#باز_نشر
#عفو_ابن_ملجم_لعنه_الله_علیه
🤔#پرسش
❔چرا امام حسن علیه السلام ابن ملجم را نبخشید ❗️مگر امام علی توصیه به بخشش #قاتل خودش نکرده بود ❕چرا امام حسن بر خلاف وصیت امام علی رفتار کرد ❕
💠#پاسخ💠
👌عفو و گذشت از قاتل زمانی رجحان و پسندیده است که قاتل از کرده خویش نادم و پشیمان بوده و در صدد توبه و جبران گذشته باشد ، عفو و گذشت از قاتلی که نسبت به قتلی که انجام داده افتخار می کند ، به هیچ عنوان مورد توصیه نیست .
❕امیر مومنان علی علیه السلام فرمود ؛
« عفو و گذشت ، افراد لیم و #پست را فاسد می کند به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح می نماید»
📚بحار الانوار ج74 ص419 _ کنزالفوائد ج2 ص182
❗️و در نقل دیگر فرمود:
« عفو و گذشت درباره کسی است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد نه در مورد کسی که بر گناه #اصرار دارد»
📚بحار الانوار ج75 ص89 _ الدره الباهره ص18
👌ابن ملجم که لعنت خداوند بر او باد ، نه تنها از قتل علی علیه السلام ناراحت نبود بلکه به آن افتخار می کرد چنان که امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« چون ابن ملجم را به نزد امام حسن عليه السّلام آوردند، آن ملعون گفت با خدا عهد كرده بودم كه پدر تو را بكشم، وفا به عهد خود كردم »
📚قرب الاسناد ص 144
👌در نقل دیگر آمده است ؛
« چون آن ملعون را به خدمت امام حسن عليه السّلام آوردند، گفت مى خواهم سخنى در گوش تو بگويم، حضرت ابا نمود، فرمود مى خواهد از شدّت عداوت گوش مرا به دندان بكند، آن ملعون گفت به خدا #سوگند كه اگر مرا رخصت مى داد گوشش را از بيخ برمى كندم »
📚جلاء العیون ص 373
❕و در نقل دیگری آمده است ؛
« چون آن ملعون علی علیه السلام را ضربت زد، او را به نزد آن حضرت حاضر كردند، به آن ملعون گفت كه تو را چه باعث شد كه چنين فتنه اى در دين كردى؟ آن ملعون گفت كه شمشير خود را چهل صباح تند كردم و به زهر آب دادم، از خدا سؤال كردم كه #بدترين خلق را ( یعنی تو را ) به آن بكشم »
📚کشف الغمه ج 2 ص 57
❕آیا براستی چنین فردی که دشمنی او با علی علیه السلام و فرزندان او موج می زند شایسته بخشش بود ❔
👌لذا در روایاتی آمده است که خود علی علیه السلام دستور قصاص او را صادر کرد ، چنان که در ادامه #روایت بالا آمده است که علی علیه السلام فرمود ؛
« دعاى تو مستجاب شده است و تو كه بدترين خلقى به همين شمشير كشته خواهى شد، پس به حضرت امام حسن عليه السّلام فرمود كه چون من از دنيا بروم، آن ملعون را به شمشير او قصاص كن »
📚همان مدرک
👌امام حسن علیه السلام نیز فرمود ؛
« من امتثال امر پدر خود می نمایم و یک ضربت #شمشیر بر او می زنم تا بمیرد »
📚بحار الانوار ج42 ص297
👌ادامه پاسخ 👇👇👇
@Rahnamye_Behesht
❕ادامه پاسخ 👇👇👇
👌گذشته از آنکه احساسات مردم در برابر اين جنايت به قدرى شديد بود كه عفو ابن ملجم سبب ناآرامى #جامعه آن روز مى شد و عاشقان امام عليه السلام قدرت تحمل چنين عفوى را نداشتند. به علاوه اگر ابن ملجم را زندانى مى كردند، جمعيت هجوم بر زندان مى بردند و اگر آزادش مى گذاشتند او را قطعه قطعه مى كردند پس بهتر اين بود كه با قصاص آرامش به جامعه باز گردد.
📚پیام امام امیر المومنین ج 9 ص 278
❕امیر مومنان پیش بینی #احساسات بنی هاشم و دیگران را نسبت به ابن ملجم کرده بود و فرمود ؛
« ای فرزندان عبدالمطلب نکند بعد از شهادتم ( به بهانه قتل من ) در خون #مسلمانان فرو روید و بگویید امیر مومنان #کشته شد. آگاه باشید جز #قاتل من را به سبب قتل من نکشید ( درست ) بنگرید هر گاه من از این ضربت از دنیا #چشم پوشیدم ، او را تنها یک #ضربه بزنید تا یک ضربت در برابر یک ضربت باشد و او را مثله نکنید ( گوش و بینی و اعضای بدن او را جدا نسازید ) که من از رسول خدا شنیدم که می فرمود از #مثله کردن بپرهیزید هر چند نسبت به سگ گزنده باشد »
📚نهج البلاغه نامه 47 بخش چهارم
👌البته فرازی در نهج البلاغه آمده است که برخی گمان می کنند علی علیه السلام توصیه به #عفو قاتل خویش کرده است ، امام علیه السلام فرمود ؛
« اگر زنده بمانم، ولىّ خون خويشمو اگر از دنيا چشم بپوشم فنا (در دنيا) ميعاد و قرارگاه من است و اگر عفو كنم، عفو براى من موجب قرب به خداست و براى شما حسنه و نيكى در نزد خداست؛ بنابراين عفو كنيد «آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد».
📚نهج البلاغه نامه 23
❕مخاطب این فراز تمام مسلمین هستند که امام علیه السلام به صورت کلی به آن ها توصیه عفو و بخشش را می کند که طبیعتا بر اساس سایر سخنان علی علیه السلام که در بالا آمد ، عفو و گذشت برای کسانی است که شایسته بخشش باشند ، روشن است که فردی مانند ابن ملجم به هیچ عنوان ارزش عفو و بخشش را نداشت ، امام علیه السلام هم در فراز فوق دستور کلی به عفو و بخشش را به جامعه اسلامی صادر می کند و بالخصوص نسبت به عفو ابن ملجم توصیه ای نمی کند ، بلکه بالعکس خودشان دستور به قصاص عادلانه ابن ملجم دادند.
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#همسران_پیامبر_ام_المومنین
🤔#پرسش
❔زنان پیامبر مادران امت هستند و احترام آنان واجب ❗️لعن آنان و بیزاری جستن از آنان چه علنی و چه #خصوصی و در دل جایز نیست و مخالف است با آیه قرآن که آنان را مادران امت می دانند ❕نظرتان در رابطه با این گزاره چیست ❕❕
💠#پاسخ💠
👌این که در قرآن زنان پیامبر مادران مومنین معرفی شده اند ، قابل شک و تردید نیست چنان که #خداوند می فرماید ؛
« پیامبر نسبت به مومنان از خودشان سزاوارتر است و همسران او مادران آنها محسوب می شوند » ( احزاب 6)
❕در آیه دیگری شرح می دهد که منظور از تعبیر « ام المومنین » « مادران مومنین » در مورد آنان ، حرمت #ازدواج با آنان است ، یعنی همانگونه که ازدواج با مادران حقیقی حرام است ، ازدواج با همسران پیامبر پس از پیامبر هم حرام است ، زیرا آنان نیز به منزله #مادران مومنین در حرمت ازدواج هستند ، لذا می فرماید ؛
« شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید و نه هرگز همسران او را بعد از او به #همسری خود در آورید که این کار نزد خدا عظیم است » ( احزاب 53)
❕در شان نزول نقل شده است ؛
« زمانی که ابو سلمه و خنیس بن حذاقه از دنیا رفتند و پیامبر اسلام با همسران آنها ، ام سلمه و حفصه ازدواج کرد ، طلحه و عثمان می گفتند آیا محمد با زنان ما پس از فوت ما ازدواج کند اما ما پس از فوت او با همسرانش ازدواج نکنیم ، به خدا سوگند می خوریم که پس از پیامبر با همسران او ازدواج می کنیم ، طلحه قصد ازدواج با #عایشه و عثمان #قصد ازدواج با ام سلمه را داشت که خداوند آیه فوق را نازل کرد »
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 486 _ الدر المنثور ج 5 ص 214
❕در رابطه با فلسفه حرمت ازدواج با همسران پیامبر ، پاسخ گذشته ما را مطالعه فرمایید ؛
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2124
👌بنابراین خود قرآن شرح می دهد که مادر بودن همسران پیامبر از جهت #حرمت ازدواج با آنان است نه آنکه احترام آنان در هر صورت لازم و ضروری است ، چنان که خود عایشه همین مطلب را عقیده داشت .
❕علمای اهل سنت نقل می کنند ؛
« زنی به نزد عایشه رفت و خطاب به او عرضه داشت ای مادر ، عایشه گفت من مادر مردان شما هستم و #مادر تو نیستم » «انا ام رجاکم لست بامک »
📚سنن الکبری، ج7 ص 70 _ عمده القاری،ج 1 ص39 _ الکشف والبیان،ج 8 ص 9 _ الطبقات الکبری،ج 8 ص 64
👌یعنی حکم مادر بودن من عمومی نیست که شامل مردان و زنان شود ، من مادران مردان شما هستم ، از این جهت که ازدواج آنان با من حرام است .
❕همین معنا از سخنان #ائمه علیهم السلام هم قابل استفاده است . امام باقر علیه السلام فرمود ؛
« آنان اگر حقیقتا مومن هستند ، برایشان حلال نیست که با مادران خود ازدواج کنند ، ازواج رسول خدا هم در #حرمت ( ازدواج ) مانند مادرانشان هستند »
📚 الکافی ج 5 ص 421
❕بنابراین تشبیه همسران رسول خدا به مادران ، تشبیه به بعضی آثار مادری یعنی حرمت ازدواج است نه همه آثار ، مانند جواز ارث بردن ، جواز نظر کردن ، این که برادرانش دایی و خواهرانش #خاله انسان باشد و ...
📚ترجمه المیزان ج 16 ص 414
🔸ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
🔸ادامه 👇
❕اگر هم بگوییم آنان مادران امت هم در لزوم رعایت احترام و هم حرمت ازدواج هستند ، باز هم گفتنی است که حکم فوق یک حکم #اولی است ، همانطور که حکم اولی در مورد مومن لزوم احترم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« احترام مومن از احترام کعبه بزرگتر است »
📚خصال ج 1 ص 27
👌اما وقتی مومنی خودش حرمت و احترام خود را حفظ نکند و آدم کشی و زنا و دزدی و شرابخواری و ... بکند ، ما هم احترام او را نگه نمی داریم و او را زندانی کرده و قصاص و حدود را در مورد او #اجرایی می کنیم ، زنان پیامبر هم به مقتضای ام المومنین بودن به خاطر پیامبر گرامی شایسته احترام هستند ، اما کسانی از آنان که خودشان #حرمت خود را بشکند و دستورات خداوند را زیر پای بگذارد ، دیگر نمی توانند توقع آن #احترام اولیه را داشته باشند ، و اینان به خاطر حرمت شکنی و تعدی از #دستورات خداوند ، شایسته عقاب و عذاب هستند ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« ای همسران پیامبر ، هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شوند ، #عذاب او دو چندان خواهد بود و این برای خدا آسان است » ( احزاب 30)
❕لذا در روایاتی آمده است که برخی از #همسران پیامبر ، هنگام ظهور امام زمان علیه السلام #رجعت می کنند و به خاطر کارهای ناشایسته ای که انجام داده اند ، مواخذه می شوند ؛
📚بحار الانوار ج 22 ص 242
👌و ائمه برخی از همسران پیامبر را کذاب و #درغگو خطاب می کردند ؛
📚بحار الانوار ج 2 ص 217
👌و در مورد برخی از آنان پس از نمازها ، دعا می کردند که به خاطر اعمال نایسته ای که انجام دادند ، از #رحمت خداوند دور شوند ؛
📚الکافی ج3 ص 342
👌و به صورت مطلق دشمن علی علیه السلام را شایسته #طرد و عقاب و عذاب دانسته اند که طبیعتا شامل ایجاد کننده جنگ جمل هم می شود ؛
📚بحار الانوار ج 27 ص 202 باب 8 _ و ص 218 باب 10
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#باز_نشر
#مخفی_بودن_شب_قدر
🤔#پرسش
❔چرا اهل بیت #دقیقا شب قدر رو مشخص نکردن چه فلسفه ای داشته ❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که امامان از اینکه کدام شب ،شب قدر است کاملا اطلاع و اگاهی داشته اند چنان که امام باقر علیه السلام فرمود:
« شب قدر بر ما مخفی نیست چرا که فرشتگان در آن شب دور ما طواف می کنند»
📚بحار الانوار ج94 ص13
🔸در رابطه با مخفی بودن شب قدر گفته شده است ؛
« این مخفی بودن برای این است که مردم به همه شب های ماه رمضان یا شب های اخر آن اهمیت دهند . همانگونه که خداوند رضایت خود را در میان انوع طاعات پنهان کرده تا مردم به همه طاعات روی آورند و غضبش را در میان معاصی پنهان کرده تا از همه بپرهیزند ، دوستانش را در میان مردم مخفی کرده تا همه را احترام کنند ، اجابت را در میان دعاها پنهان مرده تا به همه دعاها روی آورند ،اسم اعظم را در میان اسمایش مخفی ساخته تا همه را بزرگ دارند،وقت مرگ را مخفی ساخته تا در همه حال آماده باشند ، شب قدر را نیز پنهان ساخته تا همه شب های ماه رمضان را اهمیت دهند و کوچک نشمرند»
📚تفسیر نمونه ج27 ص190
🔷این بیان در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است
❗️علامه مجلسی نقل می کند که به امام علی علیه السلام گفته شد که شب قدر کدام شب است؟
♦️حضرت پاسخ داد:
« شب قدر برای شما مخفی قرار داده شده است چرا که اگر شما از آن اگاهی پیدا کنید تنها درآن شب عمل می کنید و از باقی شب ها غافل میشوید»
📚بحار الانوار ج94 ص5
👌اگر چه اهل بیت به خاطر همان فلسفه ذکر شده صراحتا از این که شب قدر کدام شب است سخن نگفته اند اما با دقت در اخبارشان بدست می اید که شب قدر کدام شب است ، چنان که علامه مجلسی می آورد ؛
« اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است»
📚زاد المعاد ص187
🔷شیخ صدوق نیز چنین می آورد:
« مشایخ ما و بزرگان و علمای شیعه اتفاق دارند که شب قدر ،شب بیست و سوم ماه رمضان است»
📚خصال ج2 ص519
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#باز_نشر_شب_قدر
🤔#پرسش
❓شب قدر واقعی کدام شب است❕❕
💠#پاسخ💠
👌در روایات ما بیان شده است که شب قدر در دهه آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود :
« زمانی که دهه آخر ماه رمضان می شد پیامبر تمام وقت خود را برای عبادت اختصاص می داد و شب ها احیا می گرفت »
📚الکافی ج4 ص155
🔶حضرت علی علیه السلام فرمود :
« شب قدر را در دهه آخر ماه رمضان بجویید »
📚مستدرک الوسائل ج7 ص469
❕در دهه آخر ماه مبارک رمضان نیز سه شب مورد توجه قرار گرفته است و احتمال این که شب قدر در یکی از آن سه شب باشد بیشتر است که آن سه شب ، شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم می باشد .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود :
« تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء و قطعی سازی در شب بیست و سوم می باشد »
📚الکافی ج4 ص159
👌در روایت دیگر فرمود :
« اگر می توانی غسل شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم ماه رمضان را انجام بده زیرا امید است که شب قدر در یکی از این شب ها باشد »
📚فضائل الاشهر الثلاث ص103
🔷راوی می گوید از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردم . امام علیه السلام فرمود :
« شب قدر را در شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم از ماه رمضان بجوی »
📚مجمع البیان ج5 ص519
👌و فرمود :
« قرآن را در سه شب ماه رمضان ( که احتمال شب قدر در آنها بیشتر است ) بگشای و در مقابل خودت قرار بده و بگو « اللهم انی اسالک بکتابک المنزل و ما فیه و فیه اسمک الاکبر و اسماءک الحسنی و ما یخاف و یرجی ان تجعلنی من عتقائک من النار »
📚بحار الانوار ج97 ص4
❕از بین این سه شب نیز ، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم اهمیت بیشتری دارد .
🔷امام صادق علیه السلام فرمود :
« شب قدر را در شب بیست و یکم و شب بیست و سوم بجوی »
📚الکافی ج4 ص156
👌و فرمود :
« شب قدر ، شب بیست و یکم یا بیست و سوم است .چه آسان است دو شب برای آنچه می خواهی »
📚الکافی ج4 ص156
👌در روایت دیگری نیز آمده است ؛
« امام باقر علیه السلام زمانی که شب بیست و یکم و شب بیست و سوم می شد تمام شب را دعا می کرد »
📚الکافی ج4 ص155
❕از بین این دو شب نیز ، شب بیست و سوم به عنوان شب قدر معرفی شده است .
❕راوی از امام صادق علیه السلام در مورد شب قدر سوال کردند .
🔷امام فرمود شب نوزدهم و شب بیست و یکم و شب بیست و سوم .
❔راوی سوال کرد که اگر عذری پیش آید که نتوان از هر سه شب استفاده کرد چه کنم و به کدام شب بیشتر توجه کنم ❗️
👌امام فرمود : شب بیست و سوم
📚الفقیه ج2 ص160
👌و فرمود :
« اگر توان احیاء در شب های مذکور را نداشتی ، سعی کن احیاء شب. بیست و سوم از تو فوت نشود »
📚وسائل الشیعه ج10 ص358
👌پیامبر گرامی فرمود :
« شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است »
📚اقبال الاعمال ص207
❕پیامبر گرامی زمانی که شب بیست و سوم می شد بر روی خانواده خودش آب می پاشید تا از احیاء آن شب غافل نشوند.
📚همان منبع
👌در روایت دیگر آمده است ؛
« امام صادق علیه السلام بیمار بودند اما با این وجود دستور دادند که در شب بیست و سوم ماه رمضان به مسجد برده شوند »
📚امالی طوسی ج2 ص289
❕علامه مجلسی می نویسد :
« اکثر احادیث معتبر دلالت دارد که شب بیست و سوم ماه رمضان شب قدر است »
📚زاد المعاد ص187
👌شیخ صدوق نیز می نویسد :
« مشایخ و بزرگان ما اتفاق دارند که شب قدر ، شب بیست و سوم ماه رمضان است »
📚الخصال ج2 ص519
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#برترین_اعمال_در_شب_قدر
🤔#پرسش
❔برترین اعمال در شب قدر چه می تواند باشد تا بتوانیم فضیلت این شب را درک کنیم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌برترین اعمال در شب قدر ، مشغول شدن به عبادت و بندگی و ذکر و دعا و قرائت قرآن و شب زنده داری است .
❕🔷زیرا اعمال و #عبادات در شب قدر برتر از هزار ماه است .
🔶#قدر 3
❕و هزار ماه بیش از #هشتاد سال است .به راستی چه شب با عظمتی است که به اندازه یک عمر طولانی پر برکت #ارزش دارد .
📚تفسیر #نمونه ج27 ص183
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود :
« اعمال خیر و #عبادات در شب قدر برتر از هزار ماهی است که شب قدر نباشد »
📚#الکافی ج4 ص157
🔶امام #باقر علیه السلام فرمود :
« اعمال صالح در شب #قدر از نماز و زکات و سایر کارهای خیر برتر است از عمل کردن در #هزار ماهی که شب قدر نداشته باشد »
📚#الکافی ج4 ص157
👌پیامبر #گرامی فرمود :
« هر کس شب قدر را از روی #ایمان و امید به #ثواب خداوند احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد »
📚#فضائل الاشهر الثلاث ص136
👌امام #باقر علیه السلام فرمود :
« هر کس شب قدر را احیا نگه دارد خداوند تمام گناهانش را می آمرزد اگر چه #گناهانش به اندازه ستارگان آسمان ها و سنگینی #کوه ها و پیمانه های دریاها باشد »
📚#اقبال الاعمال ص186
👌در حدیث #قدسی نقل شده است که خداوند می فرماید ؛
« تقرب من برای کسی است که شب قدر را #بیدار بماند ، رحمت من برای کسی است که در شب قدر به #مساکین رحم کند ، جواز عبور از صراط برای کسی است که در شب قدر #صدقه بدهد ، درختان و میوه های بهشتی برای کسی است که در شب قدر #تسبیح مرا بگوید ، نجات از آتش جهنم برای کسی است که در شب قدر #استغفار کند ، رضایت من برای کسی است که در شب قدر دو رکعت #نماز بخواند »
📚مستدرک #الوسائل ج7 ص456
👌در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« شب قدر را احیاء بگیر و صد رکعت در آن بخوان و غسل کن »
📚الکافی ج 4 ص 156
❕فضیل بن یسار می گوید ؛
« امام باقر علیه السلام در شب بیست و یکم و بیست و سوم ، تمام شب را با دعا سپری می شد تا هنگام صبح و سپس نماز ( صبح را ) می خواند »
📚الکافی ج 4 ص 155
👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« هرکس سوره عنکبوت و روم را در شب بیست و سوم ماه رمضان بخواند ، به خداوند سوگند اهل بهشت است ، چرا که این دو سوره در نزد خدا جایگاه رفیعی دارند »
📚بحار الانوار ج 94 ص 19
❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛
« در شب بیست و یکم و بیست و سوم صد رکعت نماز بخوان که در هر رکعت پس از حمد ، ده مرتبه سوره توحید را بخوان و اگر بتوانی این دو شب را تا صبح بیدار باشی چنین کن ، چرا که در آن فضل کبیر و نجات از آتش است »
📚همان مدرک ص 24
❕علامه مجلسی می گوید:
« بهترین اعمال در این شب ها طلب آمرزش گناهان و دعا برای امور دنیوی و اخروی است هم برای خودش و هم برای نزدیکانش چه زنده باشند و چه از دنیا رفته باشند و همچنین ذکرهای مختلف و صلوات بر محمد و آلش تا انجا که مقدور است انجام دهد ودر بعضی از روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند»
📚زاد المعاد ص126
❕البته شیخ صدوق در این رابطه سخنی قابل توجه دارد و می گوید ؛
« هر کس این دو شب ( شب بیست و یکم و بیست و سوم ) را به مذاکره علم احیا بدارد پس این کارش از همه کارها برتر و بهتر است»
📚امالی ، ص649
❕به نظر می رسد که این مطلب برگرفته از سخن پیامبر به ابوذر است که فرمود ؛
« یک ساعت نشستن برای مذاکره علم محبوبتر است نزد من از شب زنده داری هزار شب که در هر شب هزار رکعت نماز خوانده شود و برتر است از هزار غزوه که انجام داده شود و برتر است از دوازده هزار مرتبه قرائت قرآن ، پس بر شما باشد به مذاکره و گفتگوی علمی چرا که با علم حلال از حرام شناخته می شود ، ای ابوذر ، یک ساعت نشستن برای گفتگوی علمی برای تو از عبادت یک سال که روزش را روزه بداری و شبش را به نماز بایستی بهتر است »
📚جامع الاخبار ص 37
❕در کتاب مفاتیح نوین هم آمده است ؛
« احیا داشتن شب های قدر مستحب است یعنی این که شب را تا صبح بیدار باشد و با عبادت و دعا و تلاوت قران و جلسات سخنرانی دینی و پرسش و پاسخ های مذهبی و یا مطالعه کتابهای تفسیری و عقاید و مواعظ سپری کند»
📚کلیات مفاتیح نوین،ص785
👌بنابراین هم عبادت و بندگی لازم است و هم علم آموزی و یاد گرفتن دین ، در این صورت است که عبادت موجب رشد و ترقی انسان می شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#نشر_مجدد
#راهپیمایی_قدس_بدعت
🤔#پرسش
❔در مورد راهپیمایی روز #قدس پرسیده شده مگه پیامبران و امامان با کسانی که اختلاف نظر داشتن در کوچه و خیابان #تظاهرات میکردند و مرگ بر دشمنانشان نثار می کردندکه الان مردم را تشویق به حضور در راهپیمایی می کنید آیا این عمل #بدعت نیست❕❕
💠#پاسخ💠
👌باید توجه کرد که #بدعت به کار و عملی گفته می شود که ریشه در شرع و قرآن و سنت نداشته باشد.
🔶ابن حجر #عسقلانی می نویسد:
«بدعت امر حادثی است که برای آن دلیلی ( اگر چه عام) در شرع نباشد و اگر برای آن در شرع دلیلی باشد #بدعت نیست»
📚#فتح الباری ج17 ص9
🔶علامه #مجلسی می نویسد:
«بدعت در شرع هر امری است که بعد از پیامبر حادث شود و نصی به خصوص برای آن نباشد و داخل در برخی #عمومات نیز نباشد»
📚#بحار الانوار ج74 ص202
❕مساله راهپیمایی کردن برای حمایت از #مظلومین و دشمنی کردن با #ظالمین ، ریشه در آیات و روایات متعدد دارد .
🔶دشمنی کردن با ظالمین و عدم سکوت در برابر آنان به قدری #مهم است که خداوند می فرماید ؛
🗯«لا یطوون موطئا یغیظ الکفار... الا کتب لهم به عمل #صالح»
🔷#توبه 120
«هیچ حرکت دسته جمعی که کفار ( و دشمنان اسلام ) را عصبانی کند صورت نمیگیرد...مگر آن که برای آن پاداش عمل #صالح نوشته میشود»
🔷 و در ایه 113 #هود می فرماید:
« تکیه بر ظالمان ( وسکوت در برابر آنان ) نکنید که آتش #شما را نیز فرا می گیرد »
🔷حضرت #امیر علیه السلام نیز فرمود:
«همواره دشمن #ظالمان و یاور مظلومان باشید»
📓#نهج البلاغه نامه 47
❕از سوی دیگر حمایت از مظلومین و یاری آنان نیز مساله ای است که در روایات متعددی به آن #سفارش شده است ؛
🔷امام #صادق فرمود:
« هر کس که توان یاری برادر مسلمانش را دارد اما این کار را نمی کند ،#خداوند او را در دنیا و اخرت خوار وذلیل می کند»
📚امالی #صدوق،ص486
🔶پیامبر #گرامی فرمود:
« هر کس ببیند انسانی دارد از مسلمانی یاری می طلبد اما مسلمان یاریش نکند چنین کسی #مسلمان نیست»
📚#بحار الانوار ج72 ص21
📚#التهذیب ج6 ص175
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود:
« کمک کردن ضعیف و مظلوم از برترین صدقات است»
📚#الکافی ج5 ص55
🔴بنابراین از این آیات و روایات دو وظیفه مهمی که بر عهده #مسلمین است به دست می آید ؛
1⃣دشمنی کردن با #ظالمین 2⃣حمایت از #مظلومان
🗯دشمنی کردن با ظالمین و حمایت از مظلومین می تواند مصادیق مختلفی داشته باشد که یکی از مصادیق آن برگزاری راهپیمایی ها و سر دادن #شعارها در جهت حمایت از مظلومین و دشمنی با ظالمین است و با توجه به معنایی که از بدعت گفته شد ، روشن می شود که این امور ریشه در شریعت دارد و به هیچ عنوان بدعت #تلقی نمیشود .
🗯بی شک ائمه گرامی ما نیز فراتر از همگان نسبت به این دو مساله توجه می کردند اما عمل کردن به این دو وظیفه در زمان آنان مصداق و لباس دیگری داشته است و در زمان ما مصداق و لباس دیگری دارد و نباید این تغییر #مصداق سبب شود که اصل این دو وظیفه نادیده گرفته شود .
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#نشر_مجدد
#نماز_قضا_جمعه_آخر_ماه_رمضان
🤔#پرسش
❔آیا متن زیر #واقعیت دارد؛
❓اگر نماز #قضا داريد حضرت رسول اکرم (ص) فرمود:هر که نماز قضا بر ذمه اش باشد قبل از ظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان چهار رکعت #نماز به دو سلام (۲تا دو رکعتی) بخواند و در هر رکعت بعد از حمد یک مرتبه آیه الکرسی و پانزده مرتبه سوره ی #کوثر را تلاوت نماید که دویست سال نماز قضا را کفایت می کند و روایت دیگر از آن حضرت چهار صد سال و روایت از حضرت امیرالمومنین #ششصد سال و از حضرت رسول سوال کردند مردم آخر الزمان بیش از صدسال عمر نمی کنند نماز قضاهای پدر و مادر و اقربای او را کفایت می کند بعد از نماز این دعا را بخواند.بسم الله الرحمن الرحیم یا سامعَ الصَّوتِ یا جامع الفَوتِ یا مُحیَ العِظامِ بَعدَ المَوت ِ صَلِّ عَلی مُحَمدِ وَاجعَل لی #فَرَجا وَ مخرجا مِمّا انا فیه اِنَّکَ تَعلَمُ و انتَ تُقَدَر وَلا اَقدِرُ وَ انتَ عَلامَ الغُیُوبِ یا واهِبَ العَطایا یا غافِرَ الخَطایا یا #سُبّوحُ یا قدُوسُ یا رَب المَلائِکهِ وَ الرّوح رَبِِّ اغفِر وَارحَم و تَجاوَز عَما تَعلَمُ اِنَکَ اَنتَ العَلِیُ الاَعظَم ُیا ساتِرَ العُیوُبِ یا #کاشِفَ الکُرُوب یا غافِر الذُنوُبِ یا ذَالجَلالِ وَالاِکرام بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الراحِمینِ ❕❕
💠#پاسخ💠
👌متن مذکور در هیچ یک از کتب #روایی ما نیامده است و نشر آن و انتساب آن به پیامبر گرامی و اهل بیت ، مصداق بارز دروغ بستن بر حجت های الهی می باشد که از گناهان #بزرگ و سبب #ابطال روزه است ؛
🔶 https://t.me/Rahnamye_Behesht/6594
❕روایاتی فراوانی #تصریح در وجوب قضاء نمازهای فوت شده می کند و اینکه هیچ چیز نمی تواند جای ادای آن ها را بگیرد.
🔷نقل است که امام #باقر علیه السلام فرمود ؛
« کسی که بدون طهارت نماز بخواند ، یا نماز ها را فراموش کند و نخواند ، یا خواب #بماند ، باید نمازش را هر زمان که به یاد آورد قضا کند »
📚 #التهذیب ج2 ص266
❕به این مضمون روایات #فراوان دیگری نیز وارد شده است ؛
📚#وسائل_الشیعه ج8 ص253 باب 1
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#نشر_مجدد
⚫️ویژه نامه #پرسمان_اعتقادی به مناسبت وفات حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام ؛
◼️ ایشان حضرت عبد العظيم بن عبد اللّه بن علىّ بن الحسن بن زيد بن الحسن بن علىّ بن ابى طالب عليهم السّلام است ، كه از اكابر محدّثين، و اعاظم علما و زهّاد و عبّاد و صاحب #ورع و تقوى است، و از اصحاب حضرت جواد و هادى عليهم السّلام است و نهايت توسّل و انقطاع به خدمت ايشان داشته و احاديث بسيار از ايشان روايت كرده است .
📚منتهی الامال ج 3 ص 1899
▪️براى اثبات عظمت علمى حضرت عبد العظيم عليه السلام، كافى است كه بدانيم امام معصوم، مردم را براى حلّ مشكلات دينى و يافتن پاسخ #پرسشهاى اعتقادى و عملىشان، به ايشان ارجاع داده است.
▫️صاحب بن عَبّاد در رسالهاى كه در شرح حال حضرت عبد العظيم عليه السلام نوشته، در توصيف علمى ايشان آورده ؛ ابو تراب رويانى، روايت كرد كه شنيدم ابو حمّاد رازى مى گفت: خدمت امام هادى عليه السلام در سامرّا رسيدم و مسائلى از حلال و حرام از ايشان پرسيدم. امام به پرسشهاى من پاسخ داد و هنگامى كه خواستم از ايشان خداحافظى كنم، به من فرمود :
« اى ابو حمّاد ، هنگامى كه چيزى از امور دينى در منطقه ات براى تو مشكل شد، از عبد العظيم بن عبد اللَّه حسنى بپرس و #سلام مرا به او برسان. »
📚شناختنامه حضرت عبد العظيم حسنى عليه السلام و شهررى/ مجموعه رساله هاى خطّى و سنگى: ص 23 (رساله «رسالةٌ فى فضل عبد العظيم عليه السلام»، صاحب بن عبّاد).
👌این تعبير، به روشنى نشان مى دهد كه حضرت عبد العظيم عليه السلام در عصر خود، مجتهد توانمندى بوده كه بر اساس اصول و قواعدى كه از اهل بيت عليهم السلام در اختيار داشته، مى توانسته ديدگاههاى اسلام #ناب را در زمينه هاى مختلف اعتقادى و عملى، استخراج كند و به پرسشهاى مردم پاسخ گويد.
بنا بر اين، ايشان تنها يك محدّث و راوى احاديث اهل بيت عليهم السلام نبوده است؛ بلكه از علماى بزرگ خاندان رسالت بوده كه پس از معصومان، توان پاسخگويى به مسائل علمى را داشته و توانمندى علمى اش مورد تأييد و تصديق امام هادى عليه السلام قرار گرفته است.
📚حکمت نامه حضرت عبد العظیم حسنی ، ص 20
👌علامه #مجلسی نقل می کند ؛
« زمانی که حضرت عبدالعظیم از هراس سلطان وقت ، وارد ری شد ، در سرداب منزل یکی از شیعیان سکنی گزید ، و پیوسته در آن سرداب مشغول عبادت خداوند بود ، و روزها را با روزه داری و شب ها را با شب زنده داری و#عبادت سپری می کرد »
📚بحار الانوار ج 99 ص 268
❕مهمترين نشانه عظمت #معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظيم عليه السلام، برابرى فضيلت زيارت مزار آن بزرگوار، با فضيلت زيارت سيّد الشهدا عليه السلام است.
👌شيخ المحدّثين، صدوق، از محمّد بن يحيى عطّار كه يكى از اهالى رى است اين گونه نقل كرده كه خدمت امام هادى عليه السلام رسيدم. ايشان فرمود: «كجا بودى؟». گفتم: حسين بن على عليه السلام را زيارت كردم. امام هادى عليه السلام فرمود:
« بدان كه اگر قبر عبد العظيم را در شهر خودتان زيارت كنى، مانند كسى هستى كه حسين بن على عليه السلام را #زيارت كرده باشد.»
📚ثواب الاعمال ص 124
❕از شهيد ثانى در تعليقه خلاصة #الأقول علّامه حلّى از امام رضا عليه السلام نقل شده كه فرمود ؛
« هر كس قبر عبد العظيم را زيارت كند، بر خدا لازم مى شود كه او را داخل بهشت كند. » و در حديث ديگرى از آن امام آمده كه فرمود ؛
«هر كس نمى تواند مرا زيارت كند، برادرم عبد العظيم حسنى را در رى زيارت كند»
📚حاشیه الشهید الثانی علی خلاصه الاقوال ص 191
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman
#نشر_مجدد
⚫️ویژه نامه #پرسمان_اعتقادی به مناسبت شهادت سید الشهداء ، #حمزه عموی بزرگوار پیامبر گرامی علیهما السلام ؛
◼️حمزه #مدافع پیامبر گرامی اسلام ؛
❕روزى «ابو جهل» پيامبر را در «صفا» ديد و به او ناسزا و بد گفت. رسول گرامى، با او سخن نگفت و راه منزل را در پيش گرفت. ابو جهل نيز به سوى محفل قريش كنار كعبه روانه شد. حمزه كه عمو و برادر رضاعى پيامبر بود، همان روز در حالى كه كمان خود را حمايل كرده بود از شكار برگشت. عادت ديرينه او اين بود كه پس از ورود به مكّه، پيش از آنكه از فرزندان و خويشاوندان خود ديدن به عمل آورد، به زيارت و طواف كعبه مى رفت. سپس به اجتماع هاى مختلف قريش در دور كعبه سرى مى زد و سلام و تعارفى ميانشان رد و بدل مى شد.
👌وى همان روز، پس از انجام اين مراسم به سوى خانه رفت. اتفاقا كنيز «عبد اللّه بن جدعان» كه شاهد آزار ابو جهل به پيامبر بود، جلو آمد و گفت: «ابا عماره» (كنيه حمزه) اى كاش دقايقى چند در همين نقطه بودى و جريان را مى ديدى كه چگونه «ابو جهل» به برادرزاده ات ناسزا گفت و او را سخت آزار داد. سخنان اين كنيز، اثر عجيبى در روان «حمزه» گذاشت و او بدون اينكه به سرانجام كار فكر كند، تصميم گرفت كه انتقام برادرزاده خود را از «ابو جهل» بگيرد.
❕لذا از همان راهى كه آمده بود، برگشت و ابو جهل را ميان اجتماع قريش ديد و به طرف وى رفت و بدون اينكه با كسى سخن بگويد كمان خود را بلند كرد و سخت بر سر او كوفت، چنان كه سرش شكست و گفت: «او (پيامبر) را ناسزا مىگويى و من به او ايمان آورده ام و #راهى مى روم كه او رفته است، هرگاه قدرت دارى با من بجنگ».
📚سیره ابن هشام ج 1 ص 313_ تاریخ طبری ج 2 ص 72
👌اين تاريخ #مسلم، گواه بر آن است كه وجود قهرمانى مانند حمزه كه بعدها بزرگترين سردار اسلام گرديد؛ در حفظ و حراست پيامبر و تقويت جناح مسلمانان تأثير بسزايى داشت ، چنان كه ابن اثير مى نويسد ؛
« قريش، اسلام حمزه را بزرگترين عامل ترقى و تقويت مسلمانان دانستند »
📚الکامل فی التاریخ ج 2 ص 56
❕پس از جنگ احد و شهادت حمزه علیه السلام ، اكثر خانه هاى مدینه ناله مادران داغديده و همسران شوهر از دست داده بلند بود.
👌پيامبر به خانه هاى «بنى عبد الاشهل» رسيد. نوحه سرايى زنان آنها، حال پيامبر را منقلب ساخت. اشك از چشمان نورانى اش #سرازير شد و با چشمانى اشكبار زير لب اين جمله را گفت ؛
«متأسفم كه كسى براى «حمزه» گريه نمى كند »
❕سعد معاذ و چند نفر ديگر از مقصد پيامبر آگاه شدند، به گروهى از زنان دستور دادند كه براى حمزه، اين افسر خدمتگزار نوحه سرايى كنند. پيامبر گرامى از جريان، مطلع شد، در حق زنان دعا كرد .
📚بحار الانوار ج 20 ص 98
🔹امام #سجاد علیه السلام فرمود ؛
« هیچ روزی بر رسول خدا سخت تر از روز احد که حمزه در آن شهید شد نبود ، حمزه کسی بود که شیر خدا و شیر رسول خدا بود »
📚امالی صدوق ص 462
💠ادامه 👇
@Rahnamye_Behesht
💠ادامه 👇👇👇
👌 از حضرت امام #رضا عليه السّلام روایت شده كه حضرت رسول فرمود ؛
« بهترين برادران من على است، و بهترين عموهاى من حمزه است، و عبّاس با پدرم از يك اصل بر آمده است. »
📚عیون الاخبار ج 2 ص 61
👌و فرمود ؛ « حضرت در نماز بر #حمزه هفتاد تكبير گفت.»
📚همان مدرک ص 45
❕و در قرب الأسناد از حضرت صادق عليه السّلام نقل است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمودند ؛
«از ما است رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم كه سيّد پيشينيان وپسينيان است و خاتم پيغمبران است، و وصىّ او كه بهترين اوصياى پيغمبران است، و دو فرزندزاده او حسن و حسين عليهم السّلام كه #بهترين فرزندزاده هاى پيغمبرانند، و بهترين شهيدان حمزه كه عمّ او است و جعفر كه با ملائكه پرواز مى كند و قائم آل محمّد- صلوات اللّه عليهم اجمعين »
📚قرب الاسناد ص 25
👌 على بن ابراهيم #روايت كرده كه حضرت رسول فرمود ؛
« پروردگار من برگزيده مرا با سه نفر اهل بيت من كه من بهترين و پرهيزكارترين ايشانم و فخر نمى كنم، برگزيد مرا و على و جعفر دو پسر ابو طالب را و حمزه پسر عبد المطّلب »
📚تفسیر قمی ج 2 ص 347
👌از آن حضرت در بصائر روايت شده كه بر ساق #عرش نوشته است ؛
« حمزه شير خدا و شير رسول خدا و سيّد الشهداء است.»
📚بصائر الدرجات ص 121
❕خداوند می فرماید ؛
« در ميان مؤمنان مردانى هستند كه بر سر #عهدى كه با خدا بستند صادقانه ايستاده اند، بعضى پيمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشيدند) و بعضى ديگر در انتظارند و هرگز تغيير و تبديلى در عهد و پيمان خود نداده اند.» ( احزاب 23)
👌امام محمّد باقر عليه السّلام در تفسير آيه فرمود ؛
« مراد از کسی که پیمان خود را به آخر برده است ، حمزه و جعفر ، است
و کسی که منتظر است ، علىّ بن ابى طالب است »
📚تفسیر قمی ج 2 ص 188
👌پیامبر #گرامی فرمود ؛
« هرکس من را زیارت کند و قبر عمویم حمزه را زیارت نکند ، به من جفا کرده است »
📚سفینه البحار ج 2 ص 433
👌و فرمود ؛
« در هنگام قیامت جمعیتی زیاد دیده می شود که جز خداوند عدد آنها را نمی داند ، آنان محبین عمویم حمزه هستند ، بسیاری از آنان #گناهکار بوده که به سبب گناهان نمی توانند وارد بهشت شوند ، آنان حمزه عمویم را برای نجات صدا می زنند ، حمزه به من و علی بن ابی طالب می گوید اینان دوستداران من هستند که از من درخواست کمک دارند ، رسول خدا به علی امر می کند که محبین حمزه را ( به شفاعت حمزه ) وارد بهشت کند »
📚بحار الانوار ج 22 ص 281
#پرسمان_اعتقادی
Poorseman.ir
@Rahnamye_Behesht
https://sapp.ir/poorseman