۱۰ مرداد ۱۴۰۱
15.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ چرا همه ساله برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنیم با این که ایشان در بهشت و دشمنانشان در جهنم هستند ?!!!!
👌پاسخ را در کلیپ بالا ببینید .
@Rahnamye_Behesht
۱۰ مرداد ۱۴۰۱
❗️چرا امام حسین علیه السلام خانواده خود را با خود به کربلا برد !!!!!
@Rahnamye_Behesht
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
❗️امام حسین علیه السلام که می دانست به کربلا برود شهید می شود , پس چرا رفت ? آیا این رفتن مصداق خودکشی نبود !!!
@Rahnamye_Behesht
۱۱ مرداد ۱۴۰۱
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
شیعه پاسخ
رسیدن سیل به حرم امامزاده داود !!!!
🤔پرسش :
❓برخی شبهه می کنند که مگر امامزاده داود به عنوان شفاء دهنده و برطرف کننده مشکلات شناخت نمی شد , چگونه سیل به حرم این امامزاده وارد شد و تخریب کرد اما امامزاده نتوانست مشکل خود را برطرف کند !!!!
💠#پاسخ💠
👌جواز توسل به امامزادگان و اولیاء الهی و پاکان درگاه خداوندی مساله ای است قطعی که ریشه در آیات متعدد قرآن و سنت نبوی و علوی دارد و قابل شک و تردید نیست که ما در گذشته مفصلا پیرامون آن بحث کرده ایم ؛
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/700
👌و همینطور توضیح دادیم که مفهوم توسل به اولیاء الهی به آن معناست که خداوند به آبرو و قرب آنان ، حوائج انسان را برطرف کند ، در هر صورت ، آن که حوائج و مشکلات را برطرف می کند خداوند است و اولیاء الهی از نزد خود چیزی ندارند ، هر چه است خداوند است و اولیاء واسطه میان بنده و خداوند هستند ؛
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2707
❕بر این اساس ، شیخ مفید می گوید:
« بدان مشاهدی که منتسب به فرزندان ائمه است زیارتشان مستحب بوده زیرا تعظیم آنان ، تعظیم امامان است و اصل اولی در مورد آنان ، ایمان و صلاح آنان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود مانند جعفر کذاب و مانند آن ...و جایز است زیارت آنان و توسل و استشفاع به آنان و پدران طاهرشان »
📚بحار الانوار ج99 ص273
👌سید بن طاووس نقل می کند که در زیارت امامزاگان چنین بگو:
« ...شما آن باب الهی هستی که برای تقرب به خدا باید از آن باب وارد شد ، من به زیارت تو آمده ام و حاجاتم را به نزد تو آورده ام ( تا با توسل به تو و دعای تو بر آورده شود)»
📚مصباح الزائر ص260
👌بنابراین توسل به امازادگان مساله ای است که رجحان آن بر گرفته از ادله محکم و قطعی است ، اما چنان که گذشت ، امامزادگان فعال لما یشاء نیستند که هر چه بخواهند ، محقق شود ، آنان تنها واسطه میان بندگان و خداوند هستند و بدون اذن الهی حاجت هیچ کس را بر آورده نمی سازند ، در جایی که اراده امامان ، وابسته به اراده خداوندی است ، تکلیف اراده امامزادگان روشن می شود .
🔸امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
«خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است ، زمانی که خداوند چیزی را بخواهد و اراده کند ، امامان هم آن را انجام می دهند و آنها بدون اذن الهی کاری نمی کنند »
📚بحار الانوار ج 5 ص 114
👌بنابراین اصل و اساس اراده خداوندی است . اراده خداوند در دنیا بر این تعلق گرفته است که در این عالم همه چیز به طور طبیعی خود پیش برود و وقتی علت های مادی یک پدیده حاصل شد معلول آن نیز محقق شود تا اسباب رشد و ترقی و امتحان و ابتلاء در دنیا مختل نشود .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری باشد»
📚الکافی ج1ص357
👌آسیب رسیدن به حرم امامزادگان به خاطر سیل و زلزله و آتش و ... منافاتی با تقدس و توسل به آن بزرگواران ندارد چرا که این دگرگونی ها طبق قوانین حاکم بر جهان است که یکی از این قوانین تاثیر گذاری علت ها و محقق شدن معلول هاست، و گفتیم اراده خداوند بر این تعلق گرفته است که در دنیا امور از طریق اسباب طبیعی خود جریان یابد .
❕وقتی اراده خداوندی چنین بوده است ، امامزادگان نمی توانند اراده ای بر خلاف اراده خداوندی داشته باشند و با قدرت غیبی خود مثلا از حرمشان دفاع کنند .
👌آن بزرگواران اگر واسطه در برآورده شدن حاجتی هم می شوند ، به اذن خداوند بوده است و به هیچ عنوان استقلالی ندارند .
💠ادامه 👇
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
💠ادامه 👇
👌از سوی دیگر , چنان که اشاره کردیم , خداوند انسانها را بر روی زمین آفریده است تا آنان مورد امتحان و آزمایش واقع شوند و با عملکردهای مثبت و منفی اختیاری خود شایسته پاداش و عقاب الهی شوند .
❕خداوند می فرماید ؛
« ما آنچه را روى زمين است زينت آن قرار داديم، تا آنها را بيازمائيم كدامينشان بهتر عمل مى كنند » ( کهف 7 )
👌 و می فرماید ؛
« ما شما را با بديها و نيكيها آزمايش مى كنيم، و سرانجام به سوى ما باز مى گرديد. » ( انبیاء 35 )
❕و می فرماید ؛
« همان كسى كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مى کنيد و او شكست ناپذير و بخشنده است. » ( ملک 2 )
❕لذا معصوم علیه السلام فرمود :
« لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أن يُمَحَّصوا ... » « «مردم بايد تصفيه و سَره و ناسَره و غربال شوند »
📚الكافي ، ج 1 ص 370
👌بنابراین اراده قطعی خداوند در این دنیا آن است که مردم مختار و آزاد باشند و با اختیار خودشان اعمال خوب و بد انجام دهند و امتحان شوند و شایسته پاداش یا کیفر شوند .
❗️لذا خداوند جلوی مجرمان و مقصران را جبرا نمی گیرد تا جرم و تقصیری انجام ندهند و بالاجبار در مسیر صلاح و درست باشند , زیرا در این صورت اختیار انسان از بین می رود در حالی که خداوند اراده کرده است که انسان مختار باشد .
👌چون انسان مختار است , لذا دست به کارهای ناشایست می زند و خداوند هم برای آنکه تکامل اختیاری انسان و امتحان او مختل نشود , جبرا جلوی او را نمی گیرد , چنان که فرمود :
"و اگر پروردگارت مىخواست همه مردم را امت واحده (بدون هيچگونه اختلاف) قرار مىداد، ولى آنها همواره مختلفند ( چون مختارند )"( هود ١١٨ )
❕رسیدن سیل به حرم امامزاده هم ناشی می شود از یک سری کارهای اختیاری افراد و کوتاهی هایی که در این رابطه صورت گرفته است , و گفتیم اراده خداوند و امامزاده به این تعلق نگرفته است که جبرا جلوی ظلمها و تقصیرهای افراد را بگیرند و مانع شوند که ظلم و تقصیری واقع نشود و مثلا سیل وارد حرم نشود , زیرا در این صورت امتحان و ابتلاء و آزمایش افراد مورد خدشه قرار می گیرد .
❕کارشناسان تصریح کردند که حادثه سیل حرم امامزاده داود ناشی شد از کوتاهی ها و تخلفاتی که افراد در این رابطه صورت دادند .
👌دبیرکل دفتر مخاطرات زیستمحیطی و مهندسی سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به بازدید میدانی از منطقه سیلزده امامزاده داود، گفت: عدم رعایت حریم آبراهه و تخریب کانال انتقال آب موجب شد تا در این رخداد آسیبهای زیادی وارد شود .
❕او گفت : در زمین شناسی یک اصل وجود دارد که باید مناطق پرخطر شناسایی شود و در حاشیه امنی از این مناطق قرار بگیریم و این اصل در مورد رودها، گسلها، زمین لغزشها نیز حاکم است ولی همچنان شاهدیم که به دلیل تکرار خطاهای انسانی و محاسباتی و فراموشی، مخاطرات طبیعی آسیبهای جدی را به جامعه وارد میکند.
👌شهبازی به جزئیات تخریبهای وارد شده به امامزاده اشاره کرد و با بیان اینکه تخریبها بیشتر به صحن امامزاده داود و پیرامون آن بوده است، گفت: این مناطق مناطقی هستند که باید به عنوان آبراهه حریم آن رعایت شود و آب در آن جریان داشته باشد. ( که متاسفانه این قضیه رعایت نشده است ) .
🌐https://b2n.ir/w41645
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
۱۲ مرداد ۱۴۰۱
۱۳ مرداد ۱۴۰۱
شهدای ایرانی کربلا !!!!
🤔#پرسش :
❓آیا در میان شهدای کربلا ایرانی تبار هم بوده است !!!!!
💠#پاسخ💠
👌در این رابطه نص تاریخی روشنی نیست که ثابت کند : شهیدی در کربلا ایرانی بوده باشد , برخی احتمال داده اند که برخی از موالیان شهید ایرانی بوده باشند اما دلیل قطعی بر این مساله وجود ندارد .
❗️یکی از افرادی که احتمال داده اند که شهید ایرانی کربلا باشد , اسلم بن عمرو ترکی است . در کتاب دانشنامه امام حسین علیه السلام در مورد او چنین آمده است :
" وى، برده دانشمندى بود كه توفيق شهادت در ركاب امام حسين عليه السلام را يافت.
👌خوارزمى، در باره او آورده است:
❗️جوان تركى كه قارى قرآن و عربيدان بود، براى مبارزه به ميدان آمد. او كه از غلامان حسين عليه السلام بود، نبرد را شروع كرد، در حالى كه چنين رَجَز مىخواند:
دريا، از [نيزه] انداختن و [شمشير] زدنم، متلاطم مىشود و فضا، از تير و تيراندازىام آكَنْده مىشود. زمانى كه شمشيرم در دست راستم، برق مىزند . دل حسود مورد احترام، مىشكافد.
❗️سپس، تعدادى را كُشت. او را دوره كردند و به زمينش زدند. حسين عليه السلام به سوى او آمد و گريست و صورتش را بر صورت او گذاشت. او چشمانش را باز كرد و حسين عليه السلام را ديد و لبخندى زد و به سوى پروردگارش، رهسپار شد.
📚مقتل الحسین خوارزمی ج ٢ ص ٤٢ _ مناقب ابن شهر آشوب ج ٤ ص ١٠٤
❗️ابن شهرآشوب، او را غلام حُر، معرّفى كرده است. خوارزمى نيز ماجراى پيوستن حُر به اردوى امام عليه السلام را به همراه بردهاى تُرك، آورده است.
📚دانش نامه امام حسین ع ج ٢ ص ١٤٦
👌چنان که گفتیم در نصی صریحا نیامده است که این فرد از غلامان ترک زبان ایران بوده باشد , تنها در برخی از کتابهای متاخر و معاصر احتمال داده اند که او از ترکان دیلم نزدیک قزوین ایران بوده است : " زاد في وسيلة الدّارين: على الظّاهر كان أبوه من ترك الدّيلم قرب قزوين "
📚موسوعة الامام الحسين(عليهالسلام)، ج15، ص: 121
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir
۱۳ مرداد ۱۴۰۱
۱۳ مرداد ۱۴۰۱