eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
274 ویدیو
61 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت: shiapasokh.com shiapasokh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️ادامه 👇 ▫️همینطور حکم خداوند و امامان علیهم السلام که اولیاء دم هستند , چنین است که ما هم وظیفه داریم که از قاتلین امام حسین علیه السلام بیزاری بجوییم و همواره آنان را مورد لعن و نفرین قرار دهیم , چنانچه که امام صادق علیه السلام فرمود : " هیچ کس نیست که آب بیاشامد و قاتل امام حسین را لعنت کند، مگر اینکه خدا صد هزار حسنه در نامه عملش می‌نویسد و صد هزار گناه او را محو کرده و صد هزار درجه برایش بالا می‌برد و گویا چنین شخصی صد هزار غلام آزاد کرده است و خداوند فردای قیامت او را در حالی محشور می‌کند که قلبش مطمئن و آسوده است " " فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَاد" 📚کامل الزیارات ص 106 ▫️بر همین اساس امام رضا علیه السلام فرمود : " حب اولیاء الهی ( امامان ) واجب است و بغض دشمنان آنان و برائت از آنان و از رهبران آنان هم واجب است " " حُبُّ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَاجِبٌ وَ كَذَلِكَ بُغْضُ أَعْدَاءِ اللَّهِ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْهُمْ وَ مِنْ أَئِمَّتِهِم‏ " 📚عیون اخبار الرضا ج 2 ص 624 _ تحف العقول ص 420 ▫️یا امام باقر علیه السلام فرمود : "  هر که مایل است بین او و خدا حجابی نباشد تا به خدا نظر کند و خدا به او توجه نماید، باید دوست بدارد آل محمّد را و از دشمنان آنها بیزاری جوید و پیرو ائمه از آل محمّد باشد. وقتی چنین بود، توجه به خدا نموده و خدا نیز متوجه اوست. " " مَنْ سَرَّهُ أَنْ لَا يَكُونَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ حَتَّى يَنْظُرَ إِلَى اللَّهِ وَ يَنْظُرَ اللَّهُ إِلَيْهِ، فَلْيَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ وَ يَبْرَأَ مِنْ عَدُوِّهِمْ، وَ يَأْتَمَّ بِالْإِمَامِ مِنْهُمْ، فَإِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ نَظَرَ إِلَى اللَّه‏ " 📚قرب الاسناد ص 351 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ▫️یا باز امام صادق علیه السلام فرمود : " دوستی اولیای خدا واجب است؛ ولایت آنها لازم است و بیزاری از دشمنان آنها واجب است، و هم از کسانی که به آل محمّد ستم کرده اند و حجاب ایشان را هتک نموده و از فاطمه زهرا  فدک را گرفته اند و او را از میراثش بازداشته و حق او و شوهرش را غصب کرده اند و کوشش برای سوختن خانه اش کردند و بنیاد ظلم را نهاده و سنت پیامبر را تغییر دادند. و بیزاری از پیمان شکنان و ستمگران و منحرفان لازم است و بیزاری از انصاب و ازلام پیشوایان گمراهی و رهبران ستم، همه آنها اولین و آخرینشان واجب است. و بیزاری از شقی ترین فرد گذشتگان و آیندگان، همتای پی کننده شتر ثمود، کشنده امیرالمؤمنین علیه السّلام لازم است. همچنین بیزاری از تمام کشندگان اهل بیت واجب است " " حُبُّ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَ الْوَلَايَةُ لَهُمْ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ مِنَ الَّذِينَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ ع وَ هَتَكُوا حِجَابَهُ فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ ع فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَيْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللَّهِ وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ وَ الْمَارِقِينَ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ شَقِيقِ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ قَاتِلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ جَمِيعِ قَتَلَةِ أَهْلِ الْبَيْتِ ع وَاجِبَة " 📚خصال ج 2 ص 607 ▫️و فرمود : " هر کس ناتوان باشد از یاری ما اهل بیت، ولی در خلوتش دشمنان ما را لعنت کند، خداوند صدای او را به تمام ملائکه جهان از زمین تا عرش می‌رساند و هر وقت او لعنت کند، با او هم زبان می‌شوند و کسی را که او لعنت می‌کند، آنها نیز لعنت می‌کنند، بعد او را می‌ستایند و می‌گویند: خدایا! از جانب خود درود فرست بر این شخصی که به اندازه قدرت خود خدمت کرد و اگر بیشتر می‌توانست، انجام می‌داد. ندایی از جانب پروردگار بلند می‌شود که: دعای شما را پذیرفتم و صدایتان را شنیدم! درود بر روح او فرستادم در میان ارواح و او را در نزد خود از برگزیدگان نیک سیرت قرار دادم. " ...فَلَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ جَمِیعَ الْأَمْلَاکِ مِنَ الثَّرَی إِلَی الْعَرْشِ فَکُلَّمَا لَعَنَ هَذَا الرَّجُلُ أَعْدَاءَنَا لَعْناً سَاعَدُوهُ وَ لَعَنُوا مَنْ یَلْعَنُهُ ثُمَّ ثَنَّوْا فَقَالُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَبْدِکَ هَذَا الَّذِی قَدْ بَذَلَ مَا فِی وُسْعِهِ وَ لَوْ قَدَرَ عَلَی أَکْثَرَ مِنْهُ لَفَعَلَ فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ أَجَبْتُ دُعَاءَکُمْ وَ سَمِعْتُ نِدَاءَکُمْ وَ صَلَّیْتُ عَلَی رُوحِهِ فِی الْأَرْوَاحِ وَ جَعَلْتُهُ عِنْدِی مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ " 📚تفسیر الامام العسکری ص 47 _ بحار الانوار ج 27 ص 223 ▫️لذا در نقل دیگر آمد : "اولین کس از مردم که قاتل امام حسین را لعنت کرد حضرت ابراهیم خلیل بود. آن حضرت از فرزندان خود نیز تعهد گرفت که قاتل حسین را لعنت کنند. پس از حضرت ابراهیم، حضرت موسی قاتل امام حسین را لعنت کرد و به امت خود دستور داد تا او را لعنت کنند. سپس حضرت داود این کار را انجام داد و به بنی اسرائیل فرمود: قاتل امام حسین را لعنت کنند. پس از داود، حضرت عیسی بن مریم قاتل حسین علیه السّلام را لعنت کرد و به بنی اسرائیل دستور داد تا قاتل حسین را لعنت کنند.... " "أَوَّلُ مَنْ لَعَنَ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع إِبْرَاهِيمُ خَلِيلُ الرَّحْمَنِ وَ أَمَرَ وُلْدَهُ بِذَلِكَ وَ أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْعَهْدَ وَ الْمِيثَاقَ ثُمَّ لَعَنَهُ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ وَ أَمَرَ أُمَّتَهُ بِذَلِكَ ثُمَّ لَعَنَهُ دَاوُدُ وَ أَمَرَ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِذَلِكَ ثُمَّ لَعَنَهُ عِيسَى وَ أَكْثَرَ أَنْ قَالَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَنُوا قَاتِلَهُ " 📚کامل الزیارات ص 67 _  بحار الانوار ج 44 ص 301 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
شیعه پاسخ
▫️پاسخی به حسن آقامیری در مورد بیزاری جستن از قاتلین امام حسین علیه السلام 👇👇👇
پاسخی به آقامیری در مورد قاتلین امام حسین (ع).pdf
حجم: 3.63M
اخیرا کلیپی از حسن آقامیری پیرامون واقعه کربلا منتشر شده است که می گوید : " ما حق بدگویی از قاتلین امام حسین علیه السلام و فرزندانش را نداریم زیرا ما ولی دم آنان نیستیم و نمی توانیم در مورد آنان حکمی صادر کنیم و مجازاتشان کنیم !!! در مورد آنان دادگاه باید تشکیل داد و با شکایت اولیاء دم به این شکایت رسیدگی کرد اما ما در این ماجرا هیچ طرفی نیستیم و حق حتی یک بدگویی را از قاتلین امام حسین علیه السلام نداریم " !!!! 👌ما در مقاله فوق به این ادعای او پاسخ گفته ایم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
زنده کردن کِرْم توسط دانشمندان و قدرت خداوند !!! 🤔 : ❓گفته می‌شود چیزی که مرد دیگر زنده نمیشود ومرگ و زندگی بدست خداست ولی دانشمندان توانستند یک کرمی را که ۴۶ هزارسال پیش منجمد شده بود را زنده کنند .  آیا این منافاتی با مرگ و معاد و زندگی پس از مرگ ندارد؟؟ امکان دارد انسان هم در آینده زنده شود و جاودانه باشد و معاد زیر سوال برود !!!! 💠💠 👌در این شکی نیست که حیات و ممات همه مخلوقات به دست خالق آنان است و مخلوقات از خود چیزی ندارند که به دیگران حیات دهند بلکه کاملا تحت مدیریت خالق هستند , این همان نکته ای است که ما تحت عنوان توحید در خالقیت و توحید افعالی از آن یاد می کنیم , چنانچه که برخی می نویسند : " خداوند واجب الوجود و غنی بالذات است و مخلوقات همه ممکن الوجود و فقیر بالذات , چنین مخلوقاتی هم در اصل وجودشان و هم در افعالشان وابسته به واجب الوجود و خداوند هستند , زیرا از خود چیزی ندارند و کاملا نیازمند خالقشان هستند . این است معنای توحید در خالقیت " "  من أنَّه سبحانه هو الواجب الغني، وغيره ممكن بالذات ولا يُعْقَل أنْ يكون الممكن غنياً في فعله وذاته عن الواجب، فكما أنَّ ذاته قائمة باللَّه سبحانه، فهكذا فعله. والحاجة في الذات إلى الواجب آية الحاجة في الفعل أيضاً. ومن عرف الممكن حق المعرفة وانه الفقير الفاقد لكل شي‏ء، والواجد- في ظل خالقه- فعلَهُ وأَثَرَهُ، لا يشك في استناد الأَفعال والآثار إلى اللَّه سبحانه، وهذا ما يعبر عنه بالتوحيد في الخالقية وأنَّ هنا خالقاً واحداً أصيلًا وهو اللَّه سبحانه وأمَّا غيره فبين غير خالق لشي‏ء إلى خالق بإذنه ومشيئته وإقداره سبحانه. " 📚الالهیات , سبحانی , ج 2 ص 43 ▫️لذا خداوند فرمود : "«او است كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند، و به سوى او باز مى‏گرديد.» _ " «مائيم كه زنده مى‏كنيم و مى‏ميرانيم، و بازگشت تنها به سوى ما است.»" "هُوَ يُحْيِىْ وَ يُمِيْتُ وَلإلَيْهِ تُرْجَعُونَ  " _ "انّا نَحْنُ نُحْيِى وَ نُمِيْتُ وَ الَيْنَا الْمَصِيْر " (یونس 56 _ ق 43 ) ▫️این معنا در آیات متعدد دیگری نیز مورد تاکید قرار گرفته است : ( " سوره بقره، آيه 28. سوره مؤمنون، آيه 80. سوره توبه، آيه 116. سوره دخان، آيه 8. سوره بقره، آيه 258.  سوره روم، آيه 40. سوره نحل، آيه 65. ) " ❗️برخی از محققین در این رابطه می نویسند : "پديده حيات و زندگى تا آنجا كه مى‏دانيم از پيچيده‏ترين پديده‏هاى اين جهان است. پديده‏اى است كه عقل‏هاى همه دانشمندان در آن حيران مانده، و هزاران سال است كه متفكّران روى آن انديشه مى‏كنند ولى هنوز اين معمّا گشود نشده است. چه عاملى سبب شده كه موجودات بى‏جان با يك جهش عجيب، در مرحله حيات و زندگى گام بگذارند، تغذيه داشته باشند، نمو كنند، توليد مثل نمايند؟! ممكن است انسان يك ابزار بسيار پيچيده (مانند مغزهاى الكترونيكى فوق‏العاده پيشرفته) بعد از قرن‏ها تجربه بسازد؛ كه آن نيز به نوبه خود دليل بر وسعت علم و دانش پديد آورندگان آن است. ولى اين دستگاه بسيار ظريف و پيچيده هرگز نمو نمى‏كند، شكستگى‏ها و عيوب خود را ترميم و درمان نمى‏نمايد، و به طريق اولى هرگز توليد مثل ندارد. ولى موجودات زنده، علاوه بر ساختمان فوق‏العاده ظريف و پيچيده و حيرت‏انگيز، تمام اين كارها و كارهاى فراوان ديگرى را انجام مى‏دهند كه مختصر مطالعه در وضع آنها، نشانه روشن و دليل آشكار بر علم و قدرت بى‏انتهاى آفريننده آنها است. قرآن در مسأله اثبات وجود خداوند، و نفى هرگونه شريك و همتا، روى موضوع حيات و مرگ در آيات مختلف تكيه كرده است؛ و از آن با اهميّت زياد ياد نموده، و به راستى چنين است. " 📚پيام قرآن، ج‏2، ص: 93 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌حال در مورد پرسش مطرح شده گفتنی است که چنین نیست که دانشمندان کِرمی را پس از مردن , زنده کرده باشند , بلکه چنانچه که خودشان تصریح کرده اند , کِرم مذکور به نحوی خلق شده است که می تواند در شرایط عدم وجود اکسیژن و آب کافی و حالت انجماد شدید مقاومت کند و نمیرد . ▫️بر همین اساس کرم مورد اشاره توانسته بود از هزاران سال پیش به حیات خود ادامه دهد و در حالتی ما بین مرگ و زندگی همراه حرکت و جنب و جوش قرار داشته باشد یعنی حالتی شبیه کما , که دانشمندان با تمسک به قوانینی که خداوند در وجود کِرم لحاظ کرده است و تمسک به اسباب و مسبباتی که خود خداوند آنان را ایجاد کرده , توانستند کِرم مذکور را از حالت کما خارج کنند , بنابراین عملکرد دانشمندان نوعی خارج سازی کِرم از حالت کما بوده است نه آنکه کِرم را پس از مردن , زنده کرده باشند . ▫️در این رابطه در خبرگزاری ها می خوانیم : ❗️" به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌ان، تیموراس کورزچالیا(Teymuras Kurzchalia) استاد بازنشسته موسسه‌ی زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک و یکی از دانشمندان درگیر در این تحقیق می‌گوید: "  این کِرم حلقوی از گونه‌ای که پیش از این شناخته نشده بود، 👈در عمق ۴۰ متری(۱۳۱.۲ فوت) زیر سطح دائما منجمد سیبری در حالت خفته به نام کریپتوبایوسیس(Cryptobiosis) زنده ماند. موجودات در این حالت می‌توانند عدم وجود کامل آب یا اکسیژن را تحمل کنند و در برابر دماهای بالا و همچنین شرایط انجماد یا بسیار شور مقاومت کنند. کورزچالیا توضیح داد که آنها در حالتی بین مرگ و زندگی باقی می‌مانند که در آن میزان متابولیسم آنها به سطح غیرقابل شناسایی کاهش می‌یابد.👉... ▫️محققان همچنین دریافتند که P. kolymaenis با کرم الگانس(C. elegans) که اغلب در مطالعات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک «ابزار مولکولی» مشترک دارد که می‌تواند به آنها امکان زنده ماندن از کریپتوبایوسیس را بدهد. هر دو موجود قندی به نام ترهالوز تولید می‌کنند که احتمالا آنها را قادر می‌سازد یخ زدگی و کم آبی را تحمل کنند. " 🌐https://b2n.ir/y51307 ❕بنابراین حیات و زنده کردنی در کار نبوده است بلکه آنچه تحقق یافته است تنها نوعی خارج کردن از حالت کما به حالت جنب و جوش و حرکت بوده است و دانشمندان در همین موفقیت هم باز مرهون امداد الهی و بهره گیری از قوانین و اسباب و مسبباتی هستند که خداوند در هستی لحاظ کرده است و آنان با کشف این قوانین و اسباب توانستند به موفقیت مذکور نائل شوند و باز هم موثر اصلی در این موفقیت خداوند است و اوست که کرم مذکور را از حالت کما خارج می کند , دانشمندان با تمسک به اسباب و مسببات قرار داده شده توسط خداوند , تنها ایجاد کننده زمینه و شرایط هستند و تاثیر اصلی دست خداوند است , لذا این جمله در لسان علمای الهی معروف است که :  "لا مُؤثّر فِى الوُجُود الا اللَّه " یعنی هيچ مؤثّرى در جهان هستى، جز ذات پاك خداوند وجود ندارد , بر همین اساس امام صادق علیه السلام فرمود : " كسى جز خدا، چيز را از بى‏چيزى، هستى نمى‏بخشد و جز خدا، چيز را از جوهر و شکل آن به جوهرى و شکلی ديگر تبديل نمى‏كند و جز خدا، آن را از وجود به عدم نمى‏برَد. " لايُكَوِّنُ الشَّي‏ءَ لا مِن شَي‏ءٍ إِلّا اللّهُ، ولا يَنقُلُ الشَّي‏ءَ مِن جَوهَرِيَّتِهِ إِلى جَوهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللّهُ، ولا يَنقُلُ الشَّي‏ءَ مِنَ الوُجودِ إِلَى العَدَمِ إِلَّا اللّهُ. " 📚توحید صدوق ص 68 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
تناقض در قرآن در بیان جواب قوم لوط علیه السلام !!!! 🤔 : عده ای شبهه می کنند که در قرآن در رابطه با جواب قوم لوط به حضرت لوط تناقض است در آیاتی می گوید که جواب قوم لوط این بود که می گفتند لوط را از شهرمان بیرون کنیم ( اعراف ٨٢ ) و در آیه ای می گوید جواب قومش این بود که اگر راست می گویی عذاب خداوند را بر ما نازل کن ( عنکبوت ٢٩ ) ❗️❗️❗️ 💠💠 👌حضرت لوط علیه السلام در مراحل متعددی قومش را نصیحت می کرد و در هر مرحله قومش هم پاسخی به او می دادند , این تفاوت پاسخ قوم لوط علیه السلام در برابر استدلالهای مختلف لوط ع و در مراحل و مجالس متعددی است و در یک مرحله و مجلس نیست تا کسی توهم کند که در این رابطه در بیان قرآن تناقضی رخ داده است . ▫️در مرحله و مجلسی لوط علیه السلام به قومش چنین می گفت : " و (به خاطر بياوريد) لوط را هنگامى كه به قوم خود گفت آيا عمل شنيعى انجام مى‏دهيد كه احدى از جهانيان پيش از شما انجام نداده است؟!- آيا شما از روى شهوت به سراغ مردان مى‏رويد، نه زنان؟ شما جمعيت تجاوزكارى هستيد! " " وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ " ( اعراف 80 _ 81 ) ▫️قوم لوط ع در این مرحله و در پاسخ او به نقل قرآن چنین گفتند : " ولى پاسخ قومش چيزى جز اين نبود كه گفتند اينها را از شهر و آبادى خود بيرون كنيد كه اينها افراد پاکدامنی هستند " " وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ " (اعرف 82 ) ▫️باز در مورد دیگری لوط علیه السلام خطاب به قومش چنین عرضه داشت : "و لوط را به ياد آور هنگامى كه به قومش گفت آيا شما به سراغ كار بسيار قبيح مى‏رويد در حالى كه (زشتى و نتايج شوم آن را) مى‏بينيد؟- آيا شما بجاى زنان به سراغ مردان از روى شهوت مى‏رويد؟ شما قومى جاهل هستيد. " وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ " ( سوره نمل آیه 54 _ 55 ) ▫️در این مرحله نیز قومش چنین جواب دادند : " آنها پاسخى جز اين نداشتند كه به يكديگر گفتند: خاندان لوط را از شهر و ديار خود بيرون كنيد كه اينها افرادى پاكدامن هستند " "فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ " ( نمل 56 ) ▫️این دو مرحله در روایتی نیز مورد بیان قرار گرفته که می فرماید : " پس لوط مدت بسيار در ميان ايشان ماند و از او قبول نكردند، گفتند: اى لوط! اگر دست از نصيحت ما برندارى هرآينه تو را سنگسار مى‏كنيم و از اين شهرها بيرون كنيم. پس لوط بر ايشان نفرين كرد. " 📚حیاه القلوب ج 1 ص 418 ▫️لوط ع مجددا به سراغ نصیحت قومش رفت و در این مرحله چنین گفت : " و لوط را فرستاديم هنگامى كه به قوم خود گفت: شما كار بسيار زشتى انجام مى‏دهيد كه احدى از مردم جهان قبل از شما آن را انجام نداده! - آيا شما به سراغ مردان مى‏رويد، و راه تداوم نسل انسان را قطع مى‏كنيد، و در مجلستان اعمال منكر انجام مى‏دهيد؟! " "وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَ تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ " (عنکبوت 28 _ 29 ) ▫️در این مرحله نیز پاسخ قوم لوط به نقل قرآن چنین بود :: "اما پاسخ قومش جز اين چيزى نبود كه گفتند: اگر راست مى‏گويى عذاب الهى را براى ما بياور! (لوط) عرض كرد: پروردگارا مرا در برابر اين قوم مفسد يارى فرما. " فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ائْتِنا بِعَذابِ اللَّهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ قالَ رَبِّ انْصُرْنِي عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ " ( عنکبوت 29 _ 30 ) 👌بنابراین پاسخهای متعدد قوم لوط در مجالس و مراحل متعدد و در برابر استدلالهای متنوع لوط علیه السلام بوده و در این رابطه تناقضی در بیان قرآن کریم رخ نداده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
آیا امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه به فردی توهین کرده است !!!! 🤔 : ❓اگر توهین کردن بد است چگونه است که امام علی در خطبه 184 نهج البلاغه به فردی می گوید بی دندان !!! آیا این توهین نیست ? 💠💠 ❗️در مورد خطبه 184 نهج البلاغه , سید رضی می گوید : " و من كلام له عليه السّلام قاله للبرج بن مسهر الطّائى، و قد قال له بحيث يسمعه: «لا حكم إلّا للّه»، و كان من الخوارج. " "از سخنان امام عليه السّلام است. اين سخن را امام به برج بن مسهر طايى كه از خوارج بود فرمود و اين در زمانى بود كه آن شخص با صداى بلند به گونه‏اى كه امام آن را بشنود شعار خوارج «لا حكم إلّا للّه» را سرداد. " ▫️مى‏دانيم جمعيّت خوارج- همان گروه نادان و كم‏عقل و متعصّبى كه بعد از ماجراى حكمين در صفّين بر امام شوريدند- شعارشان «لا حكم إلّا للّه» بود و مقصودشان اين بود كه نبايد براى حلّ مشكل جنگ صفين حكم و داورى تعيين كرد، چون حكم و داور فقط خداست. اين شعار كه كاملا با معناى انحرافى و نادرست به كار مى‏رفت از نشانه‏هاى خوارج بود و هنگامى كه برج بن مسهر طايى در محضر حضرت اين شعار را سر داد امام با كلمات تند و كوبنده‏اى آن مرد نادان ماجراجو را خاموش كرد تا ديگرى جرأت نكند در محضرش چنين شعارى با چنان محتواى گمراه‏كننده‏اى سر دهد . 📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 133 ▫️امام علی علیه السلام در پاسخ فرد مذکور فرمود : " اسكت قبحك اللّه يا أثرم، فو اللّه لقد ظهر الحقّ فكنت فيه ضئيلا شخصك، خفيّا صوتك؛ حتّى إذا نعر الباطل نجمت نجوم قرن الماعز. " "خاموش باش! خداوند رويت را زشت (و سياه) كند اى دندان شكسته! به خدا سوگند حق آشكار شد در حالى كه تو شخصى ناچيز و بى‏مقدار بودى و صدايت به جايى نمى‏رسيد و آن‏گاه كه باطل، نعره برآورد تو همچون شاخ بزى آشكار شدى! " ▫️اثرم به معنای فردی است که دندانهایش از بن شکسته شده باشد . 📚فرهنگ ابجدی ص 12 ❗️این که امیر مومنان علیه السلام از تعبیر " اثرم " در خطاب به فرد مذکور استفاده می کند ممنوع توهینی نیست , بلکه نوعی خبر دادن از واقع است , زیرا او در واقع دندانهایش شکسته بود , چنانچه که " اشتر " که مالک اشتر به این وصف توصیف می شود به معنای کسی است که "  پلك چشمش برگشته يا شكافته يا فروهشته باشد. " 📚فرهنگ ابجدى،ص: 78 ❗️بنابراین تعابیر اشتر یا اثرم , نوعی خبر دادن از واقعیت است و استعمال آن ممنوعیتی ندارد . 👌البته امیر مومنان قصد خاصی داشته است که از فرد مذکور خوارجی با یک صفت واقعی اش یاد می کند , این قصد در بیان شارحین کلام مولا علیه السلام چنین آمده است : " تعبير به «أثرم» كه به گفته بعضى از ارباب لغت به كسى گفته مى‏شود كه مشت بر دهانش كوبيده‏اند و دندانهاى پيشينش شكسته است، نخست اشاره به اين است كه دهان و دندان تو نشان مى‏دهد آدم بدزبانى هستى كه پيش از اين، مخالفانت مشت بر دهانت كوبيدند، و ديگر اينكه كسى كه دندانهاى پيشين او شكسته باشد نمى‏تواند به طور فصيح صحبت كند و چنين كسى طبعا بايد بيشتر سكوت كند و كمتر سخن بگويد. " ❗️سپس در توضیح ادامه سخن علی علیه السلام می نویسند : "(ادامه سخن حضرت اشاره به اين است که ) هنگام ظهور اسلام به وسيله پيامبر يا هنگام ظهور ولايت حق به وسيله امير مؤمنان على عليه السّلام تو در صحنه حاضر نبودى و هرگز از حق دفاع نكردى، بلكه موجودى ناچيز بودى كه كسى به سخنانت توجه نمى‏كرد؛ اما اكنون كه نعره از حلقوم باطل برخاسته، سينه سپر كرده‏اى و با آنها هم صدا شده‏اى و احمقانه شعار آنها را سر مى‏دهى. با دقت در سوابق اين مرد و گروه هم عقيده او و شرايط موجود آن زمان، روشن مى‏شود كه برخورد سختگيرانه و خشن امام عليه السّلام و تعبيرات كوبنده و تحقيرآميز آن حضرت بسيار بجا و حكيمانه بوده است و اگر اين كار نمى‏شد بيم آن مى‏رفت كه افراد ناآگاهى تحت تأثير شعار ظاهرفريب آنان قرار گيرند. خوارج گروهى قشرى، متعصب، نادان و كم‏عقل بودند كه مشكلات عظيمى براى مسلمين به وجود آوردند. بى‏رحمى و قساوت آنها در تاريخ اسلام، كم‏نظير است. خوشبختانه در طول تاريخ، جامعه اسلامى آنها را شناخت و عقب زد و هم‏اكنون شايد گروه كمى وابسته به آنها وجود داشته باشند كه آنها هم تظاهر به اعتقاد باطل خود نمى‏كنند. " 📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 135 ▫️در ذیل با استناد به آیات و روایات توضیح داده ایم که می توان از افرادی که قصد گمراه ساختن مردم را دارند با تکیه بر اوصاف واقعی آنان به صورت تحقیر آمیز یاد کرد تا مردم از اطراف آنان پراکنده شوند و چنین مواردی را نمی توان تحت عنوان ممنوعیت توهین محسوب کرد : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4635 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
چرا پیامبر اسلام در لیله المبیت علی ع را به جای خود خواباند و ابوبکر را با خود برد !!!! 🤔 : ❓برخی شبهه می کنند که اگر واقعا امام علی جانشین پیامبر بود و ابوبکر نبود , پس چرا پیامبر امام علی را در بستر خود خواباند و ابوبکر را با خود برد در حالی که سزاوارتر بود که از جان امام علی که جانشینش بود محافظت کند و امام علی را با خود ببرد نه ابوبکر را . این یعنی ابوبکر جانشین پیامبر بود لذا پیامبر از جان ابوبکر محافظت نمود نه امام علی !!!! 💠💠 ▫️1 _ چنین استدلال کردنی برای نفی جانشینی امام علی علیه السلام و اثبات جانشینی ابوبکر , استدلال متقنی نیست , چنانچه که سعد بن عبد الله این استدلال اهلسنت را به این صورت در محضر امام مهدی علیه السلام عرضه کرد که آنها می گویند : " آیا نمی دانید که پیغمبر , ابوبکر را به این منظور با خود به غار برد که می‌دانست او خلیفه بعد از وی است و اوست که از قرآن پیروی می‌کند و زمام امور مسلمین را به دست می‌گیرد ... و از این نظر علی را در بستر خود خوابانید که از کشته شدن او باک نداشت! به همین جهت علی را با خود نبرد و بردن او برایش دشوار بود...." ❗️امام مهدی علیه السلام فرمود : " چرا در جواب او نگفتی: ( که طبق اعتقاد شما ) مگر پیغمبر نفرموده است که مدت خلافت بعد از من سی سال است و این مدت را وقف عمر این چهار نفر کرد که به عقیده شما خلفای راشدین هستند؟ اگر این را می‌گفتی، ناگزیر از این بود که بگوید آری. حضرت در ادامه فرمود: «آنگاه به او می‌گفتی آیا این طور نیست که پیغمبر چنان که می‌دانست، خلافت را بعد از وی ابوبکر و بعد از ابوبکر , عمر و بعد از عمر , عثمان تصاحب می‌کند و بعد از عثمان از آن علی است؟ باز هم ناچار بود بگوید که آری. سپس به وی می‌گفتی : 👈بنابراین بر پیغمبر لازم بود که این چهار نفر را به ترتیب با خود به غار ببرد و همان طور که به ابوبکر مهربانی کرد، نسبت به بقیه هم مهربانی کند و با بردن ابوبکر به تنهایی، مقام سه نفر دیگر را پایین نمی آورد و آنها را خوار نمی کند!👉 " " ...تَقُولُ لَهُ فَكَانَ الْوَاجِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص أَنْ يُخْرِجَهُمْ جَمِيعاً عَلَى التَّرْتِيبِ إِلَى الْغَارِ وَ يُشْفِقَ عَلَيْهِمْ كَمَا أَشْفَقَ عَلَى أَبِي بَكْرٍ وَ لَا يَسْتَخِفَّ بِقَدْرِ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةِ بِتَرْكِهِ إِيَّاهُمْ وَ تَخْصِيصِهِ أَبَا بَكْرٍ وَ إِخْرَاجِهِ مَعَ نَفْسِهِ دُونَهُم‏ ..." 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 463 ▫️2 _ اساسا طبق روایات متعدد اهلسنت , همراهی ابوبکر با پیامبر اسلام به خواست و اراده پیامبر گرامی نبوده است تا کسی بخواهد از این جریان برای ابوبکر اثبات جانشینی کند . ❕سیوطی می نویسد : " پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد و به غار ثور رسید . ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد و ترسید که مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست . چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد سرفه ای کرد , حضرت هم صدای او را شناخت و ایستاد تا او برسد . ابوبکر همچنان دنبال پیامبر رفت تا به غار رسیدند " " لما خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم من الليل لحق بغار ثور قال وتبعه أبو بكر رضي الله عنه فلما سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم حسه خلفه خاف ان يكون الطلب فلما رأى ذلك أبو بكر رضي الله عنه تنحنح فلما سمع ذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم عرفه فقام له حتى تبعه فأتيا الغار " 📚الدر المنثور ج 4 ص 196 ▫️یا باز نقل می کنند : " ابوبکر رسید و پیامبر را صدا زد . علی به او فرمود : پیامبر به طرف چاه میمون رفته . ابوبکر به سوی چاه میمون به راه افتاد و ( پس از رسیدن به پیامبر ) با وی درون غار شد " " فجاء أبو بكر  وعلي نائم قال وأبو بكر يحسب أنه رسول الله صلى الله عليه وآله قال فقال یا نبي الله فقال له علي ان نبي الله صلى الله عليه وآله قد انطلق نحو بئر ميمون فأدركه قال فانطلق أبو بكر فدخل معه الغار " 📚فضائل الصحابه ج 2 ص 685 _ مسند احمد ج 1 ص 331 _ المعجم الکبیر ج 12 ص 98 _ المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 143 و .... 👇ادامه 👇
👇ادامه 👇 ▫️3 _ طبق روایات شیعه و سنی , پیامبر گرامی آگاه به علم غیب و همه امور گذشته و آینده تا روز قیامت بوده است , چنانچه که امام علی و امام صادق علیهما السلام به این نکته تصریح کردند : " ٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سُئِلَ عَلِيٌّ ع عَنْ عِلْمِ النَّبِيِّ ص فَقَالَ عَلِمَ النَّبِيُّ عِلْمَ جَمِيعِ النَّبِيِّينَ وَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ عِلْمَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى قِيَامِ السَّاعَة " _ " إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ أُعْطِيَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة " 📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج‏1، ص: 127 _ 129 ❗️در روایت صحیح مسلم هم آمده است که پیامبر اسلام صبح تا شامی منبر رفتند و مردم را از تمام اموری که در گذشته بوده و در آینده خواهد بود مطلع کردند و حذیفه می گفت من به تعلیم پیامبر آگاه به تمام امور آینده تا روز قیامت هستم : " صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ الْفَجْرَ. وَ صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حَتَّى حَضَرَتْ الظُّهْرُ. فَنَزَلَ فَصَلَّى. ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ. فَخَطَبَنَا حَتَّى حَضَرَتْ الْعَصْرُ. ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى. ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ. فَخَطَبَنَا حَتَّى غَرَبَتْ الشَّمْسُ. فَأَخْبَرَنَا بِمَا كَانَ وَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ. فَأَعْلَمُنَا أَحْفَظُنَا. " " عَنْ حُذَيْفَةَ؛ أَنَّهُ قَالَ: أَخْبَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ بِمَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ. " 📚صحيح مسلم، ج‏4، ص: 2217 ❗️بر این اساس می گوییم : 👌 پیامبر گرامی اسلام ص می دانست که امیر مومنان ع در شب لیله المبیت کشته نمی شود , اما این مطلب را به امام علی ع نگفت , تا خداوند امیر مومنان را امتحان کند , چنانچه که این نکته در روایتی آمده است : "وَ قَدِ امْتَحَنَكَ يَا ابْنَ أُم‏ " 📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏1، ص: 183 ❗️و امیر مومنان هم از این امتحان سر بلند بیرون آمد و خوشحال بود که دارد جانش را فدای پیامبر اسلام می کند تا پیامبر به سلامت باشد : "أَمَرَنِي أَنْ أَضْطَجِعَ فِي مَضْجَعِهِ وَ أَقِيَهُ بِنَفْسِي فَأَسْرَعْتُ إِلَى ذَلِكَ مُطِيعاً لَهُ مَسْرُوراً لِنَفْسِي بِأَنْ أُقْتَلَ دُونَه‏ " 📚الخصال، ج‏2، ص: 367 ❗️خداوند هم در مدح امیر مومنان که حاضر شد برای حفظ پیامبر از جانش هم بگذرد و در بستر پیامبر بخوابد و از امتحان الهی سر بلند بیرون آمد , آیه نازل کرد و فرمود : " "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مى‏فروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره 207 ) ❗️«أبو جعفر اسكافى»، استاد شارح مشهور نهج البلاغه ابن أبي الحديد سنی مسلک مى‏گويد: "قد ثبت بالتّواتر حديث الفراش، ... و لا يجحده الّا مجنون او غير مخالط لاهل الملّة، ... و قد روى المفسّرون كلّهم: انّ قول اللَّه تعالى: و من النّاس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات اللَّه انزلت فى علىّ عليه السلام ليلة المبيت على الفراش " "حديث خوابيدن على در بستر پيامبر اسلام  به تواتر ثابت شده و قابل انكار نيست؛ بنابراين جز انسان ديوانه و مجنون، يا كسى كه با مسلمانان معاشرتى ندارد، هيچ كس چنين روايتى را انكار نمى‏كند، (زيرا) تمام مفسّران قرآن كريم اتّفاق نظر دارند كه آيه شريفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي ...» در ليلة المبيت، در شأن على  نازل گشته است. " 📚شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، ج 13، ص 261 👌با توجه به آنچه بیان شد روشن شد که دیگر نمی توان چنین اشکال کرد که اگر امام علی ع جانشین پیامبر ص بود , پس چرا پیامبر جان او را حفظ نکرد ?  زیرا پیامبر گرامی ص می دانست که امام علی ع در آن شب کشته نمی شود اما این مطلب را به امیر مومنان نگفت تا او امتحان شود و امیر مومنان هم سربلند از این امتحان بیرون آمد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پاسخ به شبهه وهابی در مورد جایگاه مضمضه و استنشاق در وضو !!! 🤔 : ❓ مضمضه و استنشاق، از وضو است؟ 🔺 امام باقر : خير. نیست. 🔺 امام صادق : بله. هست. ١ _ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ : الْمَضْمَضَةُ وَالِاسْتِنْشَاقُ 👈🏻 لَيْسَا مِنَ الْوُضُوءِ. ( تهذیب الأحکام ٧٨/١ ) ٢ _ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْهُمَا، فَقَالَ : 👈🏻 هُمَا مِنَ الْوُضُوءِ. ( تهذيب الأحکام ٧٨/١ ) 💠💠 ▫️مضمضمه به معنای آب در دهان کردن و استنشاق به معنای آب در بینی کردن , جزء ارکان وجوبی وضو نیست بلکه سنت و جزء ارکان استحبابی وضو است , چنانچه که فقهای بزرگ شیعه به این نکته تصریح کرده اند : " فصل في بعض مستحبّات الوضوء ... الخامس: المضمضة و الاستنشاق " 📚العروة الوثقى مع تعليقات (خمينى، خويى، گلپايگانى، مكارم)، ج‏1، ص: 162 ❕مستند فتوای فقهای شیعه در عدم وجوب مضمضه و استنشاق و سنت و مستحب بودن آن , روایات اهلبیت علیهم السلام است . 👌در روایتی امام کاظم علیه السلام تصریح کردند که دو عمل مذکور در وضو واجب نیستند و اگر فرد فراموش کرد و وضویش را بدون مضمضه و استنشاق گرفت و نماز خواند , نمازش نیازی به اعاده ندارد :" عَنْ أَخِيهِ مُوسَى ع أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنِ الْمَضْمَضَةِ وَ الِاسْتِنْشَاقِ قَالَ لَيْسَ بِوَاجِبٍ وَ إِنْ (تَرَكَهُمَا لَمْ يُعِدْ لَهُمَا) صَلَاةً. " 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 433 ❗️امام على عليه السلام هم فرمود : " مضمضه و استنشاق , سنّت و مايه پاكى دهان و بينى است‏ " وَ الْمَضْمَضَةُ وَ الِاسْتِنْشَاقُ سُنَّةٌ وَ طَهُورٌ لِلْفَمِ وَ الْأَنْفِ " 📚الخصال ج 2 ص 611 ▫️در روایت اولی هم که معاند به آن استناد کرد , امام باقر علیه السلام فرمود که مضمضه و استنشاق جزء وضو نیست " لیسا من الوضوء " ( التهذیب ج 1 ص 78 ) . یعنی جزء ارکان وجوبی وضو نیستند . ❗️معاند اشکال کرده است که پس چگونه امام صادق علیه السلام فرمودند که مضمضه و استنشاق جزء وضو هستند ? " هما من الوضوء " ▫️متاسفانه معاند روایت مذکور را ناقص نقل کرده است و الا ادامه آن روشن می کند که مقصود امام صادق علیه السلام که می گوید مضمضه و استنشاق جزء وضو است , یعنی جزء سنت و استحبابی وضو است نه جزء وجوبی تا تناقضی ایجاد شود , چرا که امام علیه السلام در ادامه روایت می گوید که اگر فرد فراموش کند و وضویش همراه مضمضه و استنشاق نباشد , نیازی به اعاده وضو ندارد , این یعنی مضمضه و استنشاق جزء اجزاء استحبابی وضو است نه وجوبی : " عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْهُمَا فَقَالَ هُمَا مِنَ الْوُضُوءِ فَإِنْ نَسِيتَهُمَا فَلَا تُعِدْ. " 📚تهذیب الاحکام ج 1 ص 78 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
نقش مردم در استقرار حکومت اسلامی !!!! ❕اخیرا در بین برخی از جریانها و افراد بی اطلاع در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی مباحثی ایراد شده که لازم دیدیم در این رابطه نکاتی را بیان کنیم . 👌نخست باید توجه داشت که به عقیده شیعه حق حکومت و فرمانروایی برای خداوند است که خداوند این حق را به امامان علیهم السلام و در عصر غیبت به فقهاء واگذار کرده است  و در این رابطه برای اختیار مردم حقی لحاظ نشده است , در نمایه های ذیل در این رابطه توضیحات مفصل داده ایم : https://t.me/Rahnamye_Behesht/6726 https://t.me/Rahnamye_Behesht/13290 https://t.me/Rahnamye_Behesht/15285 https://t.me/Rahnamye_Behesht/11445 ▫️بنابراین اگر چه مشروعیت حکومت امامان و فقهاء به نصب خاص و عام الهی است , اما تحقق و ایجاد زمینه برای اعمال و اجرایی کردن حکمرانی وابسته به حضور مردم است , چنانچه که امیر مومنان علیه السلام پس از هلاکت عثمان و وقتی که  مردم حاضر شدند تا ایشان را برای برقراری حکومت یاری کنند , زمام امور حکمرانی جامعه را در دست گرفت و فرمود : " "«آگاه باشيد! به خدايى كه دانه را شكافته و انسان را آفريده سوگند! اگر به خاطر حضور حاضران (توده‏هاى مشتاق بيعت كننده) و اتمام حجّت بر من به خاطر وجود يار و ياور نبود و نيز به خاطر عهد و پيمانى كه خداوند از دانشمندان و علماى هر امّت گرفته كه : «در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمديده و مظلوم سكوت نكنند»، مهار شتر خلافت را بر پشتش مى‏افكندم (و رهايش مى‏نمودم) و آخرينش را به همان جام اوّلينش سيراب مى‏كردم» "اما و الّذى فلق الحبّة، و برء النّسمة ، لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر، و ما أخذ اللّه على العلماء ان لا يقارّوا  على كظّة  ظالم، و لا سغب  مظلوم، لالقيت حبلها على غاربها ، و لسقيت آخرها بكأس اوّلها " 📚نهج البلاغه خطبه ٣ ❕شارحین این کلام امیر مومنان ع می نویسند : "اين سخن امام (ع) هشدارى است به همه انديشمندان و علماى امّتها كه وقتى امكانات تشكيل حكومت و اجراى عدل و قسط الهى فراهم گردد، سكوتشان مسئوليت آفرين است، بايد قيام كنند و براى بسط عدالت و اجراى فرمان خدا مبارزه با ظالمان را شروع نمايند. آنها كه مى‏پندارند، تنها با انجام فرايضى همچون نماز و روزه و حج و پاره‏اى از مستحبّات، وظيفه خود را انجام داده‏اند، سخت در اشتباهند. اجراى عدالت و حمايت از مظلوم و مبارزه با ظلم ظالم نيز در متن وظايف اسلامى آنان قرار دارد.... 👌امامت و خلافت داراى واقعيّتى است و مقام ظهور و بروزى: واقعيّت آن از سوى خدا و به وسيله پيامبر (ص) تعيين مى‏شود، ( چه در مورد امامان و چه در مورد فقها  )  ولى ظهور و بروز آن و تدبير و تصرّف در امور مسلمين و جامعه اسلامى، منوط به اين است كه در مردم آمادگى وجود داشته باشد و يار و ياورانى براى حمايت از آن بپا خيزند و اين جز با بيعت و پذيرش مردم امكان‏پذير نيست. به همين دليل على (ع) در دوران خلفاى سه‏گانه- يعنى حدود 25 سال- خانه نشين بود و در امر خلافت دخالتى نمى‏كرد در عين اين كه مقام امامت او كه از سوى خدا بود هيچ گونه كمبودى نداشت. ❕شبيه همين معنى در باره بعضى از ديگر از امامان مانند امام صادق (ع) ديده مى‏شود كه از سوى «ابو مسلم» پيشنهاد خلافت به آن حضرت شد و حضرت چون اطمينان به توطئه داشت نپذيرفت. و گاه به امامان پيشنهاد مى‏كردند كه چرا قيام نمى‏كنيد و مقام خلافتى را كه از آن شماست بر عهده نمى‏گيريد؟ در جواب مى‏فرمودند: «ما يار و ياور به مقدار كافى براى اين امر نداريم». (  اصول كافى، جلد 2، صفحه 242. كتاب الايمان و الكفر، باب فى قلّة عدد المؤمنين، حديث 4. ) 📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 400 به بعد ◽️ادامه 👇👇👇
◽️ادامه 👇 ❗️حال سوال اینجاست که بعد از برقراری حکومت ,  اگر فرض شود که اکثریت افراد جامعه حکومت اسلامی را نخواهند و تنها اقلیتی طالب حکومت اسلامی باشند , در این صورت حاکم اسلامی باید حکومت را واگذار کند ? 👌پاسخ آن است که اگر با تکیه بر اقلیت بتوان حکمرانی را بدون مزاحمت ادامه داد , حتی اگر اکثریت طالب حکومت اسلامی نباشند , باز هم باید به حکمرانی ادامه داد , زیرا از یک سو : ▫️1 _ نظرات چنین اکثریتی که بر خلاف دستورات اسلام , حکومت اسلامی را نمی خواهند مورد تایید قرآن نیست و قرآن ما را از پیروی از آراء چنین اکثریتی باز می دارد . ❗️این نکته در آیات فراوانی مورد تایید قرار گرفته است که برخی از قرار ذیلند : " وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ:" ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند" (بقره- 243). "و لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ:" ولى اكثر مردم نمى‏دانند" (اعراف- 187). "وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ:" ولى اكثر مردم ايمان نمى‏آورند" (هود- 17). "وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ:" اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمى‏آورند" (يوسف- 103). "فَأَبى‏ أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً:" اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند" (اسراء- 89). "وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ الله " اگر از كثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مى‏سازند" (انعام- 116). "َ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كارِهُون‏ " اما اكثرشان از حق كراهت دارند. " (  مومنون 70 ) ❗️برهمین اساس در تفسیر نمونه می خوانیم : " اگر اكثريت ناآگاه و جاهل و بيخبر، يا آگاه اما تسليم هوا و هوس باشند، نظرات آنها غالبا جنبه انحرافى دارد و پيروى از آن چنان كه قرآن مى‏گويد انسان را به ضلالت و گمراهى مى‏كشد. روى اين حساب براى بدست آمدن يك" دموكراسى سالم" بايد نخست كوشش كرد كه توده‏هاى جامعه آگاه و مؤمن گردند سپس نظرات اكثريت را معيار براى پيشبرد اهداف اجتماعى قرار داد، و گرنه دموكراسى بر اساس نظرات اكثريت گمراه، جامعه را به جهنم مى‏فرستد. ذكر اين مساله نيز ضرورى است كه به اعتقاد ما حتى اكثريت آگاه و رشيد و با ايمان در صورتى نظراتشان محترم است كه بر خلاف فرمان الهى و كتاب و سنت نبوده باشد. " 📚تفسير نمونه، ج‏14، ص: 283 ▫️2 _ از سوی دیگر از سیره و سخنان امامان علیهم السلام استفاده می شود که آن بزرگواران معتقد بودند که اگر اقلیتی از نیرو در اختیار داشتند که می توانستند با کمک آنان بر علیه حکام ظالم زمان قیام کرده و حکومت تشکیل دهند حتما چنین می کردند و اکثریت را تحت فرمان خود در می آوردند , اگر چه اکثریت طالب حکومت آنان نبوده باشند . ❗️امام باقر علیه السلام فرمود : " اگر برای امام به تعداد اصحاب بدر یعنی سیصد و سیزده نفر نیروی ( مخلص ) جمع شود بر امام قیام کردن و تغییر دادن ( حکومت ) واجب است " " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ: إِذَا اجْتَمَعَ لِلْإِمَامِ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْقِيَامُ وَ التَّغْيِيرُ. " 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 342 _ بحار الانوار ج 97 ص 49 ❗️حتی کمتر از سیصد و سیزده نفر یعنی چهل نفر نیروی خالص و قوی در نزد ائمه و علی علیهم السلام بود , آن بزرگواران تصریح می کردند که قیام کرده و حکومت تشکیل می دادند : " وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ)  أَرْبَعِينَ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم‏ " _ " أُسْوَةٌ بِجَدِّي رَسُولِ اللَّهِ ص حِينَ عَبَدَ اللَّهَ سِرّاً وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ فِي تِسْعَةٍ وَ ثَلَاثِينَ رَجُلًا فَلَمَّا أَكْمَلَ اللَّهُ لَهُ الْأَرْبَعِينَ صَارُوا فِي عِدَّةٍ وَ أَظْهَرُوا أَمْرَ اللَّهِ فَلَوْ كَانَ مَعِي عِدَّتُهُمْ جَاهَدْتُ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِه‏ " _ " وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالْحَقِّ لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ أَرْبَعِينَ رَهْطاً لَجَاهَدْتُهُمْ فِي اللَّهِ إِلَى أَنْ أُبْلِيَ عُذْرِي. " 📚کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 667 _ مستدرک الوسائل ج 11 ص 77 _ الاحتجاج طبرسی ج 1 ص 191 ◽️ادامه 👇