eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ▪️علامه امينی صاحب كتاب معروف الغدير، حكم به خباثت علامه مجلسی ميدهد علامه امينی يكى از علماى بسيار نامدار شيعه و صاحب كتاب معروف الغدير، زمانى كه به حديث ردالشمس ميرسد ميگوید این حديث را جمعی از محدثين نقل كرده و اهل فن در حديث آن را تصحيح كرده اند اما يك عده كه دارای روح خبيث اموی هستند مانند ابن حزم و ابن الجوزی و ابن تيميه و ابن كثير اين حديث را تضعيف كردند. كسانى كه علامه امينى در اينجا از آنها نام برده است همه از علماى بزرگ اهل سنت ميباشند كه شامل اين حكم خباثت شده اند. كتاب الغدير نوشته علامه امينى ج ٣ ص ١٢٦ خوب تا اينجا ديديم كه علامه امينى، حكم به خبيث بودن و اموى بودن علمایی داد كه حديث ردالشمس را تضعيف كرده اند و نام آنها را آورد، اما بگذاريد ببينيم كه آيا از علماى بزرگ شيعه هم كسى اين حديث را تضعيف كرده است كه شامل حكم خباثت علامه امينی شود! بله در ميان علماى نامدار شيعه نيز هستند كسانى كه اين روايت را تضعيف كرده اند. ▪️علامه مجلسی كه يكى از ستونهاى فكرى شيعيان امروزى است، در كتاب مرآةالعقول اين حديث را تضعيف كرده است و به اين هم بسنده نكرده است بلكه گفته ضعيف علی المشهور، يعنى اين حديث در ضعيف بودن شهره(تابلو) است. : ﻣﺮﺁﺓ ﺍﻟﻌﻘﻮﻝ ﻓﻲ ﺷﺮﺡ ﺃﺧﺒﺎﺭ ﺁﻝ ﺍﻟﺮﺳﻮﻝ، ﺝ ١٨ صفحه ٢٧٦ ‏ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﺍﻟﺴﺎﺑﻊ ‏: ﺿﻌﻴﻒ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻤﺸﻬﻮﺭ : ايشان با اوردن روايت، و با بررسى آن در زيرش نوشته است كه اين روايت ضعيف و بطريقه تابلوئى ضعيف است. خوب با اين حساب و از ديد علامه امينى، علامه مجلسى كه يكى از بزرگترين علماى تاريخ شيعه ميباشد يك انسان خبيث و از سلاله امويان ميباشد. 💠💠 👌متاسفانه این چنین نقدها از روی انصاف و جوانمردی نیست ، بلکه نقدی است آمیخته با انواع دروغ ها و تهمت ها به این بیان ؛ 1⃣در رابطه با واقعه رد الشمس و کیفیت و اسناد آن از منابع شیعه و اهل سنت ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1671 2⃣علامه امینی نگفتند که هرکس حدیث رد الشمس را انکار کند ، خیبث است ، بلکه می گوید ، چهار تن از علمای مخالفین ، یعنی ابن حزم ، ابن جوزی ، ابن تیمیه و ابن کثیر که بدون دلیل حدیث مذکور را تضعیف کرده اند ، دارای روحیه امویه خبیث هستند . کلام علامه امینی چنین است ؛ « إنَّ حديث ردّ الشمس أخرجه جمع من الحفّاظ الأثبات بأسانيد جمّة، صحّح جمع من مهرة الفنِّ بعضها، و حكم آخرون بحسن آخر، و شدّد جمع منهم النكير على من غمز فيه و ضعّفه، و هم الأبناء الأربعة حملة الروح الأمويّة الخبيثة، ألا و هم: ابن حزم، ابن الجوزي، ابن تيميّة، ابن كثير » « حديث «رد الشمس» را، گروهى از حافظان موثق به اسناد فراوانى نقل كرده ‏اند كه گروهى از كارشناسان حديث پاره ‏اى از آن اسناد را «صحيح» تلقى مى ‏كنند و پاره‏ اى ديگر آن را «حسن» تعبير كرده ‏اند و بر كسانى كه بر آن ايراد گرفته و اسنادش را ضعيف مى ‏دانند، سخت به انكار و مخالفت بر خاسته‏ اند. اين منكران صحت‏ حديث که حاملان روحیه خبیث امویه هستند عبارتند از: «ابن حزم»، «ابن جوزى»، «ابن تيميه» و «ابن كثير» » 📚الغدیر ج 3 ص 184 👌می بینیم که علامه امینی نگفت هرکس منکر صحت حدیث رد الشمس است ، خیبث و اموی مسلک است ، بلکه می گوید چهار تن مذکور اند که چنین روحیه ای دارند . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 3⃣معاند می گوید علامه مجلسی در کتاب « مراه العقول » که شرح کتاب « الکافی » شیخ کلینی است ، حدیث رد الشمس را ضعیف دانسته است . 👌اما متاسفانه توجه ندارد که طبق مبنای علامه مجلسی تمام روایاتی که در کتب اربعه و کافی شریف است ، معتبرند و بحث سندی در باره آنها فقط از این جنبه است که در هنگام تعارض ، روایتی که سند قوی تری دارد ، مقدم شود ، به خاطر همین علامه مجلسی در مراه العقول ، در مورد سند روایات کافی اظهار نظر کرده است ، چنان که خود علامه در مراه العقول می گوید ؛ « وجود خبر در این اصول معتبره ( کتب اربعه که کافی هم جزء آن است ) موجب جواز عمل به آن خبر می شود ، ولیکن رجوع به اسناد روایت هم نیاز است تا در هنگام تعارض اخبار ، برخی از روایات بر برخی دیگر مقدم شود ( روایاتی که اسناد قوی تری دارند ) چرا که این که تمام روایات اصول معتبره (کتب اربعه و الکافی ) معتبر است منافاتی ندارد که برخی از آنها قوی تر باشد ...با توجه به آنکه کافی در زمان غیبت صغری قائم علیه السلام نوشته شده است ، و قائم در آن مدت آن را انکار نکرده است ، موجب ظن همطراز علم است که اهل بیت ( و قائم ) علیهم السلام راضی به آن بوده اند که همین مجوز عمل به روایات آن می باشد » « أنّ وجود الخبر في أمثال تلك الأصول المعتبرة ممّا يورث جواز العمل به، لكن لا بدّ من الرجوع إلى الأسانيد لترجيح بعضها على بعض عند التعارض، فانّ كون جميعها معتبرا لا ينافي كون بعضها أقوى، و أمّا جزم بعض المجازفين بكون جميع الكافي معروضا على القائم عليه السّلام لكونه في بلدة السفراء فلا يخفى ما فيه على ذى لبّ، نعم عدم إنكار القائم و آبائه صلوات اللّه عليه و عليهم، عليه و على أمثاله في تأليفاتهم و رواياتهم ممّا يورث الظنّ المتاخم للعلم بكونهم عليهم السّلام راضين بفعلهم و مجوزّين للعمل بأخبارهم » 📚مراه العقول ج 1 ص 22 👌بنابراین ، این که علامه مجلسی مثلا روایت حدیث رد الشمس را در کافی ضعیف دانسته است ، گواه بر آن نیست که آن را غیر معتبر می داند ، بلکه او تمام روایات کافی را معتبر دانسته و به آن اعتقاد داشته است . 4⃣نکته بعدی آنکه علامه مجلسی نگفت روایت مذکور در مورد « رد الشمس » نزد من ضعیف است ، بلکه گفت « ضعیف علی المشهور » 📚مراه العقول ج 18 ص 276 👌و آن هم به خاطر وجود « سهل بن زیاد » در سند روایت است که مشهور و اکثر علماء او را ضعیف می دانند ، و علامه می گوید طبق مبنای اکثر علماء ، روایتی که سهل در سند آن باشد ضعیف است ، اما نظر خود علامه مجلسی در مورد سهل بن زیاد آن است که چون از مشایخ اجازه است ، عمل به روایاتش بی اشکال است ، چنان که علامه مجلسی در کتاب رجالش پیرامون سهل می نویسد ؛ « نزد من ضعف سهل بن زیاد بی اشکال است چرا که او از مشایخ اجازه است ( و می توان به روایاتش عمل کرد )» 📚الوجیزه فی الرجال ، ص 91 👌بنابراین طبق مبنای سندی هم علامه مجلسی معتقد است که روایت مذکور از کتاب کافی صحیح است و ضعفش تنها بر طبق مبنای مشهور به خاطر وجود سهل است و نزد علامه روایت مذکور بی اشکال است . 5⃣علامه مجلسی منکر حدیث رد الشمس نبوده است ، بلکه ایشان در کتاب فارسی خود به نام « حیاه القلوب » این فضیلت را برای علی علیه السلام ثابت می داند ، چنان که می نویسد ؛ « احاديث بسيار دلالت مى‏ كند بر ردّ شمس بر سليمان عليه السّلام، و بنابر آنكه مكرّر مذكور شد كه آنچه در امم سابقه واقع شده است در اين امّت نيز مثل آن واقع مى‏ شود، همچنانكه در بنى اسرائيل دو مرتبه آفتاب برگشت يك مرتبه از براى يوشع وصىّ موسى عليه السّلام و يك مرتبه براى حضرت سليمان عليه السّلام همچنين در اين امّت دو مرتبه آفتاب برگشت از براى حضرت امير المؤمنين عليه السّلام يك مرتبه در حيات حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در مدينه در مسجد فضيح، و يك مرتبه بعد از وفات آن حضرت در حلّه در مسجد شمس، چنانچه در ابواب معجزات آن حضرت مذكور خواهد شد ان شاء اللّه تعالى عامه و خاصه از عبد اللّه بن عباس روايت كرده ‏اند كه: آفتاب برنگشت مگر از براى سه كس: يوشع و سليمان و على بن ابى طالب عليهم السّلام » 📚حیاه القلوب ج 2 ص 981 ❕ایشان در کتاب شریف بحار الانوار هم بابی گشوده اند در ذکر این فضیلت برای علی علیه السلام و مفصلا به شبهات مخالفان در این رابطه پاسخ می دهند ، عنوان باب ایشان چنین است ؛ « بازگشت خورشید برای او ( علی علیه السلام ) و تکلم و سخن گفتن خورشید با او » 📚بحار الانوار ج 41 ص 166 باب 109 « رد الشمس له و تکلم الشمس معه ع » . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ پرسش کاربر در مورد یک شبهه مطرح در فضای مجازی تحت عنوان ؛ « بررسی افسانه صد و بیست و چهار هزار پیامبر » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1708 ipasookh.ir
❕پاسخ به معاند در مورد سخنان یکی از مولوی های اهل سنت پیرامون لواط ؛ 👌لواط در اسلام و مذهب تشیع از گناهان بزرگ و نابخشودنی است تا جایی که معصوم علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که عمل قوم لوط ( لواط ) صورت بگیرد ، زمین ناله و شکوه و گریه می کند به گونه ای که این ناله و شکوه به آسمان می رسد و آسمان نیز و شکوه و گریه می کند به گونه ای که تا عرش الهی می رسد » (المحاسن ص 110 ) 👌توضیح بیشتر در این رابطه را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2747 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2748 ❕اما متاسفانه در مذهب اهل سنت ، لواط آن قبح قابل توجه را ندارد و بزرگان آنان فتاوی مبنی بر جواز آن دارند تا جایی که ابن کثیر می نویسد ؛ « بیشتر پادشاهان ، امیران ، تاجران ، توده مردم ، کاتبان ، فقیهان و قاضیان ما ، گرفتار عمل قوم لوط هستند» (البدایه و النهایه ج9 ص162 ) ❕توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2749 ipasookh.ir
🤔 ❕ادعاى عدالت على توسط شيعيان يك ادعاى مضحك و احمقانه است در كتاب فروع كافي جلد ٧ صفحه ٣٠٣ روايتى هست بدين عنوان: عن أبي جعفر عليه السلام قال: قضى أمير المؤمنين عليه السلام في امرأة قطعت ثدي وليدتها أنها حرة لا سبيل لمولاتها عليها : محمد باقر روايت ميكند كه علی بن ابی طالب درمورد زنی که پستان کنیز خود را بریده بود، چنين داوری کرد که کنیز آزاد است و صاحبش(زنى كه پستان كنيز را بريده بود) هیچ حقی بر گردن او ندارد. علی بن ابيطالب شخصى كه پستان یک كنيز را بريده است را نه اينكه قصاص نميكند بلكه لطف ميكند و ميگويد ايشان هيچ حقى بر گردن آن كنيز بيچاره ندارد ❗️❗️ 💠💠 1⃣عدالت علی علیه السلام چیزی نیست که تنها مورد تاکید شیعه باشد ، بلکه اهل سنت هم در روایات متعددی ، علی علیه السلام را به این ویژگی ستوده اند . ❕نقل می کنند که عمر همواره می گفت ؛ « علی از همه ما به داوری و قضاوت ( الهی ) آشناتر است » 📚صحیح بخاری ، ج 7 ص 116 _ مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 305 _ مسند احمد ج 5 ص 113 ❕و باز علمای اهل سنت از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛ « علی بن ابی طالب آگاه ترین شخص به امر قضاوت است » 📚سنن ابن ماجه ، ج 1 ص 161 🔸از ابن مسعود نقل می کنند ؛ « علی از همه مردم مدینه به امور قضاوت آشناتر بود » 📚استیعاب ج 2 ص 461_ فتح الباری ج 9 ص 236 ❕ابونعیم در حلیه الاولیاء نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام می فرمود ؛ « تو از همه بهتر عدالت را میان مردم رعایت می کنی » 📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 65 _ الریاض النضره ج 2 ص 198 ❕در نقل دیگر فرمود ؛ « تو ازهمه بهتر به رعیت مهربان هستی » 📚حلیه الاولیاء ج 1 ص 66 ❕هیثمی نقل می کند که پیامبر گرامی خطاب به فاطمه زهرا سلام الله علیهما می فرمود ؛ « تو را به همسری مردی در آوردم که مهربانیش به مردم از همه زیادتر است و در میان همه آنها عدالت را به بهترین وجه اجرا می کند و داوری او از همه بهتر است » 📚مجمع الزوائد ج 9 ص 165 🔸در روایات فراوانی از نقل های شیعه نیز علی علیه السلام به عدالت و مهربانی با مردم ستوده شده است ؛ 📚بحار الانوار ج 41 ص 102 باب 107 2⃣متاسفانه معاند اشکال کننده روایت را خوب ترجمه نمی کند تا روشن شود که روایت مذکور نیز گواه بر عدالت گری علی علیه السلام است ‌. ❕روایت چنین است که امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « امیر المومنین در مورد زنی که پستان های کنیزش را بریده بود حکم داد که آن کنیز آزاد است و دیگر راه و تسلطی برای مولایش بر آن کنیز نیست و در مورد کسی که به مملوک و برده اش آسیب وارد می کرد حکم می کرد که آن مملوک و برده آزاد است و به سوی هرکس که دوست دارد می تواند برود ( و زندگی جدید تشکیل دهد )» 📚الکافی ج 7 ص 303 ❕بنابراین اولین تنبیه علی علیه السلام آن بود که اگر ارباب به برده آسیبی وارد می کرد ، بلافاصله حکم به آزادی برده می داد ، و دیگر ارباب بر آن برده هیچ گونه مالکیتی نداشت ، چنان که علامه مجلسی می گوید ؛ « از این روایت استفاده می شود که آسیب وارد کردن ارباب به برده موجب عتق و آزادی برده است » 📚مراه العقول ج 24 ص 69 3⃣علی علیه السلام در کنار آنکه در موارد فوق ، برده را از مالکیت مالک خارج می کرد ، مالک را هم تنبیه شدید و مجازات می کرد ، چنان که امام حسین علیه السلام فرمود ؛ « مردی بینی برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام آن برده را آزاد کرد و آن مرد را تعزیر و تنبیه نمود » 📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 463 👌و در نقل دیگری امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مردی گوش برده خود را بریده بود ، علی علیه السلام برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات و معاقبه نمود » 📚همان منبع ❕و در نقل دیگر فرمود ؛ « مردی برده خود را اخته کرده بود ، علی برده را آزاد کرد و آن مرد را مجازات نمود و فرمود کسی که به اعضای بدن برده اش آسیب رساند ، برده را آزاد می کنیم و ارباب را مجازات شدید می کنیم » 📚همان منبع 👌و فرمود ؛ « اگر ارباب بنده را مثله کند به همان نحو مجازات می شود و بنده آزاد می شود » 📚دعائم الاسلام ج 2 ص 409 . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌ما معتقدیم که سه طلاق در یک مجلس واقع نمی شود و اگر کسی همسرش را در یک مجلس « سه طلاقه» کند آن طلاق « یک طلاق» محسوب می شود و همسرش می تواند دو مرتبه رجوع کند و بر این مساله ، از روایات اهل سنت دلیل و مستند داریم که می توانید در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2750 ❕اهل سنت می گویند سه طلاق در یک مجلس واقع می شود ، حتی اگر شوهر در حال مستی و بی توجهی همسرش را طلاق دهد ، چنان که از مفتیان دار العلوم زاهدان سوال کردند ؛ « شخصی در حالت مستی و نشه بر اثر استفاده مواد مخدر یا مشروبات الکلی زنش را سه طلاق دهد آیا طلاق واقع می گردد یا خیر ؟ ❕جواب ؛ « در صورت های مذکور بر خانم این شخص طلاق واقع می گردد » 📚فتاوی دار العلوم زاهدان ( محمود الفتاوی )زیر نظر مولانا عبدالحمید ، ج 3 ص 39 👌متاسفانه اینان به راحتی احکام اسلام را به سخریه گرفته اند و در هر صورت حکم سه طلاقه را جاری می کنند و این مساله را در فضای مجازی هم تبلیغ می کنند ، زیرا پس از سه طلاقه شدن زن ، نیاز به محلل است و طبق شنیده ها ، مولوی های هر منطقه باید محلل باشند ❕ ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که می گوید حکم اسلام خلاف عدالت است که می گوید اگر کافری مسلمان را کشت قصاص می شود ، اما اگر مسلمانی کافر را کشت قصاص نمی شود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1139 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را که مدعی است علی علیه السلام مهمان عمر بن خطاب بود و در همان شب خواهر عمر را به ازدواج موقت درآورد و پس از این جریان بود که عمر ازدواج موقت را تحریم نمود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2751 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد حکم سنگسار در اسلام و چرایی و فلسفه آن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2752 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد تنبیه بدنی کودکان قبل از بلوغ آن هم برای اصلاح و تربیت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2753 ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند که معاذ الله مدعی است پیامبر گرامی عاشق زینب همسر زید شد و مقدمات طلاق او را فراهم ساخت تا با زینب ازدواج کند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/894 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1937 ipasookh.ir
🤔 ❔لطفا در مورد قتل دختر سیزده ساله توسط پدرش توضیح دهید و بگویید نظر اسلام درباره قصاص پدری که فرزندش را کشته چیست وچرا لطفا با سند بیان فرمایید ❗️❗️ 💠💠 1⃣در این شکی نیست که قتل نفس گناهی بس بزرگ است تا جایی که می توان گفت در آيات قرآن و روايات اسلامى تعبيراتى که درباره ريختن خون بى ‏گناهان آمده ، شبيه آن در هيچ موضوع ديگرى ديده نمى‏ شود . ❕از جمله در آيه 32 سوره مائده آمده است: «به همين جهت بر بنى‏ اسرائيل مقرر داشتيم كه هر كس، انسانى را بدون ارتكاب قتل يا فساد در روى زمين بكشد، چنان است كه گويى همه انسان‏ها را كشته است». 👌در آيه 93 سوره نساء آمده است ؛ « هركس فرد با ايمانى را از روى عمد به قتل برساند مجازات او دوزخ است در حالى كه جاودانه در آن خواهد بود و خداوند بر او غضب مى‏ كند و او را از رحمتش دور مى ‏سازد و مجازات بزرگى براى او آماده ساخته است» 👌از تعبير به «خلود و جاودانگى در آتش» چنين بر مى‏ آيد كه قاتلِ عمد ، باايمان از دنيا نخواهد رفت، زيرا مى‏ دانيم هيچ فرد باايمانى خلود و جاودانگى در آتش ندارد. ❕در حديثى از پيامبر گرامی نقل شده است ؛ «تمام دنيا ويران شود در پيشگاه خداوند آسان‏تر از اين است كه خونى به ناحق ريخته شود» 📚میزان الحکمه ج 9 ص 289 2⃣قبح قتل عمد آنجایی شدیدتر می شود که در قبال فرزند ، آن هم فرزند دختر صورت گیرد ، در حالی که وظیفه رسیدگی انسان در برابر فرزند دختر به مراتب سنگین تر است ‌. ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « خداوند تبارك و تعالى به زنان مهربانتر از مردان است. هيچ مردى نيست كه زنى از محارم خود را خوشحال‏ سازد، مگر اينكه خداوند متعال در روز قيامت او را شادمان گرداند. » 📚الکافی ج 6 ص 6 👌و فرمود ؛ « هر كس كه برايش دختر به دنيا آيد و او را اذيّت نكند و حقيرش نشمارد و فرزندان- يعنى پسران- خود را بر او ترجيح ندهد، خداوند به واسطه آن دختر او را به بهشت مى ‏برد. » 📚میزان الحکمه ج 13 ص 484 3⃣جریان کشته شدن دختر سیزده ساله به ما فهماند که آزادی ارتباط دختر و پسر و دوستی های بی اساس خیابانی می تواند چه پیامدهای شوم و خطرناکی برای افراد و اجتماع داشته باشد ، به خاطر همین مفاسد و پیامدها است که چنین ارتباطاتی در اسلام ممنوع است ، چنان که خداوند در وصف زنانی که شایسته ازدواج هستند می گوید ؛ « مُحْصَناتٍ غَيْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدان‏ » « مشروط بر اينكه پاكدامن باشند نه مرتكب زنا بطور آشكار شوند و نه دوست پنهانى بگيرند » ( نساء 25) ❕امام باقر عليه السلام درباره آيه «به كارهاى زشت چه آشکار و چه پنهان نزديك نشويد ( انعام 151) فرمود ؛ زشتى آشكار، زناست و زشتى پنهان، داشتن رابطه دوستانه [با نامحرم‏] » 📚مجمع البیان ج 4 ص 590 ❕در کتاب المحجه البیضاء مرحوم فیض کاشانی هم چنین آمده است ؛ « آورده ‏اند كه عابدِ دوره‏ گرد ازدى، در اثناى گردش خويش، به الياس عليه السلام برخورد. الياس عليه السلام، او را به ازدواج كردن فرمان داد و از ترك ازدواج، نهيَش كرد و سپس فرمود: «با چهار طايفه از زنان، ازدواج مكن: مُختلعه، مُباريه، عاهِره، و ناشِزه». مختلعه، زنى است كه هر دم، بى جهت، تقاضاى [طلاقِ‏] خُلع مى‏كند. مباريه، زنى است كه با مال و منال دنيا، بر ديگر زنان، مباهات و فخرفروشى مى‏ كند. عاهره، ( زنی است که با دیگران رابطه دوستی پنهانی می گیرد ) خداوند متعال فرموده است: «نه زنانى كه [پنهانى‏] دوستِ مرد مى‏ گيرند»، و ناشزه، زنى است كه در كردار و گفتار، بر شوى خويش بلندى مى‏ كند » 📚المحجه البیضاء ج 3 ص 86 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 4⃣همینطور از جریان مذکور استفاده می شود که نباید در تزویج دختران تاخیر کرد ، اگر آنان به سن درک و رشد لازم برای ازدواج رسیدند ، نباید در ازدواج آنان مانع ایجاد کرد ، و الا مفاسد خطرناکی دامنگیر فرد و اجتماع می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « جبرئیل از سوی خدای لطیف آگاه نزد من آمد و فرمود دوشیزگان به سان میوه ای بر درخت هستند که هر گاه میوه اش برسد و چیده نشود آفتاب آن را تباه می گرداند و بادها پراکنده اش می سازند ،دوشیزگان نیز چنین هستند هرگاه به مرحله ای رسیدند که زنان می رسند برایشان دارویی جز شوهر کردن وجود ندارد و گرنه از فساد در امان نیستند چرا که آنان هم بشرند » 📚الکافی ج5 ص337 ❕ به این مضمون روایات دیگری نیز وارد شده است ؛ 📚وسائل الشیعه ج20 ص61 باب 23 5⃣نکته پایانی اینکه در روایات و فتاوای فقهای ما به این نکته تصریح شده است که پدر در صورت کشتن فرزند قصاص نمی شود ، اگر چه بدون تنبیه هم باقی نمی ماند ، بلکه باید کفاره قتل را بپردازد ، و دیه فرزند را هم به مادر پرداخت کند و توسط حاکم شرع هم مورد تعزیر شدید واقع می شود ؛ 📚جواهر الکلام ج 42 ص 169 ❕امام باقر علیه السلام در مورد مردی که فرزندش را کشته بود فرمود ؛ « پدر کشته نمی شود و لیکن ( از باب تعزیر ) مورد ضرب شدیدی قرار می گیرد » 📚وسائل الشیعه ج 29 ص 79 ❕فلسفه عدم قصاص پدر در صورت قتل فرزند تا حدودی روشن است و نیاز به توضیح زیادی ندارد . ❕یکی از اهداف قصاص دور کردن جامعه از تکرار چنین عملی است و در فرض قتل فرزند توسط پدر چنین جنایتی کمتر قابل تکرار است زیرا به ندرت اتفاق می افتد پدری که منشا پیدایش فرزند بوده و با زحمات طاقت فرسا او را رشد و پرورش داده است بیاید فرزندش را بکشد و از سوی دیگر به نقش اقتصادی و حمایتی پدر برای حیات یک خانواده نیز باید توجه داشت زیرا مجازات و قصاص او سبب محرومیت خواهران و برادران و سایر اعضای خانواده از تامین معیشت می شود . 👌بنابراین در این مساله ، باید به نقش اقتصادى، عاطفى، حمايتى و اجتماعى پدر براى حيات يك خانواده توجه داشت. در اينكه پدر قاتل مستحق مجازات است هيچ بحثى نيست اما مجازات او نبايد مصيبت مضاعفى بر ديگر اعضاى خانواده تحميل كند. اگر چه ممكن است قصاص پدر به طور موقت باعث تسلى خاطر برخى افراد خانواده گردد ولى بى شك تاثيرات منفى عدم وجود پدر خود مصيبت بزرگى براى خانواده است. با قصاص پدر خانواده نيز مجازات شده و بار ديگر بر مصائب آنها افزوده مى شود. ويژگى پدر آن است كه در انعقاد نطفه فرزند و هستى بخشى به فرزند نقش اساسى دارد لذا از پدر به عنوان «ولى» فرزند و صاحب فرزند تعبير مى شود. از اين رو تخفيف مجازات او در دنيا بى دليل نيست ، هم از این جهت که او نقش هستی بخشی به فرزند را ایفاء می کند و هم از این جهت که او دارای جایگاه اقتصادی و عاطفی و حمایتی در خانواده است و نبودن او بر مصائب و مشکلات خانواده می افزاید ، البته چنان که گذشت ، پدری که فرزند خود را بکشد ، بدون مجازات نمی ماند ، بلکه پرداخت دیه سنگین و تعزیر شدیدی که حاکم شرع بر او مقرر می کند می تواند مجازات قابل قبولی در برابر جرمی باشد که مرتکب شده است و مجازات شدیدتر هم روز قیامت در انتظار او خواهد بود . . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است روایات ما زبان مردمان اهل دوزخ را فارسی معرفی می کند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/963 ipasookh.ir
👌پاسخ معاند که محدودیت هایی را که اسلام در ارتباط با بانوان قائل است را دلیلی بر توهین به شخصیت زن می داند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1259 ipasookh.ir
👌پاسخ معاند را که مدعی است پیامبر اسلام به خاطر قطع شدن وحی ، قصد خودکشی داشت را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2755
🤔 ❔آیا حضرت علی می توانست زنان پیامبر را بعد از وفات پیامبر طلاق دهد ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح داده ایم ؛ 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9874 👌اگر « ام المومنین » بودن زنان پیامبر گرامی ، گواه بر لزوم اکرام و احترام و جایگاه رفیع آنان باشد ، حکم مذکور ، یک حکم است ، همانطور که حکم اولی در مورد مومن لزوم احترم است چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « احترام مومن از احترام کعبه بزرگتر است » 📚خصال ج 1 ص 27 👌اما وقتی مومنی خودش حرمت و احترام خود را حفظ نکند و آدم کشی و زنا و دزدی و شرابخواری و ... بکند ، ما هم احترام او را نگه نمی داریم و او را زندانی کرده و قصاص و حدود را در مورد او می کنیم ، زنان پیامبر هم به مقتضای ام المومنین بودن به خاطر پیامبر گرامی شایسته احترام هستند ، اما کسانی از آنان که خودشان خود را بشکند و دستورات خداوند را زیر پای بگذارد ، دیگر نمی توانند توقع آن اولیه را داشته باشند ، و اینان به خاطر حرمت شکنی و تعدی از خداوند ، شایسته عقاب و عذاب هستند ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « ای همسران پیامبر ، هر کدام از شما گناه آشکار و فاحشی مرتکب شوند ، او دو چندان خواهد بود و این برای خدا آسان است » ( احزاب 30) ❕لذا در روایاتی آمده است که برخی از پیامبر ، هنگام ظهور امام زمان علیه السلام می کنند و به خاطر کارهای ناشایسته ای که انجام داده اند ، مواخذه می شوند ؛ 📚بحار الانوار ج 22 ص 242 👌و ائمه برخی از همسران پیامبر را کذاب و خطاب می کردند ؛ 📚بحار الانوار ج 2 ص 217 👌و در مورد برخی از آنان پس از نمازها ، دعا می کردند که به خاطر اعمال نایسته ای که انجام دادند ، از خداوند دور شوند ؛ 📚الکافی ج3 ص 342 👌و به صورت مطلق دشمن علی علیه السلام را شایسته و عقاب و عذاب دانسته اند که طبیعتا شامل ایجاد کننده جنگ جمل هم می شود ؛ 📚بحار الانوار ج 27 ص 202 باب 8 _ و ص 218 باب 10 👌بر این اساس ، در برخی از نقل ها آمده است که پیامبر گرامی ، اختیار طلاق همسران خود را به علی علیه السلام واگذار کرده بود ، تا هر یک از همسران پیامبر که مورد طلاق علی علیه السلام واقع شوند ، پیوند و ارتباطشان با پیامبر گرامی قطع شود ، و روز قیامت هیچ توقعی از پیامبر گرامی برای شفاعت نداشته باشند . 👌در وصیتی پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام فرمود ؛ « فلانه و فلانه ( عایشه و حفصه ) بعد از من با تو مخالفت و عداوت و دشمنی می کنند و فلانه ( عایشه ) با سپاهی بر تو خروج می کند ...ای علی زمانی که آنان آنچه را که قرآن از آنان می خواهد را انجام ندهند ، آنان را طلاق بائن بده تا آنان از من جدا شوند و ارتباطی با من نداشته باشند » 📚بحار الانوار ج 22 ص 488 ❕علی علیه السلام نیز در روز شوری چنین احتجاج می کرد ؛ « شما را به خدا سوگند می دهم که آیا در بین شما به غیر من کسی است که پیامبر در طلاق همسرانش او را قائم مقام خود کرده باشد ، آنان گفتند نه » 📚المسترشد فی امامه علی ع ص 354 _ الاحتجاج ج 1 ص 138 👌و در نقل دیگری پیامبر گرامی خطاب به علی علیه السلام فرمود ؛ « تو وصی من بر اهل بیتم و زنانم هستی ، کسی را که بر همسری من تثبیت کنی روز قیامت با من ملاقات می کند و کسی را که طلاق دهی ، من از او بیزارم ، نه او مرا می بیند و نه من او را می بینم در روز قیامت » 📚الغیبه طوسی ص 150 👌در جنگ جمل علی علیه السلام عایشه را تهدید کرد که اگر به مدینه باز نگردد و جنگ را خاتمه ندهد ، او را طلاق دهد تا روز قیامت رابطه ای با پیامبر گرامی نداشته باشد ، عایشه از این تهدید علی علیه السلام ترسید و به اطرافیانش چنین گفت ؛ « پیامبر خطاب به علی فرمود اى على، من طلاق ايشان را در قبضه اختيار تو درآوردم و به تو مفوّض ساختم و تو را وكيل خود گردانيدم كه هركدام از ايشان كه تو از جانب من طلاق دهى، نام او از دفتر نساء النّبى محو شود. چون آن حضرت امر طلاق ما را به او اطلاق فرموده و فرق ميان حيات و ممات ننموده، مرا على بن ابى طالب بر اين معنى تنبيه و متذکر مى‏ كند. اكنون من از فراق كلّى مى‏ انديشم مبادا چيزى‏ بر زبانش رود كه تدارك آن تصوّر نتوان كرد و مى‏ ترسم كه از رسول برى و جدا گردم شوم و در آن جهان از دولت ملاقات و سعادت خدمت او محروم مانم.» 📚مناقب مرتضوی ( از کتب اهل سنت ) ص 213 _ احقاق الحق ج 32 ص 413 ( به نقل از منابع اهل سنت ) ، مناقب آل ابی طالب ج 2 ص 134 🔸ادامه 👇
🔸ادامه👇 ❕این تهدید عملی شد و علی علیه السلام عایشه را طلاق داد ، چنان که سعد بن عبد الله قمی خطاب به امام عصر علیه السلام عرضه داشت ؛ « از اجداد شما براى ما روايت كرده‏ اند كه پيغمبر خدا اختيار طلاق زنان خود را بدست امير المؤمنين عليه السّلام داده بود. حتى روايت شده كه على عليه السّلام در جنگ جمل براى عايشه پيغام فرستاد كه اسلام و پيروان آن را گرفتار فتنه خود نمودى و فرزندان خود را از روى نادانى به سراشيب مرگ افكندى، اگر خود برميگردى چه خوب و گر نه تو را طلاق ميدهم؛ با اينكه مرگ پيغمبر، زنهاى آن حضرت را طلاق داده بود. ❕امام زمان عليه السّلام پرسيد: طلاق به معنى چيست؟ عرض كرد: يعنى رها كردن زن (كه اگر بخواهد شوهر كند آزاد باشد) فرمود: اگر رحلت پيغمبر زنهاى او را آزاد و رها كرده بود، پس چرا جايز نبود كه آنها بعد از پيغمبر شوهر كنند؟ عرض كرد ، زیرا خداوند متعال ازدواج آنها را (بعد از پيغمبر) حرام كرده بود. فرمود: پس چگونه رحلت پيغمبر آنها را رها گردانيد؟ عرض كرد ، معنى طلاقى كه پيغمبر حكم آن را واگذار بامير المؤمنين عليه السّلام نمود چيست؟ امام فرمود ؛ «خداوند متعال مقام زنان پيغمبر را بزرگ داشت و آنها را به شرف مادرى مؤمنين فائز گردانيد، پيغمبر هم به امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: يا على اين شرافت تا وقتى كه اطاعت ميكنند براى آنها خواهد بود، ولى هر كدام بعد از من نافرمانى خداوند كردند و عليه تو سر بشورش برداشتند، آنها را آزاد بگذار تا اگر بخواهند با ديگرى ازدواج كنند و از مقام ام المؤمنينى ساقط گردند. » 📚کمال الدین ، ج 2 ص 459 _ دلائل الامامه ص 511 ❕در برخی دیگر از نقل ها آمده است که این حق طلاق پس از امام علی به سایر امامان منتقل شده است و امام حسین علیه السلام پس از آنکه عایشه به جنازه امام حسن علیه السلام اهانت کرد ، طلاقش تجدید شد و امام حسین مجددا طلاق او از پیامبر را امضاء نمود ، چنان که مسعودی می نویسد ؛ « از پیامبر روایت شده است که اگر اوصیاء من زنی از همسران من را طلاق دهند آنان روز قیامت مرا ملاقات نخواهند کرد و روایت شده است که وقتی عایشه ( با جنازه امام حسن اهانت کرد ) ، حسین علیهما اسلام حکم طلاق او را صادر کرد زیرا پیامبر حق طلاق همسرانش را به امیر مومنان و امیر المومنین به حسن و حسن پس از خودش به حسین علیهم السلام واگذار کرده بود » 📚اثباه الوصیه ص 163 _ اثباه الهداه ج 2 ص 255 👌البته چنان که از روایات فوق روشن شد ، طلاق مذکور نوعی طلاق معنوی است و موجب آن می شود که عایشه دیگر آن احترام و شرافتی را که به خاطر همسری پیامبر داشته ، نداشته باشد و روز قیامت بین او و پیامبر جدایی باشد ، اگر چه در دنیا هنوز حکم همسری ظاهری پیامبر را داشته و مثلا حق ازدواج پس از پیامبر را نداشته است ، لذا می بینیم که علامه مجلسی می نویسد ؛ « همسران منافق پيغمبر از اينكه ام المؤمنين باشند بيرونند، و امير مؤمنان در روز جنگ بصره (كه جنگ جمل باشد) عائشه را طلاق داد تا براى مردم روشن شود كه از اين حكم بيرون است نسبت به برخى اعتبارات و وجوه ( احترام و ارتباط با پیامبر در قیامت ) اگر چه حرمت ازدواج مؤمنان با او به جاى خود مانده است. » 📚بحار الانوار ج 71 ص 265 . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔موقعی که امام زمان ظهور کند یاران امام چطور خودشان را به او می رسانند با چه وسیله ایی ❗️❗️ 💠💠 👌یاران امام زمان علیه السلام به دو دسته یاران و یاران تقسیم می شوند . ❕یاران خاص امام عصر علیه السلام که نقش پرچم داری و را برای حضرت ایفا می کنند ، سیصد و سیزده تن به عدد یاران پیامبر گرامی در جنگ بدر می باشد . 🔶امام سجاد علیه السلام فرمود ؛ « آنان که در بسترهایشان یافت نمی شوند و در مکه حضور می یابند سیصد و سیزده مرد به تعداد جنگاوران بدرند ، و آنان یاوران قائم اند » 📚الغیبه نعمانی ص313 _ بحار الانوار ج52 ص323 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « گویی قائم را بر منبر کوفه می بینم که سیصد و سیزده یاورش به تعداد جنگاوران بدر دورش را گرفته اند و اینان پرچمداران و حاکمان خداوند بر آفریدگانش در زمین هستند » 📚کمال الدین ج2 ص673 ❕اما تعداد یاران امام زمان علیه السلام بسیار بیشتر از این تعداد است . ❕از امام صادق علیه السلام سوال شد که چه تعداد با قائم خروج می کنند ، آنان می گویند همراه او به تعداد بدر خروج می کنند یعنی سیصد و سیزده مرد ؟ 👌امام پاسخ داد که او جز با جمعیتی نیرومند خروج نمی کند و جمعیت نیرومند کمتر از ده هزار تن نیستند » 📚کمال الدین ج2 ص654 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « هنگامی که قائم ظهور کند و به درون کوفه بیاید خداوند هفتاد هزار انسان راستین را از پشت کوفه بر می انگیزد تا از همراهان و یاوران او باشند » 📚بحار الانوار ج52 ص390 👌در نقل های دیگر آمده است که تمام شیعیان و ارادتمندان امام عصر علیه السلام از یاران ایشان می باشند ؛ 📚تفسیر عیاشی ج1 ص66 _ بحار الانوار ج52 ص291 👌با توجه به آنکه امامان گرامی ما ، خصوصا امام مهدی علیه السلام دارای قدرت طی الارض بودند و اسباب و ابرها مسخر آنها بوده و می توانستند به اذن الهی در مدت زمانی کوتاه مسیر طولانی را طی کنند . 📚بحار الانوار ج39 ص136 باب 80 _ بحار الانوار ج27 ص32 باب 14 👌یاران خاص ایشان نیز با استفاده از قدرتی که امام مهدی علیه السلام دارند ، از دو طریق خود را به امام می رسانند ؛ 1⃣از طریق طی الارض که به تعبیر روایت شبانه از بسترگاهشان ناپدید می شوند و صبحگاهان در نزد امام علیه السلام هستند ؛ ❕امام زين العابدين عليه السلام فرمود ؛ «آنان كه از بسترشان ناپديد مى‏ شوند، سيصد و سيزده مرد به تعداد جنگاوران بدر هستند كه صبح ‏هنگام در مكّه اند و آن، همان سخن خداوند متعال است: «هر كجا باشيد، خداوند، همه شما را [گرد] مى‏آورد» و آنان، ياران قائم اند». 📚كمال الدين یک جلدی ص 654 ، الغيبة، نعمانى ، ص 313 👌امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « سخن خداى- تبارك و تعالى-: «هر كجا باشيد، خداوند، همه شما را [گرد] مى‏ آورد»، مقصودش ياران قائم اند كه سيصد و ده و اندى مرد هستند. به خدا سوگند، آنان گروهى معدودند. به خدا سوگند در يك ساعت مانند ابرهاى پاييزى گرد هم مى‏ آيند». 📚الكافى ج 8 ص 313 👌و فرمود ؛ « در حالى كه در محراب‏ها و بسترهايشان در شرق و غرب زمين هستند و گوش همه آنها صداى او را با يك بانگ مى‏ شنود و به سويش مى ‏آيند و در چشم به هم زدنى، همگى پيش رويش، ميان ركن [حجر الأسود] و مقام [ابراهيم‏] حاضر مى ‏شوند » 📚مختصر بصائر الدرجات ص 179- 182، بحار الانوار ، ج 53 ص 7. 2⃣از طریق سوار شدن بر ابرها که ممکن است کنایه از یک سیر فضایی با یک مرکب سریع السیر باشد که خداوند اسبابش را در اختیار امام مهدی علیه السلام و یارانش قرار داده است . ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه به امام [مهدى عليه السلام‏] اذن داده مى ‏شود خداوند، را با نام عبرى‏ اش مى ‏خواند و سيصد و سيزده ياورش مانند ابرهاى پاييزى به گِردش فرا هم مى‏آيند و آنان پرچمداران او هستند. برخى از آنها شب از بسترشان ناپديد مى‏ شوند و صبح در مكّه هستند و يكى از آنها روز ديده مى ‏شود كه ميان ابرها سير مى ‏كند و نام او و نام پدرش و هويت و تبارش شناخته شده است». راوی می گوید گفتم: فدايت شوم! كدام يك ايمانش بيشتر است؟ فرمود: «كسى كه روز، ميان ابرها سير مى‏ كند و آنان، ناپديد شدگان اند و اين آيه در باره آنها نازل شده است: «هر كجا باشيد، خداوند، همه شما را [گرد] مى ‏آورد». 📚الغيبة، نعمانى ص 312 ح 3، تفسير العيّاشى ، ج 1 ص 67 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
‍ 👌متنی در فضای مجازی منتشر شده است به نام « سوره کرونا » که مدعی شده اند پاسخگوی تحدی قرآن است در حالی که با تقلید از سیاق آیات قرآن ، مطالبی سخیف و پیش پا افتاده ای را بیان کرده است ، پاسخ تحدی قرآن زمانی داده می شود که متنی آورده شود که از همه جهات فراتر و بالاتر از قرآن باشد ، نه آنکه با تقلید از نظم و سیاق قرآن ، مطالبی سخیف و بی ارزش عرضه شود ، این تقلید از قرآن است در سیاق نه هماوردی با قرآن از نظر محتوایی و ادبی ، در ذیل مفصلا توضیح داده ایم که چگونه متنی می تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2756 👌انسان با دیدن متن مذکور یاد مسلیمه کذاب می افتد که برای پاسخ به تحدی قرآن در برابر سوره « الذاريات » اين جمله‏ ها را آورده است ؛ « و المبذرات بذرا و الحاصدات حصدا و الذاريات قمحا و الطاحنات طحنا و العاجنات عجنا و الخابزات خبزا و الثاردات ثردا و اللاقمات لقما اهالة و سمنا » «يعنى قسم به دهقانان و كشاورزان، قسم به درو كنندگان، قسم به جدا كنندگان كاه از گندم، قسم به جدا كنندگان گندم از كاه، قسم به خمير كنندگان، قسم به نان‏ پزندگان، قسم به تريد كنندگان! قسم به آن كسانى كه لقمه‏ هاى چرب و نرم بر مى ‏دارند » ❕و در مورد دیگر ؛ « يا ضفدع بنت ضفدع، نقى ما تنقين، نصفك فى الماء و نصفك فى الطين، لا الماء تكدرين و لا الشارب تمنعين » « اى قورباغه دختر قورباغه! آنچه مى‏ خواهى صدا كن! نيمى از تو در آب و نيمى ديگر در گل است، نه آب را گل‏ آلود مى‏ كنى، و نه كسى را از آب خوردن جلوگيرى مى‏ نمايى » 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 134 ipasookh.ir
◼️به مناسبت فرا رسیدن هشتم شوال ، سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام توسط وهابیت کور و پلید ؛ ✔️کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛ ⚫️پاسخ به چند سوال و شبهه پیرامون ساختن گنبد و بارگاه بر روی قبور ائمه ؛ 1⃣چه دلیلی از آیات و روایات ، مبنی بر جواز و استحباب گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور اهل بیت وجود دارد ❕ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2757 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2758 2⃣چرا حرم های اهل بیت از طلا و نقره ساخته می شود ❕آیا این کار لازم است ❕❕ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2758 3⃣در روایات شیعه از ساختن گنبد و بارگاه ساختن نهی شده است مانند حدیثی از پیامبر که فرمود ساختن بنا بر قبر کار خوبی نیست ❕با این وجود چرا برای اهل بیت گنبد و بارگاه ساخته می شود ❕❕ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2759 4⃣آیا به راستی پیامبر گرامی حضرت علی را مامور کرد که هر قبری که بر آن گنبد و بارگاه ساخته شده است را خراب کند ❕چنان که وهابیان استدلال می کنند ❕❕ 🔶 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2760 5⃣یکی از مولوی های وهابی می گفت که ساختن گنبد و بارگاه ساختن بر روی قبور حرام است چون در روایات آمده است که قبور بزرگان نباید شود خواستم نظر شما را در این رابطه بدونم ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/202 6⃣یکی از سوالاتی که وهابیان زیاد مطرح می کنند اینه که فلسفه زیارت قبور چیه ❗️چرا این قدر تاکید بر زیارت قبور می کنید ❕چه دلیلی بر زیارت قبور وجود دارد ❕چرا زندگان را کرده و به مردگان چسبیده اید ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/203 . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔تودهنى دوباره به ملاى استاد حوزه ايشان در مورد سوره كرونا كه به تازگى در فضاى مجازى توسط يك دختر تونسى منتشر شده ميگويد: اين خانم با تقليد از سياق قرآن، مطالب سخيف و پيش پا افتاده اى را بيان كرده است، پاسخ تحدى قرآن زمانى داده ميشود كه متنى آورده شود كه از همه جهات فراتر و بالاتر از قرآن باشد. ١) قرآن ادعا كرده است سوره اى مانند قرآن، پس منظور همان ترتيب و نوشتار عربى مد نظر است ٢) كدام عقل سليم ميگويد خود مدعى بايد در اينمورد قضاوت كند؟ يعنى آخوند هم مدعى تحدى است و هم خودش قاضى و تشخيص دهنده!(احمقانه ترين منطق) ٣) قرآن ادعا كرده يك سوره مثل قرآن، مثلا سازنده پرايد بگويد اگر كسى توانست مانند پرايد بسازد! خوب مسلما ساختن يك ماشين همشكل و اندازه پرايد، پاسخ اين ادعاست، و نه ساختن لامبورگينى! ٤) ما در تحدى با قرآن سوره ولايت را در تصوير قرار داده ايم، حال ازين ملاى زيرك تقاضا داريم اثبات كند اين سوره پاسخ تحدى قرآن نيست.(اين تحدى جديد ماست) ٥) ملا آيات سوره كرونا را سخيف مينامد اما سخافت سوره مسد را فراموش كرده است كه الله مانند يك پيرزن ابولهب را نفرين ميكند و شغل همسرش را به تمسخر ميگيرد. ❗️❗️ 💠💠 👌قرآن همگان را دعوت به مبارزه کرده است که اگر گمان می کنند قرآن کتابی آسمانی نیست ، به مانند آن را بیاورند ، چنان که می فرماید ؛ « قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهِيراً » « بگو اگر انسانها و پريان اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند يكديگر را در اين كار كمك كنند. » ( اسراء 88) 👌تعبير به" بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ" تعبير جامعى است كه شباهت و همانندى را در تمام زمينه ‏ها مى‏ رساند، يعنى مثل آن از نظر فصاحت، مثل آن از نظر محتوى و مثل آن از نظر انسان ‏سازى، بحثهاى علمى، قانونهاى حياتبخش اجتماعى، تاريخ خالى از خرافات، پيشگويي هاى مربوط به آينده و امثال آن. ❕ دعوت از همه انسانها دليل بر اين است كه در مساله اعجاز تنها جنبه الفاظ قرآن و فصاحت و بلاغت مطرح نيست، چرا كه اگر چنين بود دعوت از ناآشنايان به زبان عربى بى‏ فايده بود. قرآن با این بیان محافل علمى دنيا را تحدى مى ‏كند نه تنها از نظر فصاحت و بلاغت يعنى شيرينى و جذابيت عبارات، و رسايى مفاهيم، بلكه از جهت محتوا، علومى كه آن زمان از نظر انسانها پنهان بود، قوانين و مقرراتى كه ضامن سعادت و نجات بشريت است، بياناتى خالى از هر گونه تناقض و پراكنده گويى، تواريخى خالى از هر گونه خرافات و گزاف گويى و مانند اينها کتابی مانند قرآن بیاورند ؛ 📚تفسیر نمونه ج 12 ص 275 👌بنابراین اگر قرآن می گوید « مثل » مرا بیاورید ، یعنی متنی بیاورید که از تمام جهات ویژگی های قرآن را داشته باشد و از تمام وجوهی که ما مدعی هستیم قرآن اعجاز دارد ، آن متن هم اعجاز داشته باشد یعنی اعجاز از نظر فصاحت و بلاغت ، اعجاز از نظر معارف الهی ، اعجاز از نظر علوم روز و اکتشافات علمی ، اعجاز از نظر تاریخی ، اعجاز از نظر وضع قوانین ، اعجاز از نظر اخبار غیبی ، اعجاز از نظر عدم تضاد و اختلاف ؛ 📚پیام قرآن ج8 ص151 به بعد 👌در گذشته بیشتر در این باره توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3091 👌در آوردن مثل و همانند نباید از قرآن تقلید شود ، مثلا اگر کسی می گوید من در فلان موضوع کتابی نوشته ام که بی نظیر است و هیچ کس نمی تواند مانندش را بنویسد ، یعنی آن کتاب دارای استدلال های متقن و مطالب مستند است که آوردنی نیست ، شما اگر بخواهید او را مغلوب کنید باید کتابی بنویسید که مطالبش استدلالی تر و متقن تر باشد یا حد اقل برابر با آن کتاب باشد ، نه آنکه همان استدلال ها و مطالب را با تغییر و تصرف بیاورید و بگویید شما را مغلوب کردم ، چنین کاری کپی برداری و تقلید است نه هماوردی و مبارزه کردن . ❕متاسفانه برخی چنين تصوّر مي کنند كه اگر عبارتى بر وزن آيات قرآن درست كنند، مانند قرآن را آورده ‏اند، خواه اين عبارات از نظر «معنى» و «الفاظ» موزون و صحيح و در سر حد فصاحت قرآن باشد يا نه، اين اشتباه بسيار بزرگى است كه آنها مرتكب شده ‏اند. 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌اگر كار به اين سادگى بود كه ما بعضى از كلمات اين سوره را برداريم و بجاى آن هر كلمه‏ اى خواستيم بگذاريم، و به همين اندازه كه هم وزن آن كلمه باشد قناعت كنيم، مى‏ بايست تاكنون هزاران سوره مانند سوره ‏هاى قرآن آورده باشند. اساساً چنين معارضه‏اى احتياج به اطلاع كافى از ادبيات عرب، و اصول فصاحت و بلاغت ندارد، و كودكان مدارس هم مى ‏توانستند اين كار را بكنند، پس چرا اين همه گويندگان توانا، فصحا و بلغاى عرب كه در زمان ظهور اسلام فراوان بودند چنين كارى را نكردند، يعنى آنها آنقدر توجه نداشتند؟! يا اينكه آنها مى‏ دانستند با عوض كردن چند كلمه به كلمه هم وزن آن مشكل حل نمى ‏گردد بلكه بايد مزايا و مفاهيم آنها را حفظ كنند، و صورت اقتباس و تقليد هم نداشته باشند، مشكل اينجاست. 👌اگر مطلب به همين سادگى باشد ما نيز قدرت داريم در يك ساعت چندين سوره مانند سوره‏ هاى قرآن بسازيم و مثلًا بگوئيم ؛ «الحمد الرحيم. رب العالم العظيم! نحن عبدك المسكين. نعبدك و نستعين. اهدنا صراط العليين!» و مانند آنها. آيا اين سوره كه نگارنده ساده و راحت آنرا ساخته است از سوره‏اى كه آنها ساخته ‏اند كمتر است؟! ❕اين كار درست مانند اين است كه يك آدم بى‏ اطلاع از فن شعر ، بخواهد با شاعر توانايى همچون سعدى رقابت كند، و براى اين منظور بعضى از كلمات سعدى را از ميان اشعار آبدارش بردارد و به جاى آن كلماتى هم وزن آنها بگذارد، و مانند پاره‏ اى از اشعار نو در قيد و بند معنى نباشند. مثلا اشعار معروف «بنى آدم اعضاى يكديگرند» را به اين صورت درآورد ؛ بنى آدم افراد يك ملتند! كه در آفرينش ز يك علتند! چو چشمت بدرد آورد روزگار برو دكتر حاذقى را بيار! ❔آيا راستى اين كار را رقابت با سعدى مى ‏توان گفت، و چنين كسى را «سعدى زمان» يا «سعدى شكن دوران»! بايد لقب داد ❗️ 📚قرآن و آخرین پیامبر ، ص 61 ❕معاند می گوید سوره ولایت همانند سوره های قرآنی است و پاسخگوی تحدی قرآن می باشد ، سوره ولایت در 7 بند بدين گونه ساخته شده است ؛ « يا ايها الذين آمنوا آمنوا بالنبى و بالولى الذين بعثناهما يهديانكم الى صراط مستقيم* نبى و ولى بعضهما من بعض و أنا العليم الخبير* إن الذين يوفون بعهد اللّه لهم جنات النعيم* و الذين إذا تليت عليهم آياتنا كانوا بآياتنا مكذبين* إن لهم فى جهنم مقاما عظيما إذا نودى لهم يوم القيمة اين الظالمون المكذبون المرسلين* ما خلقهم المرسلين إلّا بالحق و ما كان اللّه ليظهرهم إلى أجل قريب* و سبح بحمد ربك و على من الشاهدين. » 👌سوره نورين و ولايت دو سوره ‏اى است كه جاعلين آن به طرز ناشيانه و با عباراتى سست و سراسر مغلوط درباره وصايت و مناقب امام على عليه السلام جعل كرده ‏اند. اين دو سوره‏ تا پيش از قرن يازدهم هيچ مدرك و منبعى نداشته و اثرى از متن و نام آنها نبوده است. افرادى كه به نقل يا نقد آنها پرداخته‏ اند، نيز منبع معتبر يا غيرمعتبرى تا پيش از اين قرن ارائه نكرده‏ اند. برطبق مدارك و شواهد و جست و جوهاى گسترده، اين دو سوره در قرن يازدهم در هندوستانِ قديم توسط عدّه ‏اى ناشناخته جعل شده و سپس نشر و گسترش يافته است. ❕سوره «ولايت» تنها در آخر نسخه خطّى، از قرآنى مجهول، كه در قرن هفدهم ميلادى در هندوستان نگاشته شده، وجود دارد و لذا اثرى از آن در منابع و مصادر شيعه و غيرشيعه به‏چشم نمى ‏خورد. تنها آدرس اين نسخه مجهول قرآن اين است: «اين نسخه در ژوئن 1912 در بانكيپور هند يافت شده، مدير كتاب‏خانه بانكيپور گفته است اين نسخه را بيست سال پيش از شخصى به‏نام نواب در لكنهوى هند خريدارى كردم. قدمت اين نسخه حداكثر 200 تا 300 سال پيش است» 📚شیعه شناسی ، رضوانی ، ج 1 ص 295 🔸ادامه👇
🔸ادامه👇 👌این سوره به تقلید از آیات قرآن و همراه با مضامینی سطحی ساخته شده است که هرگز نمی تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد . ❕جمله « یا ایها الذین آمنوا آمنوا بالنبی و بالولی » با استفاده از آیه شریفه « يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ الْكِتابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْل‏ » ( نساء 136) ساخته شده است . ❕جمله « بعضهما من بعض و انا العلیم الخبیر » با استفاده از آیه « ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ » ( آل عمران 34) و آیه « َ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِير » ( تحریم 3) ساخته شده است . ❕جمله « ان الذین یوفون بعهد الله لهم جنات النعیم » از آیه شریفه « الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْمِيثاقَ » ( یوسف 20) و آیه « إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَهُمْ جَنَّاتُ النَّعِيم‏ » ( لقمان 8) اقتباس شده است . ❕جمله « الذین اذا تلیت علیهم آیاتنا » از آیه شریفه « إِذا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آياتُهُ زادَتْهُمْ إِيمانا» ( انفال 2 ) اقتباس شده است . ❕جمله « کانوا بایاتنا مکذبین » از آیه « وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ النَّار » ( بقره 39 ) اقتباس شده است . ❕جمله « ما خلقهم المرسلین الا بالحق » از آیه « ما خَلَقْناهُما إِلاَّ بِالْحَق‏ » ( دخان 39) اقتباس شده است . ❕جمله « سبح بحمد ربک » از آیه شریفه « َ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ » ( ق 39) اقتباس شده است . ❕جمله « علی من الشاهدین » از آیه « َ أَنَا عَلى‏ ذلِكُمْ مِنَ الشَّاهِدِين‏ » (انبیاء 56 ) اقتباس شده است . ❕جمله « یهدیانکم الی صراط مستقیم » از آیه « َ يَهْدِيهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقِيم‏ » ( مائده 16) اقتباس شده است . 👌می بینیم که سوره مذکور تماما کپی شده از آیات قرآن است و هیچگاه نمی تواند پاسخگوی تحدی قرآن باشد ، گذشته از آنکه اشکالات محتوایی هم دارد . 👌در مورد نبی و ولی تعبیر به « بعثناهما » شده است ، در حالی که بعث و مبعوث شدن در مورد رسولان است نه ولی و امام ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « َ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولا » ( نحل 37) ، در مورد امامان « نص » است نه « بعث » ، و آنان « منصوص خدا و پیامبرند » نه « مبعوث » 📚بحار الانوار ج 23 ص 66 باب 3 👌در مورد جهنم تعبیر به « مقام بزرگ » کرده است ، در حالی که « مقام » به مناسبت تکریم و تعظیم باید به کار رود ، نه در مورد جهنم که محل پستی و خواری است ، چنان که می فرماید ؛ «پروردگارا! هر كه را تو (به خاطر اعمالش) به آتش افكنى او را خوار و رسوا ساخته ‏اى و اين چنين افراد ستمگر ياورى ندارند» ( آل عمران 192) ❕جمله « ما کان لیظهرهم الی اجل قریب » یعنی خداوند پیامبرانش را تا زمانی نزدیک یاری نمیکند ، و آنان را بر دشمنان غالب نمی کند ، در حالی که خداوند حکیم همواره یاری کننده پیامبرانش می باشد و آنان را در کوره حوادث و در برابر دشمنان تنها نمی گذارد چنان که می فرماید ؛ « ما رسولان خود و افراد با ايمان را در زندگى دنيا و در (روز رستاخيز) آن روز كه شاهدان به حق قيام مى‏ كنند يارى مى ‏دهيم » ( غافر 51) و می فرماید ؛ « خداوند مقرر داشته است كه من و رسولانم بطور قطع غلبه خواهيم كرد » ( مجادله 21) ❕اشکالات محتوایی دیگری در متن مذکور است که به جهت پرهیز از اطناب از بیان آن خودداری می کنیم . 👌از آنچه گذشت روشن می شود که آنچه تحت عنوان « سوره ولایت» معرفی می شود هم توان هماوردی با قرآن را ندارد ، زیرا از یک سو از آیات قرآن اقتباس و کپی برداری شده است و از سوی دیگر دارای اشکالات محتوایی است و نمی تواند با محتوای عالی قرآن ، معارضه داشته باشد ، متنی که با اقتباس از قرآن نوشته شده باشد ، کپی شده از قرآن است نه همتا و هماورد قرآن . ❕در مورد سوره مسد و اشکال معاند به آن هم در گذشته ، مفصلا پاسخ داده ایم و اثبات کرده ایم که سوره مذکور در بردارنده وجوه متعدد اعجازی و اخبار غیبی است که جهت آگاهی نمایه ذیل را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2761 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2762 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir