دستور اسلام به مدارای مطلق با مردم ?!!!
🤔#پرسش :
❓آیا اسلام دستور به مدارا کردن با افراد را می دهد ? به نظرتون این حکم اسلام ( مدارای مطلق ) خلاف عقل نیست ? زیرا در برخی موارد مدارا کردن سبب تجری افراد خاطی می شود ?
💠#پاسخ💠
❕در این شکی نیست که مدارا کردن با مردم یک دستور مسلم اسلامی است , چنانچه که برخی در این رابطه می نویسند :
" منظور از «رفق»، مدارا و نرمش و ملايمت و خلاصه همه راههايى است كه ضد خشونت است. قرآن كريم در اين زمينه بيان جالب توجّهى دارد. مىفرمايد: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» ؛ «به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مىشدند». ( آل عمران آیه 159 )
انسان كارهاى خوب را تنها به كمك ديگران مىتواند انجام دهد؛ زيرا نيروى انسان براى انجام دادن كارهاى نيك كافى نيست. بنابراين، براى پيشرفت كارهاى روزمره و تعامل با ديگران، لازم است ملايم و نرمخو باشد، تا ديگران جذب او شوند؛ زيرا اگر خشن باشد مردم از اطرافش پراكنده شده و در نتيجه از همۀ كارهاى خير محروم مىشود. اساس اسلام بر محبّت و ملايمت است؛ نه بر درشتى و خشونت. البتّه خشونت گاهى از اوقات خوب است؛ امّا استثناست. همچنين اين نكته به توضيح نياز ندارد كه منظور محبّت و دوستى در برابر مؤمنان و اولياء اللّٰه است، نه در برابر دشمنان خدا."
📚آداب معاشرت در اسلام، ص 245
❕چنانچه که در توضیح بالا آمد در مواردی مدارا ورزیدن مناسب نیست بلکه اعمال خشونت مناسب است .
امیر مومنان علیه السلام در این رابطه می فرماید :
" در آنجا كه رفق و مدارا سبب خشونت مىشود خشونت مدارا محسوب خواهد شد؛ چه بسا داروهايى كه سبب بيمارى گردد و بيمارىهايى كه داروى انسان است " "إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً «كَانَ الْخُرْقُ رفْقاً رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً، وَ الدَّاءُ دَوَاءً "
📚نهج البلاغه نامه 31
❕در شرح کلام فوق برخی می نویسند :
" اصل و اساس در برنامههاى زندگى، نرمش و مداراست؛ ولى گاه افرادى پيدا مىشوند كه از اين رفتار انسانى سوء استفاده كرده بر خشونت خود مىافزايند در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مىشود كه دوا، درد را فزونتر مىسازد و تحمل درد، دوا محسوب مىشود همان گونه كه شاعر گفته است:
هر كجا داغ بايدت فرمود
چون تو مرهم نهى ندارد سود
اشاره به اينكه زخمهايى است كه تنها درمان آن در گذشته داغ كردن و سوزاندن بود، به يقين در آنجا مرهم نهادن بيهوده و گاه سبب افزايش بيمارى و به عكس گاه بيمارىهايى عارض انسان مىشود كه سبب بهبودى از بيمارىهاى مهمترى است. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج9، ص: 637
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕امیر مومنان علیه السلام در بیان دیگری فرمود :
"مادام كه مدارا كردن بهتر است مدارا كن؛ اما در آنجا كه جز شدت عمل تو را بىنياز نمىكند تصميم به شدّت بگير " " وَارْفُقْ مَا كَانَ الرِّفْقُ أَرْفَقَ، وَاعْتَزِمْ بِالشِّدَّةِ حِينَ لَاتُغْنِي عَنْكَ إِلَّا الشِّدَّةُ "
📚نهج البلاغه نامه 46
❕باز در شرح کلام فوق می خوانیم :
"به اين ترتيب اصل و اساس در مناسبات ميان حاكميّت و مردم، بلكه در تمام مديريتها رفق و مداراست؛ ولى اگر كسانى از مدارا كردن مدير خواستند سوء استفاده كنند، جز برخورد شديد چيز ديگرى كارساز نيست.
امروز هم مشاهده مىكنيم كه بهترين راه براى مبارزه با مفاسد اجتماعى و امر به معروف و نهى از منكر استفاده از برخوردهاى محبّتآميز و منطق توأم با ادب و مداراست كه اكثريت افراد از اين طريق رام مىشوند؛ ولى گروه اندكى هستند كه جز با شدت عمل دست از اعمال خلاف برنمىدارند. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج10، ص: 253
❕همینطور امیر مومنان در موارد دیگری نیز متذکر استثناء در مدارا شده اند و فرمودند :
" اين امر (خروج ناكثين) را تا زمانى كه قابل مهار كردن باشد، مهار مىكنم، و هر گاه ناچار شدم، آخرين چاره، داغ كردن است (و با آنها مىجنگم ) _ كسى كه احترام نهادنْ اصلاحش نكند، بىاحترامى كردنْ اصلاحش مىكند _ كسى كه احترام نهادن درستش نكند، بىاحترامى [به او]، درستش مىكند _ هر گاه ارج نهادن، سود نبخشد، خوار داشتن، كارگرتر است، و هر گاه تازيانه كارگر نباشد، شمشير، مؤثرتّر است _ احترام نهادن، به همان اندازه كه فرومايه را فاسد مىكند، بزرگوار را اصلاح مىكند _ كسى كه زيبايىِ مدارا اصلاحش نكند، بدىِ مجازات، اصلاحش مىكند. "
"سَامسِكُ الأَمرَ مَا استَمسَكَ، وإذا لَم أجِد بُدّاً فَآخِرُ الدَّواءِ الكَيُ _ مَن لَم تُصلِحهُ الكَرامَةُ، أصلَحَتهُ الإِهانَةُ _ مَن لَم تُقَوِّمهُ الكَرامَةُ، قَوَّمَتهُ الإِهانَةُ _ إذا لَم تَنفَعِ الكَرامَةُ فَالإِهانَةُ أحزَمُ، وإذا لم يَنجَعِ السَّوطُ فَالسَّيفُ أحسَمُ. _الكَرامَةُ تُفسِدُ مِنَ اللَّئيمِ بِقَدرِ ما تُصلِحُ مِنَ الكَريمِ _ مَن لَم يُصلِحهُ حُسنُ المُداراةِ أصلَحَهُ سوءُ المُكافاةِ. "
📚دانشنامه قرآن و حدیث ج 2 ص 301 به نقل از کتابهایی چون نهج البلاغه , تاریخ طبری , بحار الانوار , غرر الحکم و ....
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕فرا رسیدن سالروز وفات حضرت خدیجه سلام الله علیها را تسلیت می گوییم ؛
⚫️برخی از پرسش و پاسخ های مطرح شده پیرامون حضرت خدیجه سلام الله علیها ؛
1⃣اهل سنت می گویند برترین زنان پیامبر عایشه بوده است نه خدیجه س ، چگونه پاسخ دهیم ❕❕
▪️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/911
2⃣آیا در کتب اهل سنت آمده است که عایشه بارها به حضرت خدیجه س حسادت می کرد ❕❕
▪️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/911
3⃣آیا حضرت خدیجه س قبل از همسری با پیامبر ازدواج کرده بودند ❕❕
▪️https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1423
4⃣برخی می گویند پیامبر به خاطر پول و ثروت حضرت خدیجه با ایشان ازدواج کردند❗️آیا راست است ❕انگیزه ازدواج خدیجه س با پیامبر چه بود ❕❕
▪️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3478
5⃣شبهه ای مطرح شده است که حضرت خدیجه در چهل سالگی با پیامبر ازدواج کرد و حدود 60 سالگی حضرت فاطمه را به دنیا آورده است در حالی که زن در آن سن یائسه است و نمی تواند فرزند آورد ❗
▪️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1934
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
آیا پیامبر اسلام قبل از بعثت بی ایمان بوده است ?
🤔#پرسش :
❓در سوره شوری آمده است که پیامبر قبل از بعثت ایمان نداشته است ? ( ما کنت تدری ما الکتاب و لا الایمان ) ! در این رابطه لطفا توضیح دهید ?!!!
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید :
"همانگونه كه بر پيامبران پيشين وحى فرستاديم بر تو نيز روحى را به فرمان خود وحى كرديم، تو پيش از اين نمىدانستى كتاب و ايمان چيست ولى ما آن را نورى قرار داديم كه بوسيله آن هر كس از بندگان خويش را بخواهيم هدايت مىكنيم، و تو مسلما به سوى راه مستقيم هدايت مىكنى " "وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لا الْإِيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدِي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا ... " ( سوره شوری آیه 52 )
❕حجت الهی در همان ابتدای تولد مورد عنایت الهی قرار می گیرد و از طریق فرشتگان محتوای ایمان و کتاب و علم و دانش بر او عرضه می شود , چنانکه خداوند در مورد پیامبرانی مانند یحیی و عیسی علیهما السلام می فرماید ؛
« اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان نبوت را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 )
❕و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن عیسی علیه السلام در گهواره می فرماید؛
« (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 )
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که حجت خدا به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » " فَإِذَا خَرَجَ إِلَى الْأَرْضِ أُوتِيَ الْحِكْمَةَ وَ زُيِّنَ بِالْعِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ أُلْبِسَ الْهَيْبَةَ وَ جُعِلَ لَهُ مِصْبَاحٌ مِنْ نُورٍ يَعْرِفُ بِهِ الضَّمِيرَ وَ يَرَى بِهِ أَعْمَالَ الْعِبَاد "
📚بصائر الدرجات ج 1 ص 432
❕امیر مومنان در مورد پیامبر گرامی اسلام علیهما و آلهما السلام تصریح می کند که از همان ابتدای تولد , خداوند بزرگترين فرشته از فرشتگانش را با پیامبر اسلام قرين ساخت، تا شب و روز وى را به راههاى مكارم، و طرق اخلاق نيك سوق دهد " و لقد قرن الله به من لدن ان كان فطيما اعظم ملك من ملائكته، يسلك به طريق المكارم، و محاسن اخلاق العالم، ليله و نهاره "
📚نهج البلاغه خطبه 192 (خطبه قاصعه)
❕آیه مورد بحث از سوره شوری می گوید که پس از نزول روح از ناحیه خداوند , پیامبر به محتوای کتاب و ایمان علم پیدا کرد , این نزول روح و علم پیدا کردن در همان ابتدای تولد بوده است , چنانچه که در تفسیر آیه فوق الذکر می خوانیم که راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در باره آیه «وکَذَلکَ أَوحَینَا إِلیکَ رُوحًا .... سئوال کردم. امام علیه السلام فرمود:
" روح یکی از مخلوقات خداوند بود که دارای جایگاهی برتر از جبرئیل و میکائیل است و همراه رسول خدا بود و امور را به او اطلاع میداد و از او حمایت میکرد و پس از ایشان، همراه با ائمه پس از ایشان خواهد بود. "
" سألت أبا عبد الله عن قول الله عز و جل: وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ، قال: «خلق من خلق الله عز و جل، أعظم من جبرئيل و ميكائيل، كان مع رسول الله يخبره و يسدده، و هو مع الأئمة من بعده "
📚الکافی ج 1 ص 273 _بصائر الدرجات ج 1 ص 455
❕بنابراین مقصود از نزول روح بر پیامبر اسلام , فرشتهاى است كه حتى از جبرئيل و ميكائيل برتر بوده و همواره پيامبر اسلام را همراهى مىكرد .
مطابق اين بیان " اوحينا" به معنى" انزلنا" (نازل كرديم) مىباشد يعنى آن فرشته عظيم را بر تو نازل كرديم که بر اساس توضیحات فوق الذکر , این ارسال در همان ابتدای تولد بوده است و پیامبر اسلام پس از این ارسال , از همان ابتدای تولد با نزول روح بر او , دارای علم و آگاهی و ایمان به تمام محتوای شریعت شدند , چنانچه که علامه مجلسی به این تفسیر اشاره می کند : " أما استدلالهم بقوله تعالى ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ فلا يدل إلا على أنه ص كان في حال لم يكن يعلم القرآن و بعض شرائع الإيمان و لعل ذلك كان في حال ولادته قبل تأييده بروح القدس كما دلت عليه رواية أبي حمزة و غيرها و هذا لا ينافي نبوته قبل الرسالة و العمل بشريعة نفسه قبل نزول الكتاب ..."
📚بحار الأنوار ج18، ص: 281
❕در ذیل در مورد ایمان پیامبر اسلام قبل از بعثت بیشتر توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3388
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا امام حسن علیه السلام مِطْلاق بوده است ?
جریانهای معاند همواره شبهه می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امیر مومنان بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند , زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است !!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان !!!!
🤔#پرسش :
❓امام جعفر صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را به جماعت بخوانید و علمای شیعه میگویند پاسخی نداریم و علمش را به اهل علم واگذار میکنیم !!!!
امام صادق دستور میدهد در ماه رمضان نماز نافله را همراه با خانواده خود به جماعت برگزار کن
عن عبدالرحمن عن أبي عبدالله (ع) قال: صل بأهلك في رمضان الفريضة و النافلة فإني أفعله ( کتاب ملاذ الاخيار ج5 ص 505 )
این روایت جواز اقامه نماز نافله و مستحبی به صورت جماعت را ثابت میکند !!!!
💠#پاسخ💠
❕خواندن نمازهای مستحبی شب های ماه رمضان به صورت جماعت بر اساس روایات شیعه باطل و مردود و بدعت است .
▫️در نقلی آمده است که راوی می گوید :
" از امام صادق عليه السلام درباره [چگونگى] نماز در [ماه] رمضان در مساجد پرسيدم.
فرمود: «چون امير مؤمنان عليه السلام به كوفه آمد، به حسن بن على عليهما السلام فرمان داد تا ميان مردم ندا دهد كه در ماه رمضان در مساجد، نمازها [ى مستحب] به جماعت نيست. حسن بن على عليهما السلام طبق فرمان امير مؤمنان عليه السلام ندا داد. مردم، چون سخن حسن بن على عليهما السلام را شنيدند، فرياد كشيدند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه!".
چون حسن عليه السلام نزد امير مؤمنان عليه السلام برگشت، امير مؤمنان پرسيد: اين صدا چيست؟
گفت: اى امير مؤمنان! مردم فرياد مىزنند:" وا عُمَراه! وا عُمَراه! ( سنت عمر از بین رفت ) " " .... فَلَمّا سَمِعَ النّاسُ مَقالَةَ الحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ صاحوا: وا عُمَراه وا عُمَراه!! فَلَمّا رَجَعَ الحَسَنُ عليه السلام إلى أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام قالَ لَهُ: ما هذَا الصَّوتُ؟فَقالَ: يا أميرَ المُؤمِنينَ، النّاسُ يَصيحونَ: وا عُمَراه وا عُمَراه"
📚تهذيب الأحكام: ج 3 ص70
👌در نقل دیگری خود امیر مومنان علیه السلام فرمود :
" زمامداران پيش از من، كارهايى كردند كه در آنها با پيامبر خدا مخالفت نمودند و... و سنّتش را دگرگون ساختند. من اگر مردم را وادار مىكردم كه آنها را ترك كنند و كارها را به جايگاه خود و به آنچه زمان پيامبر خدا بود، برمىگرداندم، سپاهم متفرّق مىشد ....
به خدا سوگند، مردم را فرمان دادم كه در ماه رمضان، جز براى نماز واجب، اجتماع نكنند و به آنان اعلام كردم كه گردآمدنشان بر نافلهها [به صورت جماعت]، بدعت است. برخى از لشكريانم كه همراه من پيكار مىكنند، فرياد برآوردند كه: اى مسلمانان! سنّت عمر، دگرگون شد؛ ما را از نماز مستحب در ماه رمضان، نهى مىكند.
بيم آن داشتم كه در بخشى از لشكريانم شورش پديد آورند .... " " وَ اللّهِ لَقَد أمَرتُ النّاسَ ألّا يَجتَمِعوا في شَهرِ رَمَضانَ إلّا في فَريضَةٍ، و أعلَمتُهُم أنَّ اجتِماعَهُم فِي النَّوافِلِ بِدعَةٌ، فَتنادى بَعضُ أهلِ عَسكَري مِمَّن يُقاتِلُ مَعي: يا أهلَ الإِسلامِ، غُيِّرَت سُنَّةُ عُمَرَ! يَنهانا عَنِ الصَّلاةِ في شَهرِ رَمَضانَ تَطَوُّعاً و لَقَد خِفتُ أن يَثوروا في ناحِيَةِ جانِبِ عَسكَري "
📚الکافی ج 8 ص 59
❕این که به جماعت خواندن نمازهای مستحبی ماه رمضان بدعت خلیفه دوم است , در روایات اهلسنت هم مورد اشاره قرار گرفته است .
بخاری نقل می کند که راوی می گوید :
" در ماه رمضان، شبى با عمر بن خطّاب به سوى مسجد بيرون رفتم. مردم را دستهدسته و پراكنده ديديم. هر كس براى خود نماز مىخواند، يا كسى نماز مىخواند و تعدادى اندك با او به جماعت نماز مىخواندند. عمر گفت: «به نظرم اگر همه اين جمعيّت، پشت سر يك نفر نماز بخوانند، بهتر است». پس تصميم گرفت و همه را پشت سر ابَىّ بن كعب گرد آورد. شبى ديگر با او بيرون آمدم، مردم پشت سر يك نفر نماز مىخواندند. عمر گفت: «اين، چه بدعت خوبى است "
" خَرَجتُ مَعَ عُمَرَ بنِ الخَطّابِ لَيلَةً في رَمَضانَ إلَى المَسجِدِ، فَإِذَا النّاسُ أوزاعٌ مُتَفَرِّقونَ، يُصَلِّي الرَّجُلُ لِنَفسِهِ، و يُصَلِّي الرَّجُلُ فَيُصَلّي بِصَلاتِهِ الرَّهطُ، فَقالَ عُمَرُ: إنّي أرى لَو جَمَعتُ هؤُلاءِ عَلى قارِىً؟ واحِدٍ لَكانَ أمثَلَ، ثُمَّ عَزَمَ فَجَمَعَهُم عَلى ابَيِّ بنِ كَعبٍ، ثُمَّ خَرَجتُ مَعَهُ لَيلَةً اخرى وَ النّاسُ يُصَلّونَ بِصَلاةِ قارِئِهِم. قالَ عُمَرُ: نِعمَ البِدعَةُ هذِهِ! "
📚صحیح بخاری ج 2 ص 707
در ذیل بیشتر در این رابطه توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1129
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕حال وهابی مدعی شده است که به حسب روایتی که مورد استناد قرار داده است , به جماعت خواندن نمازهای مستحبی در ماه رمضان اشکال ندارد !!!!
👌شیخ حر عاملی به وهابی دو پاسخ مهم می دهد : " فیجب حمله اما علی التقیه او علی مجرد المتابعه .... "
📚وسائل الشیعه ج 8 ص 337
❗️توضیح دو پاسخ شیخ حر عاملی رحمه الله علیه :
▫️1 _ روایت می گوید که انسان در ماه رمضان به همراه خانواده نمازهای واجب و مستحب را بخواند " صل باهلک فی رمضان الفریضه و النافله "
❕لزوما به همراه خانواده نماز خواندن به معنای نماز خواندن به صورت جماعت نیست . بلکه این همراهی به صورت متابعت و همزمان نماز خواندن هم صدق می کند و امام علیه السلام هم قید به جماعت خواندن را نیاوردند تا بگویید مقصود امام به جماعت خواندن بوده است .
▫️2 _ اگر بگوییم که از روایت تنها به جماعت خواندن استفاده می شود باز هم پاسخ می دهیم که در این صورت روایت مذکور از روی تقیه و بر خلاف روایات شیعه و موافق با فقه اهلسنت صادر شده است زیرا اهلسنت نمازهای مستحبی ماه رمضان را تحت عنوان تراویح به جماعت می خوانند .
❗️در مواردی که روایتی موافق با اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط می شود , زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است , چنان که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی ج 1 ص 68
👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقد برنامه زندگی پس از زندگی !!!!
1 _ کلیپ اول در نقد این برنامه :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5005
2 _ کلیپ دوم در نقد این برنامه :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5022
3 _تحریفات دینی ناشی از القاءات شیطان یا توهمات ذهنی تجربه گران در برنامه زندگی پس از زندگی :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5006
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5021
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5029
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5038
4 _ نقد علمی برنامه زندگی پس از زندگی با استدلال به آیات و روایات :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5040
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5011
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2100
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین !!!!
🤔#پرسش :
❓ در زمینه سوره مریم آیه ۹۶ سوال دارم که قرآن میفرماید کسانی که ایمان آوردند و اعمال نیک انجام دهند محبت آنها در دل دیگران قرار میدهد اما پیامبر ص و امام علی ع که در نهایت ایمان و اعمال نیک بودن از گذشته تا کنون کسانی بودند که بغض آنها را داشته اند و نه تنها برنگشتند بلکه بدتر نیز شدند این آیه چطور با اتفاقات دیده شده ترکیب میشود ❕❕❕
💠#پاسخ💠
▫️خداوند می فرماید :
" كسانى كه ايمان آورده و عمل صالح انجام دادهاند خداوند رحمن محبت آنها را در دلها مىافكند. " " إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا "( سوره مریم آیه 96 )
❕در روایاتی که در تفسیر آیه مذکور در کتب شیعه و سنی نقل شده است تصریح شده که مخاطب آیه یا مصداق اتم آن امیر مومنان علیه السلام است .
👌اما نکته مهم اینجاست که در این روایات بیان شده شده که مقصود آیه آن است که محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنان قرار داده شده است : " عن ابن عباس، قال: نزلت هذه الآية في علي إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا، قال: محبة في قلوب المؤمنين." _ " عن أبي عبد الله ... «نزلت في علي (عليه السلام)، فما من مؤمن إلا و في قلبه حب لعلي _ " قال الصادق ع «كان سبب نزول هذه الآية، أن أمير المؤمنين كان جالسا بين يدي رسول الله فقال له: قل- يا علي- اللهم اجعل لي في قلوب المؤمنين ودا، فأنزل الله: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا». "
📚تاویل الایات ج 1 ص 308 _ 309 _تفسیر قمی ج 2 ص 56 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 3 ص 737
❕در کتاب پیام قرآن در مورد مدارک اهلسنت پیرامون آیه مذکور می خوانیم :
" در شواهد التنزيل روايات متعددى ... با طرق مختلف نقل مىكند كه اين آيه درباره على بن ابى طالب عليه السلام است كه محبت او را در دل هر فرد با ايمانى جاى داده است.
در حديثى از ابوسعيد خدرى آمده است كه پيامبر اكرم به على عليهما السلام فرمود: «يا ابَا الْحَسَن! قُلْ الّلهُمَّ اجْعَلْ لى عِنْدَكَ عَهْداً وَاجْعَلْ لى فى صُدُورِ الْمُؤمِنينَ مَوَدَّةٍ»: «اى ابوالحسن! بگو خداوندا! براى من نزد خودت عهد و پيمانى قرار ده، و محبت مرا در دلهاى مؤمنان بيفكن». در اين هنگام آيه انَّ الَّذيْنَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمانُ وُدّاً نازل شد، سپس افزود: «به همين جهت فرد با ايمانى را ملاقات نمىكنيم مگر اينكه در دل او محبت على بن ابيطالب است».
📚شواهد التنزیل ج 1 ص 539 _ کشاف زمخشری ج 3 ص 47 و ....
❕ آنچه در اين روايات درباره على عليه السلام آمده و اينكه محبت او راخداوند در دلهاى جميع مؤمنان قرار داده درباره هيچيك از امت محمد ديده نمىشود؛ و اين فضيلتى است بسيار والا براى اميرمؤمنان على عليهما السلام كه احدى با او در اين فضيلت برابرى ندارد. آيا چنين كسى كه خداوند قلوب تمام مؤمنان را آكنده از مودّت و محبّت او ساخته از همه شايستهتر براى منصب الهى امامت و خلافت پيامبر نيست؟ "
📚پیام قرآن ج 9 ص 341
❕بنابراین مقصود از آیه , قرار دادن محبت امیر مومنان علیه السلام در قلوب مومنین است نه غیر مومنین لذا دیگر جایی برای اشکال شما باقی نمی ماند , زیرا دشمنان امیر مومنان ع مومن نیستند تا مخاطب آیه مذکور باشند .
با این وجود برخی از محققین معتقدند که آیه مذکور شامل غیر مومنین هم می شود و در این رابطه می گویند :
" ظاهر آيه شريفه اين است كه ايمان و عمل صالح نه تنها موجب نفوذ محبّت شخص مؤمن در دل مؤمنان مىگردد؛ بلكه شعله اين محبّت، قلب غير مؤمنان را نيز تسخير مىكند. به همين جهت حتّى دشمنان على عليه السلام نيز او را دوست مىداشتند، هر چند هواى نفس به آنها اجازه ابراز دائمى آن را نمىداد، ولى گاه بناچار آن را ابراز مىكردند.
معاويه بطور مكرّر از ياران حضرت على عليه السلام، به هنگامى كه با آنها ملاقات داشت، مىخواست كه حالات على را برايش بازگو كنند و او پس از شنيدن آنها را تأييد مىكرد. ( نمونههايى از اين جريانات را در كتاب 110 داستان از زندگانى حضرت على عليه السلام، بخش پنجم، آوردهايم. )
عمرو عاص، آن مكّار حيلهباز، كه تمام توطئهها و خرابكارىهاى دوران معاويه از او نشأت مىگرفت و در حقيقت او فرد اوّل جنايات معاويه به شمار مىرفت و معاويه نقش دوم را داشت، در قصيده معروفى به نام جلجليّه به جنايات دوران معاويه و فضايل على عليه السلام به شكل زيبايى اعتراف مىكند .... "
📚آیات ولایت در قرآن , آیت الله مکارم شیرازی , ص 382
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| تقدیر اعمال در شب قدر و اختیار انسان !!!!
❓اگر تقدیرات انسان در شب قدر رقم می خورد در این صورت اختیار و آزادی انسان چه می شود ? آیا این تقدیرات سبب سلب اختیار از انسان نمی شود ?
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
13.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| شبهات شهادت امیر مومنان علیه السلام !!!!
▪️1 _ قاتل امام علی (ع) یک سردار ایرانی به نام بهمن جاذویه بوده که با قتل حضرت انتقام حمله اعراب به ایرانیان را گرفت ?
▪️2_امام حسن (ع) , ابن ملجم را به قصاص خون امام علی آتش زده است ?
▪️3_چرا امام حسن (ع) ابن ملجم را نبخشید ? مگر اسلام دستور به بخشیدن نمی دهد ?
▪️4_امام علی در محراب مسجد مورد هجوم قرار نگرفت بلکه ابن ملجم در هنگام ورود به مسجد , به ایشان حمله کرد و گفتن جمله "فزت و رب الکعبه " در محراب نماز دروغ است ?
▪️5_اتفاقات خارق العاده اتفاق افتاده پس از شهادت امام علی (ع) در کتب اهلسنت ?
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺دلیلی بر حقانیت انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب با استناد به آیات قرآن !!!!
▫️حجت الاسلام کریمی پور
@baghiyatallah_khokha