#امام_غایب_و_پاسداری_از_آیین_الهی
🤔#پرسش
❓ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ يُونُسَ وَسَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ : إِنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو إِلَّا وَفِيهَا إِمَامٌ، كَيْمَا إِنْ زَادَ الْمُؤْمِنُونَ شَيْئاً رَدَّهُمْ وَإِنْ نَقَصُوا شَيْئاً أَتَمَّهُ لَهُمْ.
✍🏻 ابنعمار میگوید : امام صادق فرمود : بدان كه زمين هيچگاه خالی از «امام» نخواهد بود، براى آنكه اگر مؤمنان چيزى را [به اصول و احکام دين] افزودند، آن را برگردانَد و اگر كم كردند، برايشان كامل سازد.
📚 اصول کافی 178/1
✅ حسن موثق [مرآة العقول ٢٩٥/٢]
⁉️ سؤال ⁉️
امروزه که اینهمه اختلافات، و کم و زیادی در دین خدا صورت گرفته، و حتی بین شیعیان و مراجع تقلید هم هزاران اختلاف هست؛ پس کجاست آن امام که قرار بود زمین از وجودش یک لحظه خالی نشود تا اختلافات را رفع کند؟؟ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما معتقدیم که یکی از شوؤن امام مهدی علیه السلام پاسداری از آیین الهی از تحریف و زیاده و نقصان است و لزوما برای اجرایی شدن این شان , نیازی نیست که امام ع در تمام زمان ها در جامعه ظاهر و آشکار باشد , بلکه امام غائب هم می تواند این شان را به گونه ای اجرایی کند , چنان که علی علیه السلام می فرمود :
" اللَّهُمَّ بَلَى! لَاتَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّةٍ. إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً، وَإِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً، لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَبَيِّنَاتُهُ " " بار خدايا! آرى هرگز روى زمين از كسى كه به حجت الهى قيام كند خالى نمىشود؛ خواه ظاهر و آشكار باشد و يا ترسان و پنهان. وجود آنها به اين سبب است كه دلائل الهى و نشانههاى روشن او هرگز باطل نگردد و از دست نرود. "
📚نهج البلاغه , حکمت 147
👌اين سخن علی ع در واقع يكى از پاسخها براى سؤال معروفى است كه درباره فلسفه وجود امام غائب عليه السلام مىشود و آن اينكه امام غائب عليه السلام افزون بر اينكه وجودش سبب آرامش زمين و بركات الهى و تربيت و پرورش دلهاى آماده است، از طريق ولايت تكوينى همچون پرورش گلها و ميوهها به وسيله آفتاب پشت ابر، فايده ديگرى نيز دارد و آن اين است كه 👈معارف اسلامى و حجج و بينات الهى و احكام شريعت را دست نخورده نگه مىدارد تا با گذشت زمان گرد و غبار نسيان و بطلان بر آنها ننشيند و آيين حق تحريف نگردد تا زمانى كه ظاهر شود و همه را از اين آب زلال حياتبخش سيراب كند.👉
📚پیام امام امیر المومنین ج 13 ص 208
👌بنابراین امام غایب هم به تقریری که صورت گرفت , از آیین الهی پاسداری می کند و با زیاده و نقصان ها مقابله می کند و به روایت مورد استناد معاند عمل می کند .
❕در هر مؤسّسه مهمّى «صندوق آسيب ناپذيرى» وجود دارد كه اسناد مهمّ آن مؤسّسه را در آن نگهدارى مىكنند، تا از دستبرد دزدان محفوظ بماند؛ به علاوه، هرگاه مثلًا آتشسوزى در آنجا روى دهد از خطر حريق مصون باشد كه اعتبار و حيثيّت آن مؤسّسه پيوند نزديكى با حفظ آن اسناد و مدارك دارد.
❕سينه امام مهدی ع و روح بلندش صندوق آسيب ناپذير حفظ اسناد آئين الهى است كه همه اصالتهاى نخستين و ويژگيهاى آسمانى اين تعليمات را در خود نگاهدارى مىكند «تا دلائل الهى و نشانههاى روشن پروردگار باطل نگردد و به خاموشى نگرايد» , و در زمان ظهور این اسناد آيین الهی را رونمایی می کند و زیاده و کمی که در این رابطه ایجاد شده است را برطرف می کند .
📚حکومت جهانی مهدی عج ص 228
👌لذا در دعای ندبه در وصف ایشان می خوانیم :
«كجا است آنكسى كه براى تجديد و زنده كردن فرايض و سنن (آيين اسلام كه محو و فراموش شده) ذخيره شده است؟ كجا است آنكسى كه براى برگرداندن (حقايق) ملّت و شريعت (دين مقدّس اسلام) برگزيده شده است؟ كجاست آنكه براى احيا و زنده كردن كتاب آسمانى قرآن و حدودش مورد اميد و آرزوست؟ كجا است زنده كننده نشانه هاى دين و اهل آن؟ ...».
📚اقبال الاعمال ص 504
❕در رابطه با اختلافات مراجع شیعه نیز در گذشته یاد آور شدیم :
👌« از آنجایی که ملاک فهم دین نص و روایت است و نصوص هم روشن است و مطلب را کاملا بیان کرده است ، میان علمای شیعه در مبانی اعتقادی و فقهی و فرعی ، اختلاف چندانی نیست و به نظر می رسد که اختلافات جزئی هم که است ، ناشی می شود از عدم توجه کافی و شافی به برخی از نصوص که باید در شورای فقهی مراجع که در گذشته طرحش را دادیم ، با تکیه بر نصوص معصومین که حکم را کاملا روشن بیان کرده اند ، این اختلافات جزیی هم حل شود ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2158
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕معاند دروغگو در مورد سوره مسد و وجه اعجازی که در این سوره است , اشکالاتی را مطرح کرده است که ما در ذیل مفصلا این قضیه را بررسی کرده ایم و اخبار غیبی که در این سوره مبنی بر ایمان نیاوردن ابولهب صورت گرفته است را تبیین کرده ایم :
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3463
👌او در ادامه نفرین کردن را کار انسانهای ناتوان دانسته است و چنین عملکردی را از خداوند قبیح شمرده , در ذیل پاسخش را داده ایم :
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2762
👌می گوید اگر ابولهب و همسرش بر خلاف ادعای قرآن اظهار اسلام می کرد , مسلمین آن را نمی پذیرفتند , و می گفتند در دل منافقند , در حالی که توجه ندارد که طبق نص قرآن , اسلام با شهادتین است و مسلمین هم برای بار کردن احکام اسلام مامور به ظاهرند نه باطن و قلب , چنان که خداوند می فرماید :
" وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقى إِلَيْكُمُ السَّلامَ لَسْتَ مُؤْمِنا " " و به كسى كه اظهار صلح و اسلام مىكند نگوئيد مسلمان نيستى " ( نساء 94 )
❕در تفسیر نمونه می خوانیم :
"در روايات و تفاسير اسلامى شان نزولهايى در باره آيه فوق آمده است كه كم و بيش با هم شباهت دارند از جمله اينكه: پيامبر ص بعد از بازگشت از جنگ خيبر، اسامة بن زيد را با جمعى از مسلمانان به سوى يهوديانى كه در يكى از روستاهاى" فدك" زندگى مىكردند فرستاد، تا آنها را به سوى اسلام و يا قبول شرائط ذمه دعوت كنند.
👌يكى از يهوديان به نام" مرداس" كه از آمدن سپاه اسلام با خبر شده بود اموال و فرزندان خود را در پناه كوهى قرار داد و به استقبال مسلمانان شتافت، در حالى كه به يگانگى خدا و نبوت پيامبر ص گواهى مىداد. اسامة بن زيد به گمان اينكه مرد يهودى از ترس جان و براى حفظ مال اظهار اسلام مىكند و در باطن مسلمان نيست به او حمله كرد و او را كشت و گوسفندان او را به غنيمت گرفت هنگامى كه خبر به پيامبر ص رسيد پيامبر ص سخت از اين جريان ناراحت شد و فرمود: تو مسلمانى را كشتى،" اسامة" ناراحت شد و عرض كرد اين مرد از ترس جان و براى حفظ مالش اظهار اسلام كرد پيامبر ص فرمود: تو كه از درون او آگاه نبودى، چه ميدانى؟ شايد به راستى مسلمان شده است، در اين موقع آيه فوق نازل شد و به مسلمانان هشدار داد كه به خاطر غنائم جنگى و مانند آن هيچگاه انكار سخن كسانى را كه اظهار اسلام مىكنند ننمايند بلكه هر كس اظهار اسلام كرد بايد سخن او را پذيرفت. "
📚تفسیر نمونه ج 4 ص 72
❕او در پایان با استناد به آیه ای مدعی شده است که شیطان آیاتی را بر پیامبر گرامی اسلام ص القاء می کرده است که ما در ذیل پاسخ او را داده ایم :
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1092
#ازدواج_با_محارم_در_نزد_شیعه_و_دروغگویی_ملحدین
🤔#پرسش
❓حلال بودن رابطۀ جنسی با محارم نزد شیعیان
✍️نوبَختی از علمای بزرگ تشیع در کتاب 'فرق الشیعة' ذیل شرح عقاید فرقه شیعی النميرية مینویسد:
▫️متن عربی: و يقول بالإباحة للمحارم و يحلل نكاح الرجال بعضهم بعضا في ادبارهم و يزعم أن ذلك من التواضع و التذلل و أنه احدى الشهوات و الطيبات و أن اللّه عز و جل لم يحرم شيئا من ذلك.
▪️ترجمه فارسی: ابن نُصَیر رئیس فرقه النميرية معتقد به حلال بودن رابطهٔ جنسی با محارم بود و آمیزش جنسیِ مردان با مردان از پشت را حلال میدانست و میگفت که این از نشانهٔ تواضع و فروتنی است و یکی از شهوتها و طیبات است و الله عزوجل چیزی از اینها را حرام نکرده است.
📚منبع: فرق الشیعة؛ تألیف نوبَختی، صفحات ۱۴۷ و ۱۴۸.
💠#پاسخ💠
👌ملحدین دروغگو و جاعل مدعی شده اند که ازدواج با محارم در نزد شیعیان جایز است , در حالی که نص صریح قرآن است که ازدواج بامحارم را ممنوع کرده و می فرماید :
" حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ وَ بَناتُكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ وَ عَمَّاتُكُمْ وَ خالاتُكُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَ أَخَواتُكُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِكُمْ وَ رَبائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُمْ مِنْ نِسائِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَكُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَيْكُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلابِكُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ كانَ غَفُوراً رَحِيماً "
"حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمهها و خالهها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانى كه شما را شير دادهاند و خواهران رضاعى شما و مادران همسر و دختران همسرتان كه در دامان شما پرورش يافتهاند از همسرانى كه با آنها آميزش جنسى داشتهايد و چنانچه آميزش جنسى با آنها نداشتهايد (دختران آنها) براى شما مانعى ندارد و (همچنين) همسرهاى پسرانتان كه از نسل شما هستند (نه پسرخواندهها) و (نيز حرام است بر شما) اينكه جمع ميان دو خواهر كنيد مگر آنچه در گذشته واقع شده خداوند آمرزنده و مهربان است. " ( نساء 23 )
❕این ممنوعیت در انبوهی از روایات اهلبیت علیهم السلام هم مورد تاکید قرار گرفته است که محدث بزرگ , شیخ حر عاملی این روایات را در ابواب مختلف کتاب شریف وسائل الشیعه جمع آوری کرده است :
📚وسائل الشیعه ج20 ص361 تا 467
👌ملحد سخن و اعتقاد یک فرد و گروه کافر به نام ابن نصیر و فرقه او را به دروغ عقیده شیعه معرفی می کند , در حالی که ابن نصیر از غالیان بوده که در نزد ما کافر محسوب می شود , و مرحوم نوبختی نیز به این مطلب اشاره کرده است که متاسفانه ملحد برای فریب مخاطبینش, سخن مرحوم نوبختی را نقل نمی کند , ایشان می گویند :
" گروهى از پيروان امام هادى عليه السلام در زمان زندگى آن حضرت از او جدا شدند و اين عقيده را پذيرفتند كه «محمد بن نصير نميرى» پيامبر است، و امام حسن عسكرى او را اعزام كرده است. آنان تناسخ و غلوّ دربارۀ امام ابوالحسن عسكرى، و حلال بودن گناهان بزرگى مانند ازدواج با بستگان درجۀ يك و همجنسگرايى مردان را حلال مىشمردند و مىگفتند خدا آنها را حرام نكرده است."
" قد شذّت فرقة من القائلين بإمامة علي بن محمد في حياته، فقالت بنبوّة رجل يقال له محمد بن نصير النميري، و كان يدّعي أنّه نبي، بعثه أبو الحسن العسكري عليه السّلام، و كان يقول بالتناسخ و الغلو في أبي الحسن، و يقول فيه بالربوبية ..."
📚فرق الشیعه , ص 93
❕می بینیم که مرحوم نوبختی تصریح می کند که ابن نصیر اهل غلو و از معتقدین به تناسخ بوده است , چنین افرادی در نزد ما کافر محسوب می شوند , چنان که شیخ صدوق می گوید :
" اعتقاد ما در باره غاليان و تفويضيان آن است كه آنها كافر بخدايند و بدترند از يهود و نصارى و مجوس و قدريه و حروريه و از كل اهل بدعتها و ميلهاى گمراهكننده و آنكه كوچك نشده است خداوند به چيزى مثل كوچك نمودن ايشان يعنى خداوند را "
"اعتقادنا في الغلاة و المفوضة أنّهم كفّار باللّه تعالى، و أنّهم أشرّ من اليهود و النصارى و المجوس و القدرية و الحرورية و من جميع أهل البدع و الأهواء المضلّة، و انّه ما صغّر اللّه جل جلاله تصغيرهم شيء. "
📚اعتقادات الامامیه , ص 97
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕امامان اهلبیت علیهم السلام نیز چنین افرادی را خارج از اسلام می دانستند و آنان را لعنت کرده و از آنان بیزاری می جستند چنان که امام صادق علیه السلام فرمود :
" بر حذر باشيد كه جوانانتان غاليان آنها را گمراه نكنند غاليان شرورترين خلق خدايند. اهانت به مقام عظمت پروردگار مينمايند و ادعاى خدائى براى بندگان خدا ميكنند , بخدا قسم غلات از يهود و نصارى و مجوس و مشركان بدترند سپس فرمود: غالى برگشتش بما است ما او را نخواهيم پذيرفت "
"احْذَرُوا عَلَى شَبَابِكُمُ الْغُلَاةَ لَا يُفْسِدُوهُمْ فَإِنَّ الْغُلَاةَ شَرُّ خَلْقٍ يُصَغِّرُونَ عَظَمَةَ اللَّهِ وَ يَدَّعُونَ الرُّبُوبِيَّةَ لِعِبَادِ اللَّهِ وَ اللَّهِ إِنَّ الْغُلَاةَ لَشَرٌّ مِنَ الْيَهُودِ وَ النَّصَارَى وَ الْمَجُوسِ وَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ثُمَّ قَالَ ع إِلَيْنَا يَرْجِعُ الْغَالِي فَلَا نَقْبَلُه "
📚امالی طوسی ص 650
❗️امیر مومنان ع می فرمود :
" بار خدايا من از غاليان بيزارم مانند عيسى بن مريم كه از نصارى بيزار بود خدايا آنها را براى هميشه خوار گردان و هيچ كدام را يارى مفرما. "
"اللَّهُمَّ إِنِّي بَرِيءٌ مِنَ الْغُلَاةِ كَبَرَاءَةِ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مِنَ النَّصَارَى اللَّهُمَّ اخْذُلْهُمْ أَبَداً وَ لَا تَنْصُرْ مِنْهُمْ أَحَدا "
📚مناقب آل ابی طالب ج 1 ص 263
❕امام صادق عليه السّلام فرمود :
" كوچكترين چيزى كه شخص را از ايمان خارج ميكند اين است كه بنشينيد پيش يك غالى و بحرف او گوش بدهيد و تصديق گفتارش را بنمائيد پدرم از پدر خود از جدش نقل ميكند كه پيامبر اكرم صلوات اللَّه عليه فرمود دو گروه از امت مرا نصيبى نيست در اسلام غاليان و قدريه. "
" أَدْنَى مَا يَخْرُجُ بِهِ الرَّجُلُ مِنَ الْإِيمَانِ أَنْ يَجْلِسَ إِلَى غَالٍ فَيَسْتَمِعَ إِلَى حَدِيثِهِ وَ يُصَدِّقَهُ عَلَى قَوْلِهِ إِنَّ أَبِي حَدَّثَنِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِي لَا نَصِيبَ لَهُمَا فِي الْإِسْلَامِ الْغُلَاةُ وَ الْقَدَرِيَّةُ "
📚خصال ج 1 ص 72
❗️امام رضا عليه السّلام فرمود :
" هر كه معتقد به تناسخ باشد كافر است سپس فرمود خداوند غاليان را لعنت كند آنها از مجوس و نصارى و قدريها و مرجئه و حرورى بدترند سپس فرمود با آنها ننشينيد و رفاقت نكنيد و از آنها بيزارى بجوئيد خدا از آنها بيزار باشد. "
"َ مَنْ قَالَ بِالتَّنَاسُخِ فَهُوَ كَافِرٌ ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ الْغُلَاةَ أَلَا كَانُوا مَجُوساً أَلَا كَانُوا نَصَارَى أَلَا كَانُوا قَدَرِيَّةً أَلَا كَانُوا مُرْجِئَةً أَلَا كَانُوا حَرُورِيَّةً ثُمَّ قَالَ ع لَا تُقَاعِدُوهُمْ وَ لَا تُصَادِقُوهُمْ وَ ابْرَءُوا مِنْهُمْ بَرِئَ اللَّهُ مِنْهُمْ."
📚عیون الاخبار ج 2 ص 202
👌می بینیم که ملحدین دروغگو عقیده یک فرد کافر و فاسد و ملعون و مطرود اهلبیت علیهم السلام را به عنوان عقیده شیعه معرفی می کنند تا مخاطبین خود را گمراه کنند .
❕طبق تصریح شیخ اشعری از بزرگان اهلسنت , این فرقه در نهایت مدعی شده بودند که خدا در ابن نصیر حلول کرده است :
" يقولون إنّ الباري كان حالاًّ في النميري. "
📚 مقالات الاسلاميين، ج 1، ص 15.
❗️ابن ابی الحدید هم می گوید : ابن نصیر منکر امامت امام عسکری و امام مهدی علیهما السلام شده بود و برای خود ادعای ربوبیت می کرد :
"جحد إمامة الحسن العسكري و إمامة ابنه، و ادّعىٰ بعد ذلك الربوبية "
📚شرح نهج البلاغة: ج 8 ص 122
❗️ملحدین دروغگو در صدد بودند که چنین فردی را که خودش را خدا و رب می داند و با امامان شیعی دشمن بوده است , به عنوان شیعه معرفی کنند و عقایدش را به مذهب تشیع نسبت دهند .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌ما در سه نمایه ذیل , مفصلا پیرامون علم و دانش امام صادق علیه السلام به تمام مسائل و علوم دنیوی و اخروی ایشان و تصریحات موافق و مخالف به این قضیه بحث کرده ایم و به این سوال که چرا ایشان کتابی ننوشتند یا اختراع و اکتشافی نداشته اند , پاسخی مستدل دادیم , اما معاندین دروغگو و مدلس با تقطیع و تدلیس , تنها از چند خط از پاسخ ما اسکرین گرفته و مدعی شده اند که ما پاسخ اشکالات مطروحه را نداده ایم , و جرات نداشتند که تمام آنچه ما گفتیم را به مخاطبین خود ارائه کنند تا مبادا مخاطبینشان متوجه کذب و تدلیس و تقطیع و دروغگویی آنان شوند , در سه نمایه ذیل تفصیل مطلب را بخوانید :
🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/155
🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3563
🍀 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3559
#تبلیغ_مذهب_تشیع
🤔#پرسش
❓ تبلیغ مذهب شیعه، جایز نیست ❕
✍🏻 فضيل بن يسار مىگوید : به امام صادق گفتم : مردم را به مذهب شيعه دعوت کنيم؟
فرمود : نه‼️
ای فضیل، به راستى چون خدا خير (تشیّع) بندهاى را بخواهد، به فرشتهاى فرمان مىدهد گردنش را بگيرد و او را طائع و اختیاری یا به زور و اجبار، وارد مذهب شيعه كند.
📚 اصول کافی 167/2
💠#پاسخ💠
👌دعوت و تبلیغ مردم به سوی مذهب حق از جمله عملکردهای مفیدی است که محبوب خداوند بوده , چنان که در نقلی آمده است :
" داود عليه السلام به تنهايى به صحرا رفت. خداوند به او وحى فرستاد: «اى داود! چرا تو را تنها [و به دور از جماعت] مىبينم؟». داود گفت: «خدايا! اشتياق من به ديدار تو زياد شده و خلقِ تو ميان من و تو فاصله انداخته است». خداوند به او وحى فرستاد: «به سوى مردم بازگرد كه اگر بنده گريزپايى را نزدم آورى، تو را در لوح، جزو نيكويان ثبت خواهم كرد».
" فَإِنَّكَ إن تَأتِني بِعَبدٍ آبِقٍ اثبِتكَ فِي اللَّوحِ جَميلًا. "
📚ارشاد القلوب ج ١ ص ١٧١
❗️در روایت مشهوری از علی ع می خوانیم :
" هنگامى كه رسول خدا مرا به سوى يمن روانه ساخت، فرمود: «اى على! با هيچ كس پيش از آن كه او را به اسلام فرا خوانى، جنگ مكن. سوگند به خدا، اين كه خداوند به دستان تو انسانى را هدايت كند، برايت بهتر است از آنچه خورشيد بر آن طلوع و غروب كرده، و تو مولاى اويى، اى على!».
" لَمّا وَجَّهَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلَى اليَمَنِ قالَ: يا عَلِيُّ، لا تُقاتِل
أحَدا حتَّى تَدعُوَهُ إلَى الإِسلامِ؛ وَ ايمُ اللّهِ، لَأَن يَهدِيَ اللّهُ عَلى يَدَيكَ رَجُلًا خَيرٌ لَكَ مِمّا طَلَعَت عَلَيهِ الشَّمسُ و غَرَبَت، و لَكَ وِلاؤُهُ يا عَلِيُّ. "
📚الکافی ج ٥ ص ٢٨
❕خداوند می فرماید :
" «از اين رو بر فرزندان اسرائيل، مقرّر داشتيم كه هر كس كسى را جز به قصاص قتل يا [به كيفر] فسادى در زمين بكشد، چنان است كه گويى همه مردم را كشته باشد، و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است؛ و بىگمان، پيامبران ما دلايل آشكار براى آنان آوردند. [با اين همه] پس از آن، بسيارى از ايشان در زمين، زيادهروى مىكنند.» " ( مائده ٣٢ )
❕ ابو بصير می گوید از امام باقر عليه السلام [تفسير اين آيه را] پرسيدم «و هر كس كسى را زنده بدارد، چنان است كه گويى تمام مردم را زنده داشته است».امام ع فرمود: «كسى است كه فردى را از كفر به ايمان درآورد». " منِ استَخرَجَها مِنَ الكُفرِ إلَى الإِيمانِ. "
📚تفسیر عیاشی ج ١ ص ٣١٣
❕بنابراین تبلیغ و دعوت و ارشاد مردم به سوی مذهب حق ثوابی بزرگ دارد و مورد تاکید و توصیه است , اما گاه انسان در میان جمعیت لجوج و متعصبی گرفتار می شود که هر چه آنها را دعوت به مذهب حق می کند , نمی پذیرند و بیشتر در گمراهی خود غوطه ور می شوند تا جایی که ممکن است این جمعیت گمراه به فرد دعوت کننده و رهبران او آسیب برسانند , در همچنین شرایطی , امامان ع اصحاب خود را از تبلیغ مذهب نهی می کردند و متذکر می شدند که اگر توفیق الهی باشد , افراد مستعد خواه و ناخواه مشمول آن می شوند و قدم در مسیر هدایت بر می دارند , بنابراین شما خودتان را به خاطر عدم هدایت پذیری یک جمعیت لجوج و متعصب ناراحت نکنید و در برابر آنان تقیه را ترک نکنید و مذهب را تبلیغ نکنید تا مبادا گرفتار گزند آنان شوید .
❕روایاتی که از تبلیغ مذهب حق نهی می کند , ناظر به موارد تقیه و حفظ جان است و اگر بحث تقیه نباشد , تبلیغ به حسب روایاتی که در ابتدای کلام بیان داشتیم , لازم و ضروری است , آنچه گفتیم ترجمه ای از کلام علامه مجلسی پیرامون روایات ناهیه از تبلیغ بود :
"حمل أخبار النهي على التقية و الاتقاء على الشيعة فإنهم لحرصهم على هداية الخلق و دخولهم في هذا الأمر كانوا يلقون أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أنفسهم في المهالك، و يحتجون على المخالفين بما يعود به الضرر العظيم عليهم و على أئمتهم عليهم السلام ... فنهوهم عن ذلك و أزالوا التوهم الذي صار سببا لحرصهم في ذلك من قدرتهم على هداية الخلق بالمبالغة و الاهتمام في الاحتجاج فيها، بأن الهداية بمعنى الإيصال إلى المطلوب من قبل الله تعالى، و لو علم الله المصلحة في جبرهم على اختيار الحق لكان قادرا عليه و لفعل، فإذا لم يفعل الله ذلك لمنافاته للتكليف و غير ذلك من المصالح، فلم تتعرضون أنتم للمهالك، مع عدم قدرتكم عليه، و قد منع الله نبيه صلوات الله عليه من ذلك و قال:" إِنَّكَ لا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ " و أما إظهار الحق فإنما يجب مع عدم التقية "
📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٤٣
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#اهلبیت_ع_جنب_الله_هستند
🤔#پرسش
❓پهلوی خدا ‼️
٣٥٦. مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ عَنْ حَسَّانَ الْجَمَّالِ قَالَ حَدَّثَنِي هَاشِمُ بْنُ أَبِي عُمَارَةَ الْجَنْبِيُّ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] يَقُولُ : أَنَا عَيْنُ اللَّهِ وَ أَنَا يَدُ اللَّهِ وَ أَنَا جَنْبُ اللَّهِ وَ أَنَا بَابُ اللَّهِ.
هاشم جنبی میگوید : حضرت علی فرمود :
من چشــم خدا ام،
من دســت خدا ام،
من پهلوی خدا ام،
من درِ خدا ام 🚪
📚 اصول کافی 145/1
🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆
💠#پاسخ💠
👌اهلبیت و علی علیهم السلام , از این جهت که شاهدان بر مردم از سوی خداوند هستند , عین الله نامیده می شوند و از این جهت که مجریان اوامر و فرامین الهی در دنیا و آخرت هستند , ید الله خوانده می شوند و از این جهت که تنها راه رسیدن به خداوند , اطاعت از فرامین آن بزرگواران است , باب الله خوانده می شوند .
❕اما آنچه در این متن مورد اشکال قرار گرفته است , آن است که مطابق روایاتی , آن بزرگواران " جنب الله " می باشند , که وهابی واژه " جنب " را به " پهلو " ترجمه کرده است , در حالی که این معنا از جنب الله صحیح نمی باشد .
❕واژه جنب الله در قرآن نیز استعمال شده است , آنجایی که خداوند از زبان گناهکاران می فرماید :
" أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ وَ إِنْ كُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِين "( زمر ٥٦ )
❕در تفسیر نمونه در این رابطه می خوانیم :
"واقع اين است كه" جنب " در لغت به معنى پهلو است و سپس به هر چيزى كه در كنار چيزى قرار گرفته باشد اطلاق مىشود، همانگونه كه" يمين" و" يسار" به معنى طرف چپ و راست بدن است، سپس به هر چيزى كه در اين ناحيه قرار گيرد يمين و يسار گفته مىشود، در اينجا" جنب اللَّه" نيز به معنى تمام امورى است كه در جانب پروردگار قرار دارد: فرمان او، اطاعت او، قرب او، كتب آسمانى كه از ناحيه او نازل شده است، همه در معنى آن جمع است.
👌و به اين ترتيب گنهكاران اظهار ندامت و پشيمانى و غم و اندوه و حسرت نسبت به تمام كوتاهىهايى كه در برابر خداوند داشتند مىكنند، مخصوصا روى مساله سخريه و استهزا نسبت به آيات و رسولان او انگشت مىنهند، چرا كه عامل اصلى تفريطهاى آنها همين بىاعتنايى و شوخى پنداشتن اين حقايق بزرگ بر اثر جهل و غرور و تعصب است....
❕( بنابراین ) " جنب الله "در آيات مورد بحث معنى وسيعى دارد كه هر گونه مطلبى را كه مربوط به خداوند است شامل مىشود، و به اين ترتيب تفريط در اين قسمت شامل تمام انواع تفريطها در اطاعت فرمان او، و پيروى از كتب آسمانى، و اقتدا به انبياء و اولياء مىگردد.
👌به همين دليل در روايات متعددى از ائمه اهل بيت ع مىخوانيم كه" جنب اللَّه" به امامان تفسير شده است، از جمله در روايتى در اصول كافى از امام موسى بن جعفر ع در تفسير" يا حَسْرَتى عَلى ما فَرَّطْتُ فِي جَنْبِ اللَّهِ" چنين آمده:
جنب اللَّه امير المؤمنين (ع) و كذلك من كان بعده من الاوصياء بالمكان الرفيع الى ان ينتهى الامر الى آخرهم " جنب اللَّه امير مؤمنان ع و همچنين اوصياى بعد از او هستند كه مقام والايى دارند، تا به آخرين نفر آنها برسد" (كه حضرت مهدى ارواحنا فداه مىباشد)"
📚 الکافی ج ١ ص ١٤٥
👌 و نيز در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق ع مىخوانيم:" نحن جنب اللَّه":" جنب اللَّه مائيم"
📚تفسیر قمی ج ٢ ص ٢٥١ ( همين معنى در روايات ديگرى از ائمه ديگر ع نيز نقل شده است. )
❕همانگونه كه بارها گفتهايم اين تفسيرها از قبيل بيان مصداقهاى روشن است، چرا كه مسلم است پيروى از مكتب امامان پيروى از پيامبر و اطاعت فرمان خدا است چرا كه آنها از خود چيزى نمىگويند .
📚تفسیر نمونه ج ١٩ ص ٥١٤
👌وهابی که با ترجمه اشتباه روایت در صدد شبهه تراشی بود که مثلا سخن از پهلوی خدا در کتب شیعه آمده است , باید پاسخ دهد که اگر خدا جسم نیست و مثلا پهلو ندارد , ( که همینطور هم است ) چگونه است که شما معتقدید که خداوند کمر و ساق پا و پا دارد و هروله می کند و به آسمان دنیا می آید و می تواند سوار بر پشه شود و جز ریش و عورت , تمام اعضای انسان را داراست و آدم ع را به شکل و قیافه خود آفریده است , در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3346
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/1940
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕یکی از اختصاصات ائمه علیهم السلام آن است که انفال اختصاص به آنها دارد که یکی از مصادیق انفال , اشیاء گرانقیمت و مورد توجه است که در جنگ به غنیمت گرفته می شود , این اشیاء برگزیده به حسب روایات تحت اختیار امام علیه السلام می باشد : ( بَابُ أَنَّ الْأَنْفَالَ كُلُّ مَا يَصْطَفِيهِ مِنَ الْغَنِيمَةِ وَ كُلُّ أَرْضٍ مُلِكَتْ بِغَيْرِ قِتَالٍ وَ كُلُّ أَرْضٍ مَوَاتٍ وَ رُءُوسُ الْجِبَالِ وَ بُطُونُ الْأَوْدِيَةِ وَ الْآجَامُ وَ صَفَايَا الْمُلُوكِ وَ قَطَائِعُهُمْ غَيْرُ الْمَغْصُوبَةِ وَ مِيرَاثُ مَنْ لَا وَارِثَ لَهُ وَ مَا غَنِمَهُ الْمُقَاتِلُونَ بِغَيْرِ إِذْنِه )
📚وسائل الشيعة، ج9، ص: 523
❕ملحد این قضیه را مورد اشکال قرار داده است , در حالی که توجه ندارد که امام علیه السلام این اشیاء برگزیده را در جهت مصالح حکومت اسلامی مصروف می دارد نه آنکه بخواهد استفاده شخصی از انفال ببرد , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3173
👌بنابراین امام علیه السلام این اشیاء برگزیده از غنائم را در مسیر مصالح حکومت اسلام مصروف می دارد . فلسفه اختصاص این اشیاء برگزیده به امام ع برای آن است که جنگجویان به طمع این اشیاء برگزیده با هم نزاع و دشمنی و برخورد نکنند و موجب سستی لشگر اسلام نشوند تا بعدا سر فرصت امام علیه السلام در مورد آنها تصمیم گیری کند :
"إنّ اختصاص صفايا الأموال للإمام - عليه السَّلام - تقطع النزاع بين المقاتلين، لزيادة الاشتياق من الناس إلى الصفايا. "
📚الخمس في الشریعة الإسلامیة الغراء، سبحانی , ص : ۴۰
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#اختیار_نداشتن_بندگان_در_شش_چیز
🤔#پرسش
❓مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَسْبَاطٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ زَيْدٍ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ [عَلَيْهِ السَّلَامُ] قَالَ : سِتَّةُ أَشْيَاءَ لَيْسَ لِلْعِبَادِ فِيهَا صُنْعٌ، الْمَعْرِفَةُ وَالْجَهْلُ وَالرِّضَا وَالْغَضَبُ وَالنَّوْمُ وَالْيَقَظَةُ.
امام صادق فرمود : شش چيز است كه بندگان در آنها کاری ندارند [و اختیار و دخالتی ندارند] : معرفت ونادانى، خشنودى وخشم، خواب وبيدارى.
📚 اصول کافی 164/1
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
آیا شما هم، در موارد فوق، اختیاری ندارید؟؟
🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆
💠#پاسخ💠
👌مذهب و اعتقاد اهلبیت علیهم السلام بر آن است که مردمان در افعال و عملکردهایشان دارای اختیار و آزادی هستند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2280
❕اما اهلسنت و وهابیت عقیده به جبر دارند و معتقدند که بندگان از خود اختیاری ندارند و تمام افعالی که از انسان صادر می شود به واسطه تاثیر مستقیم خداوند است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3418
🌿 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3784
❕روایت مورد استناد وهابی نیز از روی تقیه و موافق با عقاید اهلسنت صادر شده است , در ذیل در مورد چنین روایات تقیه ای توضیح داده ایم :
🌿 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3464
❕علامه مجلسی نیز پاسخ مذکور را به عنوان یک وجه , نقل می کند :
" السابع: حمله على التقية لموافقته ظاهر المذاهب الأشاعرة و أشباههم "
📚مراه العقول ج ٢ ص ٢٣٤
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir