eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
228 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 👌 غزالی از بزرگان اهل سنت می نویسد ؛ « پیامبر پیش از رحلت فرمود کاغذ و قلمی برایم بیاورید تا مشکل شما را در امر خلافت پس از خود حل و کسی را که مستحق آن است برای شما معرفی کنم اما مر مانع شد و گفت به سخنان این مرد توجه نکنید که هذیان می گوید » 📚سر العالیمن، ج 1 ص 18 👌نووی در شرح صحیح مسلم نقل می کند ؛ « آن حضرت می خواست جانشین پس از خود را به اسم معین و تصریحش کند تا پس از وی نزاع و فتنه بر پا نشود» 📚شرح النووی علی صحیح مسلم، ج11 ص 90 🗯ابن حجر نیز نقل می کند ؛ « حضرت قصد داشت اسامی جانشینان پس از خویش را بنویسد تا میان آنها اختلاف نشود» 📚فتح الباری، ج 1 ص 209 ❕در نقلهای شیعه آمده است که پیامبر گرامی پس از ماجرایی که عمر ایجاد کرد ، در جمع محدود اصحاب ، تصریح کرد که قصدش اعلام ولایت و امامت امیر مومنان و سایر ائمه بوده است و در برابر اصحاب خاص خود ، این وصیت را مکتوب کرد . 👌سليم بن قيس نقل می كند که شنيدم كه سلمان مى ‏گويد ؛ « پس از آنكه آن مرد، آن سخن زشت را گفت و رسول خدا خشمگين شد و استخوان كتف را براى نوشتن وصيّت رها كرد، شنيدم كه على عليه السّلام گفت: «آيا از رسول خدا آنچه را كه مى ‏خواست بر استخوان كتف بنويسد كه اگر مى ‏نوشت احدى گمراه نمى ‏شد و حتى دو نفر هم اختلاف پيدا نمى ‏كردند، نپرسيم؟» خاموش شدم تا كه هر كس در خانه بود برخاست و رفت و على و فاطمه و حسن و حسين عليهم السّلام باقى ماندند، من و ابو ذر و مقداد هم مى ‏خواستيم برخيزيم و برويم كه على ع به ما فرمود: بنشينيد! مى‏ خواست از رسول خدا ص بپرسد و ما هم گوش كنيم. رسول خدا آغاز كرد و فرمود ؛ «اى برادر! شنيدى دشمن خدا چه گفت! اندكى پيش جبرئيل آمد و مرا خبر داد كه او سامرى اين امّت و رفيقش گوساله آن است و اينكه خداوند پس از من اختلاف در اين امّت را مقدّر فرموده و به من دستور داده كه آن نامه را بنويسم، حال مى ‏خواهم آن را براى تو بر كتف بنويسم و اين سه نفر را بر آن گواه گيرم، برگه ‏اى بياور». براى حضرتش كاغذى آورد. بر آن نامه ائمّه هدى را پس از خود، يكى پس از ديگرى املا فرمود و على عليه السّلام نوشت. رسول خدا فرمود: من شما را گواه مى ‏گيرم كه برادرم، وزيرم، وارثم و جانشينم در ميان امّتم، على بن ابى طالب است، سپس حسن سپس حسين، سپس نه نفر از فرزندان حسين... می خواستم که این مطلب را بنویسم و با آن به مسجد روم و مردم را فراخوانم و آنان را بر آن گواه گیرم ...» 📚کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 877 👌در نقل دیگر آمده است که علی ع خطاب به طلحه فرمود ؛ « اى طلحه ، آيا تو خودت شاهد نبودى كه رسول خدا استخوان كتفى خواست تا در آن چيزى بنويسد كه امت گمراه و دچار اختلاف نشود، و رفيقت گفت آنچه گفت كه: پيامبر خدا هذيان مى ‏گويد! رسول خدا خشمگين شد و آن مطلب را نفرمود؟ طلحه گفت: آرى! آن جريان را شاهد بودم. فرمود: وقتى شماها از محضر رسول خدا بيرون رفتيد، حضرتش مرا از آنچه مى‏ خواست بنويسد با خبر ساخت و در نظر داشت كه مردم را بر آنچه مى‏ نويسد گواه بگيرد، جبرئيل حضرتش را با خبر ساخت كه: «در علم خداوند است كه اين امت دچار اختلاف و پراكندگى خواهد شد» سپس ورقه‏ اى خواست و آنچه را مى‏ خواست بر استخوان كتف بنويسد به من املا فرمود و سه نفر را بر آن گواه گرفت؛ سلمان، ابو ذر و مقداد را، و هر يك از ائمه هدى را كه خداوند تا قيامت به اطاعت‏شان امر كرده نام برد، مرا اوّل‏شان ناميد، سپس اين پسرم حسن را و سپس حسين را و سپس نه نفر از فرزندان پسرم حسين را، اى ابو ذر و اى مقداد! اين گونه بود؟ آن دو برخاستند و گفتند: ما گواهيم كه رسول خدا چنين فرمود » 📚کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 657 _ الغیبه ، نعمانی ، ص 82 _ الاحتجاج ، ج 1 ص 154 _ بحار الانوار ج 36 ص 277 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕البته پیامبر گرامی ص ، علی ع را وصی خویش قرار داده بود و توصیه های دینی و شرعی را به عنوان وصیت در نامه ای نگاشته بود و به علی ع تحویل داد که در آن مضامین گوناگونی بوده که یک مورد آن ، همان است که وهابی از کافی شریف آن را نقل کرد که پیامبر از نامگذاری به برخی از اسامی نهی کرد . ❕ شیخ کلینی از امام موسى كاظم ع روايت كرده است كه آن حضرت فرمود ؛ « از پدرم امام صادق ع پرسيدم ، آيا نه چنين بود كه امير المؤمنين ع كاتب وصيتنامه رسول خدا ص بود كه حضرت بر او القا مى‏ كرد و او مى‏ نوشت و جبرئيل و ملائكه مقرّبان گواه بودند ؟ امام صادق ع ... فرمود : چنين بود كه گفتى‏ ... پس وصيتنامه را مهر كردند به مهرهاى طلاى بهشت كه آتش به آن طلا نرسيده بود و نامه را به امیر المومنین سپردند. چون امام کاظم ع سخن را به اينجا رسانيد راوى پرسيد كه: آيا در اين وصيت چه نوشته بود؟ حضرت فرمود: سنّتهاى خدا و سنّتهاى رسول خدا ، راوى پرسيد كه: آيا در آن وصيت نوشته بود آن منافقان غصب خلافت امير المؤمنين خواهند كرد؟حضرت فرمود: بلى و اللّه جميع آنچه كردند در آن نامه نوشته بود ... » 📚الکافی ج 1 ص 281 ❕در نقل دیگر آمده است که امام کاظم ع فرمود ؛ « در وصیت پیامبر چنین بود که ابتدایش بسم الله الرحمان الرحیم بود ، این عهد و وصیت محمد بن عبد الله و آنچه که به آن وصیت می کند و به امر الهی به وصیش علی بن ابی طالب امیر المومنین می سپرد ...» 📚طرف من الانباء ، ص 151 _ بحار الانوار ج 22 ص 481 👌بنابراین در کنار آنکه پیامبر گرامی به صورتی عمومی قصد داشتند وصیت نامه ای تنظیم کنند و خلافت علی و سایر ائمه ع را در آن تقریر کنند ، وصیت نامه شخصی نیز داشتند که به علی ع سپردند و در آن سنن الهی و نبوی تقریر شده بود که یکی از آن سنن ، ممنوعیت نامگذاری به برخی اسامی بوده که وهابی به آن روایت استناد کرد و هیچ گونه تضادی میان این دو نوع وصیت نامه و نقل و روایت نیست . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ وهابی را که مدعی است در روایت شیعه آمده است که جماع با همسر در هنگام روزه ، مبطل روزه نیست را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/144
👌پاسخ وهابی را که مدعی است خداوند در بهشت دیده می شود را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3350
👌کانال ملحد با استناد به سخنان جناب رهدار ، مدعی است که ایشان معتقدند که اهلبیت علیهم السلام میلیاردر بوده اند ، طلاب نیز باید مانند آنان باشند و تمکن مالی داشته باشند ، این یعنی ساده زیستی اهلبیت ع دروغی بیش نبوده است ❗️ 👌او نمی داند که اهلبیت ع ، از دسترنج خویش ، کار و تلاش کرده و درآمد داشته اند ، چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1389 👌با این وجود آن بزرگواران در بهره مندی از نعمات دنیوی ، موظف بودند که حال اجتماعی جامعه را لحاظ کنند و متناسب با افراد ضعیف و متوسط جامعه ، خوراک و پوشش خود را قرار دهند ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537 👌و روحانیون و دانشمندان دینی را نیز موظف کرده اند که در بهره مندی از دنیا به فراخور وضعیت اقتصادی جامعه و افراد ضعیف و متوسط جامعه ، رفتار کنند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3351
👌ملحدین در مقام دفاع از سخنان استاد مفت خورشان به نام ایمان سلیمانی ، اسنادی ارائه داده اند که امیر مومنان علیه السلام از دختر ابوجهل خواستگاری کرده است ❗️ 1⃣نقل آنان از کتاب صحیح بخاری قابل استناد و استدلال نیست ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2766 2⃣نقل آنان از کتاب علل الشرایع هم ثابت کننده مدعای دروغین آنان نیست ، زیرا در روایت مذکور آمده است که این سخن را یکی از اشقیاء شایعه کرد و علی ع هیچگاه از دختر ابوجهل خواستگاری نکرده بود ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1999
❕ملحدین در کانالهای خویش بازنشر می کنند که علامه طباطبائی معتقد است که غیر مسلمینی که تحت ذمه اسلام نیستند ، حق حیات ندارند و باید کشته شوند ، در گذشته پیرامون این مساله توضیحات مفصلی داده ایم و ثابت کرده ایم که حکم اسلام بر خلاف این سخن است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377
❕در پاسخ به ادعای ملحد در مورد « آزادی عقیده در اسلام » 👌اسلام می گوید « لا اکراه فی الدین » ، یعنی در قبول دین اکراهى نیست ، زیرا اسلام دین برهان و استدلال است ، نه جنگ و زور و هیچ کس را به زور مسلمان نمی کند و نبرد را به عنوان دفاع تنها در برابر کفاری جایز می داند که مصداق « کافر حربی » باشند که قصد نابودی اسلام را دارند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777 👌اما این سخن به این معنا نیست که اسلام معتقد به « آزادی عقیده » باشد ، به این معنا که بگوید هرکس هر عقیده ای داشته باشد ، اهل نجات و رستگاری است ، چنین سخنی صحیح نیست و اسلام رستگاری را تنها در گرو پذیرش اسلام می داند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1831
🤔 ❔سب مقدسات اهل سنت (سبّ به عایشه ،طلحه و زبیر) توسط بنيانگذار انقلاب(آیت الله خمينى): آیت الله خمینی در کتاب الطهاره مینویسد: عایشه و طلحه و زبیر و معاویه و امثال آنان،ظاهرا نجس نیستند، گرچه از سگ و خوک [باطنا] خبیث تر باشند. 📕نام کتاب : كتاب الطهارة نویسنده : الخميني، السيد روح الله جلد : 3 صفحه : 337 ❗️❗️ 💠💠 👌طبق روایات اهلسنت ، دشمن اهلبیت و علی علیهم السلام ، از بدترین مخلوقات بوده که دوزخ جایگاه اوست . پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس بغض و دشمنی اهل بیت را داشته باشد خداوند او را وارد آتش جهنم می کند » 📚مستدرک علی الصحیحین ، حاکم نیشابوری ، ج 3 ص 150 👌و فرمود ؛ « اگر كسى همواره به نماز و روزه بپردازد ولى كينه اهل بيت محمد را به دل بگيرد، و خدا را با اين حال ملاقات نمايد، به دوزخ مى ‏رود» 📚مستدرک علی الصحیحین ، ج 3 ص 148 👌و فرمود ؛ « كسى كه كينه ما اهل بيت را در دل داشته باشد، خداى تعالى در روز رستاخيز او را يهودى محشور مى ‏كند هر چند هم روزه بگيرد و نماز بگزارد» 📚مجمع الزوائد و منبع الفوائد ، هیثمی ، ج9 ص172 ❕یا از علی ع نقل می کنند که فرمود ؛ « سوگند به خدایی که دانه را شکافت و مردمان را آفرید پیامبر چنین فرمود که مرا جز مومن دوست ندارد و جز منافق دشمن نمی دارد» 📚صحیح مسلم ج 1 ص 86 _ فتح الباری ج 7 ص 58 ❕با توجه به این روایات ، تکلیف کسانی چون عایشه و طلحه و زبیر و معاویه که جنگ های جمل و صفین را بر علیه علی علیه السلام ترتیب دادند روشن می شود ❗️ 👌عایشه و طلحه و معاویه و ... موظف بودند که تحت حکومت امیر مسلمین و حاکم جامعه اسلامی یعنی علی ع باقی بمانند و بر او خروج نکنند ، چنان که مطابق نقل اهلسنت ، پیامبر گرامی فرمود ؛ «مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» «هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. » 📚صحیح بخاری ج 11 ص 9 _ صحیح مسلم ج 3 ص 1477 👌بنابراین کسانی که بر علی علیه السلام خروج کردند و جنگ جمل و صفین را به راه انداختند ، مطابق این روایت اهلسنت ، به مرگ جاهلی مرده اند ، و مرگ جاهلی نیز مرگ کفر و شرک و نفاق است ، خداوند نیز در آیاتی تصریح می کند که کفار عنود و لجوج از حیوانات نیز پست تر اند ، چنان که فرمود ؛ « آیا گمان می بری که اکثر آنها می شنوند یا می فهمند ، آنها فقط همچون چهارپایانند ، بلکه گمراه تر » ( فرقان 44 _ اعراف 172 ) 👌بنابراین مطابق روایت اهلسنت ، خروج کنندگان بر علی علیه السلام کافر و منافقند و قرآن هم می گوید کفار و منافقین از حیوانات نیز پست تر و خبیث ترند ❗️ ❕به خاطر همین امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « خداوند مخلوقی نجس تر از سگ نیافریده است ، و دشمن ما اهلبیت ، از سگ نجس تر است » 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 220 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕با این توضیح به کلام مرحوم امام خمینی ( ره ) می پردازیم که می گوید ؛ « «و أمّا سائر الطوائف من النصّاب بل الخوارج، فلا دليل علىٰ نجاستهم و إن كانوا أشدّ عذاباً من الكفّار، فلو خرج سلطان علىٰ أمير المؤمنين (عليه السّلام) لا بعنوان التديّن، بل للمعارضة في الملك، أو غرض آخر، كعائشة و الزبير و طلحة و معاوية و أشباههم، أو نصب أحد عداوة له أو لأحد من الأئمّة (عليهم السّلام) لا بعنوان التديّن، بل لعداوة قريش، أو بني هاشم، أو العرب، أو لأجل كونه قاتل ولده أو أبيه، أو غير ذلك، لا يوجب ظاهراً شي‌ءٌ منها نجاسة ظاهرية و إن كانوا أخبث من الكلاب و الخنازير؛ لعدم دليل من إجماع أو أخبار عليه. بل الدليل علىٰ خلافه؛» «  اما سائر طایفه های ناصبی ها و خوارج، دلیلی بر نجاستشان نداریم. اگر چه عذاب اینها در آخرت، از عذاب کفار بیشتر است. پس اگر یک صاحب قدرتی بر علیه حکومت امیرالمؤمنین قیام کند، آنهم نه به خاطر دین و اسلام، (کاری ندارد که علی منصوب از طرف خدا هست یا نیست، منصوب از طرف نبی هست یا نیست، بلکه سیاست حکومتی علی را قبول ندارد) بلکه به خاطر معارضات حکومتی و یا اغراض دیگر باشد، مثل عایشه و زبیر و معاویه و امثال اینها؛ یا اگر کسی با امیرالمؤمنین یا با یکی از ائمه عداوت و دشمنی داشته باشد، آنهم نه به خاطر دین و مذهب بلکه به خاطر دشمنی با قریش یا بنی هاشم یا عرب، و یا به خاطر اینکه امیرالمؤمنین قاتل فرزند و یا پدرش است، با او دشمنی داشته باشد؛ ظاهر امر چنین است که هیچ کدام از این موارد موجب نجاست ظاهری آن فرد نمی شود، هر چند چنین شخصی از سگ ها و خوک ها هم پست تر است ( یا پست تر باشد ما هیچ دلیلی بر نجاست ظاهری این اشخاص نداریم ) نه اجماع داریم و نه روایاتی بر این مسئله دلالت می کنند. بلکه دلیل بر خلاف داریم. » 📚کتاب الطهاره ، ج 3 ص 458 👌ما اگر چه حکمی که در فتوای مرحوم امام خمینی مبنی بر عدم نجاست کسانی که به سبب اغراض دنیوی با علی علیه السلام می جنگدند را قبول نداریم ، اما محل اشکال از کلام مرحوم امام را بررسی می کنیم که می گوید ؛ « و ان کانوا اخبث من الکلاب و الخنازیر » 👌برای این تعبیر دو ترجمه می توانیم ارائه دهیم ؛ 1⃣یعنی آنان نجس نیستند ، اگر چه حقیقتا از سگ و خوک ، خبیث تر اند ❕این که دشمنان علی ع از حیوانات پست تر و خبیث تر اند ، در بالا مورد اثبات ما قرار گرفت . 2⃣ترجمه کنیم که « آنان نجس نیستند ، اگر چه از سگ و خوک ها نیز خبیث تر باشند ( باز هم نجس نیستند ) 👌طبق ترجمه دوم ، امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی و مشروط می گوید که حتی اگر ما ، آنان را از سگ و خوک هم خبیث تر بدانیم ، باز هم دلیلی بر نجاست آنها نیست . ❕اگر بخواهیم کلام مرحوم امام خمینی را مطابق با قواعد ادبیات عرب ، بسنجیم ،ترجمه دوم ، صحیح تر است ، زیرا طبق ترجمه اول « ان » باید مخففه از مثقله باشد ، که در این صورت لازم است که بر سر « اخبث » « لام مفارقه » در آید ؛ 📚بدائه النحو ، ص 147 👌این که بر سر « اخبث » « لام » نیامده است ، یعنی « ان » شرطیه است ، نه مخففه ، که جواب شرط آن محذوف است که جواب آن « لا دلیل علی نجاستهم » است . ❕یعنی آنان نجس ظاهری نیستند ، اگر چه از سگ ها و خوک ها خبیث تر باشند ، باز هم دلیلی بر نجاست آنان نیست » 👌بنابراین ، طبق ترجمه دوم ، مرحوم امام خمینی نمی گوید که آنان از سگ و خوک خبیث ترند ، بلکه به صورت تعلیقی می گوید که حتی مثلا به فرض از سگ و خوک نیز خبیث تر باشند ، باز نجس ظاهری نیستند و ادعای وهابی و نسبتی که به امام خمینی داده است ، دروغین است . ❕پیامبر گرامی ، اهلسنت را مامور کرده اند که نسبت به مسلمان حسن ظن داشته باشند ، چنان که نقل می کنند که پیامبر فرمود ؛ «نیکویی ظن و گمان ، از نیکویی عبادت است » 📚سنن ابی داود ، ج 4 ص 2126 ❕آنان باید مطابق حسن ظن کلام مرحوم امام خمینی را تفسیر کنند و ترجمه دوم را برگزینند و ترجمه اول را در تفسیر کلام ایشان به کار نبرند ❗️و کلام تعلیقی و فرضی مرحوم امام خمینی را به عنوان کلام قطعی ایشان ترجمه نکنند ‌. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌وهابی مدعی است که سجده کردن بر مهر در نماز ، حرام و بدعت است ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/762