❕از اللهیاری پرسیده اند که چرا به انقلابیون ایران می گویی جماعت دجالیه ، می گوید چون در روایت آمده است که هر پرچمی که قبل قیام امام مهدی ع ، برافراشته شود ، باطل است و از دجال است .
👌در ذیل پاسخش را به طور مفصل داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3509
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507
❕با مطالعه پاسخ فوق ، متوجه می شوید که این جماعت نو اخباریونی که در حال حاضر ظهور کرده اند و اللهیاری یکی از پرچمداران آنها است ، اندکی هم از اخبار و روایات نمی فهمند و با کژ فهمی و جمود فکری ، آبروی علمای بزرگ شیعه را که تکیه اصلیشان در فهم معارف دینی بر آیات و روایات بوده است را برده اند و آنان را بد نام کرده اند .
#توضیحی_در_مورد_بودن_عقل_زنان_در_جمال_و_زیبایی_آنها
#رابطه_زیبایی_چهره_با_عنایت_الهی
🤔#پرسش
❔خرد زنان در زیبایی آنهاست!!!
عُقولُ النِّساءِ في جَمالِهِنَّ ، و جَمالُ الرِّجالِ في عُقولِهِم .
خردِ زنان در زيبايى آنهاست و زيبايى مردان، در خردشان.
( معاني الأخبار : ۲۳۴/۱ )
2630.عنه عليه السلام : حُسْنُ وَجْهِ المؤمنِ مِن حُسنِ عِنايَةِ اللّه ِ بهِ .
2630.امام على عليه السلام : زيبايى رخسار مؤمن از حسن عنايت خداست به او.
کتاب : ميزان الحكمه نویسنده : المحمدي الري شهري، الشيخ محمد جلد : 2 صفحه 250
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که در کتابهایی از علی ع نقل شده است که فرمود ؛
« عقول النساء فی جمالهن و جمال الرجال فی عقولهم » « عقول زنان در جمال و زیبایی آنان است و جمال مردان ، در عقول آنها است »
📚امالی صدوق ، ص 228 _ معانی الاخبار ، ص 234
❕علمای بزرگ شیعه برای این روایت ، وجوه و تفاسیر متعددی عرضه داشته اند ، مانند شیخ حر عاملی که شش تفسیر برای این روایت می نویسد ؛
📚الفوائد الطوسیه ، ص 274
👌مرحوم عبد الله شبر نیز برای این روایت ، شش وجه تفسیری می نویسد ؛
📚مصابیح الانوار ج 1 ص 593
❕اما وجه تفسیری روشنی که موافق با سایر روایات است و مفهومی روشن دارد ، از قرار ذیل است که مطابق روایات متعددی ، بانوان موظفند که خود را برای همسران خود بیارایند ، و آرایش و زینت کنند تا مبادا به واسطه بی توجهی زن به شوهرش ، شوهر برای ارضای امیال نفسانی ، از طرق غیر مشروع اقدام کند .
❕امام باقر ع فرمود ؛
« شايسته نيست كه يك خانم از زينت دنيا عاطل و باطل بماند؛ حتى اگر با آويختن يك آويزه گردن باشد، خود را بيارايد. شايسته نيست كه دست يك خانم، گرچه پير و سالمند باشد، از خضاب خالى بماند- گرچه حنا را بر كفها بمالد و بعد از لحظه اى بشويد. »
« لَا يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ أَنْ تُعَطِّلَ نَفْسَهَا وَ لَوْ تُعَلِّقُ فِي عُنُقِهَا قِلَادَةً وَ لَا يَنْبَغِي أَنْ تَدَعَ يَدَهَا مِنَ الْخِضَابِ وَ لَوْ تَمْسَحُهَا مَسْحاً بِالْحِنَّاءِ وَ إِنْ كَانَتْ مُسِنَّةً »
📚الکافی ج 5 ص 509
❕در روایت دیگر آمده است که پیامبر گرامی ، زنان شوهر دار را امر می کرد که خود را برای شوهرانشان تزیین و خضاب کنند ؛
«أَمَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص النِّسَاءَ بِالْخِضَابِ ذَاتَ الْبَعْل ...ذَاتُ الْبَعْلِ فَتَزَيَّنُ لِزَوْجِهَا »
📚بحار الانوار ج 73 ص 102
❕تا جایی که امام صادق ع به نقل از پیامبر ص می فرمود که اگر شوهر زنی نابینا است ، باز هم زن نباید زینت کردن را ترک کند و حد اقل آن است که برای شوهرش ، بوی خوش استعمال کند و عطر بزند ؛
«أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا زِينَةُ الْمَرْأَةِ لِلْأَعْمَى قَالَ الطیب ... »
📚وسائل الشیعه ج 20 ص 166
❕بر این اساس ، علی ع فرمود که عقول زنان در جمال و زیبایی آنها است ، یعنی هر زنی که به جمال و زیبایی خود و تزیین خود برای شوهرش ، بیشتر توجه کند ، عاقل است ، زیرا به وظیفه دینی خود عمل می کند و افراد عاقل هستند که اهل عمل به دستورات دینی هستند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« هر کسی که عاقل باشد ، دارای دین است » « من کان عاقلا ، کان له دین »
📚الکافی ج 1 ص 11
👌و در مقابل ، جمال و زیبایی مرد ، به آرایش کردن و استفاده از ابزار و وسائل زینتی چون طلا و لباس حریر و شبیه سازی به زنان نیست ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛
« پوشيدن حرير و طلا براى مردان امّتم حرام و براى زنانشان حلال گشته است »
« حُرِّمَ لِباسُ الحَريرِ والذَّهَبِ على ذُكورِ امَّتي واحِلَّ لإناثِهِم »
📚میزان الحکمه ج 10 ص 246
❕و فرمود ؛
« لعنت خدا بر مردى كه به طرز زنان لباس پوشد و بر زنى كه به شكل مردان لباس پوشد » « لَعَنَ اللَّهُ الرَّجُلَ يَلبَسُ لِبْسَةَ المَرأةِ، والمَرأةَ تَلبَسُ لِبسَةَ الرَّجُلِ. »
📚میزان الحکمه ج 5 ص 476
❕بنابراین ، جمال مرد به این نیست که خودش را به زنان تشبیه کند و چون زنان آرایش کند و از حریر و طلا استفاده کند ، جمال و زیبایی مرد ، به عاقل بودن او است و هر مردی که عاقل تر باشد ، جمیل تر است .
👌بر این اساس ، هر زنی که به زینت خود برای شوهرش توجه کند ، عاقل است و مردان عاقل هم ، جمیل بودن و زیبایی را در آرایش و شبیه سازی خود به زنان نمی بینند ، زیبایی و جمیل بودن مردان ، به بهره مندی بیشتر آنان از عقل و آگاهی است .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕اما این که معاند در ادامه به روایتی از علی ع اشاره کرد که فرمود ؛
« نیکویی وجه و صورت مومن از حسن عنایت خداوند به او است »
📚غرر الحکم ح 4848
❕به آن معنایی که معاند تصور کرده است نیست که هر کس زیباتر باشد ، یعنی مورد عنایت الهی است ، بلکه مقصود از « حسن وجه » ( « نیکویی صورت » ) ، همان نورانی بودن صورت است ، چرا که صورت نورانی مومن ، نشان از بندگی او و عنایت الهی به او دارد ، چنان که عيسى ع در اندرز به قوم خود فرمود ؛
« حقيقتى را به شما بگويم، خوشا آنان كه شب را به عبادت گذرانند. اينان كسانى اند كه روشنايى هميشگى را به دست مى آورند؛ زيرا كه در تاريكى شب برمى خيزند. »
« بحَقٍّ أقولُ لَكُم: طُوبى لِلّذينَ يَتَهَجَّدونَ مِن اللَّيلِ، اولئكَ الّذينَ يَرِثونَ النُّورَ الدائمَ مِن أجلِ أ نَّهُم قامُوا في ظُلمَةِ اللَّيل »
📚تحف العقول ، ص 510
👌امام زين العابدين ع در پاسخ به اين سؤال كه چرا شب زنده داران نيكو روى ترين مردمان هستند؟ فرمود ؛
« چون آنان با خدا خلوت كرده اند و خداوند از نور خود بر [قامت] آنان پوشانده است. »
« لَمّا سُئلَ عَن عِلَّةِ كَونِ المُتَهَجِّدينَ باللَّيلِ مِن أحسَنِ النّاسِ وَجهاً-: لأنَّهُم خَلَوا باللَّهِ فكَساهُمُ اللَّهُ مِن نُورِهِ. »
📚علل الشرایع ج 2 ص 366
❕لذا امام صادق ع فرمود ؛
« روشنايى دل را جستم و آن را در انديشيدن و گريستن يافتم، و گذر از صراط را جستم و آن را در صدقه دادن يافتم، و نورانيت چهره را جستم و آن را در نماز شب يافتم. »
«طَلَبتُ نُورَ القَلبِ فوَجَدتُهُ في التَّفَكُّرِ والبُكاءِ، وطَلَبتُ الجَوازَ علَى الصِّراطِ فوَجَدتُهُ في الصَّدَقَةِ، وطَلَبتُ نُورَ الوَجهِ فوَجَدتُهُ في صَلاةِ اللَّيلِ. »
📚مستدرک الوسائل ج 12 ص 173
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌در رابطه با روایاتی که می گوید امام مهدی ع در هنگام ظهور کشتار وسیعی به راه می اندازد ، در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2244
👌عقیل هاشمی اشکالاتی را در مورد قیام امام مهدی ع با شمشیر مطرح می کند ، در ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3203
💠ویژه نامه نقد آیین زرتشتی به مناسبت زاد روز ادعایی زرتشت در ششم فروردین ( که هیچ سندی برای آن نیست ) ؛
1⃣برخی امروز را زاد روز زرتشت معرفی کرده و تبریک گفتند ❗️سوالم این است که آیا واقعا زرتشت از نظر اسلام یک پیامبر الهی برای مجوسیان بوده است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3406
2⃣آیا در آیین زرتشت طلاق اجباری است و اگر زنی نازا باشد خود به خود طلاق داده می شود ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1345
3⃣آیا در ایران باستان ایرانیان زنان خودشون رو به هم قرض و عاریه می دادن تا ازشون استفاده جنسی ببرن❕❗️واقعیت داره ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1349
4⃣آیا در ایران باستان ایرانیان با محارم خود ازدواج می کردند ❕آیا زرتشتیان به این مساله معتقد بوده اند چون اخیرا انکار می کنند ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1353
5⃣مدرک قرآنی که ثابت می کند اسلام برای ما نیامده است ، اﮔﺮ به ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎﻭﺭ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﮐﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ خدا یا همان آلله ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﻤﺪ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺳﺖ، ﺑﺪﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ بر اساس گفته ﺍﻟﻠﻪ ما ایرانیها ﺑﺎﯾﺪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯽ بمانیم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3411
6⃣یکی از هموطنان زرتشتی ما ، اشکال کرده است که بدبختی های ایران ،مربوط به دوره پس از اسلام است ، در ذیل پاسخش را داده و وضعیت اسفناک ایران قبل از اسلام را شرح و تفصیل داده ایم تا بهتر متوجه نعمت اسلام شویم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1338
7⃣تفاوت متن عقد ایران باستان با عقد اسلامی .... ❗️
💠
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/52
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#ازدواج_امام_مهدی_علیه_السلام_در_عصر_غیبت
🤔پرسش
❔پرده برداری روحانیون قم و آیت الله قزوینی از ازدواج محرمانه امام زمان با یک دختر تهرانی‼️ اگر امام زمان به صورت ناشناس ازدواج می کند ، یعنی در طول این قرن ها بارها ازدواج کرده است ، و فرزندان ایشان ، با یکدیگر ممکن است ازدواج کنند ، زیرا ازدواج ها در مکان های مختلف به صورت ناشناس بوده است و فرزندان امام زمان ، خواهران و برادران خود را از همسران دیگر امام زمان نمی شناسند و با هم ازدواج می کنند❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌امام عصر علیه السلام ، در زمان غیبت ، بین مردم زندگی می کنند ، مردم نیز ایشان را می بینند ، اما نمی شناسند که ایشان همان مهدی موعود ع است .
❕سدير می گوید ؛
« شنيدم كه امام صادق عليه السلام مى فرمايد: «صاحب اين امر، شباهتى با يوسف عليه السلام دارد». گفتم: گويى زنده بودنش يا غايب شدنش را مى گويى!
به من فرمود: «از اين امّت افراد به سان خوك، چه چيزى از اين امر را منكرند؟ برادران يوسف، فرزندان و نوادگان پيامبران بودند؛ امّا يوسف را كالاى تجارى كردند و او را در معرض فروش گذاشتند و فروختند، در حالى كه با هم برادر بودند و او را نشناختند، تا آن كه يوسف خود گفت: «من يوسفم و اين برادرم است».
❕پس چگونه برخى از ملعونان اين امّت، منكر مى شوند كه خداى عز و جل در وقتى از اوقات با حجّتش چنان مى كند كه با يوسف كرد!؟ فرمانروايى مصر با يوسف بود و ميان او و پدرش تنها هجده روز راه بود و اگر مى خواست پدرش را آگاه كند، مى توانست و يعقوب عليه السلام و فرزندانش هنگامى كه مژده زنده بودن يوسف را شنيدند، از محلّشان تا مصر، نُه روز راه رفتند [؛ امّا با اين فاصله كم، يوسف جاى خود را به دليل مصالح و حكمت الهى به آنها اطّلاع نداد].
❕ پس چگونه اين امّت، انكار مى كند كه خداى عز و جل نيز در باره حجّتش چنين كند؟! اين كه در بازارهايشان راه برود و بر بساطشان گام نهد تا آن كه خداوند، اجازه معرّفى خود را به او بدهد، همان گونه كه به يوسف اجازه داد، هنگامى كه به برادرانش گفت: «آيا دانستيد هنگامى كه نادان بوديد، با يوسف و برادرش چه كرديد؟! گفتند: آيا تو، خود يوسف هستى؟ گفت: من يوسفم و اين، برادرم است»
«.... فَما تُنكِرُ هذِهِ الامَّةُ أن يَكونَ اللَّهُ عز و جل يَفعَلُ بِحُجَّتِهِ ما فَعَلَ بِيوسُفَ، أن يَكونَ يَسيرَ فيما بَينَهُم، ويَمشِيَ في أسواقِهِم، ويَطَأَ بُسُطَهُم وهُم لا يَعرِفونَهُ، حَتّى يَأذَنَ اللَّهُ عز و جل لَهُ أن يُعَرِّفَهُم نَفسَهُ كَما أذِنَ لِيوسُفَ عليه السلام حينَ قالَ لَهُم: «هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِيُوسُفَ وَ أَخِيهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي»
📚کمال الدین ج 1 ص 144 _ الکافی ج 1 ص 336
🔶محمد بن عثمان نائب خاص امام عصر ع نقل می کند که امام ع می فرمود ؛
« به خداوند سوگند که صاحب این امر در موسم حج حاضر می شود در هر سال ، مردم را می بیند و می شناسد اما مردم او را می بینند ، اما نمی شناسند »
📚کمال الدین ج 2 ص 440 _ وسائل الشیعه ج 11 ص 135
❔چه مانعی دارد که امام مهدی ع ، در عصر غیبت ازدواج کنند ، اما خود را معرفی نکنند که همان مهدی موعود هستند ❗️
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌ازدواج، يك سنّت مؤكّد اسلامى است كه پيامبر و پيشوايان دينى بر آن تأكيد فراوان كرده اند و امام مهدى عليه السلام نيز كه رسالت حفظ و حفاظت از سنّتهاى اسلامى را بر عهده دارد، قطعاً به سنّت «ازدواج» عمل كرده است. احاديثى كه در تشويق به ازدواج و مذمّت ترك ازدواج در منابع حديثى نقل شده، به حدّى هستند كه نمى توان گفت امام مهدى عليه السلام اين سنّت دينى را ترك مى كند.
❕برخى آياتى كه بر استحباب ازدواج دلالت دارند، عبارتند از آیه شریفه ؛
« فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ؛ «از زنان، هرچه شما را پسند افتد، به نكاح درآوريد». ( نساء 3 ) و آيه « وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ » «و عزبهايتان و غلامان و كنيزان خود را كه شايسته باشند، همسر دهيد». ( نور 32 )
❕امّا از رواياتى كه در اين باره در دست است، مىتوان به فرمايش رسول گرامى اسلام ص اشاره كرد كه فرمود ؛ « النّكاح سنّتى فمن رغب عن سنّتى فليس منّى »
📚بحار الانوار ج 100 ص 220
👌نيز در اهميّت و تشويق به ازدواج، چنين آمده است ؛
« هركس ازدواج كند، نصف دينش را بدست آورده است »
📚الکافی ج 5 ص 328
👌امام صادق عليه السّلام نيز در اين باره مى فرمايد !
« دو ركعت نماز كسى كه ازدواج كرده با فضيلت تر است از هفتاد ركعت نماز كسى كه بدون همسر است. »
📚بحار الانوار ج 79 ص 211
👌امير مؤمنان على عليه السّلام در اين باره فرمود ؛
« تزوّجوا فإنّ رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم قال: من أحبّ أن يتّبع سنّتى فإنّ من سنّتى التّزويج » « ازدواج كنيد كه همانا رسول گرامى اسلام فرمود: «هركس دوست دارد از روش من پيروى كند، پس به درستى كه از سنّت من ازدواج است».
📚الکافی ج 5 ص 329
❕با توجه به آيات و روايات پيشين و وجود كلمات امر، مانند «انكحوا» در آيات، و تشويق به ازدواج در روايات، و سفارش در عمل به سنّت پيامبر خدا، استحباب شرعى ازدواج قابل استنباط است ، بر همین اساس ، میرزای نوری می نویسد ؛
« چگونه ترك خواهند فرمود چنين سنّت عظيمه جدّ اكرم خود را صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با آن همه ترغيب و تحريص كه در فعل آن و تهديد و تخويف كه در تركش شده و سزاوارترين امّت در اخذ به سنّت پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم، امام هر عصر است و تاكنون كسى ترك آن را از خصايص آن جناب نشمرده است »
📚نجم ثاقب در احوال امام غايب(عليه السلام)، ج2، ص: 474
❔اشکالی که در فرض ازدواج امام مهدی ع ، مطرح شده بود ، بحث فرزندان ایشان و اردواج آنها با هم بوده است ، که این اشکال به قول اهل منطق « سالبه به انتفای موضوع » است ، زیرا به حسب روایات متقن ، امام مهدی ع ، اصلا صاحب فرزند نمی شوند ، و فرزندی نخواهند داشت .
❕ابن ابى حمزه به امام رضا علیه السلام عرض کرد : «براى ما روايت شده است كه امام در نخواهد گذشت، تا اين كه جانشين و نسل خود را ببيند».
👌امام رضا عليه السّلام فرمود: «آيا در اين روايت، بيش از اين چيزى براى شما گفته نشده است؟» گفت: «نه». حضرت فرمود ؛ بله؛ به خدا سوگند! برايتان روايت شده است، مگر قائم ( که فرزندی نخواهد داشت )» « بلی قد رویتموه و انتم لا تدرون »
📚اثباه الوصیه ص 208 _ رجال کشی ص 465
❕ شيخ طوسى نیز در كتاب الغيبه نزديك به همين مضمون را در روايتى ديگر آورده است.
👌حسن بن على خزاز گفت: على بن ابى حمزه وارد بر امام رضا عليه السّلام شد و پرسيد: «آيا تو امام هستى؟» حضرت فرمود: «آرى». على بن ابى حمزه گفت: «از پدر بزرگ شما جعفر بن محمد شنيدم كه امامى نيست، مگر اين كه فرزندى دارد». امام فرمود: «آيا فراموش كردى يا خود را به فراموشى زدى؟ اينچنين كه گفتى نفرمود. بلكه ايشان فرمود ؛
« امامى نيست، مگر اين كه فرزندى داشته باشد مگر امامى كه حسين بن على براى او خارج مى شود (رجعت مى كند یعنی قائم )؛ پس همانا او فرزندى نخواهد داشت.على بن ابى حمزه گفت: «راست فرمودى. اينچنين فرمود جدّ بزرگوارت».
« قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: إِنَّمَا قَالَ جَعْفَرٌ عليه السلام: لَايَكُونُ الإِمَامُ إِلَّا وَ لَهُ عَقِبٌ إِلَّا الْإِمَامُ الَّذِى يَخْرُجُ عَلَيْهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عليه السلام فَإِنَّهُ لَاعَقِب لَهُ. فَقَالَ لَهُ: صَدَقْتَ جُعِلْتُ فِدَاكَ! هَكَذَا سَمِعْتُ جَدَّكَ يَقُولُ »
📚الغیبه ، طوسی ص 134
❕بنابراین ، هیچ اشکال موجهی بر ممنوعیت ازدواج امام مهدی ع نمی باشد ، و ادله متقنی گواه بر ازدواج کردن ایشان در دوران غیبت می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#نبرد_ایرانیان_و_اهل_تهران_با_امام_مهدی_ع
🤔#پرسش
❓اندر حکایات باگهای داستان خرافی ظهور امام زمان
❔امام زمان بر طبق روایات با تهران میجنگه!
(یعنی همون جایی که تحت سلطهی سید علی، رهبر مسلمین جهان و مبلّغ ایدهی مهدویته!)
امام صادق: سيزده شهر و طائفه است كه قائم با اهل آن شهرها ميجنگد و آنان با او ميجنگند: اهل مكّه و اهل مدينه و اهل شام و بنى اميّه و اهل بصره و اهل دست ميسان و كردها و عربهاى باديهنشين و ضبّه و غنى و باهله و ازد و اهل رى (توضیح: تهران در گذشته از توابع ری بوده است).
📚 الغیبة (للنعمانی) ٫ ترجمه فهری ٫ ج۱ ٫ ص۳۵۱
💠#پاسخ💠
👌استناد معاند به این روایت ، از کتاب « الغیبه » مرحوم نعمانی است که مطابق آن امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« مردم سيزده شهر و طايفه با قائم عليه السّلام مى جنگند. و نيز مردم مكه، مدينه، شام، بصره، دميان (دشت ميشان) و طايفه بنى اميه، كرد، عرب، مردم ضبه، غنى، باهله، أزد بصره و رى با او خواهند جنگيد »
« أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى وَ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيٍّ الْأَعْلَمِ قَالا حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الصَّيْرَفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ صَدَقَةَ وَ ابْنِ أُذَيْنَةَ الْعَبْدِيِّ وَ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ جَمِيعاً عَنْ يَعْقُوبَ السَّرَّاجِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ ثَلَاثَ عَشْرَةَ مَدِينَةً وَ طَائِفَةً يُحَارِبُ الْقَائِمُ أَهْلَهَا وَ يُحَارِبُونَهُ أَهْلُ مَكَّةَ وَ أَهْلُ الْمَدِينَةِ وَ أَهْلُ الشَّامِ وَ بَنُو أُمَيَّةَ وَ أَهْلُ الْبَصْرَةِ وَ أَهْلُ دَسْتُمِيسَانَ وَ الْأَكْرَادُ وَ الْأَعْرَابُ وَ ضَبَّةُ وَ غَنِيٌّ وَ بَاهِلَةُ وَ أَزْدٌ وَ أَهْلُ الرَّيِّ »
📚الغیبه نعمانی ، ص 299
❕نکاتی در مورد این روایت ؛
1⃣این روایت سندا ضعیف است و راویان آن افرادی هستند که یا مجهول بوده و یا کذاب و دروغ گو بوده اند .
🔸عبیدالله بن موسی ، توثیقی ندارد و مجهول است ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 5 ص 195
🔸احمد بن علی الاعلم هم مجهول است و توثیقی ندارد ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 370
🔸محمد بن علی الصیرفی که اهل غلو و تدلیس بوده و از دروغگویان محسوب می شده است ؛
📚رجال حر عاملی ص 229
🔸محمد بن صدقه که اهل غلو و ضعیف بوده است و علامه مجلسی نیز او را تضعیف کرده است ؛
📚رجال طوسی ص 366 _ حاوی الاقوال ج 4 ص 261 _ رجال مجلسی ص 304
🔸ابن اذینه العبدی نیز مجهول است و توثیقی ندارد ؛
📚مستدرکات رجال الحدیث ، ج 8 ص 488
2⃣مطابق روایات مشهور و متواتر ، که در ذیل آورده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2597
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2332
❕شیعیان ایران از اصحاب امام مهدی علیه السلام خواهند بود و یک روایت شاذ که بر خلاف این مطلب ، سخن بگوید ، نزد ما اعتباری ندارد ، زیرا طبق سخن امامان علیهم السلام ، ما ماموریم که به روایات مشهور ، عمل کنیم نه روایت شاذ ؛
« خذ بما اشتهر بین اصحابک و دع الشاذ النادر »
📚بحار الانوار ج 2 ص 245
3⃣همینطور در روایاتی آمده است که هفت نفر از سیصد و سیزده یار امام مهدی ع ، یعنی اصحاب خاص ایشان ، از اهالی ری هستند ؛
« من الری سبعه رجال »
📚دلائل الامامه ص 556 _ 568 _ التشریف بالمنن فی التعریف بالفتن ، ص 376 _ ریاض الابرار ، ج 3 ص 210
4⃣یاران عمومی امام مهدی علیه السلام تمام حق جویان و آزادگان و پیروان امام ع از همه طوائف اند ، چه اهل مکه باشند ، چه مدینه و بصره و کردها و اعراب و چنان که راوی می گوید ؛
« از امام کاظم عليه السلام در باره سخن خدا: «هرجا كه باشيد، خداوند، همه شما را مى آورد» پرسيدم ، امام ع فرمود:
«به خدا سوگند، اگر قائمِ ما قيام كند ، خداوند، شيعيان ما را از همه سرزمينها به گِرد او جمع مى كند».
« ... ذلِكَ وَاللَّهِ أن لَو قَد قامَ قائِمُنا، يَجمَعُ اللَّهُ إلَيهِ شيعَتَنا مِن جَميعِ البُلدانِ. »
📚تفسیر عیاشی ج1 ص66 _ بحار الانوار ج52 ص291
❕بنابراین ، در روایت مورد استناد معاند ، اگر آمده است که اهل مکه یا مدینه یا بصره و ... با امام مهدی ع می جنگدند ، به این معنا نیست که تمام مکیان و بصریان و اعراب و ... با امام ع می جنگدند ، بلکه تنها تعدادی و اهالی از این مناطق که مخالف امام ع هستند ، ساز مخالفت با امام ع می زنند و با ایشان می جنگدند ، از ری و تهران نیز ممکن است کسانی به نبرد امام ع بر خیزند ، چرا که تمام کسانی که در تهران هستند ، از شیعیان و مخلصین امام ع نیستند ، بلکه افراد لا مذهب ، یا اهل کتاب ، یا سنی مسلک و ... هم در ری هستند و مصداق « اهل الری » ، محسوب می شوند که مطابق روایت مذکور ، پرچم مخالفت را با امام ع بلند می کنند چرا که قیام امام ع را در تضاد با منافع خود می بینند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
( توضیحی مفصل در مورد مکتب اخباری گری و اصولی گری و نو اخباریون معاصر )
🤔#پرسش
❔این جریان اخباری و اصولی و نو اخباری چی است که امروزه در مورد آن بحث می شود ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌تمام شیعیان و معتقدین به ولایت و خلافت ائمه علیهم السلام ، قائل اند که تنها راه رسیدن به احکام شرعی ، باید از مجرای اهلبیت و بیانات آن بزرگواران باشد و کسی در این مساله شک و تردیدی ندارد .
❕خداوند می فرماید ؛
« فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ » « اگر نمى دانيد از اهل اطلاع سؤال كنيد. » ( نحل 43)
❕در روايات متعددى كه از طرق اهل بيت علیهم السلام ، وارد شده مى خوانيم كه اهل ذكر امامان هستند، از جمله در روايتى از امام على بن موسى الرضا مى خوانيم كه در پاسخ سؤال از آيه فوق فرمود ؛
« ما اهل ذكريم، و از ما بايد سؤال شود »
📚الکافی ج 1 ص 210
❕در بسيارى از تفاسير و كتب اهل سنت نيز رواياتى به همين مضمون ميخوانيم از جمله در تفسيرهاى دوازده گانه معروف اهل سنت از ابن عباس در ذيل آيه فوق چنين نقل شده كه گفت ؛ « اينان محمد و على و فاطمه و حسن و حسين هستند آنها اهل ذكرند و اهل علم و عقل و بيان »
📚احقاق الحق ج 3 ص 483
❕امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« اگر كسى همواره شبهايش را به عبادت بگذراند، و روزهايش را روزه بگيرد، و همه مالش را انفاق كند، و همه عمرش را حج بگزارد، امّا ولايت ولىّ خدا را نشناسد تا تحت ولايت او در آيد و همه كارهايش با راهنمايى او صورت بگيرد، بر عهده خداوند عز و جل نيست كه به او ثواب دهد، و از مؤمنان هم به شمار نمى آيد »
📚الکافی ج 2 ص 18
❕علمای شیعه نیز بر طبق نص و روایت اهل بیت علیهم السلام قدم بر می دارند و حکم و فتوا می دهند ، و از اعمال نظر و رای شخصی ابا می ورزند ، ( اگر چه در مواردی ممکن است افرادی به خلاف این مسیر قدم بردارند ) .
👌چگونه چنین نباشد در حالی که پیامبر گرامی فرمود ؛
« امت من به زودی به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که یک فرقه اهل نجات است و سایر فرق ، هلاک می شوند ، فرقه ناجیه آنانی اند که به ولایت امامان تمسک کنند و از علم آنان اقتباس و بهره گیرند ، و به رای و برداشت خود ، عمل نکنند »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 49
❕لذا علی علیه السلام فرمود ؛ « لا رای فی الدین » « رای و برداشت شخصی جایگاهی در دین ندارد »
📚المحاسن ج 1 ص 211
👌اخباریون کسانی اند که می گویند فهم دین باید از مجرای اهلبیت علیهم السلام و اخبار آنان باشد ، اصولیون نیز اعتقاد به همین مطلب دارند و هیچ کس منکر این مطلب نیست .
❕درس خارج های مراجع معاصر که از علمای اصولی هستند ، بر محور آیات و روایات ، دور می زند و تمام توجه آنان به روایات اهلبیت علیهم السلام در فهم دین است .
👌بنابراین فرقی بین اخباری و اصولی وجود ندارد ، اما متاسفانه برخی ، فرق تراشی های بی اساسی در این زمینه داشته اند و به حسب توهمات ذهنی خود ، اصطلاحات اخباری و اصولی به وجود آورده اند و مطالب بی اساسی در این زمینه ایراد کرده اند ، چنان که مرحوم صاحب حدائق که از علمای اخباری محسوب می شود در مقدمه دوازدهم از کتاب « الحدائق الناضره » ، متذکر این نکته می شود ؛
📚الحدائق الناضره ج 1 ص 167
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕برای اینکه این ادعا خود را ثابت کنیم ، فرق هایی که در این زمینه بیان کرده اند را مورد بررسی قرار می دهیم .
👌در کتاب فرهنگ فقه ، مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام که زیر نظر مرحوم هاشمی شاهرودی نوشته شده است ، این فرق ها برای دو مکتب اخباری گری و اصولی گری بیان شده است که ما در ذیل هر فرق ، نقد خود را نیز بیان خواهیم کرد ، در کتاب مذکور چنین آمده است ؛
❕محورهاى اختلاف ميان اخبارى و اصولى: عمده ترين محورهاى اختلاف ميان دو مكتب اخبارى و اصولى عبارت است از ؛
1⃣ منابع استنباط در مكتب اخبارى محدود به قرآن و سنّت معصومان عليهم السّلام است. آنان عمل به قرآن را نيز در آن حدّ مجاز مى دانند كه تفسير آن در سنّت آمده باشد.
❕اخباريان جز آياتى كه دلالت آنها بر معناى مراد، نصّ و صريح است و عمل بدان را جايز، بلكه واجب مى دانند، ظواهر قرآن را حجّت و دليل نمى دانند، مگر به كمك روايات رسيده از معصومان عليهم السّلام ...
👌امّا در مكتب اصولى علاوه بر قرآن و سنّت، اجماع و عقل نيز از ادلّه شرعى و منابع استنباط احكام شمرده شده است، و اصولى ها ظواهر قرآن را حجّت مى دانند.
📚فرهنگ فقه ، ج 1 ص 303
❕یا در همین رابطه در سایت اسلام کوئست آمده است ؛
« اخباریون می گویند ما نمی توانیم به ظاهر قرآن عمل کنیم، مگر آن که از طریق اخبار و روایات تفسیر شده باشد، ولی اصولیون ظواهر قرآن را در جایی که اخبار هم نباشد حجت می دانند »
🌐https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa6940
❕متاسفانه سخنان فوق ، تهمت به اخباریون می باشد که می گویند اخباریون معتقدند که ما از قرآن چیزی نمی فهمیم ، و ظواهر قرآن حجت نیست ، مگر آنکه تفسیر و روایتش از معصومین وارد شده باشد .
❔کدام اخباری است که بگوید من مفهوم آیه « قل هو الله احد » در یگانگی خداوند را نمی فهمم ❗️یا بگوید مفهوم آیه « اقیموا الصلاه » ، « بالوالدین احسانا » ، « الحمد الله رب العالمین » و ... از آیات روشن و واضح را نمی فهمم ❗️
👌اگر اخباریون می گویند ما چیزی از قرآن نمی فهمیم ، پس چگونه خودشان قائلند که باید در معانی قرآن تدبر کرد ، چنان که علامه مجلسی از علمای بزرگ اخباری ، روایات استحباب تدبر در قرآن را در کتاب خود نقل می کند ؛
📚بحار الانوار ج 89 ص 106 باب 9 « فضل التدبر فی القرآن »
❕یا شیخ حر عاملی که او نیز از بزرگان اخباریون است ، این روایات را ذکر می کند و در عنوان باب می نویسد ؛
« باب در استحباب تفکر در معانی قرآن .... »
📚وسائل الشیعه ج 6 ص 170 باب 3
❔چرا این تهمت ها را به اخباریون می زنید و بین علمای شیعه فرق می گذارید و اخباری و اصولی می کنید و بهانه به دست نو اخباریون جاهل معاصر می دهید که در ادامه در مورد آنان توضیح می دهیم .
❕آنچه اخباریون در مورد قرآن می گویند ، همان سخنان اصولیون است ، که « آیات الاحکام » و « احکام نظری » ، باید مطابق با روایات اهلبیت علیهم السلام تفسیر شود و بدون مراجعه به روایات ، نمی توان آیات الاحکام قرآن اخذ کرد ، یا می گویند رسیدن به فهم بطون قرآن جز از مجرای اهلبیت ع ممکن نیست ، چنان که شیخ حر عاملی ، عنوان باب خود در وسائل الشیعه را چنین می نویسد ؛
« باب در عدم جواز استنباط احکام نظری از ظواهر قرآن مگر بعد از آگاهی از تفسیر آن توسط ائمه ع »
📚وسائل الشیعه ج 27 ص 176 باب 13
❕تمام علمای اصولی نیز قائل به این نکته اند و بدون توجه به روایات ، به سراغ آیات الاحکام نمی روند ، یا راه رسیدن به بطون قرآن را ، راهنمایی های اهلبیت علیهم السلام می دانند ، مساله ای که اعتراض کمال حیدری را ایجاد کرد و گفت که حوزه های علمیه تمام توجهشان به روایات است ، نه قرآن ، چنان که در ذیل توضیح دادیم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3675
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕در ادامه گفتند که اصولیون اجماع و عقل را از منابع استنباط می دانند ، اما اخباریون این را قبول ندارند ، در این سخن نیز صادقانه عمل نکرده اند .
👌اصولیون اجماعی را حجت می دانند که کاشف از رای معصوم علیه السلام باشد ، که در این صورت اجماع بازگشت می کند به سنت ، و اخباریونی هم که قائل به حجیت سنت هستند ، چنین اجماعی را که بازگشت به سنت می کند ، قبول دارند ، مانند علامه بزرگوار مجلسی ؛
📚بحار الانوار ج 85 ص 41 و ج 86 ص 222 _ 223
❕یا می گویند ، اصولیون عقل را از منابع استنباط می دانند ، به خلاف اخباریون ، در حالی که نمی گویند ، مقصود اصولیون از دلیل عقلی عمدتا « برائت و استصحاب » است ؛
📚اصول المظفر ، طبع انتشارات اسلامی ، ج 3 ص 128
👌و اخباریون هم به حسب روایات اهلبیت علیهم السلام ، قائل به حجیت برائت و استصحاب هستند ، و خودشان نقل می کنند که امیر مومنان ع در مورد استصحاب و بناء بر یقین سابق ، فرمود ؛
« مَنْ كَانَ عَلَى يَقِينٍ فَأَصَابَهُ شَكٌّ فَلْيَمْضِ عَلَى يَقِينِهِ فَإِنَّ الْيَقِينَ لَا يُدْفَعُ بِالشَّكِّ » ، « کسی که یقین به چیزی دارد و بعد گرفتار شک شد ، باید بنا را بر یقین بگذارد ، چرا که بقین با شک دفع نمی شود »
📚بحار الانوار ج 2 ص 272
❕یا در مورد برائت از امام صادق ع نقل می کنند که فرمود ؛
« اشیاء مطلق است تا زمانی که امر و نهی ای وارد نشده باشد ، و هر چیزی در آن حلال و حرام است ، برای تو تا ابد حلال است تا زمانی که بدانی چیزی بعینه حرام است »
« الْأَشْيَاءُ مُطْلَقَةٌ مَا لَمْ يَرِدْ عَلَيْكَ أَمْرٌ وَ نَهْيٌ وَ كُلُّ شَيْءٍ يَكُونُ فِيهِ حَلَالٌ وَ حَرَامٌ فَهُوَ لَكَ حَلَالٌ أَبَداً مَا لَمْ تَعْرِفِ الْحَرَامَ مِنْهُ فَتَدَعَهُ »
📚بحار الانوار ج 2 ص 272 _ الفصول المهمه ، حر عاملی ، ج 1 ص 633
👌مقصود اصولیون از دلیل عقلی ، بازگشت می کند به مباحث برائت و استصحابی که اخباریون هم آن را قبول دارند و فرق گذاری در این رابطه هم صحیح نیست .
2⃣در ادامه در کتاب فرهنگ فقه آمده است ؛
« در مكتب اخبارى، اشياء يا حلال هستند يا حرام و يا مشتبه و چنانچه حليّت و حرمت چيزى معلوم نباشد و نصّى از معصومان عليهم السّلام درباره آن نرسيده باشد، بايد در فتوا، توقّف و در عمل، احتياط كرد، ولى در مكتب اصولى در موارد مشكوك، اصل بر برائت است و احتياط واجب نيست. »
📚فرهنگ فقه ج 1 ص 303
❕این سخن نیز اشتباه است و اخباریون به تمام اشیاء را به سه دسته تقسیم نمی کنند تا در جایی که نص نیست ، مطلقا قائل به احتیاط باشند ، بلکه به حسب آنچه آوردیم ، اخباریون قائل به برائت هم هستند و می گویند هر جا نصی نباشد ، برائت جاری می کنیم ، چنان که شیخ صدوق از بزرگان اخباریون می نویسد ؛
« اعتقادنا في ذلك أنّ الأشياء كلّها مطلقة حتى يرد في شيء منها نهي » « اعتقاد ما در اين باب اين است كه همه چيزها حلال و موضع رخصت است تا در چيزى از آنها نهى وارد شود »
📚اعتقادات الامامیه ص 114
❕اخباریون تنها در جایی که شبهه حرمت باشد ، احتیاط را لازم می دانند ، و از پیامبر گرامی نقل می کنند که فرمود ؛
« امورى است درستى آن آشكار است كه بايد از آن پيروى كرد و امورى است كه گمراهى آن آشكار است و بايد از آن اجتناب نمود و امور مشكوك و مشتبه ى است در ميان اين دو؛ كسى كه شبهات را ترك كند از محرمات آشكار رهايى مى يابد و كسى كه به سراغ شبهات برود مرتكب محرمات مى شود و از آنجا كه نمى داند هلاك خواهد شد»
📚الکافی ج 1 ص 68
❕اصولیون نیز در مواردی که شبهه حرمت است ، احتیاط می کنند ، در رساله های مراجع کنونی در موارد فراوانی شما با عنوان « احتیاط واجب » ، مواجه می شوید که فتوا به احتیاط داده اند ، زیرا شبهه حرمت بوده است .
❕بنابراین ، این فرق گذاری نیز باطل و مردود می باشد .
🔸ادامه 👇