#دهه_فجر_سوره_فجر
🤔#پرسش
❔#استاد_عبدالفتاح_خدمتی:
جناب خمینی #دهه_ی_فجر را دزدیده است.
او 12 تا 22 #بهمن را #دهه_ی_فجر نامیده در حالیکه #دهه_ی_فجر واقعی 10 روز اول ماه ذوالحجه است که خداوند در سوره ی
فجر به آن قسم یاد نموده است: وَالْفَجْرِ ﴿1﴾ وَلَيَالٍ عَشْرٍ ﴿2) ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه مورد نقد قرار گرفته است مربوط می شود به این آیات شریفه که می فرماید ؛
« وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ (4)
هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (5) 1- به سپيده دم سوگند.2- و به شبهاى دهگانه.3- و به زوج و فرد.4- و به شب هنگامى كه (به سوى روشنايى روز) حركت مى كند سوگند (كه پروردگارت در كمين ظالمان است).5- آيا در آنچه گفته شد سوگند مهمى براى صاحبان خرد نيست؟ » ( آیات ابتدایی سوره فجر )
❕فجر در اصل به معنى شكافتن وسيع است، و از آنجا كه نور صبح تاريكى شب را مى شكافد از آن تعبير به" فجر" شده است، و مىدانيم فجر بر دو گونه است" كاذب" و" صادق".
🔸فجر كاذب همان سپيدى #طولانى است كه در آسمان ظاهر مى شود و آن را تشبيه به دم روباه مى كنند كه نقطه باريك آن در طرف افق است و قاعده مخروط آن در وسط آسمان.
🔸فجر صادق از همان ابتدا در افق گسترش پيدا مى كند، صفا و نورانيت و شفافيت خاصى دارد، مانند يك نهر آب زلال افق مشرق را فرا مى گيرد، و بعد در تمام آسمان گسترده مىشود.
❕فجر صادق اعلام پايان شب، و آغاز روز است، در اين موقع روزه داران بايد امساك كنند، و وقت نماز صبح وارد مى شود.
👌بعضى فجر را در اين آيه به معنى مطلق آن يعنى سپيده صبح تفسير كرده اند كه مسلما يكى از نشانه هاى عظمت خداوند است، نقطه عطفى است در زندگى انسانها و تمام موجودات زمينى، و آغاز #حاكميت نور و پايان گرفتن ظلمت است، آغاز جنبش و حركت موجودات زنده، و پايان يافتن خواب و سكوت است، و به خاطر اين حيات خداوند به آن سوگند ياد كرده.
🔸ولى بعضى آن را به معنى" فجر آغاز محرم" كه آغاز سال جديد است تفسير كرده اند. و بعضى به" فجر روز عيد قربان" كه مراسم مهم حج در آن انجام مى گيرد، و متصل به شبهاى دهگانه است. و بالآخره بعضى به صبحگاهان ماه مبارك رمضان و يا" فجر صبح جمعه".
❕ولى آيه مفهوم وسيعى دارد كه همه اينها را شامل مى شود، هر چند بعضى از مصداقهاى آن از بعضى ديگر روشنتر و پراهميت تر است.
🔸بعضى معنى آيه را از اين هم گسترده تر دانسته اند، و گفته اند منظور از فجر هر روشنايى است كه در دل #تاريكى مى درخشد.
❕بنا بر اين درخشيدن اسلام و نور پاك محمدى در تاريكى عصر جاهليت يكى از مصاديق فجر است، و همچنين درخشيدن سپيده صبح قيام مهدى به هنگام فرو رفتن جهان در تاريكى و ظلمت ظلم و ستم، مصداق ديگرى از آن محسوب مىشود (همانگونه كه در بعضى از روايات به آن اشاره شده است)
📚تفسیر البرهان ج 4 ص 457
👌 و قيام عاشوراى حسينى در آن دشت خونين كربلا، و شكافتن پرده هاى تاريك ظلم بنى اميه، و نشان دادن چهره #واقعى آن ديوصفتان مصداق ديگر بود.
❕و همچنين تمام انقلاب هاى راستينى كه بر ضد كفر و جهل و ظلم و ستم در تاريخ گذشته و امروز انجام مى گيرد ، ( مانند انقلاب اسلامی ایران ، دقت کنید )
🔸ولى البته اين يك توسعه در مفهوم آيه است در حالى كه ظاهر آيه همان فجر به معنى طلوع سپيده صبح است.
🔹اما" ليال عشر" (شبهاى دهگانه) مشهور همان شبهاى دهگانه ذى الحجه است كه شاهد بزرگترين و تكان دهنده ترين اجتماعات عبادى سياسى مسلمين جهان است.
اين معنى در حديثى از" جابر بن عبد اللَّه انصارى" از پيغمبر اكرم نقل شده است.
📚تفسیر ابوالفتوح رازی ج 12 ص 74
👌بعضى نيز آن را به ده شب آخر ماه مبارك رمضان كه شبهاى قدر در آن است تفسير كرده اند.و بعضى آن را به شبهاى آغاز ماه محرم. جمع ميان اين تفسيرهاى سه گانه نيز كاملا ممكن است.
❕در بعضى از رواياتى كه اشاره به بطون قرآن مى كند فجر به وجود حضرت مهدى و ليال عشر به ده امام قبل از او، و" شفع" كه در آيه بعد مى آيد به حضرت" على" و" فاطمه زهرا" تفسير شده است.
📚تفسیر نمونه ج 26 ص 443
❕چنان که گذشت ، #فجر می تواند اشاره به انقلاب های راستینی باشد چون انقلاب اسلامی ایران که بر ضد جهل و ظلم و ستم صورت گرفت ، و از آنجایی که قدم های پایانی این انقلاب ظرف #ده روز برداشته شد ، هیچ مانعی ندارد که این ایام را دهه فجر و نور و روشنایی نامید . روشن است که در این نامگذاری از تعبیر « و الفجر » استفاده شده است ، نه « لیال عشر » که طبق نظر مشهور ، اشاره به شب های ده گانه ذی الحجه یا شب های ده گانه محرم است .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#شفاء_در_بال_مگس
🤔#پرسش
❔آیا این روایت از پیامبر می باشد ودرست است ؛ هنگامی که مگسی در نوشیدنی یکی از شما افتاد ان را در اب فرو برید سپس از ان نوشیدنی استفاده کنید زیرا در یکی از بالهای مگس درد ودر یکی #درمان است .در جای دیگرم داریم که مگس الوده هست و باید دوری کرد از این حشره کثیف یه جوری متضاد همنن ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌علمای اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کنند که فرمود ؛
«در يكى از دو بال مگس سمّ است و در ديگرى شفا. و تحقيقاً مگس بالى را كه در آن سمّ مى باشد مقدّم مى دارد و آن بالى را كه در آن شفا مى باشد مؤخّر مى دارد!
❕ «تحقيقاً در زير بال راست مگس شفاء وجود دارد، و در زير بال چپ مگس سمّ. بنابراين اگر مگسى در ظرفى، يا در آشاميدنى، يا در آبگوشت و خورش بيفتد آن را در آن غوطه دهيد. به جهت آنكه مگس بالى را كه در آن شفا مى باشد از آن ظرف بالا نگه مى دارد و بالى را كه در آن سمّ مى باشد در آن مى افكند!»
📚صحیح بخاری ج 9 ص 152 _ سنن ابن ماجه ج 5 ص 158 _ سنن نسائی ج 3 ص 88 _ مسند احمد ج 15 ص 449 _
👌این حديث به طورى در انتقاد اهل #بحث قرار گرفت كه حديثى همانند آن قرار نگرفت و اين به سبب آن بود كه مگس فى نفسه كثيف است و نفوس بشر از ديدنش تنفّر مى نمايد. پس چگونه پيغمبر امر مى كند به غوطه ور ساختن او در ظرفى كه در آن طعام يا شراب است، و پس از آن محتويات و آنچه را در ظرف مى باشد بخورند و به يكديگر بدهند؟
📚امام شناسی ، ج 18 ص 379
🔸نقل فوق در برخی روایات شیعه چون طب الائمه ، عوالی اللئالی ، مکارم الاخلاق و ...نیز #نقل شده است اما عموما سند آن ضعیف است و قابل اعتنا نمی باشد .
❕از سوی دیگر غوطه ور کردن مگس در غذا یا آب با تمام آلودگی و کثیفی که دارد ، مصداق بارز خوردن چیز مشمئز کننده و خبیث است ، در حالی که خداوند می فرماید ؛
« پیامبر پاکیزه ها را برای آنان حلال می شمرد و ناپاکها و خبائث را تحریم می کند»
🔷اعراف157
👌درباره خبائث گفته شده است که مراد هر آنچه است که انسان در ذات و طبع سالم خود از آن متنفر باشد .
📚زبده البیان ، محقق اردبیلی ، ص631 _ مسالک الافهام ج1 ص146
🔶مرحوم نراقی می نویسد:
« اصل در خبائث حرمت است به چند دلیل؛
🔷1- اجماع
🔷2- خداوند می فرماید خبائث حرام است
🔷3- و می فرماید طیبات حلال می باشد که مقابل خبائث است .
📚مستند الشیعه ج15 ص10
❕اما اخیرا نقل قولی از دانشمندان غیر مسلمان در برخی از خبرگزاری ها شده است به این بیان ؛
« مگسی که بیشتر بیماریها را حمل می کند، بیشترین پادزهر را که منجر به شفای بیماریها می شود، نیز حمل می کند؛ به گونه ای که تنها ناقل امراضی که حمل می کند، نیست. وجود این مسئله امری منطقی است، زیرا مگس باکتریهای مضر زیادی در جسمش حمل می کند تا بتواند به زندگی ادامه دهد؛ بنابراین باید ضد این باکتریها را نیز حمل کند و این مواد را که خداوند افزایش داده برای این است که از برخورد ویروسها و بیماریها با او جلوگیری کند. محققان می گویند: مگس انواع زیادی از باکتری، ویروسها و میکروبهای بیماری زا را حمل می کند، اما همزمان در سطح جسمش مواد ضد این میکروبها را نیز حمل می کند. بهترین شیوه برای آزادسازی پادزهر از مگس فروبردن آن در مایعات است. این کشف جدیدی است که محققان را متحیر کرده و هرگز توقع نداشتند که بیماری و دارو را در یک مخلوق و آن هم در مگس بیابند و سؤال این است: آیا این همان چیزی نیست که حضرت محمد قرنها پیش بیان کرده بود؟
❕محققان به صورت ناگهانی دریافتند که بهترین شیوه برای آزاد سازی این مواد یا همان پادزهرها فروبردن مگس در مایع است. زیرا پادزهرها بر سطح خارجی جسم مگس و بالهایش وجود دارد. »
🌐http://yon.ir/5adqb
💠این که مطلب فوق چقدر واقعیت دارد و این که آیا این نقل مانند اخبار خلافی که برخی از خبرگزاری ها بدون تحقیق لازم منتشر می کنند است یا خیر ، محل بحث و نظر است ، اما به هر حال به فرض هم که صحیح باشد ، عاقلانه نیست که غذای آلوده شده به کثیفی مگس را به امید استفاده از پاد زهر آن بخوریم و اساسا لزومی ندارد که برای استفاده از پاد زهر مگس ، غذای آلوده شده به کثیفی مگس را که جزء خبائث است و مورد نهی قرآن قرار گرفته است را مستقیما بخوریم ، بلکه می توان از راه دیگری پادزهر مذکور را گرفت تا هم در درمان بیماری ها از آن استفاده کنیم و هم گرفتار خوردن خبائث که حرام است نشویم .
👌به هر حال روایت منسوب به پیامبر گرامی محل بحث و نظر است و با توجه به سند ضعیفی که دارد و مخالف با قرآن هم می باشد ، قابل اعتماد نیست .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#توهین_معاند_به_فاطمه_علی_علیهما_السلام
🤔#پرسش
✍علی بن ابی طالب از روی فرط گرسنگی و به علت نداشتن پولی برای خرید خوراکی به لباس زیر فاطمه روی آورده و شورت او را به یک یهودی گرو میگذارد تا مقداری جو دریافت کند :
٣٦ ـ قب ، يج : روي أن عليا استقرض من يهودي شعيرا فاسترهنه شيئا 👈فدفع إليه ملاءة فاطمة رهنا👉 وكانت من الصوف ....
بيان : الملاءة بالضم والمد الازار والريطة [١].
✍ترجمه : امام علی بن ابی طالب از فرط گرسنگى و نداشتن چيزى براى خوردن در خانه به سوى شخص يهودى رفته و از وى طلب جو مي كند. آن شخص یهودی برای ضمانت از وى چيزى بعنوان گرو ميخواهد و امام علی نيز شورت (همانطور كه مجلسى در توضيح كلمه ملاءه اورده) حضرت فاطمه را كه از جنس ابریشم بود را ب عنوان گرو به شخص يهودى مي دهد. در ادامه روايت نیز امده كه آن شخص یهودی، لباس شورت فاطمه را به خانه اش ميبرد و در اتاقی نگه ميدارد و شب هنگام همسر وى وارد اتاقی که لباس زیر فاطمه آنجا بود، ميشود و مشاهد ميكند که نوری از آن اتاق بلند شده که تمام آن اتاق را روشن کرده است. وى برگشت و پیش شوهرش رفت و به او گفت : من از آن اتاق نور بسیار بزرگی را دیدم. مرد یهودی با تعجب و به علت فراموش کردن موضوع لباسى که آورده و در آن اتاق گذاشته، شتابان بلند شد و به داخل اتاق رفت و مشاهده کرد که شعله های نور از آنجا متساطع شده كه به ماه درخشان شبيه است.
مرد يهودى ازين ماجرا خیلی تعجب کرد و به نور خیره شد و متوجه لباس زیر فاطمه شد. پس یهودی و همسرش از خانه خارج شدند و هر کدام پیش خویشاوندان خود رفتند سپس با هشتاد نفر یهودی امدند و زمانی که انان متوجه این ماجرا شدند همه مسلمان شدند.
⬅️در آخر مجلسی توضیح می دهد که ملاءه لباس زیری است که با انان رانها پوشیده میشود.
📙الخرائج والجرائح نویسنده : الراوندي، قطب الدين جلد : 2 صفحه : 537
📘الثّاقب في المناقب نویسنده : ابن حمزة الطوسي جلد : 1 صفحه : 301
📗بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 43 صفحه : 30
💠#پاسخ💠
👌براستی چقدر کسانی که مطلب فوق را مطرح می کنند بی شرف و بی آبرو هستند که #سعی می کنند با تحریف و جعل و دروغگویی و توهین ، چنین مطالبی را مطرح کنند و ما ناچارا علی رغم میل باطنی و جهت روشن شدن اذهان به #پاسخ می پردازیم ؛
1⃣اولا باید توجه کرد که در روایت سخنی از گرسنگی شدید و مانند آن نیامده است . ترجمه #صحیح روایت چنین است ؛
« على عليه السّلام مقدارى جو از يك يهودى قرض كرد، يهودى مزبور گفت:
بايد در ازاى آن چيزى را به عنوان رهن در نزد من بگذارى. و على عليه السّلام چادر حضرت فاطمه عليها السّلام را كه پشم بود به او داد. آن شخص چادر را گرفته و به خانه برده، در اطاقى گذاشت. به هنگام شب زن آن شخص براى انجام كارى داخل اطاق مذكور گرديد و نورى را ديد كه اطاق را روشن كرده، فورا از اطاق خارج شد و آنچه را ديده بود به شوهرش اطلاع داد، مرد يهودى كه فراموش كرده بود چادر فاطمه عليها السّلام در آن اطاق است تعجّب نمود و به سرعت برخاسته داخل آن اطاق گرديد و بلافاصله دريافت كه آن نور از چادرى ساطع مىشود كه على عليه السّلام آن را گرو گذاشته است. پس آن مرد يهودى و همسرش از خانه خارج شده و هر يك به سوى اقوام خويش شتافته و آنها را از معجزه اى كه ديده بودند آگاه نمودند، و در اثر اين واقعه هشتاد نفر از آنها به اسلام متمايل گرديده و ايمان آوردند.»
2⃣این روایت سند ندارد و در کتبی که نقل شده است بدون سند و با تعبیر « روی » ( روایت شده است ) نقل شده است . بنابراین سندا #ضعیف است .
3⃣آنچه در متن روایت آمده است ، واژه « #الملاءه » است و کتب لغت کلمه فوق را به چادر و پوشش سرتاسری ترجمه کرده اند ، نه لباس زیر و مانند آن که ساخته ذهن #بیمار شبهه افکن است .
🔸در کتاب المعجم الوسیط آمده است ؛
« ملاءه به معنای چادر و روپوش یا چادر شب است »
📚ترجمه معجم الوسیط ج 2 ص 1887
❕در کتاب لسان العرب آمده است ؛
« المُلاءَة، بالضم و المدّ، الرَّيْطة، و هي المِلْحفة » « ملاءه به معنای ملافه و چادر است »
📚لسان العرب ج 1 ص 160
4⃣دروغ دیگر آن بود که گفت علامه مجلسی واژه مذکور را به لباس زیر ترجمه کرده است ، در حالی که علامه مجلسی می گوید ؛
« الملاءه بالضم و المد ، الازار و الریطه » « ملاءه به معنای لباس بلند و پارچه و ملافه ( و #چادر ) است »
📚بحار الانوار ج 43 ص 30
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman