#تغذیه_جنین_از_خون_مادر
🤔#پرسش
❔امامصادق: خون قاعدگی زنان، غذای جنین است!
✍️در کتاب توحید مفضل؛ بابی تحت عنوان «خلق الإنسان و تدبير الجنين في الرحم» وجود دارد که امام صادق شیعیان در آن چنین میگوید:
▪️ترجمه: اى مفضل! سخن خود را با بیان آفرینش انسان آغاز میکنیم، تو نیز بکوش که از آن پند گیرى. اول اینکه تدبیر چنان شد که جنین، در رحم در پس سه ظلمت، پوشیده ماند: شکم، رحم و بچهدان، جایى که توان چاره اندیشى براى اخذ غذا و دفع ناروا را ندارد. نه صلاح خویش میداند و نه ضرر خویش میراند. خون حیض براى او غذاست، چون آب براى گیاه. پیوسته غذایش چنین است .
✍️ظاهرا امام صادق اینطور فکر میکرد که علت اینکه در دوره بارداری، دیگر عادت ماهانه و قاعدگی در زنان روی نمیدهد و به تبع آن خونریزیای هم نیست، این است که جنین آن خون قاعدگی را به عنوان غذا مصرف میکند! اما امروزه توضیح روی ندادن قاعدگی و به دنباله آن نبود خونریزی در زمان بارداری ساده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایات متعددی تصریح شده است که جنین از خون مادر تغذیه می کند ، به خاطر همین زن در ایام بارداری حیض نمی شود تا مادر ، خون کافی برای تغذیه جنین داشته باشد .
❕پيامبر گرامی فرمود ؛
« او شما را از هفت چيز آفريد: يعنى از استخوان، پِى، رگها، گوشت، پوست، مو، و روح؛ و شما را از هفت چيز، روزى داد: 👈يعنى نخست در شكم مادران، از خون حيض،👉 سپس شير، سپس آب، سپس روييدنى هايى كه از زمين برويند، سپس ميوه هاى درختان، پس از آنْ گوشت گوسفندان، و سپس عسل زنبوران عسل. پس بر هفت عضو در پيشگاه خداوند، سجده كنيد. »
📚مستدرک الوسائل ج 4 ص 485
❕على عليه السلام در پاسخ به پرسش سلمان درباره روزىِ كودك در شكم مادر فرمود ؛
« خداوند تبارك و تعالى خون حيض را براى وى در بدن زن، باز بداشت و روزى او را در شكم مادر از آن قرار داد. »
📚الفقیه ج 1 ص 91 _ علل الشرایع ج 1 ص 292
❕در نقل دیگری آمده است ؛
« ابن شُبْرُمَه و ابو حنيفه به حضور امام صادق عليه السلام رسيدند. امام عليه السلام از ابو حنيفه پرسيد: «چرا زن پس از باردار شدن، حيض نمى شود؟».گفت: نمى دانم. فرمود ؛
«خداوند، خون را [در بدن] باز داشته و آن را غذاى كودك قرار داده است».
📚مناقب ابن شهر آشوب ، ج 4 ص 252 _ بحار الانوار ج 60 ص 333
❕در روایت دیگر فرمود ؛
« جنین غذایش خون است » « غذاءه الدم »
📚الکافی ج 3 ص 97
👌این که در این روایات آمده است که غذای جنین خون است ، مقصود این نیست که جنین خون را می خورد ، بلکه مقصود آن است که خون در عروق مادر ، ذخیره می شود و از طریق جفت به جنین منتقل شده و جنین مواد غذایی و اکسیژن لازم را از همان خون مادر می گیرد .
❕بنابراین خداوند از طریق اسباب طبیعی و تغییر و تحولاتی که در بدن زن حامله صورت می گیرد ( « خداوند ابا دارد از این که پدیده ها بدون دخالت علتشان بوجود آید» الکافی ج 1 ص 183 )
❕کاری می کند که مادر ، در دوره حاملگی حیض نشود ، تا خونی که در هنگام حیض از بدنش خارج می شود ، در عروقش ذخیره شده و از طریق جفت به جنین منتقل شود و جنین موارد لازم را از آن طریق دریافت کند .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌چنان که متخصصین به تغذیه جنین از خون مادر تصریح کرده و می گویند ؛
« جفت از شبکه ای عروقی و غشاهایی تشکیل شده که وظیفه آن رساندن مواد غذایی به جنین در حال رشد است. بافت های غشایی که در جفت قرار دارند اجازه می دهند مواد مغذی و برخی ذرات مورد نیاز جنین از جریان خون مادر به جنین برسند در عین حال مانع رسیدن برخی مواد مضر به جنین می شوند.
❕جفت در حقیقت مسئول تبادل مواد غذایی و اکسیژن بین مادر و جنین است. در داخل جفت خون جنینی توسط سه تا چهار لایه سلولی ( غشا) از خون مادر جدا شده است و فقط مولکول های ریز مواد مغذی و اکسیژن می توانند از این لایه ها عبور کنند. تبادل مواد غذایی از عرض این غشاها طی پدیده انتشار انجام می گیرد. در این پدیده مواد از جایی که غلظت بیشتری دارند به جایی که غلظت کمتری دارند می روند. یعنی کربن دی اکسید خون جنینی که نسبت به خون مادر غلظت بیشتری دارد وارد خون مادر شده و بالعکس اکسیژن وارد خون جنین می شود. علاوه بر این جفت وظیفه ترشح هورمون هایی از قبیل گنادوتروپین جفتی (hCG)، استروژن و پروژسترون که برای نگداری بارداری ضروری هستند را نیز بر عهده دارد. وقتی مادر غذایی می خورد، این ماده غذایی در بدن مادر به مولکول های کوچک قند و پروتئین و سایر ریزمغذی های تشکیل دهنده آن مثل کلسیم و آهن تبدیل شده و در جریان خون مادر شروع به گردش می کند. سپس جفت مواد مغذی مورد نیاز جنین را از جریان خون مادر برداشته و به جنین می رساند. اگر مادر مواد مغذی کافی دریافت نکند، بدن مادر شروع به تجزیه ماهیچه ها، استخوان ها و بافت چربی کرده تا این مواد مغذی را برای جنین در حال رشد تهیه کند. از ابتدای لانه گزینی که بلاستوسیت های لایه خارجی شروع به ساختن جفت و بندناف می کنند، همزمان با رشد جنین، جفت و بند ناف نیز رشد کرده تا نیاز های جنین به خوبی تامین گردد. »
🌐https://b2n.ir/x14076
❕با توجه به این توضیح ، روایت مورد استناد معاند را از نظر می گذرانیم که امام صادق ع فرمود ؛
« در اين هنگام، آنچه او را تغذيه كند، از خون حيض به سويش جريان مى يابد، چنان كه آب، گياه را تغذيه كند. همين، پيوسته غذاى اوست تا آنگاه كه خون خلقت وى، كامل شود، بدنش استحكام يابد، پوستش ياراى تماس با هوا، و چشمش توان رويارويى با نور بيابد. درد زايش مادر، او را برانگيزد و به سختى بيازارد و بفشرد تا كودك، زاده شود ، پس از زاده شدن کودک ، ( خداوند ) آن خونی را که در دوره جنینی ، جنین از خون مادر تغذیه می کرد ، به پستان های مادر می برد و مزه و رنگ آن به نوعی دیگر از خوراکی که بیش از خون با کودک سازگاری دارد ، بدل می شود تا به گاه نیاز ، او را همراهی کند » « صرف ذلک الدم الذی کان یغذوه من دم امه الی ثدییها »
📚بحار الأنوار، ج 60، ص 377، و ج 3، ص 62
👌وجه تغذیه جنین از خون مادر در دوره حمل ، روشن شد ، اما این که نوزاد پس از تولد هم از خون مادر به صورت شیر تغذیه می کند ، از این جنبه است که سلولهای سینه ، آب و پروتئین و مواد لازم را از خون مادر بیرون می آورد و در شیر مادر متمرکز می کند و غذای نوزاد می گردد ، به خاطر همین که خون مادر ، تبدیل به شیر می گردد ، خداوند ( از طریق اسباب طبیعی و تحولاتی که در بدن مادر رخ می دهد ) ، کاری می کنند که معمولا مادران در تمام دوره شیر دهی یا ماههای اول شیردهی ، حیض نمی شوند تا بدنشان خون لازم را جهت تغذیه نوزاد داشته باشند .
👌چنان که باز متخصصین می گویند ؛
« شیر مادر در سلول های بافت سینه ساخته میشوند که جریان خونش بسیار پرسرعت است. هنگامی که چیزی می خورید یا می نوشید( هر آنچه باشد، خوراکی، نوشیدنی یا حتی دارو)، بدن مواد را هضم ميکند و جذب جریان خون ميشود . بعد خون از سلول های سینه می گذرد. این سلول ها آب، پروتئین و مواد شیمیایی را از خون بیرون ميکند و آن ها را در شیر مادر متمرکز می سازد.
❕آنچه خورده اید، یک یا دو ساعت بعد از بلعیدن در جریان خون و چهار تا شش ساعت بعد از آن در شیرتان ظاهر ميشود . براي اغلب مادران و نوزادان، غذایی که مادر می خورد، به ندرت مشکل زا است. ولی درصورتی که هر بار که غذای خاصی می خورید و فرزندتان بد خلق ميشود ، باید به آن توجه کنید. چهار تا شش ساعت طول میکشد تا مواد شیمیایی غذا به شیر مادر انتقال یابد و غذا تبدیل به شیر مادر شود. »
🌐https://b2n.ir/p35996
👌بنابراین تغذیه جنین از خون مادر و همینطور تغذیه نوزاد از خون مادر پس از تولد ، بر اساس قواعد مسلم علمی است که بیش از هزار سال گذشته ، امام صادق علیه السلام ، به زیبایی پرده از آن برداشته بود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#توضیح_سخن_علی_ع_در_مورد_عباس_و_عقیل
🤔#پرسش
❔اندر حكايت امام اول شيعيان
در كتاب سليم ابن قيس كه اولين كتاب تاريخى شيعيان است حكايتى را از على نقل كرده است .
#متن_عربى: قال علي بن ابي طالب: و بقیت بین جلفین جافیین ذلیلین حقیرین عاجزین العباس و عقیل، و کانا قریبی العهد بکفر .
#ترجمه: علي بن ابي طالب ميگويد: کسی برایم نماند مگر من بودم و دو عامى تندخوى بدبخت ناتوان خوار و ذلیل ، عباس و عقیل، که تازه از کفر به اسلام روى آورده بودند .
▪️از ديد علی بن ابی طالب، عموی پیامبر که تنها یاور علی مانده بود. فردی بدبخت و ناتوان و ذلیل بوده است!!
که حتی اگر چنین چيزى بوده نیز ادب حکم و احترام به بزرگتر اقتضا ميكرد وى مراعات كند ولی علی ادب را رعایت نمیکند و متعجب است که چرا کسی وی را حمایت نکرده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕مطابق برخی از نقلها ، عباس و عقیل ، مورد مدح پیامبر قرار گرفته بودند و پیامبر گرامی دستور به حسن رفتار با آنها را می داد .
👌شيخ طوسى از جابر انصارى روايت كرده است كه ؛
« عبّاس مرد بلند قامت و خوش رو بود، روزى به خدمت حضرت رسول خدا آمد، چون حضرت را نظر بر او افتاد تبسّم نمود و فرمود كه: اى عمّ تو صاحب جمالى. عبّاس گفت: يا رسول اللّه! جمال مرد به چه چيز است؟ فرمود: به راستى گفتار در حقّ. پرسيد كه كمال مرد به چه چيز است؟ فرمود كه: پرهيزكارى از محرّمات و نيكى خلق. »
📚امالی طوسی ص 497
❕از امام رضا عليه السّلام روايت شده است که پیامبر گرامی فرمود ؛
«حرمت مرا در حقّ عبّاس رعايت كنيد كه او بقيّه پدران من است. »
📚بحار الانوار ج 22 ص 286 _ امالی طوسی ص 362
❕و فرمود ؛
« هر كه آزار كند عباس را آزار من كرده است زيرا كه عمّ آدمى شبيه پدر است »
📚امالی طوسی ص 273
❕همینطور در مورد عقیل این نقل مشهور است که ؛
« روزى على بن ابى طالب از رسول خدا پرسيد كه: يا رسول اللّه! آيا تو عقيل را دوست مى دارى؟ فرمود: بلى و اللّه او را دوست مى دارم به دو دوستى يكى دوستى او و ديگر آنكه ابو طالب او را دوست مى داشت، و بدرستى كه فرزندان او كشته خواهند شد در محبت فرزندان تو و ديده هاى مؤمنان بر ايشان خواهد گريست و ملائكه مقربان بر ايشان صلوات خواهند فرستاد. پس رسول خدا آن قدر گريست كه آب ديده اش بر سينه اش جارى شد و فرمود: به خدا شكايت مى كنم آنچه به اهل بيت من خواهد رسيد بعد از من »
📚امالی صدوق ص 111
👌البته نقلهایی در مذمت آن دو وارد شده است ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛
« در باب احوال عباس و مدح و ذم او احاديث متعارض است، اكثر علما به خوبى او ميل نموده اند و آنچه از احاديث ظاهر مى شود آن است كه او در مرتبه كمال ايمان نبوده است و عقيل نيز به او شبيه است »
📚حیاه القلوب ج 4 ص 1590
❕بی شک امیر مومنان که نفس پیامبر است ؛
📚بحار الانوار ج 40 ص 26
👌هیچگاه بر خلاف امر پیامبر گرامی ، عباس و عقیل را مورد آزار قرار نمی دهد ، با توجه به این مقدمه در پاسخ به ملحد یاد آور می شویم ؛
❕در کافی شریف نقل است که سدیر می گوید ؛
👌« خدمت امام باقر عليه السّلام بوديم، سخن از امورى به ميان آمد كه مردم پس از پيامبر پديد آوردند، و اينكه چقدر امير المؤمنين عليه السّلام را خرد كردند. مردى از آن جماعت گفت: خداوند روزگارت را سامان بخشد، در آن هنگام ارجمندى و عدّه بنى هاشم چه شده بود؟ امام باقر عليه السّلام فرمود ؛
« در آن روزگار چه كسى از بنى هاشم باقى مانده بود؟! تنها جعفر و حمزه بودند كه در گذشته بودند و تنها دو مرد ناتوان و خوار و نو اسلام يعنى عبّاس و عقيل حضور داشتند كه آنها هم از طلقاء ( و آزاد شدگان ) ، بودند. بخدا سوگند اگر حمزه و جعفر در صحنه مى بودند آن دو نفر [ابو بكر و عمر] به خلافت دست نمى يافتند، و اگر آن دو شاهد كارهاى ابو بكر و عمر بودند آنها را از ميان مى بردند. »
📚الکافی ج 8 ص 190
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕در نقل مورد استناد معاند چنین آمده است که علی ع فرمود ؛
« وقتى پيامبر از دنيا رفت مردم به ابو بكر تمايل نشان دادند و با او بيعت كردند در حالى كه من مشغول غسل و دفن آن حضرت بودم. سپس به قرآن مشغول شدم و با خود قسم ياد كردم كه عبا بر دوش نيندازم مگر براى نماز تا آنكه همه قرآن را در يك كتاب جمع كنم، و اين كار را انجام دادم.
❕سپس فاطمه را سوار كردم و دست دو پسرم حسن و حسين را گرفتم، و احدى از اهل بدر و سابقه داران از مهاجرين و انصار را فراموش نكردم مگر آنكه آنان را در باره حقّ خود قسم دادم و به يارى خويش دعوت نمودم. ولى از همه مردم جز چهار نفر نداى مرا اجابت نكردند كه سلمان و ابو ذر و مقداد و زبير بودند. همراه من كسى از اهل بيتم نبود كه با كمك او بجنگم و قوّت بگيرم. حمزه در روز احد و جعفر در روز موته كشته شده بودند »
❕در ادامه علی ع سخن از عباس و عقیل ، به میان می آورد که در ادامه این فراز مورد بررسی ما قرار می گیرد . علی ع در پایان فرمود ؛
«لذا مرا مجبور كردند و بر من غالب شدند. من هم سخنى را كه هارون به برادرش گفته بود گفتم: «اى پسر مادرم، اين قوم مرا ضعيف شمردند و نزديك بود مرا بكشند »
📚کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 665
👌در فرازی که معاند به آن استناد کرد ، علی ع در وصف عباس و عقیل فرمود ؛
« َ بَقِيتُ بَيْنَ جِلْفَيْنِ جَافِيَيْنِ ذَلِيلَيْنِ حَقِيرَيْنِ [عَاجِزَيْنِ] »
❕جلفین از ماده « جلف » ، به مرد خشن و تندخوی گفته می شود ؛
📚ترجمه معجم الوسیط ، ج 1 ص 270
👌جافیین هم از ماده « جفا » ، به افراد تند خوی و بد اخلاق اطلاق می شود ؛
📚همان منبع ، ص 264
👌علی ع می فرماید که عباس و عقیل ، تندخوی و بد اخلاق بودند و به واسطه پیری ، عاجز و ناتوان و خوار بوده و اساسا توانایی و قدرت یاری مرا نداشتند ، یعنی حضرت در بیان چرایی این نکته است که چرا از حمایت عباس و عقیل برای مقابله با ابوبکر و عمر بهره نگرفته است ، و می فرماید ؛
1⃣آن دو خشن و بد اخلاق بودند ، و به واسطه اخلاق ناخوشایندشان ، نمی توانستند افرادی را دور خود جمع کنند ، تا حامی من باشند ، دیگران به خاطر اخلاق تند عباس و عقیل از اطراف آن دو پراکنده شده بودند ، چنان که خداوند خطاب به پیامبر گرامی می فرماید ؛
« فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِك » « از پرتو رحمت الهى در برابر آنها نرم (و مهربان) شدى و اگر خشن و سنگدل بودى از اطراف تو پراكنده مى شدند » ( آل عمران 159 )
❕علی ع از اوصافی از آنها یاد کرده است که برای همگان ظاهر و روشن بوده است ، همگان می دانستند که آن دو تند خوی و بد اخلاق هستند ، و نمی توانند حامیانی را گرد خود جمع کنند ، یاد کردن از اوصاف ظاهر و آشکار افراد ، قبح و بدی ندارد ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« الغِيبَةُ أن تقولَ في أخيكَ ماسَتَرَهُ اللَّهُ علَيهِ، وأمّا الأمرُ الظاهِرُ فيهِ مِثلُ الحِدَّةِ والعَجَلَةِ فلا » « غيبت آن است كه درباره برادرت چيزى بگويى كه خداوند آن را پوشيده نگه داشته است، اما [سخن گفتن از] خصلتهاى آشكارى چون تندخويى و شتابزدگى، غيبت نيست. »
📚الکافی ج 2 ص 358 _ وسائل الشیعه ج 12 ص 288
2⃣علی ع می گوید که عباس و عقیل پیر بودند ، و به واسطه پیری ، عاجز و ناتوان بوده و در برابر جوانان و قدرتمندان ، خوار و ذلیل بودند و قدرتی نداشتند که بخواهند یاری مرا کنند . همینطور چون آن دو تازه مسلمان شده بودند ، جایگاه اجتماعی نداشتند که بتوانند یاورانی برای من جمع کنند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#انفاقهای_علی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔در تاریخ و احادیث آمده خانواده حضرت علی علیه السلام در زمان هایی گرسنگی میکشیدند و چیزی در خانه نداشتند
ایا این وضعیت زمانی بود که حضرت علی علیه السلام همانطور که در تاریخ هست دارای نخلستان بودند و جزء ثروتمندان محسوب میشدند ولی مال خود را انفاق میکردند؟
واینکه ما خیلی وقت ها شنیدیم که خانواده حضرت و خودشان غذای اندکی در طول روز میل میکردند و سختی میکشیدند و درعین حال اموال خود را انفاق میکردند , این با این مسئله که در اسلام بسیار سفارش شده که مسلمان باید آسایش داشته باشد و به جسم خود رسیدگی کند تناقض ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕در این شکی نیست که علی علیه السلام ، اسوه انفاق و ایثار بوده اند و بارها خداوند ایشان را در قرآن ، به خاطر انفاقهایشان ستوده است .
👌در آيه 274 سوره «بقره» مى خوانيم ؛
« الَّذينَ يُنْفِقُونَ امْوالَهُمْ بِاللَّيلِ وَالنَّهارِ سِرّاً وَ عَلانِيَةً فَلَهُمْ اجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خوفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ » «كسانى كه اموال خود را، شب يا روز، پنهان يا آشكار، انفاق مى كنند، مزدشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است؛ نه ترسى بر آنهاست، و نه اندوهگين مى شوند».
👌ابن عبّاس مى گويد ؛
« اين آيه درباره على بن ابيطالب عليه السلام نازل شد او فقط چهار درهم داشت؛ درهمى را درشب، و درهمى را در روز، و درهمى را آشكارا، و درهمى را پنهان در راه خدا انفاق كرد. رسول خدا فرمود: «ما حَمَلَكَ عَلى هذا؟» «چه چيز تو را بر اين كار واداشت؟». عرض كرد: «حَمَلَنى عَلَيْها رَجاءَ انْ اسْتَوجِبُ عَلَى اللَّهِ ماوَعَدَنى»: «براى اين بود كه وعدهاى را كه خدا به من داده است استحقاق پيدا كند». رسول خدا فرمود: «الا ذلِكَ لَكَ»: «آگاه باش كه اين وعده درباره تو تحقّق يافت»، در اين هنگام آيه فوق نازل گشت. »
❕اين حديث را حاكم حسكانى در شواهد التنزيل به اضافه هفت حديث ديگر به همين مضمون از طرق مختلف آورده است.
📚شواهد التنزیل ، ج 1 ص 109 _ 115
❕سيوطى در الدّرالمنثور از طرق متعدّد، همين مضمون را از ابن عبّاس نقل مى كند، كه اين آيه درباره على بن ابيطالب عليه السلام نازل شده چهار درهم داشت، درهمى را در شب، و درهمى را در روز، و درهمى را پنهان و درهمى را آشكارا انفاق كرد، و اين آيه نازل شد.
📚الدر المنثور ج 1 ص 363
👌معنى اين حديث آن است كه على عليه السلام براى جلب خشنودى خداوند مسأله انفاق از هر درى وارد مى شد؛ اوّلًا: آنچه در بساط داشت در راه خدا انفاق كرد، ثانياً در شب و در حال مختلف (پنهان و آشكار) انفاق كرد، و در روز نيز در دو حالت محتلف (پنهان و آشكار) انفاق نمود؛ اين ايثار و اخلاص آميخته با اشتياق فراوان براى جلب رضاى خداوند از هر طريق ممكن، مقبول درگاه الهى واقع شد و آيه شريفه نازل گشت.
📚پیام قرآن ج 9 ص 352
❕همینطور خداوند می فرماید ؛
« وَ مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبِيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ » « و (كار) كسانى كه اموال خود را براى خشنودى خدا، و تثبيت (ملكات انسانى در) روح خود، انفاق مى كنند، همچون باغى است كه در نقطه بلندى باشد، و بارانهاى درشت به آن برسد، (و از هواى آزاد و نور آفتاب، به حد كافى بهره گيرد،) و ميوه خود را دو چندان دهد (كه هميشه شاداب و با طراوت است.) و خداوند به آنچه انجام مى دهيد، بيناست. » ( بقره 265 )
❕امام صادق ع فرمود که این آیه در شان علی ع نازل شد ؛
📚بحار الانوار ج 36 ص 61
👌وضع مسلمانان در ابتداى ظهور اسلام و در مكّه عموماً، وضع مناسبى نبود، بلكه وضع اقتصادى غالب مسلمانان ناگوار بود، مخصوصاً در مكّه كه در محاصره اقتصادى نيز بودند، ولى هر چه بر عمر اسلام مى گذشت وضع مالى آنها رو به بهبود مى رفت، هنگامى كه به مدينه مهاجرت كردند و از چنگال حصر اقتصادى مشركان مكّه رهايى يافتند، و از سوى ديگر به كشت و زرع و تجارت پرداختند گشايشى در زندگى آنها به وجود آمد و با سرازير شدن غنائم جنگى زندگى آنها رونق بيشترى گرفت، بگونه اى كه اواخر عمر مبارك پيامبر اسلام وضع غالب مسلمانان از نظر اقتصادى خوب بود .
📚آیات ولایت در قرآن ، مکارم شیرازی ، ص 103
❕ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕علی ع در همان ابتدای هجرت که وضع مالی خوبی نداشت ، در همانچه که داشت ، ایثار می کرد و دیگران را بر خود مقدم می داشت . ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود ، مورد تاکید قرآن و سنت است ، خداوند می فرماید ؛
«و براى كسانى كه در دار الهجرة (سرزمين مدينه) و در خانه ايمان، قبل از مهاجران، مسكن گزيدند، آنها كسانى را كه به سويشان هجرت كنند دوست مى دارند و در دل خود نيازى به آنچه به مهاجران داده شده احساس نمى كنند، و آنها را بر خود مقدم مى دارند هر چند شديدا فقير باشند، كسانى كه خداوند آنها را از بخل و حرص نفس خويش بازداشته رستگارند. » ( حشر 9 )
❕و می فرماید ؛
« ( نیکوکاران ) ، مال (خود) را با علاقه اى كه به آن دارند به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق مى كنند » ( بقره 177 )
👌پیامبر گرامی نیز همگان را دعوت به ایثار و مقدم داشتن دیگران بر خود می کردند ، چنان که در روایت آمده است که فرمود ؛
« هر كه ديگران را بر خود مقدّم بدارد، خداوند در روز قيامت، در ورود به بهشت، او را مقدّم مى دارد».
📚مجمع البیان ج 2 ص 792
❕على بن سويد می گوید ؛
« به امام كاظم عليه السلام گفتم: به من سفارشى كن. فرمود: «تو را به پروامندى از خدا سفارش مى كنم». آن گاه سكوت كرد. من از تنگدستى خود، نزد او شِكوه كردم و گفتم: به خدا سوگند، برهنه ام و برهنگى ام به جايى رسيده كه فلانى، دو جامه خويش را از تَنَش در آورْد و به من پوشاند! فرمود: «روزه بگير و صدقه بده». گفتم: از آنچه برادرانم به من عطا مى كنند، هرچند اندك، صدقه بدهم؟
فرمود: «آنچه را كه خداوند، روزى تو مى كند، صدقه بده، هرچند ايثار كنى [و خودت به آن، محتاج باشى]».
📚الكافي ج 4 ص 18
❕« مردى نزد پيامبر آمد و از گرسنگى شكوِه كرد. رسول خدا كسى را به خانه هاى همسران خود فرستاد. امّا آنان گفتند: جز آب چيزى نداريم. رسول خدا فرمود ؛
« چه كسى امشب اين مرد را ميهمان مى كند؟ على بن ابى طالب عليه السلام عرض كرد: يا رسول اللَّه! من او را ميهمان مى كنم. سپس نزد فاطمه آمد و گفت: غذا چه دارى ، اى دخت رسول خدا؟ فاطمه عرض كرد: جز غذاى كودكان چيزى نداريم، امّا ميهمان را بر خويشتن مقدم مى داريم. آن حضرت فرمود ؛
« اى دخت محمّد! بچّه ها را بخوابان وچراغ را خاموش كن. چون بامداد على ع نزد پيامبر ص آمد و ماجرا را برايش گفت ديرى نپاييد كه خداوند عز و جل آيه «و از خود گذشتگى مى كنند ، هر چند خود نیازمند باشد» را نازل فرمود.
📚أمالي ، طوسي ، ص 185
❕بنابراین ، اگر علی ع ، در عین نیاز و تنگدستی ، دیگران را بر خود مقدم می کرد ، مطابق با حکم خداوند و رسولش عمل می کرد ، یعنی عمل به ایثار لذا مورد مدح و ستایش خداوند واقع می شد .
👌ایشان پس از رفع تنگدستی نیز انفاق و صدقه را ترک نکرد ، چنان که در مورد ایشان نقل شده است ؛
«اعْتَقَ الْفَ مَمْلُوكٍ مِنْ كَدِّ يَدِه » « على عليه السلام از حاصل دسترنج خويش هزار برده آزاد كرد.»
📚بحار الأنوار، ج 41، ص 43.
❕در نقل دیگری از امام صادق ع نقل شده است ؛
« علی ع هزار برده را از دسترنج خودش آزاد کرد ، جماعتی زیاد ... مردی در نزد علی ع بار بسیار نخل را دید ، پرسید که این ها چیست ؟ علی ع فرمود صد هزار نخل خرما ، علی ع همه را غرس کرد و همه را در راه خدا داد و حتی یک هسته خرما را هم نگاه نداشت ، این نخل ها از اوقاف علی ع است ، مالی را در خیبر و وادی القری وقف کرد ... صد چاه را در منطقه ینبع خارج کرد و وقف حجاج کرد ، که تا امروز باقی است ، چاههای ( بسیاری ) را در طریق مکه و کوفه و ... ( حفر کرد و وقف کرد ) »
📚مناقب آل ابی طالب ، ج 2 ص 123
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌کاربری سوال کرده است که در گروهها این پیام منتشر می شود که امام باقر ع فرموده اند ، اگر مومنی را دوستی داری ، او را از آمدن ماه رجب مطلع کن ❗️آیا این حدیث واقعیت دارد ❕
❕این نسبت به امام باقر ع ، صحیح نیست و چنین روایتی در مجامع روایی ما وجود ندارد و نسبت دادن این سخن به امام باقر ع ، مصداق بارز دروغ بستن بر امامان ع می باشد .
❕امام باقر عليه السلام به ابو نعمان فرمود ؛
« اى ابو نعمان ، بر ما دروغى را نسبت مده، كه دين حنيف ... از تو سلب مى شود كه تو- به ناگزير- نگاه داشته و سؤال خواهى شد. »
📚الکافی ج 2 ص 338
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« کسی که بر ما دروغ ببندد ، بر رسول خدا دروغ بسته است و کسی که بر رسول خدا دروغ ببندد ، بر خدا دروغ بسته است و کسی که بر خدا دروغ ببندد ، خداوند او را عذاب خواهد کرد »
📚وسائل الشیعه ج 12 ص 248
👌و فرمود ؛
« دروغ بستن بر خدا و رسول و اوصیاء ( پیامبر ) ، از گناهان کبیره است »
📚عقاب الاعمال ص 318
@Rahnamye_Behesht
👌پرسش و پاسخ های مرتبط با ماه مبارک رجب ؛
1⃣کسی می گفت گناه کردن در ماه رجب #عقوبتش دو برابر ماه های دیگر است ❕خواستم ببینم این حرف سندیت داره ❗️اساسا فلسفه این ناعدالتی چیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1982
2⃣برخی در سند دعای ماه رجب « یا من ارجوه لکل خیر...» اشکال می کنند و می گویند سند معتبری ندارد و می گویند متن دعا با اصول و عقاید مکتب؛ در تعارض است ؛مثلا به فراز ذیل توجه فرمایید : "آمنُ سَخَطَه عِندَ کُلِّ شَر"
ای خدایی که از خشم تو در هر شری در امان هستیم .
این فراز چه می گوید ؟
👈 اگر منظور از شَرّ ، در این جا گناه و بدی و عصیان است؛ که این حرف کفر و باطل است؛ زیرا خشم خدا بر گناهکاران است . آیا زناکار عند الزنا ؛ شارب الخمر عند شرب الخمر ؛ سارق عند السرقه و. . . از خشم خدا در هنگام گناه در امان هستند ؟ نعوذبالله. اگر منظور از شر ، امور عادی مثل بیماری و ... است ، باز هم حرف باطلی است .اگر کسی مریض شود ؛ مثلا پایش بشکند و . . . خدا بر او خشم می گیرد؟
اهل البیت علیهم السلام و ... هم دچار این گونه بلیات می شدند .❓
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1983
3⃣❓با توجه به رسیدن ماه رجب و اولین شب جمعه آن که لیله الرغائب است لطفا توضیح دهید که درست است که این شب به نام شب آرزوها مشهور است .آیا لیله الرغائب به معنای شب آرزوها است❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1984
4⃣فردی که دارای گناهان زیادی است و هیچ گناهی نبوده مگر آنکه انجام داده است چگونه با خواندن یک نماز لیله الرغائب تمام گناهانش بخشیده میشود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1985
5⃣این روزها برای اعتکاف ماه رجب ثبت نام صورت می گیرد .یکی می گفت تو اسلام تنها اعتکاف در ماه رمضان آمده و در ماه های دیگر مشروعیتش ثابت نیست و خداوند ثواب نمی دهد❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3534
🌺فرا رسیدن سالروز میلاد امام باقر علیه السلام را تبریک می گوییم .
❕برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام باقر علیه السلام ؛
١ _ مقام و منزلت امام باقر را در نزد علمای اهل سنت بیان کنید و آیا راست است که امام اعظم اهل سنت ابوحنیفه قبل از شاگردی امام صادق افتخار شاگردی امام باقر علیهما السلام را داشته است !!!❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1265
٢ _ یکی از ملحدین کلیپی برایم فرستاده است که در آن سخنران از قدرت امام باقر در تیر اندازی می گوید ، آنگاه به نحو تمسخر می گوید کارتون ها و فیلمهای هالیودی از روایات ائمه شیعه کپی برداری شده و برتری تیراندازی امام باقر از رابین هود و زورو ثابت می شود ❗️پاسخ چیست ❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1266
٣ _ شيعيان ميگويند کلمه باقر يعنى شكافنده علمها ؛ امام باقر ميگويد؛
«فرشته اى روى خورشيد آب مى پاشد وگرنه شعله خورشيد زمين را مى سوزاند»فروع كافى ج ٣ ص ٢ قضاوت با خردمندان ❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1267
٤ _ آیا حقیقت دارد که امام باقر ابوبکر و عمر را عادل می دانسته و لقب صدیق را به ابوبکر داده است ❕چرا شیعه بر خلاف رفتار امامش عمل می کند ❗️
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3083
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3084
٥ _ مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت ❗️به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی !❔مادر امام باقر تمام معادلات آیزاک نیوتن رو به هم ریخت ❗️ به دیوار گفته به حق خدا و رسولش نباید بیافتی !!! ❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2324
٦ _ فرار کردن امام باقر وسط مجلس خواستگاری به علت اینکه دختر مورد نظر قیافه زیبایی نداشته !!!❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1449
٧ _ امام باقر و پرواز با فيل گِلى !? مستقيما به سراغ روايت ميروم تا ببينيم اين شاهكار روحانيون تشيع را ....❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1146
٨ _ آیا راست است که امام باقر اگر می دید کنیزی در حال نماز حجاب گرفته است او را می زد تا با پوشش حجاب به زنان آزاد شبیه نگردد !!!❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3085
٩ _ اندر حکایت علم و عقل باقر العلوم شیعه!
از أبو عبیدة روایت است که امام باقر گفت: قاعدگی نجاست و پلیدى است که حق تعالى در زنان قرار داده. در زمان نوح زنان در هر سال یک بار حیض مىدیدند تا این که جماعتى از زنان که تعدادشان ۷۰۰ نفر بود از حجاب بیرون آمدند و رها و آزاد گشته، لباسهاى سرخ پوشیده و خود را زینت کرده و معطر ساختند و سپس در شهرها پراکنده شدند، با مردان همنشین شده و در اعیاد با آنها همراه بوده و در صفوف آنها در آمده و کاملا با مردان آمیزش پیدا نمودند. در چنین وقتى الله آنها را مبتلا ساخت به قاعدگی در هر ماه، خون حیض این زنان از آنها جارى گشت لذا مجبور شدند که از بین مردان خارج شوند. ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4051
١٠ _ امام باقر، شیعه و سنّی را تماماً تکفیر میکند ‼️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3933
١١ _ امام باقر : بقاى شيعه در تناقض گوئى است . براى اثبات اينكه مذهب شيعه يك مذهب من درآوردى و هردمبيلى است، كافى است به روايات و احاديث و احكام اين مذهب نگاه انداخت. ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
١٢ _ امام باقر در روايتى به صراحت ميگويد: الله به بلندى مكانى كه قرار دارد قسم ميخورد! ❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4015
١٣ _ ترویج خرافات توسط امام باقر : الله اکبر گفتن باد را برطرف می کند ?!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/6174
١٤ _ آیا امام باقر برای کسب دانش به مکتب خانه می رفتند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5857
١٥ _ مگر طلاق دادن مورد غضب الهی نیست پس چرا امام باقر همسرشان را طلاق دادند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5424
١٦ _ احیاء شریعت توسط امام باقر ? پس امامان قبل از ایشان چه کردند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5110
١٧ _ با این که روزه ماه شعبان بسیار مورد تاکید است پس چرا امام باقر در این ماه روزه نمی گرفتند ?
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4933
@Rahnamye_Behesht
#توصیه_به_ازدواج_با_زنان_باسن_بزرگ
🤔#پرسش
❔امام علی: با زنان باسن درشت ازدواج کنید! اگر راضی نبودید مهریهشان با من! [منبع: الآداب الدینیة ٫ ترجمه عابدی ٫ ص۲۹۴]
در برخی روایات دیگر اسلامگرایان آمده است که زنان باسن بزرگ نجیب ترند !!!
💠#پاسخ💠
👌در رابطه با چرایی توصیه برخی از روایات ، به ازدواج با زنان باسن بزرگ ، در گذشته توضیحاتی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2778
❕هم اینک بر اساس اشکال مطرح شده در پرسش می افزاییم که توصیه به ازدواج با زنان باسن بزرگ ، از این نظر مورد تاکید واقع شده که چنین زنانی چون لگن بزرگتر و گشادتری دارند ، بهتر می توانند بچه بزایند و زایاترند و در هنگام زایمان درد کمتری می کشند و فرزندانشان هم بدون آنانکه فشار خاصی بر آنها وارد شود ، به دنیا می آیند ، فشارهایی که در صورت تنگی لگن مادر ، ممکن است ، موجب نقص عضو فرزند یا سایر عوارض گردد .
👌برخی در این رابطه می افزاید ؛
« در زایمان طبیعی سر بچه اولین بخشی است که وارد مجرای لگنی میشود، سپس از میان بخشی از لگن به نام حفره یا لگن میانی حرکت خود را ادامه میدهد و سرانجام از بخش خروجی به بیرون رهسپار میگردد. استخوانهای بزرگ ران به عنوان اهرمی کار میکند که لگن را برای باز شدن میکشد، در نتیجه قوس شرمگاهی باز میشود. استخوان دنبالچه نیز به سمت پشت رفته و راه را باز میکند و مسیر برای عبور بچه هموار میگردد. »
🌐https://b2n.ir/m59343
❕بر همین اساس امام کاظم ع فرمود ؛
« علیکم بذوات الاوراک فانهن انجب » « بر شما باد به ازدواج با زنان باسن بزرگ ، زیرا آنان زایاترند »
📚الکافی ج 5 ص 334 _ التهذیب ج 7 ص 402
❕معاند گمان کرده است که « انجب » در این روایت ، به معنای « نجیب تر » است ، در حالی که یکی از معانی این واژه « زایاتر بودن » است .
👌در کتاب لسان العرب می خوانیم ؛
« امراه منجاب ، ذات اولاد نجباء » « زن منجاب به معنای زن بچه زایی است که اولادی گزیده ( از نظر سلامت و صحت فرزند ) ، به دنیا می آورد »
📚لسان العرب ج 1 ص 748
❕یا در نقلهای اهلسنت در مورد برخی آمده است ؛ « انجب اولادا » ؛
📚الاربعین البلدانیه ، ابن عساکر ، ترجمه المولف ، ص 9
👌روشن است که واژه « نجب » در تعبیر فوق به معنای آوردن فرزند و اولاد است .
❕یا در مورد زنان بچه زا می گویند ؛
« انهن انجب اولادا » « آنان بچه زا ترند »
📚میزان الاعتدال ج 1 ص 562 _ لسان المیزان ج 2 ص 325
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#بی_حجابی_همسران_پیامبر_و_غیرت_عمر
🤔#پرسش
❔قابل توجه مسلمین ناآگاهی که بیحجابی را مساوی با بیبند و باری میدانند: زنان محمد هم تا قبل از نزول حجاب بیحجاب بودند!
[صحیح بخاری-حدیث شماره ۶۲۴۰] ← عمربنخطاب به رسولالله میگفت: زنان خود را در حجاب کن. آن حضرت اینکار را نکرد! زنان پیامبر شبانگاه برای قضای حاجت به سوی مناصع (محل قضای حاجت) میرفتند. سوده بنت ضمعه (از زنان پیامبر) بیرون رفت و او زنی بلند قامت بود. عمربنخطاب که با مردم نشسته بود او را دید و گفت: «ای سوده! تو را شناختم!». عمر به نزول آیه حجاب بسیار علاقهمند بود. سپس الله آیه حجاب را بر محمد نازل کرد!
آیا زنان محمد نیز بیبند و بار بودند که حجاب نمیکردند؟!
آیا محمد نیز بیغیرت بود که در مقابل اصرار دیگران به صدور دستور حجاب مخالفت میکرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌نقل فوق از نقلهای جعلی اهلسنت است که آنان از روی فضیلت سازی برای عمر ، آن را جعل کرده اند ، چنان که روایات بسیاری برای فضیلت سازی خلفا جعل کرده تا جایی که این مساله مورد اعتراض علمای بزرگشان واقع شده است ، چنان که فیروز آبادی در خاتمه کتاب « سفر السعاده » ، ابوابی را گشوده است و مفصلا احادیث جعلی در فضائل ابوبکر و عمر را مورد نقد و رد قرار می دهد ؛
📚سفر السعاده ج 2 ص 211
❕همینطور ، عجلونی در « کشف الخفاء » ، ج 2 ص 419 ، روایات جعلی اهلسنت در فضائل خلفا را مورد نقد و اعتراض قرار می دهد ، و همینطور ابن القیم در « المنار المنیف ، ص 115 »
👌تهاونوی می گوید ؛
« ما می دانیم که جاعلان حدیث ، دروغ و جعل کرده اند ، در کثیری از فضائلی که در مورد ابوبکر و عمر و عثمان ، روایت می شود » « نحن نعلم انهم کذبوا فی کثیر مما یروونه فی فضائل ابی بکر و عمر و عثمان »
📚قواعد فی علوم الحدیث ص 444
❕نقل مورد استناد معاند هم از نقلهای جعلی اهلسنت است که وانمود می کند که عمر در جریان سوده که برای قضای حاجت به محلی خلوت رفته بود ، متعرض او می شود و آیه حجاب در این جریان نازل می شود ، اما از آنجایی که دروغگو کم حافظه است ، در روایت جعلی دیگر ، مدعی می شوند که آیه حجاب به امر عمر در جریانی دیگر نازل شد ، چنان که نقل می کنند ؛
« عمر گفت یا رسول الله ، انسانهای نیک و بد بر تو وارد می شوند ، کاش همسرانت را دستور به حجاب می دادی ، پس خداوند آیه حجاب را نازل کرد »
📚صحیح بخاری ج 6 ص 148
❔باید از جاعلان حدیث اهلسنت پرسید که آیه حجاب در جریان فوق نازل شد یا جریان سوده ❗️❗️
👌باز در نقل دیگری ، خودشان تصریح می کنند که اساسا جریان نزول آیه حجاب ، ارتباطی با جریانات فوق و عمر بن خطاب نداشته است ، انس می گوید ؛
« من داناترین مردم به آیه حجاب می باشم ، شبی که رسول خدا با زینب ازدواج کرد ، غذائی درست کرد ، مردم پس از خوردن غذا نشسته و صحبت می کردند ، خداوند آیه حجاب را نازل کرد »
📚صحیح بخاری ج 6 ص 50 _ ج 8 ص 65 _ صحیح مسلم ج 2 ص 52
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕اساسا مطابق نقلهای اهلسنت ، پیامبر گرامی در منزل خود « بیت الخلاء » و « دستشویی » داشته است و نیازی نبوده که همسران او برای دستشویی به خارج منزل بروند و مورد اعتراض عمر واقع شوند و آیه حجاب نازل شود❗️❗️
👌بخاری نقل می کند ؛
« پیامبر وقتی وارد بیت الخلاء می شد ، می فرمود : اللهم انی اعوذ بک من الخبث و الخبائث ... »
📚صحیح بخاری ج 1 ص 45
👌مسلم نقل می کند ؛
« وقتی وارد کنیف و مستراح می شد ، می گفت اللهم انی اعوذ بک من الخبث و الخبائث » « اذا دخل الکنیف ... »
📚صحیح مسلم ج 1 ص 195
👌ابن عمر می گوید ؛
« وارد خانه حفصه شدم و مستراح و توالت پیامبر را دیدم » « دخلت بیت حفصه ...فرایت کنیف رسول الله .... »
📚سنن بیهقی ج 1 ص 93
👌بنابراین با توجه به این که همسران پیامبر ، هریک در خانه خود ، مستراح داشته اند ، کذب جاعل حدیث که مدعی شده بود که همسران پیامبر بی حجاب برای دستشویی به بیرون منزل می رفتند و مورد اعتراض عمر واقع شدند ، روشن می شود .
❕اهلسنت در جریان آیه حجاب ، پیامبر را بی غیرت معرفی می کنند و عمر را غیرتمند ، تا جایی که هر چه عمر به پیامبر می گفت که به زنانت بگو ، حجاب را نگاه دارند ، پیامبر گوش نمی داد ❗️چنان که نقل می کنند ؛
« عمر به پیامبر می گفت که زنانت را در حجاب کن ، پیامبر به حرف او گوش نمیداد ، وحی موافق رای عمر نازل شد و پیامبر را امر کرد که زنانش را در حجاب وارد کند » « و امر الله تعالی نبیه ان یحجب نساءه »
📚صحیح بخاری ج 1 ص 46
❕در حالی که خود اهلسنت نقل کرده اند که پیامبر گرامی ، غیورترین افراد بوده است ، چنان که بخاری نقل می کند که پیامبر گرامی می فرمود ؛
« من از سعد ، غیورترم و خداوند از من غیور تر است » « لانا اغیر منه و الله اغیر منی »
📚صحیح بخاری ج 6 ص 156
❕می بینیم که پیامبر گرامی خودش را با غیرت ترین افراد معرفی می کند که تنها خداوند است که از نظر غیرت ، از پیامبر گرامی بالاتر است ، و اساسا معقول نیست که پیامبری که خداوند در وصفش می گوید ؛
«تو دارای خلق و خوی عظیم و برجسته ای هستی» (قلم 4 ) و می فرماید ؛« برای شما در زندگی و اخلاق رسول خدا اسوه نیکویی است» ( احزاب 21 )
❕نسبت به حجاب زنانش بی غیرت باشد و عمر در این مساله از او با غیرت تر بوده و به پیامبر اعتراض کند که تو چرا غیرت نداری ❗️
👌و از سوی دیگر ، چگونه عمر از پیامبر هم با غیرت تر می تواند باشد ، در حالی که زنان مسلمان را می زد ، به گونه ای که حجاب از سرشان می افتاد ❗️ چنان که نقل می کنند ؛
« چون خالد بن وليد مرد ، زنها در خانه ميمونه جمع شدند و شروع كردند به گريه كردن ، عمر آمد و شروع به زدن آنها با شلّاقش ، روسرى يكى از آنها افتاد، گفتند اى رهبر مسلمين روسرى او افتاد، گفت ول كنيد او را كه برايش احترامى نيست و او تعجب ميكرد از گفته او (لا حرمه لها) احترامى براى او نيست »
📚کنزالعمال ج 15 ص 730
❕بنابراین ، نقل مورد استناد معاند از کتب اهلسنت ، طبق سایر روایات اهلسنت ، جعلی و مردود بوده است و هیچگاه پیامبر گرامی ص که غیورترین افراد بوده است ، نسبت به حجاب و پوشش زنان خود بی تفاوت نبوده است ، چنان که خود پیامبر ص می فرمود ؛
« پدرم ابراهیم با غیرت بود و من با غیرت تر از اویم ، خدا بینی مومنی را که غیرت ندارد به خاک مالد »
📚بحار الانوار ج 103 ص 248
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir