توقف نموده و به انتظار نشستند تا آنان كه عقب مانده بودند برسند. هم‏چنين امر فرمودند تا آنان كه جلو رفته‏اند نيز بازگردند. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه وآله پس از اقامه نماز برخاستند و خطبه مفصلى خواندند و بدين سان سخن خود را به گوش تمامى آنان رساندند. 5⃣بعد از خطبه آن بزرگوار اين آيه نازل شد: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَرَضيتُ لَكُمُ اْلإِسْلامَ دينًا»؛ " امروز دين شما را برايتان كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را آيين شما پذيرفتم. " 6⃣هم‏چنين از ديگر نكات ممتاز اين تبليغ تبريك و تهنيت گفتن آن جماعت بر اميرالمؤمنين عليه السلام است. البته از نخستين كسانى كه براى اين امر، قدم پيش گذاشتند ابوبكر و عمر بودند! ... در حالى كه مى‏گفتند: بخٍ بخٍ لك يابن أبي طالب، أصبحت وأمسيت مولاي ومولى كلّ مؤمنٍ ومؤمنة؛ " خوشا به حال تو اى پسر ابوطالب كه مولاى ما و مولاى هر مرد و زن مؤمن شدى. " 7⃣ نيز از نكات خاص اين تبليغ پيامبر صلى اللَّه عليه وآله شعرى بود كه حسّان بن ثابت با اجازه خواستن از آن حضرت سرود و در وصف ولایت علی ع شعر سرود . 📚غدیر آخرین جایگاه اعلام عمومی , میلانی , ص ٤٢ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است افسانه به صلیب کشیدن عیسی مسیح ع در مذهب تشیع تکرار شده است را در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2835
❕وهابی جاهل مدعی شده است که امامان شیعه از پیامبر اسلام هم آگاه ترند زیرا امامان علم غیب دارند اما قرآن می گوید پیامبر اسلام علم غیب ندارد , در ذیل پاسخش را داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3268 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2699
پاسخ به دو اشکال وهابی پیرامون آیه مباهله 🤔 ❓آيا در آيه مباهله حضرت علی همچون نفس پیامبر است ؟ چرا روافض بقيه آيه و آيات ديگر را نمیخوانند ؟ ⭕️ در اين آين در مورد نصارای نجران واژه انفسكم به كار رفته . آيا مردان نصاری طبق اين آيه در يك درجه و مقام بودند ؟ و نفس يكديگر بودند ؟ ◀️ ﻓَﻤَﻦْ ﺣَﺎﺟَّﻚَ ﻓِﻴﻪِ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﻣَﺎ ﺟَﺎﺀَﻙَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢِ ﻓَﻘُﻞْ ﺗَﻌَﺎﻟَﻮْﺍ ﻧَﺪْﻉُ ﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻛُﻢْ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻛُﻢْ ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻨَﺎ 👈ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻧَﺒْﺘَﻬِﻞْ ﻓَﻨَﺠْﻌَﻞْ ﻟَﻌْﻨَﺖَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻜَﺎﺫِﺑِﻴﻦَ ‏( ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ 61 ) ⭕️ آيا در اين آيه صحابه نفس پیامبر هستند ؟ ◀️ ﻟَﻘَﺪ ﺟَﺎﺀﻛُﻢ ﺭَﺳُﻮﻝٌ 👈ﻣِّﻦ ﺃَﻧﻔُﺴِﻜُﻢ ‏( ﺍﻟﺘﻮﺑﺔ 28 ‏) ⭕️ آیا در اين آيه زنان پیامبر نفس او هستند ؟ ◀️ ﻭَﻣِﻦْ ﺁَﻳَﺎﺗِﻪِ ﺃَﻥْ ﺧَﻠَﻖَ ﻟَﻜُﻢْ 👈ﻣِﻦْ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻜُﻢْ ﺃَﺯْﻭَﺍﺟًﺎ ﻟِﺘَﺴْﻜُﻨُﻮﺍ ﺇِﻟَﻴْﻬَﺎ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﺑَﻴْﻨَﻜُﻢْ ﻣَﻮَﺩَّﺓً ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔً ‏( الروم 21 ‏) ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند می فرماید : " فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ " هر گاه بعد از علم و دانشى كه (در باره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجه و ستيز برخيزند، به آنها بگو:" بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما نفوس خود را دعوت كنيم، شما هم نفوس خود را , آن گاه مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. " ( آل عمران ٦١ ) 👌مطابق روایات متواتر فریقین , مقصود از " نساءنا " فاطمه س و مقصود از " ابناءنا " , حسنین و مقصود از " انفسنا " علی علیهم السلام است , چنان که در صحيح مسلم در كتاب فضائل الصحابة در باب فضائل على بن ابيطالب عليه السلام از سعد بن ابى وقاص نقل شده كه معاويه به سعد گفت: " چرا ابوتراب (على عليه السلام) را سب و دشنام نمى‏دهى؟ گفت: من سه سخن از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به ياد دارم كه به خاطر آنها نمى‏توانم على عليه السلام را دشنام دهم! و اگر يكى از آنها براى من باشد بهتر از تعداد زيادى اشتران سرخ مو است- اين حيوان از گرانبهاترين سرمايه‏هاى عرب محسوب مى‏شد- سپس داستان حديث منزلت (در جنگ تبوك) و داستان پرچم‏ دادن به دست على عليه السلام در جنگ خيبر را ذكر مى‏كند، و بعد مى‏افزايد: «وَ لَمّا نَزَلَت هذِه الآيَةُ قُل تَعالَوا نَدعُ ابنائَنا وَ ابنائَكُم دَعا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله عَليّاً وَ فاطِمَةَ وَ حَسَناً وَ حُسَينا فَقالُ: اللّهُمَّ هؤُلاءِ اهلى»: «هنگامى كه آيه مباهله نازل شد؛ رسول خدا صلى الله عليه و آله على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام را فرا خواند. سپس عرض داشت: خداوندا اينها اهل‏بيت من هستند». (و مصداق اين آيه‏اند) " 📚صحيح مسلم، جلد 4 صفحه 1871، حديث شماره 32، باب 4. ❕در ذیل در مورد اسناد و دلالت آیه توضیحات بیشتری داده ایم : 🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1319 👌بنابراین منظور از «أنفسنا» در آيه مباهله، شخص حضرت على عليه السلام است. اين كه پيامبر صلى الله عليه و آله، على عليه السلام را جان خود خوانده، و او را «نفس» خويش خطاب كرده، آيا معناى حقيقى مراد است، يا تنزيل مقامى منظور است؟ ❕بدون شك معناى حقيقى منظور نيست؛ يعنى «على» پيامبر نيست! بلكه منظور اين است كه على عليه السلام در فضائل و كمالات و مقامات همچون پيامبر است لذا چون نفس و جان پیامبر شده است , در شجاعت و رشادت و شهامت و تقوا و ايثار و خلاصه تمام كمالات و مقامات مانند پيامبر اسلام است. نتيجه اين كه على عليه السلام در مقامات و كمالات نازل منزله پيامبر صلى الله عليه و آله و تالى‏تلو اوست. ❕با توجّه به اين مطلب اگر قرار باشد پس از پيامبر صلى الله عليه و آله خليفه و جانشينى براى آن حضرت از سوى خداوند انتصاب شود، يا امّت اسلامى كسى را براى اين منظور انتخاب كنند، آيا نبايد شخصى را انتخاب كنند كه همطراز پيامبر، يا در مرحله بعد از آن حضرت باشد؟ 👌آيا نبايد شخصى منتخب مردم يا منصوب الهى باشد كه در فضائل و كمالات، مخصوصاً تقوا و عصمت، همچون پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله باشد؟ 📚آيات ولايت در قرآن، ص: 209 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕روزى مأمون به امام رضا عليه السلام گفت: بزرگ‏ترين فضيلت امير مؤمنان على عليه السلام در قرآن كدام است؟ 👌امام رضا عليه السلام جواب داد: "فضيلتى كه آيه مباهله بر آن حكايت دارد . در پى نزول اين آيه رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله، حسن، حسين، فاطمه و اميرالمؤمنين عليهم السلام را فراخواند. آن‏ها به حكم خداوند متعال در جايگاه فرزندان، زنان و نفس ايشان قرار داشتند. ❕مشخص است كه هيچ يك از بندگان خداى سبحان برتر و شريف‏تر از رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله نيست. از همين رو مى‏بايست از كسى كه به حكم خداوند سبحان نفس رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله است، احدى برتر نباشد. ❓مأمون گفت: مگر نه اين است كه خداوند «أَبناء و نِساء» را به صورت جمع بيان كرده، ولى پيامبر تنها دو پسر و دخترش را فراخوانده است. چرا احتمال نمى‏دهيد كه منظور از «نفس»، خود ايشان باشد. بنابراين، آن چه گفتيد نمى‏تواند فضيلت اميرالمؤمنين عليه السلام را نشان دهد؟! امام رضا عليه السلام در پاسخ او فرمود: " ليس بصحيح ما ذكرت ... وذلك أنّ الداعي إنّما يكون داعياً لغيره، كما يكون الآمر آمراً لغيره، ولا يصحّ أن يكون داعياً لنفسه في الحقيقة، كما لا يكون آمراً لها في الحقيقة، وإذا لم يدعُ رسول اللَّه صلّى‏ اللَّه عليه وآله رجلًا في المباهلة إلّاأمير المؤمنين عليه السلام، فقد ثبت أنّه نفسه التي عناها اللَّه تعالى‏ في كتابه، وجعل حكمه ذلك في تنزيله؛ " " آن چه مى‏گويی درست نيست؛ چرا كه دستور دهنده و دعوت كننده صرفاً به غير از خود مى‏تواند دستور دهد و او را به چيزى دعوت كند و درست نيست اين عمل را در مورد نفس خود انجام دهد. با اين توصيف چون رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله در روز مباهله از بين اصحاب، تنها امير مؤمنان على عليه السلام را با خود همراه كرد، بنابراين، وى مقصود از نفس پيامبر صلى اللَّه عليه وآله است كه خداى متعال در قرآن از او سخن گفته و شايستگى آن بزرگوار را براى مباهله اثبات كرده است. مأمون گفت: پاسخ قانع كننده‏اى بود. " 📚الفصول المختارة من العيون والمحاسن: ص ٣٨ _ بحار الانوار ج ١٠ ص ٣٥٠ ❕پاسخ به دو اشکال سطحی وهابی : 1⃣آیه خطاب به پیامبر گرامی دستور می دهد که بگوید ما از نفوس خود یعنی كسانى كه به منزله جان ما هستند دعوت مى‏كنيم، شما هم از نفوس خود و کسانی که به منزله جانتان هستند دعوت كنيد، سپس مباهله مى‏كنيم‏ , بنابراین اشکالی از این جهت وارد نیست . 2⃣وهابی دو آیه ای را که در آن تعبیر " من انفسکم " به کار رفته است را مورد استدلال قرار داده است تا نفس بودن امیر مومنان برای پیامبر گرامی را زیر سوال ببرد , خداوند می فرماید : " لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ " " رسولى از خود شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است، و اصرار به هدايت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است. " ( توبه ١٢٨ ) ❕" وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون‏ " " و از نشانه‏هاى او اينكه همسرانى از جنس خود شما براى شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند. " ( روم ٢٢ ) ❓سوال وهابی این است که آیا می توان با توجه به آیات مذکور بگوییم که ما نفس پیامبر هستیم یا همسران نفس مردان هستند ❗️ 👌وهابی توجه ندارد که در دو تعبیر فوق با استفاده از " من جاره " از تعبیر " من انفسکم " استفاده شده است و یکی از معانی " من جاره " , بیان جنس است : " الثالث: بيان الجنس " 📚مغني اللبيب، ج‏1، ص: 319 ❕یعنی خداوند می گوید که پیامبر از جنس خودتان است و بشر است و مثلا فرشته نیست یا همسرانی از جنس خودتان برایتان آفریده است . 👌اما در آیه مباهله نیامده است کسانی را برای مباهله همراه خود بیاوریم که " من انفسنا " و از جنس خودمان باشند , بلکه آیه بدون " من " جاره آمده و با صراحت گفته است کسانی را برای مباهله بیاوریم که نفس و جان ما هستند " انفسنا " ❕بنابراین قیاس کردن دو آیه مذکور با آیه مباهله اشتباه و ناشی از بیسوادی است . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❗️این که امیر مومنان ع نفس و جان پیامبر است , در روایات متعددی از منابع اهلسنت هم تاکید شده است . 👌حاکم نیشابوری به سند خود، از «عبد الرحمن بن عوف» نقل كرده است که گوید : "پس از آنكه رسول خدا مكه را فتح كرد، از آن جا به طائف عزيمت فرمود و مدت هشت شبانه روز يا نه شبانه روز آن جا را به محاصره خويش در آورد. پس از آنكه محاصره به پايان رسيد و طائف را فتح كرد، خطاب به مردم فرمود: من دوستار شما هستم و سفارش مى‏كنم تا از هيچگونه خيرى نسبت به خاندان من دريغ نداشته باشيد و وعده‏گاه ما فرداى قيامت در كنار حوض كوثر است. به خدائى كه جان من در دست اوست، بر شماست كه نماز به پاى داريد و زكات بپردازيد و در غير اين صورت، مردى را بر شما بر مى‏انگيزانم كه از من است و يا نفس من است تا گردن جنگجويان شما را بزند... ❕مردم طائف گمان مى‏كردند آن مرد كه پيغمبر اكرم به وى اشاره كرده است، «ابو بكر» يا «عمر» است. رسول خدا براى دفع توهّم ايشان و بر خلاف انتظار آنان، دست على عليه السّلام را گرفت و گفت: آن مرد كه از من است يا نفس من است، اين فرد مى‏باشد. " "حاكم» گويد: سند اين حديث «صحيح» است. " " افتتح رسول اللَّه صلى اللَّه عليه ( وآله ) وسلم مكة ثم انصرف إلى الطائف فحاصرهم ثمانية أو سبعة ثم أوغل غدوة أو روحة ثم نزل ثم هجر ثم قال : أيها الناس إنى لكم فرط وإنى أوصيكم بعترتى خيرا ، موعدكم الحوض والذى نفسى بيده لتقيمن الصلاة ولتؤتن الزكاه أو لأبعثن عليكم رجلا منى - أو كنفسى - فليضربن أعناق مقابليهم .... فرأى الناس أنه يعنى أبا بكر أو عمر فأخذ بيد على عليه السلام فقال : هذا " 📚المستدرک علی الصحیحین ج ٢ ص ١٢٠ ❕یا نقل می کنند که خطاب به گروهی دیگر فرمود : " لأبعثن اليكم رجلا هو عندى كنفسى " يا مردى را كه در نزد من است و مانند خود من است، به سوى شما مى‏فرستم‏ " 📚الکشاف , زمخشری , ج ٤ ص ٣٦٠ ❕این مضمون را دیگران از علمای اهلسنت هم نقل کرده اند : 📚کنزالعمال ج ٦ ص ٤٠٥ _ الصواعق المحرقه ص ٧٥ _ مجمع الزوائد هیثمی ج ٩ ص ١٣٤ _ خصائص نسائی ص ١٩ _ الریاض النضره , ج ٢ ص ١٦٤ _ الاستیعاب , ج ٢ ص ٤٦٤ ❕در روایت دیگری از «عمرو بن عاص» نقل می کنند که گوید : "هنگامى كه از غزوه ذات السّلاسل باز مى‏گشتم با خود مى‏پنداشتم كسى محبوبتر از من در پيشگاه رسول خدا نمى‏باشد از رسول خدا پرسيدم: كداميك از مردم در نزد شما محبوبتر از ديگران است؟ ( پیامبر از عده‏اى یاد کرد ) تا آن جا كه «عمرو عاص» مى‏گويد: "در ميان اين عده‏اى كه بر شمرديد از على ياد نكرديد؟! رسول خدا توجهى به اصحاب كرد و فرمود: اين مرد از نفس من (خود من) است. مى‏پرسد كه آيا كسى از اصحاب محبوب‏تر از خود من مى‏باشد؟ " " ما قدمت من غزوة ذات السلاسل - وكنت أظن أن ليس أحد أحب إلى رسول اللَّه صلى اللَّه عليه ( وآله ) وسلم منى - فقلت : يا رسول اللَّه أى الناس أحب اليك... قلت : یا رسول اللَّه فأين على ؟ فالتفت إلى أصحابه فقال : إن هذا يسألنى عن النفس " 📚کنزالعمال ج ١٣ ص ١٤٢ _ المناقب خوارزمی ص ١٤٨ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🌸به مناسبت فرا رسیدن سالروز عید مباهله کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ 👌پرسش و پاسخ ها در مورد مباهله ؛ 1⃣نزول آیه مباهله در شان اهل بیت چگونه دلالت بر عظمت و مقام آن بزرگواران دارد ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1319 2⃣اهل سنت می گویند منظور از انفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای مباهله میخ‌وانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3251 3⃣آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗️کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1321 5⃣یکی سنی اشکال کرد که چگونه آیه مباهله شامل اهل بیت می شود در حالی که تعابیر « ابناءنا» _ نساء نا _ انفسنا در آیه مباهله است چگونه شامل حسنین یاحضرت زهرا یا امام علی می شود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1320 6⃣آيا در آيه مباهله حضرت علی همچون نفس پیامبر است ؟ چرا روافض بقيه آيه و آيات ديگر را نمیخوانند ؟ ⭕️ در اين آين در مورد نصارای نجران واژه انفسكم به كار رفته . آيا مردان نصاری طبق اين آيه در يك درجه و مقام بودند ؟ و نفس يكديگر بودند ؟ ◀️ ﻓَﻤَﻦْ ﺣَﺎﺟَّﻚَ ﻓِﻴﻪِ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﻣَﺎ ﺟَﺎﺀَﻙَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢِ ﻓَﻘُﻞْ ﺗَﻌَﺎﻟَﻮْﺍ ﻧَﺪْﻉُ ﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻛُﻢْ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻛُﻢْ ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻨَﺎ 👈ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻧَﺒْﺘَﻬِﻞْ ﻓَﻨَﺠْﻌَﻞْ ﻟَﻌْﻨَﺖَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻜَﺎﺫِﺑِﻴﻦَ ‏( ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ 61 ) ⭕️ آيا در اين آيه صحابه نفس پیامبر هستند ؟ ◀️ ﻟَﻘَﺪ ﺟَﺎﺀﻛُﻢ ﺭَﺳُﻮﻝٌ 👈ﻣِّﻦ ﺃَﻧﻔُﺴِﻜُﻢ ‏( ﺍﻟﺘﻮﺑﺔ 28 ‏) ⭕️ آیا در اين آيه زنان پیامبر نفس او هستند ؟ ◀️ ﻭَﻣِﻦْ ﺁَﻳَﺎﺗِﻪِ ﺃَﻥْ ﺧَﻠَﻖَ ﻟَﻜُﻢْ 👈ﻣِﻦْ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻜُﻢْ ﺃَﺯْﻭَﺍﺟًﺎ ﻟِﺘَﺴْﻜُﻨُﻮﺍ ﺇِﻟَﻴْﻬَﺎ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﺑَﻴْﻨَﻜُﻢْ ﻣَﻮَﺩَّﺓً ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔً ‏( الروم 21 ‏) ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4146 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقدی بر مولوی عبد الحمید در مورد محدود سازی فضای مجازی 🤔 ❓مولوی عبدالحمید : به جای محدود کردن فضای مجازی، به مشکلات مردم رسیدگی شود و نارضایتی‌ها برطرف شوند. زندگی مردم با فضای مجازی گره خورده است و چنین محدودیتی،مساوی‌ست با افزایش مشکلات مردم. مبارزه با معلول و طرحی ناموفق است؛‌ مسئولان به جای آن با علت مبارزه کنند. ❗️❗️ 💠💠 👌این که طرح صیانت مجلس خوب است یا بد ما کاری نداریم اما آنچه برایمان جالب بود سخنان مولوی عبدالحمید در مخالفت با محدود کردن فضای مجازی بود. ❕جای تعجب است که اینان چگونه طرفدار گسترش ارتباطات در فضای مجازی و عدم محدود سازی اند , در حالی که در فتاوای خود استفاده از ساده ترین وسائل ارتباطی را حرام و ممنوع و گناه بزرگ اعلام می کنند . 👌به عنوان نمونه می توان از حرام بودن استفاده از تلویزیون در نزد علمای بلوچستان یاد کرد . ❕مولوی محمد عمر سربازی که مولوی عبدالحمید شاگرد او بوده و تاکید ویژه بر انتشار آثار محمد عمر سربازی دارد ( در ذیل ببینید ) : 💠http://sunnionline.us/farsi/2013/12/1613 👌با صراحت فتوا به حرمت استفاده از تلویزیون داده و این فتوا را فتوای کثیری از علما می داند , چنان که وقتی از او سوال کردند : ❓"حکم تصویر و تلویزیون چیست ? 💠جواب داد : 👌" این سوالی است که تاکنون چندین بار از بنده پرسیده شده است خلاصه جوابش این است : " تلویزیون به هر صورت حرام و ناجایز است حتی نزد بنده خریدن آن هم حرام است کما این که بسیاری از علما و مفتی ها جهت احتیاط خرید آن را نیز حرام قرار داده اند , گوش کردن اخبار , تلاوت قرآن و وعظ از طریق تلویزیون حرام است . " 📚مجالس قطب الارشاد , محمد عمر سربازی : ج ١ ص ٢١٦ ❕یا جای تعجب است که اینان خواهان عدم محدود سازی فضای مجازی و ارتباطات صوتی و تصویری موجود در آن هستند با این که یک عکس گرفتن ساده را حرام می دانند , چنان که علمای دار العلوم زاهدان زیر نظر مولوی عبدالحمید فتوا بر حرام بودن عکس گرفتن می دهند و می گویند : " عکس گرفتن از جاندار و ذی روح بنابر ورود چهارده حدیث از رسول اکرم حرام است ... ائمه ثلاث ( امام ابوحنیفه , امام شافعی , امام احمد بن حنبل ) بر حرمت عکس گرفتن متفق هستند به دلیل مشابهت با آفرینش خداوند سایه دار باشد یا بی سایه " 📚محمود الفتاوی ( زیر نظر مولوی عبدالحمید ) ج ٤ ص ٢٣٤ _ ٢٣٥ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی در مورد اصل علیت و کوانتوم 🤔 ❓لطفا به این شبهه که علیت در کوانتوم و آزمایشاتی مثل فایمن رد میشه پاسخ بدید ❗️❗️ 💠💠 👌علّيّت همان رابطه وجودى ميان دو چيز است، به طورى كه يكى وابسته به ديگرى باشد، و اگر كسى بگويد رابطه علّيّت، همان پى در پى آمدن دو حادثه نسبت به يكديگر است، مسلّماً تعريف ناقصى كرده، زيرا درست است كه هر معلولى بعد از علّت خود حادث مى‏شود، ولى اين مطلب براى توضيح مفهوم علّيّت كافى نيست، بلكه بايد اين موضوع ناشى از رابطه ميان آنها و وابستگى وجود دوم به وجود اوّل باشد. ❕به گفته بعضى از محقّقان در ميان مسائل فلسفى قانون علّت و معلول از لحاظ سبقت و قدمت، اوّلين مسأله‏اى است كه فكر بشر را به خود مشغول ساخته، و او را به انديشه براى كشف معمّاى هستى وادار كرده است. براى انسانى كه داراى استعداد فكر كردن است مهمترين انگيزه تفكر همان درك قانون كلّى علّت و معلول است كه به او مى‏گويد هر حادثه‏اى علّتى دارد، و همين امر سبب مى‏شود كه مفهوم چرا؟ در ذهن انسان پيدا شود اگر ذهن انسان مفهوم كلّى علّت و معلول‏ را نمى‏دانست و قانون علّيّت را نپذيرفته بود هرگز مفهوم چرا در ذهن او پيدا نمى‏شد. ❕اصولًا همين چراها است كه سرچشمه پيدايش تمام علوم و دانش‏هاى بشرى شده، و انسان را به بررسى ريشه‏ها و نتيجه‏هاى موجودات اين جهان و حوادث مختلف آن واداشته است. 👈به تعبير ديگر: تمام علوم بشرى بازتابى از قانون علّيّت است، و اگر اين قانون از او گرفته شود اين علوم محتواى خود را به كلّى از دست خواهد داد. 👉 📚پیام قرآن ج ٣ ص ٧٦ ❕برخی بر اساس استدلال های کوانتومی مدعی اند اصل علیت نقض می شود , یعنی حتميت حادثۀ معيّنى بر اثر علت پيشين نفى شده است و مطالعه جهان اتم بر آن شاهد آورده شده است؛ زيرا مطالعۀ حالات كنونى در جهان اتم كافى براى پيش بينى حالتهاى بعدى نمى‌باشد. ❕در حالی که عدم قطعيت برای پیش بینی حالتهای بعدی , مربوط به جهل فعلى بشرى است، يعنى در بُن اين سخن اين اعتقاد نهفته است كه قوانين دقيقى وجود دارد كه در آينده كشف خواهد شد و ما چون به آن قوانین علم نداریم , نمی توانیم آینده را پیش بینی کنیم , بنابراین نقض قانون علیت از این سخن حاصل نمی شود . 📚مدخل مسائل جدید در علم کلام , ج ١ ص ٢٨٧ ❕برخی از سایت های علمی نیز با صراحت این سخن که در کوانتوم اصل علیت رد می شود را مردود دانسته و می گویند : " اگر بخواهیم خیلی دقیق و مستدل به تاثیر دنیای کوانتوم در مفهوم علیت بپردازیم، هرگز نمی توانیم بگوییم در دنیای کوانتوم علیت نقض می شود، بلکه باید گفت تعریف سنتی از ساز و کار علّی را باید کنار بگذاریم. در تعریف سنتی علیت یک سازوکار مشخص داشت و با تعیّن،یا موجبیت (Determinist) یکی بود ... ❕اما علیت صرفا بدین معنا نیست.علیت در تعریفی کلی یعنی هر معلولی علتی دارد. این اصل در هیچ کجای علم ،همچنین دنیای کوانتومی نقض نشده و نخواهد شد، چرا که اساساً پیشفرض اصلی و اساسی کل علوم همین “علیت” است. “این درست مثل این است که کسی بگوید قصد دارد پارچه های پیراهن خود را کنار بگذارد اما پیراهن خود را داشته باشد!” 🌐https://b2n.ir/x61593 ❕ما با استدلال به قانون علیت به روشنی بر وجود خداوند استدلال می کنیم که در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/955 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir