ازدواج عایشه با طلحه پس از رحلت پیامبر اسلام !!!!
🤔#پرسش :
❓میخواستم درباره تهمت زنا به عایشه و طلحه که تو کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی اومده سوال کنم !!!!!
💠#پاسخ💠
👌برخی از آیاتی که در مذمت عایشه و حفصه نازل شده است , آیات ابتدایی سوره تحریم است , خداوند می فرماید :
" اگر از كار خود توبه كنيد (به نفع شما است) زيرا دلهايتان از حق منحرف گشته و اگر بر ضد او دست به دست هم دهيد (كارى از پيش نخواهيد برد) زيرا خداوند ياور او است، و همچنين جبرئيل و مؤمنان صالح، و فرشتگان بعد از آنها پشتيبان او هستند. اميد است اگر او شما را طلاق دهد پروردگارش بجاى شما همسرانى بهتر براى او قرار دهد، همسرانى مسلمان، مؤمن، متواضع، توبهكار، عابد، هجرت كننده زنانى ثيبه و باكره. " ( احزاب ٤ و ٥ )
👌 بخاری نقل می کند که ابن عباس گفت :
" يك سال بود كه مىخواستم از عمر خطاب راجع به آيهاى سؤال كنم، اما از هيبت ( و ترس ) او نتوانستم آن را بپرسم، تا اينكه وقتى به قصد حج از مدينه خارج شد، من نيز با او بودم، هنگام مراجعت در ميان راه از وى پرسيدم: آن دو زنى كه جزء زنان پيغمبر بودند و خداوند مىفرمايد بر ضدّ حضرت همدستى كردند، چه كسانى بودند؟ عمر گفت: آنان حفصه و عايشه بودند . به او گفتم به خدا سوگند یکسال است که می خواستم این سوال را از تو بپرسم اما ترس از تو اجازه نمی داد "
"مَكَثْتُ سَنَةً أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ عَنْ آيَةٍ فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَسْأَلَهُ هَيْبَةً لَهُ، حَتَّى خَرَجَ حَاجًّا فَخَرَجْتُ مَعَهُ فَلَمَّا رَجَعتُ وَ كُنَّا بِبَعْضِ الطَّرِيقِ عَدَلَ إِلَى الْأَرَاكِ لِحَاجَةٍ لَهُ قَالَ: فَوَقَفْتُ لَهُ حَتَّى فَرَغَ ثُمَّ سِرْتُ مَعَهُ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ: مَنْ اللَّتَانِ تَظَاهَرَتَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ مِنْ أَزْوَاجِهِ؟ فَقَالَ: تِلْكَ حَفْصَةُ وَ عَائِشَةُ. قَالَ فَقُلْتُ: وَ اللَّهِ إِنْ كُنْتُ لا أريد أَنْ أَسْأَلَك َ عَنْ هَذَا مُنْذُ سَنَةٍ فَمَا أَسْتَطِيعُ هَيْبَةً لَكَ "
📚صحیح بخاری ج ٤ ص ١٣٨٧ دار ابن کثیر
❕در ادامه خداوند در آیه ١٠ سوره تحریم می فرماید :
" خداوند مثلى براى كسانى كه كافر شدهاند زده است، مثل به همسر نوح، و همسر لوط، آنها تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند، و ارتباط آنها با اين دو (پيامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت. و به آنها گفته شد: وارد آتش شويد همراه كسانى كه وارد مىشوند " " ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَيْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ يُغْنِيا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَيْئاً وَ قِيلَ ادْخُلا النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِينَ "
❕از امام صادق علیه السلام روایت شده است که درباره این سخن خداوند عزّ و جلّ: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ کَفَرُوا اِمْرَأَةَ نُوحٍ وَاِمْرَأَةَ لُوطٍ» فرمود:
" این آیه، ضرب المثلی است که خداوند سبحان برای عایشه و حفصه آورده است آن هنگام که آن دو علیه رسول خدا صلی الله علیه و آله همدستی کردند و راز ایشان را فاش کردند. " " روي عن أبي عبد الله (عليه السلام) أنه قال: «قوله تعالى: ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ الآية، مثل ضربه الله سبحانه لعائشة و حفصة إذ تظاهرتا على رسول الله (صلى الله عليه و آله) و أفشتا سره». "
📚تأویل الآیات، ج ۲، ص ۷۰۰، ح ۷_ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٥ ص ٤٣٠
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕علمای اهلسنت هم نقل می کنند که آیه فوق ناظر به عملکرد عایشه و حفصه در اذیت پیامبر اسلام و افشاء سر ایشان است .
👌قرطبی می گوید :
" این سخن خداوند مثلی است که خداوند به منظور ترساندن عایشه و حفصه نازل کرده است , آن هنگام که مخالفت کردند و علیه پیامبر همپیمان شدند " " مثل ضربه الله یحذر به عائشه و حفصه فی المخالفه حین تظاهرتا علی رسول الله "
📚الجامع لاحکام القرآن ج ١٨ ص ٢٠٢
❕زمخشری نیز متذکر این نکته می شود : "في طىّ هذين التمثيلين تعريض بأمّى المؤمنين المذكورتين في أوّل السورة و ما فرط منهما من التظاهر على رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم بما كرهه و تحذير لهما على أغلظ وجه و أشده، لما في التمثيل من ذكر الكفر. "
📚الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج ٤ ص: ٥٧١
❕در کتابی هم که علمای اهلسنت نوشته اند و تفسیر ابن عباس را در آن نقل کرده اند , آمده است :
" سپس خداوند عایشه و حفصه را به خاطر اذیت پیامبر می ترساند و سرنوشت زن نوح و لوط را برای آنها مثال می زند " " ثم خوف عائشه و حفصه لایذائهما النبی ..."
📚تنویر المقباس من تفسیر ابن عباس ج ١ ص ٤٧٨
▫️فخر رازی هم نقل میکند که عثمان به آیه فوق در مذمت عایشه استناد نمود , عایشه نیز مردم را بر علیه عثمان تحریک کرد و او را نعثل نامید : "ان عثمان اخر عن عائشه بعض ارزاقها" :
📚المحصول فی علم الاصول , فخر رازی , ج ٤ ص ٤٩٢ _
❕دیگران از علمای اهلسنت هم مطلب فوق را نقل کرده اند :
📚فتح القدیر ج ٥ ص ٢٥٦ _ اعلام الموقعین ج ١ ص ١٨٩ _ الامثال فی القرآن الکریم , ابن قیم ج ١ ص ٥٧ _ تفسیر زاد المسیر ج ٨ ص ٣١٤ و ....
👌البته مقصود از خیانتی که در آیه ١٠ سوره تحریم بیان شده است , خیانت جنسی نیست , چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم :
" به اين ترتيب به دو همسر پيامبر اسلام ص كه در ماجراى افشاى اسرار و آزار آن حضرت ص دخالت داشتند هشدار مىدهد كه گمان نكنند همسرى پيامبر ص به تنهايى مىتواند مانع كيفر آنها باشد، همانگونه كه رابطه همسران نوح و لوط، به خاطر خيانت، از خاندان نبوت و وحى قطع شد، و گرفتار عذاب الهى شدند....
در بعضى از كلمات مفسران آمده است كه اسم همسر حضرت نوح " والهة " و اسم همسر حضرت لوط" والعة " بوده است ....
👈 به هر حال اين دو زن به اين دو پيامبر بزرگ خيانت كردند، البته خيانت آنها هرگز انحراف از جاده عفت نبود، زيرا هرگز همسر هيچ پيامبرى آلوده به بىعفتى نشده است، چنان كه در حديثى از پيامبر اكرم ص صريحا آمده است،" ما بغت امرأة نبى قط":" همسر هيچ پيامبرى هرگز آلوده عمل منافى عفت نشد" خيانت همسر" لوط" اين بود كه با دشمنان آن پيامبر ع همكارى مىكرد، و اسرار خانه او را به دشمن مىسپرد، و همسر نوح نيز چنين بود.👉
❕تناسب این داستان با داستان افشای اسرار خانه پیامبر اسلام نیز ایجاب می کند که منظور از خیانت همین باشد "
📚تفسير نمونه، ج ٢٤ ، ص: ٣٠٠
❕بنابراین شیعه و سنی اتفاق دارند که آیه مذکور ناظر به عملکرد عایشه و حفصه در افشای سر پیامبر است که آنان را وارد وادی کفر به خداوند کرد البته خیانت مطرح شده برای آنان همان افشای سر پیامبر است نه خیانت جنسی .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
▫️با این وجود مرحوم قمی در مورد آیه مذکور می گوید :
"منظور از سخن خداوند عزّ و جلّ: «فَخَانَتَاهُمَا» چیزی به جز فاحشه نیست، و باید حدّ در خصوص فلان زن به خاطر آن چه در راه بصره از وی سر زده بود، اجرا شود. فلان مرد عاشق او بود، هنگامی که زن خواست به بصره برود، فلان مرد به وی گفت: حرام است که به بصره بروی بدون آن که یک محرم همراه تو باشد؛ بنابراین با فلان مرد ازدواج کرد. " " قَالَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ... وَ اللَّهِ مَا عَنَى بِقَوْلِهِ فَخانَتاهُما إِلَّا الْفَاحِشَةَ- وَ لَيُقِيمَنَّ الْحَدَّ عَلَى فُلَانَةَ فِيمَا أَتَتْ فِي طَرِيقٍ- وَ كَانَ فُلَانٌ يُحِبُّهَا- فَلَمَّا أَرَادَتْ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى ... قَالَ لَهَا فُلَانٌ لَا يَحِلُّ لَكِ أَنْ تَخْرُجِي مِنْ غَيْرِ مَحْرَمٍ فَزَوَّجَتْ نَفْسَهَا مِنْ فُلَانٍ قَوْلُهُ وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْن "
📚تفسير القمي، ج ٢ ص: ٣٧٧
👌این سخن مرحوم قمی روایت نیست , بلکه کلام خودش است و ما در بالا روایتی از امام صادق علیه السلام آوردیم که ایشان خیانت عایشه و حفصه را افشای سر پیامبر بیان کردند نه خیانت جنسی , بنابراین این سخن مرحوم قمی منطبق با روایات نیست .
▫️با این وجود در توضیح کلام مرحوم قمی طبق آنچه در روایات اهلسنت آمده است می توان گفت :
❗️علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر اسلام با زنی به نام قتیله ازدواج کرد , این زن پس از رحلت پیامبر مرتد شد و با عکرمه ازدواج کرد , ابوبکر از این قضیه خشمگین شد که چگونه ممکن است ام المومنینی ممنوعیت ازدواج پس از پیامبر را نادیده بگیرد و با دیگری ازدواج کند ?
❕عمر به ابوبکر پاسخ داد که قتیله ابتدا مرتد شده و بعد ازدواج کرده است , او با ارتداد از عنوان ام المومنینی خارج شده و دیگر به عنوان ام المومنین و همسر پیامبر ازدواج نکرده تا نیازی به ناراحتی باشد !!!! " أخبرنا المعلى بن أسد عن وهيب عن داود بن أبي هند أن النبي. ص. توفي و قد ملك امرأة من كندة يقال لها قتيلة فارتدت مع قومها فتزوجها بعد ذلك عكرمة بن أبي جهل فوجد أبو بكر من ذلك وجدا شديدا. فقال له عمر: يا خليفة رسول الله إنها و الله ما هي من أزواجه ما خيرها و لا حجبها و لقد برأها الله منه بالارتداد الذي ارتدت مع قومها. "
📚الطبقات الکبری , ابن سعد , ج ٨ ص ١١٧ _ اسد الغابه ج ٦ ص ٢٤٠
❕بر این اساس می توان گفت که مرحوم قمی معتقد بوده است که عایشه وقتی بر علیه امیر مومنان علیه السلام لشگر کشی کرده و نصب و عداوت خود را ظاهر کرده است , از طریق اسلام و پیوند با پیامبر گرامی و ام المومنین بودن خارج شده است , چنان که ما در ذیل این قضیه را بررسی کرده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3166
❕بنابراین عایشه به عنوان همسر پیامبر و ام المومنین تن به ازدواج ممنوعه نداده تا بگوییم همسر پیامبر چنین کاری کرده است , بلکه عایشه در ابتدا با نصب و عداوت نسبت به امیر مومنان از مسیر اسلام و ام المومنین بودن خارج شده و بعد ازدواج کرده است , مانند قتیله , بنابراین کلام مرحوم قمی ناظر به فردی که همسر پیامبر است , نمی باشد .
❗️با این وجود علامه مجلسی در تبیین کلام مرحوم قمی می گوید :
" شاید مقصود مرحوم قمی از " فاحشه " همان ازدواجش با طلحه است و مقصود از اقامه حد بر او , اقامه حد توسط قائم علیه السلام بر او در زمان رجعت باشد ( بابت تهمتی که به ماریه زده است ) , مقصود از فلان هم طلحه است , زیرا او در زمان حیات پیامبر اسلام به عایشه اظهار علاقه می کرد :
" " إلا الفاحشة لعلها مؤولة بمحض التزويج قوله و ليقيمن الحد أي القائم في الرجعة كما سيأتي و المراد بفلان طلحة كما مر ما يومئ إليه من إظهاره ذلك في حياة الرسول ص "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج22، ص: 241
▫️طبق توضیح علامه مجلسی هم کلام مرحوم قمی ناظر به ازدواج عایشه با طلحه بوده و منظور از حدی هم که بر عایشه اقامه می شود , ناظر به تهمتی است که او به ماریه زده است که ما در ذیل در این رابطه توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4949
▫️در ذیل نیز طبق روایات اهلسنت توضیح داده ایم که طلحه در زمان حیات پیامبر اسلام قصد داشت که پس از رحلت پیامبر با عایشه ازدواج کند :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1159
❗️البته عده ای از علما اساسا معتقدند که سخن مذکور ممکن است برای علی بن ابراهیم نباشد زیرا تمام آنچه در تفسیر قمی است ، نوشته علی بن ابراهیم نیست ، بلکه تنها تفسیر سوره فاتحه ، بقره و کمی از آل عمران از ایشان است و بقیه آن از شاگرد ایشان ابوالفضل العباس می باشد .
📚کلیات فی علم الرجال، سبحانی ص301
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
شجاعتر بودن امام علی از پیامبر گرامی علیهما السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓تو کتاب الانوار النعمانیه جلد اول صفحه 19 اومده امام علی شجاع تر از پیامبره ، آیا این کفر نیست ؟❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که پیامبر گرامی اسلام شجاع ترین افراد بوده است به گونه ای که حتی خود امیر مومنان علیهما السلام تصریح می کند که در جنگ ها در پناه پیامبر اسلام قرار می گرفته است , چنان که در نهج البلاغه فرمود :
" كُنَّا إِذَا احْمَرَّ الْبَأْسُ اتَّقَيْنَا بِرَسُولِ اللَّه صلى الله عليه و آله، فَلَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنَّا أَقْرَبَ إِلَى الْعَدُوِّ مِنْهُ " هرگاه آتش جنگ، سخت شعلهور مىشد ما به رسول خدا صلى الله عليه و آله پناه مىبرديم و در آن هنگام هيچيك از ما به دشمن از او نزديكتر نبود "
📚نهج البلاغه حکمت ٩
❕شارحین در مورد کلام فوق می نویسند :
" اين مسئله واقعاً عجيب است، فرمانده دشمن معمولًا در تيررس دشمن قرار نمىگيرد آن هم بهگونهاى كه از همه به تيررس دشمن نزديكتر باشد تا بتواند مديريت لشكر را انجام دهد. اين نشانه مهمى از شجاعت پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و توكل او بر ذات پاك پروردگار و آرامش بخشيدن به نفرات لشكر است تا آنها بدانند يارى خداوند در انتظارشان است و به يقين پيروز مىشوند و هرگز احتمال شكست را در وجود خود راه ندهند كه اين خود عامل مهم پيروزى در ميدان نبرد است. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج14، ص: 215
❕علامه مجلسى در جلد شانزدهم بحارالانوار در بحث شجاعت پيامبر اكرم اين حديث را به نقل از کتاب مکارم الاخلاق از على عليه السلام نقل مىكند:
«لَقَدْ رَأَيْتُنِي يَوْمَ بَدْرٍ وَنَحْنُ نَلُوذُ بِالنَّبِيِّ صلى الله عليه و آله وَهُوَ أَقْرَبُنَا إِلَى الْعَدُوِّ وَكَانَ مِنْ أَشَدِّ النَّاسِ يَوْمَئِذٍ بَأْساً " من در روز جنگ بدر شاهد و ناظر بودم كه ما به پيامبر پناه مىبرديم و او از همه ما به دشمن نزديكتر و از برجستهترين جنگجويان در آن روز بود». "
📚بحار الانوار ج 16 ص 232 _ مکارم الاخلاق ص 19
❕همینطور از انس نقل می کند :
" پيغمبر (ص) شجاعترين و نيكوترين و سخىترين مردم است، يك شب بانگى هولناك برآمد چنان كه همه مردم مدينه به فزع آمدند و به طرف صدا به راه افتادند، پيغمبر با ايشان برخورد كرده در حالى كه بر آنان سبقت داشت وى گفت چرا مىترسيد؟! و در اين حال بر فرس و اسب ابى طلحه سوار بود و شمشير بر گردن داشت. انس گويد مردم شروع كردند به اين سخن كه از چه ميترسيد. كه اين دريا و سرابى بود (يعنى بانگ ترسناك ريشه و اصل مهمى نداشت). " " عَنْ أَنَسٍ قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ ص أَشْجَعَ النَّاسِ وَ أَحْسَنَ النَّاسِ وَ أَجْوَدَ النَّاسِ قَالَ فَزِعَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ لَيْلَةً فَانْطَلَقَ النَّاسُ قِبَلَ الصَّوْتِ قَالَ فَتَلَقَّاهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ قَدْ سَبَقَهُمْ وَ هُوَ يَقُولُ لَنْ تُرَاعُوا وَ هُوَ عَلَى فَرَسٍ لِأَبِي طَلْحَةَ وَ فِي عُنُقِهِ السَّيْفُ قَالَ فَجَعَلَ يَقُولُ لِلنَّاسِ لَمْ تُرَاعُوا وَجَدْنَاهُ بَحْراً أَوْ إِنَّهُ لَبَحْرٌ "
📚همان منابع
👌ابن ابىالحديد در شرح نهجالبلاغه خود از «واقدى» نقل مىكند كه در روز احد هنگامى كه آن صدمات را بر وجود پيامبر صلى الله عليه و آله وارد كردند على عليه السلام فرمود: قسم به خدايى كه او را به حق مبعوث كرد " «ما زالَ شِبْراً واحد إنّه لَفي وَجْهِ الْعَدُوّ تَثُوبُ إلَيْهِ طائِفَةٌ مِنْ أصْحابِهِ مَرّةً وَتَتَفَرَّقُ عَنْهُ مَرَّةً "
"آن حضرت صلى الله عليه و آله حتى يك وجب از برابر دشمنان عقبنشينى نكرد و در اين حال، گاه گروهى از يارانش به سوى او مىآمدند و گاه پراكنده مىشدند (اما او همچون كوه ايستاده بود)». "
📚شرح نهج البلاغه ج 15 ص 19
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕حال در مورد سوال مطرح شده گفتنی است که روایت معروفی است که در کتاب ابن شاذان قمی نقل شده است که پیامبر گرامی اسلام فرمود :
"«به من سه چيز داده شده كه على هم در آنها شريك است، و به على سه چيز داده شده كه من در آنها شريك نيستم».
پرسيده شد: اى پيامبر خدا! آن سه چيز كه على عليه السلام در آن با تو شريك است، چيست؟
فرمود: «بيرق حمد (ستايش)، از آنِ من است و على، بر دوش كشنده آن است؛ و كوثر، از آنِ من است و على، ساقى آن است؛ و بهشت، از آنِ من است و على، تقسيمكننده آن است.
و امّا آن سه چيز كه به على داده شده و من در آن شريك نيستم: به او پيامبر خدا به عنوان پدرْ زن داده شده و به من داده نشده؛ و همسرى چون فاطمه زهرا به وى داده شده كه به من داده نشده؛ و دو فرزندش حسن و حسين، به وى داده شدهاند كه به من داده نشده است». " "اعطيتُ ثَلاثا وعَلِيٌّ مُشارِكي فيها، واعطِيَ عَلِيٌّ ثَلاثَةً ولَم اشارِكهُ فيها، فَقيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، ومَا الثَّلاثُ الَّتي شارَكَكَ فيها عَلِيٌّ؟ فَقالَ: لِواءُ الحَمدِ لي وعَلِيٌّ حامِلُهُ، وَالكَوثَرُ لي وعَلِيٌّ ساقيهِ، وَالجَنَّةُ لي وعَلِيٌّ قاسِمُها. و أمَّا الثَّلاثُ الَّتي اعطِيَت عَلِيّا ولَم اشارِكهُ فيها: فَإِنَّهُ اعطِيَ رَسولَ اللّهِ صِهرا ولَم اعطَ مِثلَهُ، واعطِيَ زَوجَتَهُ فاطِمَةَ الزَّهراءَ ولَم اعطَ مِثلَها، واعطِيَ وَلَدَيهِ الحَسَنَ وَالحُسَينَ ولَم اعطَ مِثلَهُما "
📚الفضائل لابن شاذان: ص 95، بحار الأنوار: ج 39 ص 90 ح 3 _ الأمالي للطوسي: ص 344 ح 708
❕این حدیث را مرحوم جزائری در کتاب الانوار النعمانیه نقل کرده و در آن به اشتباه و به صورت سهوی به جای بخش " پدر زن " تعبیر " شجاعت " نقل شده , یعنی پیامبر می گوید به علی شجاعتی داده شده که به من داده نشده است : " فانه اعطی شجاعه و لم اعط مثله "
📚الانوار النعمانیه ج 1 ص 19
❕مرحوم نعمانی می گوید که شیخ صدوق چنین نقل کرده , در حالی که نقل شیخ صدوق چنین است که پیامبر فرمود :
"«اى على! سه چيز به تو داده شده كه پيش از تو، به هيچ كس داده نشده است». گفتم: پدر و مادرم فدايت! چه چيز به من داده شده است؟ فرمود: «پدرْ زنى چون من به تو داده شده؛ و زنى چون همسرت؛ و فرزندانى چون حسن و حسين به تو داده شده است». " يا عَلِيُّ، إنَّكَ اعطيتَ ثَلاثا لَم يُعطَها أحَدٌ مِن قَبلِكَ. قُلتُ: فِداكَ أبي وامّي، وما اعطيتُ؟ قالَ: اعطيتَ صِهرا مِثلي، واعطيتَ مِثلَ زَوجَتِكَ، واعطيتَ مِثلَ وَلَدَيكَ الحَسَنِ وَالحُسَينِ. "
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 2 ص 48 ح 188
❕بنابراین مرحوم نعمانی اشتباه کرده است و در نقل روایت خطا کرده و بخش شجاعت را به اشتباه نقل می کند , در حالی که در اصل روایت بخش مذکور نیست , با این وجود مرحوم جزائری در توجیه مطلب مذکور می گوید که :
" مقصود از شجاعت در حدیث مذکور , اِعمال و به کار گیری شجاعت و شرکت در جنگها است نه مبدا شجاعت و آن قوت قلب و جرات داشتن بر ورود در جنگها زیرا از این نظر پیامبر شجاع ترین افراد بوده و بهره کافی و کامل از شجاعت را داشته است اما از آنجایی که پیامبر اسلام حاکم و سلطان بوده است ( معمولا ) علی علیه السلام را پرچم دار نبردها کرده و در میدان وارد می کردند لذا علی علیه السلام بیشتر اِعمال شجاعت کردند و شجاعت ورزی از خود نشان دادند : " و ينبغي ان يراد بالشجاعة هنا اعمالها و ممارسة الحروب و الدخول فيها لا مبدءها من قوة القلب و الجرأة على اقتحام الحروب لان النبي صلّى اللّه عليه و آله منها الحظ الاوفر. نعم لما كان هو الملك و السلطان لم يباشر الحروب بنفسه المباركة بل تصدى لها علي عليه السّلام "
📚الأنوار النعمانية، ج1، ص 19 _ 20
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
❕گرانی های زمان شاه در بیان اسد الله علم وزیر دربار پهلوی !!!!!
@Rahnamye_Behesht
توضیحی در مورد ولایت مطلقه فقیه در بیانات مرحوم امام خمینی !!!!
🤔#پرسش :
❓نظرتان در مورد این سخنان امام خمینی چیست !!!!
حکومت، که شعبهای از ولایت مطلقه رسول الله - صلی الله علیه وآله و سلم - است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم میتواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم میتواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت میتواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و میتواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از حج، که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند. ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که فقیه جامع الشرایط نائب امام علیه السلام در عصر غیبت است و همان اختیاراتی که امام علیه السلام در حکومت و زمامداری دارد , فقیه نیز دارا است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507
👌از سوی دیگر یکی از قواعد مسلم در فقه شیعه , قاعده تقدیم اهم بر مهم است در آنجایی که مصلحت در اهم است و اگر بخواهیم اهم را نادیده بگیریم , گرفتار ضرر و خسارت می شویم , در چنین مواردی اهم بر مهم مقدم می شود .
❕امام صادق علیه السلام فرمود :
" هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده است » « لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه »
📚بحار الانوار : ج 72 ص 411
❕ دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج » ( حج 78 )
❗️پیامبر گرامی فرمود ؛
« من برای شریعت سهل و آسان مبعوث شده ام » « بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَة »
📚وسائل الشیعه : ج 8 ص 116
❕چنان که گفتیم در مواردی عمل به مهم ممکن است موجب ضرر شود , در چنین مواردی باید اهم بر مهم مقدم شود تا ضرر و زیان از انسان دور شود , چنان که خداوند می فرماید ؛
« خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة » ( بقره 195 )
❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس »
📚بحار الانوار : ج 100 ص 51
👌همینطور در روایات ما آمده است « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » که بر اساس آن هر گونه مساله ای که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران و اجتماع شود در اسلام بر داشته شده است .
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 14
❕بر این اساس و طبق آیات و روایات فوق ولایت مطلقه فقیه می گوید که فقیه می تواند در جایی که مصلحت اقتضاء کند اهم را بر مهم مقدم کند و احکام ابتدائی اسلام را از باب مصلحت مهمتر و احکام ثانویه موقتا تعطیل کند , چنان که امام علیه السلام این اختیار را دارد .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕برخی در این رابطه می نویسند :
" مثلا وضعيت ترافيك شهر دچار مشكل جدّى است و به علّت كمبود خيابان و يا كم عرض بودن آن، مردم و ماشينها ساعتهاى متوالى در ترافيك معطّل مىمانند و خلاصه، وضعيت خيابانهاى فعلى پاسخگوى نياز جامعه نيست و به تشخيص كارشناسان امين و خبره، احداث يك يا چند بزرگراه لازم و حتمى است. يا وضعيت آلودگى هواى شهر در حدّى است كه متخصّصان و پزشكان در مورد آن به مردم و حكومت هشدارهاى پىدرپى و جدّى مىدهند و راه حلّ پشنهادى آنان نيز ايجاد فضاى سبز و احداث پارك است. در اينگونه موارد هيچ شكى نيست كه ولىّ فقيه مىتواند با استفاده از اختيارات حكومتى خود حتّى اگر صاحبان املاكى كه اين بزرگراه و پارك در آن ساخته مىشود راضى نباشند با پرداخت قيمت عادله و جبران خسارتهاى آنان، دستور به احداث آن خيابان و پارك بدهد و مصلحت اجتماعى را تأمين نمايد.
❕فقيه براى حفظ مصالح اسلام در صورتى كه امر، داير بين اهمّ و مهم بشود مىتواند مهم را فداى اهمّ كند. مثلا اگر رفتن به حج موجب ضررهايى براى جامعه اسلامى مىشود فقيه حق دارد بگويد امسال به حج نرويد و با اينكه يك عدّه از مردم مستطيع هستند براساس مصالح اهمّ، فعلا حج را تعطيل كند. يا مثلا اگر الآن اوّل وقت نماز است ولى شواهد و قرائن، حاكى از حمله قريب الوقوع دشمن است و لذا جبهه بايد در آمادهباش كامل باشد، در اينجا فقيه حق دارد بگويد نماز را تأخير بينداز و الآن نبايد نماز بخوانى و نماز اوّل وقت خواندن بر تو حرام است؛ نمازت را بگذار و در آخر وقت بخوان. در اين مثال، نه تنها فقيه بلكه حتّى فرمانده منصوب از طرف فقيه هم اگر چنين تشخيصى بدهد مىتواند اين دستور را بدهد. امّا همه اينها غير از اين است كه فقيه بگويد حجبىحج؛ نمازبىنماز؛ و من از امروز مىگويم كه اسلام ديگر اصلا حجّ و نماز ندارد. آنچه در اين قبيل موارد اتفاق مىافتد و فقيه انجام مىدهد تشخيص اهمّ و مهم، و فدا كردن مهم به خاصر اهمّ است. و اين هم چيز تازهاى نيست بلكه همه فقهاى شيعه آن را گفتهاند و همه ما هم آن را مىدانيم. مثال معروفى در اين رابطه هست كه در اغلب كتابهاى فقهى ذكر مىكنند: اگر شما بر حسب اتّفاق مشاهده كنيد كودكى در استخر خانه همسايه در حال غرق شدن است و صاحبخانه هم در منزل نيست و
براى نجات جان آن كودك لازم است كه بىاجازه وارد خانه مردم شويد كه اين كار از نظر فقهى غصب محسوب مىشود وحرام است. آيا در اينجا شما مىتوانيد بگوييد چون من اجازه ندارم وارد خانه مردم بشوم پس گر چه آن كودك هلاك شود من اقدامى نمىكنم؟ هيچ عاقلى شك نمىكند آنچه در اينجا حتما بايد انجام داد نجات جان كودك است و حتّى اگر صاحبخانه هم بود و صريحا مىگفت راضى نيستم وارد خانه من شوى، درحالىكه خودش هم هيچ اقدامى براى نجات جان كودك نمىكرد، به حرف او اعتنايى نمىكرديم و سريعا دست به كار نجات جان كودك مىشديم. در اين قضيه، دو مسأله پيش روى ما وجود دارد: يكى اينكه تصرّف در ملك ديگران بدون اجازه و رضايت آنان، غصب و حرام است؛ و ديگر اينكه نجان جان مسلمان واجب است. و شرايط هم به گونهاى است كه ما نمىتوانيم به هر دو مسأله عمل كنيم. اينجاست كه بايد سبك و سنگين كنيم و ببينيم كدام مسأله مهمتر از ديگرى است و همان را رعايت كنيم و تكليف ديگر را كه اهميت كمترى دارد به ناچار ترك نماييم. در فقه، اصطلاحا به اين كار، تقديم اهمّ بر مهم گفته مىشود كه در واقع ريشه عقلانى هم دارد نه اينكه فقط مربوط به شرع باشد. در مثال حج و نماز هم كه ذكر كرديم فقيه، حكم تعطيل موقّت حج يا تأخير نماز از اوّل وقت را براساس همين ملاك صادر مىكند نه براساس هوى و هوس و هر طور كه دلش بخواهد.
به هر حال با توضيحاتى كه داده شد اكنون واضح است كه معناى درست ولايت مطلقه فقيه چيست و اين مفهوم به هيچ وجه مستلزم استبداد و ديكتاتورى و امثال آنها نيست و آنچه در اين رابطه تبليغ مىشود غالبا تهمتها و دروغهايى است كه بر اين نظريه روا داشتهاند. "
📚نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه , مرحوم مصباح یزدی , ص 110 به بعد
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕آنچه هم که از بیانات مرحوم امام خمینی در پرسش آمد ( بیانات مذکور در صحیفه امام ج 20 ص 452 موجود است ) از باب همین ولایت مطلقه فقیه و تقدیم اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است که روشن شد که مستند این قاعده آیات و روایات است .
👌رهبری انقلاب نیز تصریح می کنند که مقصود از ولایت مطلقه فقیه همین مقدم کردن اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است و می گوید :
" بعضىها خيال ميكنند كه اين «ولايت مطلقهى فقيه» كه در قانون اساسى آمده، معنايش اين است كه رهبرى مطلقالعنان است و هر كار كه دلش بخواهد، ميتواند بكند! معناى ولايت مطلقه اين نيست. رهبرى بايستى موبهمو قوانين را اجرا كند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردى اگر مسئولان و دستاندركاران امور بخواهند قانونى را كه معتبر است موبهمو عمل كنند، دچار مشكل ميشوند. قانون بشرى همينطور است. قانون اساسى راه چارهاى را باز كرده و گفته آنجايى كه مسئولان امور در اجراى فلان قانون مالياتى يا سياست خارجى، بازرگانى، صنعتى و دانشگاهى دچار مضيقه ميشوند و هيچ كار نميتوانند بكنند - مجلس هم اينطور نيست كه امروز شما چيزى را ببريد و فردا تصويب كنند و به شما جواب دهند - رهبرى مرجع است. زمان امام هم همينطور بود. بنده خودم آنوقت رئيسجمهور بودم و جايى كه مضيقههايى داشتيم، به امام نامه مينوشتيم و ايشان اجازه ميدادند. بعد از امام، دولت قبلى و دولت فعلى گاهى راجع به مسائل گوناگون نامه مينويسند كه در اينجا مضيقه وجود دارد، شما اجازه بدهيد كه اين بخش از قانون نقض شود. رهبرى بررسى و دقّت ميكند و اگر احساس كرد كه بهناگزير بايد اين كار را بكند، آن را انجام ميدهد. جاهايى هم كه به صورت معضل مهمّ كشورى است، به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع ميشود. اين معناى ولايت مطلقه است، والّا رهبر، رئيسجمهور، وزرا و نمايندگان، همه در مقابل قانون تسليمند و بايد تسليم باشند. فهم غلط دشمنان از ولايت مطلقهى فقيه دشمنان، «ولايت مطلقه» را به معناى «استبداد» گرفتهاند؛ يعنى ميل فقيه عادل به صورت دلبخواه. اين معنا در دلِ خودش يك تناقض دارد: اگر عادل است، نميتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل ميكند، پس عادل نيست. دشمنان، اين را ملتفت نميشوند و اين معنا را نميفهمند. اين نيست مسئلهى «ولايت مطلقه» كه فقيه هر كار دلش خواست، بكند؛ يك وقت يك چيزى به نظرش رسيد كه بايد اين كار انجام بگيرد، فوراً انجام دهد؛ قضيّه اين نيست. قضيّه اين است كه يك حالت انعطافى در دست كليددار اصلى نظام وجود دارد كه ميتواند در آنجايى كه لازم است، مسير را تصحيح و اصلاح كند، بنا را ترميم كند."
📚صورت و سیرت انقلاب اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدظله العالی)، صفحه: ۲۴
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
▫️فساد جنسی تاج الملوک همسر رضا شاه و مادر محمد رضا شاه پهلوی !!!!
@Rahnamye_Behesht
▫️دستاوردهای انقلاب در حوزه تحصیل و اشتغال زنان !!!
@Rahnamye_Behesht
▫️اثبات وجود امام زمان علیه السلام با یک آیه قرآن ...
@Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فلسفه غیبت امام مهدی علیه السلام و زمان ظهور ایشان !!!!
▫️در کلیپ فوق به سه پرسش ذیل پاسخ گفته ایم :
١ _ چرا امام مهدی به غیبت رفتند ?
٢ _ امام زمان چه زمانی ظهور می کنند ?
٣_ امام غایب چه فایده ای برای مردم دارد ?
@Rahnamye_Behesht
▫️اعتراف تلخ فردوست یار صمیمی شاه بر علیه رضا پهلوی !!!!
❕محمد رضا شاه از پسرش رضا پهلوی بدش می آمد .....
@Rahnamye_Behesht
▫️امید دانا که حتی سواد خواندن از یک متن فارسی را ندارد اخیرا مطلبی را از گوگل پیدا کرده و به مقتضای روایتی ضعیف نسبت به پیامبر گرامی اسلام لجن پراکنی کرده است , در ذیل پیرامون روایت مذکور توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3209
▫️پاسخ شبهه مطرح شده فوق را در ذیل داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5145
▫️فساد جنسی محمد رضا شاه در نوجوانی !!!!
❕حسین فردوست , همراه محمد رضا شاه از کودکی تا بزرگی می گوید :
" زمانی که در نوجوانی برای تحصیل به سوئیس رفته بودیم , محمد رضا شاه با مستخدمه مدرسه ارتباط جنسی گرفت و مستخدمه حامله شد , نهایتا ٥ هزار فرانک که در آن زمان مبلغ خیلی زیادی بود به مستخدمه دادیم که هم بچه را سقط کند و هم اموراتش را بگذراند "
📚ظهور و سقوط سلطنت پهلوی , فردوست , ج 1 ص 49
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
دعا برای درد آلت تناسلی !!!!
❕امید نادان اخیرا کلیپی منتشر کرده و با تمسخر می گوید که در اسلام برای درد آلت تناسلی هم دعا وجود دارد و ادامه می دهد که برای درمان درد آلت تناسلی باید به پزشک مراجعه کرد نه سراغ دعا کردن رفت !!!!
👌نقل مورد اشکال او این نقل از کتاب طب الائمه است که حریز می گوید :
" بعد از آنکه حج را بر جای آوردم به خدمت امام صادق علیه السلام در مدینه رفتم. در این هنگام معلی بن خنیس رضی الله عنه نزد امام از درد عورت شکایت مینمود. امام صادق علیه السلام فرمودند: تو عورتت را در جایی آشکار ساختی پس خداوند این درد را از پی آن قرار داد، ولی با این تعویذی که امیر مؤمنان برای ابا واثلة به کار گرفت، استفاده کن، زیرا درد او بازنگشت، معلی عرض کرد: ای پسر رسول خدا، آن تعویذ چیست؟ دست چپ خود را بر آن قرار ده و سه بار بگو: «به نام خدا و با استعانت از خدا آری، هر کس که خود را با تمام وجود، به خدا تسلیم کند و نیکوکار باشد، پس مزد وی پیش پروردگار اوست، و بیمی بر آنان نیست، و غمگین نخواهند شد. خدایا من رویم را تسلیم تو گردانیدم و کارم را به تو سپردم، هیچ پناهگاه و راه نجاتی جز به سوی تو وجود ندارد». انشاء الله تعالی شفا خواهی یافت. " قَالَ قُلْ بَعْدَ أَنْ تَضَعَ يَدَكَ الْيُسْرَى عَلَيْهِ وَ تَقُولَ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ بَلى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَ هُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْلَمْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَ فَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ لَا مَلْجَأَ وَ لَا مَنْجَى مِنْكَ إِلَّا إِلَيْكَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَإِنَّكَ تُعَافَى إِنْ شَاءَ اللَّهُ تَعَالَى."
📚طب الائمه علیهم السلام ص ٣١
❕در مورد این روایت چند نکته گفتنی است :
▫️١ _ سند روایت مذکور ضعیف است . در سند روایت "محمد بن عبد الله الزعفرانی " قرار دارد که مجهول است و توثیقی ندارد .
📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج ٧ ص ١٧٦
▫️٢ _ ما معتقدیم که دین اسلام دین کاملی است به گونه ای که حتی برای جزیی ترین مسائل مربوط به افراد هم برنامه و دستوراتی دارد , بنابراین روایت مذکور می تواند شاهدی بر جامعیت و کامل بودن دین اسلام باشد .
❕امام صادق علیه السلام فرمود :
" هيچ چيزى نيست كه انسانها به آن نياز داشته باشند مگر آن كه از سوى خدا و پيامبرش درباره آن سنتى رسيده است " " ما مِن شيءٍ يَحتاجُ إلَيهِ وُلدُ آدمَ إلّاوقد خَرَجَتْ فيهِ السُّنَّةُ مِن اللَّهِ ومِن رسولِه "
📚بصائر الدرجات ج ١ ص ٥١٧
▫️٣ _ کسی که اندک فهم و مطالعات دینی داشته باشد می داند که برای حکم کردن در مورد موضوعی در اسلام باید تمام روایات را مشاهده کرد .
❕در مورد دعا کردن برای برطرف شدن دردها نیز گفتنی است که طبق سایر روایات باید در کنار دعا به سراغ پزشک و درمان هم رفت و چنین نیست که انسان موظف باشد که تنها دعا کند و سعی و تلاش و رفتن به سوی پزشک را رها کند .
🔸امام علی علیه السلام فرمود ؛
«دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « زه» است» « الدَّاعِي بِلَا عَمَلٍ كَالرَّامِي بِلَا وَتَرٍ »
📚نهج البلاغه : حکمت٣٣٧
▫️از آنجایی که زه عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو شرایط اساسی برای استجابت دعا است .
❕امام صادق علیه السلام فرمود :
"پیامبری از انبیاء بیمار شد و گفت خودم را درمان نمی کنم تا خداوند مرا شفا دهد . خداوند به او وحی کرد تو را شفا نمی دهم تا از دارو استفاده کنی زیرا من شفایم را در دارو قرار داده ام و شفاء از من است » " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ مَرِضَ فَقَالَ لَا أَتَدَاوَى حَتَّى يَكُونَ الَّذِي أَمْرَضَنِي هُوَ الَّذِي يَشْفِينِي فَأَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ لَا أَشْفِيكَ حَتَّى تَتَدَاوَى فَإِنَّ الشِّفَاءَ مِنِّي "
📚بحار الانوار ج ٥٩ ص ٦٦
❕لذا امام باقر علیه السلام فرمود ؛
«خداوند در دواءها و داروها برکت و شفا و خیر کثیر قرار داده است و انسان باید از آن دواءها و داروها استفاده کند و اشکالی بر او نیست» " إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى جَعَلَ فِي الدَّوَاءِ بَرَكَةً وَ شِفَاءً وَ خَيْراً كَثِيراً وَ مَا عَلَى الرَّجُلِ أَنْ يَتَدَاوَى وَ إِنْ لَا بَأْسَ بِهِ. "
📚بحار الانوار ج ٥٩ ص ٦٤
❕بنابراین در مورد روایت مورد بحث هم گفتنی است که دستور به دعا کردن برای درمان درد عورت به این معنا نیست که انسان سراغ درمان و پزشک نرود , بلکه طبق سایر روایات هم باید دعا کرد و هم به سراغ درمان رفت و این دو با هم سبب شفاء می شود .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
▫️علی کریمی در جهت تطهیر خاندان فاسد پهلوی به استقبال جشن تولد رضاخان رفته و از او با تعبیر " رضا شا
جشن تولد اجباری و گرفتن پول زور از مردم برای تولد رضاخان !!!!
▫️حسین مکی , نماینده مجلس در دوره پهلوی می نویسد :
" به مناسبت تولد رضاشاه که می گفتند ٢٤ اسفند بوده است , رئیس شهربانی دستور می داد که اصناف مجبورند جشن بگیرند و چراغانی کنند و مقدمات یک کارناوال را نیز فراهم نمایند و حتی از طبقات مختلف پولهایی گرفته می شد و کمیسیون هایی شکل می گرفت تا به جمع آوری وجوه پرداخته و مقدمات جشن را آماده کنند . مبالغ هنگفتی از مردم جبرا گرفته شد و سوء استفاده های فراوان کردند "
📚تاریخ بیست ساله ایران , حسین مکی , ج ٥ ص ١٥١
#پهلوی_فاسد
#رضاخان_قلدر
@Rahnamye_Behesht