💠ادامه 👇
👌ديگر اين كه خلافت خلفاى پيشين از طريق پذيرش مردم نبود؛ اهل سقيفه كه ابو بكر را به خلافت برگزيدند افراد معدود و محدودى بودند و خلافت عمر، تنها با نصّ ابو بكر بود و خلافت عثمان، تنها به وسيله سه يا چهار رأى از شوراى شش نفرى عمر صورت پذيرفت.
❕اضافه بر همه اينها براى به دست آوردن نظر امام عليه السّلام در مسأله خلافت، نبايد تنها بر يك يا دو خطبه تكيه كرد؛ بلكه بايد همه كلمات آن حضرت را در اين موضوع در كنار هم بچينيم و تصميمگيرى كنيم و مىدانيم امام عليه السّلام بارها در نهج البلاغه در موارد متعددى در مسأله خلافت تكيه بر نص فرموده است. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج6، ص: 504
❕توضیحات تکمیلی :
🔸١ _ چنان که در شرح خطبه گذشت , امام علیه السلام فرازهای مذکور در مورد اعتبار رای بزرگان و اهل حل و عقد را بر اساس قاعده الزام و استدلالی جدلی و تکیه بر مسلمات طرف مقابل ایراد کردند تا از این طریق خلافت خود را در برابر امثال معاویه آن هم با استدلال به معتقدات و مسلمات معاویه ثابت کند و معاویه را مجاب به اطاعت از خود کند .
👌به بیان دیگر : امام علی علیه السلام ، در مقابل كسانى كه ايمان به امامت منصوصش از طرف پيامبر گرامی نداشتند و بهانه جويى مى كردند به مساله بيعت كه نزد آنها مسلم بود استدلال مى كرد، تا ياراى سر باز زدن از اطاعت امام علیه السلام را نداشته باشند، و به معاويه و امثال او گوشزد مى كرد همانگونه كه مشروعيت براى خلافت خلفاى سه گانه قائل است بايد براى خلافت امام قائل باشد و در برابر آن تسليم گردد بلكه خلافت او مشروع تر است، چون بيعت وى گسترده تر و از روى رضايت و رغبت عمومى انجام شد.
❕بنابر اين استدلال به بيعت و اختیار مردم ، هيچ منافاتى با مساله نصب امام از طريق خدا و پيامبر و تاكيدى بودن بيعت ندارد.
❕لذا مثلا در همين نهج البلاغه در يك مورد امام به حديث ثقلين كه از نصوص امامت است اشاره مى فرمايد ( نهج البلاغه خطبه 87)و در جايى ديگر به مساله وصيت و وراثت ( نهج البلاغه خطبه 2) و مواضع متعدد دیگری که امام علیه السلام به امامت الهی خود تصریح می کند که در ذیل مفصلا این موارد را آورده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4745
❕بنابراین امام علیه السلام در خطبه ای که وهابی به آن استناد کرد ، در مقام بيان يك قاعده كلى كلامى نيست؛ بلكه در مقام احتجاج با افراد عنودى است كه معتقد به مشروعيت خلافت خلفاء از طريق بيعت و اختیار داشتند يعنى از باب استدلال به خصم از راه عقايد و افكار و اعمال خود اوست، كه از آن به عنوان «وجادلهم بالتی هي أحسن» تعبير مى شود.
❕در واقع استدلال امام به اصطلاح جدلی است که در علم منطق مفصل پیرامون آن توضیح داده می شود که مسلمات طرف مقابل را می گیرند و با آن بر ضد وی استدلال می کنند .
📚شرح منطق مظفر، علی محمدی خراسانی , جلد: ۲، صفحه: ۳۲۹
👌این همان چیزی است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبیر می شود و آن اینکه مسلمات خصم را بگیرند و با آن بر ضد او استدلال کنند هر چند مسلمات خصم از سوی گوینده پذیرفته نشده باشد. مثل اینکه ما با تورات و انجیل کنونی در برابر یهود و نصاری استدلال می کنیم و می گوییم مطابق فلان فصل و فلان آیه شما چنین می گویید و بنابراین طبق عقیده خودتان محکوم هستید .
👌علی علیه السلام هم کسانی چون معاویه را که اعتقاد به بیعت و اختیار داشتند ، طبق عقاید خودشان مجاب و ملزم می کرد تا تن به اطاعتش بدهند .
🔸٢ _ وهابی در صدد است که با استناد به فرازهای مذکور نهج البلاغه , مشروعیت خلافت ابوبکر و عمر را ثابت کند , به این بیان که صحابه ای که در صدر اسلام حاضر بودند با ابوبکر و عمر بیعت کردند , و غائبین که شیعیان امروزی اند , دیگر حق مخالفت ندارند !!!!
👌متاسفانه وهابی کاری جز دروغگویی ندارد , زیرا طبق نصوص خود اهلسنت , بزرگان صحابه مخالف خلافت ابوبکر بودند و با او بیعت نکردند , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4135
❕و طبق روایات اهلسنت , امیر مومنان علیه السلام نیز مشروعیتی برای خلافت ابوبکر و عمر قائل نبود , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4443
❕و حضرت زهرا سلام الله علیها نیز تن به خلافت ابوبکر نداد و با حالت خشم و غضب بر ابوبکر از دنیا رفت , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3445
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
🔸٣ _ از سوی دیگر , خلافت عمر نیز با رضایت و بیعت اصحاب نبوده است , بلکه عمر منصوب ابوبکر بود که وقتی ابوبکر , عمر را به خلافت نصب کرد , بزرگان مهاجرین و انصار به این عملکرد عمر اعتراض کردند و ابوبکر را از عذاب الهی , بابت این انتخاب ترساندند .
❕ابن قتیبه عالم بزرگ اهلسنت نقل می کند :
"مهاجران و انصار پس از اين كه شنيدند عمر را به جانشينى خود برگزيده است، به نزد ابو بكر آمدند و گفتند: عمر را بر ما خليفه قرار دادهاى. تو او را مىشناسى و مىدانى كه چه آفات و بلايى در زمان حضور تو بر سر ما آورده است. تو به زودى خدا را ديدار خواهى كرد، در آن جا چه جواب خواهى داد؟ "
" فدخل عليه المهاجرون و الأنصار حين بلغهم أنه استخلف عمر، فقالوا: نراك استخلفت علينا عمر، و قد عرفته، و علمت بوائقه فينا و أنت بين أظهرنا، فكيف إذا وليت عنا و أنت لاق الله عز و جل فسائلك، فما أنت قائل "
📚الامامه و السیاسه ج ١ ص ٣٧
❕یا باز علمای اهلسنت نقل می کنند :
"طلحة بن عبيد اللّه بر ابو بكر وارد شد و گفت: به من خبر رسيده كه تو اى خليفه پيامبر خدا! عمر را بر مردمْ خليفه كردهاى، با آن كه ديدهاى مردم از او چه مىكشند، [آن هم] در حالى كه تو هنوز هستى. پس او در زمانى كه با مردمْ تنها شود، چگونه خواهد بود؟! تو فردا پروردگارت را ديدار مىكنى و [او] درباره مردمِ تحت سرپرستىات مىپرسد. " " ودَخَلَ طَلحَةُ بنُ عُبَيدِ اللّهِ عَلى أبي بَكرٍ فَقالَ: إنَّهُ بَلَغَني أنَّكَ يا خَليفَةَ رَسولِ اللّهِ استَخلَفتَ عَلَى النّاسِ عُمَرَ، وقَد رَأَيتَ ما يَلقى النّاسُ مِنهُ و أنتَ مَعَهُ، فَكَيفَ بِهِ إذا خَلا بِهِم! و أنتَ غَدا لاقٍ رَبَّكَ؛ فَيَسأَلُكَ عَن رَعِيَّتِكَ. "
📚شرح نهج البلاغة: ج 1 ص 164، الطبقات الكبرى: ج 3 ص 199، تاريخ المدينة: ج 2 ص 667، تاريخ الطبري: ج 3 ص 428 و ص 433
❕یا باز نقل می کنند که اصحاب بر ابوبکر اعتراض کردند که چگونه می توند فرد بد اخلاق و تند خویی چون عمر را جانشین خود کند ? و می گفتند که جواب خداوند را چگونه خواهی داد !!!! " لما حضرت أبا بكر الوفاة بعث إلى عمر يستخلفه فقال الناس : أيستخلف علينا فظاً غليظاً . لو قد ملكنا كان أفظ وأغلظ ! فماذا تقول لربك إذا لقيته وقد استخلفت علينا عمر ؟ "
📚تاريخ المدينة : ج 2 ص 671 _ سنن البيهقي : ج 8 ص 149 ( به نقل از الف سوال و اشکال )
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
نزول قرآن بر هفت حرف !!!!
🤔#پرسش :
❓قضیه سبعة أحرف چی هستش؟ اصلا چه کسی قضیه سبعة أحرف رو و با چه هدفی مطرح کرد؟ ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی از اهلسنت به نقل از پیامبر گرامی اسلام آمده است که قرآن بر هفت حرف نازل شده است .
❕در صحيحين از ابن شهاب نقل شده گويد:
"عبيد اللّه بن عبد اللّه از عبد اللّه بن عباس روايت كرده كه پيامبر ص گفته است:
«جبرئيل قرآن را به حرف واحد بر من قرائت كرد و من همواره از او مىخواستم تا آن را بيشتر از يك حرف قرائت كند، تا بالأخره به هفت حرف منتهى گرديد»
📚اين حديث را بخارى نيز در ج 6، ص 277 و مسلم در ج 2، ص 202 نقل كرده است. ( به نقل از علوم قرآن معرفت )
👌معمولا این روایات را تطبیق می دهند بر قرائات متعددی که از قرآن است و می گویند که می توان بر هر یک از قرائات هفت گانه موجود عمل کرد چرا که قرآن بر هفت حرف نازل شده است .
❕اهلبیت علیهم السلام این سخن را قبول نداشتند و تصریح می کردند که قرآن بر یک حرف و از نزد خداوند یگانه صادر شده است , نه بر هفت حرف .
👌فضیل بن یسار می گوید :
" به امام صادق ع گفتم که مردم می گویند قرآن بر هفت حرف نازل شده است , امام علیه السلام فرمود :
" دروغ می گویند این دشمنان خداوند , قرآن بر یک حرف واحد و از نزد خدا واحد نازل شده است " " عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ النَّاسَ يَقُولُونَ إِنَّ الْقُرْآنَ نَزَلَ عَلَى سَبْعَةِ أَحْرُفٍ فَقَالَ كَذَبُوا أَعْدَاءُ اللَّهِ وَ لَكِنَّهُ نَزَلَ عَلَى حَرْفٍ وَاحِدٍ مِنْ عِنْدِ الْوَاحِدِ "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 630
👌در نقل دیگری امام باقر علیه السلام فرمود :
" قرآن واحد است ( بر یک حرف نازل شده است ) و از نزد خداوند واحد است , اختلافات از ناحیه روات ( و قاریان است که قرائات گوناگونی برای قرآن وضع کردند )" " عن أبي جعفر (عليه السلام)، قال: «إن القرآن واحد، نزل من عند واحد، و لكن الاختلاف يجيء من قبل الرواة». "
📚الکافی ج ٢ ص ٦٣٠ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ١ ص ٤٧
👌بنابراین اهلبیت علیهم السلام قرائات گوناگون در قرآن را قبول نداشتند و مردم را بر یک قرائت که از پیامبر صادر شده و نزد مردم مشهور بوده است , دعوت می کردند که همان قرائت حفص از عاصم است , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9751
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13112
👌با این وجود در روایاتی آمده است که اهلبیت علیهم السلام فرموده اند که قرآن بر هفت حرف نازل شده است :
📚وسائل الشیعه ج ٦ ص ١٦٢ باب ٧٤
❕این روایات از روی تقیه و موافق با اعتقاد اهلسنت صادر شده است و حجیت ندارد , در ذیل پیرامون روایات تقیه ای توضیح داده ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13856
▫️ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌البته می توان گفت مقصود از روایاتی که می گوید قرآن بر هفت حرف نازل شده است , دو معنای قابل قبول است :
🔸١ _ قرآن بطون گسترده ای دارد , چنان که امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« برای قرآن باطنی وجود دارد و برای آن باطن نیز ، بطن دیگری وجود دارد و قرآن ظاهری دارد و برای آن ظاهر هم ظاهر دیگری است » « إِنَّ لِلْقُرْآنِ بَطْناً وَ لِلْبَطْنِ بَطْنٌ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ لِلظَّهْرِ ظَهْر »
📚بحار الانوار ج89 ص94
👌مقصود از روایاتی که می گوید قرآن بر هفت حرف نازل شده است , هفت قرائت مختلف نیست , زیرا در روایات فوق تصریح شد که قرآن بر یک قرائت نازل شده است , بنابراین مقصود از هفت حرف , هفت بطن است , یعنی هر آیه ای از قرآن هفت بطن دارد , چنان که فیض کاشانی می گوید :
"«ممكن است گفته شود آيات قرآن هفتگونه است و هر آيهاى داراى هفت بطن است "
📚تفسير صافى- مقدمه هشتم- ج 1، ص 40
❕طبری عالم سنی مسلک از عبد اللّه بن مسعود نقل می کند که پیامبر فرمود :
«قرآن بر هفت حرف نازل شده و براى هر حرفى از آنها ظاهرى است و باطنى و براى هر حرفى حدى و براى هر حدى، پيشگاهى است»
📚تفسير طبرى، ج 1، ص 9. ( به نقل از علوم قرآن معرفت )
❕در نقل دیگری از علمای اهلسنت هم هفت حرف به بطون قرآن تطبیق داده شده است و بیان شده که علم بطون در نزد امیر مومنان علیه السلام است :
" عبدالله بن مسعود أنه قال: «القرآن نزل على سبعة أحرف، ما منها حرف إلا و له ظهر و بطن، و إن علي بن أبي طالب عنده منه علم الظاهر و الباطن».
📚حيلة الأولياء 1: 65، النور المشتعل: 21/ 1، فرائد السمطين 1: 355/ 281، ترجمة الإمام عليّ (عليه السّلام) من تاريخ ابن عساكر 3: 32/ 1057، ينابيع المودّة 70 و 373.
🔸٢ _ مقصود از هفت حرف , هفت نوع مطلب در قرآن است , چنان که از امیر مومنان علیه السلام نقل است که فرمود :
" «انزل القرآن على سبعة اقسام، كلّ منها شاف كاف و هي: أمر و زجر و ترغيب و ترهيب و جدل و مثل و قصص ...» " " در اين حديث به انواع مطالب قرآنى اشاره شده است كه عبارتند از: امر و نهى و تشويق و تهديد و استدلال و مثال و داستانها. "
📚بحار الانوار ج ٩٠ ص ٤
👌خلاصه سخن :
❕قرآن بر یک قرائت نازل شده است نه هفت قرائت و روایات اهلبیت علیهم السلام شاهد این سخن است , روایاتی که می گوید قرآن بر هفت حرف نازل شده است , تقیه ای بوده و حجیت ندارد , گذشته از آنکه می توان به قرینه سایر روایت گفت که مقصود از هفت حرف , هفت بطن یا هفت نوع مطلب در قرآن است , اما هفت نوع قرائت صحیح نیست .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
💠فرا رسیدن سالروز میلاد مبارک امام حسین علیه السلام را تبریک می گوییم ؛
🌸پرسش و پاسخهای مرتبط با میلاد امام حسین علیه السلام ؛
1⃣آیا داستان توسل #فطرس ملک به امام حسین در زمان تولد ایشان صحت دارد❗️مگر فرشتگان معصوم نیستند❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2529
2⃣خرافات تو کتابهای شیعه است از جمله اینکه می گویید امام حسین از #انگشت پیامبر شیر می خورد و از فاطمه شیر نمی خورد آیا #واقعا چنین چیزی قابل قبول است❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2530
3⃣❔این جریان که میگویند پیامبر اسلام فرزندش ابراهیم را فدای امام حسین کرد تا حسین زنده بماند چقدر #واقعیت دارد ❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2531
4⃣برخی می گویند خلیفه دوم به امام حسین می گفتند موی سر ما به برکت شما اهل بیت #رویانیده شده است ❕آیا چنین حرفهایی در کتب اهل سنت سندیت دارد ❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2532
5⃣این که در روایاتی آمده که وقتی امام حسن و امام حسین کشتی می گرفتند پیامبر امام حسن رو #تشویق می کرد چه معنایی دارد ❗️این یعنی امام حسن نزد پیامبر از امام حسین محبوب تر بوده ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2534
6⃣یکی از کانال های ضد دین می گوید امام حسن و امام حسین مانند دختران در گوش خود گوشواره می کردند ❗️آیا این مطلب واقعیت دارد ❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2535
7⃣اگر #رقص حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است ❗❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2536
8⃣شبهه ای را کانال ضد دین کرده که تمام حسین ناقص الخلقه بوده است و حضرت زهرا از تولد امام حسین #کراهت داشت و امام حسین هم وقتی به دنیا آمد از حضرت زهرا شیر نمی خورد ❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2537
9⃣آیاشیر دادن ام الفضل همسر عباس بن عبدالمطلب به امام حسین علیه السلام صحت دارد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2696
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
خواندن نماز باران توسط معصومین علیهم السلام و آمدن باران !!!!
🤔#پرسش :
❓اگر با نماز باران از آسمان فرو می ریخت .... پیامبران و امامان و علمای دینی , برهوت عربستان را شالیزار کرده بودند !!!!
💠#پاسخ💠
👌پیامبر گرامی اسلام و امامان علیهم السلام , هر زمان که نماز باران می خواندند , خداوند به آبروی آنان باران رحمتش را نازل می فرمود .
❕در نقلی آمده است که جمعی به نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمده و گفتند:
" ای رسول خدا همانا بلاد ما دچار قحطی شده و باران بر ما درنگ کرده و چند سال پی در پی خشکسالی است. خدای تبارک و تعالی را بخوان تا باران بر ما بفرستد. رسول خدا دستور داد منبری گذاردند و از خانه بیرون آمد به منبر رفت و مردم نیز گرد آمدند، پس آن حضرت به منبر رفت و دعا کرد و به مردم نیز دستور داد آمین بگویند، طولی نکشید که جبرئیل نازل شد و گفت: ای محمد به مردم بگو خداوند وعده کرده در روز فلان و در ساعت فلان باران بر شما میآید....
❕مردم پیوسته در انتظار آن روز و آن ساعت بودند تا اینکه چون زمان مقرر فرا رسید خدای عز و جل بادی فرستاد، و آن باد ابری را با خود آورد و آسمان را پوشانید و دهنه خود را رها کرد (کنایه از شدت باران است). همان افراد خودشان به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم آمده گفتند: ای رسول خدا از خدا بخواه تا جلوی باران را بگیرد که ما نزدیک است غرق شویم!... "
"أَنَّ رَبَّکَ قَدْ وَعَدَهُمْ أَنَّهُمْ یُمْطَرُونَ یَوْمَ کَذَا وَ کَذَا فِی سَاعَةِ کَذَا وَ کَذَا قَالَ فَلَمْ یَزَلِ النَّاسُ یَتَلَوَّمُونَ ذَلِکَ الْیَوْمَ وَ تِلْکَ السَّاعَةَ حَتَّی إِذَا کَانَتْ تِلْکَ السَّاعَةُ أَهَاجَ اللَّهُ رِیحاً فَأَثَارَتْ سَحَاباً .... "
📚الکافی ج ٨ ص ٢١٧ _ امالی طوسی ص ٦٩٧
❕در نقل دیگری آمده است که :
" گروهی از مردم نزد علی بن أبی طالب علیه السّلام گرد آمدند و از کمی باران به محضر او شکایت بردند و گفتند: یا امیر المؤمنین دعاهائی در طلب نزول باران برای ما بخوان. پس امیر المؤمنین علی علیه السّلام دو فرزند خود حسن و حسین علیهما السّلام را طلب کرد و حسن را فرمود: برای ما دعاهائی بخوان. امام حسن علیه السّلام چنین دعا کرد: بار خدایا ابرها را به گشودن درهای رحمتت به وسیله آبی سیل آسا و بادوام برانگیز، و ما را به وسیله بارانی فراگیر و دامن گستر و بهجت انگیز سیراب فرما....
❗️سپس امیر المؤمنین علیه السّلام فرزندش حسین علیه السّلام را به دعا خواندن فرا خواند. و او فرمود: خدایا، ای عطاکننده خیرات از مظان و مواطنش، و ای نازل کننده رحمتها از معادنش، و ای روان کننده برکات بر مستحقانش، باران فراگیر از جانب توست...
👌پس هنوز سخن او به پایان نرسیده بود که خدا بارانی فراگیر فرو بارید. از سلمان فارسی پرسیدند: یا ابا عبد اللَّه آیا مضامین این دعاها چیزی است که به آن دو تعلیم داده اند؟ سلمان گفت: وای بر شما آیا سخن رسول خدا را نشنیده اند که فرمود: حکمت بر زبان اهل بیت من روان شده است. "
" فَمَا فَرَغَا مِنْ دُعَائِهِمَا حَتَّی صَبَّ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی عَلَیْهِمُ السَّمَاءَ صَبّاً قَالَ فَقِیلَ لِسَلْمَانَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَ عُلِّمَا هَذَا الدُّعَاءَ فَقَالَ وَیْحَکُمْ أَیْنَ أَنْتُمْ عَنْ حَدِیثِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله حَیْثُ یَقُولُ إِنَّ اللَّهَ أَجْرَی عَلَی أَلْسُنِ أَهْلِ بَیْتِی مَصَابِیحَ الْحِکْمَةِ "
📚قرب الاسناد ص ١٥٨
❕یا شیخ عباس قمی مفصلا جریان باران آمدن به دعای امام سجاد علیه السلام را به نقل از کتابهایی نقل می کند :
📚منتهی الامال ج ٣ ص ١١٦٤ ( به نقل از احتجاج طبرسی ج ٢ ص ٤٩ _ بحار الانوار ج ٤٦ ص ٥٠ )
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕یا باز در نقل دیگری آمده است :
" حضرت رضا علیه السّلام وقتی ولیعهد مأمون شد، مدتی باران نیامد. گروهی از اطرافیان مأمون و طرفداران او میگفتند: ببین! از وقتی که علی بن موسی الرضا علیهما السّلام ولیعهد شد، باران قطع گردید. این حرف به گوش مأمون رسید و ناراحت شد. به حضرت رضا علیه السّلام عرض کرد: مدتی است باران نمی بارد، اگر صلاح بدانید دعا بفرمایید، شاید خداوند باران عنایت کند. فرمود: بسیار خوب. مأمون پرسید: چه وقت برای طلب باران میروید؟ (آن روز جمعه بود). حضرت فرمود: روز دوشنبه. پیغمبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله و سلم با امیرالمؤمنین علیهما السّلام دیشب به خوابم آمدند و فرمودند: پسرم! انتظار روز دوشنبه را داشته باش، پس به صحرا برو و طلب باران کن! خداوند باران میبارد و به آنها نشان بده مقامی را که خداوند به تو اختصاص داده تا بیشتر از فضل و مقامت در نزد خدای عزوجل مطلع شوند.
👌روز دوشنبه به صحرا رفت و مردم تمام به تماشا آمده بودند. حضرت روی منبر رفت، حمد و سپاس خدا را بجای آورد و گفت: بار خدایا! تو مقام ما خاندان نبوت را بالا برده ای. مردم به ما توسل میجویند، همان طوری که دستور داده ای و امیدوارند که مشمول فضل و عنایت و لطف و نعمت تو شوند. خدایا! بارانی نافع و فراگیر و بدون تأخیر و بی ضرر بر آنان بفرست....
❗️در این موقع از منبر پایین آمد. مردم بازگشتند. ابر پیوسته در هوا بود، ولی نمی بارید تا مردم نزدیک منزلهای خود رسیدند. آنگاه بارانی شدید بارید که تمام نهرها و حوضها و گودیها و بیابانها پر از آب شد. مردم میگفتند: واقعا چه مقامی دارد پسر پیامبر! گوارا باد او را این مقام و لطف خدا! "
"نَزَلَ مِنَ الْمِنْبَرِ فَانْصَرَفَ النَّاسُ فَمَا زَالَتِ السَّحَابَةُ مُمْسِکَةً إِلَی أَنْ قَرُبُوا مِنْ مَنَازِلِهِمْ ثُمَّ جَاءَتْ بِوَابِلِ الْمَطَرِ فَمَلَأَتِ الْأَوْدِیَةَ وَ الْحِیَاضَ وَ الْغُدْرَانَ وَ الْفَلَوَاتِ فَجَعَلَ النَّاسُ یَقُولُونَ هَنِیئاً لِوُلْدِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله کَرَامَاتُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ. "
📚عیون الاخبار ج ٢ ص ١٦٨ _ دلائل الامامه ص ٣٧٧
👌بنابراین هر زمان که امامان علیهم السلام نماز باران خواندند , به برکت نماز آنان باران باریده است .
❕در پایان توجه به یک نکته لازم است که مثلا مردمی که همراه عالمی جمع می شوند تا نماز باران بخوانند , باید توجه داشته باشند که شرط اصلی در استجابت نمازشان و نزول باران , توبه و استغفار از گناهان است و الا اگر بدون توبه و استغفار توسط مردمان , نماز باران خوانده شود , روشن است که این نماز به اجابت نمی رسد و مشکل هم از مامومین و مردم است که توبه و استغفار نکرده اند , نه آن عالم زاهد و وارسته ای که نماز باران را امامت می کند , امیر مومنان در نهج البلاغه به این نکته در آن هنگام که خطبه نماز باران را می خواند , اشاره کرده و می فرماید :
"خداوند بندگان خويش را هنگامى كه اعمال بد انجام دهند، به كمبود ميوهها و جلوگيرى از نزول بركات آسمان و بستن درهاى گنجهاى خيرات مبتلا مىسازد، تا توبهكاران توبه كنند، گنهكاران دست از گناه بكشند، پندپذيران پند گيرند، و عاصيان از معصيت باز ايستند.
❗️خداوند سبحان استغفار از گناه را، سبب فزونى رزق و مايه رحمت خلق قرار داده است، و (در قرآن) چنين فرموده است: «از پروردگار خويش آمرزش بطلبيد، كه او بسيار آمرزنده است، بركات خويش را از آسمان بر شما فرو مىفرستد، و با بخشش اموال و فرزندان، شما را كمك مىكند، و باغهاى سرسبز و نهرهاى جارى در اختيارتان قرار مىدهد» 👈پس رحمت خدا بر آن كس كه به استقبال توبه بشتابد، از خطاى خويش پوزش طلبد و (با اعمال صالح) بر مرگ پيشى گيرد "👉
"إنّ اللّه يبتلي عباده عند الأعمال السّيّئة بنقص الثّمرات، و حبس البركات، و إغلاق خزائن الخيرات، ليتوب تائب، و يقلع مقلع، و يتذكّر متذكّر، و يزدجر مزدجر. و قد جعل اللّه سبحانه الإستغفار سببا لدرور الرّزق و رحمة الخلق، فقال سبحانه: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً». فرحم اللّه امرأ استقبل توبته، و استقال خطيئته، و بادر منيّته! "
📚نهج البلاغه خطبه ١٤٣
❕روایات در وجوب توبه و بازگشت از گناهان در هنگام خشکسالی و خواندن نماز باران متعدد است که محدثین ما تحت عنوان ذیل این روایات را نقل کرده اند :
" بَابُ وُجُوبِ التَّوْبَةِ وَ الْإِقْلَاعِ عَنِ الْمَعَاصِي وَ الْقِيَامِ بِالْوَاجِبَاتِ عِنْدَ الْجَدْبِ وَ غَيْرِه "
📚وسائل الشیعه ج ٨ ص ١٣ باب ٧ _ مستدرک الوسائل ج ٦ ص ١٨٨
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
💠سالروز میلاد حضرت ابوالفضل العباس مبارک باد .
❕برخی از پرسش و پاسخ ها پیرامون ایشان ؛
1⃣کانال های ضد دین هجمه ای را آغاز کرده اند در مورد نحوه شهادت حضرت عباس و می گویند در هیچ منبعی نیامده است که دستان عباس را قطع کردند و او را به بدترین وضع به شهادت رساندند این ها دروغ هایی است که به خورد شما داده اند تا جیب خود را پر کنند ❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2541
2⃣برخی می گویند حضرت ابوالفضل سه بار آب را برداشت تا بنوشد و از این کار #امتناع کرد و یاد تشنگی اهل حرم افتاد ❕به نظر من این مطلب صحت ندارد زیرا حضرت #ابوالفضل همیشه به یاد پسران زهرا و اهل حرم بوده و لحظه ای از آنها غافل نشده است ❕نظر شما چیست ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2542
3⃣آیا شمر دایی حضرت عباس بوده است ❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2543
🌸https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4224
4⃣آیا این که مداحان میگویند که حضرت عباس جز در لحظات آخر شهادت امام حسین را به لفظ #برادر خطاب نکرده است و تنها به الفاظ مولا و سید خطاب کرده حقیقت دارد ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2544
5⃣❔آیا این متن واقعیت دارد ❗️
❔آیا میدانید #ذخر الحسین کیست؟
در جنگ صفین بود که امیرالمومنین (علیه السلام) نوجوانی سیزده ساله را نقاب بر صورتش زد و زره پوشانید و روانه میدان کرد . معاویه، ابوشعتاء که دلاور عرب بود و در شام او را حریف هزار اسب سوار میدانستند به میدان فرستاد ولی او گفت: در شان من نیست که با این دلاوری هایم با او بجنگم پسرم برای او کافیست.
ابوشعتاء 9 پسر خودش را به میدان فرستاد و آن نوجوان همه را به درک واصل کرد. ابوشعتاء برای انتقام خون پسرانش خودش به میدان آمد اما فقط با یک ضربه به هلاکت رسید. امیرالمونین (علیه السلام) به نوجوان فرمودند بس است پسرم برگرد…
تمام لشگر گفتند یا علی بگذار جنگ را تمام کند اما امیرالمومنین (علیه السلام) فرمودند نه او پسرم عباس قمر بنی هاشم است.
انه ذخر الحسین: او #ذخیره برای حسین است.
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2545
6⃣سید رضی شیرازی مدرس فلسفه میگه حضرت عباس هیچ چیزی از مقام امام کم ندارد ( حتی عصمت هم داره )نظر شما چیه؟ واقعا چرا در سخن بعضی طلبه ها ثبات وجود ندارد حضرت عباس هرچه باشد انسان است مقامی که دارد از انبیا کمتر است چه برسد به امامان هیچ دلیلی وجود نداره که امام زادگان رو معادل امامان قرار بدیم ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2042
7⃣یکی از مجریان(موحد) شبکه وهابی در اینستاگرام ادعا کرده که
وقتی هیچ کس همراه حضرت ابوالفضل در کنار شط نبوده و سخنان ایشون رو نشنیده و در راه برگشت هم تنها بودن ❗️پس کی این روایتها رو از ایشون گزارش و مخابره کرده ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2751
👌کانال دو زاری ملحد روشنگر ( ظلمتگر ) که در شبهه پراکنی ورشکست کرده است و مدتهاست شبهه تازه ای برای عرضه ندارد , چاره را جز باز نشر شبهات تکراری نمی بیند , و شبهات پوسیده را منتشر می کند , مانند شبهه ای را که در تصویر می بینید که ما در سالهای گذشته به آن پاسخ دادیم , در ذیل بخوانید :
▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2879
❗️ملحد ظلمتگر با رسوایی تمام مناظره با ما را نیمه کاره گذاشت و فرار را بر قرار ترجیح داد , ما متن مناظره با او را به کتاب در آوردیم و منتشر کردیم تا همواره شاهدی روشن بر حقارت و استیصال مکتب الحاد باشد , در ذیل ببینید :
▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4743
علی علیه السلام دو سال از خداوند کوچکتر است !!!!
🤔#پرسش :
❓امام شیعه میگوید من از خداوند دو سال کوچکترم !!!!
💠#پاسخ💠
👌روایتی است که منسوب به امیر مومنان علیه السلام است که حضرت فرمود :
" من دو سال از ربم کوچکترم " " ما روي عن أميرالمؤمنين عليه السلام قال: «أنا أصغر من ربّي بسنتين» "
📚مصابیح الانوار , شبر , ج ٢ ص ٣٥٢
❕واژه رب ، از الفاظ مشترک بوده که به چند معنی استعمال می شود و هم در مورد خداوند و هم در مورد بندگان به کار می رود . لغت شناسان چهار معنای اصلی برای واژه رب ذکر می کنند ؛
1⃣المالك؛ طبق اين تفسير، منظور از «ربّ الدار» مالك خانه است. و ربّ الابل به معناى مالك شتران است.
2⃣ دومين معناى رب «مُصلح» است، لذا اگر شخصى بنايى را دعوت نمايد كه خانه اش را تعمير و اصلاح كند، مى توان بر بنّا ربّ البيت يعنى تعمير كننده خانه اطلاق كرد.
3⃣ «الصاحب» ديگر معناى ربّ است. لذا به چوپانى كه مصاحب و همراه گوسفندان است ربّ الغنم گفته مى شود.
4⃣ «مربّى» چهارمين معناى ربّ است. شخصى كه مربّى بچه ها يا بزرگ هاست ربّ المتعلّمين ناميده مى شود. به دايه طفل كه به تربيت طفل مى پردازد نيز ربّة الطفل مى گويند.
📚لسان العرب ج 1 ص 399 _ مفردات الفاظ القرآن ، ج 1 ص 336 _ معجم مقاییس اللغه ، ج 2 ص 382 و ...
❕در قرآن ، سوره یوسف نیز ، چندين بار كلمه « رب » به غير خدا، اطلاق شده است، گاهى از زبان يوسف و گاهى از زبان غير يوسف.
👌مثلا در داستان تعبير خواب زندانيان مى خوانيم كه يوسف به آن زندانى كه بشارت آزادى داده بود گفت «مرا به رب خود (سلطان مصر) يادآورى كن، و قالَ لِلَّذِي ظَنَّ أَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْكُرْنِي عِنْدَ رَبِّكَ » ( یوسف آيه 42) و باز از زبان يوسف مى خوانيم هنگامى كه فرستاده فرعون مصر نزد او آمد، گفت به نزد رب خود (فرعون) باز گرد و از او بخواه، تحقيق كند، چرا زنان مصر دستهاى خود را بريدند « فلما جاءه الرَّسُولُ قالَ ارْجِعْ إِلى رَبِّكَ فَسْئَلْهُ ما بالُ النِّسْوَةِ اللَّاتِي قَطَّعْنَ أَيْدِيَهُنَّ » ( یوسف آيه 50). در آيه 41 همين سوره از زبان يوسف و در ذيل آيه 42 از زبان قرآن مى خوانيم كه كلمه رب به مالك و صاحب نعمت، اطلاق شده است.
❕از طرف دیگر امیر مومنان ع , خود را عبد و بنده پیامبر اسلام ص می دانست و می فرمود من عبد و بنده ای از بندگان محمد ص هستم " "إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّدٍ ص " "إِنَّمَا أَنَا عَبْدٌ مِنْ عَبِيدِ مُحَمَّدٍ ص "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 90
❕طبق این حدیث شریف و معانی رب که بیان کردیم , مالک و صاحب اختیار و مصلح و همنشین و مصاحب و مربی و تربیت کننده امام علی , پیامبر گرامی اسلام علیهما و آلهما السلام بوده است و عنوان " رب " بر پیامبر گرامی اسلام ص منطبق است .
❕امیر مومنان ع فرمود که من دو سال از ربم ( پیامبر ) کوچکترم , یعنی در مدت زمان عمر دو سال از پیامبر کوچکترم , زیرا امیر مومنان در شصت و چهار سالگی وفات یافتند و پیامبر گرامی اسلام در شصت و شش سالگی و امیر مومنان ع با سخن مذکور خبر از مدت عمر شریفشان می دادند که دو سال از پیامبر ص کمتر عمر خواهند کرد , چنان که علامه مجلسی در پاورقی " بحار الانوار " می نویسد :
" میگویم: درست آن است که آن علی علیه السّلام چون پای به ۶۴ سالگی گذاشت وفات یافت کما اینکه پیامبر صَلی الله علیهِ و آله چون پای در ۶۶ سالگی گذاشت وفات یافت، از این رو آن حضرت علیه السّلام درباره خود میفرماید: « من دو سال از مربی خود کوچک ترم. » و منظور وی استاد و معلم خود محمّد صلوات الله علیه میباشد. "
" أقول: و الحق أنّه قبض عليه السلام بعد ما دخل في السنة الرابعة و الستين كما ان النبيّ صلوات اللّه عليه قبض و قد دخل في السنة السادسة و الستين و لذلك يقول عن نفسه عليه السلام «أنا أصغر من ربى بسنتين» يعنى عن استاذه و معلمه محمّد صلوات اللّه عليه. "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج38، ص: 278
🔸ادامه 👇
❗️البته اشکالی که به این توضیح وارد است , آن است که مطابق آنچه در نزد علمای شیعه معروف است , عمر پیامبر گرامی اسلام و امیر مومنان هر دو شصت و سه سال بوده است :
📚منتهی الامال ج ١ ص ٢٦٢ _ ص ٤١١
👌بنابراین پاسخ علامه مجلسی نمی تواند مکفی باشد .
❕برخی از علما روایت مذکور را چنین توضیح می دهند که مقصود از " سنتین " , " مرتبتن " است , یعنی امیر مومنان ع می گوید که من از پیامبر اسلام دو مرتبه کمترم , یکی مرتبه نبوت و دیگری مرتبه تربیت و تعلیم , زیرا پیامبر مربی و معلم من بوده است :
"أنّ المراد بالربّ: المجازي، أي: مربّيه ومعلّمه، وهو النبيّ صلى الله عليه و آله، والمعنى: انّي أدنى من النبيّ بمرتبتين، هما: مرتبة النبوّة، ومرتبة التربية والتعليم. "
📚 مصابیح الانوار ج ٢ ص ٣٥٢
❕مرحوم سید جعفر عاملی نیز می گوید امیر مومنان ع از جمله مذکور کسی را قصد کرده است که مثلا همنشین و مصاحب ایشان بوده است , و امیر مومنان دو سالی از او کوچکتر بوده اند , زیرا رب به معنای مصاحب هم می آید , اما این که آن فرد دقیقا چه فردی است , برای ما روشن نیست و روایت ناقص نقل شده است:
" ثانياً: ليس في الرواية ما يدل على أنه يقصد بالرب الذي هو أصغر منه هو الذات الإلهية، فإن كلمة الرب تطلق على معان، مثل:
السائس، والمدبر والمصلح، والسيد، والمطاع، والملك، والمالك، والصاحب، والقيم، والمنعم.. و.. فلعله «عليه السلام» قد قصد شخصاً ينطبق عليه أحد هذه المعاني. "
🌐http://www.al-ameli.com/edara/subject.php?id=473
👌به هر حال خداوند محدودیت زمانی ندارد تا امیر مومنان از این جنبه با خداوند سنجیده شود , چنان که قرآن فرمود که خداوند از اول و همیشه بود و تا همیشه و ابد هم خواهد بود :
" هُوَ الأَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِكُلِّ شَىءٍ عَليمٌ. " ( سوره حديد، آيه 3. )
❕امیر مومنان ع هم تصریح می کرد که خداوند زمان مشخصی در پیدایش ندارد , چنان که در نقلی آمده است که یکی از دانشمندان یهود حضور امیر المؤمنین علیه السلام آمد و گفت: ای امیر المؤمنین پروردگار تو از کِی بوده است؟ حضرت فرمود:
" خداوند کِی نبوده است تا گفته شود او کِی بوده؟!، پروردگار من قبل از قبل بود بدون قبلیّت و بعد از بعد خواهد بود بدون بعدیّت. و هیچ غایت و پایانی برای او نیست. پایان و نهایت از او منقطع است و او منتهای هر انتهایی است. "
" جَاءَ حِبْرٌ مِنَ الْأَحْبَارِ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَتَی کَانَ رَبُّکَ فَقَالَ لَهُ ....مَتَی لَمْ یَکُنْ حَتَّی یُقَالَ مَتَی کَانَ کَانَ رَبِّی قَبْلَ الْقَبْلِ بِلَا قَبْلٍ وَ یَکُونُ بَعْدَ الْبَعْدِ بِلَا بَعْدٍ وَ لَا غَایَةَ وَ لَا مُنْتَهَی لِغَایَتِهِ انْقَطَعَتِ الْغَایَاتُ عَنْهُ فَهُوَ مُنْتَهَی کُلِّ غَایَةٍ. "
📚أمالی صدوق: ۵۳۴
👌در خطبه های نهج البلاغه هم به این حقیقت تصریح کرده است .
❕در خطبه 163 مىخوانيم: «لَيْسَ لأِوَّلِيَّتِهِ ابْتِداءٌ وَ لا لأِزَلِيَّتِهِ انْقِضاءٌ»: «براى اوليّت او آغاز، و براى ازليّتش پايانى نيست»
👌و در خطبه 185 آمده است: «مُسْتَشْهِدٌ بِحُدُوْثِ الأَشْياءِ عَلى أَزَلِيَّتِهِ»: «با حدوث موجودات ازليّت خود را آشكار ساخته»
❕و نيز در همين خطبه مىخوانيم: «واحِدٌ لا بِعَدَدٍ، وَ دائمٌ لا بِأَمَدٍ»: «يگانه است امّا نه واحد عددى- كه دومى براى آن تصوّر شود- و هميشگى است ولى نه اينكه زمانى داشته باشد»
❗️لذا نمی توان برای خداوند زمانی فرض کرد و گفت امیر مومنان دو سال از خداوند کوچکتر است , اگر معنای صحیحی برای روایت مذکور یافت نشود ما ملزم به پذیرش روایت نیستیم زیرا هیچ گونه سندی برای نقل مذکور ارائه نشده است و روشن است که چنین نقل بدون سندی مردود است و برای ما حجت نیست .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پاسخ به شبهه وهابی پیرامون توصیه به کباب خوردن فرد تب دار !!!!
🤔#پرسش :
❓طب ائمه شیعه !!!!
امام باقر یا امام صادق میگوید ، خوردن کباب، تب را از بین میبرد !
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلشَّامِيِّ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ حَنْظَلَةَ عَنْ أَحَدِهِمَا عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالَ: أَكْلُ اَلْكَبَابِ يَذْهَبُ بِالْحُمَّى .
۴ - حسين بن حنظله گويد: امام (باقر و يا امام صادق) فرمود:
خوردن كباب تب را از بين مىبرد.
📚الکافي ج۶ص۳۱۹
البته خدمت شما عارض شویم که برخلاف کلام امام معصوم ، علم پزشکی میگوید در هنگام تب ، باید از غذاهایی که از گوشت قرمز استفاده شده است اجتناب کرد :
وقتی تب دارید نباید از آنها استفاده کنید، این مواد غذایی شامل:
گوشت قرمز
صدف
میان وعده غیر سالم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه وهابی در اشکالش دقت لازم را به خرج نداده است , زیرا در روایت مذکور نگفته است که گوشت قرمز را برای فرد تب دار کباب کنید , تنها فرموده است که از گوشت کبابی استفاده شود , در روایت دیگر این سخن تفسیر شده است و تصریح شده است که گوشت مورد استفاده برای فرد تب دار باید گوشت " کبک " باشد که به عنوان گوشت سفید شناخته می شود , آن هم به گونه کبابی یعنی به سیخ کشیده شود و بر آتش بریان شود .
❕امام كاظم عليه السلام فرمود :
" به تبدار، گوشت كبك بخورانيد؛ چرا كه پاها را نيرو مىدهد و تب را كاملًا دور مىكند. " " أطعِمُوا المَحمومَ لَحمَ القِباجِ؛ فَإِنَّهُ يُقَوِّي السّاقَينِ، و يَطرُدُ الحُمّى طَرداً. "
📚الكافي، ج 6، ص 312، ح 4 ، بحارالأنوار، ج 65، ص 43، ح 1.
❕بنابراین آنچه مورد توصیه است گوشت سفید است نه گوشت قرمز و مقصود از گوشت سفید هم گوشت کبک است که در تقویت نیروی فرد تب دار و مقابله با تب او کمک بسزایی می کند , چنان که در یافته های کنونی هم آمده است :
" برطرف نمودن ضعف عمومی بدن و درد مفاصل ( به وسیله گوشت کبک ) : بسیاری از ورزشکاران از این ماده غذایی برای افزایش استقامت و تقویت نیروی جسمانی خود استفاده میکنند "
🌐yun.ir/goskha
❕در طب سنتی نیز استفاده از گوشت کبک در درمان تب توصیه شده است , جرجانی می گوید :
"اگر تب باشد به مغز بادام و مسكه و هر بامداد شراب ريواج و گل ارمنى دهند و آن را كه حرارت بس قوى نباشد پنير تَر نمك ناكرده و شير تازهى جوشانيده و دوغبا كه از دوغ گاو پزند به پايچه و حسوها كه از گاورس پوست كنده و كعك سازند و زردهى خايهى نيم برشت👈 و گوشت طيهوج و دُرّاج و كبك و مانند آن موافق باشد "👉
📚ذخيره خوارزمشاهى، ج6، ص: 445
❕یا زکریای رازی می گوید :
" گوشت كباب شده روى آتش: ارزش خوراكى بالا دارد، نيرودهنده است. به تندى خوراك را به تن مىرساند و براى كسى كه تن او تهى شده خوب است "
📚المنصوري في الطب (ترجمه)، ص: 511
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir