رعایت حرمت اهلبیت ع در روایات اهلسنت و جعل و تحریف اهلسنت و ملحد در این موضوع!!!!!
🤔#پرسش
❓در ص ٧٣ از جلد اول كتاب معجم الاوسط نوشته سليمان ابن احمد الطبرانى از علماى بزرگ اهل سنت، روايتى آمده است كه در آن پيامبر اسلام به سه مورد اشاره ميكند و ميگويد: نگه داشتن حرمت اين سه چيز به معناى اين است كه الله دين و دنياى شخص را حفظ ميكند و آن سه چيز عبارتند از حرمت اسلام، حرمت من و حرمت زحماتى كه كشيده ام(حرمة الاسلام، حرمتى و حرمة زحمتى)
▪️سانسور و تحريف :
همين روايت را شيخ صدوق از موسسين مذهب شيعه در كتاب الخصال خود آورده است اما با زيركى خاصى كه مختص آخوندهاست كلمه آخر روايت از حرمة زحمتى به حرمة عترتى تغيير ميدهد و به همين راحتى يك روايت را به سود مذهبش جعل ميكند.(حرمة الاسلام، حرمتى و حرمة عترتى)
▪️نكته: نكته مهم و جالب اينجاست كه خود الطبرانى در زير همان روايت اشاره ميكند كه اين روايت ضعيف است.
اما بازهم شيخ صدوق تحريف و جعل را انجام داده و به خورد مردم ميدهد. ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این که پیامبر گرامی ص توصیه به رعایت حرمت اهلبیتش می فرمودند , از قضایای مسلم حدیثی است که در روایات متعدد اهلسنت , مورد تاکید قرار گرفته است .
❕علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی فرمود :
" توصيه مىكنم تا هر چه بهتر و بيشتر با اهل بيت من مدارا نمائيد كه هرگاه بر خلاف اراده من با آنها رفتار كرديد، فرداى قيامت با شما مخاصمه خواهم كرد و اطمينان داشته باشيد با كسى كه با او دشمن باشم، با او دادخواهى و مرافعه خواهم كرد و با هر كسى مخاصمه كنم، جايگاه او دوزخ خواهد بود "
" استوصوا بأهل بيتى خيرا فانى أخاصمكم عنهم غدا، و من أكن خصمه أخصمه، و من أخصمه دخل النار "
📚الصواعق المحرقه , ص ١٥٠ _ ذخائر العقبی ص ١٨ _ ینابیع الموده ج ٢ ص ١١٥
❕و فرمود :
" كسى كه ( حرمت ) مرا درباره اهل بيتم رعايت نمايد، عهد خود را با خدا استوار داشته است " " من حفظنى فى أهل بيتى فقد اتخذ عند اللّه عهدا "
📚الصواعق المحرقه ص ١٥٠ _ذخائر العقبی ص ١٨
❕یا فرمود :
" چهار تيره مردماند كه من در روز قيامت، آنان را شفاعت مىكنم: 1- كسى كه ذرّيّه و بازماندگانم را گرامى بدارد؛ 2- كسى كه نيازمنديهاى ايشان را بر آورده سازد؛ 3- كسى كه بكوشد تا رفع گرفتارى و ناراحتى از ايشان بنمايد؛ 4- كسى كه ايشان را به دل و زبان دوست بدارد. "
" أربع أنا لهم شفيع يوم القيامة، المكرم لذريتى، و القاضى لهم حوائجهم، و الساعى لهم فى أمورهم عندما اضطروا اليه، و المحب لهم بقلبه و لسانه "
📚کنزالعمال ج ١٢ ص ١٠٠ _ ج ١٥ ص ٨٦٨ _ الفصول المهمه ص ١٤٤ _ سبل الهدی و الرشاد ج ١١ ص ٧ _ ینابیع الموده ج ٢ ص ٢٧٠
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕این مضمون در روایات متعدد شیعه نیز آمده است , مثلا شیخ صدوق نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود :
" خداى متعال را سه حرمت است كه هر كس آنها را نگه دارد، خداوند، كار دين و دنياى او را حفظ مىكند و هر كه آنها را نگه ندارد، خداوند، هيچ چيز او را حفظ نمىكند: حرمت اسلام، حرمت من و حرمت عترتم. "
" إنَّ للَّهِ تَعالى حُرُماتٍ ثَلاثاً، مَن حَفِظَهُنَّ حَفِظَ اللَّهُ لَهُ أمرَ دينِهِ ودُنياهُ، ومَن لَم يَحفَظهُنَّ لَم يَحفَظِ اللَّهُ لَهُ شَيئاً: حُرمَةَ الإِسلامِ، وحُرمَتي، وحُرمَةَ عِترَتي. "
📚خصال ج ١ ص ١٤٦
❕این روایت را علمای اهلسنت هم نقل کرده اند با این تفاوت که به جای " حرمت عترتم " , حرمت رحم من " آمده است که باز اشاره به عترت است , زیرا اهلبیت علیهم السلام رحم و ذریه پیامبر اسلام بودند , علمای اهلسنت نقل می کنند که فرمود :
" خدا را سه گونه حرمت است و كسى كه آن سه حرمت را رعايت نمايد، خداى تعالى امر دين و دنياى او را محفوظ مىكند. و كسى كه حق آن سه حرمت را رعايت ننمايد، خداى تعالى هيچگونه امر مربوط به او را حفاظت نمىكند و آنها عبارتند از: 1- حرمت اسلام 2- حرمت من 3- حرمت رحم من. "
" إن للّه عز و جل حرمات ثلاثا من حفظهن حفظ اللّه أمر دينه و دنياه، و من لم يحفظهن لم يحفظ اللّه له شيئا، حرمة الإسلام، و حرمتى، و حرمة رحمى "
📚المعجم الاوسط , طبرانی , ج ١ ص ٧٢ تحقيق : قسم التحقيق بدار الحرمين سال چاپ : 1415 - 1995 م چاپخانه : ناشر : دار الحرمين للطباعة والنشر والتوزيع
❕حال برخی از متعصبین اهلسنت , در این روایت طبرانی تحریف کرده اند و " رحمی " ( رحم من ) را به " زحمتی " " " زحمت من " تبدیل کرده اند , در حالی که در نسخ اصلی معجم الاوسط " رحمی " بوده است و دیگران از علمای اهلسنت هم این روایت را با لفظ " رحمی " نقل کرده اند :
📚مجمع الزوائد , هیثمی , ج ١ ص ٨٨ _ کنزالعمال ج ١ ص ٧٧ _ تهذیب الکمال ج ٢٢ ص ٣٤٩ _ میزان الاعتدال ج ٣ ص ٢٤٢ _ طبقات الشافعیه , ج ١ ص ١٩١ _ لسان المیزان ج ١ ص ٥٠ _ سبل الهدی ج ١١ ص ٩
❕بنابراین اگر تحریفی در روایت مذکور صورت گرفته باشد , از ناحیه اهلسنت است , اما ملحد وقیح در روز روشن و برای فریب مخاطبین مطلب را وارونه جلوه می دهد و مدعی می شود که شیخ صدوق در روایت تحریف کرده است !!!
❗️یا در دروغگویی دیگر مدعی می شود که طبرانی گفته است این روایت ضعیف است , در حالی که طبرانی می گوید که اگر راوی روایت , یعنی عمران بن محمد , یک حدیث مسند روایت کرده باشد , همین روایت است :
" لا نعلم لعمران بن محمد بن سعيد بن المسيب حديثا مسندا غير هذا "
📚همان آدرس از کتاب المعجم الاوسط
❕مکتب الحاد وظیفه ای جز ترویج جعل و جهل و دروغگویی و فریب مخاطبین بر عهده ندارد ❗️❗️❗️
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخ به شبهه وهابی تحت عنوان " مساجد، افضل است یا حرمهای امامان و امامزادهها "
🤔#پرسش
⁉️ مساجد، افضل است یا حرمهای امامان و امامزادهها ⁉️
🔰 امام محمد باقر از قول پیغمبر خدا بهنقل از جبرئیل امین، پاسخ میدهد ↘️
✍🏻 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ﷺ لِجَبْرَئِيلَ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} : يَا جَبْرَئِيلُ أَيُّ الْبِقَاعِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ؟ قَالَ : الْمَسَاجِدُ.
🕌 امام باقر فرمود : رسول خدا ﷺ از حضرت جبرئيل {عليه السّلام} پرسید : اى جبرئيل! كدام مكانها نزد خدا محبوبتر است؟
حضرت جبرئیل فرمود : مساجد.
📚 کتاب کافی 489/3
✅ سند صحيح [مرآة العقول ٤٨٤/١٥] ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕این که در این روایت آمده است که محبوبترین مکانها در نزد خداوند , مساجد است به این معنی نیست که محبوبترین دیگری در نزد خداوند نباشد .
👌مثلا در روایتی آمده است که محبوبترین اعمال در نزد خداوند , عملی است که مستدام باشد , اگرچه کم باشد : " مَا مِنْ شَيْءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَمَلٍ يُدَاوَمُ عَلَيْهِ وَ إِنْ قَلَّ. "
📚الکافی ج ٢ ص ٨٢
❕همینطور نماز اول وقت نیز به عنوان محبوبترین اعمال در نزد خدا معرفی شده است :
" قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَيُّ الْأَعْمَالِ أَفْضَلُ قَالَ الصَّلَاةُ لِوَقْتِهَا "
📚المحاسن ج ١ ص ٢٩٢
❕یا دعا کردن و خواستن از فضل الهی , محبوبترین اعمال معرفی شده است :
" لَيْسَ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَنْ يُسْأَلَ فَلَا يَسْتَحْيِي أَحَدُكُمْ أَنْ يَسْأَلَ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ "
📚الکافی ج ٤ ص ٢١
❕یا حمد خداوند گفتن به عنوان محبوبترین اعمال معرفی شده است :
" قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَيُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ أَنْ تَحْمَدَهُ. "
📚الکافی ج ٢ ص ٥٠٣
❕یا تهلیل و تکبیر گفتن به عنوان محبوبترین اعمال معرفی شده است :
" لَيْسَ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنَ التَّهْلِيلِ وَ التَّكْبِيرِ. "
📚وسائل الشیعه ج ٧ ص ١٩٠
❕در منابع اهلسنت هم در جایی نماز اول وقت به عنوان محبوبترین اعمال در نزد خداوند معرفی می شود : " أَيُّ الْعَمَلِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ؟، فَقَالَ:" الصَّلَاةُ عَلَى وَقْتِهَا "
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ٧ ص ٢٤٥
👌باز در جایی حب و بغض در راه خداوند , محبوبترین اعمال معرفی می شود :
" إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ الْحُبُّ فِي اللَّهِ، وَالْبُغْضُ فِي اللَّهِ "
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج ٣٥ ، ص: ٢٢٩
❕یا در جایی عمل مستدام اگرچه کم باشد , محبوبترین اعمال معرفی شده است :
" أَيُّ الْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ؟ قَالَ:" أَدْوَمُهُ وَإِنْ قَل "
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج42، ص: 298
❕یا در جایی قطره اشکی که از خوف خداوند ریخته می شود و قطره خونی که در راه خداوند , داده می شود , محبوبترین اعمال معرفی شده است :
" «لَيْسَ شَيْءٌ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قَطْرَتَيْنِ وَ أَثَرَيْنِ: قَطْرَةٌ مِنْ دُمُوعٍ فِي خَشْيَةِ اللَّهِ، وَ قَطْرَةُ دَمٍ تُهَرَاقُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ... "
📚سنن الترمذي، ج ٣ ص ٥٨٧
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕بنابراین عنوان محبوبترین می تواند به عناوین مختلفی تعلق گیرد , بالنسبه به سایر اعمال و مثلا هم مساجد می تواند محبوبترین مکانها در نزد خداوند نسبت به سایر مکانها باشند هم حرمهای اهلبیت علیهم السلام و میان این دو تضادی نیست , یا مثلا شدت محبوبیت در حرمهای اهلبیت ع بیشتر باشد , اگرچه هر دو مکان نسبت به سایر مکانها , در نزد خداوند محبوبتر باشند , چنان که در نقلی آمده است که امام صادق ع فرمود :
"زمين كعبه در مقام مفاخرت گفت: كدام زمين مثل من است، و حال آنكه خداوند خانهاش را بر پشت من بنا كرده و مردم از هر راه دورى متوجه من مىشوند، و حرم خدا و مأمن قرار داده شدهام؟!! خداوند متعال به سويش وحى كرد و فرمود:
بس كن و آرام بگير، به عزّت و جلال خودم قسم آنچه را كه تو براى خود فضيلت مىدانى در قياس با فضيلتى كه به زمين كربلاء اعطاء نمودهام همچون قطرهاى است نسبت به آب دريا كه سوزنى را در آن فرو برند و آن قطره را با خود بر دارد، و اساسا اگر خاك كربلاء نبود اين فضيلت براى تو نبود و نيز اگر نبود آنچه كه اين خاك آن را در بر دارد تو را نمىآفريدم و بيتى را كه تو به آن افتخار مىكنى خلق نمىكردم بنا بر اين آرام بگير و ساكت باش و متواضع و خوار و نرم باش و نسبت به زمين كربلا استنكاف و استكبار و طغيانى از خود نشان مده و الّا تو را فرو برده و در آتش جهنّم قرارت مىدهم. "
" إِنَّ أَرْضَ الْكَعْبَةِ قَالَتْ مَنْ مِثْلِي وَ قَدْ بَنَى اللَّهُ بَيْتَهُ [بُنِيَ بَيْتُ اللَّهِ] عَلَى ظَهْرِي وَ يَأْتِينِي النَّاسُ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ وَ جُعِلْتُ حَرَمَ اللَّهِ وَ أَمْنَهُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهَا أَنْ كُفِّي وَ قِرِّي فَوَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي مَا فَضْلُ مَا فُضِّلْتِ بِهِ فِيمَا أَعْطَيْتُ بِهِ أَرْضَ كَرْبَلَاءَ إِلَّا بِمَنْزِلَةِ الْإِبْرَةِ غُرِسَتْ [غُمِسَتْ] فِي الْبَحْرِ فَحَمَلَتْ مِنْ مَاءِ الْبَحْرِ وَ لَوْ لَا تُرْبَةُ كَرْبَلَاءَ مَا فَضَّلْتُكِ وَ لَوْ لَا مَا تَضَمَّنَتْهُ أَرْضُ كَرْبَلَاءَ لَمَا خَلَقْتُكِ وَ لَا خَلَقْتُ الْبَيْتَ الَّذِي افْتَخَرْتِ بِهِ فَقِرِّي وَ اسْتَقِرِّي وَ كُونِي دُنْيَا مُتَوَاضِعاً ذَلِيلًا مَهِيناً غَيْرَ مُسْتَنْكِفٍ وَ لَا مُسْتَكْبِرٍ لِأَرْضِ كَرْبَلَاءَ وَ إِلَّا سُخْتُ بِكِ وَ هَوَيْتُ بِكِ فِي نَارِ جَهَنَّم "
📚کامل الزیارات ص ٢٦٧ _ وسائل الشیعه ج ١٤ ص ٥١٤
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
⚫️به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
✔️پرسش و پاسخ های برگزیده پیرامون اربعین و زیارت امام حسین علیه السلام :
1⃣آیا در عصر حاضر و با پیشرفت تکنولوژی پیاده رفتن به کربلا مصداق هدر دادن عمر نیست ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2108
2⃣وهابیت می گوید شیعیان کربلا را از کعبه بالاتر می دانند و پیاده به زیارت حسین می روند آیا جهالتی از این بالاتر است که خانه مخلوق از خالق برتر باشد ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2470
3⃣مگر امام حسین از اعمال و احوال ما مطلع نیست و سخن ما را نمی شنود ؟ پس دیگر چه نیازی است که به زیارت قبرش برویم و با او سخن بگوییم ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1355
4⃣سوالی از مکتب تشیع اصلا شما پیاده رفتن برای خانه خدا را مستحب می شمارید چنان که پیاده رفتن به خانه مخلوق و حسین را مستحب می دانید ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2468
5⃣بعد از رجعت امام حسین در زمان ظهور آیا باز هم باید به زیارت کربلا برویم و یا پس از رجعت قبر ایشان فاقد ارزش می شود ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1365
6⃣برخی می گویند چرا میلیون ها نفر به زیارت کربلا می روند و برای عزاداری هزینه می کنند آیا بهتر نیست همان هزینه صرف فقرا بشود ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1369
7⃣چرا ما تنها برای امام حسین اربعین می گیریم و برلی دیگر امامان نمی گیریم ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2107
8⃣با توجه به ناامنی مسیر کربلا چه لزومی دارد که به زیارت حسین برویم آیا حفظ جان واجب نیست و رفتن مصداق خود کشی نیست ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1424
9⃣اگر قبر امام حسین را بشکافیم جنازه ایشان سالم و دست نخورده است و ما می توانیم ایشان را ببینیم ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3177
0⃣1⃣کانال های ضد دین می گویند آیا حسین در خواب است چرا زائران خود را از حملات تروریستی حفظ نمی کند ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1376
1⃣1⃣آیا اهل بیت امام حسین در روز اربعین به زیارت امام حسین رفتند ❕
⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1405
2⃣1⃣آیا برای کسانی که نتوانستند در روز اربعین به زیارت امام حسین بروند راهی است که به پاداش زوار حسین برسند و تسکینی برای قلوبشان باشد ❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3210
3⃣1⃣آیا اصطلاح جاماندگان از زیارت اربعین و امام حسین ، اصطلاح صحیحی است ❗️آیا این افراد باید از حزن و اندوه بمیرند چون نتوانستند به زیارت قبر امام حسین بروند ❕❕
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1524
4⃣1⃣ملحق شدن سر مطهر امام حسین به بدن شریف در روز اربعین :
⚫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1741
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحی پیرامون انتقادت علمی وارده بر مرحوم حسن زاده آملی
❕پس از درگذشت مرحوم حسن زاده آملی , برخی از کانالها انتقادات علمی به ایشان وارد کردند آن هم با استدلال به کتابهایشان چون کتابی که در شرح فصوص الحکم ابن عربی نوشته اند .
👌ما در ذیل پیرامون ابن عربی و انحراف و گمراهی و دشمنی او با مکتب تشیع توضیحات جامع و مفصلی داده ایم و بیان کردیم که علمای بزرگ شیعه در گذشته نسبت به ابن عربی دید مثبتی نداشته اند :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2905
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2906
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2911
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2914
❕حال برخی از افراد انتقاد کرده اند که چرا مرحوم حسن زاده آملی , اثر ابن عربی ( فصوص الحکم ) را مورد شرح و ترجمه قرار داده و مطالب باطل آن را مورد تایید قرار داده است ❗️❗️❗️
👌یکی از کانالها که ادمین اصلیش بسیار مدعی فضل و علم است و معمولا دیگران و خصوصا منتقدان را رمی به جهل و نادانی و بی تقوایی می کند , در مقام پاسخگویی بر آمده است که مرحوم حسن زاده آملی تنها آمده اند و اثر ابن عربی را ترجمه کرده اند , نه آنکه تمام محتوای آن را تایید کنند ❗️❗️
❕باید به او گفت این چه استدلال کودکانه ای است که شما دارید جناب دانشمند و اهل مطالعه !!!? آیا کسی می رود کتابی را که مطالبش را باطل و گمراه کننده می داند , ترجمه کرده و شرحش می دهد و زمینه اقبال بیشتر دیگران به آن کتاب را مهیا می کند ❗️❗️❗️
👌مگر خداوند نمی فرماید :
" تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ " " در راه نيكى و پرهيزگارى با هم تعاون كنيد و (هرگز) در راه گناه و تعدى همكارى ننمائيد " ( مائده ٢ )
❕از این گذشته , مرحوم حسن زاده آملی , به قدری به محتویات کتاب فصوص الحکم ابن عربی معتقد بود که این کتاب را از کرامات ابن عربی می دانست و می گفت :
" تاكنون نه تنها فتوحات مكيه بلكه هيچ يك از مصنفات شيخ در عالم مؤلفات مانند خود را نديده است، بخصوص فصوص و فتوحات را بايد از كرامات خاص به او دانست ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ "
📚دومين يادنامه علامه طباطبائى، ص: 39
❕و شرحی که بر کتاب فصوص الحکم زده اند را افتخار و توفیق خود می دانست و می گفت :
" اين كمترين علاوه بر تصحيح و تعليقات بر شرح قيصرى، يك دوره فصوص الحكم را به فارسى شرح كرده است و تاكنون دو دوره كامل به تدريس آن توفيق يافته است. "
📚دومين يادنامه علامه طباطبائى، ص: 43
❕در جای دیگر تصریح می کند که کتاب فصوص الحکم به دستور پیامبر گرامی ص نوشته شده است و می گفت :
" ارزندهترين رهآورد و هديهاى كه اين بزرگمرد از سفر مراقبات و مكاشفاتش آورده است كتاب فصوص الحكم اوست كه در دهه آخر محرّم سنه 627 در دمشق در رؤياى مبشّرهاى از دست رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله به اخذ آن تشرّف حاصل كرده است، و اين كتابى است در موضوع خود سهل ممتنع؛ فهم آن را بايد أوحدى فردى بر عهده گيرد. فيضلّ اللّه من يشاء و يهدى من يشاء و هو العزيز الحكيم. و اين خدوم علم و اهل علم،
❕حسن حسنزاده آملى، (وفّقه اللّه بإلقاءاته السّبوحيّة، چهار دوره تمام آن را براى نفوس مستعدّة تدريس كرده است و بانسخ عديدهاى كه در كتابخانه او موجود است، آن را تصحيح و تحشيه نموده است و به طبع و نشر آن توفيق يافته است. "
📚هزار و يك كلمه، ج6، ص: 267
❕بنابراین صرف ترجمه نیست , مرحوم حسن زاده آملی از دل و جان معتقد به کتاب فصوص الحکم بوده است .
👌نکته پایانی :
❕دانشمند مدعی علم و فضل برای ماله کشی بر بعضی عبارات که در تصویر آمده است , نزول آیه افک را در شان عایشه می داند که دروغی و جعلی آشکار است , در ذیل مفصل در این رابطه بحث کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/194
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
آیا امام علیه السلام در کودکی اهل بازی کردن است !!!!
🤔#پرسش
❓حضرت حسین، امام معصوم نبود ‼️
عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ : قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ : مَا عَلَامَةُ الْإِمَامِ الَّذِي بَعْدَ الْإِمَامِ؟ فَقَالَ طَهَارَةُ الْوِلَادَةِ وَ حُسْنُ الْمَنْشَإِ وَ لَا يَلْهُو وَ لَا يَلْعَبُ.
✍🏻 ابن وهب میگويد : به امام باقر عرض كردم : علامت امامِ بعد از امام قبلی، چيست؟ فرمود : پاكيزگى ولادت، و تربيت خوب. و ياوهگرى نکرده و بازى نیز نمیكند.
📚 اصول کافی 285/1
✅ سند صحيح [٢٠٦/٣]
⚠️ در حدیث صحیح از اصول کافی، تصریح شد که امامان معصوم، هرگز بازی نمیکنند.
📝 این درحالی است که در کامل الزیارات آمده که حضرت حسین، بازی میکرد.
🛑 پس شرط امامتِ مورد ادعای شیعه را، ندارد.
حَدَّثَنِي أَبِي قَالَ حَدَّثَنِي سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي خَلَفٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَى الْحَلَبِيِّ عَنْ هَارُونَ بْنِ خَارِجَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ : إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ﷺ وَ الْحُسَيْنُ يَلْعَبُ بَيْنَ يَدَيْهِ..
✍🏻 ابوبصير از امام جعفر صادق نقل میکند كه فرمودند : جبرئيل نزد پيامبر اكرم ﷺ آمد، در حالى كه حضرت حسين در مقابل آنحضرت ﷺ بازى مىكرد..
📚 کامل الزیارات ٥٩/١ ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌چنان که وهابی روایت کافی شریف را نقل کرد , امام ع اهل لهو و لعب و انجام بازی های کودکانه و بی فایده نیست , چرا که امامان گرامی ما علیهم السلام از همان دوران طفولیت و کودکی تحت تربیت و هدایت الهی قرار داشتند و قلوب آنها به نور حکمت و عصمت نورانی و روشن بود چنان که خداوند در مورد پیامبرانی مانند یحیی و عیسی علیهما السلام می فرماید ؛
👌« اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان نبوت را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 )
❕و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن عیسی علیه السلام در گهواره می فرماید؛
« (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 )
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که امام علیه السلام به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » " فَإِذَا خَرَجَ إِلَى الْأَرْضِ أُوتِيَ الْحِكْمَةَ وَ زُيِّنَ بِالْعِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ أُلْبِسَ الْهَيْبَةَ وَ جُعِلَ لَهُ مِصْبَاحٌ مِنْ نُورٍ يَعْرِفُ بِهِ الضَّمِيرَ وَ يَرَى بِهِ أَعْمَالَ الْعِبَاد "
📚بحار الانوار ج 25 ص 39
❕بنابراین انجام بازی های بی فایده و کودکانه از امام ع سر نمی زند , مگر برای یک غرض صحیح و عقلایی که عمل را از بی فایدگی و بازی صرف خارج می کند .
👌صفوان جمال می گوید :
" از امام صادق عليه السّلام پرسيدم راجع به امام ? فرمود صاحب مقام امامت اهل لهو و لعب نيست , در اين موقع موسى بن جعفر كه پسر بچهى كوچكى بود آمد , يك بزغاله مكى در دستش بود به او ميفرمود براى خدا سجده كن. حضرت صادق عليه السّلام او را در آغوش گرفته فرمود: پدر و مادرم فدايت اى كسى كه اهل لهو و لعب نيستى "
" سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ لَا يَلْهُو وَ لَا يَلْعَبُ- وَ أَقْبَلَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى وَ هُوَ صَغِيرٌ وَ مَعَهُ عَنَاقٌ مَكِّيَّةٌ وَ هُوَ يَقُولُ لَهَا اسْجُدِي لِرَبِّكِ فَأَخَذَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ ضَمَّهُ إِلَيْهِ وَ قَالَ بِأَبِي وَ أُمِّي مَنْ لَا يَلْهُو وَ لَا يَلْعَبُ. "
📚الکافی ج ١ ص ٣١١
❕در ذیل توضیح داده ایم که حیوانات درک و شعور دارند و از ولایت اهلبیت علیهم السلام هم بهره می برند :
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2882
🍀https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2881
🔸ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌بر همین اساس , علامه مجلسی می نویسد :
" این که در روایت آمده است که امام ع اهل لعب و بازی نیست , یعنی کار بی فایده را انجام نمی دهد , چه در کودکی و چه در بزرگسالی , و اگر در ظاهر فعلی شبیه افعال کودکان انجام دهد , در واقع از انجام آن فعل اغراض صحیحی را دنبال می کند و از ذکر خداوند سبحان در این هنگام غافل نمی شود , چنان که امام کاظم ع در حالت لعب ظاهری , ( غرض صحیحی را دنبال می کرد ) و بزغاله را امر به سجود برای پروردگارش می کرد "
" و لا يلعب" أي لا يفعل ما لا فائدة فيه لا في صغره و لا في كبره، و إن صدر منه شيء يشبه ظاهرا فعل الصبيان ففي الواقع مبني على أغراض صحيحة ، و لا يغفل عند ذلك عن ذكره سبحانه كما أنه عليه السلام في حالة اللعب الظاهري كان يأمر العناق بالسجود لربه تعالى. "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج3، ص: 339
❕مطابق روایت مورد استناد وهابی از کتاب " کامل الزیارات " هم اگر چه امام حسین ع به ظاهر بازی می کردند , اما در واقع حتما غرض صحیحی را دنبال می کردند , اگر چه در روایت به آن غرض اشاره نشده باشد , و یا ممکن است غرض امام حسین ع از بازی کردن , جلب توجه دیگران به خود برای فهم بهتر و عمیق تر کلام جبرئیل امین پیرامون خود بوده است , مطابق روایت مذکور , امام صادق ع فرمود :
" جبرئيل نزد پيامبر اكرم آمد در حالى كه امام حسين در مقابل آن حضرت بازى مىكرد پس به رسول خدا خبر داد كه به زودی امّت شما حسين را خواهند كشند. پيامبر اكرم از اين خبر به جزع و ناله آمدند. جبرئيل محضر مباركش عرضه داشت:
مايل هستيد سرزمينى كه حسين در آن كشته مىشود به شما نشان دهم؟ در اين هنگام فاصله بين مكان رسول خدا و جايى كه حسین در آن كشته شدند فرو رفته بطورى كه دو مكان مزبور با هم ملاقات كرده سپس حضرت مقدارى از تربت و خاك آن مكان را برداشتند و سريعتر از چشم به هم زدن زمين گسترده شد پس جناب رسول خدا از آن مكان خارج شده در حالى كه مىفرمودند: خوشا به تو از خاكى كه داراى، خوشا به حال كسى كه در اطراف و حوالى تو كشته مىشود. "
"أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ جَبْرَئِيلَ ع أَتَى رَسُولَ اللَّهِ ص وَ الْحُسَيْنُ ع يَلْعَبُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَأَخْبَرَهُ أَنَّ أُمَّتَهُ سَتَقْتُلُهُ قَالَ فَجَزِعَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَقَالَ أَ لَا أُرِيكَ التُّرْبَةَ الَّتِي يُقْتَلُ فِيهَا قَالَ فَخَسَفَ مَا بَيْنَ مَجْلِسِ رَسُولِ اللَّهِ ص إِلَى الْمَكَانِ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ ع حَتَّى الْتَقَتَا الْقِطْعَتَانِ فَأَخَذَ مِنْهَا وَ دُحِيَتْ فِي أَسْرَعَ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ فَخَرَجَ وَ هُوَ يَقُولُ طُوبَى لَكِ مِنْ تُرْبَةٍ وَ طُوبَى لِمَنْ يُقْتَلُ حَوْلَكِ "
📚کامل الزیارات ص ٥٩
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
⬛️انا لله و انا الیه راجعون
⚫️مادر مهربان و عزیزتر از جانم در ایام اربعین حسینی , آسمانی شد و به اربابش امام حسین علیه السلام پیوست , لطفا برای شادی روحش فاتحه ای قرائت کرده و امشب نیز پس از نماز عشاء نماز " لیله الدفن " را اقامه فرمایید . ( مرحومه صغری )
⚫️کیفیت خواندن :
✔️نماز لیلة الدفن (شب بعد از دفن میّت) دو رکعت است که در رکعت اوّل «حمد» و «آیة الکرسی» خوانده میشود و در رکعت دوم یک مرتبه «حمد» و ده بار سوره «انّا انزلناه»؛ وقتی که نماز به پایان رسید، میگویی:
" اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ابْعَثْ ثَوابَها الی قَبْرِ فُلانٍ. "
خدایا بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست، و ثواب این نماز را به قبر فلانی برسان. که به جای «فلان» نام میّت را ذکر میکنی. "
آیا روح انسان به مانند خداوند ابدی است و گرفتار خواب و مرگ نمی شود !!!
🤔#پرسش
❓یکی از تهمت های بزرگی که مخالفین #عرفان و افرادی که حتی یک خط #عرفان نخوانده اند و فقط بر اساس ظاهر عبارات نظر می دهند به علامه بزرگوار #علامه_حسن_زاده_آملی می زنند این است که ایشان در کتاب الهی نامه ، خودشان را مثل خدا دانستند و فرموند خدایا، همانطور که تو را خواب نمی گیرد، من را هم خواب نمی گیرد !
✳️ اما بشنوید جواب جناب آیت الله رمضانی ، از شاگردان برتر #علامه_حسن_زاده_آملی درباره این جمله :
حضرت استاد رمضانی (از شاگردان قدیمی و برجسته علامه) میفرمود: اینکه از علامه حسن زاده آملی نقل کرده اند که ایشان فرموده من تاکنون می خواندم “لا تاخذه سنة و لا نوم” ولی الان می گویم: “لا تاخذنی سنة و لا نوم”. این خبرش در یک جلسه ای به من رسید و عده ای درباره آن موضع گرفتند و من می دانستم مرادشان از این جمله چیست.
✅ خدمت استاد حسن زاده عرض کردم در فلان جلسه فلان آقا چنین مطلبی را مطرح کرد و شبهه ای خلاصه مطرح شده است. من می دانم نظر شما و نیت شما از این جمله چیست و خلاف آن چیزی است که آقایان می فهمند …
⬅️ ایشان فرمود: مراد من از این جمله این بود که وقتی این بدن به خواب می رود نفس ناطقه انسانی را خواب فرا نمی گیرد، یعنی این روح. مراد من از این که گفتم: “لا تاخذنی سنة و لا نوم” جنبه روح و جنبه نفس را توجه داشتم. یعنی این بدن و این نفس با توجه به تعلقش به بدن هست که قضیه خواب برایش رخ می دهد والا جنبه روح همان موقعی که بدن به خواب می رود در دنیا و در ماوراء و در ملکوت سیر دارد و مشاهدات و مکاشفاتی دارد و خواب می بیند؛ در آن موقع هم او به خواب نیست، این بدن به خواب است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند در توصیف یکی از صفات خود می فرماید :
" هيچگاه خواب سبك و سنگينى او را فرا نمىگيرد، (و لحظهاى از تدبير جهان هستى، غافل نمىماند ) " " لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ " ( بقره ٢٥٥ )
❕در بیان فوق , کلمه " سنه " و " نوم " نکره اند در سیاق نفی که مفید عموم است ( النکره اذا وقعت فی حیز النفی تفید العموم )
📚بداء النحو ص ٤٤
❕یعنی در هیچ زمانی بر خداوند خواب سبک و سنگین وارد نمی شود .
👌مرحوم حسن زاده آملی با اقتباس از این آیه شریفه , تعبیری دارد که می گوید :
"الهى تا بحال ميگفتم لا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لا نَوْمٌ الآن مىبينم مرا هم لا تأخذنى سنة و لا نوم. "
📚الهى نامه، ص: 66
❕یعنی مرا نیز در هیچ زمانی , خواب سبک و سنگین نمی گیرد , ایشان مطابق نقل قول صورت گرفته , موضوع کلام خود را روح انسان بیان می کند که یعنی روح همیشه بیدار و زنده است و هیچگاه دچار خواب و عدم درک و حیات نمی شود , در حالی که این سخن کلیت ندارد , مثلا امیر مومنان فرمود :
" برای جسم شش احوال است , صحت و مرض و موت و حیات و خواب و بیداری و این حالات برای روح هم است " " إِنَّ لِلْجِسْمِ سِتَّةَ أَحْوَالٍ الصِّحَّةَ وَ الْمَرَضَ وَ الْمَوْتَ وَ الْحَيَاةَ وَ النَّوْمَ وَ الْيَقَظَةَ وَ كَذَلِكَ الرُّوح "
📚توحید صدوق ص ٣٠٠
❕یا در هنگام نفخ صور اول , تمام موجودات دارای حیات فراتر از خواب بلکه می میرند و چیزی را درک نمی کنند و جز خداوند باقی نمی ماند , چنان که خداوند می فرماید :
" وَ نُفِخَ في الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ في السَّمواتِ وَ مَنْ فى الْأرْضِ الّا مَنْ شاءَ اللَّه ثُمَّ نُفِخَ فيهِ اخْرى فَاذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرون " " و در صور دميده مىشود و تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند مىميرند مگر كسانى كه خدا بخواهد، سپس بار ديگر در صور دميده مىشود ناگهان همگى به پا مىخيزند و در انتظار (حساب و جزا) هستند. " ( زمر 68 )
❕استثناء شدگان در آیه شریفه برخی از فرشتگان الهی اند که آنان نیز مستقیما توسط خود خداوند می میرند :
" فَلَا يَبْقَى فِي الْأَرْضِ ذُو رُوحٍ إِلَّا صَعِقَ وَ مَات َ إِلَّا إِسْرَافِيلَ قَالَ فَيَقُولُ اللَّهُ لِإِسْرَافِيلَ يَا إِسْرَافِيلُ مُتْ فَيَمُوتُ إِسْرَافِيل "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج6، ص: 324
👌و این سخن خداوند مصداق پیدا می کند که فرمود :
" كُلُّ شَىءٍ هالِكٌ الَّا وَجْهَه " " «همه چيز جز ذات (پاك) او فانى مى شود» ( قصص ٨٨ )
👌لذا می بینیم که راوی از امام صادق ع سوال کرد :
" آیا روح بعد از خروج از بدن دنیوی متلاشی می شود یا باقی می ماند ? امام ع پاسخ داد : روح باقی است تا زمان نفخ صور که در آن هنگام تمام اشیاء باطل و فانی می گردند " " أَ فَتَتَلَاشَى الرُّوحُ بَعْدَ خُرُوجِهِ عَنْ قَالَبِهِ أَمْ هُوَ بَاقٍ؟ قَالَ بَلْ هُوَ بَاقٍ إِلَى وَقْتٍ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَبْطُلُ الْأَشْيَاءُ وَ تَفْنَى "
📚الاحتجاج ج ٢ ص ٣٥٠
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕بنابراین , این که گفته شود روح انسانی به مانند خداوند , هیچگاه گرفتار خواب یا عدم درک نمی شود , کلیت ندارد , و نمی توان به این راحتی , صفات خداوندی را بر روی بشر محدود گزارد , چنان که خداوند می فرماید :
"«و بهترين نام ها براى خداست؛ خدا را به آن (نامها) بخوانيد. و كسانى كه نام هاى او را تحريف مى كنند (و بر غير او مى نهند)، رها سازيد». "
" وَللَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى فَادْعُوهُ بِهَا وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي اسْمَائِه " ( سوره اعراف، آيه 180. )
❕علی ع در نهج البلاغه فرمود :
«وَ اشْهَدُ انَّ مَنْ ساواكَ بِشَىءٍ مِنْ خَلْقِكَ فَقَدْ عَدَلَ بِكَ، وَ الْعادِلُ بِكَ كافِرٌ بِما تَنَزَّلَتْ بِهِ مُحْكَماتُ آياتِكَ، وَ نَطَقَتْ عَنْهُ شَواهِدُ حُجَجِ بَيِّناتِكَ، وَ انّكَ انْتَ اللَّهُ الَّذى لَمْ تَتَناهُ فى الْعُقُوْلِ فَتَكُوْنَ فى مَهَبِّ فِكْرِها مُكَيَّفاً، وَ لا فى رَوِيّاتِ خَواطِرِها فَتَكُوْنَ مَحْدُوداً مُصَرَّفا»"
❕ «گواهى مىدهم آنانكه تو را با پارهاى از مخلوقات مساوى بدانند تو را عديل و نظير آنها شمردهاند، و كسى كه عديل و نظيرى براى تو قائل شود به محكمات آياتى كه نازل گشته و شواهد دلايل روشنى كه آيات از آن سخن مىگويد كافر گشته است، تو همان خداوندى هستى كه نهايتى در عقول ندارى تا در مسير وزش افكار در كيفيت خاصى واقع شوى، و نه در خاطرهها جاى گرفتهاى كه محدود و قابل تغيير باشى»"
📚نهجالبلاغه، خطبه 91
❕در نقل دیگر آمد :
" خداوند برتر و متعالی است از آنچه که توصیف کنندگان انجام می دهند و خداوند را به خلقش شبیه می کنند و بر خداوند افتراء می بندند " " تَعَالَى عَمَّا يَصِفُهُ الْوَاصِفُونَ الْمُشَبِّهُونَ اللَّهَ بِخَلْقِهِ الْمُفْتَرُونَ عَلَى اللَّه "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 100
❕به هر حال این گونه نقدها با حفظ احترام , لازمه مباحث علمی است , که متاسفانه برخی از طرفداران پر ادعا چنین نقدهایی را حمل بر بیسوادی و جهالت می کنند که ناقدین حتی یک خط عرفان نخوانده اند ❗️❗️❗️
👌در ذیل توضیح داده ایم که عرفان باید مبتنی بر بیانات اهلبیت علیهم السلام باشد و الا سرابی بیش نیست که نتیجه ای جز انحراف به همراه ندارد :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3494
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir