هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5⃣7⃣1⃣معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2479
6⃣7⃣1⃣آیارت امام حسین علیه السلام بر همگان واجب است و متن ذیل واقعیت دارد❕...
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2611
7⃣7⃣1⃣یک منبری در این کلیپ می گوید در مجالس امام حسین علیه السلام ویروس کرونا تحت فرمان امام حسین علیه السلام است و کرونا سگ چه کسی باشد که بخواهد در این مجالس عرض اندام کند ❗️...
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2614
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2615
8⃣7⃣1⃣در مورد موضوع روز وجنجال حاج محمود لطفن روشنگری کنید ، در مورد روضه محمود کریمی که پخش زنده شد و از قمار بازی کردن امام حسین با یک شرابخوار گفت ❗️❗️
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2084
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
9⃣7⃣1⃣مگر پوشش سیاه مکروه نیست چگونه در عزاداری امام حسین سیاه پوش می شویم ❗️آیا این تضاد و تناقض شما نمی باشد؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2661
0⃣8⃣1⃣آیا یزید و حسین پسر پسرعموی هم بودند علی و معاویه پسرعمو بودند؛ کربلا هم جنگ خانوادگی و قبیلهای سر قدرت بود!
نام: یزید، شهرت: بنی امیه، نام پدر: معاویه، نام پدربزرگ: ابوسفیان، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نام: حسین، شهرت: بنی هاشم، نام پدر: علی، نام پدربزرگ: محمد و ابوطالب، نام جد بزرگ: عبدالمطلب
نتیجه گیری: رابطه ی امام حسین و یزید: پسر پسرعمو، رابطه ی امام علی و معاویه : پسرعمو، رابطه ی معاویه و محمد: پسرعمو، رابطه ی ابوسفیان و ابوطالب: برادر، رابطه ی محمد و ابوسفیان: ابوسفیان عموی محمد، رابطه ی ابوسفیان و امام علی: ابوسفیان عموی امام علی،
علت اختلاف : دعواي خانوادگي بر سر قدرت.
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2663
1⃣8⃣1⃣به كل شيعيان تحدى ميكنم، چرا در عزادارى و نوحه از:
عمر بن حسين
ابوبكر بن حسن
عمر بن على
عثمان بن على
عمر بن حسن
ابوبكر بن حسن
نام نميبريد و برايشان عزادارى نميكنيد
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2673
2⃣8⃣1⃣معاند دلقک برای قطع نشدن جیره و مستمری اش نخواسته است که در این ایام محرم بیکار باشد و سه سوال مطرح کرده است ؛
۱.اثبات وجود تاریخی رقیه سلام الله علیها
۲.روایت در مورد اینکه یزید به کشتن امام حسین علیه السلام فرمان داده است
۳.چرا از شهدایی که همنام خلفاء بوده اند نام نمی بریم
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2676
3⃣8⃣1⃣عزادارى شيعيان، مخالف رفتار امامان
در ادامه روايات علماى شيعه در نهى عزادارى توسط پيامبر اسلام و ائمه شيعه،
دو روايت را از معتبرترين كتب اين علما خدمتتان مينويسم.
#ترجمه_روايت: ابن بابويه(شيخ صدوق) به سند معتبر از حبيب بن عمر روايت كرده است كه او گفت : به خدمت #اميرالمؤمنين رفتم در مرضى كه آن حضرت از آن مرض از دنيا مفارقت نمود، پس جراحت سر خود را گشود، من گفتم: يا اميرالمؤمنين جراحت تو چيزى نيست و بر تو اين جراحت باكى نيست، حبيب گفت: من به گريه افتادم و ام كلثوم دختر حضرت گريان شد نزديك حضرت نشسته بود، #على فرمود: چرا گريه ميكنى اى دختر ؟ ام كلثوم گفت : چون گريه نكنم ؟ تو ما را خبر ميدهى در اين ساعت از ما مفارقت مينمائى، ايشان فرمود : اى دختر گرامى گريه مكن، بخدا سوگند كه اگر بينى آنچه پدر تو مى بيند هر آينه گريه نخواهى كرد....
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2686
4⃣8⃣1⃣اساس و بنياد داستان كربلا بر دروغ بنا شده است
در سايت خبرگزارى برنا در مورد كشته شدن على اكبر نوشته است:
امام حسین بر بالین حضرت علیاکبر آمد. صورت به صورت او گذاشت و فرمود: «خداوند بکشد کسانی که تو را کشتند! چقدر اینان نسبت به خداوند و هتک حرمت رسول خدا گستاخ شدهاند.
پسرم! بعد از تو خاک بر سر این دنیا.
اينجا چند موضوع مهم وجود دارد:
الف) راوى اين مكالمه چه كسى است؟
ب) على اكبر كه كشته شده و اصلا خبر نداشت!
پ) حسين هم بعدش رفت و كشته شد و ايشان هم وسط اين بلبشو نمياد بگه من تازه رفتم به على اكبر اينو گفتم
ج) فاصله جسد تا باقيماندگان را حتى اگر ٥٠ متر حساب كنيم بازهم كسى صداى حسين را نميشنيد
د) طبق اين نوشته حسين دم گوش على اكبر اون حرف رو زده، كى شنيد و اومد تعريف كرد براى بقيه؟
ببينيد به همين راحتى دروغ و جعليات را وارد تاريخ ميكنند!
آخه اين چه مذهبيه كه به جز دروغ و جعل و جهالت چيزى براى عرضه نداره
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2688
5⃣8⃣1⃣بستن آب بر روى دشمن جنايت يا سنت پيامبر اسلام ؟؟
سرى به متون تاريخى خود مسلمانان ميزنيم.
در #جنگ_خيبر كه هدف آن از پا درآوردن #يهوديان قلعه خيبر و بدست آوردن #طلا و #جواهرت رئيس قبيله بود نيز پيامبر اسلام ازين تاكتيك ناجوانمردانه استفاده كرده است.
- پیامبر دستور داد:
آب کاریزها و منابع قطع شد و یهودیان به واسطه تشنگی از قلعه خارج شدند و جنگیدند و شکست خوردند.
#منابع:
المغازی، ج ٢ صفحه ٦٦٦
دلائل النبوة البیهقی، ج ٤ صفحه ٢٢٤
حال از #روحانيون_شيعه و طرفدارانشان ميپرسيم اگر #لشكريان_يزيد در مقابل #حسين و يارانش اين تاكتيك ناجوانمردانه را بكار بردند،
فقط و فقط سنت پيامبر اسلام را به جا آورده است و بدعتى در كار نبوده است.
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2693
6⃣8⃣1⃣آیاشیر دادن ام الفضل همسر عباس بن عبدالمطلب به امام حسین علیه السلام صحت دارد؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2696
7⃣8⃣1⃣وهابی ها اشکال می کنند که آیا در قرآن آیه ای وجود دارد که به عزاداری توصیه کرده باشد؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2703
8⃣8⃣1⃣در قرن ٢١ و در عصر ورود روباتها به زندگى انسان
عده اى هنوز باور دارند كه شخصى از ٣٠٠ مترى با اين تير گلوى يك طفل
٦ ماهه را هدف قرار داده است
تشيع = چند روحانى شياد، مردم خرافاتى و افسانه هاى مضحك
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2705
9⃣8⃣1⃣برخی از دوستان سوال کردند در مورد حدیثی که این روزها پخش می شود که امام صادق علیه السلام فرمودند هرکس بر سر در خانه خویش برای عزای امام حسین علیه السلام پرچم سیاه نصب کند ، حضرت زهرا سلام الله علیها برای او و اهل خانه دعا می کنند
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2707
0⃣9⃣1⃣گفته شده در اثر غارت های ملعونین که لباس و شمشیر امام حسین رو به غارت بردن بدن امام برهنه شدند! آیا صحیح است که بدن امام حسین ع برهنه شد؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2709
1⃣9⃣1⃣ #توضیحی_بیشتر_در_مورد_غسل_کردن_در_عاشوراء
❕ما گفتیم عمر سعد در روز هفتم ماه محرم به دستور عبید الله آب را به روی امام حسین علیه السلام و کاروانش بست ، امام در مرحله اول برای مقابله با بی آبی ، چاهی حفر کردند که وقتی عبید الله مطلع بر این قضیه شد به عمر سعد دستور داد کاری کند که امام نتواند از چاه مذکور استفاده کند ....
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2715
2⃣9⃣1⃣لطفا در مورد دستور یزید به قتل امام حسین که وهابیون منکر هستند اسناد تاریخی ارائه کنید
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2717
3⃣9⃣1⃣عبدالحمید ، امام جمعه زاهدان در خطبه های نماز جمعه دیروز دو نکته مطرح کرده است پیرامون امام حسین ع و عزاداری ...
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2721
4⃣9⃣1⃣کانالهای وهابی در همنوایی با یزیدیان ، تبلیغ روزه روز عاشوراء را می کنند ، در حالی که خودشان روایت کرده اند که استحباب روزه عاشوراء با وجوب روزه رمضان نسخ شده است
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2723
5⃣9⃣1⃣حقه قديمى كانالهاى شيعه
كانال ضد اسلام از كانال شيعه سوالى كرده و تحدى مطرح كرده از كتب شيعه يك روايت دال بر دستور يزيد به قتل امام حسين ارائه دهید
كانال شيعه در پاسخ گفته ما روايات زيادى داريم
حقه قديمى در پاسخ به هر سوالى ميگویند ما روايات زياد داريم و بررسى سندى نميكنيم
چون ميدانند همه رواياتشان از راويان مجهول و واقفه و زيديه و فاسد گرفته شده
در ضمن ما يزيد را فردى ظالم ميدانيم و درصدد دفاع از او نيستيم
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728
6⃣9⃣1⃣پاسخ ملحد را که مدعی است مرحوم بهجت ( ره ) معتقد بوده است که حسنین در فتوحات خلفا شرکت کرده اند را در ذیل بخوانید
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2742
7⃣9⃣1⃣افسانه تشنه بودن حسینبنعلی و یارانش در کربلا
بر طبق اسناد معتبر از ابیمخنف، حسین در شب عاشورا وقتی بر بالین زينب رفت، صورت خواهرش را با آب شست!
#منبع: مقتل ابی مخنف، نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا، صفحه ۱۴۱، ترجمه از جواد سلیمانی
چگونه است که وقتی آب برای شستن صورت زينب وجود داشته است؛ آخوندها ادعا میکنند که حسین تشنه بوده است!؟ چرا آخوندها، روضهخوانها و مداحهای شکم پرست شیعه اصرار دارند که بگویند حسین و یارانش تشنه بوده است؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2744
8⃣9⃣1⃣یکی از مجریان شبکه وهابی در اینستاگرام ادعا کرده که
وقتی هیچ کس همراه حضرت ابوالفضل در کنار شط نبوده و سخنان ایشون رو نشنیده و در راه برگشت هم تنها بودن. پس کی این روایتها رو از ایشون گزارش و مخابره کرده؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2751
9⃣9⃣1⃣وقتى علم غيب امام على از كار مى افتد
ترجمه خطبه ٢٠٧ نهج البلاغه:
سخنى از آن حضرت در يكى از روزهاى جنگ صفين فرزندش حسن را ديد كه به جنگ مىشتابد و چنين فرمود:
نگه داريد و مانع شويد اين پسر را از جنگ تا با مرگ خود پشت مرا نشكند. نميخواهم كه اين دو [يعنى حسن و حسين] به كام مرگ افتند و با مرگ آنها نسل رسول الله منقطع شود.
سخن امام كه ميگويد: «املكوا عنى هذا الغلام» از برترين سخنان و فصيحترين آنهاست.
#سئوال:
مگر نه اينكه على علم غيب داشت، چطور نميدانست حسين و حسين در اين جنگ كشته نميشوند؟ مگر نه اينكه محمد نويد شهادت حسين در كربلا را داده بود؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2766
0⃣0⃣2⃣ما گفتیم که برخی از نقلهایی که سخن از انصراف امام حسین علیه السلام از ادامه قیام و تسلیم شدن در برابر یزید ، سخن به میان می آورد ، هم بر خلاف مسلمات تاریخی قیام امام حسین ع است و هم سندا ضعیف است ؛ معاند اشکال کرده است که راوی نقلی که شما ضعیف دانستید ، ابومخنف از راویان شیعه است ، شما چگونه روایت او را ضعیف می دانید؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2769
1⃣0⃣2⃣معاند می گوید شیخ مفید و علامه مجلسی نیز نقل کرده اند که امام حسین علیه السلام قصد بازگشت و بیعت با یزید را داشته است ، شما چگونه این قضیه را قبول نمی کنیم
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2771
2⃣0⃣2⃣ما گفتیم روایاتی که سخن از تسلیم شدن امام حسین علیه السلام در برابر یزید به میان می آورد ، خلاف قرآن است ، زیرا قرآن اطاعت از حاکم را در صورتی که خطر نابودی دین با حکومت سلطان جائر باشد اجازه نمی دهد ، لذا امام حسین ع در برابر یزید قیام کرد . معاند مفلوک می گوید ، اگر چنین است پس چرا امام حسن علیه السلام در ازای دریافت پول با معاویه بیعت کرد و حکومت را به او واگذار کرد
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3476
3⃣0⃣2⃣اثبات شيعه بودن قاتلان حسين از زبان اباعبدالله
تصوير بالا متعلق به كتاب الارشاد، نوشته شيخ مفيد، يكى از بزرگترين علماى قرن پنجم شيعه و كسى است كه داستان واقعه كربلا را براى اولين بار در كتابش بصورت مبسوط عرضه كرد.
در جلد دوم اين كتاب ص ٧٥ (لينك صفحه كتاب)داستان كشته شدن مسلم بن عقيل و رسيدن خبر آن به حسين را انعكاس داده است.
حسين پس از شنيدن خير كشته شدن مسلم و هانى بن عروه ميگويد:
شيعيانمان به ما خيانت كردند.
حالا هى دوباره بنويسيد كوفيان شيعه ابوسفيان بودند و شيعه انگليس بودند و ازين مزخرفات بى سر و ته
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2775
4⃣0⃣2⃣اسکن از کتاب تاریخ طبری جلد ۵ صفحه ۴۶۴
فاطمه دختر حسین که بزرگتر از سکینه بود گفت: ای يزيد، دختران پیمبر اسیرانند؟
گوید:
یزید گفت: برادر زادهام، به خدا به این راضی نبودم.
فاطمه گفت: «به خدا برای ما يك حلقه نگذاشتند
یزید گفت: «برادر زاده ام، آنچه به تو می دهم بیشتر از آنست که از تو گرفته اند.
...يزيد کس پیش هريك از زنان فرستاد که از تو چه گرفته اند و هر یك از آنها هرچه گفت، به هر مقدار بود دو برابر آنرا بداد.
گوید: سکینه می گفت:
هیچ کس را که منکر خدا باشد از یزید بن معاویه بهتر ندیدم.
در اينجا يزيد ميگويد كه راضى به كشتن حسين نبوده و ازين موضوع ناراحت است(نيروهاى خودسر سپاه يزيد عامل بوده اند دقيقا مانند موشك زدن به هواپيماى اوكراينى )
اگر يزيد را قاتل حسين بناميم، خامنه اى نيز قاتل مسافرين هواپيماى اوكراينى است.
نكته مهم اينكه دختران حسین هیچ ارزشی برای پدرشان قائل نبودند، و دقیقا فردای قتل پدر، عمو، پسر عمو و خانواده شان دعوای پول و ثروت میکنند؟
چرا دختران حسین به یزید نمیگویند که چرا پدر و عمویمان را کُشتی؟ و در عوض میگویند که اموالمان را بردهاند
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2778
5⃣0⃣2⃣برهنه کردن جسد امام حسین در کربلا٬ اقدامی برگرفته از آموزهها و سنت پیامبر اسلام بوده است؟
▪️لخت کردن جسد دشمن اولین بار در جنگ بدر توسط پیامبر و یارانش انجام شد و پیامبر نه تنها این عمل را تقبیح نکرد بلکه از این عمل به وجد آمد و سجده شکر گذاشت!
ابوسلمة بن عبدالاسد مخزومی که در آن موقع(زمان جنگ بدر) پیش پیامبر بوده و باطناً از قتل ابوجهل متأسف بود٬ رو به ابن مسعود کرد و گفت: ابوجهل را تو کشتی؟ گفت: آری خداوند او را کشت. ابوسلمه گفت: تو عهدهدار کشتن او بودی؟ ابن مسعود گفت: آری!
به خدا قسم من او را کشتم و لباسش را هم در آوردم! ابوسلمه گفت: تو او را برهنه کردی و حال آنکه هیچ قریشی٬ دیگری را برهنه نکردهاست! ابن مسعود گفت: به خدا قسم در همهی قریش و همپیمانانشان کسی دشمنتر از او به خدا و رسول خدا نبود و من از رفتاری که با او کردهام پوزش نمیخواهم!
پس از آن شنیدند که ابوسلمه از گفتار خود استغفار کرد
پیامبر نیز از کشته شدن ابوجهل خشنود شد و فرمود: پروردگارا وعده خود را برآوردی! خداوندا نعمت خود را بر من تمام کن!
#منبع: مغازی واقدی - ترجمه دکتر محمود مهدویدامغانی - ج ۱ - ص۶۸
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2785
6⃣0⃣2⃣ملحد می گوید ابن خلدون شیعی در تاریخش نقل کرده است که امام حسن و امام حسین علیهما السلام در لشکری که قصد فتح آفریقا را در زمان عثمان داشتند ، شرکت داشته اند
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2788
7⃣0⃣2⃣ملحد می گوید امام حسین علیه السلام گفته است ،هرکس مرا منکر شود خونش حلال است
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2798
8⃣0⃣2⃣سئوال: آيا اين درست است كه دختر يزدگرد همسر امام حسين بوده است؟
استاد بهرام مشيرى:
خير اين يكى از دروغهاى آخوندى و جعل تاريخ براى محبوب جلوه دادن حسين و اعراب جنايتكار ميباشد
استاد مشيرى در ادامه با استناد به تاريخ زندگى يزدگرد سوم و زمان مرگ او خط بطلانى ميكشد به اين ادعاى مضحك آخوندهاى شياد.
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2803
9⃣0⃣2⃣امام حسين هم عضو سپاه معاويه و هم سرباز عثمان .در كتاب تاریخ ابن خلدون، نوشته ابن خلدون ج ١ ص ١٢٨ كه يكى از كتب معتبر تاريخى است و خود ابن خلدون نيز شيعه بوده است چنين آمده است:
عبد الله بن ابى سرح از جانب عثمان فرمان داشت كه آفريقا را به تصرف آورد. اين فرمان به سال بيست و پنجم هجرى صدور يافت. عثمان به او گفته بود كه: اگر خداوند ترا پيروز گردانيد يك پنجم از خمس غنايم از آن تو باشد. او نيز سپاهى تعبيه كرد و به سردارى عقبة بن نافع بن عبد القيس و عبد الله بن نافع بن الحارث به افريقيه روان داشت شمار سپاهيان او ده هزار تن بود. مردم آفريقا به پرداخت جزيه و خراج رضا دادند ولى اينان نتوانستند به درون آن نفوذ يابند، زيرا شمار سپاهيانشان بسيار بود. پس عبد الله بن ابى سرح، از عثمان يارى طلبيد. عثمان در اين باب با صحابه مشورت كرد آنان اين راى را بپسنديدند و لشكرى گران از مدينه روانه نمود كه بعضى از صحابه چون ابن عباس و ابن عمر و پسر عمرو بن العاص و پسر جعفر طيار و حسن و حسين و ابن الزبير در ميان آنان بودند. اين سپاه با عبد الله بن ابى سرح در سال بيست و ششم هجرى روان شدند.
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2805
0⃣1⃣2⃣استاد اکبرنژاد:
🔔 افرادی که می گویند منظور از «السلام ... و علی علی بن الحسین» علی اکبر است کمترین معرفتی از امامت ندارند.
🔻این حرف مصداق غلوّ درباره امامزادگان است ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2821
1⃣1⃣2⃣معاند می گوید امام حسن و امام حسین ع به شام رفتند و با معاویه بیعت کردند و رابطه آنان با معاویه خوب بوده است ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2838
2⃣1⃣2⃣افراد خاندان على نيز از رشوهها و هديههاى معاويه برخوردار بودند آنچنانكه مثلا: عبدالله ابن جعفر (پسر عموى امام حسن و امام حسين) از معاويه پولهاى هنگفت گرفت و آنرا بين مطربان و آوازخوانان و شاعران، بذل و بخشش كرد. همين عبدالله بن جعفر نه تنها از مقررى ساليانه بهره مىبرد، بلكه هر از گاه به نزد معاويه(به دمشق) مىرفت و از او پولها مىگرفت. عبدالله پس از مرگ معاويه نزد يزيد رفت.
يزيد از او پرسيد: مقررى تو چند است؟ عبدالله گفت: يك ميليون درهم. يزيد گفت: از امروز دو ميليون درهم به تو مى دهم.
عبدالله گفت: پدر و مادرم فداى تو، به هيچ كس اين جمله را نگفته بودم. يزيد گفت: مجددا آن را دو برابر كردم ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2839
3⃣1⃣2⃣میخواستم از شمادر مورد سرنوشت شمر ملعون بپرسم که آیاطبق اون چیزی که در سریال مختارنامه دیدیم توسط کیان ایرانی کشته شد یا به دستور مختار اعدام شد
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2883
4⃣1⃣2⃣مطابق عقاید تشیع امام حسین رجعت میکند و با هند و روم به جنگ میپردازد تا هر کافری را که اسلام نپذیرفت به قتل رساند و سپس تمام حیوانات حرام گوشت را از بین ببرد!!!
{در اخبار معتبره وارد شده... چنانچه قطب راوندی روایت کرده که امام حسین گفت: ... پس هرکه دشمن خدا باشد خونش را بریزم و هر بتی را که بیابم بسوزانم، لشکری به سوی بلاد روم بفرستد که آنها را فتح کنند. پس هر حیوان حرام گوشت که باشد را بکشم تا آنکه بغیر طیب و نیکو بر روی زمین نباشد و جزیه را برطرف کنم و یهود و نصاری و سایر ملل را مخیر کنم بین اسلام و شمشیر پس هرکه مسلمان شود بر او منت گذارم و هرکه اسلام را نخواهد خونش را بریزم}
📓منبع: کشف الحق / تألیف محمدصادق خاتون آبادی / ص۲۲۵
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4137
5⃣1⃣2⃣حضرت حسن، داخل حضرت حسین است ‼️
نتیجهی تأویلات بیخود و مندرآوردی شیعیان.
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4084
6⃣1⃣2⃣تجسیم الله نزد شیعه
مکان صحیح الله👈 قبر حسین ابن علی👉 رضی الله عنه است.
منبع : [ الصحیح فی فضل الزیارة الحسینیة]
صفحه : ۱۲۱
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4054
7⃣1⃣2⃣امام زمان که بیاید فرزندان از نسل قاتلان حسین را صرفاً به خاطر محکوم نکردن کردار پدرانشان ذبح میکند!!! درست همانند دواعش که هرجا میروند افراد را به واسطه محکوم نکردن مخالفینشان گردن میزنند!
امام صادق: هر گاه حضرت قائم عجّل اللّٰه تعالى فرجه الشريف خروج كنند فرزندان قاتلين امام حسين عليه السّلام را به خاطر كردار پدرانشان مىكشد! چون آنان به رفتار و کردار پدرانشان راضی بودند!
📚منبع: ترجمه علل الشرایع ٫ جلد ۱ ٫ صفحه ۸۷۵
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3920
8⃣1⃣2⃣وهابی مدعی است که امام حسین علیه السلام به ابن عمر گفته است که مرا یاری کن ، چنان که پدرت پیامبر را یاری کرد ، این یعنی عمر بن خطاب در نظر اهلبیت علیهم السلام از یاری کنندگان پیامبر بوده است
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3179
9⃣1⃣2⃣آیا میدانستید شیعیان با مجوز و تایید امام سجاد٬ مجرمین عاشورا را به فجیعترین شکل ممکن زجرکش کردند؟
▪️مجازات « قطع تک تک انگشتان + قطع دست و پا + سوزاندن در دیگ روغن جوشان » برای سنانبن انس که سر حسین نیمهجان را بریدهبود:
📖 سنان را مختار دستگیر کرده و انگشتانش را تک تک و دانه دانه جدا کرد و بعد پاها و دستهایش را بریده، و دیگ بزرگ روغن را برای او به جوش آورد و وی را در میان روغن جوشان افکند و او جنب و جوش کرد تا به جهنم واصل شد.
📚 منبع: اللهوف - تألیف ابن طاووس - ترجمه ابوالحسن میرابوطالبی - انتشارات دلیل ما ، قم ٫ ۱۳۸۰ - صفحه ۱۵۶
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3107
0⃣2⃣2⃣پاسخ معاند را که اشکال کرده است چرا حرم امام حسین ع را به خاطر شیوع کرونا تعطیل کرده اید , مگر امام حسین ع صاحب کرامت و معجزه نبود ❗️پاسخش را در دو نمایه ذیل بخوانید :
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1971
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3800
1⃣2⃣2⃣دیروز یکی از من پرسید چرا امام حسین همه هفتاد و دوتن را یکی یکی فرستاد شهید بشن بعد بچه شش ماهه را بر سردست گرفت و تنها زمانی که دیگر کسی نبود خود به میدان رفت در آن دوره جنگهای پهلوانی چنین کاری از کس دیگری سر نزده پاسخی دارید من بهش بدم؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4204
2⃣2⃣2⃣مرتضی مطهرى: اينكه بگوئيم اى نوجوان على اكبرم و يا اى زينب مضطرم الوداع الوداع، اينها شعارهاى پست و ذلت آورى است❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4206
3⃣2⃣2⃣عده ای شبهه می کنند که نباید برای امام حسین گریه کنیم چون باعث افسردگی و مشکلات روحی می شود ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4210
4⃣2⃣2⃣توضیحی پیرامون تأثیر دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلا و عدم رفع بلا از امام سجاد ع در کربلا❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4212
5⃣2⃣2⃣این خوردنها و نوشیدنهاست که محرم را زنده نگه داشته است .
به مداح پولی نده و به عزادار غذایی، بنگر اوضاع چقدر منقلب گردد... ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4214
6⃣2⃣2⃣لخت و برهنه شدن در مراسم عزاداری امام حسین❗️ در این رابطه توضیح دهید ❗️
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4218
7⃣2⃣2⃣آیا شيخ مفيد، امام حسين را بدليل قيام عليه حاكم زمانش گناهكار و لايق سرزنش دانسته است؟
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4220
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
▪️کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ⚫️ویژه نامه محرم و عزاداری ⬛️پاسخ به بیش از 5⃣2⃣2⃣ پرسش و ش
❗️قابل توجه ملحدین و وهابیون در آستانه ورود به محرم
👌اگر واقعا مدعی هستید پولی که آمریکا و اسرائیل و آل سعود خرجتان می کنند برایتان حلال است و در قبال آن زحمت قابل قبول می کشید , لطفا در محرم امسال شبهات تکراری مطرح نکنید و وقت ما را با مطالب تکراری و پاسخ گفته شده نگیرید ❗️شبهات تازه ای مطرح کنید که در مجموعه شبهاتی محرمیه منتشر شده ما نباشد تا هم مخاطبینتان خسته نشوند و هم اربابانتان اجر و مزد بیشتری به شما دهند ❗️
🤲اجرکم عند موالیکم و حشرکم الله معهم فی اسفل السافلین انشاء الله .
توضیحی در مورد عدم اکراه در پذیرش اسلام و فلسفه جهاد
🤔#پرسش
❓اسلام دین صلح ❕
❓هیچ اجباری در دین نیست! ﴿لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ (البقره/۲۵۶)﴾ پس با آنها پيكار كنيد تا اسلام بياورند ﴿تُقَاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ (الفتح/۱۶)﴾ ❕❕
💠#پاسخ💠
👌چنان که بارها گفته ایم اسلام آیینی است که هیچ کس را بر ایمان و اسلام مجبور نمی کند , چنان که خداوند می فرماید :
" لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ " " در قبول دين، اكراهى نيست. (زيرا) راه درست از راه انحرافى، روشن شده است. " ( بقره ٢٥٦ )
❕مفسر معروف اسلامى" طبرسى" در" مجمع البيان" در شان نزول آيه نقل مىكند: مردى از اهل مدينه بنام" ابو حصين" دو پسر داشت برخى از بازرگانانى كه به مدينه كالا وارد مىكردند هنگام برخورد با اين دو پسر آنان را به عقيده و آيين مسيح دعوت كردند، آنان هم سخت تحت تاثير قرار گرفته و به اين كيش وارد شدند و هنگام مراجعت نيز به اتفاق بازرگانان به شام رهسپار گرديدند. " ابو حصين" از اين جريان سخت ناراحت شد و به پيامبر ص اطلاع داد و از حضرت خواست كه آنان را به مذهب خود برگرداند و سؤال كرد آيا مىتواند آنان را با اجبار به مذهب خويش باز گرداند؟ آيه فوق نازل گرديد و اين حقيقت را بيان داشت كه:" در گرايش به مذهب اجبار و اكراهى نيست".
📚مجمع البیان ج ٢ ص ٦٣١
❕در نقلی آمده است که امام رضا ع به نقل از پدران بزرگوار خود فرمود :
" مسلمانان به پيامبر خدا گفتند: اى پيامبر خدا! اگر كسانى را كه بر آنان چيره گشتى، به پذيرش اسلام مجبور مىساختى، شمارِ ما افزون مىگشت و در برابر دشمنان، نيرومند مىشديم. پيامبر خدا فرمود:" من حاضر نيستم خداوند عز و جل را با بدعتى كه در باره آن به من دستورى نرسيده است، ديدار كنم «و من، از خودسران نيستم» . در اين هنگام، خداوند- تبارك و تعالى- نازل كرد: اى محمّد! «اگر پروردگارت مىخواست، بى گمان، همه كسانى كه در زمين هستند، سراسر، ايمان مىآوردند»؛ يعنى همه در دنيا، از سرِ اجبار وناچارى ايمان مىآوردند، همچنان كه در آخرت، با ديدن و مشاهده عذاب، ايمان مىآورند، و اگر من اين كار را با آنان مىكردم، ديگر سزاوارِ پاداش و ستايش از جانب من نمىبودند؛ بلكه مىخواهم كه با اختيار و آزادانه، ايمان بياورند تا سزاوار تقرّب [به من] و كرامت و
جاودانگى در بهشتِ جاويدان شوند. «پس آيا تو مردم را مجبور مىكنى كه مؤمن باشند؟». " أنَّ المُسلِمينَ قالوا لِرَسولِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله لَو أكرَهتَ يا رَسولَ اللَّهِ مَن قَدَرتَ عَلَيهِ مِنَ النّاسِ عَلَى الإِسلامِ لَكَثُرَ عَدَدُنا وقَوينا عَلى عَدُوِّنا. فَقالَ رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله: ما كُنتُ لِأَلقَى اللَّهَ عَزَّ وجَلَّ بِبِدعَةٍ لَم يُحدِث إلَيَّ فيها شَيئاً «وَ ما أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ» فَأَنزَلَ اللَّهُ تَبارَكَ وتَعالى: يا مُحَمَّدُ «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً» عَلى سَبيلِ الإِلجاءِ وَالاضطِرارِ فِي الدُّنيا كَما يُؤمِنونَ عِندَ المُعايَنَةِ ورُؤيَةِ البَأسِ فِي الآخِرَةِ ولَو فَعَلتُ ذلِكَ بِهِم لَم يَستَحِقُّوا مِنّي ثَواباً ولا مَدحاً لكِنّي اريدُ مِنهُم أن يُؤمِنوا مُختارينَ غَيرَ مُضطَرّينَ لِيَستَحِقّوا مِنِّي الزُّلفى وَالكَرامَةَ ودَوامَ الخُلودِ في جَنَّةِ الخُلدِ «أَ فَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ».
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 1 ص 136، تفسير نور الثقلين: ج 2 ص 331
❕جهاد در اسلام نیز برای تحمیل عقیده و مسلمانی بر کسی نیست , بلکه جهاد در اسلام جهاد دفاعی در برابر مهاجمین و ظالمینی است که در برابر مسلمین اعلام جنگ و لشکر کشی می کنند , چنان که خداوند می فرماید :
" أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِير " " به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفتهاند و خدا قادر بر نصرت آنها است. " ( حج ٣٩ )
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕در تفسیر نمونه می خوانیم :
" آيا صحيح است كسى به انسان حمله كند و او از خود دفاع ننمايد؟ يا ملتى متجاوز و سلطهگر هجوم بر ملت ديگر ببرند و آنها دست روى دست گذارده نابودى كشور و ملت خويش را تماشا كنند. در اينجا تمام قوانين آسمانى و بشرى به شخص يا جمعيتى كه مورد هجوم واقع شده حق مىدهد براى دفاع از خويشتن به پا خيزد و آنچه در قدرت دارد به كار برد، و از هر گونه اقدام منطقى براى حفظ موجوديت خويش فروگذار نكند .
❕اين نوع جهاد را،" جهاد دفاعى" مىنامند، جنگهايى مانند جنگ احزاب و احد و موته و تبوك و حنين و بعضى ديگر از غزوات اسلامى جزء اين بخش از جهاد بوده و جنبه دفاعى داشته است. هم اكنون بسيارى از دشمنان اسلام، جنگ را بر مسلمين تحميل كردهاند و سرزمينهاى اسلامى را اشغال نموده و منابع آنها را زير سلطه خود گرفتهاند چگونه اسلام اجازه مىدهد در مقابل آنها سكوت شود؟ "
📚تفسير نمونه، ج 2، ص: 27
❕آیه مورد استناد معاند نیز ناظر به همین جهاد دفاعی و برای تسلیم و شکست دادن مهاجمین است , چنان که خداوند می فرماید :
" قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ الْأَعْرابِ سَتُدْعَوْنَ إِلى قَوْمٍ أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ تُقاتِلُونَهُمْ أَوْ يُسْلِمُونَ فَإِنْ تُطِيعُوا يُؤْتِكُمُ اللَّهُ أَجْراً حَسَناً وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا كَما تَوَلَّيْتُمْ مِنْ قَبْلُ يُعَذِّبْكُمْ عَذاباً أَلِيماً " " به متخلفان از اعراب بگو: به زودى از شما دعوت مىشود كه به سوى قومى جنگجو برويد و با آنها پيكار كنيد تا تسلیم شوند , اگر اطاعت كنيد خداوند پاداش نيكى به شما مىدهد، و اگر سرپيچى نمائيد همانگونه كه قبلا نيز سرپيچى نموديد شما را عذاب دردناكى مىكند. " ( فتح ١٦ )
❕مخاطب آیه متخلفان" حديبيه" است و راه بازگشت را به روى آنها مىگشايد , و متذکر می شود هر گاه به راستى از رفتار قبلى خود پشيمان شدهايد، و دست از راحت طلبى و دنيا پرستى برداشتهايد، بايد امتحان صداقت خود را در ميدان سخت و سهمگين ديگرى بدهيد، و گرنه از ميدانهاى سخت اجتناب كردن، و در ميدانهاى راحت و پر غنيمت شركت نمودن به هيچوجه ممكن نيست، و دليلى است بر نفاق يا ضعف ايمان و جبن و ترس شما.
❕با توجه به اينكه در عصر پيامبر ص بعد از ماجراى" حديبيه" و" خيبر" غزوه مهمى با مشركان جز فتح مکه و غزوه" حنين" وجود نداشت، آيه فوق مىتواند اشاره به آنها باشد، مخصوصا غزوه حنين كه مردان جنگجوى سختكوشى از طايفه" هوازن" و" بنى سعد" در آن شركت داشتند.... "
📚تفسیر نمونه ج ٢٢ ص ٦٠
❕در کتاب بحار الانوار نیز متذکر شده است که آیه می تواند در مورد غزوه حنین و طایفه هوازن و ثقیف باشد : " و هم هوازن و حنين و قيل هوازن و ثقيف "
📚بحار الانوار ج ١٩ ص ١٦٠
❕شیخ عباس قمی می نویسد :
" قبيله هوازن و ثقيف كه مردمى دلاور بودند تنمّر و تكبّر ورزيدند و با هم پيمان
نهادند كه با پيغمبر جنگ كنند، پس مالك بن عوف نضرىّ- كه قائد هوازن بود- به تجهيز لشكر پرداخت و قبايل را با زنان و كودكان و اموال و مواشى كوچ همىداد، و چهار هزار مرد جنگى در ميان ايشان بود. پس مالك كس به قبيله بنى سعد فرستاد و استمداد كرد، ايشان گفتند: محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم رضيع ما است، و در ميان ما بزرگ شده با او رزم ندهيم، مالك به تكرير ارسال رسل و تقرير مكاتيب و رسائل، گروهى را از ايشان بفريفت و با خود كوچ داد.
❕بالجمله از دور و نزديك تجهيز لشكر كرد، چندان كه سى هزار مرد دلاور بر او گرد آمد. پس طىّ طريق كرد، در پهن دشتى كه وادى حنين نام دارد اطراق كرد.
از آن سوى، اين خبر به پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلم رسيد، به اعداد كار پرداخت، عتاب بن اسيد را به حكومت مكّه بازداشت، و معاذ بن جبل را براى تعليم مردم مكّه نزد او گذاشت، پس با دو هزار نفر از اهل مكّه، و ده هزار مردم خود كه مجموع دوازده هزار بود، و به قولى با شانزده هزار مرد جنگى از مكّه خيمه بيرون زد و يك صد زره، و بعضى ديگر از آلات حرب از صفوان بن اميّه به عاريت گرفت و كوچ داده راه با حنين نزديك كرد. "
📚منتهى الآمال ج1، ص: 218
👌می بینیم طایفه هوازن و ثقیف در حنین قصد جنگ با پیامبر گرامی و نابودی اسلام را داشتند که پیامبر گرامی از باب جهاد دفاعی به نبرد آنان رفت و آیه مورد استناد معاند از سوره فتح نیز ناظر به نبرد با همین مهاجمین و دشمنان حربی قوی و جنگجو تا زمان شکست دادن و تسلیم شدن آنان است و مقصود از " یسلمون " در آیه مذکور , بر خلاف ادعای معاند , تسلیم شدن و شکست این گروه مهاجم است نه تحمیل جبری دین اسلام بر آنها , زیرا روشن شد که پیامبر گرامی کسی را بر دین اسلام مجبور نمی کرد .
❕ماده " سلم " در موارد تسلیم شدن و تن دادن به صلح و اطاعت پذیری به کار می رود .
📚لسان العرب ج ١٢ ص ٢٩٣ " لغتان للصلح ... ای الانقیاد "
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
نبرد تن به تن در میدان کربلا و دلاوری و ایثار یاران امام حسین علیه السلام
🤔#پرسش
❓ دیروز یکی از من پرسید چرا امام حسین همه هفتاد و دوتن را یکی یکی فرستاد شهید بشن بعد بچه شش ماهه را بر سردست گرفت و تنها زمانی که دیگر کسی نبود خود به میدان رفت در آن دوره جنگهای پهلوانی چنین کاری از کس دیگری سر نزده پاسخی دارید من بهش بدم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روز عاشورا امام حسين عليه السلام بر اساس روشهاى رزمى متعارف در آن زمان مى جنگيد. در آن عصر جنگها، هم به صورت عمومى صورت مى گرفت و هم به صورت رزم انفرادى و هماورد طلبى. براى همين امام ع هم حمله هاى عمومى داشت و هم رزم انفرادى. روز عاشورا در حمله عمومى اول كه از سوى دشمن و امام صورت گرفت تنی چند از ياران امام به شهادت رسيدند.
❕مورخین می نویسند که هر دو گروه در آغاز نبرد , آرایش جنگ به صورت عمومی را به خود گرفتند :
" حسين بن على عليه السلام، صبحگاهان، يارانش را پس از نماز صبح، آماده كرد. سى و دو سوار و چهل پياده با او بودند. او زُهَير بن قَين را بر جناح راست يارانش و حبيب بن مظاهر را بر جناح چپ يارانش، قرار داد و پرچمش را به دست برادرش عبّاس عليه السلام سپرد ....
❕عمر بن سعد نيز در همان صبحگاه كه روز جمعه بود و شنبه هم گفته شده، يارانش را آماده كرد و با لشكرى كه همراهش بودند، به سوى حسين عليه السلام بيرون آمد. بر جناح راست [لشكر] او، عمرو بن حَجّاج و بر جناح چپ [لشكر] او، شمر بن ذى الجوشن و بر سواران، عُروَة بن قيس و بر پيادگان، شَبَث بن رِبْعى گمارده شده بودند و پرچم را به غلامش دُرَيد داد. "
" أصبَحَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليه السلام فَعَبَّأَ أصحابَهُ بَعدَ صَلاةِ الغَداةِ، وكانَ مَعَهُ اثنانِ وثَلاثونَ فارِسا و أربَعونَ راجِلًا، فَجَعَلَ زُهَيرَ بنَ القَينِ في مَيمَنَةِ أصحابِهِ، وحَبيبَ بنَ مُظاهِرٍ في مَيسَرَةِ أصحابِهِ، و أعطى رايَتَهُ العَبّاسَ أخاهُ عليه السلام .... و أصبَحَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ في ذلِكَ اليَومِ، وهُوَ يَومُ الجُمُعَةِ وقيلَ: يَومُ السَّبتِ فَعَبَّأَ أصحابَهُ وخَرَجَ فيمَن مَعَهُ مِنَ النّاسِ نَحوَ الحُسَينِ عليه السلام، وكانَ عَلى مَيمَنَتِهِ عَمرُو بنُ الحَجّاجِ، وعَلى مَيسَرَتِهِ شِمرُ بنُ ذِي الجَوشَنِ، وعَلَى الخَيلِ عُروَةُ بنُ قَيسٍ، وعَلَى
الرَّجّالَةِ شَبَثُ بنُ رِبعِيٍّ، و أعطَى الرّايَةَ دُرَيدا مَولاه "
📚الإرشاد: ج 2 ص 95، إعلام الورى: ج 1 ص 457 ، روضة الواعظين: ص 203 , بحار الأنوار: ج 45 ص 4؛ الأخبار الطوال: ص 256 _ تاريخ الطبري: ج 5 ص 422، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 560
❕مطابق نقل مورخین نبرد عمومی به این صورت آغاز شد :
" عمر بن سعد، پيش آمد و تيرى به سوى لشكر حسين عليه السلام انداخت و گفت: نزد امير، گواهى دهيد كه من، نخستين تيرانداز بودم. آن گاه، تيرها از سوى آنان، مانند قطرههاى باران، باريدن گرفت. امام حسين عليه السلام به يارانش فرمود: «خدايتان رحمت كند! به سوى مرگى كه چارهاى ندارد، برخيزيد كه اين تيرها، پيكهاى اين قوم به سوى شماست». آن دو گروه، ساعتى با هم جنگيدند و به يكديگر حمله كردند تا اين كه گروهى از ياران حسين عليه السلام، كشته شدند. "
" فَاقتَتَلوا ساعَةً مِنَ النَّهارِ حَملَةً وحَملَةً، حَتّى قُتِلَ مِن أصحابِ الحُسَينِ عليه السلام جَماعَة "
📚الملهوف: ص 158، بحار الأنوار: ج 45 ص 12؛ الفتوح: ج 5 ص 100، مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي: ج 2 ص 8 و 9 _ كشف الغمّة: ج 2 ص 262 ومطالب السؤول: ص 76
❕برخی از یاران شهید شده امام حسین ع در نبرد عمومی آغازین طبق نقل ابن شهر آشوب از قرار ذیلند :
" نَعيم بن عَجْلان، عِمران بن كعب بن حارث اشجَعى، حنظلة بن عمرو شَيبانى، قاسِط بن زُهَير، كِنانة بن عتيق، عمرو بن مشيعَه، ضَرغامة بن مالك، عامر بن مُسلم، سيف بن مالك نُمَيرى، عبد الرحمن ارحَبى، مُجَمّع عائِذى، حَباب بن حارث، عمرو جَندَعى، حَلّاس بن عمرو راسِبى، سَوّار بن ابى عُمَير فَهْمى، عمّار بن ابى سَلامه دالانى، نُعمان بن عمرو راسِبى، زاهر بن عمرو، غلام ابن حَمِق، جَبَلة بن على، مسعود بن حَجّاج، عبد اللّه بن عُروه غِفارى، زُهَير بن بِشْر خَثعَمى، عمّار بن حَسّان، عبد اللّه بن عُمَير، مُسلم بن كثير، زُهَير بن سُلَيم، عبد اللّه و عبيد اللّه، دو پسر زيد بصرى "
📚المناقب، ابن شهر آشوب: ج 4 ص 113
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌پس از این نبرد عمومی , نبرد انفرادی آغاز شد و حر بن یزید ریاحی اولین نفر از یاران امام حسین ع بود که پا به میدان نبرد انفرادی گذاشت , چنان که می نویسند :
" نخستين كسى كه پا به ميدان نهاد و به نبرد تن به تن با دشمن پرداخت، حُرّ بن يزيد رياحى بود كه به گاه بيرون آمدنش براى هماوردى، چنين خواند: من، بىگمان، آزادهام و پناه ميهمانان [امّا گردنِ] شما را با شمشير مىزنم. به دفاع از بهترين ساكنان خَيف , شما را مىزنم و در آن، هيچ ستمى نمىبينم. "
" فَكانَ أوَّلَ مَن تَقَدَّمَ إلى بِرازِ القَومِ الحُرُّ بنُ يَزيدَ الرِّياحِيُّ ...
📚مقتل الحسين عليه السلام، خوارزمى: ج 2 ص 9، الفتوح: ج 5 ص 101 .
👌سپاه عمر سعد پس از آنکه مشاهده کردند در نبرد تن به تن از یاران امام حسین ع شکست می خورند , ناجوانمردانه به صورت عمومی بر شهدای کربلا هجوم می آوردند , چنان که ابن کثیر نقل می کند :
" آن روز (عاشورا)، نبرد تن به تن ميان دو دسته، فراوان شد و پيروزى، با ياران حسين بود؛ زيرا قوّتشان بيشتر بود و دست از جان، شُسته بودند و هيچ نگهدارندهاى جز شمشيرهايشان نداشتند. از اين رو، يكى از فرماندهان به عمر بن سعد پيشنهاد داد كه ديگر نبرد تن به تن نكنند " " وكَثُرَتِ المُبارَزَةُ يَومَئِذٍ بَينَ الفَريقَينِ، وَالنَّصرُ في ذلِكَ لِأَصحابِ الحُسَينِ لِقُوَّةِ بَأسِهِم، وأنَّهُم مُستَميتونَ، لا عاصِمَ لَهُم إلّاسُيوفُهُم، فَأَشارَ بَعضُ الامَراءِ عَلى عُمَرَ بنِ سَعدٍ بِعَدَمِ المُبارَزَةِ "
📚البداية و النهاية: ج 8 ص 182
❕طبری نقل می کند :
" هنگامى كه كشتههاى لشكر عمر بن سعد [در جنگ تن به تن] بسيار شد، عمرو بن حجّاج، بانگ زد: اى احمقها! آيا مىدانيد با چه كسانى مىجنگيد؟ سواران اين ديار، قومى دست از جان شُستهاند. هيچ يك از شما به هماوردىِ آنان، در نيايد كه آنان، اندك اند و نمىپايند. به خدا سوگند، اگر تنها سنگ به آنان بزنيد، آنها را از پاى در مىآوريد. عمر بن سعد گفت: درست گفتى. نظر [درست]، نظر توست.
آن گاه، به سوى لشكرش فرستاد و بر ايشان حكم كرد كه هيچ كدامشان با هيچ يك از آنها، نبرد تن به تن نكنند "
" ...فَقالَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ: صَدَقتَ، الرَّأيُ ما رَأَيتَ. وأرسَلَ إلَى النّاسِ يَعزِمُ عَلَيهِم ألّا يُبارِزَ رَجُلٌ مِنكُم رَجُلًا مِنهُم "
📚تاريخ الطبرى: ج 5 ص 435، أنساب الأشراف: ج 3 ص 400
❕امام حسین ع نیز وقتی می خواست پا به میدان نبرد بگذارد , دشمن را دعوت به نبرد انفرادی و تن به تن کرد , چنان که نقل می کنند :
" آن گاه حسين عليه السلام، دشمن را به نبردِ تن به تن فرا خواند و همه كسانى را كه به جنگش مىآمدند، از ميان بر مىداشت تا آن جا كه تعداد فراوانى از آنها را كُشت " " إنَّ الحُسَينَ عليه السلام دَعَا النّاسَ إلَى البِرازِ، فَلَم يَزَل يَقتُلُ كُلَّ مَن بَرَزَ إلَيهِ، حَتّى قَتَلَ مَقتَلَةً عَظيمَةً "
📚الملهوف: ص 170، مثير الأحزان: ص 72
❕اما " شمر، هنگامى كه جنگ تن به تن امام حسين عليه السلام را در اوج تنهايى و بىياورى ديد و متوجّه شد كه نمىتوان امام ع را در جنگِ تن به تن از پاى در آورد، فرمان داد كه پيادگان و تيراندازان و سواركاران، به يكباره بر ايشان يورش برند. "
📚الإرشاد: ج 2 ص 111- 112
👌این که امام حسین ع آخرین فردی بود که وارد میدان شد , از این جهت بود که یارانش نمی گذاشتند که امام ع زودتر از آنان وارد میدان شود و خودشان را پیش مرگ امام حسین ع می کردند , چنان که طبری و دیگران نقل می کنند :
" هنگامى كه ياران حسين ، فراوانىِ دشمن را ديدند و دانستند كه نمىتوانند آنان را از دست يافتن به حسين ع و خودشان باز بدارند، در كشته شدن پيشِ روى او، با هم مسابقه دادند. " " لَمّا رَأى أصحابُ الحُسَينِ أنَّهُم قَد كُثِروا، و أنَّهُم لا يَقدِرونَ عَلى أن يَمنَعوا حُسَينا ولا أنفُسَهُم، تَنافَسوا في أن يُقتَلوا بَينَ يَدَيه "
📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 442، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 568، أنساب الأشراف: ج 3 ص 404 _ البداية والنهاية: ج 8 ص 184
❕سید بن طاووس نیز در این رابطه می نویسد :
" ياران حسين عليه السلام، براى كشته شدن پيشِ رويش، شتاب مىورزيدند و آن گونه شدند كه اين شعر مىگويد: گروهى كه چون براى دفع پيشامدها، فرا خوانده مىشوند و لشكر، يا نيزه خوردهاند، يا قامت شكستهاند , آنان، قلبهايشان را روى زرههايشان پوشيدهاند و براى رفتن جانهايشان، شتاب مىكنند. "
" جَعَلَ أصحابُ الحُسَينِ عليه السلام يُسارِعونَ إلَى القَتلِ بَينَ يَدَيهِ ... "
📚الملهوف (طبعة أنوار الهدى): ص 66، عمدة الطالب: ص 357
❕در رابطه با کیفیت کشته شدن علی اصغر ع در میدان کربلا در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1400
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
توضیحی پیرامون کلام شهید مطهری در مورد اشعاری که در وصف واقعه کربلا سروده می شود .
🤔#پرسش
❓مرتضی مطهرى: اينكه بگوئيم اى نوجوان على اكبرم و يا اى زينب مضطرم الوداع الوداع، اينها شعارهاى پست و ذلت آورى است.
مرتضا مطهرى در صفحه ٢٩١ از جلد اول كتاب حماسه حسينى در مورد نوحه ها و شعارهاى داده شده در مداحيها و عزاداريها، آنها را پست و ذلت آور خطاب كرده و ميگويد در تمام عمرم هرگز به اين شعارهاى پست كثيف ذلت آور تن ندادم.
ادمين/ مطهرى يكى از معدود آخوندهائى است كه اكثر آخوندهاى ديگر به چشم باسواد و دانشمند به او مينگرند و كتابهايش را بسيار مفيد توصيف ميكنند. حال سئوال اين است كه وقتى مطهرى اين شعارها را كثيف و ذلت آور خطاب ميكند، چطور باقى ملاها به ترغيب و تشويق آنها در جامعه ميپردازند؟
▪️آيا مطهرى هم مزدور اسرائيل و وهابيت بوده است؟؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕ما در پاسخ به مطلب مذکور سه نکته بیان می کنیم و امیدواریم که معاندین پاسخ ما را تقطیع نکنند و فقط از نکته اول اسکرین ناقصی نگیرند و در کانالهای خود با خزعبلاتی که خودشان می بافند مخلوط نکنند .
1⃣ما روایات متواتر و قطعی در استحباب و رجحان عزاداری بر امام حسین علیه السلام و شعر و شعار سرودن در مصیبت جانکاه کربلا داریم که قابل انکار نیست و تکلیف همگان را در این مورد روشن کرده است .
❕راوی می گوید تعدادى كوفى در خدمت امام صادق عليه السلام بوديم كه جعفر بن عَفّان به محضر امام صادق عليه السلام وارد شد. امام عليه السلام او را به خود نزديك كرد و در كنار خود جا داد و آن گاه فرمود: «اى جعفر!». جعفر گفت: گوش به فرمانم. خدا، مرا فدايت كند! فرمود: «به من [خبر] رسيده كه تو در باره حسين عليه السلام شعر مى گويى و خوب هم مى گويى». او گفت: آرى، خدا مرا فدايت گرداند!فرمود: «بگو». جعفر هم شعرى خواند و امام عليه السلام گريست و كسانى كه در خدمت ايشان بودند، گريستند، تا اين كه اشك بر گونه و محاسن امام عليه السلام جارى شد. آن گاه فرمود: «اى جعفر! به خدا سوگند، فرشتگان مقرّب خدا، پيش تو حاضر بودند و سخن تو را در باره حسين عليه السلام در اين جا شنيدند و گريستند، همان گونه كه ما گريستيم، و آنها بيشتر گريستند. خداوند متعال در اين ساعت اى جعفر تمام بهشت را برايت واجب كرد و گناهت را آمرزيد». آن گاه فرمود: «اى جعفر! آيا بيشتر نگويم؟». گفت: چرا، اى سَرورم!
فرمود: «كسى نيست كه در باره حسين عليه السلام شعرى بگويد و بگريد و با آن بگرياند، مگر اين كه خداوند، بهشت را برايش واجب مى كند و گناهش را مى آمرزد».
" كُنّا عِندَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام ونَحنُ جَماعَةٌ مِنَ الكوفِيّينَ، فَدَخَلَ جَعفَرُ بنُ عَفّانَ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَقَرَّبَهُ و أدناهُ، ثُمَّ قالَ: يا جَعفَرُ! قالَ: لَبَّيكَ جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ، قالَ: بَلَغَني أنَّكَ تَقولُ الشِّعرَ فِي الحُسَينِ عليه السلام وتُجيدُ، فَقالَ لَهُ: نَعَم، جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ! فَقالَ: قُل، فَأَنشَدَهُ [فَبَكى] عليه السلام ومَن حَولَهُ حَتّى صارَت لَهُ الدُّموعُ عَلى وَجهِهِ ولِحيَتِهِ. ثُمَّ قالَ: يا جَعفَرُ! وَاللّهِ، لَقَد شَهِدَكَ مَلائِكَةُ اللّهِ المُقَرَّبونَ، هاهُنا يَسمَعونَ قَولَكَ فِي الحُسَينِ عليه السلام، ولَقَد بَكَوا كَما بَكَينا أو أكثَرَ، ولَقَد أوجَبَ اللّهُ تَعالى لَكَ يا جَعفَرُ في ساعَتِهِ الجَنَّةَ بِأَسرِها، وغَفَرَ اللّهُ لَكَ.
فَقالَ: يا جَعفَرُ! ألا أزيدُكَ؟ قالَ: نَعَم يا سَيِّدي. قالَ: ما مِن أحَدٍ قالَ فِي الحُسَينِ عليه السلام شِعرا فَبَكى و أبكى بِهِ، إلّا أوجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ وغَفَرَ لَهُ.
📚رجال الكشّي ج 2 ص 574 ، بحار الأنوار ، ج 44 ص 282
👌حال اگر سخن و یا قلم عالمی بلغزد و در مورد اشعار زیبا و مناسبی که در توصیف واقعه کربلا سروده شده موضعی ناصواب بگیرد , این عملکرد او برای هیچ کس قابل دفاع نیست و ما معتقد می شویم که او در این رابطه اشتباه کرده است , چرا که همگان غیر معصومین علیهم السلام در معرض خطا و اشتباه هستند به خاطر همین تنها اقوال و عملکرد معصومین ع است که برای ما حجت و معیار شناخت حق از باطل است .
❕اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السَّلام) در يكى از سخنان حكيمانه خود درباره شناخت حق و باطل، بيانى دارد كه يادآور مى شويم ؛
🔸در جنگ جمل مردى از اميرمؤمنان سؤال كرد: آيا با طلحه و زبير نبرد مى كنى، در حالى كه آنان از برجسته ترين اصحاب پيامبرند؟
👌امام در پاسخ فرمود: تو در اشتباهى. عظمت و بزرگى اشخاص، نشانه حق و باطل نيست، حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى؛ و باطل را بشناس، آنگاه اهل آن را خواهى شناخت». " إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه "
📚ارشاد القلوب ج 2 ص 296
💠ادامه 👇