هدایت شده از کتابخانه و مناظرات پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقدی نوین بر احمد الحسن بصری.pdf
حجم:
1.51M
✔️انتشار الکترونیکی :
⬜️نام کتاب : " نقدی نوین بر احمد الحسن بصری "
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ )
🦿توضیحی در مورد کتاب حاضر :
❗️احمد الحسن بصری که مدعی است وصی امام مهدی علیه السلام و یمانی است , چند سالیست که با این ادعاهای باطل افرادی را فریب داده و آنان را به بیراهه کشانده است , نوشتار فوق بر آن است که با استناد به کتابهای خود احمد الحسن و برجسته سازی نکاتی که کمتر در نقد این جریان به آن توجه شده است , بطلان و انحراف این جریان را بیش از پیش آشکار کند .
@ketabkhne_poorseman
شیعه پاسخ
پاسخی به شایان مصلح در مورد مهاجرت ورزشکاران !!!
🤔#پرسش :
شایان مصلح در کانال خود نوشت :
مجری تی وی میگه کشور هتل نیست که اتاقش بد بود عوضش کنی . باشه
ولی خدا توی قرآن درباره مهاجرت آیه آورده و اتفاقا جایگاهت رو جهنم میدونه اگر اوضاعت بد(تعاریف خاص خودش)باشه و مهاجرت نکنی!
با آرزوی موفقیت برای ناهید کیانی و کیمیا علیزاده و تمام ورزشکاران ایرانی که مهاجرت کردن ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕متاسفانه شایان مصلح که گمان کرده با خواندن دو کتاب دینی کارشناس شده با بیان فوق نشان داد که از آیات و روایات و احکام اسلام هیچ فهمی ندارد , زیرا هجرتی که در قرآن به آن اشاره و تاکید شده , هجرت به سوی دار الایمان و دار الاسلام است .
👌یعنی اگر انسان در مکانی است که نمی تواند به تکالیف دینی اش عمل کند , موظف است به مکانی ایمانی و اسلامی هجرت کند تا بتواند آزادانه فرائض دینی اش را انجام دهد , لذا در تعبیر خداوند هجرت کردن با تعبیر هجرت به سوی خدا و رسول آمده و می فرماید :
"و كسى كه در راه خدا هجرت كند نقاط امن فراوان و گستردهاى در زمين مىيابد، و كسى كه از خانهاش به عنوان مهاجرت به سوى خدا و پيامبر او بيرون رود سپس مرگش فرا رسد پاداش او بر خدا است و خداوند آمرزنده و مهربان است. " " وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً " ( نساء 100 )
❕یا در آیه دیگر فرمود :
" اى بندگان من كه ايمان آوردهايد زمين من وسيع است تنها مرا بپرستيد (و تسليم در برابر فشارهاى دشمنان نشويد). " " يا عِبادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي واسِعَةٌ فَإِيَّايَ فَاعْبُدُون " ( سوره عنکبوت آیه 56 )
❕امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه فوق فرمود :
" هرگاه در سرزمينى كه تو در آن به سر مىبرى خداوند نافرمانى شد، از آنجا به جاى ديگر كوچ كن. " الإمامُ الصّادقُ عليه السلام- في قولِهِ تعالى: «يا عِبادِيَ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ أَرْضِي " إذا عُصِيَ الله في أرضٍ أنتَ فيها فاخرُجْ مِنها إلى غَيرِها. "
📚مجمع البیان ج 8 ص 455
❕در تفسیر نمونه در مورد آیه فوق می خوانیم :
" بديهى است اين يك قانون اختصاصى مربوط به مؤمنان مكه نيست، و شان نزول هرگز مفهوم وسيع و گسترده آيه را كه هماهنگ با ديگر آيات قرآن است محدود نمىكند، به اين ترتيب در هر عصر و زمان، و در هر محيط و مكان، آزادى بطور كامل از مسلمانان سلب شود و ماندن در آنجا نتيجهاى جز ذلت و زبونى و دور ماندن از برنامههاى الهى نداشته باشد وظيفه مسلمانان مهاجرت است به مناطقى كه بتوانند آزادى مطلق يا آزادى نسبى را به دست آورند.
به تعبير ديگر: هدف آفرينش انسان بندگى خدا است، همان بندگى كه رمز آزادگى و سرفرازى و پيروزى انسان در همه جبههها است، و در جمله" فَإِيَّايَ فَاعْبُدُونِ" به آن اشاره شده، و در آيه 56 سوره ذاريات وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ نيز آمده است.
هر گاه اين هدف اساسى و نهايى زير پا بماند راهى جز هجرت نيست، زمين خدا وسيع است، و بايد به نقطه ديگرى قدم نهاد، و هرگز در چنين مواردى اسير مفاهيمى همچون قبيله و قوم، وطن، و خانه و كاشانه نشد و تن به ذلت و اسارت در نداد كه احترام اين امور تا زمانى است كه هدف اصلى به مخاطره نيفتد. "
📚تفسير نمونه، ج 16، ص: 327
❕بنابراین هجرتی که قرآن بر آن تاکید دارد , هجرت برای انجام فرائض و تکالیف دینی است , لذا در آیات متعددی هجرت با قید " فی سبیل الله " بیان شده است , یعنی هجرت باید در راه خداوند و برای عمل به تکالیف دینی باشد :
📚سوره بقره آیه 218 _ سوره آل عمران آیه 195 _ سوره انفال آیه 72 _ 74 _ سوره توبه آیه 20 _ سوره نحل آیه 41 _ سوره حج آیه 58 _ سوره نور آیه 22
❕لذا پیامبر گرامی اسلام فرمود :
" هركس براى دين خود از سرزمينى به سرزمينى ديگر، ولو به اندازه يك وجب زمين باشد، بگريزد، سزاوار بهشت باشد و همدم ابراهيم و محمّد است. " "مَن فَرَّ بدِينِهِ مِن أرضٍ إلى أرضٍ وإن كانَ شِبراً مِن الأرضِ، استَوجَبَ الجَنّةَ وكانَ رَفيقَ إبراهيمَ ومحمّدٍ."
📚بحار الانوار ج 19 ص 31
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌از سوی دیگر در روایات ما گناه کبیره ای معرفی شده است به عنوان " التعرب بعد الهجره " و مقصود از این گناه آن است که انسان از دار الاسلام و دار الایمان هجرت کند و به دیاری برود که نتواند احکام اسلام را بیاموزد و عمل کند :
📚گناهان کبیره ج 2 ص 30 _ وسائل الشیعه ج 15 ص 99 باب 36
❕امام رضا علیه السلام فرمود :
" خداوند تعرّب بعد از هجرت را حرام فرمود؛ چون باعث برگشتن از دين و دست شستن از يارى پيامبران و حجّتها [ى خدا] عليهم السلام و نيز تباهى و از بين بردن حقّ هر صاحب حقّى مىشود، چون با باديه نشينان همنشين مىشود و همچنين اگر كسى دين را كاملًا شناخت، براى او جايز نيست در ميان مردمان نادان و بىخبر [از دين و معارف آن] سكونت كند؛ چون بيم آن مىرود كه دست از علم بردارد و با نادانان در آيد و در جهل غوطهور شود. " " حَرَّمَ الله التَّعَرُّبَ بَعد الهِجرَةِ للرُّجوعِ عَنِ الدِّينِ وتَركِ المُوازَرَةِ للأنبياءِ والحُجَجِ عليهم السلام، وما في ذلِكَ مِن الفَسادِ وإبطالِ حَقِّ كُلِّ ذي حَقٍّ لِعِلَّةِ سُكنَى البَدوِ؛ ولذلكَ لَو عَرَفَ الرّجُلُ الدِّينَ كامِلًا لَم يَجُزْ لَهُ مُساكَنَةُ أهلِ الجَهلِ، والخَوفِ علَيهِ؛ لأنّهُ لا يُؤمَنُ أن يَقَعَ مِنهُ تَركُ العِلمِ، والدُّخولُ مَع أهلِ الجَهلِ والتَّمادِي في ذلك "
📚من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 566
❕ورزشکارانی که شایان مصلح از هجرت آنان یاد کرده است , کسانی هستند که برای اقامه فرائض الهی و تکالیف دینی هجرت نکردند و به سوی دیار کفر رهسپار نشدند جز به خاطر انگیزه های مادی و عمل نکردن به تکالیف دینی و عملکرد آنان مصداق " التعرب بعد الهجره " است که اساسا خودش گناه کبیره است .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از آرشیو کلیپ های شیعه پاسخ
11.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| آیا امام حسن علیه السلام مِطْلاق بوده است ?
جریانهای معاند همواره شبهه می کنند که مطابق روایات شیعه , امام حسن علیه السلام همسران زیادی می گرفت و آنان را طلاق می داد تا جایی که امیر مومنان بر منبر رفتند و از مردم خواستند که دخترانشان را به همسری امام حسن در نیاورند , زیرا امام حسن فردی پر طلاق و مِطلاق است !!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از شیعه پاسخ
🔊سلسله جلسات پاسخ به شبهات دانش آموزی توسط استاد پودینه ئی (مدیریت مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ )
جهت دانلود و گوش کردن بر روی لینک های ذیل بزنید :
جلسه اول
جلسه دوم
جلسه سوم
جلسه چهارم
جلسه پنجم
جلسه ششم
جلسه هفتم
جلسه هشتم
جلسه نهم
جلسه دهم
جلسه یازدهم
جلسه دوازدهم
جلسه سیزدهم
جلسه چهاردهم
جلسه پانزدهم
جلسات فوق با دانش آموزان دبیرستانهای پسرانه و دخترانه در سال تحصیلی گذشته برگزار شده و به سوالات چالشی و مهم دانش آموزان در موضوعات مختلف دینی و سیاسی پاسخ گفته شده است .
@baghiyatallah_khokha
آیا جهان واقعیت دارد یا خواب و خیال است ?
🤔#پرسش :
❓فکر اینکه آیا هرچیزی که ما درک میکنم واقعیه و وجود داره یاخیر ( کلافه ام کرده ) . مثلا الان من دارم صحبت میکنم این حرف زدنه واقعیه یانه توهمه . یا اینکه من دارم یک کاری انجام میدم این واقعیه یانه . موزیک رو میشنوم. فکرم میگه این شنیدن موزیک درسته یانه.. میتونم به حواس خودم اعتماد کنم یانه؟ فکر اینکه من یه دریا میبینم درسته این دیدن یانه . فکر اینکه من الان مینویسم درسته یا نه . فکر اینکه دست میزنم به جایی درسته یانه. اینکه به این چیزا فکر میکنم درسته یانه . فکر کردنم واقعیه یا نه . من حس میکنم ولی از قطعی بودن و درست بودنشون نگرانی دارم ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕گروهی به نام سفسطه گرایان و سوفسطائیان , اساسا وجود حقیقت را انکار می کنند و معتقدند هیچ چیز در جهان وجود ندارد .
👌ابن سینا در پاسخ این افراد پاسخی می دهد که خلاصه آن چنین است :
" از آنان می پرسیم که همین انکار خویش را درست می دانید یا نادرست . روشن است که در هر دو صورت به یک حقیقت بیرونی اعتراف کرده اند و انکار مطلق خود راشکسته اند . اما اگر بگویند در همین اعتقاد خودمان هم شک داریم باز می پرسیم آیا به همین شک داشتن خودتان باور دارید ? اگر شک داشتن خود را بپذیرند که در آن صورت به یک واقعیت اعتراف کرده اند ( و دیگر نمی توانند منکر واقعیت داشتن اشیاء شوند ) و اگر بگویند که حتی همین شک را هم نمی دانیم و اساسا ما هیچ چیز نمی فهمیم در این صورت دیگر بحث کردن با آنان بی فایده است .
این گروه یا از روی لجاجت چنین سخنانی را بر زبان جاری می کنند که با بحث و گفتگو نمی توان راه به جایی برد یا حقیقتا به بیماری سفسطه دچار شده اند که در آن صورت باید به طور عملی به درمان آنان پرداخت .
👈برای نمونه با وارد کردن درد به آنان می توان نشان داد که آنان بین درد و بی دردی فرق می گذارند یا به آنان امر کرد که وارد آتش شوند تا فرق بین آتش و غیر آتش را متوجه شوند و به تفاوت واقعیت آنها پی برد 👉
" «يسألون: هل أنكم تعلمون أنّ إنكاركم حقّ أو باطل، أو تشكّون. فإن حكموا بعلمهم بشيء من هذه الأمور، فقد اعترفوا بحقيّة اعتقادٍ ما، سواء أكان ذلك الاعتقاد اعتقاد الحقيّة في قولهم بإنكار القول الحق، أو اعتقاد البطلان، أو الشك فيه. فسقط إنكارهم الحق مطلقاً وإن قالوا: إنّا شككنا، فيقال لهم: هل تعلمون أنّكم شككتم أو أنّكم أنكرتم، وهل تعلمون من الأقاويل شيئاً معيناً؟ فإن اعترفوا بأنّهم شاكون أو منكرون، وأنّهم يعلمون شيئاً معيناً من الأشياء، فقد اعترفوا بعلمٍ ما وحقٍّ ما. وإن قالوا: إنّا لا نفهم شيئاً أبداً، وننكر الأشياء جميعاً حتّى إنكارنا لها أيضاً، ولعلّ هذا ما يتلفظ به لسانهم معاندين؛ فسقط الاحتجاج معهم، ولا يُرجى منهم الاسترشاد، فليس علاجهم إلّاأن يكلفوا بدخول النار، إذ النار واللانار واحد؛ ويضربوا، فإنّ الألم واللاألم واحد»
📚إلهيات الشفاء: 11، ط طهران.
❕استدلال فوق در کلام برخی دیگر هم مورد توجه قرار گرفته و می نویسند :
" فقط انسان بيمار در صدد انكار جهان خارج برمىآيد يا در آن شك مىكند و اگر از بشرى چنين سخنى شنيده شود، يا اعصاب بيمارى يا از روى اغراض خاصى از چنين افكارى جانبدارى مىنمايد و نيز يادآور مىشويم كه اگر در جامعهاى چنين افراد بيمارى پيدا شوند، هرگز نمىتوان آنان را با دليل و برهان قانع ساخت؛ زيرا هرچه به آنان گفته شود، واقعيتى خواهد بود كه آنان منكر آن هستند، بلكه راه اصلاح آنان همان است كه بوعلى آن را در كتاب شفا پيشنهاد كرده است. شايد وجدان مرده آنان از اين طريق زنده گردند و از بيمارى مهلك انكار و شك در وجود حقايق بهبود يابند. "
📚شناخت در فلسفه اسلامی , سبحانی , ص 32
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
✍برخی دیگر می نویسند :
" هر كس در هر چيزى شك كند، نمىتواند در وجود خودش و در وجود شكش، و نيز وجود قواى ادراكى مانند نيروى بينايى، و شنوايى و وجود صورتهاى ذهنى، و حالات روانى خودش شك كند، و اگر كسى حتى در چنين امورى هم اظهار شك نمايد، يا بيمارى است كه بايد معالجه شود، يا به دروغ و براى اغراض سوئى چنين اظهارى مىكند، كه بايد تاديب و تنبيه شود. همچنين كسى كه به بحث و گفتگو مىپردازد، يا كتاب مىنويسد نمىتواند در وجود طرف بحث، و يا در وجود كاغذ و قلمى كه مىنويسد شك كند ....
حال اگر كسى ادعا كند كه، هيچ شناخت يقينى امكان ندارد، از وى سؤال مىشود كه آيا اين مطلب را مىدانى، يا درباره آن شك دارى اگر بگويد مىدانم، پس دست كم به يك شناخت يقينى اعتراف كرده، و بدين ترتيب ادعاى خود را نقض كرده است، و اگر بگويد نمىدانم معنايش اين است، كه احتمال مىدهم معرفت يقينى ممكن باشد، پس از سوى ديگر سخن خود را ابطال نموده است.
اما اگر كسى بگويد، من درباره امكان علم و شناخت جزمى شك دارم، از وى سؤال مىشود كه آيا مىدانى كه شك دارى يا نه، اگر پاسخ دهد مىدانم كه شك دارم، پس نه تنها امكان بلكه وقوع علم را هم پذيرفته است، اما اگر بگويد در شك خودم هم شك دارم، اين همان سخنى است كه يا به علت مرض، و يا از روى غرض گفته مىشود، و بايد به آن پاسخ عملى داد.... "
📚آموزش فلسفه اسلامی , مرحوم مصباح , ج 1 ص 145
❕و برخی دیگر می نویسند :
" آيا جهانى در خارج از ذهن ما وجود دارد؟
در مورد مسأله اوّل (يعنى وجود جهانى بيرون ذهن و انديشه ما) فلاسفه به دو گروه تقسيم شدهاند:
1- «واقع گرايان» (رئاليستها)
2- «پندارگرايان» (ايده آليستها)
گروه دوّم در واقع شاخهاى از سوفسطاييان هستند كه همه حقايق را منكرند، بلكه بعضى معتقدند سوفسطاييان همان پندار گرايانند كه اصل وجود خويشتن و ذهن را قبل دارند، و بقيه را خواب و خيال مىدانند، وگرنه چگونه ممكن است انسان عاقلى همه چيز حتى وجود خود را نيز انكار كند، مگر اينكه گرفتار بيمارى روانى باشد!
به هر حال براى پىبردن به وجود خارجى اشيا بهترين راه اين است كه اين امر را موكول به وجدان كنيم، وجدان عمومى مردم جهان و تمامى عقلا و خردمندان، و حتى وجدان خود ايده آليستها كه همه چيز را منكرند شاهد اين مدعاست.
زيرا همه انسانها هنگامى كه تشنه مىشوند به سراغ آب مىروند، يعنى عملًا وجود تشنگى، وجود آب، و تأثير آب در رفع تشنگى را همه، حتى كودكان و حتى حيوانات قبول دارند، سوفسطاييان نيز در عمل با ديگران هيچ تفاوتى ندارند. و يا هنگامى كه انسان مىخواهد از خيابان پر رفت و آمدى عبور كند نخست در كنار خيابان مىايستد، به طرف چپ و راست نگاه مىكند، وسايل نقليه يكى پس از ديگرى مىآيند و مىگذرند، خيابان كمى خلوت و آماده عبور مىشود، و او با احتياط از خيابان مىگذرد، مبادا تصادفى پيش آيد و او را مجروح و گرفتار كند.
اين طرز عمل در ميان واقع گرايان و پندارگرايان يكسان است، يعنى همه آنها عملًا وجود خارجى خيابان، اتومبيلها، خطرات ناشى از تصادف و بسيارى از
مسائل ديگر را در اين رابطه پذيرفتهاند. و با دقت و احتياط مراقب آن هستند.
يا اينكه وقتى انسان بيمار مىشود و آثار مختلف بيمارى را در خود مىبيند، به طبيب مراجعه مىكند، طبيب دستور آزمايش مىدهد. و بعد از انجام آزمايشها، دستورات دارويى و غذايى مىنويسد، و دقيقاً همه را زمانبندى و اندازهگيرى مىكند، و بيمار نيز براى به دست آوردن سلامت از دست رفته، خود را موظّف به رعايت همه اين دستورات مىبيند.
در تمام اين امور «رئاليستها» و «ايده آليستها» يكسانند، يعنى همگى از طريق درك وجدانى، نسبت به بيمارى خود واكنش نشان مىدهند، و دهها واقعيت عينى را از آثار بيمارى گرفته، تا وجود طبّ و طبيب، و آزمايشها، و مواد دارويى و غذايى را، پذيرا مىشوند.
به همين دليل مىگوييم: «ايده آليستها در عمل رئاليست هستند»! و پندارگرايان به هنگامى كه وارد صحنه زندگى مىشوند تمام سخنان خود را فراموش كرده، و خويش را با واقعيتهاى عينى روبهرو مىبينند، و موافق آن عكس العمل نشان مىدهند.
قرآن مجيد نيز در آيات خود به وضوح بر اين معنا صحه نهاده، و سرتاسر آيات قرآن از واقعيتهاى عينى خارجى، آسمان و زمين، انسانها و فرشتگان، جهان طبيعت و ماوراى طبيعت دنيا و آخرت خبر مىدهد.
و به قدرى اين مطلب از ديدگاه قرآن آشكار و روشن است كه نياز بيشترى به بحث درباره آن نمىبينيم ... "
📚پیام قرآن , مکارم شیرازی , ج 1 ص 55
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از کتابخانه و مناظرات پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
a5پاسخ به چند پرسش در مورد اربعین اصلی.pdf
حجم:
1.94M
📖کتاب الکترونیک :
" پاسخ به چند پرسش در مورد اربعین و زیارت قبر امام حسین علیه السلام "
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ )
@ketabkhne_poorseman
@Rahnamye_Behesht
14.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| دلیل و فلسفه توسل به اولیاء الهی !!!
برخی می گویند مگر خداوند از رگ گردن به انسان نزدیکتر نیست و صدای انسان را نمی شنود ? پس دیگری چه نیازی به توسل و قرار دادن واسطه بین خود و خداوند است ?
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
آیا جریان عزیر نبی و اصحاب کهف منافاتی با درک و شعور مردگان در عالم برزخ دارد ?
🤔#پرسش :
❓در بحث اینکه ما شیعیان معتقدیم که مردگان میشنوند و می بینند کسی شبهه کرده که اگر حرف شما درست است چرا حضرت عزیر و اصحاب کهف وقتی بیدار شدند نمی دانستند چند سال است که در این مکانند؟ ❗️❗️
💠پاسخ : 💠
❕آیات قرآن تصریح دارند که انسان پس از مرگ دنیوی در عالم دیگری به نام عالم برزخ به حیات خود ادامه می دهد و در آن عالم یا مشمول نعمت است یا گرفتار عذاب , چنانچه که خداوند در این رابطه فرمود :
" (آنها هم چنان به راه غلط خود ادامه مىدهند) تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرا رسد مىگويد: پروردگار من! مرا باز گردانيد!- شايد در آنچه ترك كردم (و كوتاهى نمودم) عمل صالحى انجام دهم (به او مىگويند) چنين نيست، اين سخنى است كه او به زبان مىگويد (و اگر باز گردد برنامهاش همچون سابق است) 👈 و پشت سر آنها برزخى است تا روزى كه برانگيخته مىشوند. "👉 " ...مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُون " ( سوره مومنون آیه 99 _ 100 )
❕یا در مورد حیات شهداء در عالم برزخ می فرماید :
" (اى پيامبر) هرگز گمان مبر آنها كه در راه خدا كشته شدهاند مردگانند، بلكه آنها زندهاند و نزد پروردگارشان روزى داده مىشوند - آنها بخاطر نعمتهاى فراوانى كه خداوند از فضل خود به آنها بخشيده است خوشحالند و بخاطر كسانى كه (مجاهدانى كه) بعد از آنها به آنان ملحق نشدند (نيز) خوشوقتند (زيرا مقامات برجسته آنها را در آن جهان مىبينند و مىدانند) كه نه ترسى بر آنها است و نه غمى خواهند داشت - و (نيز) از نعمت خدا و فضل او (نسبت به خودشان خوشحال و مسرور مىشوند و (مىبينند كه) خداوند پاداش مؤمنان را ضايع نمىكند (نه پاداش شهيدان و نه پاداش مجاهدانى كه شهيد نشدند). " ( سوره آل عمران آیه 169 _ 170 _ 171 )
❕یا در مورد آل فرعون و آل نوح تصریح می کند که بلافاصله پس از مرگ وارد آتش شدند که با توجه به عدم برپایی قیامت روشن می شود که منظور از آتش , آتش برزخ است .
" عذاب آنها آتش است كه هر صبح و شام بر آن عرضه مىشوند و روزى كه قيامت برپا مىشود دستور مىدهد آلفرعون را در سختترين عذابها وارد كنيد " ( مومن 46 _ 47 )
روشن است كه اين آتشى كه در آيه به آن اشاره شده كه آلفرعون صبح و شام بر آن عرضه مىشوند , آتش برزخى است، چرا كه در پايان آيه مجازات آنها در قيامت به طور جداگانه آمده است .
و فرمود :
" (آرى سرانجام) همگى به خاطر گناهانشان غرق شدند و در آتش دوزخ وارد شدند و جز خدا ياورانى براى خود نيافتند! " ( نوح 25 )
❕یا در مورد مومن سوره یس تصریح می کند که بلافاصله پس از مرگ وارد بهشت شد که چون هنوز قیامت بر پا نشده است , روشن می شود که مقصود بهشت برزخی است :
"(سرانجام او را شهيد كردند و) به او گفته شد وارد بهشت شو گفت: اى كاش قوم من مىدانستند- كه پروردگارم مرا آمرزيده و از گرامى داشتگان قرار داده است. " ( سوره یس آیات 26 _ 27 )
در دو نمایه ذیل بیشتر در مورد حیات برزخی و ارتباط مردگان با اهالی دنیا با استناد به روایات شیعه و سنی بحث کرده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/765
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1824
❓حال پرسش اینجاست که اگر انسان پس از مرگ دارای حیات و زندگی و درک و شعور است , چگونه در مورد اصحاب کهف یا عزیر نبی می خوانیم که آنها از حیات برزخی چندین ساله خود خبر نداشتند و گمان می کردند که تنها زمان اندکی بر آنان گذشته نه سالهای طولانی ?
❕در مورد اصحاب کهف گفتنی است که آنان نمرده بودند , بلکه به خواب عمیقی فرو رفته بودند و پس از بیدار شدن گمان می کردند که خوابشان زمان کمی بوده است , بنابراین جریان اصحاب کهف ارتباطی با مرگ و حیات عالم برزخ ندارد : " همين گونه ما آنها را (از خواب) برانگيختيم تا از يكديگر سؤال كنند، يكى از آنها گفت چه مدت خوابيديد؟ آنها گفتند يك روز يا بخشى از يك روز " " وَ كَذلِكَ بَعَثْناهُمْ لِيَتَساءَلُوا بَيْنَهُمْ قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْم " ( سوره کهف آیه 19 )
▫️خداوند با صراحت بیان می کند که اصحاب کهف در خواب بودند : " ما (پرده خواب را) بر گوششان زديم و سالها در خواب فرو رفتند. " " فَضَرَبْنا عَلَى آذانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدا " ( کهف 11 ) _ " (اگر به آنها نگاه مىكردى) مىپنداشتى بيدارند، در حالى كه در خواب فرو رفته بودند " " وَ تَحْسَبُهُمْ أَيْقاظاً وَ هُمْ رُقُود " ( کهف 18 )
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕در مورد عزیر نبی نیز می خوانیم :
"(در اين هنگام،) خدا او را يكصد سال ميراند، سپس زنده كرد، و به او گفت:" چه قدر درنگ كردى؟" گفت:" يك روز، يا بخشى از يك روز." فرمود:" نه، بلكه يكصد سال درنگ كردى " " فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ قالَ كَمْ لَبِثْتَ قالَ لَبِثْتُ يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قالَ بَلْ لَبِثْتَ مِائَةَ عامٍ " ( بقره 259 )
❕بر اساس آیه فوق , عزیر نبی 100 سال بود که خداوند او را میرانده بود اما این مدت را یک روز یا نصف روز قلمداد کرد .
👌برای فهم تعبیر فوق باید توجه داشت که بر اساس برخی استدلالها , خداوند تصریح می کند که حتی در عالم برزخ , برزخیان با این که سالهای سال را در برزخ گذرانده اند , اما این زمان طولانی را کم می شمارند .
خداوند می فرماید :
" همان روز كه شما را (از قبرهايتان) فرا مىخواند، شما هم اجابت مىكنيد در حالى كه حمد او مىگوئيد و تصور مىكنيد تنها مدت كوتاهى درنگ كرديد. " " يَوْمَ يَدْعُوكُمْ فَتَسْتَجِيبُونَ بِحَمْدِهِ وَ تَظُنُّونَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِيلا " ( اسراء 52 )
❕مرحوم طبرسی می نویسد :
" برخى از مفسران قرآن كريم، معتقدند كه: اين آيه، خطاب به مؤمنين است، زيرا آنها هستند كه خدا را با ستايش، اجابت و در برابر احسانش، او را حمد مىكنند و مدت توقف خود را در عالم برزخ كوتاه مىشمارند، زيرا در قبرهاى خود با خوشى گذرانيده و عذابى نديدهاند. بديهى است كه روزهاى شادى و نشاط، كوتاه هستند. ""
"من المفسرين من يذهب إلى أن هذه الآية خطاب للمؤمنين لأنهم الذين يستجيبون الله بحمده و يحمدونه على إحسانه إليهم و يستقلون مدة لبثهم في البرزخ لكونهم في قبورهم منعمين غير معذبين و أيام السرور و الرخاء قصار. "
📚مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 649
❕همینطور گناهکاران هم مدت زمان حضور در برزخ را کم می شمارند , زیرا می دانند که پس از برزخ عذاب سختتری در آخرت در انتظارشان است , چنانچه که برخی می نویسند :
" هنگامى كه وعده مجازات دردناكى داده شود انسان ميل دارد چرخ زمان متوقف گردد، و گاه روزها و ماهها به قدرى در نظرش به سرعت مىگذرد كه گويى لحظهها و دقايقى بيشتر نبوده است، و چنين است سرنوشت مجرمان در قيامت! درست است كه در عالم برزخ نيز از عذاب الهى بىنصيب نيستند اما عذاب برزخى كجا، و عذاب عالم قيامت كجا؟! "
📚پيام قرآن، ج5، ص: 362
❕در این رابطه خداوند فرمود :
" و روزى كه قيامت بر پا شود گنهكاران سوگند ياد مىكنند كه جز ساعتى درنگ نكردند! اينچنين آنها از درك حقيقت محروم مىشدند! - كسانى كه علم و ايمان به آنها داده شده مىگويند: شما به فرمان خدا تا روز قيامت درنگ كرديد، و اكنون روز رستاخيز است ولى شما نمىدانستيد " " وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يُقْسِمُ الْمُجْرِمُونَ ما لَبِثُوا غَيْرَ ساعَةٍ كَذلِكَ كانُوا يُؤْفَكُونَ وَ قالَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَ الْإِيمانَ لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتابِ اللَّهِ إِلى يَوْمِ الْبَعْثِ فَهذا يَوْمُ الْبَعْثِ وَ لكِنَّكُمْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُون " ( روم 55 _ 56 )
❕سیوطی عالم بزرگ اهلسنت نقل می کند که منظور از آیه فوق برزخ است که گناهکاران مدت حضور خود در برزخ را کم می شمارند :
" أخرج ابن أبى حاتم عن الربيع بن أنس رضى الله عنه في قوله لَقَدْ لَبِثْتُمْ فِي كِتابِ الله إِلى يَوْمِ الْبَعْثِ قال لبثوا في علم الله في البرزخ إلى يوم القيامة لا يعلم متى علم وقت الساعة الا الله "
📚الدر المنثور في تفسير المأثور، ج5، ص: 158
❕بنابر آنچه گفتیم نتیجه می گیریم که :
👈اگر عزیر نبی مدت حضور خود در برزخ را کم شمرد از این جهت است که در برزخ بهشتی غرق خوشی و شادی بوده است و روزهای لذت بخش و شاد نیز در نظر انسان خیلی زود می گذرد و کوتاه است . 👉
▫️ادامه 👇