جایگاه اخروی وحشی و قاتلین ائمه علیهم السلام !!!!
🤔#پرسش :
اقوال علمای شیعه در مورد وحشی قاتل حمزه !!!!!
علي نمازی میگوید
"ودر مجمع البحرين آمده وحشی، قاتل حمزه است که بعد از قتل حمزه ایمان آورد ودر حدیثی وارد شده «حمزه و قاتلش در بهشت هستند.» این آیه هم شاهدی بر این حدیث است که خداوند فرمود{ به کافران بگو اگر دست از کفر وجنگ بکشند هر آنچه قبلا انجام داده اند بخشوده میشود} . وهمچنین در حدیثی آمده : «اسلام آوردن باعث بخشیده شدن گناهان گذشته میشود.»
نام کتاب : مستدركات علم رجال الحديث نویسنده : النمازي الشاهرودي، الشيخ علي جلد : 8 صفحه : 99
چرا شیعیان با قاتل حمزه چنین برخوردی دارند ولی با قاتل علی و حسین رضی الله عنهما برخوردی دیگر؟❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌طبق روایات شیعه و سنی , پیامبر گرامی اسلام توبه وحشی قاتل حمزه علیه السلام را پذیرفت و به او وعده بخشش گناهان را داد , چنان که نقل می کنند :
" گروهى از مشركان مانند وحشى قاتل حمزه عموى پيامبر ، و ياران او بعد از مدتى از كار خود پشيمان شدند، و به پيامبر نامه نوشتند كه ما از كرده خود پشيمانيم، ولى چون از تو شنيدهايم كسانى مورد قبول درگاه خدا واقع مىشوند كه نه مشرك باشند و نه قتل نفس كرده باشند و نه مرتكب عمل منافى عفت در حاليكه ما مرتكب همه اينها شدهايم، همين ما را از پيروى تو باز مىدارد، در اينجا آيه «إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً ...»: «مگر آنان كه توبه كنند، و ايمان بياورند، و كارى شايسته انجام دهند» نازل شد.
پيامبر آن را براى وحشى و يارانش فرستاد باز آنها نامه خدمت پيامبر صلى الله عليه و آله نوشتند؟ اين شرط سختى است، از اين مىترسيم كه نتوانيم عمل صالحى انجام دهيم، در اين هنگام آيه فوق نازل شد كه خداوند تنها شرك را نمىآمرزد، و غير آن را براى هركس مشيّت او اقتضا كند مىبخشد. باز آنها بهانه گرفتند كه ما از اين مىترسيم مشمول مشيّت الهى نشويم تا اينكه آيه «يَا عِبَادِي الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَاتَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً»: «بگو: اى بندگان من كه برخود اسراف و ستم كرده ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى آمرزد» نازل گرديد و پيامبر صلى الله عليه و آله براى آنها فرستادند، همگى خواندند و اسلام را پذيرا شدند. "
📚مجمع البيان، ج 3، ص 56. ذیل آیه 48 سوره نساء
❕نقل فوق را علمای اهلسنت هم ذکر کرده اند : " فقال: نعم الآن لا أرى شرطا. فأسلم "
📚اسباب النزول واحدی ص 346 _ الجامع لاحکام القرآن ج 16 ص 269
👌در روایتی نیز امام صادق علیه السلام , وحشی را مصداق " مرجون لامر الله " معرفی کردند که چون ایمان کاملی نداشت و منکرات را انجام می داد , ممکن است که خداوند او را وارد دوزخ کند و چون اسلام ظاهری را پذیرفت و شرک را ترک کرد , ممکن است مورد لطف خداوند قرار گیرد: "قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع الْمُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ قَوْمٌ كَانُوا مُشْرِكِينَ- قَتَلُوا حَمْزَةَ وَ جعفر [جَعْفَراً] وَ أَشْبَاهَهُمَا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ- ثُمَّ دَخَلُوا بَعْدَ ذَلِكَ فِي الْإِسْلَامِ فَوَحَّدُوا اللَّهَ وَ تَرَكُوا الشِّرْكَ- وَ لَمْ يَعْرِفُوا الْإِيمَانَ بِقُلُوبِهِمْ- فَيَكُونُوا مِنَ الْمُؤْمِنِينَ- فَتَجِبَ لَهُمُ الْجَنَّةُ وَ لَمْ يَكُونُوا عَلَى جُحُودِهِمْ فَتَجِبَ لَهُمُ النَّارُ فَهُمْ عَلَى تِلْكَ الْحَالَة مرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ- إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَ إِمَّا يَتُوبُ عَلَيْهِم "
📚تفسیر قمی ج 1 ص 305
❕بنابراین چنین نیست که بگوییم وحشی صدردصد اهل بهشت است , زیرا ایمان او کامل نبود و طبق برخی از نقلها پس از اسلام به شراب خواری روی آورد : " هو مجهول الحال او ضعيف لما ورد من انه كان يشرب الخمر و انّه مات فى الخمر "
📚تنقيح المقال فى علم الرجال (رحلي)، ج3، ص: 278
▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇
👌روایتی که معاند مورد اشکال قرار داد که می گوید وحشی اهل بهشت است , بدون سند در برخی کتابهای متاخر نقل شده است که ارزش استناد ندارد , مستند اصلی نقل مذکور کتاب مجمع البحرین مرحوم طریحی است که از علمای قرن یازدهم بوده و بدون سند روایت مورد اشاره را نقل می کند که این امر نشانه ضعف شدید روایت است :
📚مجمع البحرین ج 4 ص 157
❗️خصوصا آنکه روایت مذکور با روایت امام صادق علیه السلام هم که نقل کردیم در تضاد است . در روایت مذکور امام فرمود که وحشی ممکن است به خاطر عدم ایمان کامل ( و انجام برخی منکرات ) جهنم برود .
❕البته طبق رویات اهلسنت امثال وحشی اگر چه ایمانشان کامل نبوده است اما به صرف اسلام ظاهری اهل بهشت هستند اگر چه انواع و اقسام منکرات را هم انجام دهند :
" مَا مِنْ عَبْدٍ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ثُمَّ مَاتَ عَلَى ذَلِكَ إِلَّا دَخَلَ الْجَنَّةَ، قُلْتُ وَ إِنْ زَنَى وَ إِنْ سَرَقَ، قَالَ: وَ إِنْ زَنَى وَ إِنْ سَرَقَ، قُلْتُ: وَ إِنْ زَنَى وَ إِنْ سَرَقَ، قَالَ: وَ إِنْ زَنَى وَ إِنْ سَرَقَ، قُلْتُ: وَ إِنْ زَنَى وَ إِنْ سَرَقَ، قَالَ: وَ إِنْ زَنَى وَ إِنْ سَرَقَ، عَلَى رَغْمِ أَنْفِ "
📚صحيح البخاري، ج9، ص: 168 طبع مصر
👌در مورد قاتلین ائمه علیهم السلام هم گفتنی است که آنان بر خلاف وحشی , هیچگاه از کارشان پشیمان نشدند و به عمل قتل ائمه علیهم السلام افتخار هم می کردند , بنابراین دوزخ جایگاه ابدی آنان است , چنان که شیخ صدوق می گوید :
" اعتقاد ما در باره كشندگان انبيا و قاتلان ائمه معصومين عليهم السّلام آن است كه آنها كافر و مشرك و مجاور ابدى درك اسفل آتشند و هر كه جز اين عقيده در باره آنها داشته باشد آن كس نزد ما هيچ از دين خداوند نيست. " " اعتقادنا في قتلة الأنبياء و قتلة الأئمّة أنّهم كفّار مشركون مخلدون في أسفل درك من النّار و من اعتقد فيهم غير ما ذكرناه فليس عندنا من دين اللّه في شيء "
📚إعتقادات الإمامية ص: 106
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
توهین به انبیاء علیهم السلام در کتب اهلسنت !!!!
🤔#پرسش :
استهزاء انبیاء در کتب شیعه ‼️
عَنْهُ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ فُرَاتِ بْنِ أَحْنَفَ أَنَّ بَعْضَ أَنْبِيَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ شَكَا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى قَسْوَةَ الْقَلْبِ وَ قِلَّةَ الدَّمْعَةِ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنْ كُلِ الْعَدَسَ فَأَكَلَ الْعَدَسَ فَرَقَّ قَلْبُهُ وَ كَثُرَتْ دَمْعَتُهُ.
بعضی از انبیاء بنی اسرائیل از قساوت قلب و کم اشکی ( رقیق القلب ) به خداوند شکایت کردند. پس خداوند به آنها وحی کرد که عدس بخورید پس عدس خورد و قساوت قلبش برطرف شد و اشک او زیاد گردید ‼️
نام کتاب : المحاسن نویسنده : البرقي، ابو جعفر جلد : 2 صفحه : 504
نکته پزشکی :
هر گاه احساس قساوت قلب و کمبود اشک کردید، عدس بخورید !!!!
💠#پاسخ💠
▫️1 _ روایت مورد استناد وهابی از نظر سندی ضعیف است . راوی روایت " فرات بن احنف " است که شیخ طوسی در مورد او می گوید که متهم به غلو و تفویض بوده و ابن غضائری هم می گوید که او غالی و کذاب بوده است : "یرمی بالغلو و التفریط فی القول _ غال کذاب "
📚رجال الطوسی ص 119 _ رجال ابن الغضائری ص 84
▫️2 _ به فرض روایت مذکور صحیح هم باشد باز هم توهینی از آن استفاده نمی شود .
❗️چه مانعی دارد که برخی از انبیاء به خاطر انجام برخی از ترک اولی ها که با عصمتشان هم منافات ندارد , دچار کمی اشک شوند و با توبه و استغفار از خداوند بخواهند که این مشکلشان برطرف شود و خداوند هم راهکاری تغذیه ای برای رفع این مشکل بدهد !!!!
👌در ذیل با استناد به آیات قرآن و روایات شیعه و سنی و یافته های دانشمندان کنونی ثابت کرده ایم که میان تغذیه و حالات اخلاقی و روحانی انسان رابطه مستقیم وجود دارد :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4555
▫️3 _ وهابی مدعی شده است که روایت مذکور توهین به انبیاء است , در حالی که خودشان در کتابهای معتبرشان شدیدترین تهمتها و توهینها را نسبت به انبیاء ایراد کرده اند , مانند توهین به موسی علیه السلام و لخت شدن او بین مردم و سیلی زدنش به صورت عزرائیل :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1661
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3466
❗️یا تهمت همبستری افراطی سلیمان نبی علیه السلام با همسرانش :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3137
▫️یا تهمت لخت شدن پیامبر اسلام بین مردم و یا حاضر شدن ایشان با شورت در انظار عمومی :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4588
▫️یا تهمت سحر شدن پیامبر اسلام :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4568
▫️یا تهمت ایستاده ادرار کردن پیامبر اسلام :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5536
❗️یا تهمت دروغگویی و بی غیرتی به ابراهیم علیه السلام و فرستادن همسر زیبایش به عنوان خواهرش به نزد پادشاه ظالم :
📚صحیح بخاری ج 2 ص 772 "جَبَّارٌ مِنْ الْجَبَابِرَةِ، فَقِيلَ: دَخَلَ إِبْرَاهِيمُ بِامْرَأَةٍ، هِيَ مِنْ أَحْسَنِ النِّسَاءِ، فَأَرْسَلَ إِلَيْهِ: أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ، مَنْ هَذِهِ الَّتِي مَعَكَ؟ قَالَ: أُخْتِي، ثُمَّ رَجَعَ إِلَيْهَا، فَقَالَ: لَا تُكَذِّبِي حَدِيثِي، فَإِنِّي أَخْبَرْتُهُمْ أَنَّكِ أُخْتِي ... "
▫️یا تهمت به حضرت موسی ع که لانه مورچگان را آتش زد و خداوند هم او را مورد عتاب قرار داد : " قَرَصَتْ نَمْلَةٌ نَبِيًّا مِنْ الْأَنْبِيَاءِ، فَأَمَرَ بِقَرْيَةِ النَّمْلِ فَأُحْرِقَتْ ، فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ: أَنْ قَرَصَتْكَ نَمْلَةٌ أَحْرَقْتَ أُمَّةً مِنْ الْأُمَمِ تُسَبِّح " _ ... فاحرقت هو موسی بن عمران "
📚صحیح بخاری ج 3 ص 1099 _ هدی الساری فی شرح صحیح البخاری ( مقدمه فتح الباری ) ج 1 ص 292
❗️البته اهانتهای صورت گرفته توسط کتابهای معتبر اهلسنت به پیامبران خصوصا پیامبر اسلام منحصر به موارد گفته شده نیست و به مراتب فراتر از موارد فوق الذکر است که جهت آگاهی می توانید به دو کتاب ذیل رجوع کنید :
📚کتاب الف سوال و اشکال , کورانی , ج 2 ص 147 به بعد _ کتاب پیامبر وهابیت , سید مجتبی عصیری .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
40.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️مگر امام حسین ع در بهشت و یزید در جهنم نیست ? پس چرا همه ساله برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کنیم !!!!
🎥پاسخ را در کلیپ بالا ببینید .
▫️تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ !!!!
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
8.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺امام حسین علیه السلام و بردن خانواده به کربلا !!!!
▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم :
"چرا امام حسین علیه السلام اهل بیتش را با خود به کربلا بردند که آنها نهایتا اسیر شدند و مورد هتک قرار گرفتند ? چرا خود امام با فرزندان جنگاورش به کربلا نرفت ? "
@Rahnamye_Behesht
18.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺بررسی قضیه تشنگی در کربلا !!!!
👌در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث کرده ایم :
▫️بستن آب بر روی کاروان حسینی توسط لشگر یزید
▫️حفر چاه توسط امام حسین علیه السلام و رسیدن به آب
▫️ماموریت حضرت عباس و علی اکبر برای رسیدن به آب
▫️غسل کردن و شستشوی اصحاب امام حسین ع در شب عاشوراء
▫️با لب تشنه شهید شدن امام حسین ع و یاران با وفایش
@Rahnamye_Behesht
9.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺فلسفه غذاهای نذری محرم و صله مداحان!!!!
▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم :
"این خوردنها و نوشیدنهاست که محرم را زنده نگه داشته است . به مداح پولی نده و به عزادار غذایی نده بنگر اوضاع چقدر منقلب گردد !"
@Rahnamye_Behesht
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺قیام امام حسین (ع) به خاطر اختلاف خانوادگی با یزید !!!!
▫️در کلیپ فوق پاسخ شبهه ذیل را داده ایم :
" یزید و حسین پسرعموی هم بودند . علی و معاویه هم پسرعمو بودند . کربلا هم جنگ خانوادگی و قبیلهای بر سر قدرت بود "
@Rahnamye_Behesht
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺آیا شیعیان قاتلان امام حسین علیه السلام بودند ?
▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم :
" شیعیان خودشان امام حسین علیه السلام را دعوت کردند و خودشان او را کشتند و خودشان برایش نیز عزاداری می کنند "
@Rahnamye_Behesht
مبارزه امام سجاد علیه السلام با حکومت یزید !!!!
🤔#پرسش :
آخوندهاى شيعه: امام حسين براى امر به معروف و نهى از منكر، قيام كرد و در اين راه، جان خود و عزيزانش را از دست داد.
▪️سئوال از متوليان تشيع:
اگر امر به معروف و نهى از منكر، يك واجب دينى است كه يك امام براى انجام آن، جان خود و خانواده اش را به خطر انداخته است، پس چرا فرزند او يعنى على بن الحسين، اين واجب دينى را انجام نداد؟
١) آيا يزيد عوض شده بود و ديگر نياز به امر به معروف نداشت؟
٢) آيا حسين با اشتباه خود، اين همه انسان را به كشتن داد؟ !!!!
💠#پاسخ💠
👌یزید هیچ گونه اعتقادی به نبوت پیامبر گرامی اسلام نداشت و غرض او این بود که آیین پیامبر اسلام را نابود کند و از بین ببرد , چنانچه که مرحوم طبرسی نقل می کند :
" هنگامى كه زين العابدين عليه السلام و اهل حرمش بر يزيد، وارد شدند و سرِ امام حسين عليه السلام را آوردند و پيشِ رويش در تَشت گذاشتند، يزيد با چوبدستىاش بر دندانهاى پيشِ امام حسين عليه السلام مىزد و مىخواند:
هاشميان، با فرمانروايى، بازى كردند، و گر نه
نه خبرى آمده و نه وحيى نازل شده است.
كاش پدرانم در بدر، اكنون بودند
و بىتابى خزرج را از زخم سلاح مىديدند!
هلهله مىكردند و از شادى، فرياد مىكشيدند
و مىگفتند: اى يزيد! پاينده و سربلند باشى.
ما جزاى بدر را به آنها داديم
و مانند آن را بر سرشان در آورديم و اكنون، برابريم.
من از خِندِف نيستم، اگر
انتقام آنچه را خاندان احمد كردهاند، از آنها نگيرم. "
"فَجَعَلَ يَضرِبُ ثَناياهُ بِمِخصَرَةٍ كانَت في يَدِهِ، وهُوَ يَقولُ:
لَعِبَت هاشِمُ بِالمُلكِ فَلاخَبَرٌ جاءَ ولا وَحيٌ نَزَلَ لَيتَ أشياخي بِبَدرٍ شَهِدوا جَزَعَ الخَزرَجِ مِن وَقعِ الأَسَل لَأَهَلّوا وَاستَهَلّوا فَرَحا ولَقالوا يا يَزيدُ لا تُشَل فَجَزَيناهُم بِبَدرٍ مَثَلًاو أقمَنا مِثلَ بَدرٍ فَاعتَدَل لَستُ مِن خِندِفَ إن لَم أنتَقِم مِن بَني أحمَدَ ما كانَ فَعَل "
📚الاحتجاج: ج 2 ص 122 الرقم 173، الملهوف: ص 214، مثير الأحزان: ص 101، المناقب لابن شهرآشوب: ج 4 ص 114 و ...
▫️علمای اهلسنت هم جریان فوق و کفر گویی یزید را نقل کرده اند :
📚تاریخ طبری ج 5 ص 623 _ انساب الاشراف ج 2 ص 196 _ بلاغات النساء ج 1 ص 10 _ مقاتل الطالبیین ج 1 ص 34 _ المنتظم فی تاریخ الملوک و الامم ج 5 ص 343_ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 15 ص 103
❗️امام حسین علیه السلام برای جلوگیری از نابودی اسلام توسط یزید قیام کرد و هر چند آن حضرت و ياران باوفايش به شهادت رسيدند، ولى تكانى به افكار خفته مسلمين دادند و لرزه بر اندام حكومت جبّاران افكندند، در نتيجه اسلام را زنده ساختند و از اضمحلال دستاوردهاى نهضت نبوى جلوگيرى كردند و مسلمانان را از حيرت و گمراهى نجات دادند.
▫️علمای شیعه و سنی نقل می کنند که عبدالملك بن مروان خلیفه وقت به «حجاج» كه از طرف وى حاكم حجاز بود، نوشت: " مرا به خون فرزندان ابوطالب آلوده نكن، زيرا خود ديدم كه چون خاندان حرب (ابوسفيان) با آنان در افتادند , نصرت نشدند و برافتادند و قدرت را از دست دادند " " كان عبد الملك قد كتب إلى الحجاج، و هو على الحجاز: جنبني دماء آل بني أبي طالب فإني رأيت آل حرب لما تهجموا بها لم ينصروا _ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَبْدِ الْمَلِكِ بْنِ مَرْوَانَ إِلَى الْحَجَّاجِ بْنِ يُوسُفَ أَمَّا بَعْدَ فَحَسْبِي دِمَاءُ بَنِي عَبْدِ الْمُطَّلِبِ فَإِنِّي رَأَيْتُ آلَ أَبِي سُفْيَانَ لَمَّا وَلَغُوا فِيهَا لَمْ يَلْبَثُوا بَعْدَهَا إِلَّا قَلِيلا "
📚تاریخ یعقوبی ج 2 ص 304 _ الاختصاص , شیخ مفید ص 315
❗️بر همین اساس در روايتى از امام صادق عليه السلام آمده است:
" پس از شهادت امام حسين عليه السلام وقتى كه ابراهيم بن طلحة بن عبيدالله خطاب به امام سجاد عليه السلام گفت: «يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ مَنْ غَلَبَ؟ " اى على بن الحسين! چه كسى (در اين مبارزه) پيروز شد؟!»امام عليه السلام فرمود: «اذا ارَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلاةِ فَاذِّنَ ثُمَّ اقِمْ " اگر مىخواهى بدانى چه كسى (يزيد يا امام حسين عليه السلام) پيروز شده است، هنگامى كه وقت نماز فرا رسيد، اذان و اقامه بگو (آنگاه ببين چه كسانى ماندند و چه كسانى رفتند)». "
📚امالی طوسی ص 677
▫️امام چهارم عليه السلام مىخواهد بگويد، هدف حكومت يزيد محو نام رسولخدا بود، ولى امام حسين عليه السلام با شهادتش از اين كار جلوگيرى كرد، به هنگام اذان و اقامه همچنان نام محمد كه نشانه بقاى مكتب اوست برده مىشود لذا در زيارت معروف اربعين مىخوانيم:
«وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَيْرَةِ الضَّلالَةِ " او (حسين) خون پاكش را در راه تو نثار كرد، تا بندگانت را از جهالت و حيرت گمراهى نجات دهد "
📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 113
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕موفقیت امام حسین علیه السلام در مقابله با خاندان ابی سفیان و حفظ اسلام از چنگال یزید ملعون , مرهون زحمات و روشنگری های امام سجاد علیه السلام بوده است , چنانچه که برخی می نویسند :
"با توجه به تبليغات بسيار گسترده و دامنهدارى كه حكومت اموى از زمان معاويه به بعد، بر ضد خاندان پيامبر (بهويژه در منطقۀ شام) به عمل آورده بود، بىشك اگر بازماندگان امام حسين عليه السلام به افشاگرى و بيدارسازى نمىپرداختند، دشمنان اسلام و مزدوران قدرتهاى وقت، قيام و نهضت بزرگ و جاويد آن حضرت را در طول تاريخ لوث مىكردند و چهرۀ آن را وارونه نشان مىدادند، اما تبليغات گستردۀ امام سجاد و ديگر بازماندگان حضرت سيدالشهدا عليه السلام در دوران اسيرى - كه حماقت و كينهتوزى يزيد چنين فرصتى را براى آنان پيش آورده بود - اجازۀ چنين تحريف و خيانتى را به دشمنان حسين عليه السلام نداد و طبل رسوايى يزيد را به صدا در آورد. "
📚سیره پیشوایان ص 251
▫️و می نویسند :
"هر قيام و نهضتى عمدتاً از دو بخش «خون» و «پيام» تشكيل مىگردد. مقصود از بخش خون، مبارزات خونين و قيام مسلحانه است كه مستلزم كشتن و كشته شدن و جانبازى در راه آرمان مقدس است.
❕مقصود از بخش پيام نيز، رساندن و ابلاغ پيام انقلاب و بيان آرمانها و اهداف آن است.
👌 در پيروزى يك انقلاب، اهميت بخش دوم كمتر از بخش اول نيست، زيرا اگر اهداف و آرمانهاى يك انقلاب در سطح جامعه تبيين نشود، انقلاب از حمايت و پشتيبانى مردم برخوردار نمىگردد و در كانون اصلى خود به دست فراموشى سپرده مىشود، و چه بسا گرفتار تحريفها و دگرگونىها توسط دشمنان انقلاب مىگردد.
👈با بررسى قيام مقدس امام حسين عليه السلام اين دو بخش كاملاً در آن به چشم مىخورد، زيرا انقلاب امام حسين عليه السلام تا عصر عاشورا مظهر بخش اول، يعنى بخش خون و شهادت و ايثار خون بود و رهبر و پرچمدار آن نيز خود حسين بن على عليه السلام، در حالى كه بخش دوم آن از عصر عاشورا آغاز گرديد و پرچمدار آن امام زينالعابدين عليه السلام و زينب كبرىٰ عليها السلام بودند كه پيام انقلاب و شهادت سرخ آن حضرت و يارانش را با سخنان آتشين خود به اطلاع افكار عمومى رساندند و طبل رسوايى حكومت پليد اموى را به صدا در آوردند. "👉
📚همان منبع ص 197
👌بنابراین امام سجاد علیه السلام قیام و مبارزه با حکومت فاسد یزید را رها نکرد و با روشنگری ها و خطبه های آتشین خود سبب به نتیجه نشستن قیام امام حسین ع و حفظ اسلام از نابودی شدند , در این رابطه و نقش چشمگیر امام سجاد ع در روشنگری علیه حکومت فاسد یزید , باب ذیل از کتاب شریف بحار الانوار را مطالعه فرمایید :
📚بحار الانوار ج 45 ص 107 باب 39 _ ج 46 ص 108 باب 6
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
خواندن زیارت عاشوراء بدون صد لعن و صد سلام !!!!
🤔#پرسش :
❓موضوع نحوه خواندن زیارت عاشوراء برای بسیاری از متدینین محل سوال هست یعنی نحوه خواندن صد لعن و صد سلام . بعضی روایات اللهم العنهم جمیعا را صد بار ذکر کردند و السلام علی الحسین و .... را صد بار . کدام نقل مستندتر و بهتر هست؟❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه که در نقل ماثور از ائمه علیهم السلام وارد شده است , خواندن زیارت عاشوراء با صد لعن و صد سلام است , صد لعن از " اللهم اللعن اول ظالم ... " شروع می شود و صد سلام از " السلام علیک یا ابا عبد الله و علی الارواح التی .... " " ثُمَّ تَقُولُ مِائَةَ مَرَّةٍ- اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ [آلِ مُحَمَّدٍ حُقُوقَهُمْ] وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي حَارَبَتِ [جَاهَدَتِ] الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ [تَابَعَتْ] أَعْدَاءَهُ عَلَى قَتْلِهِ وَ قَتْلِ أَنْصَارِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً- ثُمَّ قُلْ مِائَةَ مَرَّةٍ- السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ وَ أَنَاخَتْ بِرَحْلِكَ عَلَيْكُمْ مِنِّي سَلَامُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ لَا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيَارَتِكُمْ السَّلَامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ أَجْمَعِين "
📚کامل الزیارات ص 179 _ مصباح المتهجد ج 2 ص 776 _ المزار الکبیر ص 484 _ المزار شهید اول ص 183 _ البلد الامین ص 271 _ المصباح کفعمی ص 484 _ زاد المعاد ص 236
👌بنابراین اگر انسان می خواهد به ثواب خاصه زیارت عاشوراء برسد , باید این زیارت را همراه صد لعن و صد سلام به کیفیت فوق بخواند اما از آنجایی که مطلقا زیارت امام حسین ع از راه دور دارای ثواب است , چنانچه که در ذیل توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1518
▫️انسان می تواند به قصد مطلق زیارت امام حسین علیه السلام , زیارت عاشوراء را بدون صد لعن و صد سلام بخواند و ثواب زیارت امام حسین ع را ببرد , اما اگر بخواهد ثواب زیارت عاشوراء بالخصوص را ببرد , باید صد لعن و صد سلام را بخواند , چنانچه که از مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی سوال شد :
" آيا خواندن زيارت عاشورا بدون صد لعن و سلام ثواب و اثرى دارد يا حتماً بايد زيارت به همراه صد لعن و صد سلام خوانده شود. ?
▫️جواب :
❕ترتب ثوابهاى خاصى كه در روايات مربوط به زيارت عاشورا وارد است توقف دارد بر خواندن آن بنحوى كه وارد شده و مأثور است و خواندن آن بقصد مطلق زيارت حضرت سيدالشهداء عليهالسلام ... كه اجر و ثواب بسيار دارد، موجب ترتّب آن ثوابهاى عام است. "
📚معارف دين، ج2، ص: 250
👌البته از حکم فوق الذکر یک مورد استثناء شده است و مورد استثناء در بیان فقیه ارجمند آیت الله مکارم شیرازی چنین است که می گوید :
" كسانى كه موفّق به گفتن صد مرتبه لعن و سلام نباشند، مىتوانند به يك مرتبه (به قصد رجا) قناعت كنند و در روايتى از امام هادى عليه السلام در مورد چنين اشخاصى آمده است كه هر كس لعن و سلام زيارت عاشورا را يكبار بخواند و پس از لعن نود و نه بار بگويد: "اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً " و پس از سلام نيز نود و نه بار بگويد: «السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلَى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلَى اوْلَادِ الْحُسَيْنِ وَعَلَى اصْحابِ الْحُسَيْنِ
» كفايت مىكند. "
📚رجوع شود به: الذريعه، ج 15، ص 29؛ كتاب «ربع قرن مع العلامة الأمينى»، ص 231؛ ادب الزائر، نوشته علامه امينى، ص 127.
▫️" برخى چنين تصوّر كردهاند كه اگر يك بار لعن و سلام را بگويند، سپس به دنبال هر كدام از لعن و سلام، جمله «تِسْعاً وَتِسْعينَ مَرَّةً» را اضافه كنند كفايت مىكند، در حالى كه ظاهر روايت همان است كه در بالا ذكر شد "
📚همراه زائران قم و جمكران، مکارم شیرازی ص: 143
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir