eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔پرسش ❔پيامبر_اسلام ادعا ميكرد كه با الله در ارتباط است اما وقتى از وى سئوالاتى ميپرسيدند كه پاسخش را نميدانست، يا مردم را به آتش جهنم حواله ميداد يا مانند آيه ٨٥ از سوره اسراء ميگويد پاسخ اين سئوال را الله ميداند ولى شما علم و دانشتان در حدى نيست كه آنرا برايتان توضيح دهم! سئوال از : چطور الله از كشفيات علمى ١٤٠٠ بعد خبر داشته است ولى پاسخ سئوال به اين سادگى را بلد نبوده است؟ عاقلانه تر نبود كه توضيح ميداد و قضاوت را بر عهده مخاطبينش ميگذاشت؟ خدايى كه اينقدر ضعف منطق و استدلال دارد لياقت پرستيدن را ندارد ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌معاند باز هم با تحریف آیه در صدد شبهه پراکنی است . خداوند می فرماید ؛ « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً » « از تو در باره « روح » سؤال مى ‏كنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است، و جز اندكى از دانش به شما داده نشده است » اسراء 85 👌بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی در برابر سوال مذکور آنان را بی جواب نمی گذارد و به آنان با این جمله پر معنا پاسخ می دهد که « روح از عالم امر و ملکوت و قدرت خداوند است » . یعنی حال روح بشر، امرى پيچيده، و نفخه ‏اى الهى و داراى بعد آسمانى است . 📚تفسیر نور ج 5 ص 113 👌خداوند در تعقيب آيات گذشته به پاسخ بعضى از سؤالات مهم مشركان يا اهل كتاب پرداخته است .كلمه ‏ى «روح»، 21 مرتبه در قرآن آمده و در موارد زير بكار رفته است ؛ 🔸الف: روحى كه در كالبد انسان دميده شده است. «نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ» ( سجده 9) 🔸ب: وحى. «يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» ( غافر 15) 🔸ج: قرآن. «كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» ( شوری 52) 🔸د: روح القدس. «أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» (بقره 87 ) 🔸ه: بزرگ فرشتگان. «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» ( قدر 4) 📚همان منبع ❕اكنون سخن در اين است كه منظور از روح در آيه مورد بحث چيست؟ 👌اين كدام روح است كه جمعى كنجكاو از آن سؤال كردند و پيامبر در پاسخ آنها فرمود ؛ «روح از امر پروردگار من است و شما جز دانش كمى نداريد » ❕از مجموع قرائن موجود در آيه و خارج آن چنين استفاده مى‏ شود كه پرسش كنندگان از حقيقت روح آدمى سؤال كردند، همين روح عظيمى كه ما را از حيوانات جدا مى‏ سازد و برترين شرف ما است، و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه مى ‏گيرد و به كمكش زمين و آسمان را جولانگاه خود قرار مى ‏دهيم، اسرار علوم را مى ‏شكافيم و به اعماق موجودات راه مى‏ يابيم، مى‏ خواستند بدانند حقيقت اين اعجوبه عالم آفرينش چيست؟ 👌و از آنجا كه روح، ساختمانى مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكى و شيميايى آنست، پيامبر مامور مى‏ شود در يك جمله كوتاه و پر معنى بگويد «روح، از عالم امر است يعنى خلقتى اسرار آميز دارد » ❕و اضافه مى‏ كند، بهره شما از علم و دانش بسيار كم و ناچيز است، بنا بر اين چه جاى شگفتى كه رازهاى روح را نشناسيد، هر چند از همه چيز به شما نزديكتر است؟ 🔸در تفسير عياشى از امام باقر و امام صادق علیهما السلام چنين نقل شده كه در تفسير آيه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ فرمود ؛ « روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مى‏ دهد » 📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 316 👌در حديث ديگرى از يكى از آن دو امام بزرگوار نقل شده كه فرمود ؛ «هى من الملكوت من القدرة » «روح از عالم ملكوت و از قدرت خداوند است » 📚همان منبع ص 317 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در روايات متعددى كه در كتب شيعه و اهل تسنن آمده است مى ‏خوانيم كه مشركان قريش اين سؤال را از دانشمندان اهل كتاب گرفتند و مى‏ خواستند پيامبر ص را با آن بيازمايند، به آنها گفته شده بود كه اگر محمد ص اطلاعات فراوانى در باره روح در اختيار شما بگذارد دليل بر عدم صداقت او است، لذا جمله كوتاه و پرمعنى پيامبر براى آنها اعجاب‏ انگيز بود. 📚بحار الانوار ج 58 ص 1 _ تفسیر نمونه ج 12 ص 250 👌از آنچه گذشت روشن می شود که بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی مشرکین را بی پاسخ نگذاشت و در مقام پاسخ عرضه داشت که روح از عالم امر و ملکوت وقدرت خداوند است که چون این عالم برای بشر مکشوف نیست ، اطلاع تفصیلی نسبت به حقیقت روح ممکن نیست ، چنان که شما از بسیاری از حقائق دیگر عالم بی اطلاع هستید ، بنابراین به همان اطلاعات اجمالی در مورد حقیقت روح که در قرآن و در سنت ( که مبین قرآن است ) آمده ، بسنده کنید . ❕ ابوبصیر می گوید از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام درباره آيه «و از تو درباره روح مى‏ پرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است» سؤال كردم، فرمود ؛ « همان كه در جنبدگان و مردمان است ، عرض كردم: آن چيست؟ فرمود: آن، از [عالَم‏] ملكوت است از [عالَم‏] قدرت » 📚بحار الانوار ج 61 ص 42 ❕یا در نقل دیگر امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « ارواح با بدن آميخته نمى‏ شوند و آن را رها هم نمى‏ كنند، بلكه [همچون‏] پرده هاى نازكى براى بدن هستند كه آن را در ميان گرفته باشند.» 📚میزان الحکمه ج 4 ص 538 👌و فرمود ؛ «روح جسم لطيفى است كه کالبد ستبرى بر آن پوشانده شده است.» 📚همان منبع _ بحار الانوار ج 61 ص 34 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🔸پوستر « نیم سوگواری » و « نیم جشن و سرور » به مناسبت عناوین تازه و بدون هیچ گونه توجیه شرعی و عقلی ، چون « جشن به امامت رسیدن امام زمان علیه السلام » . ❕توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2203
🌸فرا رسیدن نهم ربیع الاول ( فرحه الزهراء و عید الغدیر الثانی ) را تبریک می گوییم ؛ 💐پرسش و پاسخ های مرتبط با نهم ربیع الاول ؛ 1⃣آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود شرعی دارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856 2⃣بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857 3⃣ من از هرجا که تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که حدیث رفع جعلیه چون راویانش مجهول و ضعیف هستن و دو اینکه اگه هم درست باشه با عقل شیعه جور در میاد که سه روز هرکاری که دوس دارن بکنن و هم واسشون نوشته نمیشه این مجالسی هم که میگیرن و میرقصن و فحش میدن از همین روایته ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1860 4⃣شنیدم که فردی به نام که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1861 5⃣کسانی که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنند آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌رهبر معظم انقلاب زید عزه ؛ « آن کسی که امروز کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مامور CIAو ... دلیلی پیدا کند، نواری پُر کند و ببرد اینجا و آنجا و نشان بدهد و بگوید آن که میخواهید انقلابش را قبول کنید، این است! میدانید چه فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد؟ ❕ فاطمه‌ی زهرا راضی نیست! 🔸پ.ن. 👌باید از هر کاری که خلاف تقیه خوفی و مداراتی در روز نهم ربیع است ، پرهیز شود و مجالس نهم ربیع ، دربیان فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و شادی با شادی آنان خلاصه شود ، تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « افشاگری از محل دفن فاطمه سلام الله علیها » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2204
👌پاسخ سوال کاربر در مورد ادله عدم تحریف قرآن را درذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2205
👌پاسخ دو سوال کاربر ؛ 1⃣بستن بخت دختران برای ازدواج ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2206 2⃣آیا انسان سرنوشتی از پیش تعیین شده دارد که از او سلب اختیار کند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2207 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2208
🤔 ❔آیا سوال قبر و فشار قبر واقعیت دارد ❗️آیا مرده در همین قبر مادی خود مورد سوال و مواخذه توسط دو ملک قرار می گیرد ❕اگر پاسخ مثبت است آیا بهتر نیست بالفور قبر را بشکافیم و مرده را از دست آنان نجات دهیم ❕❕ 💠💠 ❕از آیات و روایات بدست می آید که میان دنیا و آخرت عالمی وجود دارد که برزخ نام دارد و هنگامی که روح از بدن جدا می شود .در عالم برزخ در قالبی ، شبیه جسم دنیوی قرار می گیرد . 👌خداوند می فرماید؛ « مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏ » ، «پشت سر آنها برزخی است تا روزی که بر انگیخته میشوند» 🔷مومنون100 ❕در روايتى از امام صادق عليه السلام مى ‏خوانيم كه فرمود ؛ اتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فى الْبَرْزَخِ «من از برزخ درباره شما مى ‏ترسم». رواى سؤال كرد: ما الْبَرْزَخُ: «برزخ چيست؟» فرمود: «أَلْقَبْرُ مُنْذُ حِينَ مَوْتِه إلى‏ يَوْمِ القِيامَة»: «برزخ همان قبر است از آن زمانى كه انسان مى‏ميرد تا روز قيامت». 📚الکافی ج 3 ص 242 ❕و در حديث ديگرى از امام على بن الحسين عليه السلام آمده است ؛ «برزخ قبر است که باغى از باغ‏هاى بهشت، يا حفره‏ اى از حفره ‏هاى دوزخ است». 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 36 👌ماده قبر در لغت به معنای پنهان شدن در چیزی و آرام یافتن در آن می باشد ‌. 📚معجم مفاییس اللغه ج 6 ص 97 🔸روح در عالم برزخ ، به بدنی شبیه بدنی دنیوی خودش تعلق می گیرد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه خداوند قبض روح مؤمن مى‏ كند او را در قالبى همچون قالبش در دنيا قرار مى ‏دهد». 📚الکافی ج 3 ص 244 👌به خاطر همین به « برزخ » ، « قبر » گفته می شود زیرا روح با بدنی مثالی در برزخ استقرار یافته و آرام می گیرد . ❕بنابراین سوال قبر ، یعنی سوال در عالم برزخ و فشار قبر یعنی فشار و سختی در عالم برزخ که بر روح و بدن مثالی وارد می شود ، و بدن مادی مدفون در قبر مورد سوال و فشار قرار نمی گیرد . 🔸 بعضى معتقدند روح به طور موقّت، به جسم باز مى‏ گردد (البته نه به طور كامل بلكه به مقدارى كه قادر به پاسخ سؤال باشد) و از سوى فرشتگان خدا، مورد سؤال قرار مى‏ گيرد و پاسخ مى ‏گويد. 📚پیام قرآن ج 5 ص 373 ❕ولى مرحوم «علّامه مجلسى» در تحقيقى كه پيرامون احاديث اين باب دارد، در يكى از سخنانش چنين مى‏ گويد: «المراد بالقبر في أكثر الأخبار ما يكون الرّوح فيه في عالم البرزخ، مراد به قبر در اكثر اخبار، چيزى است كه روح در آن در عالم برزخ قرار دارد (يعنى قالب مثالى نه اين جسم مادّى عنصرى)» 📚بحار الانوار ج 6 ص 271 ❕ از اينجا پاسخ شبهه ه‏اى كه بعضى مطرح مى ‏كنند كه، ما اگر دهان مردگان را علامت‏گذارى كنيم و بعد از گذشتن يكى دو روز، قبر را بشكافيم، هيچ‏ اثرى كه نشان دهد آنها سخن گفته‏ اند، مشاهده نمى ‏شود ، یا چگونه است که قبر را بشکافیم و نکیر و منکر را فراری دهیم و ... روشن مى‏ گردد، زيرا سؤال و جواب از اين بدن و با اين دهان مادّى نيست، تا دنبال چنين اثرى باشيم. 👌از جمله امورى كه بر صحّت این كلام گواهى مى‏ دهد آيه شريفه «رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ»؛ پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى» ( غافر 11) مى ‏باشد، اين سخن را گنهكاران در قيامت در پيشگاه خدا مى‏گويند و نشان مى‏ دهد كه «احيا» دو مرتبه بيشتر صورت نگرفته: طبق برخی از تفاسیر این احیاء يكى در ابتدای دنيا و ديگرى در قيامت است . اگر اين بدن جسمانى در قبر پاسخگو باشد، بايد حيات موقّتى نيز در قبر پيدا كند و در نتيجه، انسان صاحب سه حيات و سه مرگ خواهد شد ( حيات در دنيا و حيات در قبر و حيات در قيامت، و مرگ قبل از حيات در دنيا، و مرگ در پايان عمر، و مرگ بعد از حيات در قبر). ❕به اين ترتيب، نبايد ترديد كرد كه سؤال و جواب از روح انسان، در قالب برزخى صورت مى ‏گيرد ،خصوصا آنکه برخی نقل ها می گوید ، نکیر و منکر ، مرده را در قبرش می نشانند و بازخواست می کنند چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ «أقعد في حفرته، او را در قبر مى‏ نشانند.» 📚نهج البلاغه خطبه 83 🔸اشاره به همين معنا است و گرنه بسيارى از قبرها، مخصوصا قبرهاى بدون لحد، گنجايش نشستن انسان را ندارد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در صورتی که میت دفن شود ، سوال و فشار بر او تا زمان دفن تاخیر می افتد و بلافاصله پس از دفن شدن مورد سوال و فشار قرار می گیرد ، لذا پیامبر گرامی همین که سعد معاذ را دفن کردند ، فرمود ؛ « سعد گرفتار فشار قبر شد » 📚علل الشرایع ج 1 ص 310 👌یا امام باقر علیه السلام توصیه کردند که دو چوب تر و تازه همراه میت دفن شود زیرا « تا زمانی که آن دو تر و داشته باشند و حساب از میت بر داشته می شود زیرا عذاب قبر و حساب در یک روز و یک ساعت است و بعد از خشک شدن آن دو چوب دیگر را عذاب نمی کنند» 📚الفقیه ج1 ص145 👌توصیه به تلقین میت ، هنگام دفن هم گواه بر آن است که سوال و جواب و فشار قبر تا زمان دفن میت تاخیر می افتد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چرا اهل میت پس از خاکسپاری ، میت خود را رها می کنند و اقدام به تلقین مجدد او برای رویارویی با منکر و نکیر نمی کنند ، زمانی که میت دفن شد و تنها ماند ، نزدیکترین مردم به او باید بر سر قبر او بنشیند و دهانش را به جایگاه سرش نزدیک کند و او را دهد که وقتی چنین می شود ، نکیر و منکر می گویند برویم که حجتش را به میت تلقین دادند » 📚التهذیب ج1 ص321 👌این دلائل و سایر روایات که از ذکر آن خود داری می شود نشان می دهد که سوال و فشار قبر تا زمان دفن کردن تاخیر می افتد . ❕اما باید توجه داشت که اگر میتی قرار بر دفن نشدنش باشد ، سوال و فشار قبر از او رفع نمی شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هیچ میتی در شرق و غرب عالم و در خشکی و دریای عالم نیست ، مگر آنکه نکیر و منکر در مورد ، خدای او و دین و پیامبر و امامش از او سوال می کنند » 📚بحار الانوار ج 6 ص 215 ❕در روايتى آمده است كه سؤال كردند اگر كسى چندين روز به دار آويخته شده باشد، فشار قبر درباره او چگونه است امام عليه السلام فرمود: «به هوايى كه‏ بر او احاطه دارد دستور داده مى‏ شود كه از هر طرف بر او فشار وارد كند» 📚الکافی ج 5 ص 594 👌بنابراین منظور از سوال و فشار قبر ، سوال و فشار در عالم برزخ است که این سوال و جواب برای کسانی که قرار بر دفن شدنشان است تا زمان دفن تاخیر می افتد و اگر دفن نشدن میتی قطعی باشد ، سوال و فشار برایش حتی بدون دفن شدن صورت می گیرد . ❕و اگر در برخی روایات آمده است که برای سوال و جواب و فشار قبر ، روح به جسدش بازگشت کرده و به آن ملحق می شود ؛ « یعاد روحه فی جسده » ( بحار الانوار ج 6 ص 227) ، « ردت الروح فی جسده » ( الکافی ج 3 ص 234) ، « فیلقی فیه الروح الی حقویه » ( تفسیر عیاشی ج 2 ص 226) ، به قرینه آنچه در بالا آمد ، مقصود ملحق شدن روح به جسد و جسمش در عالم برزخ است ، نه جسدی که در زمین مدفون است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔کانال های ضد دین و وهابیت این روزها خیلی شبهه می کنند که در روایات شیعه آمده است که حضرت علی را دوست دارد آنگاه اشکال می کنند که شما می گویید شیطان که دشمن خداست علی را که دوست خداست، دوست دارد ، یا شیطان خدا نیست و یا علی دوست خدا نیست ❕❕ 💠 💠 👌روایتی است که از سلمان نقل شده است که می گوید ؛ «ابليس ملعون به گروهى گذشت كه به امير المؤمنين عليه السّلام ناسزا مى‏ گفتند، ابليس جلو آنها ايستاد آن گروه گفتند: اين كيست كه جلو ما ايستاده؟ابليس گفت: من ابو مرّه هستم. گفتند: اى ابا مرّه، كلام ما را نشنيدى؟ ابليس گفت: بدا به حالتان، آقاى خود بن ابى طالب را سبّ كرده و ناسزا مى‏گوييد؟ گفتند: از كجا دانستى كه او آقاى ما است؟ ابليس گفت: از كلام پيامبرتان كه فرمود: هر كس كه من آقاى او هستم، على نيز آقاى او است خدايا كسى كه او را دوست دارد دوست بدار و آن كس كه دشمنش دارد دشمن بدار، خدايا يارى كن كسى را كه او را يارى كرده و ذليل نما كسى كه او را خوار كرده. ❔گفتند: آيا تو از موالى و شيعيان او هستى يا نه؟ 👌ابليس گفت: من نه از موالى او بوده و نه شيعه ‏اش هستم ولى دارم و كسى بغض او را در دل نمى‏ گيرد مگر آن كه من در مال و فرزندش شركت مى‏ كنم » 📚امالی صدوق ص347 📚علل الشرایع ج1 ص144 ❕این که علی علیه السلام را دوست دارد ، مطلبی غیر قابل قبول نمی باشد چرا که خداوند میفرماید ؛ « کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند خداوند رحمان محبت آنها را در دلها می افکند » 🔰مریم 96 ❕در روایات فراوانی از طرق اهل سنت و تشیع آمده است که آیه مذکور در شان علیه السلام نازل شده است و خداوند محبت او را در قلوب همگان قرار داده است ؛ 📚شواهد التنزیل ج1 ص365 📚الدر المنثور ج4 ص287 📚کشاف ج3 ص47 📚تفسیر قرطبی ذیل آیه مذکور 📚صواعق المحرقه ص170 📚بحار الانوار ج35 ص354 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌 «ايمان و عمل صالح جاذبه و كشش فوق العاده‏اى دارد، اعتقاد به يگانگى خدا و دعوت پيامبران كه بازتابش در روح و فكر و گفتار و كردار انسان به صورت اخلاق عاليه انسانى، تقوا و پاكى و درستی و امانت و شجاعت و ايثار و گذشت، تجلى كند ، همچون نيروهاى عظيم مغناطيس كشيده و رباينده است. ❕حتى افراد و از پاكان لذت میبرند، و از ناپاكانى همچون خود متنفرند، به همين دليل هنگامى كه فى المثل مى ‏خواهند همسر يا شريكى انتخاب كنند تاكيد دارند كه طرف آنها پاك و نجيب و امين و درستكار باشد. 👌اين طبيعى است و در حقيقت نخستين پاداشى است كه خدا به مؤمنان و صالحان می دهد كه دامنه‏ اش از دنيا به سراى ديگر نيز كشيده مى ‏شود. 🔰اينكه بعضى آیه مذکور را در باره امير مؤمنان على علیه السلام دانسته و در روايات بسيارى به آن اشاره شده بدون شك درجه و مرحله بالاى آن، ويژه آن امام متقين است ولى اين مانع از آن نخواهد بود كه در مراحل ديگر همه مؤمنان و صالحان از طعم اين محبت و محبوبيت در افكار عمومى بچشند، و از اين مودت الهى سهمى ببرند، و نيز از آن نخواهد بود كه دشمنان نيز در دل خود احساس محبت و احترام نسبت به آنها كنند. 📚تفسیر نمونه ج 13 ص145 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.