آیا امام باقر علیه السلام برای کسب دانش به مکتب خانه می رفتند ?!!!!
🤔#پرسش :
❓مگر شیعه نمی گوید که امامان علمشان لدنی و از سوی خدا است پس چگونه در برخی روایات آمده که امام باقر درکودکی به مکتب خانه می رفت ?!!!
💠#پاسخ💠
❕ما معتقدیم : " امام بايد نسبت به تمام اصول و فروع اسلام و احكام و قوانين آن و معنى و تفسير قرآن، آگاهى كامل داشته باشد، و علم او نسبت به آن علوم جنبه الهى دارد و از پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله به او مىرسد. آرى چنين علمى است كه مىتواند به طور كامل مورد اعتماد مردم قرار گيرد و در فهم حقايق اسلام بر آن تكيه كرد. "
📚اعتقاد ما، ص: 78
❕بنابراین امامان گرامی علیهم السلام از همان دوران طفولیت و کودکی تحت تربیت و هدایت الهی قرار داشتند و قلوب آنها به نور حکمت و عصمت نورانی و روشن بود چنان که خداوند در مورد پیامبرانی مانند یحیی و عیسی علیهما السلام می فرماید ؛
👌« اى یحیى کتاب را با تمام قدرت بگیر، ما فرمان نبوت را درکودکى به او دادیم» ( مریم12 )
❕و در مورد سخن گفتن و برگزیده شدن عیسی علیه السلام در گهواره می فرماید؛
« (ناگهان عیسى زبان به سخن گشود و] گفت: «من بنده خدایم او کتاب [آسمانى] به من داده و مرا پیامبر قرار داده است و مرا هر جا که باشم وجودى پربرکت قرار داده و تا زمانى که زنده ام مرا به نماز و زکات توصیه کرده است و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقى قرار نداده است» ( مریم30- 32 )
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« زمانی که امام علیه السلام به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » " فَإِذَا خَرَجَ إِلَى الْأَرْضِ أُوتِيَ الْحِكْمَةَ وَ زُيِّنَ بِالْعِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ أُلْبِسَ الْهَيْبَةَ وَ جُعِلَ لَهُ مِصْبَاحٌ مِنْ نُورٍ يَعْرِفُ بِهِ الضَّمِيرَ وَ يَرَى بِهِ أَعْمَالَ الْعِبَاد "
📚بحار الانوار ج 25 ص 39
❕امام پنجم علیه السلام هم از همان کودکی دارای علم الهی بود و به همین سبب از سوی پیامبر اسلام باقر نامیده شد ( به معنای شکافنده علوم ) و جابر بن عبدالله انصاری صحابی مشهور پیامبر به نزد ایشان می رفت و از امام باقر علیه السلام کسب علم می کرد , و خطاب به حضرت می فرمود که خداوند در کودکی به شما علم و دانش داده است : " فَقَالَ لَهُ جَابِرٌ يَا بَاقِرُ يَا بَاقِرُ أَنْتَ الْبَاقِرُ حَقّاً أَنْتَ الَّذِي تَبْقَرُ الْعِلْمَ بَقْراً ثُمَّ كَانَ جَابِرٌ يَأْتِيهِ فَيَجْلِسُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَيُعَلِّمُهُ وَ رُبَّمَا غَلَطَ جَابِرٌ فِيمَا يُحَدِّثُ بِهِ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَيَرُدُّ عَلَيْهِ وَ يُذَكِّرُهُ فَيَقْبَلُ ذَلِكَ مِنْهُ وَ يَرْجِعُ إِلَى قَوْلِهِ وَ كَانَ يَقُولُ يَا بَاقِرُ يَا بَاقِرُ يَا بَاقِرُ أَشْهَدُ بِاللَّهِ أَنَّكَ قَدْ أُوتِيتَ الْحُكْمَ صَبِيًّا. "
📚علل الشرائع، ج1، ص: 234
❕این که در برخی نقلها آمده است که امام باقر علیه السلام می فرماید که جابر بن عبدالله انصاری به نزد من آمد و من در مکتب خانه بودم : "عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: دَخَلَ عَلَيَّ جَابِرُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَنَا فِي الْكُتَّاب "
📚بحار الأنوار ج46، ص: 224
❕به این معنا نیست که ایشان در مکتب خانه برای تحصیل علم حاضر بودند , چرا که روشن شد که علم ایشان الهی و لدنی و غیر بشری بوده است .
👈در این صورت طبیعتا حضور ایشان در مکتب خانه برای اغراض دیگری بوده است مانند آموزش و تعلیم افراد مختلف و ... چنانچه که در روایات فوق خواندیم که ایشان در همان کودکی به جابر بن عبدالله انصاری تعلیم و آموزش می دادند و هیچ مانعی ندارد که افراد دیگری نیز تحت آموزش ایشان در مکتب خانه بوده باشند 👉
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
13.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| فلسفه واجب شدن روزه ماه مبارک رمضان !!!!
@Rahnamye_Behesht
بررسی جریانی پیرامون نوشیدن شراب توسط حمزه علیه السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓این جریان واقعیت دارد که حضرت حمزه قبل از جنگ احد شراب نوشید و به شتر حضرت علی نیز دست درازی کرد و از امام علی بدگویی می کرد !!!!!
💠#پاسخ💠
❕روایتی است که در کتاب امالی طوسی به نقل از امام صادق علیه السلام نقل شده که حضرت فرمود :
"در حالی که حمزة بن عبدالمطلّب و یارانش در حال نوشیدن شرابی به نام «سُکُرْکة» بودند، از چربی کوهان شتر یاد کردند. حمزه به آنها گفت: چگونه آن را به دست آوریم؟ گفتند: این شتر برادرزاده ات علی علیه السلام است. او به سوی شتر رفت و آن را نحر کرد و جگر و کوهانش را گرفت و آن را نزد یارانش بُرد. فرمود: سپس علی علیه السلام آمد و چون شترش را دید، ناراحت شد. آنها به او گفتند: عمویت حمزه این کار را کرد. فرمود: علی علیه السلام نزد پیامبر رفت و از این موضوع شکایت کرد. فرمود: سپس پیامبر به همراه علی علیهما السلام به سوی خانه حمزه رفت. به حمزه خبر دادند که پیامبر پشت دَر است. حمزه در حالی که خشمگین بود، خارج شد. هنگامی که رسول الله خشم و غضب را در چهره اش دید، قصد بازگشت کرد. فرمود: سپس حمزه به رسول خدا گفت: اگر پسر ابوطالب بخواهد تو را با افساری به هر سو بکشاند، میتواند. پس حمزه وارد منزلش شد و پیامبر برگشت. فرمود: و این ماجرا، قبل از جنگ أُحُدْ بود. امام فرمود: پس خداوند، دستور تحریم باده را نازل کرد و رسول الله دستور داد تمامی ظرفهای شراب سرنگون شود. امام فرمود: سپس برای جنگ اُحُد، به مردم فراخوان جنگ داده شد. پیامبر و مردم و حمزه به جنگ رفتند و حمزه در نزدیکی پیامبر ایستاد. فرمود: وقتی دو لشکر به مصاف هم رفتند، حمزه به قلب جمعیت زد و در میان مردم ناپدید شد و سپس به جایگاه خود بازگشت. مردم به او گفتند: از خدا بترس، از خدا بترس، ای عموی رسول الله از تو چیزی به دل داشته باشد. فرمود: پس برای بار دوم حمله کرد تا این که در میان مردم ناپدید شد و دوباره به جایگاه خود بازگشت و باز به او گفتند: از خدا بترس، از خدا بترس، ای عموی رسول الله از این که رسول الله از تو چیزی به دل داشته باشد. پس به سوی نبی رو کرد و هنگامی که حضرت رسول دید که به سوی او میآید، رو به او کرد و او را در آغوش گرفت و بین دو چشمانش را بوسید..... " " سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ الله يَقُولُ: بَيْنَا حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ أَصْحَابٌ لَهُ عَلَى شَرَابٍ لَهُمْ يُقَالُ لَهُ" السُّكْرُكَةُ" قَالَ: فَتَذَاكَرُوا السَّدِيْف قَالَ: فَقَالَ لَهُمْ حَمْزَةُ: كَيْفَ لَنَا بِهِ قَالَ: فَقَالُوا لَهُ: هَذِهِ نَاقَةُ ابْنِ أَخِيكَ عَلِيٍّ، فَخَرَجَ إِلَيْهَا فَنَحَرَهَا، ثُمَّ أَخَذَ مِنْ كَبِدِهَا وَ سَنَامِهَا فَأَدْخَلَهُ عَلَيْهِمْ...."
📚امالی طوسی ص 657
❕علامه مجلسی در مورد روایت فوق می فرماید که این روایت با اخبار متواتری که دلالت بر عظمت شخصیت حمزه علیه السلام می کند , منافات دارد : " أقول في هذا الخبر ما ينافي الأخبار المتواترة الدالة على رفعة شأن حمزة عليه السلام و سمو مكانه ظاهرا "
📚بحار الأنوار ج20، ص: 116
❕بر این اساس توجه به چند نکته لازم است :
▫️1 _ جهت دیدن روایاتی که دلالت بر مقام والای حضرت حمزه علیه السلام می کند , پاسخ ذیل ما را مطالعه فرمایید :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/217
▫️2 _ روایت مورد اشکال سندا ضعیف است . در سند آن افرادی مانند الحسن بن علی بن عبدالکریم الزعفرانی و محمد بن وهبان الهنائی وجود دارند که در کتب رجالی ذکری از آنان نیست .
✍ادامه 👇
✍ادامه 👇
▫️3 _ روایت فوق در تضاد با روایت دیگری است که در آن حضرت حمزه قبل از جنگ احد , نهایت خضوع و خشوع را در برابر پیامبر و علی و امامان اهلبیت علیهم السلام داشته و عبودیت مطلق خود در نزد خداوند را ابراز می دارد .
❕در نقل مورد اشاره آمده است :
" پیامبر فرمود: ای حمزه! ای عموی رسول خدا! زمان غیبت طولانی تو نزدیک است. اگر بر خداوند تبارک و تعالی وارد شوی و از تو در مورد احکام اسلام و شروط ایمان بپرسند چه میگویی؟ حمزه گریه کرد و گفت: پدر و مادرم به فدای تو. مرا راهنمایی کن و به من بفهمان. پس پیامبر فرمود: ای حمزه صادقانه شهادت بده که خدایی جز خدای یگانه نیست و من رسول خداوند متعال هستم که خدا او را با حق و حقیقت فرستاده است. حمزه گفت: شهادت میدهم. فرمود: و شهادت بده که نعمت بهشت و آتش دوزخ حق است و اینکه قیامت نزدیک است و هیچ شکی در آن نیست و اینکه صراط و میزان حق است و هرکس هم وزن ذره ای عمل نیک انجام دهد نتیجه آن را میبیند و هرکس هم وزن ذره ای بدی کند نتیجه آن را میبیند و اینکه گروهی در بهشت و گروهی در آتش جهنم قرار میگیرند. شهادت بده که علی بن ابی طالب علیه السلام امیرالمؤمنین است.
حمزه گفت: شهادت دادم و اقرار کردم و ایمان آوردم و تصدیق نمودم. پیامبر صلّی الله علیه و آله فرمود: و فاطمه سلام الله علیها سرور زنان دو جهان است. گفت: بله. تصدیق نمودم. نیز تصدیق کن که محمد و آل او بهترینِ خلق هستند. ای حمزه به ظاهر و باطن آنها ایمان میآوری و بر آن ایمان زندگی میکنی و میمیری. کسی که آنها را دوست دارد دوست میداری و با کسی که با آنها دشمن باشد دشمنی میکنی؟ حمزه گفت: بله ای رسول خدا. خدا و تو را گواه میگیرم و خدا بس گواه است. پس رسول خدا فرمود: خداوند تو را به راه راست هدایت کند و به توفیق دهد." " ... أَنَّ عَلِيّاً أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ حَمْزَةُ شَهِدْتُ وَ أَقْرَرْتُ وَ آمَنْتُ وَ صَدَّقْتُ وَ قَالَ الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْإِمَامَةَ فِي ذُرِّيَّتِهِ قَالَ حَمْزَةُ آمَنْتُ وَ صَدَّقْتُ وَ قَالَ فَاطِمَةَ سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ قَالَ نَعَمْ صَدَّقْت ...."
📚طرف من الانباء و المناقب ص 123
▫️4 _ با توجه به آنکه در روایات اهلسنت مانند صحیح بخاری نیز نقلی به مانند نقل مورد اشکال از کتاب امالی طوسی نقل شده است , لذا این احتمال تقویت می شود که نقل شیخ طوسی از روی تقیه و موافق با روایات اهلسنت صادر شده لذا قابل تکیه و استناد نیست : " أَنَّ عَلِيًّا قَالَ: كَانَتْ لِي شَارِفٌ مِنْ نَصِيبِي مِنْ الْمَغْنَمِ يَوْمَ بَدْرٍ، وَ كَانَ النَّبِيُّ أَعْطَانِي مِمَّا أَفَاءَ الله عَلَيْهِ مِنْ الْخُمُسِ يَوْمَئِذٍ، فَلَمَّا أَرَدْتُ أَنْ أَبْتَنِيَ بِفَاطِمَةَ- عَلَيْهَا السَّلَام- بِنْتِ النَّبِيِّ وَاعَدْتُ رَجُلًا صَوَّاغًا فِي بَنِي قَيْنُقَاعَ أَنْ يَرْتَحِلَ مَعِي فَنَأْتِيَ بِإِذْخِرٍ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَبِيعَهُ مِنْ الصَّوَّاغِينَ فَنَسْتَعِينَ بِهِ فِي وَلِيمَةِ عُرْسِي، فَبَيْنَا أَنَا أَجْمَعُ لِشَارِفَيَّ مِنْ الْأَقْتَابِ وَ الْغَرَائِرِ وَ الْحِبَالِ- وَ شَارِفَايَ مُنَاخَانِ إِلَى جَنْبِ حُجْرَةِ رَجُلٍ مِنْ الْأَنْصَارِ، حَتَّى جَمَعْتُ مَا جَمَعْتُ- فَإِذَا أَنَا بِشَارِفَيَّ قَدْ أُجِبَّتْ أَسْنِمَتُهُمَا، وَ بُقِرَتْ خَوَاصِرُهُمَا، وَ أُخِذَ مِنْ أَكْبَادِهِمَا، فَلَمْ أَمْلِكْ عَيْنَيَّ حِينَ رَأَيْتُ الْمَنْظَرَ، قُلْتُ: مَنْ فَعَلَ هَذَا؟ قَالُوا: فَعَلَهُ حَمْزَةُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِب ... "
📚صحيح البخاري، ج6، ص: 260 طبع مصر
❗️در همچنین مواردی که روایتی موافق با روایات اهلسنت است و به ظاهر با روایات شیعه هم در تعارض است , روایت مورد بحث از اعتبار ساقط است زیرا ما در هنگام تعارض روایات ماموریم روایتی را که موافق با اهلسنت است را طرد کنیم و بگوییم که تقیه ای صادر شده است , چنان که راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی ج 1 ص 68
👌در ذیل در مورد چرایی صدور روایات تقیه ای و موافق با مذهب اهلسنت توضیحات خوبی داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
محرومیت از همنشینی با خانواده در بهشت بابت تاخیر نماز !!!!!
🤔#پرسش :
❓قرآن می گوید که در بهشت حزنی نیست اما در روایاتی آمده است که تاخیر انداختن نماز از وقتش سبب دوری انسان در بهشت از خانواده می شود ? آیا این روایات با آیات قرآن تضاد ندارد ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕در ذیل توضیح داده ایم که بهشت درجه بندی است و هر کس به حسب درجه و مقامش از نعمات الهی برخوردار است :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3271
❕این که برخی بهشتیان در درجات پایین بهشت حضور دارند , این مساله سبب نمی شود که آنان دچار حزن و اندوه و یاس شوند زیرا بهشتیان همان درجه ای که از بهشت هستند را مدیون فضل و عنایت و لطف الهی می دانند و می دانند که اگر خداوند فضلش را شاملشان نکرده بود اساسا مستحق بهشت نبودند لذا خداوند را بابت نعمت بهشت سپاسگزاری می کنند و می گویند :
" حمد (و ستايش) براى خداوندى است كه اندوه را از ما برطرف ساخت، چرا كه پروردگار ما غفور و شكور است.
خداوندى كه با فضل خود ما را در اين سراى اقامت (جاويدان) جاى داد كه نه در آنجا رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى " " وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَكُورٌ _ الَّذِي أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لا يَمَسُّنا فِيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فِيها لُغُوبٌ " ( فاطر 34 _ 35 )
❕بر این اساس در روایاتی آمده است که تاخیر نماز عصر یا تمام نمازها از وقتش , سبب می شود که درجه انسان در بهشت پایین بیاید و مثلا فرد در درجه ای قرار گیرد که دیگر نمی تواند با خانواده خود همنشین باشد .
در روایتی پیامبر گرامی فرمود:
"جدا افتاده از خانواده و دارايىاش، كسى است كه نماز عصر را تباه كند». راوی می گوید گفتم: معناى جدا افتاده از خانواده و دارايى چيست؟ فرمود: «در بهشت، خانواده و مالى ندارد. معناى تباه كردن نماز عصر، به تأخير انداختن عمدى آن تا هنگام زرد شدن و غروب خورشيد است " " إنَّ رَسولَ الله قالَ: «المَوتورُ أهلَهُ ومالَهُ مَن ضَيَّعَ صَلاةَ العَصرِ»، قُلتُ: مَا المَوتورُ أهلَهُ ومالَهُ؟ قالَ: لا يَكونُ لَهُ فِي الجَنَّةِ أهلٌ ولا مالٌ، يُضَيِّعُها فَيَدَعُها مُتَعَمِّداً حَتّى تَصفَرَّ الشَّمسُ وتَغيبَ "
📚علل الشرایع ج 2 ص 356
❕یا در روایت دیگری ابو سلام عبدى می گوید :
"بر امام صادق عليه السلام وارد شدم و به او گفتم: چه مىگويى در باره فردى كه نماز را عمداً به تأخير مىاندازد؟ امام علیه السلام فرمود:
«اين شخص روز قيامت، جدا از خانواده و دارايىاش مىآيد». گفتم: فدايت شوم! حتّى اگر از بهشتيان باشد؟
فرمود: «آرى».
گفتم: منزلتش در حالت جدايى از خانواده و دارايىاش، چگونه است؟
فرمود: «مهمان بهشتيان است. در آن جا منزلى ندارد». " دَخَلتُ عَلى أبي عَبدِ الله عليه السلام فَقُلتُ لَهُ: ما تَقولُ في رَجُلٍ يُؤَخِّرُ الصَلاةَ مُتَعَمِّداً؟ قالَ لي: يَأتي هذا يَومَ القِيامَةِ مَوتوراً أهلَهُ ومالَهُ.قالَ: فَقُلتُ: جُعِلتُ فِداكَ، وإن كانَ مِن أهلِ الجَنَّةِ؟! قالَ: نَعَم...... "
📚المحاسن ج 1 ص 83
❕بنابراین تاخیر بجا آوردن نماز عصر و همینطور تاخیرمطلق نمازها از وقتش , سبب تنزل درجه انسان در بهشت می شود و فرد از خانواده اش جدا می افتد اما این تنزل درجه سبب حزن و اندوه انسان بهشتی نمی شود زیرا می داند که اگر عنایت الهی نبود اصلا وارد بهشت نمی شد , لذا خداوند را بابت نعمت بهشت شکر می کند .
روایات فوق نیز از این جهت صادر شده است که انسان توجه کند که برای رسیدن به درجات بالای بهشت تلاش کند و بداند که انجام برخی از کارها او را از یک سری از نعمات لذت بخش بهشت مانند همنشینی با خانواده محروم می کند .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
15.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥کلیپ تصویری :
❓چرا روزه خواری علنی در ماه رمضان جرم است و مجازات دارد !!!!
❓آیا از دید مسلمین غذا خوردن در طول سال در برابر گرسنگان اشکال ندارد و فقط در ماه رمضان ممنوعیت دارد !!!!
👌پاسخ را در کلیپ بالا ببینید .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
سالروز ملی شدن صنعت نفت
❕کینه عجیب محمد رضا شاه از مصدق !!!!
👌محمد رضا شاه در کتاب " ماموریت برای وطنم " کینه خود را از مصدق به تصویر کشیده و کودتای ٢٨ مرداد و ساقط شدن دولت مصدق را معجزه الهی و لطف خداوند در حق خودش می داند , او چنین می نویسد :
" در اثر شفاعت من ( به نزد پدرم رضا شاه ) بسیاری از زندانیان سیاسی آزادی یافتند شاید جای افسوس باشد ولی یکی از این افراد دکتر مصدق بود که بعداً در دوره زمامداری خود چیزی نمانده بود که کشور را به افلاس بکشاند و سلسله ای را که پدرم بنیاد نهاده بود براندازد , گاهی که در این باره فکر می کنم در صحت اقدام آن روز خود و شفاعت از وی مردد میشود "
📚ماموریت برای وطنم ص ١٠٩ _ ١١٠
▫️و می گوید :
" قضیه چهارم ( از عنایات خاص خداوند به من ) معجزه ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ بود که ایران را از چنگال مصدق رهایی داد . دکتر مصدق مردی بود که امکان داشت رهبر سیاسی خوبی باشد ولی در اواخر حکومتش اسیر افکار افراطی خود و عدهای از اطرافیان و تلقینات غیر مستقیم دولت خارجی قرار گرفته بود . اعتقاد قطعی من این است که سرنگون کردن دستگاه مصدق کار مردم عادی کشور من بود که در دلشان بارقه مشیت یزدانی می درخشید "
📚ماموریت برای وطنم ص ٩٥ _ ٩٦
❕فردوست یار غار محمد رضا شاه , در خاطراتش علت کینه محمد رضا از مصدق را مبارزه مصدق با فساد مالی و دیکتاتوری شاه می داند و می گوید :
" مصدق عملاً فرماندهی کل قوا را از محمدرضا سلب کرده بود . کار محمدرضا در ارتش منحصر بود به امضای فرامین ارتش آن هم پس از اینکه مصدق امضا می کرد . مصدق بسیاری از این فرامین رو حتی با این ترتیب نیز اجرا نمی کرد و به وزیر دفاع دستور میداد اجرا نشود تا قدرت خود را به محمدرضا نشان دهد . مصدق در کار دربار دخالت کامل می کرد و حتی هزینه آشپزخانه محمدرضا را تعیین میکرد . به تمام افرادی که به دلایل مختلف از حسابداری وجه ماهیانه داده می شد همه را بدون استثنا حذف کرد و عناصری را در دربار گمارد تا هرگاه خلاف دستور او عمل شود به مصدق گزارش دهند .... مثلاً محمدرضا به من ماهیانه ۵۰۰ تومان از حسابداری دربار کمک می کرد که قطع شد . اگر محمدرضا علاوه بر مصوبات مصدق , گشایش بیشتری میخواست باید از پول شخصی خود استفاده میکرد .... "
📚خاطرات فردوست ج ١ ص ١٧٠ _ ١٧٣
#نقد_پهلوی
@Rahnamye_Behesht
مخالفت فاطمه با پیامبر در مورد شیر دادن به امام حسن علیهم السلام !!!!!
🤔#پرسش :
❓بر روی منابر شنیده ایم که حضرت زهرا هیچگاه با پیامبر مخالفت نکرده است اما در روایتی در کتاب مناقب نقل شده که پیامبر به حضرت زهرا فرمود که فعلا به امام حسن شیر نده اما حضرت زهرا شیر داد ?
💠#پاسخ💠
❕روایتی است که مرحوم ابن شهر آشوب در کتاب مناقب آل ابی طالب به نقل از فردی به نام " بره ابنه امیه الخزاعی " نقل می کند که راوی می گوید :
" هنگامی که فاطمه حسن را باردار بود، پیغمبر خدا که میخواست دنبال کاری برود به فاطمه فرمود: «تو به زودی پسری خواهی زایید که جبرئیل به خاطر او به من تهنیت گفته. تو وی را شیر نده تا من نزد تو بازگردم. » دختر امیه میگوید: «موقعی که فاطمه زهرا امام حسن را به دنیا آورد، من نزد آن بانو رفتم. سه روز بود که آن نوزاد عزیز را شیر نداده بود. من به وی گفتم: «امام حسن را بده تا من هم به او شیر بدهم. » فرمود ابدا! اما چندی که گذشت محبت مادری بر او غلبه کرد و خود آن بانو امام حسن را شیر داد. هنگامی که رسول خدا آمد به فاطمه اطهر فرمود: «چکار کردی؟ » گفت: «محبت مادری باعث شد که حسنم را شیر دهم. » فرمود: «خدا اراده خود را عملی خواهد کرد. » زمانی که فاطمه زهرا امام حسین را باردار شد، پیغمبر اسلام به حضرت زهرا فرمود: «تو به زودی پسری به دنیا خواهی آورد که جبرئیل به خاطر او به من تبریک گفته است. به وی شیر نده تا من نزد تو بازگردم، اگر چه یک ماه باشد. » آنگاه پیامبر خدا به دنبال کار خود رفت. هنگامی که فاطمه اطهر امام حسین را به دنیا آورد، او را شیر نداد تا پیغمبر خدا آمد و به وی فرمود: «چه کار کردی؟ » گفت: که من حسین را شیر نداده ام. پیامبر خدا حسین را گرفت و زبان خود را در دهان آن حضرت گذاشت. امام حسین آنقدر زبان آن بزرگوار را مکید که رسول خدا فرمود: «ای حسین! کافی است! کافی است! خدا اراده خود را درباره تو و فرزندانت عملی خواهد کرد. امامت در تو و فرزندان توست. " " بَرَّةُ ابْنَةُ أُمَيَّةَ الْخُزَاعِيِّ قَالَتْ لَمَّا حَمَلَتْ فَاطِمَةُ بِالْحَسَنِ خَرَجَ النَّبِيُّ ص فِي بَعْضِ وُجُوهِهِ فَقَالَ لَهَا إِنَّكِ سَتَلِدِينَ غُلَاماً قَدْ هَنَّأَنِي بِهِ جَبْرَئِيلُ فَلَا تُرْضِعِيهِ حَتَّى أَصِيرَ إِلَيْكِ قَالَتْ فَدَخَلْتُ عَلَى فَاطِمَةَ حِينَ وَلَدَتِ الْحَسَنَ وَ لَهُ ثَلَاثٌ مَا أَرْضَعَتْهُ فَقُلْتُ لَهَا أَعْطِنِيهِ حَتَّى أُرْضِعَهُ فَقَالَتْ كَلَّا ثُمَّ أَدْرَكْتَهَا رِقَّةُ الْأُمَّهَاتِ فَأَرْضَعَتْهُ فَلَمَّا جَاءَ النَّبِيُّ ص قَالَ لَهَا مَا ذَا صَنَعْتِ قَالَتْ أَدْرَكَنِي عَلَيْهِ رِقَّةُ الْأُمَّهَاتِ فَأَرْضَعْتُهُ فَقَالَ أَبَى الله عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا مَا أَرَاد .... "
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج4، ص: 50
❕روایت فوق از نظر سندی مرسل و راوی آن نیز مجهول بوده و توثیقی ندارد . بنابراین با استناد به یک روایت ضعیف نمی توان در مورد عصمت فاطمه صدیقه سلام الله علیها اشکال تراشی کرد .
▫️اساسا بر اساس روایات شیعه و سنی , حضرت فاطمه سلام الله علیها ملقب به لقب " صدیقه " و " مرضیه " بوده است .
لقب صدیقه که مبالغه در صدق و راستی را میرساند نشان می دهد که حضرت حتی برای یک لحظه از صدق و راستی و درستکاری و اطاعت از خداوند و پیامبر تخطی نکرده است به خاطر همین خداوند از همه کارهای او راضی بوده و به او لقب " مرضیه " را داده است . "قَالَ أَبُو عَبْدِ الله الصَّادِقُ ع لِفَاطِمَةَ ع تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَ الله عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّيقَةُ وَ الْمُبَارَكَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّكِيَّةُ وَ الرَّضِيَّةُ وَ الْمَرْضِيَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاء " _ " أوتيت ثلاثا لم يؤتهن أحد و لا أنا، صهرا مثلى و لم أوت أنا مثلى، و أوتيت زوجة صديقة مثل ابنتى و لم أوت مثلها زوجة، و أوتيت الحسن و الحسين من صلبك و لم أوت من صلبى مثلهما، و لكنكم منى و أنا منكم. "
📚امالی صدوق ص 592 _ الرياض النضرة ج 2 ص 202
▫️برخی می گویند فاطمه صدیقه مامور به ظاهر قضیه بوده به خلاف پیامبر گرامی که مامور به باطن بوده است لذا فاطمه صدیقه بر پایه ظاهر قضیه و عاطفه مادری با سخن پیامبر در مورد شیر دادن به امام حسن مخالفت کرد و مورد اعتراض پیامبر هم قرار نگرفت زیرا به وظیفه ظاهری خودش عمل کرد .
❕به هر حال به نظر ما بر پایه ضعف سندی روایت فوق و تضادش با شان اطاعت پذیری فاطمه سلام الله علیها از اساس داستان فوق غیر قابل قبول است و نیازی به ایراد پاسخ و توجیهات دیگری نیست .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
💠پرسش و پاسخ پیرامون عید نوروز ؛
1⃣نظر اسلام در مورد عید نوروز چیست ؟ در روایتی دیدم که امام کاظم فرمود این عید سنت فارس ها است که اسلام آن را محو و نابود کرده است❕❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3692
2⃣ببخشید می خواستم ببینم که آیا دعایی که در هنگام تحویل سال جدید خوانده میشود « یا مقلب القلوب و الابصار ...» سند روایی دارد❗️برخی در سند این دعا خدشه وارد می کنند❕❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1030
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
می گویند وقتی ماه رمضان می شود ، شیطان در غل و زنجیر قرار می گیرد !!! اگر شیطان در غل و زنجیر است پس ما چگونه در این ماه گناه می کنیم❕❕
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام کریمی پور
@Rahnamye_Behesht
@baghiyatallah_khokha
دستور اسلام به مدارای مطلق با مردم ?!!!
🤔#پرسش :
❓آیا اسلام دستور به مدارا کردن با افراد را می دهد ? به نظرتون این حکم اسلام ( مدارای مطلق ) خلاف عقل نیست ? زیرا در برخی موارد مدارا کردن سبب تجری افراد خاطی می شود ?
💠#پاسخ💠
❕در این شکی نیست که مدارا کردن با مردم یک دستور مسلم اسلامی است , چنانچه که برخی در این رابطه می نویسند :
" منظور از «رفق»، مدارا و نرمش و ملايمت و خلاصه همه راههايى است كه ضد خشونت است. قرآن كريم در اين زمينه بيان جالب توجّهى دارد. مىفرمايد: «فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» ؛ «به سبب رحمت الهى، در برابر مؤمنان، نرم و مهربان شدى! و اگر خشن و سنگدل بودى، از اطراف تو پراكنده مىشدند». ( آل عمران آیه 159 )
انسان كارهاى خوب را تنها به كمك ديگران مىتواند انجام دهد؛ زيرا نيروى انسان براى انجام دادن كارهاى نيك كافى نيست. بنابراين، براى پيشرفت كارهاى روزمره و تعامل با ديگران، لازم است ملايم و نرمخو باشد، تا ديگران جذب او شوند؛ زيرا اگر خشن باشد مردم از اطرافش پراكنده شده و در نتيجه از همۀ كارهاى خير محروم مىشود. اساس اسلام بر محبّت و ملايمت است؛ نه بر درشتى و خشونت. البتّه خشونت گاهى از اوقات خوب است؛ امّا استثناست. همچنين اين نكته به توضيح نياز ندارد كه منظور محبّت و دوستى در برابر مؤمنان و اولياء اللّٰه است، نه در برابر دشمنان خدا."
📚آداب معاشرت در اسلام، ص 245
❕چنانچه که در توضیح بالا آمد در مواردی مدارا ورزیدن مناسب نیست بلکه اعمال خشونت مناسب است .
امیر مومنان علیه السلام در این رابطه می فرماید :
" در آنجا كه رفق و مدارا سبب خشونت مىشود خشونت مدارا محسوب خواهد شد؛ چه بسا داروهايى كه سبب بيمارى گردد و بيمارىهايى كه داروى انسان است " "إِذَا كَانَ الرِّفْقُ خُرْقاً «كَانَ الْخُرْقُ رفْقاً رُبَّمَا كَانَ الدَّوَاءُ دَاءً، وَ الدَّاءُ دَوَاءً "
📚نهج البلاغه نامه 31
❕در شرح کلام فوق برخی می نویسند :
" اصل و اساس در برنامههاى زندگى، نرمش و مداراست؛ ولى گاه افرادى پيدا مىشوند كه از اين رفتار انسانى سوء استفاده كرده بر خشونت خود مىافزايند در مقابل اين افراد خشونت تنها طريق اصلاح است. جمله بعد در واقع به منزله علت براى اين جمله است، زيرا مواردى پيدا مىشود كه دوا، درد را فزونتر مىسازد و تحمل درد، دوا محسوب مىشود همان گونه كه شاعر گفته است:
هر كجا داغ بايدت فرمود
چون تو مرهم نهى ندارد سود
اشاره به اينكه زخمهايى است كه تنها درمان آن در گذشته داغ كردن و سوزاندن بود، به يقين در آنجا مرهم نهادن بيهوده و گاه سبب افزايش بيمارى و به عكس گاه بيمارىهايى عارض انسان مىشود كه سبب بهبودى از بيمارىهاى مهمترى است. "
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج9، ص: 637
▫️ادامه 👇