eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
229 ویدیو
56 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهه تناقض در قرآن در مورد پیامبر داشتن همه امتها !!!! 🤔 : ❓یک شبهه دیدم که میان آیات قرآن تناقض است , در جایی می گوید که همه امتها پیامبر داشته اند و در جایی می گوید که عرب قبل از پیامبر اسلام , پیامبر نداشته است !!!!! 💠💠 👌قرآن و روایات تصریح دارد که خداوند برای تمام امتها پیامبری مبعوث کرده است . ❕قرآن می گوید ؛ « هر امتى در گذشته انذار كننده‏ اى داشته است.» ( فاطر 24) و می فرماید ؛ « ما در هر امتى رسولى فرستاديم كه خداى يكتا را بپرستيد، و از طاغوت اجتناب كنيد » (نحل 36) 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند سبحان آفريدگان خويش را از [دسترسى به‏] پيامبرى مرسل، يا كتابى آسمانى، يا حجّت و دليلى لازم، يا راهى روشن و استوار بى‏ بهره نگذاشته است؛ فرستادگانى كه نه اندك بودنِ شمارشان آنان را [از اداى رسالتشان‏] سست كرد و نه فراوانى تكذيب كنندگانشان. براى پيامبر پيشين نام پيامبرِ پس از او برده مى‏ شد و پيامبر گذشته پيامبر آينده را مى ‏شناساند.» 📚نهج البلاغه خطبه 1 👌و فرمود ؛ « خداوند پس از آنكه جان او- آدم عليه السلام- را ستاند، مردم را از حجّت و دليلى كه ربوبيّت او را براى آنان استوار گرداند و ايشان را به شناخت او رساند، بى‏ بهره نگذاشت. بلكه در هر قرنى و نسلى با حجّت‏ها و براهينى كه از طريقِ پيامبران برگزيده و امانتداران پيام‏هاى خود فرستاد، به مردم رسيدگى كرد، تا آنكه با پيامبر ما محمّد ، حجّت او به كمال رسيد.» 📚نهج البلاغه خطبه ٩١ ❕و فرمود : « آری روی زمین هرگز از کسی که قیام به حجت الهی کند خالی نخواهد ماند خواه آشکار و مشهور باشد یا پنهان و ناشناخته برای اینکه احکام و دستورات و دلائل و نشانه های خداوند از میان نرود ...خداوند به وسیله آنها دلائل و نشانه های خود را حفظ می کند تا به افرادی همانند خود بسپارند و بذر آن را در دلهای کسانی شبیه خود بیفشانند...» 📚نهج البلاغه حکمت 147 ❕بنابراین هیچگاه زمین از حجت الهی خالی نبوده است , بر این اساس آیاتی که می گوید قبل از پیامبر اسلام عرب انذار دهنده ای نداشته است : ( یس ٦ _ قصص ٤٦ _ سجده ٣ ) حمل می شود بر این که مقصود از منذر , منذر صاحب نام و صاحب کتاب است , به مانند پیامبران اولو العزم , اما منذرین و پیامبرانی که مقامشان از پیامبران صاحب کتاب و اولی العزم پایین تر بوده قبل از پیامبر اسلام هم در میان عرب بوده اند , چنان که در روایات ما یکی از این منذرین , حضرت ابوطالب علیه السلام معرفی شده است . ❕ امام کاظم علیه السلام فرمود ؛ « وقتی پیامبر اسلام مبعوث شد ابوطالب وصایای نبوت را به پیامبر اسلام تقدیم کرد» 📚الکافی ج1 ص 445 👌بر همین اساس در تفسیر نمونه در مورد آیاتی که می گوید عرب قبل از پیامبر اسلام منذری نداشته است , می خوانیم : " مسلما منظور از اين قوم همان مشركان عرب مى‏باشد و اگر گفته شود به اعتقاد ما هيچ امتى بدون انذار كننده نبوده، و زمين هرگز از حجت خدا خالى نخواهد شد، بعلاوه در آيه 24 سوره فاطر خوانديم وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلا فِيها نَذِيرٌ:" هيچ امتى نبود مگر اينكه بيم دهنده‏اى در آنها وجود داشت. " ❕در پاسخ مى‏گوئيم منظور از آيه مورد بحث انذار كننده آشكار و پيامبر بزرگى است كه آوازه او همه جا بپيچد، و گرنه در هر زمانى حجت الهى براى مشتاقان و طالبان وجود دارد، و اگر مى‏بينيم دوران ميان حضرت مسيح ع و قيام پيامبر اسلام ص را دوران فترت شمرده‏اند نه به اين معنى است كه مطلقا حجت الهى براى آنها وجود نداشته، بلكه فترت از نظر قيام پيامبران بزرگ و اولو العزم است. " 📚تفسير نمونه، ج‏18، ص: 319 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌متاسفانه در نماز جمعه اخیر دو مولوی پر سر و صدای سنی مسلک یعنی مولوی عبدالحمید و گرگیج , صحبتهای تندی بر علیه نظام در مورد مساجد اهلسنت مطرح کردند و نظام را تهدید به مقابله کردند , ما در ذیل در مورد مسجد داشتن اهلسنت در تهران و مقابله مولوی های اهلسنت با نظام اسلامی توضیحات خوبی داده ایم و این قضیه را طبق مبانی اهلسنت بررسی کرده ایم و روشن کرده ایم که اعتراض مولوی های اهلسنت آنان را وارد وادی کفر به خداوند و خروج از اسلام می کند , اما چه کنیم که این مولویها , وقتی پای منافع در کار باشد , مبانی خود را فدای منافع می کنند !!!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4614
فلسفه عزاداری تا اربعین و تاریخچه زیارت اربعین !!!! 🤔 : ❓اربعین و عزاداری های طولانی !!!! ✍️قدیم ها این‌طور نبود و عزاداری ها تا غروب عاشورا تمام می‌شد و مردم دنبال کار و زندگی خود بودند، اما چند سالی است که دیانت و سیاست به دست مداحان و مداح پرستان افتاده و از صدا و سیمای پرسخاوت، هم بهره مند شده اند . ♦️حدود سه ماه یک‌سره حالت عزا داریم و کسی از متدینین هم جرئت ندارد مجلس خیر و شادی هم داشته باشد، چون متهم به بی دینی می‌شود.!! 🔹 چند سالی هم هست که داستان پیاده روی اربعین را تبلیغ می‌کنند و امکانات فراوانی را از بیت المال و غیره در این راه بسیج نموده اند ❕❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که مصیبت و شهادت امام حسین علیه السلام , مصیبت و حادثه ای است که هیچ واقعه دیگری با آن نمی تواند برابری کند . ❕نقل های متعددی گواه بر این حقیقت است که مصیبت امام حسین علیه السلام بالاترین مصیبت ها می باشد و به مانندش در عالم واقع نشده است . ❕امام حسن علیه السلام خطاب به امام حسین علیه السلام فرمود: «هیچ روز و مصیبتی مانند مصیبت تو نمی باشد» 📚امالی صدوق ص116 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: «مصیبت حسین بزرگترین مصیبت هاست» 📚علل الشرایع ج1 ص225 👌امام رضا علیه السلام فرمود: «مصیبت حسین پلک چشم ما اهل بیت را زخم کرده و اشک های ما را روان ساخته است» 📚امالی صدوق ص128 ❕در زیارت عاشوراء هم می خوانیم ؛ « ای ابا عبد الله ، به راستی بزرگ شد سوگواری تو و گران و عظیم گشت مصیبت تو بر ما و بر همه اهل اسلام و گران و عظیم گشت مصیبت تو در آسمان ها بر همه اهل آسمان ها » 📚کامل الزیارات ص ١٧٧ 👌از آنجایی که مصیبت امام حسین علیه السلام بزرگترین مصیبتها است , این بزرگی مصیبت سبب شده است که مردم متدین ماه محرم و صفر تا اربعین را برای امام حسین ع عزاداری کنند و از این طریق بزرگی این مصیبت را اعلام کنند , و از آنجایی که این ایام منتسب به ایام سوگواری امام حسین ع در نزد متدینین است , لذا انسان نمی تواند حرمت این ایام را بشکند چرا که در این صورت عرف متشرع انسان را متهم به حرمت شکنی نسبت به ساحت قدسی امام حسین ع می کند . ❕از سوی دیگر در روایاتی آمده است که پدیده های طبیعت تا روز اربعین برای امام حسین ع عزاداری کرده اند که این روایات هم دلیل دیگری بر رجحان عزاداری بر امام حسین علیه السلام تا روز اربعین است . 👌زراره، از امام صادق عليه السلام نقل می کند که فرمود : " آسمان تا چهل روز، بر حسين عليه السلام خون گريست و زمين تا چهل روز، با [وزش بادِ] سياه گريست و خورشيد تا چهل روز، با گرفتگى و سرخ شدن گريست. " إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ عليه السلام أربَعينَ صَباحا بِالدَّمِ، وإنَّ الأَرضَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالسَّوادِ، وإنَّ الشَّمسَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالكُسوفِ وَالحُمرَة " 📚كامل الزيارات: ص 167 ح 219، بحار الأنوار: ج 45 ص 206 ح 13. ❕و فرمود : «آسمان بر حسين بن على عليه السلام و يحيى بن زكريّا عليه السلام گريست و بر كس ديگرى جز آن دو، گريه نكرد». گفتم: گريه آسمان، چيست؟ فرمود: «خورشيد تا چهل روز، صبح‏ها سرخِ سرخ طلوع مى‏كرد و غروب‏ها نيز سرخِ سرخ، غروب مى‏كرد». گفتم: اين، گريه آسمان است؟ فرمود: «آرى». " " مَكَثوا أربَعينَ يَوما تَطلُعُ الشَّمسُ بِحُمرَةٍ، وتَغرُبُ بِحُمرَة " 📚كامل الزيارات: ص 185 ح 260 وص 181 ح 246 بحار الأنوار: ج 45 ص 210 ح 18. ❕دو دلیل فوق الذکر در مورد دلیل عزاداری تا روز اربعین مورد اشاره استاد عالی مقام ما , آیت الله مکارم شیرازی واقع شده و می گوید : " با توجّه به اينكه معمول شيعه آن است كه عزادارى امام حسين عليه السلام را تا اربعين ادامه مى‏دهد، و در پايان ماه صفر نيز وفات‏هاى متعدّدى است. به خاطر اين جهات مختلف، كلّ دو ماه محرّم و صفر در عرف پيروان مكتب اهل بيت عليهم السلام به عنوان دو ماه سوگوارى معروف شده است. به همين دليل از برگزارى جشن عروسى در تمام اين دو ماه اجتناب مى‏كنند .... علاوه بر اين، در بعضى روايات نيز آمده كه بعد از وقايع كربلا تا چهل روز آثار عزاى آن حضرت در طبيعت نيز بوده است‏ " 📚احكام عزادارى، ص: 122 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌اما در مورد زیارت امام حسین ع در روز اربعین و پیاده روی برای زیارت آن امام والا مقام هم گفتنی است که این سنت نیز توسط امامان و اصحاب راستین آن بزرگواران تاسیس شده است و چنین نیست که در سالهای اخیر ایجاد شده باشد , در روز اربعین امام سجاد ع به زیارت قبور کربلا رفت و سرهای مطهر را به بدنها ملحق نمود و صحابی بزرگ جابر بن عبد الله انصاری نیز در روز اربعین سنت زیارت امام حسین ع را پایه گذاری کرد , و امام عسکری ع هم زیارت امام حسین ع در روز اربعین را علامت شیعه بودن معرفی فرمودند و زیارتنامه مخصوصی نیز برای زیارت امام حسین ع در روز اربعین توسط امام صادق ع تعلیم داده شد , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2107 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1741 ❕همینطور امام صادق ع تاکید داشتند که زیارت امام حسین ع با پای پیاده صورت گیرد , چنان که مطابق نقل فرمودند : «هر كس پياده به نزد قبر حسين عليه السلام بيايد، خداوند، براى هر قدمش هزار حَسَنه مى‏نويسد و هزار زشتكارى را از او مى‏زُدايد و او را هزار درجه، بالا مى‏بَرد». "سَمِعتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام وهُوَ يَقولُ: مَن أتى قَبرَ الحُسَينِ عليه السلام ماشِيا كَتَبَ اللّهُ لَهُ بِكُلِّ خُطوَةٍ ألفَ حَسَنَةٍ، ومَحا عَنهُ ألفَ سَيِّئَةٍ، ورَفَعَ لَهُ ألفَ دَرَجَة" 📚كامل الزيارات: ص 255 ح 381 و ص 392 ح 636، بحار الأنوار: ج 101 ص 142 ح 13. 👌بنابراین , سنت زیارت امام حسین ع در روز اربعین و پیاده روی برای این زیارت با فضیلت نیز از همان قرون نخستین اسلامی پایه گذاری شده است , نه آنکه اخیرا و توسط جمهوری اسلامی ایران ایجاد شده باشد , چنان که برخی از محققین می نویسند : " از سال 61 هجرت و از آن زمان تا حال شيعه بر اين امر هميشه قيام و اقدام كرده و آن را زنده نگه داشته‏اند ( چرا ) که براى سيد الشهداء (ع) زمين و آسمان تا چهل روز گريه كرده‏ است " 📚تحقيق در باره اول اربعين حضرت سيد الشهدا(ع)، القاضى الطباطبائى ،ص:208 👌هزینه های زیارت اربعین هم نوعا از طریق موقوفات مردمی تامین می شود نه بیت المال و مسئولین امر هم به این نکته تصریح کرده اند که دولت تنها وظیفه تسهیل گری را بر عهده دارد و تامین مخارج مردمی است : https://www.tabnak.ir/fa/news/1137363 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پذیرش توبه مستحقین حدود الهی !!!!! 🤔 : ❓یکی از اصحاب امام علی علیه السلام مرتکب عمل لواط شده و نزد حضرت علی آمد وگفت ای أمیرمؤمنان من با يک جوان عمل انجام دادم پس مرا پاک گردان!!!!! [فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي قَدْ أَوْقَبْتُ عَلَى غُلَامٍ فَطَهِّرْنِي فَقَالَ لَهُ يَا هَذَا امْضِ إِلَى مَنْزِلِكَ لَعَلَّ مِرَاراً هَاجَ بِكَ فَلَمَّا كَانَ مِنْ غَدٍ عَادَ إِلَيْهِ فَقَالَ لَهُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنِّي أَوْقَبْتُ عَلَى غُلَامٍ فَطَهِّرْنِي] 📚كتاب الكافي ج7 ص 201 🔅 جز اینکه امام علی علیه السلام حد بر او جاری نکرد که هیچ؛ بلکه او را بخاطر توبه اش مدح و ستایش کرد!!!! 💠💠 👌متاسفانه وهابیون فضای مجازی که مدعی اند از مولوی ها و ماموستاهای اهلسنت هستند به مانند بسیاری از بزرگانشان , اندک سواد دینی و قرآنی ندارند و نمی دانند که حدود الهی این قابلیت را دارد که توسط توبه صاحبش بخشیده شوند . ❕روایت مورد استناد وهابی روایتی است که امام صادق علیه السلام می فرماید : "در حالی که امیرمؤمنان در میان جمعی از اصحابش در مسجد بود مردی آمد و گفت: ای امیر مؤمنان! بر غلامی دخول کردم، مرا پاک گردان. حضرت فرمود: ای فلان! برو خانه ات، چه بسا سودا بر تو غلبه کرده باشد. مرد رفت اما صبح روز بعد بازگشت وگفت: ای امیرمؤمنان بر غلامی دخول کردم مرا پاک گردان. حضرت همان سخن قبلی را تکرار کرد. سومین بار هم حضرت همان جواب قبلی را به او داد تا اینکه برای چهارمین بار مراجعه کرد. حضرت این بار فرمود: رسول خدا صلی الله علیه و آله در چنین گناهی سه مجازات را معین کرده است، هر کدام از آنها را که می‌خواهی انتخاب کن. گفت: این سه مجازات چه هستند ای امیرمؤمنان؟ فرمود عبارتند از: قطع شدن گردن با شمشیر، پرت شدن از کوه در حالی که دست و پایت بسته می‌شود و سوم سوزانده شدن با آتش. مرد گفت: کدام یک از آنها بر من سخت تر است؟ حضرت فرمود: سوزانده شدن با آتش. مرد گفت: این را به عنوان مجازات می‌خواهم. آنگاه برخواست و دو رکعت نماز خواند. سپس در همان حالت نشسته گفت: پروردگار گناهی را مرتکب شده‌ام که از آن آگاه هستی و از آن ترسیدم به همین خاطر نزد وصیّ فرستاده ات و پسر عموی پیامبرت رفتم و از او خواستم تا مرا از این گناه پاک گرداند. وی مرا بین سه مجازات مخیر کرده است. پروردگارا من سخت ترین آنها را قبول کردم. خداوندا از تو می‌خواهم که این مجازات را کفاره گناهم قرار دهی و با آتشت مرا در قیامت نسوزانی. آنگاه برخواست و درحالی که گریه می‌کرد در حفره ای که امیرمؤمنان برای او آماده کرده بود نشست و آتش را در مقابل چشمانش دید. امیرمؤمنان گریه کرد و همراهانش نیز به گریه افتادند. آنگاه حضرت فرمود: ای مرد! برخیز ملائکه آسمان و زمین را به گریه انداختی. خداوند متعال توبه تو را قبول کرد برخیز و دیگر هرگز به چنین عملی بازنگرد " " فَقَالَ لَهُ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قُمْ یَا هَذَا فَقَدْ أَبْکَیْتَ مَلَائِکَةَ السَّمَاءِ وَ مَلَائِکَةَ الْأَرْضِ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ تَابَ عَلَیْکَ فَقُمْ لَا تُعَاوِدَنَّ شَیْئاً مِمَّا قَدْ فَعَلْتَ" 📚الکافی ج ٧ ص ٢٠١ ❕مرحوم امام خمینی هم طبق این روایت چنین فتوا داده است : "كسى كه لواط نموده- دخول نموده باشد يا نه- اگر قبل از قيام بيّنه، توبه كند حد ساقط مى‏شود و اگر بعد از آن توبه كند ساقط نمى‏شود. و اگر ثبوت آن با اقرار او باشد سپس توبه نمايد، پس امام عليه السلام حق دارد او را عفو نمايد و يا اجراى حدّ كند. و همچنين نايب او ظاهراً اين حق را دارد. " 📚تحرير الوسيلة(ترجمه فارسى)، ج‏2، ص: 501 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌چنانکه گفتیم طبق قرآن و روایات اهلسنت در موارد متعددی توبه کسانی که مستحق اجرای حدود الهی هستند پذیرفته می شود و حد بر آنان جاری نمی شود . ❕مثلا خداوند در مورد توبه دزد می فرماید : "دست مرد دزد و زن دزد را به كيفر عملى كه انجام داده‏اند به عنوان يك مجازات الهى قطع كنيد، و خداوند توانا و حكيم است - اما آن كس كه پس از ستم كردن، توبه و جبران نمايد خداوند توبه او را مى‏پذيرد زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است. " " ... فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيم‏ " ( مائده ٣٨ _ ٣٩ ) ❕یا در مورد توبه قاذف می فرماید : "و كسانى كه زنان پاكدامن را متهم مى‏كنند سپس چهار شاهد (بر ادعاى خود) نمى‏آورند آنها را هشتاد تازيانه بزنيد، و شهادتشان را هرگز نپذيريد، و آنها فاسقانند - مگر كسانى كه بعد از آن توبه كنند و جبران نمايند كه خداوند غفور و رحيم است. " " ... إِلاَّ الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ " ( نور ٤ و ٥ ) ❕یا در مورد توبه زناکار می فرماید : "آن مردان و زنانى كه (همسر ندارند و) اقدام به ارتكاب آن عمل (زشت ) مى‏كنند آنها را آزار دهيد (و حد بر آنها جارى نمائيد) و اگر توبه كنند و اصلاح نمايند (به جبران گذشته پردازند) از آنها درگذريد زيرا خداوند توبه پذير و مهربان است. "وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما فَإِنْ تابا وَ أَصْلَحا فَأَعْرِضُوا عَنْهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ تَوَّاباً رَحِيماً " ( نساء ١٦ ) ❕بخاری و مسلم و دیگران از علمای اهلسنت هم نقل می کنند که فردی که مستحق حد الهی بود به نزد پیامبر آمد و اقرار به گناه خودش کرد , اما پس از آن توبه کرد و به همراه پیامبر نماز خواند , پیامبر نیز به خاطر توبه اش گناه او را بخشید و حد را بر او جاری نکرد : "عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ- رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ- قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ فَجَاءَهُ رَجُلٌ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي أَصَبْتُ حَدًّا فَأَقِمْهُ عَلَيَّ، قَالَ، وَ لَمْ يَسْأَلْهُ عَنْهُ، قَالَ: وَ حَضَرَتْ الصَّلَاةُ فَصَلَّى مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، فَلَمَّا قَضَى النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ الصَّلَاةَ، قَامَ إِلَيْهِ الرَّجُلُ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي أَصَبْتُ حَدًّا، فَأَقِمْ فِيَّ كِتَابَ اللَّهِ، قَالَ: أَلَيْسَ قَدْ صَلَّيْتَ مَعَنَا؟ قَالَ: نَعَمْ، قَالَ: فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لَكَ ذَنْبَكَ، أَوْ قَالَ: حَدَّكَ. " 📚صحیح بخاری ج ١٠ ص ٢٨٥ طبع مصر _ صحیح مسلم ج ٤ ص ٢١١٧ _ سنن ابی داود ج ٤ ص ١٨٧٤ _ سنن نسایی ج ٤ ص ٣١٤ ❕وهابیون به جای آنکه روایت مورد بحث را مورد اشکال قرار دهند بهتر است در مورد فتاوای بزرگان اهلسنت چون ابوحنیفه و مالک بن انس و .... در حلیت لواط و نیز گرفتاری بسیاری از علمای اهلسنت به این عمل قوم لوط پاسخ دهند , در ذیل بخوانید : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1681 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به مولوی گرگیج در مورد زیارت اربعین !!!! 🤔 : ❓مولوی گرگیج : برادران شیعه، باورهای خود را به ما تحمیل نکنند اگر افرادی از اهل سنت در مراسم عزاداری محرّم شرکت می کنند یا نسبت به مذهب وعقیده خود ناآگاه هستند و یا رودربایستی و نقطه ضعفی دارند پس نباید چنین گزارش‎هایی از صدا و سیما پخش شود و پیاده روی اربعین را در قالب کاروانی با نام اهل سنت به نمایش بگذارند؛ ما اربعینی ندرایم و برای هیچ یک از بزرگان دين چنین مراسم هایی برگزار نمی‌کنیم!!!! 💠💠 👌در روایات صریح اهلسنت می خوانیم که پیامبر اسلام دستور به زیارت قبور می داد و می فرمود : «وَزُورُوا القُبُورَ فَإِنَّها تُذَكِّرُكُمُ الآخِرَة». «به زيارت قبور برويد كه مايه ياد سراى آخرت است». " 📚سنن ابن ماجه ج ١ ص ٥٠٠ _ همین مضمون در المستدرک علی الصحیحین ج ١ ص ٥٣٢ _ صحیح مسلم ج ٢ ص ٦٧١ ح ٩٧٦ 👌و در ديگر سخن خود مى فرمايد: «زُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّ لَكُمْ فِيها عِبْرَة " «به زيارت قبور برويد زيرا در آن براى شما درس عبرت است». 📚كنز العمال: ج 15 ص 647، حديث 42558. ❗️ مسلم در صحيح خود از پيامبر گرامی نقل مى كند: " جبرئيل فرود آمد و به من گفت: پروردگارت فرمان مى دهد به زيارت اهل بقيع بشتابيد و در حق آنان طلب آمرزش بكنيد. پيامبر از رختخواب خود برخاست و به سوى بقيع رفت، عايشه نيز به تعقيب پيامبر پرداخت. در اين موقع به پيامبر گفت من چگونه اهل بقيع را زيارت كنم؟ پيامبر فرمود: بگو درود بر اهالى اين سرزمين از مؤمنان و مسلمانان، خدا گذشتگان و آيندگان را رحمت كند. " 📚صحيح مسلم: ج ٢ ص ٦٦٩ باب ما يقال عند دخول القبور والدعاء لأهلها از كتاب الجنائز. ❕در ذیل نیز مشروعیت زیارت قبور را از قرآن ثابت کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5176 👌از سوی دیگر پیامبر گرامی اسلام همه اهلسنت را مامور کرده است که امام حسین علیه السلام را دوست بدارند و فرمودند : "حسین از من است و من از حسین هستم , خداوند دوستدار کسی است که حسین را دوست بدارد " " حسين منى و أنا من حسين، أحب اللّه من أحب حسينا " 📚مسند احمد ج ٢٩ ص ١٠٣ _ سنن ابن ماجه ج ١ ص ١٥٢ _ سنن ترمذی ج ٥ ص ٤٧٥ ❕بنابراین از یک سو در مشروعیت و استحباب زیارت قبور طبق روایات صحیح اهلسنت تردیدی نیست و از سوی دیگر در وجوب محبت امام حسین ع تردیدی نیست , حال اگر اهلسنت کاروانی تشکیل دهند و به زیارت قبر امام حسین ع بروند و از این طریق به آن امام بزرگوار که سید جوانان اهل بهشت است عشق و محبت بورزند چه خلافی مرتکب شده اند !!!! ❗️به راستی چرا مولویان اهلسنت این قدر نسبت به مبانی و روایات اهلسنت جاهل هستند و منبر رسول الله را مایه گمراه کردن مردم قرار داده اند !!!!! ❕از سوی دیگر روایاتی نیز در کتابهای اهلسنت بالخصوص برای زیارت قبر امام حسین ع صادر شده است , چنان که محب الدین طبری نقل می کند : "هرکس قبر حسین ع را با شناخت به جایگاه او زیارت کند , خداوند نامش را در علیین می نویسد , حول قبر امام حسین هفتاد هزار ملک هستند که تا روز قیامت بر او گریه می کنند " " إن من زار قبر الحسين عليه السلام عارفا بحقه كتب اللّه له فى عليين، و قال: إن حول قبر الحسين عليه السلام سبعين الف ملك شعثا غبرا يبكون عليه إلى يوم القيامة " 📚ذخائر العقبی ص ١٥١ 👌محب الدین طبری نیز از علماء برجسته اهلسنت است که می توانید شرح بزرگی او را در کتابهای ذیل از اهلسنت بخوانید : 📚تذكرة الحفاظ (4/ 1474) العبر (5/ 382).النجوم الزاهرة (8/ 74). البداية و النهاية (13/ 340).طبقات السبكى (5/ 8). طبقات الاسنوي (2/ 179).الوافي بالوفيات (7/ 135). طبقات الحفاظ (510). مرآة الجنان (4/ 224). تتمة المختصر (2/ 343).دول الإسلام (2/ 153). ( به نقل از نفحات الازهار ج 1 ص 388 ) ❕مولوی گرگیج مدعی است که بیشتر از سه روز نمی توان در فراق عزیزان گریه و عزاداری کرد , در حالی که در روایات خودشان آمده است که پیامبر اسلام در فراق مادرشان پس از سالها گریه و عزاداری می کردند , یا اصحاب و تابعین سالها به تعلیم پیامبر برای حضرت حمزه ع گریه و عزاداری می کردند , در ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3089 ❕در ذیل نیز طبق آیات قرآن توضیح داده ایم که گریه و عزاداری کردن برای اولیاء الهی و افرادی چون امام حسین علیه السلام در تمام سالها مورد تاکید خداوند است : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2703 ❗️در ذیل نیز طبق روایات اهلسنت ثابت کرده ایم که پیامبر اسلام سالها قبل از واقعه کربلا برای امام حسین علیه السلام گریه و عزاداری می کرد : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2114 ❗️در ذیل هم توضیح داده ایم که شد رحال و بار سفر بستن برای زیارت قبور طبق مبانی اهلسنت هیچ اشکالی ندارد : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/607 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
احتمال خواندن نماز باطل توسط امام علیه السلام !!!!! 🤔 : ❓احتمال خواندن نماز باطل توسط امام معصوم و عدم عصمت !!!! 📓نام کتاب : من لا يحضره الفقيه   جلد : 1  صفحه : 402 پدرم- رحمه اللَّه- در رساله‌اى كه براي من فرستاده گويد: اگر از تو بادى يا حدثى خارج شد كه وضو را باطل مى‌سازد يا بخاطرت آمد كه وضو ندارى در هر حالى كه در نماز هستى سلام بده و مردى را كه اهليّت داشته باشد پيش انداز تا با مردم باقيمانده نمازشان را امامت كند، و تو خود نيز وضو بساز و نمازت را دوباره بخوان. امامی (معصوم ) در نامه ای به امامی (معصوم ) میگه اگر حواست نبود که بی وضو نماز میخوانی (اگر معصومیتت تو را ترک کرد ) دوباره وضو بساز و نماز بخوان !!!!! 💠💠 👌تعبیری که در روایت مورد استناد وهابی آمده است , اگر چه مخاطبش امام علیه السلام است اما مقصود اصلی تعلیم حکم شرعی به امت می باشد چنان که نظائر این تعبیر را درقرآن هم مشاهده می کنیم . ❕اهلسنت معتقدند که پیامبران هیچگاه مشرک و کافر نمی شوند چه قبل از بعثت و چه بعد از بعثت :"هو أنهم معصومون عن الكفر، قبل الوحى و بعده بالاجماع‏ " 📚شرح العقائد النسفية، ص: 89 ❕با این وجود در قرآن می خوانیم که خداوند خطاب به پیامبر گرامی اسلام می فرماید : " به تو و به همه انبياى پيشين وحى فرستاده شده است كه اگر مشرك شوى مسلما اعمالت حبط و نابود مى‏گردد و از زيانكاران خواهى بود"وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ‏ " ( زمر ٦٥ ) ❕طبق استدلال وهابی باید بگوییم که پیامبران عصمت از کفر و شرک ندارند , چون خداوند به پیامبرانش گفته است که اگر مشرک شوند اعمالشان حبط می شود !!!!! 👌اما مفسرین شیعه و سنی می گویند که آیه فوق نمی خواهد بگوید که برای پیامبران هم جایز بود که مشرک شوند , بلکه تعبیر فوق برای بیان قبح شرک و تعلیم به امت است , ( به در می گوید دیوار بشنوند ) : چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم : "در اينجا اين سؤال مطرح مى‏شود كه مگر امكان دارد كه انبياى بزرگ الهى راه شرك پيش گيرند كه آيه فوق با اين لحن با آنها برخورد مى‏كند؟ 👌پاسخ اين سؤال روشن است: انبيا هرگز مشرك نخواهند شد .... آنها حتى در يك لحظه فكر شرك به خود راه دهند، آيا طبيب هوشمند و حاذقى كه از تاثير يك ماده سمى بسيار خطرناك و كشنده به خوبى آگاه است هرگز ممكن است در حال اعتدال فكر خود را به آن آلوده سازد؟ 👈هدف اين است كه از اهميت خطر شرك به همگان گوشزد شود تا مردم بدانند وقتى خداوند با پيامبران بزرگش اينچنين سخن مى‏گويد تكليف ديگران روشن است، و به تعبير ديگر: اين از قبيل ضرب المثل معروف عرب است" اياك اعنى و اسمعى يا جارة":" منظورم تويى ولى اى همسايه تو بشنو!". 👉 ❕همين معنى در حديثى از امام على بن موسى الرضا ع به هنگامى كه مامون سؤال از آياتى كرد نقل شده است كه امام فرمود:" منظور از اينگونه آيات امت است، هر چند مخاطب رسول خدا مى‏باشد" " 📚تفسير نمونه، ج‏19، ص: 528 ❗️ابن کثیر عالم بزرگ اهلسنت هم این سخن را پذیرفته است و تصریح می کند که تعبیر مذکور تنها برای بیان قبح و زشتی شرک و تعلیم به امت است نه آنکه جایز باشد که پیامبر مشرک شود " " وَ لَوْ أَشْرَكُوا لَحَبِطَ عَنْهُمْ ما كانُوا يَعْمَلُونَ تشديد لأمر الشرك و تغليظ لشأنه و تعظيم لملابسته، كقوله تعالى: وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ [الزمر: 65] الآية، و هذا شرط، و الشرط لا يقتضي جواز الوقوع " 📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏3، ص: 268 👌 یا مانند آیه 23 سوره اسراء که خداوند پیامبر را مخاطب قرار می دهد و می فرماید ؛ « پرودگارت فرمان داده است که جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید . هرگاه یکی از آن دو یا هر دو نزد تو به پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و گفتار بزرگوارانه به آنها بگو» 👌در این آیه پیامبر را مخاطب قرار داده است در حالی که می دانیم پیامبر سالیان دراز قبل از نبوت پدر و مادر خود را از دست داده بود .بنابراین این گونه دستورات به صورت خطاب به پیامبر و تفهیم و تعلیم امت است . ❕در روایت مورد استناد وهابی هم به مانند مورد فوق اگرچه مخاطب امام علیه السلام است اما غرض تعلیم حکم شرعی به امت است و معنای روایت آن نیست که ممکن بود امام علیه السلام سهو و نسیانی کند چنان که معنای آیه مورد بحث آن نبود که جایز باشد انبیاء مشرک شوند , غرض در هر دو تنها تعلیم به امت است , ما در ذیل مفصلا عصمت امامان علیهم السلام را از آیات و روایات شیعه و اهلسنت اثبات کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4514 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2398 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
ناخن مصنوعی و وضو و غسل !!!! 🤔 : لطفا در مورد این مطلب توضیح دهید : توییت مریم شوندی : چون زیاد دیدم تو توییتر حرص این مورد رو میخورید لازم دونستم بگم:) بنا بر فتوای بیشتر مراجع، وضو و غسل با ناخن کاشته‌شده، می‌تونه با نیت جبیره انجام بشه و مشکلی نداره . وااسلاماهاتون رو نگه دارید برای مسائل بزرگتر !!!!! 💠💠 👌قرآن با صراحت دستور می دهد که برای وضو باید صورت و دستها را شست و مثلا مانعی در صورت و دستها نباید باشد تا آب به صورت و دستها برسد و همین سخن در مورد غسل هم صادق است که مانعی نباید موجب شود که آب در غسل به بدن نرسد : " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْن‏ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا " " " اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد هنگامى كه براى نماز بپاخاستيد صورت و دستها را تا آرنج بشوئيد و سر و پاها را تا مفصل مسح كنيد , و اگر جنب باشيد خود را بشوئيد (غسل كنيد) " ( مائده ٦ ) ❕متاسفانه امروزه ناخن مصنوعی یا کاشت ناخن مانع است که آب در وضو یا غسل به بدن برسد , لذا از مراجع نقل فتوا می کنند که فرموده اند : " ايجاد مانع در اعضاى وضو و غسل جايز نيست و در واقع با كاشت ناخن مانع در دست شما ايجاد ميشود لذا جايز نيست. " 📚لوح فشرده پرسمان , کلید واژه حکم کاشت ناخن ❓حال سوال اینجاست که اگر زنی با این سخن مراجع مخالفت کرد و ناخن کاشت آیا می تواند با وضو و غسل جبیره طهارت حاصل کند و نماز بخواند !!!!! 👌مراجع در اینجا نیز اجازه وضو و غسل جبیره ای را نمی دهند و تصریح می کنند که وضو و غسل جبیره در جایی است که مثلا نتوان ناخن مصنوعی را برداشت یا برداشتن ناخن مصنوعی به قدری مشقت دارد که نتوان تحمل کرد , در غیر این دو صورت باید ناخن مصنوعی برداشته شود و وضو و غسل جبیره صحیح نیست . فتوای مراجع چنین است : " اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست ، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمیشود تحمل كرد بايد به دستور جبيره عمل كند " 📚توضیح المسائل مراجع , گرد آورنده : بنی هاشم , ج ١ ص ١٩٦ 👌بنابراین با توجه به آنکه می توان به راحتی در زمان حدودا ده دقیقه ناخن مصنوعی و کاشته شده را بدون مشقت خاصی برداشت , لذا دیگر جایی برای وضو یا غسل جبیره ای وجود ندارد . ❕با توجه به آنکه ناخن مصنوعی و کاشته شده برای بانوان زینت محسوب می شود لذا در هنگام داشتن ناخن مصنوعی برای بانوان جایز نیست که آن را نشان نامحرم دهند , زیرا بانوان موظفند که زینتهای خود را از نامحرم بپوشانند . 🔸قرآن دستور می دهد که زنان تنها حق دارند که دربرابر محارمشان خود را زینت و آرایش کنند و در برابر نامحرم این حق را ندارند : "لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِن‏ ... " ( نور ٣١ ) ❕در روایتی آمده است : " پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت کنند و اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند" " نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّار " 📚من لا یحضره الفقیه ج 4 ص 6 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
دفاع ابراهیم علیه السلام از قوم لوط !!!! 🤔 ❓یکی شبهه کرد که تو قرآن آمده که حضرت ابراهیم از قوم لوط که اهل لواط و همجنس بازی بودند دفاع می کرد ? پس ما چرا مخالف همجنس باز ها باشیم !!!!! 💠💠 👌آنچه مورد بحث قرار گرفته است , اشاره به آیاتی از سوره هود است که هیچ ارتباطی هم با ادعای مطرح شده در پرسش ندارد . ❕خداوند می فرماید : " هنگامى كه ترس ابراهيم فرو نشست و بشارت به او رسيد، با ما، در باره قوم لوط مجادله مى‏كرد - چرا كه ابراهيم، بردبار و دلسوز و بازگشت كننده (به سوى خدا) بود - اى ابراهيم از اين كار صرف نظر كن كه فرمان پروردگارت فرا رسيده و عذاب (الهى) بطور قطع به سراغ آنها مى‏آيد و برگشت ندارد " " فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ الرَّوْعُ وَ جاءَتْهُ الْبُشْرى‏ يُجادِلُنا فِي قَوْمِ لُوطٍ _ إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ _ يا إِبْراهِيمُ أَعْرِضْ عَنْ هذا إِنَّهُ قَدْ جاءَ أَمْرُ رَبِّكَ وَ إِنَّهُمْ آتِيهِمْ عَذابٌ غَيْرُ مَرْدُود " ( هود ٧٤ _ ٧٥ _ ٧٦ ) ❕در تفسیر شریف نمونه می خوانیم : "در اينجا ممكن است، اين سؤال پيش آيد كه چرا ابراهيم در باره يك قوم آلوده گنهكار به گفتگو برخاسته و با رسولان پروردگار كه ماموريت آنها به فرمان خدا است به مجادله پرداخته است (و به همين دليل تعبير به" يُجادِلُنا" شده، يعنى با ما مجادله مى‏كرد) در حالى كه اين كار از شان يك پيامبر، آن هم پيامبرى به عظمت ابراهيم دور است. !!!!! 👌لذا قرآن بلافاصله در آيه بعد مى‏گويد:" ابراهيم بردبار، بسيار مهربان، و متوكل بر خدا و بازگشت كننده به سوى او بود" (إِنَّ إِبْراهِيمَ لَحَلِيمٌ أَوَّاهٌ مُنِيبٌ) ❗️ در واقع با اين سه جمله پاسخ سر بسته و كوتاهى به اين سؤال داده شده است. 👌توضيح اينكه: ذكر اين صفات براى ابراهيم به خوبى نشان مى‏دهد كه مجادله او مجادله ممدوحى ( و مورد تایید خداوند ) بوده است، و اين به خاطر آنست كه براى ابراهيم‏ روشن نبود كه فرمان عذاب به طور قطع از ناحيه خداوند صادر شده، بلكه اين احتمال را مى‏داد كه هنوز روزنه اميدى براى نجات اين قوم باقى است، و احتمال بيدار شدن در باره آنها مى‏رود، و به همين دليل هنوز جايى براى شفاعت وجود دارد، لذا خواستار تاخير اين مجازات و كيفر بود، چرا كه او حليم و بردبار بود، و نيز بسيار مهربان بود و نيز در همه جا به خدا رجوع مى‏كرد. " 📚تفسیر نمونه ج ٩ ص ١٧٥ ❕بنابراین از آیات فوق الذکر استفاده می شود که ابراهیم ع بر پایه صفات پسندیده ای که داشت , امید داشت که قوم لوط متذکر شوند و خود را اصلاح کنند و از خداوند می خواست که عذاب آنان را تاخیر اندازد که خداوند پاسخ داد که آنان دیگر اصلاح شدنی نیستند و فرمان عذاب برای آنان قطعی شده است , چنان که یکی دیگر از مفسران می گوید : " مضمون اين مجادله اين بود كه شايد خدا به قوم لوط ترحم نمايد و آنانرا به علت گناهانشان طعمه عذاب قرار ندهد. ❕خدا مى‏فرمايد: محققا ابراهيم عليه السّلام فوق‏العاده بردبار و متوجه به خدا و به سوى خدا بازگشت كننده بود. چون پيامبران معمولا موظف بودند كه بشر را حتى المقدور هدايت كنند و نجات دهند و بزرگترين وسيله آنان براى اين موضوع يعنى هدايت و نجات بشر: حلم و توجه و بازگشت به سوى امداد و كمك پروردگار بود لذا خداى عليم حضرت ابراهيم را به سه صفتى كه در آيه مورد بحث است تمجيد و تحسين مى‏كند. يعنى حضرت ابراهيم بقدرى براى نجات بشر دلسوز و مهربان بود كه نهايت حلم و دعاء و توجه خود را بكار مى‏برد ( و بر پایه همین صفات امید نجات و توبه قوم لوط را داشت که خداوند به او خبر داد که قوم لوط اهل توبه و اصلاح نیستند و فرمان عذاب برایشان قطعی شده است )" 📚تفسير آسان، ج‏ ٧، ص: ٣٣٧ 👌به هر حال ما در ذیل پیرامون عمل لواط و همجنس بازی توضیحات مفصلی داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3259 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3258 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir