▫️ادامه 👇
👌چنان که گفتیم حرکت سلمان رشدی خارج از بحث آزادی بیان و بحث علمی بود , او با همراهی دولتهای معاند در صدد ضربه زدن به اسلام و دسیسه بر علیه اسلام با توهین و فحاشی به پیامبر اسلام بود , لذا مستحق مرگ و مجازات می باشد , چنان که برخی می نویسند :
"با اين حال عجيب نيست كه دشمنان اسلام و مخصوصاً مستشرقان معاند سرمايهگذارى زيادى روى اين روايت ( غرانیق ) كرده و آن را با آب و تاب نقل كردهاند، و ديديم در اين اواخر نويسندهاى از تبار شياطين را وادار كردند كتابى تحت عنوان «آيات شيطانى» بنويسد، و با تعبيرات بسيار موهن و زننده ضمن يك داستان تخيلى نه تنها مقدسات اسلام را زير سؤال برد، بلكه حتى نسبت به انبياء بزرگى كه همه اديان آسمانى براى آنها احترام قائلند (همچون ابراهيم على نبينا و آله عليه السلام) اهانت كند.
👌و باز عجيب نيست كه متن انگليسى اين كتاب با سرعت عجيبى به زبانهاى مختلف كفر ترجمه شود و در دنيا پخش گردد، و هنگامى كه امام خمينى (قدس سرّه الشريف) فتواى تاريخى خود را دائر بر مرتد بودن نويسنده اين كتاب يعنى «سلمان رشدى» و لزوم قتل او صادر كردند، چنان حمايتى از ناحيه دولتهاى استعمارى و دشمنان اسلام از نويسنده كتاب شد كه در دنيا سابقه نداشت، اين حركت عجيب، حقيقت را روشن ساخت كه سلمان رشدى در اين كار تنها نبوده، و مسأله از تأليف يك كتاب ضد اسلامى فراتر است، و در واقع توطئهاى است كه از سوى غرب استعمارگر و صهيونيستها براى كوبيدن اسلام طراحى شده و جدّاً پشت سر آن ايستادهاند.
❗️ولى ايستادگى محكم امام خمينى قدس سرّه در فتواى خود، و ادامه راهش از سوى جانشينان او، و پذيرش اين فتواى تاريخى از سوى غالب تودههاى مسلمين جهان، سبب ناكامى توطئهگران گشت، و تا اين تاريخ كه ما اين بحث را مىنويسيم نويسنده كتاب مزبور در اختفاى كامل به سر مىبرد و از سوى دول استعمارى دقيقاً مراقبت مىشود، و ظاهراً مجبور است تا آخر عمر چنين زندگى كند، و شايد به دست خود آنها به قتل برسد تا از اين رسوائى نجات يابند. "
📚پيام قرآن، ج7، ص: 167
❗️مقام معظم رهبری نیز به این نکته اشاره کرده و می گوید :
"آن روزى كه استكبار، ماجراى سلمان رشدى را علم كرد، براى همين بود كه شايد بتواند از راه آن موجود حقير سيهروز و سيهرو و كتاب شيطانى او، به روحيهى مسلمانان لااقل در بخشى از دنيا لطمه بزند. با دشنام و بدگويى در اين كتاب، شايد بتوانند قدرى مسلمانان را تضعيف كنند. همين عمل، وبال جانشان شد. عكسالعمل امام در مقابل اين توطئه، آنچنان قاطع و كوبنده بود كه همهى آنها را غافلگير كرد. آنان خواستند با نشر و بزرگ كردن آن كتاب، روحيهى مسلمانان را تضعيف كنند. شايد شماها ندانيد، ولى من ديده بودم؛ چون مجلات را براى من مىآورند. يكى، دو ماه بود كه اين كتاب در مطبوعات دنياى غرب مخصوصاً مجلات امريكايى آنچنان تبليغ مىشد كه هركسى نگاه مىكرد، مىفهميد اين يك توطئه است. لزومى ندارد كه يك كتاب را هرچند هم كه خوب باشد اينقدر بزرگ كنند، در مجلات بنويسند، راجع به آن رپرتاژ بدهند، از فروشش بگويند، از ناشرش بگويند، از مطالبش بگويند، خلاصه كنند و عكس و فيلم بگيرند، اينجا و آنجا پخش كنند و همه به مسلمانان بخندند! هركسى مىفهميد كه اين كار، عادى نيست. با جنجال، اين كتاب را وسط انداختند، شايد بتوانند با آن، روحيهى مسلمانان را تضعيف كنند و بشكنند. "
📚بيانات، جلد: ۱۲، صفحه: ۲۸ . (۱۳۶۹/۰۳/۱۵)
▫️ادامه 👇
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
▫️ادامه 👇 👌چنان که گفتیم حرکت سلمان رشدی خارج از بحث آزادی بیان و بحث علمی بود , او با همراهی دولته
▫️ادامه 👇
❗️در پایان گفتنی است که برخی مطرح کرده اند که مگر اسلام با ترور مخالف نیست , پس چگونه از ترور سلمان رشدی حمایت می کنید !!!!
👌در پاسخ می گوییم بله , اسلام با ترور مخالف است :
📚الکافی ج ٧ ص ٣٧٥
❗️اما باید توجه داشت که ترور در لغت به ترساندن و ارعاب و وحشت میان مردم معنا شده است که مناسب است با قتلی که به صورت پنهانی و بدون اطلاع قبلی صورت می گیرد .
📚فرهنگ کامل انگلیسی , فارسی ; دکتر عباس آریان پور ج ٥ ص ٥٧٠٩ _ فرهنگ علوم سیاسی , احمد شاملو ص ٥٦٣
▫️همینطور " ولف " فیلسوف آمریکایی ترور را عبارت از به کار بردن غیر مشروع خشونت می داند و می نویسد :
" تروریسم عبارت است از به کار بردن غیر مشروع زور و خشونت برای رسیدن به اهداف خاص , لذا استفاده مشروع از قدرت و زور داخل در مفهوم ترور نیست "
📚الارهاب , مصطفی مصباح , ص ٤٤
❗️سایت ویکی پدیا نیز ترور را استفاده غیر قانونی از خشونت و ترساندن می داند و می نویسد :
" تروریسم استفاده غیرقانونی از خشونت یا ارعاب است، به خصوص علیه غیر نظامیان، برای دنبال کردن اهداف سیاسی است "
https://b2n.ir/q29817
❕بنابراین ترور دو رکن اساسی دارد :
١ _ به صورت پنهانی و ارعاب باشد چرا که در ترور عنصر پنهان کاری نهفته است _ ٢ _ به صورت استفاده غیر قانونی از خشونت و قدرت باشد .
✍حال اگر قتلی صورت گیرد که به صورت قانونی و مشروع بوده و از قبل هم به صورت عمومی اعلام شده باشد که مثلا دیگر جان فلانی که مجرم است , حرمتی ندارد , چون دو رکن ترور در آن نیست , ناپسند محسوب نمی شود .
❗️در مورد سلمان رشدی نیز تروری محقق نشده است , زیرا پنهان کاری رخ نداده است و علنا اعلام کرده ایم که هر جا سلمان رشدی را ببینیم می زنیم و نیز استفاده غیر مشروع از قدرت نیست , زیرا سلمان رشدی فحاشی و اهانت به مقدسات اسلامی کرده است و هر جامعه ای حکم به برخورد با افراد هنجار شکن و توهین کننده به مقدسات می کند و بین توهین و آزادی بیان فرق می گذارد و افراد جوامع مختلف حاضر نمی شوند که بپذیرند دیگران به بهانه آزادی بیان به آنها و مقدساتسان توهین و فحاشی کنند , بلکه با چنین افرادی برخورد می کنند .
👌بنابراین سلمان رشدی با فحاشی و اهانت و دشنامی که در کتاب آیات شیطانی به پیامبر اسلام نثار کرده است , عملا با مسلمین اعلان جنگ کرده است و دشمن حربی مسلمین محسوب می شود , مسلمین هم اعلام کرده اند که سلمان رشدی دشمن ما است و جانش احترامی ندارد و هر جا ببینیم حتی با حربه و نیرنگ و پنهانی او را می کشیم , و از آنجایی که چون بر این قضیه اعلان عمومی صورت گرفته است و استفاده از خشونت هم در این رابطه مشروع است , لذا مفهوم ترور مصداق پیدا نمی کند .
📚جواهر الکلام ج ٢١ ص ٧٩
▫️آنچه در مورد سلمان رشدی در آمریکا توسط جوان مجاهد لبنانی مصداق پیدا کرده است نیرنگ در برابر دشمن حربی است که مطابق روایات ما چنین نیرنگ زدنی جایز است .
امام باقر ع فرمود ؛
« به درستى كه على عليه السلام مى فرمود: «اگر پرندگان، مرا برُبايند، برايم دوست داشتنى تر است از اينكه چيزى را به پيامبر خدا نسبت دهم كه نفرموده است. از پيامبر خدا شنيدم كه در روز [جنگ] خندق مى فرمود ؛ « جنگ، نيرنگ است » "
« الإمام الباقر عليه السلام: إنّ عَلِيّا عليه السلام كانَ يَقولُ: لَأَن تَخَطَّفَنِي الطَّيرُ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أقولَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ما لَم يَقُل، سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ في يَومِ الخَندَقِ: الحَربُ خُدعَةٌ "
📚تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 162
▫️امام على عليه السلام در یکی از حكمتهاى خود فرمود ؛
« در نبرد، به نيرنگ خويش بيشتر اعتماد كن تا به نيرويت، و [نيز] به پرهيز و احتياط خود، شادمانتر باش تا به كارزار و دليرى ات؛ چرا كه جنگ، جنگِ بى باكان، و غنيمتِ محتاطان است. »
«كُن فِي الحَربِ بِحيلَتِكَ أوثَقَ مِنكَ بِشِدَّتِكَ، وبِحَذَرِكَ أفرَحَ مِنكَ بِنَجدَتِكَ؛ فَإِنَّ الحَربَ حَربُ المُتَهَوِّرِ، وغَنيمَةُ المُتَحَذِّر »
📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ، ج 20 ص 312
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی .pdf
7.08M
✍عنوان مقاله : سلمان رشدی و کتاب آیات شیطانی !!!!
👌در مقاله فوق در رابطه با ماجرای کتاب آیات شیطانی و چرایی لزوم برخورد با سلمان رشدی و نقش مذهب اهلسنت در رشد سلمان رشدی ها توضیحات خوبی داده ایم !!!!
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخی به حسن آقا میری در مورد کشتن فرد دشنام دهنده به ائمه ع و ترور سلمان رشدی !!!!
❗️حسن آقا میری که به حق از آن بیسوادان مدعی فضل و علم است با استوری کردن یک روایت در صفحه اینستاگرامش مدعی شده است که کشتن فرد هتاک به اهلبیت علیهم السلام جایز نیست و همینطور کشتن غافلگیرانه یا ترور جایز نیست !!!!!
👌این که فرد هتاک به اهلبیت علیهم السلام باید کشته و اعدام شود از مسائل مسلم و اجماعی در نزد علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ است و تنها بیسوادانی چون آقا میری می توانند در این مساله تشکیک کنند !!!!!
❕می نویسند :
" كشتن سبّ كننده پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله يا يكى از امامان معصوم عليه السّلام و يا حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها واجب است؛ نيز كشتن او براى شنونده سبّ در صورت توانايى و ايمن بودن از ضرر، جايز، بلكه واجب است، و بنابر مشهور، نيازى به اذن حاكم شرع نيست. به تصريح برخى، حكم سبّ ساير پيامبران نيز همين است، بلكه بعضى قدما بر آن ادعاى اجماع كردهاند. "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج3، ص: 619
❗️" به اجماع فقهاى شيعه گوينده ناسزا به پيامبر (ص) يا يكى از معصوم (ع) يا حضرت فاطمه زهرا (س) به صورت مطلق و نسبت به همه اشخاص مهدورالدم است و سابّ النبى تنها مصداقى است كه مورد اتفاق فقها ست كه هركس شنيد، مىتواند مرتكب را به قتل برساند و معمولا با عبارت «يجوز لسامعه قتله» مهدورالدم بودن مطلق سابّ النبى دركتب فقهى شيعه مطرح شده است. "
📚فقه اهلبيت عليهم السلام (مجله فارسى)، ج22، ص: 175
👌مرحوم صاحب جواهر که کتابش فصل الخطاب در نظریات فقهی است , در شرح عبارت محقق كه قتل سابّ النبى را جايز مىداند مىنويسد:
" بلكه قتل سابّ النبى واجب است و در مسأله اختلافى ميان فقها نيست. علاوه بر وجود اجماع محصّل و منقول، نصوص متعددى بر اين امر دلالت دارند؛ از جمله درخبر هشام بن سالم از امام صادق (ع) نقل شده كه درمورد ناسزا گويى به حضرت رسول (ص) سؤال شد. فرمود: هركس زودتر فرصت يافت، دشنام دهنده را بكشد و نيازى به اذن وحكم امام نيست. "
🔸همچنين صاحب جواهر همين حكم را درخصوص سبّ يكى از ائمه معصوم (ع) بيان و ادعاى اجماع كرده است. " من سب النبي (صلى الله عليه و آله) جاز لسامعه بل وجب قتله بلا خلاف أجده فيه، بل الإجماع بقسميه عليه، مضافا إلى النصوص ... و كذا الكلام في من سب أحد الأئمة (عليهم السلام) بلا خلاف أجده فيه أيضا، بل الإجماع بقسميه عليه... "
📚جواهر الکلام ج ٤١ ص ٤٣٢
❕حکم مذکور مورد فتوای سایر فقهای شیعه نیز قرار گرفته است .
" من سب النبي صلى الله عليه وآله وسلم ، جاز لسامعه قتله ، ما لم يخف الضرر على نفسه أو ماله ، أو غيره من أهل الإيمان . وكذا من سب أحد الأئمة عليهم
السلام "
📚شرائع الاسلام , محقق حلی , ج ٤ ص ٩٤٨
" من سبّ النبيّ ( صلى الله عليه وآله وسلم ) أو أحد الأئمّة ( عليهم السلام ) ، وجاز لسامعه قتلُهُ ما لم يخف الضّرر على نفسه أو ماله أو بعض المؤمنين . "
📚تحریر الاحکام , علامه حلی , ج ٥ ص ٣٩٦
" من سب النبي عليه السلام جاز لسامعه قتله ، ما لم يخف
الضرر على نفسه أو ماله ، أو غيره من أهل الايمان .
وكذا من سب أحد الأئمة عليهم السلام . "
📚مسالک الافهام , شهید ثانی , ج ١٤ ص ٤٥٢
" وساب النبي صلى الله عليه وآله وأحد الأئمة عليهم السلام يقتله السامع مع أمن الضرر . "
📚مجمع الفائده , محقق اردبیلی , ج ١٣ ص ١٧١
" من سب النبي ص جاز لسامعه قتله ما لم يخف الضرر على نفسه أو ماله أو غيره من أهل الإيمان ، وكذا من سب أحد الأئمة ع . "
📚الینابیع الفقهیه , مروارید , ج ٢٣ ص ٣٤١
" مسألة 5: من سب الامام العادل وجب قتله. دليلنا: إجماع الفرقة و أخبارهم و أيضا قول النبي عليه السلام: من سب عليا فقد سبني و من سبني فقد سب الله و من سب الله و سب نبيه فقد كفر، و يجب قتله. "
📚الخلاف، شیخ طوسی ج5، ص: 340
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌مستند فتوای این علمای بزرگ روایات متعددی است که در این رابطه در مجامع روایی ما نقل شده است :
📚" وسائل الشيعة، ج28، ص: 215 " بَابُ قَتْلِ مَنْ سَبَّ عَلِيّاً أَوْ غَيْرَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ ع "
❕درصحيح هشام بن سالم آمده است:
❕" به امام صادق ع عرض كردم: حكم دشنام دهنده به على ع چيست؟ حضرت فرمود: به خدا قسم خون او مباح است. " " عن هشام بن سالم قال: قلت لابي عبداللَّه (ع): ما تقول في رجل سبّابة لعلي (ع) قال: فقال لى: حلال الدم واللَّه "
📚الکافی ج ٧ ص ٢٦٩ _ التهذیب ج ١٠ ص ٨٦
❕شخصى از امام موسى بن جعفر (ع) سؤال كرد:
" من از محمد بن بشير شنيدم كه تو امام و حجت بين ما و خدا نيستى. امام (ع) فرمود: خداوند او را لعنت كند و گرمى شمشير را به او بچشاند و به بدترين وضعى او را بكشد. سؤال كردم: وقتى اين جمله را شنيدم آيا خون او براى من مباح است؛ همان گونه كه خون دشنام دهنده به رسول خدا (ص) مباح است؟ فرمود: خداوند خون او را حلال كرده براى تو و براى هر كس كه اين توهين را بشنود "
" عن علي بن حديد قال: سمعت من سأل أبا الحسن الاول (ع) فقال: إني سمعت محمد بن بشير يقول: إنّك لستَ موسى بن جعفر الذّي أنت إمامنا و حجتنا فيما بيننا و بين اللَّه. قال: فقال: لعنه اللَّه- ثلاثاً- أذاقه اللَّه حر الحديد ... فقلت له: إذا سمعت ذلك منه أوليس حلال لي دمه؟ مباح كما ابيح دم سابّ رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله و سلّم والامام؟ قال: نعم حلّ واللَّه. حلّ واللَّه دمه وأبا حه لك و لمن سمع ذلك منه. "
📚رجال کشی ج ٢ ص ٤٨٢
👌در کتاب وسائل الشیعه که از آن یاد کردیم , شش روایت در مورد حکم فوق نقل می شود , جدای از نقلهای وسائل الشیعه , در نقل دیگری آمده است که از امام صادق ع سوال شد در مورد فردی که از علی ع بدگویی می کند , امام ع فرمود : " حق است که چنین فردی حتی یک روز بیشتر زندگی نکند و کشته شود , کسی که به امام توهین کند , کشته می شود , چنان که کسیکه به پیامبر توهین کند , کشته می شود " " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ سُئِلَ عَنْ رَجُلٍ تَنَاوَلَ عَلِيّاً ع فَقَالَ إِنَّهُ لَحَقِيقٌ أَنْ لَا يُقِيمَ يَوْماً وَ يُقْتَلُ مَنْ سَبَّ الْإِمَامَ كَمَا يُقْتَلُ مَنْ سَبَّ النَّبِيَّ ص. "
📚دعائم الاسلام ج ٢ ص ٤٦٠ _ مستدرک الوسائل ج ١٨ ص ١٠٧
❕در نقل دیگری از امام رضا ع آمده است :
" کسی که از محمد یا یکی از اهلبیتش به بدی یاد کند و چیزی هایی بگوید که شایسته آنان نیست , و به آنان طعن بزند , قتلش واجب است " "أَنَّهُ مَنْ ذَكَرَ السَّيِّدَ مُحَمَّداً ص أَوْ وَاحِداً مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ [بِالسُّوءِ وَ] بِمَا لَا يَلِيقُ بِهِمْ أَوِ الطَّعْنِ فِيهِمْ ص وَجَبَ عَلَيْهِ الْقَتْلُ. "
📚الفقه المنسوب الی الامام الرضا ع ص ٢٨٥ _ بحار الانوار ج ٧٦ ص ٢٢٢
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕حال سوال اینجاست که تکلیف روایتی که حسن آقا میری به آن استناد کرده است چه می شود !!!!
🔸روایت مورد استناد او طبق نقل ابن شهر آشوب چنین است که ابو الصباح کنانی می گوید :
"به امام صادق ع عرض کردم من همسایه ای دارم بنام جعد بن عبد اللَّه از همدان که به علی علیه السّلام ناسزا میگوید اجازه میدهی او را بکشم؟ فرمود: ایمان از کشتن غافلگیرانه منع میکند، کاری به او نداشته باش دیگری شرش را کم میکند. آن مرد گفت: به کوفه رفتم نماز صبح را در مسجد خواندم ناگاه دیدم یک نفر میگوید: جعد بن عبد اللَّه در رختخواب مثل خیک باد کرده و مرده است. وقتی رفتند بدنش را بردارند گوشتهایش از استخوان میریخت آن را روی یک پوست جمع کردند در این هنگام دیدند که یک افعی زیر اوست بعد بدنش را دفن نمودند " "قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام إِنَّ لَنَا جَاراً مِنْ هَمْدَانَ یُقَالُ لَهُ الْجَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ یَسُبُّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام أَ فَتَأْذَنُ لِی أَنْ أَقْتُلَهُ قَالَ إِنَّ الْإِسْلَامَ قَیَّدَ الْفَتْکَ وَ لَکِنْ دَعْهُ فَسَتُکْفَی بِغَیْرِکَ قَالَ فَانْصَرَفْتُ إِلَی الْکُوفَةِ فَصَلَّیْتُ الْفَجْرَ فِی الْمَسْجِدِ وَ إِذَا أَنَا بِقَائِلٍ یَقُولُ وُجِدَ الْجَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَلَی فِرَاشِهِ مِثْلُ الزِّقِّ الْمَنْفُوخِ مَیِّتاً فَذَهَبُوا یَحْمِلُونَهُ إِذاً لَحْمُهُ سَقَطَ عَنْ عَظْمِهِ فَجَمَعُوهُ عَلَی نَطْعٍ وَ إِذَا تَحْتَهُ أَسْوَدُ فَدَفَنُوهُ "
📚مناقب ج ٣ ص ٣٦٤ _ الکافی ج ٧ ص ٣٧٥
❕این روایت از نظر سندی مرسل است و تمام راویان آن ذکر نشده است , بنابراین نمی تواند برای امثال آقامیری مستند واقع شود زیرا سند ضعیفی دارد .
👌گذشته از آنکه اساسا روایت نمی گوید که فرد دشنام دهنده به امام علی ع نباید کشته شود , بلکه صراحتا حکم به کشتن او می دهد اما تصریح دارد که این کشتن توسط فرد دیگری محقق می شود : " فتستکفی بغیرک "
❓چرا امام ع اجازه نداد راوی روایت شر فرد دشنام دهنده را کم کند و گفت به وسیله دیگری این امر محقق می شود !!!!
❕علامه مجلسی پاسخ می دهد که به خاطر آن بود که اگر خود فرد راوی حدیث آن فرد هتاک را می کشت , ممکن بود فتنه و فسادی ایجاد شود و مثلا جان خود فرد و سایر شیعیان به خطر بیفتد , لذا امام ع آن فرد را از کشتن ناصبی هتاک منع کرد و گفت دیگری شر او را کم می کند و تو اقدامی نکن :
" أقول: هذا أيضا محمول على الاتقاء و خوف ثوران الفتنة، لورود الأمر به في بعض الأخبار. "
📚ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، ج16، ص: 451
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕اما در رابطه با فراز " اسلام و ایمان فتک را قید زده و ممنوع کرده است " که در روایت آمده است , گفتنی است :
👌مطابق تصریح لغت شناسان , فتک به معنای کشتنی است که همراه با حیله گری و غافلگیری طرف مقابل باشد :
" الفتك أن يأتي الرجل صاحبه و هو غار غافل فيشد عليه فيقتله، و الفتكة أن يخدعه ثم يقتله في موضع خفي "
📚نهاية ابن الأثير ج 3 ص 409
❕بر این اساس مسلمان و مومن حق ندارد دیگران را به صورت غافلگیرانه و با حیله بکشد اما این مساله در جنگ استثناء شده است و انسان می تواند در نبرد با دشمن حیله بکند و او را غافلگیرانه بکشد , چنان که امام باقر ع فرمود ؛
« به درستى كه على عليه السلام مى فرمود: «اگر پرندگان، مرا برُبايند، برايم دوست داشتنى تر است از اينكه چيزى را به پيامبر خدا نسبت دهم كه نفرموده است. از پيامبر خدا شنيدم كه در روز [جنگ] خندق مى فرمود ؛ « جنگ، نيرنگ است » ، مى فرمود « هر گونه كه مى خواهيد، سخن بگوييد » " « الإمام الباقر عليه السلام: إنّ عَلِيّا عليه السلام كانَ يَقولُ: لَأَن تَخَطَّفَنِي الطَّيرُ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن أقولَ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ما لَم يَقُل، سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ في يَومِ الخَندَقِ: الحَربُ خُدعَةٌ. يَقولُ: تَكَلَّموا بِما أرَدتُم. »
📚تهذیب الاحکام ، ج 6 ص 162
👌خود امیر مومنان ع هم در نبرد با عمروبن عبدود در نبرد خندق با او حیله کرد و صورت غافلگیرانه عمروبن عبدود را کشت .
❕نقل می کنند :
👌على عليه السلام بدو فرمود: «اى عمرو! آيا همين كه من با تو كارزار مى كنم و تو جنگاور عرب هستى، تو را بس نيست براى مبارزه با من، از ياورْ كمك گرفتى؟».
عمرو به پشت سرش نگاه كرد. اميرمؤمنان، به سرعت ضربه اى بر دو ساقش فرود آورد و هر دو را قطع كرد. گَرد و غبارى از ميان آنان بلند شد. منافقان گفتند: على بن ابى طالب، كشته شد. سپس گَرد و غبار خوابيد و نگاه كردند. در اين هنگام، امير مؤمنان را بر روى سينه عمرو ديدند كه ريش او را گرفته و مى خواهد سر او را از تن جدا كند. سپس سرش را بُريد و آن را گرفت و به سوى پيامبر خدا آمد، در حالى كه بر اثر ضربتِ عمرو، خون از سرش جارى بود و از شمشيرش خون مى چكيد، و در حالى كه سرِ عمرو در دستش بود، چنين رجز مى خواند: «من، على و پسر عبدالمطّلبم مرگ براى جوانمرد، از فرار بهتر است». آنگاه پيامبر خدا فرمود: «اى على! بر او نيرنگ كردى؟». گفت: بلى اى پيامبر خدا! جنگ، نيرنگ است. » فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله: ياعَلِيُّ ما كَرتَهُ؟ قالَ: نَعَم يا رَسولَ اللّهِ؛ الحَربُ خَديعَةٌ. »
📚تفسير القمّي: ج 2 ص 183، بحار الأنوار: ج 20 ص 226
👌بنابراین ما نباید دیگران را با غافلگیری بکشیم اما این حکم در مورد دشمنان در میدان نبرد مستثناء شده است .
❕در قضیه سلمان رشدی هم میدان , میدان نبرد است و سلمان رشدی در پناه دشمنان ما چون آمریکا و اسرائیل در حال کار بر علیه اسلام است , لذا چون میدان , میدان نبرد است ما می توانیم او را به صورت غافلگیرانه بکشیم .
❕ما اگر از این سخن هم کوتاه بیاییم باز هم می توانیم بگوییم که حکم اولیه و کلی آن است که کشتن غافلگیرانه در اسلام جایز نیست , اما هر حکم کلی و اولی قابل تخصیص است و مثلا در مواردی که ما راهی جز کشتن غافلگیرانه برای از بین بردن دشمن نداریم , در این صورت می توانیم از کشتن غافلگیرانه استفاده کنیم , چنان که وقتی مضطر شدیم می توانیم از گوشت خوک و شراب برای رفع گرسنگی و تشنگی استفاده کنیم .
❕امام صادق ع فرمود :
" هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده است » « لَيْسَ شَيْءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه »
📚بحار الانوار : ج 72 ص 411
❕چرا که دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج » ( حج 78 )
👌بر همین اساس آیت الله مکارم شیرازی می نویسد :
"يعنى ايمان كشتن غافلگيرانه (ترور) را ممنوع كرده است، و به مؤمن اجازه اقدام به چنين كارى نمىدهد، اين در واقع يك اصل است و هيچ مانعى ندارد كه 👈بعضى از استثناهاى محدود و معدود داشته باشد "👉
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج2، ص: 457 ( پاورقی )
❕البته در مورد سلمان رشدی در اینجا گفتیم که اساسا ممکن است بگوییم کشتن غافلگیرانه و تروری محقق نشده است زیرا ما به صورت علنی از ٣٠ سال پیش گفته بودیم که جان او دیگر برای ما احترامی ندارد و هر جا او را ببینیم می کشیم .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir
آقامیری و ترور سلمان رشدی !!!.pdf
5.47M
▫️عنوان مقاله :
✍پاسخی به حسن آقا میری در مورد کشتن فرد دشنام دهنده به ائمه ع و ترور سلمان رشدی !!!!
❕حسن آقا میری روحانی بیسواد و خلع لباس شده با استوری یک روایت در صفحه اینستاگرام خود در صدد بود که قضیه ترور سلمان رشدی را زیر سوال ببرد و اساسا اثبات کند که کشتن دیگران به خاطر فحاشی به ائمه علیهم السلام جایز نیست و ترور کردن نیز در اسلام روا نیست . در مقاله فوق به او پاسخ مفصلی دادیم .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir
خوانده شدن غیر شیعیان به نام مادرشان در روز قیامت !!!!
🤔#پرسش :
❓توهین زشت و دور از اخلاقِ عالمان شیعی به غیر شیعیان و جعل احادیث بر اهل بیت رسول اللهﷺ !!!!
"مجلسی" روایتی را که طوسی از اهل بیت نقل کرده است را در کتابش چنین می آورد:
[شیخ طوسی به سند معتبر از حضرت امام محمد باقر علیه السلام روایت کرده است که: حضرت رسول صلی الله علیه وآله وسلم با علی بن ابی طالب گفت: میخواهی تو را بشارتی دهم؟ گفت بلی یا رسول الله. حضرت فرمود: من و تو از یک طینت خلق شده ایم و از زیادتی طینت ما، شیعیان ما خلق شده اند. چون روزِ قیامت شود، مردم را به نام مادرهای ایشان طلب نمایند مگر شیعیان تو، که ایشان را به نام پدرهای ایشان طلب میکنند زیرا که حلال زاده اند]
📚 جلاء العيون؛ مجلسي، محمد باقر؛ ٢٣٤
شیعیان منصف... آیا این چیزی جز توهین و بی احترامی است؟ آیا اهل بیت مردمان جهان را حرام زاده خوانده اند؟ ما از شما میخواهیم که بیزاری خود را از چنین روایتهایی اعلام کنید چرا که قطعا چنین سخنان زشت و زننده ای از اهل بیت بدور است ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌شیعه معتقد است که تمام مردمان جهان از هر قوم و مذهب و اعتقاد , اگر طبق مبانی عرفی یا مذهبی خودشان ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند , ازدواج آنان صحیح است و فرزندانشان هم حلال زاده اند .
❕راوی می گوید ؛
« امام صادق ع را دوستى بود كه هرجا حضرت ميرفت از آقا جدا نميشد و غلامى از اهل سند داشت , روزى در بازار كفشدوزان همراه حضرت در حركت بود و غلام پشت سرشان مي آمد پس آن مرد سه مرتبه به پشت سرش نگاه كرد و غلام را كه دنبال كارى مى خواست بفرستد، نديد در مرتبه چهارم كه او را ديد گفت «يا ابن الفاعله» اى پسر زن زانيه كجا بودى آن حضرت دست به پيشانى مباركش زد و فرمود سبحان اللّه مادرش را قذف ميكنى من گمان مى كردم تو صاحب ورع هستى و پيدا شد كه هيچ و رعى با تو نيست.
❕عرض كرد: فدايت شوم مادرش از اهل سند و از كفار است. حضرت فرمود: آيا نميدانى كه هر طايفه اى را عقد و نكاحى است (يعنى هر قومى به اصطلاح خودشان نكاح صحيحى و زنائى دارند مادامى كه ثابت نشود كه مطابق مذهب خودشان زنا نموده اند نمى شود آنها را قذف كرد و به زنازادگی نسبت داد ) پس فرمود از من دور شو، راوى حديث مى گويد ديگر تا حضرت زنده بود نديدم كه با او رفيق شود » "
📚الکافی ج 2 ص 324
👌و در روایت دیگر فرمود :
" هر قوم و گروهی برای خود نکاح و ازدواجی دارند که به وسیله آن از زنا جلوگیری می کنند "
📚همان منبع " عَمْرِو بْنِ نُعْمَانَ الْجُعْفِيِّ قَالَ: كَانَ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع صَدِيقٌ لَا يَكَادُ يُفَارِقُهُ إِذَا ذَهَبَ مَكَاناً فَبَيْنَمَا هُوَ يَمْشِي مَعَهُ فِي الْحَذَّاءِينَ وَ مَعَهُ غُلَامٌ لَهُ سِنْدِيٌّ يَمْشِي خَلْفَهُمَا إِذَا الْتَفَتَ الرَّجُلُ يُرِيدُ غُلَامَهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَلَمْ يَرَهُ فَلَمَّا نَظَرَ فِي الرَّابِعَةِ قَالَ يَا ابْنَ الْفَاعِلَةِ أَيْنَ كُنْتَ قَالَ فَرَفَعَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع يَدَهُ فَصَكَّ بِهَا جَبْهَةَ نَفْسِهِ ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَقْذِفُ أُمَّهُ قَدْ كُنْتُ أَرَى أَنَّ لَكَ وَرَعاً فَإِذَا لَيْسَ لَكَ وَرَعٌ فَقَالَ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّ أُمَّهُ سِنْدِيَّةٌ مُشْرِكَةٌ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً تَنَحَّ عَنِّي قَالَ فَمَا رَأَيْتُهُ يَمْشِي مَعَهُ حَتَّى فَرَّقَ الْمَوْتُ بَيْنَهُمَا.
- وَ فِي رِوَايَةٍ أُخْرَى إِنَّ لِكُلِّ أُمَّةٍ نِكَاحاً يَحْتَجِزُونَ بِهِ مِنَ الزِّنَا. "
👌در روایت دیگر آمده است که فردی نزد امام صادق به یک فرد مجوسی گفت او فرزند زن بدکاره است . امام به او نگاه تندی کرد . او گفت فدایت شوم او مجوسی است مادر و خواهرش یکی هستند .
👌امام فرمود:
«مگر همین عمل در دینشان نکاح نمی باشد ( تو حق نداری زنازادگی را به آنان نسبت دهی ) " " .... او لیس ذلک فی دینهم نکاحا "
📚الکافی ج 7 ص 240
▫️ادامه 👇
❕روایاتی که می گوید غیر شیعیان در روز قیامت به نام مادرشان خوانده می شوند به دو معنا می تواند باشد :
🔸١ _ این که غیر شیعیان روز قیامت به نام مادرشان خوانده می شوند , لزوما به این معنا نیست که همه آنان حرامزاده اند , بلکه مطابق روایتی فلسفه این کار چنین بیان شده که خداوند این کار را صورت می دهد تا ستر و پوششی بر آنان بیفکند : "سِتْراً مِنَ اللَّهِ عَلَيْهِمْ. "
📚علل الشرائع، ج2، ص: 564
👌یعنی ممکن است در واقع در نسب برخی از غیر شیعیان ناپاکی باشد , اما خداوند به همه غیر شیعیان لطف می کند و این ستر و پوشش را بر همه می گستراند و همه را به نام مادرشان ندا می دهد تا آنان از این جنبه که ممکن است در ولادتشان ناپاکی بوده باشد , خجالت زده نشوند .
🔸٢ _ مطابق روایات شیعه و سنی , نطفه دشمنان اهلبیت علیهم السلام از نطفه حرام منعقد شده است , چنان که علی ع خطاب به نوف فرمود :
" دروغ می گوید کسی که گمان می کند حلال زاده است اما بغض مرا و ائمه از فرزندان مرا دارد " " يَا نَوْفُ كَذَبَ مَنْ زَعَمَ أَنَّهُ وُلِدَ مِنْ حَلَالٍ وَ هُوَ يُبْغِضُنِي وَ يُبْغِضُ الْأَئِمَّةَ مِنْ وُلْدِي. "
📚امالی صدوق ص ٢٠٩
❕مطابق روایات اهلسنت هم بغض و دشمنی با علی علیه السلام , نشانه حرامزادگی فرد است ❗️❗️
👌در حديث عبادة ابن صامت آمده است: «كُنّا نُبوِّرُ اوْلادَنا بِحُبِّ عَلِىِّ ابْنِ ابيطالب عليه السلام فَاذا رَايْنا احَداً لايُحِبُّ عَلِىَّ ابْنَ ابيطالِبٍ عليه السلام عَلِمْنا انَّهُ لَيْسَ مِنّا وَ انَّهُ لَغَيْرِ رُشْدِهِ» «ما وضع فرزندان خود را با محبت على بن ابيطالب عليه السلام روشن مىساختيم؛ هنگامى كه كسى را مىديديم على ابن ابيطالب عليه السلام را دوست ندارد مىدانستيم از ما نيست».
📚مختصر تاریخ دمشق ج ١٧ ص ٣٧٠ _ ٣٧١ طبع دار الفکر دمشق
❕و در حديث محبوب بن ابى الزناد از زبان طائفه انصار آمده است: «انْ كُنّا لَنَعْرِفُ الرِّجُلِ الى غَيْرِ ابيْهِ بِبُغْضِهِ عَلِىَّ ابْنَ ابيطالِبٍ عليه السلام»
«هر گاه كسى بغض و عداوت على عليه السلام را داشت مىفهميديم فرزند پدر خود نيست».
📚همان مدرک
👌روز خيبر پيامبر اكرم بيان مفصّلى درباره على عليه السلام كرد و در ضمن آن فرمود:
❕ «يا ايُّهَا النّاسُ امّتَحِنُوا اوْلادَكُمْ بِحُبِّهِ، فَانَّ عَلِيّاً لايَدْعُو الى ضَلالَةٍ وَلايُبْعِدُ عَنْ هُدىً، فَمَنْ احَبَّهُ فَهُوَ مِنْكُمْ وَمَنْ ابْغَضَهُ فَلَيْسَ مِنْكُمْ!»
«اى مردم فرزندان خود را با محبّت او بيازمائيد، زيرا على عليه السلام دعوت به گمراهى نمىكند، و از هدايت دور نمىشود، كسى كه او را دوست دارد از شما است، و كسى كه بغض و عداوت او را داشته باشد از شما نيست. "
📚همان مدرک
👌بنابراین روایتی که می گوید مردم روز قیامت به نام مادرشان خوانده می شوند , مقصود از مردم یا " الناس " دشمنان اهلبیت علیهم السلام هستند که نطفه شان از حرام است , یعنی " ال " موجود بر " الناس " " ال " عهد است که اشاره به برخی از مردم یعنی دشمنان اهلبیت ع دارد : " دُعِيَ النَّاسُ بِأَسْمَاءِ أُمَّهَاتِهِمْ سِوَى شِيعَتِنَا فَإِنَّهُمْ يُدْعَوْنَ بِأَسْمَاءِ آبَائِهِمْ لِطِيبِ مَوْلِدِهِمْ. " ( امالی طوسی ص ٤٥٦ )
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
http://ipasookh.ir