eitaa logo
شیعه پاسخ
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
231 ویدیو
57 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
💠ادامه 👇 👌پس از این نبرد عمومی , نبرد انفرادی آغاز شد و حر بن یزید ریاحی اولین نفر از یاران امام حسین ع بود که پا به میدان نبرد انفرادی گذاشت , چنان که می نویسند : " نخستين كسى كه پا به ميدان نهاد و به نبرد تن به تن با دشمن پرداخت، حُرّ بن يزيد رياحى بود كه به گاه بيرون آمدنش براى هماوردى، چنين خواند: من، بى‏گمان، آزاده‏ام و پناه ميهمانان‏ [امّا گردنِ‏] شما را با شمشير مى‏زنم. به دفاع از بهترين ساكنان خَيف , شما را مى‏زنم و در آن، هيچ ستمى نمى‏بينم. " " فَكانَ أوَّلَ مَن تَقَدَّمَ إلى‏ بِرازِ القَومِ الحُرُّ بنُ يَزيدَ الرِّياحِيُّ ... 📚مقتل الحسين عليه السلام، خوارزمى: ج 2 ص 9، الفتوح: ج 5 ص 101 . 👌سپاه عمر سعد پس از آنکه مشاهده کردند در نبرد تن به تن از یاران امام حسین ع شکست می خورند , ناجوانمردانه به صورت عمومی بر شهدای کربلا هجوم می آوردند , چنان که ابن کثیر نقل می کند : " آن روز (عاشورا)، نبرد تن به تن ميان دو دسته، فراوان شد و پيروزى، با ياران حسين بود؛ زيرا قوّتشان بيشتر بود و دست از جان، شُسته بودند و هيچ نگه‏دارنده‏اى جز شمشيرهايشان نداشتند. از اين رو، يكى از فرماندهان به عمر بن سعد پيشنهاد داد كه ديگر نبرد تن به تن نكنند " " وكَثُرَتِ المُبارَزَةُ يَومَئِذٍ بَينَ الفَريقَينِ، وَالنَّصرُ في ذلِكَ لِأَصحابِ الحُسَينِ لِقُوَّةِ بَأسِهِم، وأنَّهُم مُستَميتونَ، لا عاصِمَ لَهُم إلّاسُيوفُهُم، فَأَشارَ بَعضُ الامَراءِ عَلى‏ عُمَرَ بنِ سَعدٍ بِعَدَمِ المُبارَزَةِ " 📚البداية و النهاية: ج 8 ص 182 ❕طبری نقل می کند : " هنگامى كه كشته‏هاى لشكر عمر بن سعد [در جنگ تن به تن‏] بسيار شد، عمرو بن حجّاج، بانگ زد: اى احمق‏ها! آيا مى‏دانيد با چه كسانى مى‏جنگيد؟ سواران اين ديار، قومى دست از جان شُسته‏اند. هيچ يك از شما به هماوردىِ آنان، در نيايد كه آنان، اندك اند و نمى‏پايند. به خدا سوگند، اگر تنها سنگ به آنان بزنيد، آنها را از پاى در مى‏آوريد. عمر بن سعد گفت: درست گفتى. نظر [درست‏]، نظر توست. آن گاه، به سوى لشكرش فرستاد و بر ايشان حكم كرد كه هيچ كدامشان با هيچ يك از آنها، نبرد تن به تن نكنند " " ...فَقالَ عُمَرُ بنُ سَعدٍ: صَدَقتَ، الرَّأيُ ما رَأَيتَ. وأرسَلَ إلَى النّاسِ يَعزِمُ عَلَيهِم ألّا يُبارِزَ رَجُلٌ مِنكُم رَجُلًا مِنهُم " 📚تاريخ الطبرى: ج 5 ص 435، أنساب الأشراف: ج 3 ص 400 ❕امام حسین ع نیز وقتی می خواست پا به میدان نبرد بگذارد , دشمن را دعوت به نبرد انفرادی و تن به تن کرد , چنان که نقل می کنند : " آن گاه حسين عليه السلام، دشمن را به نبردِ تن به تن فرا خواند و همه كسانى را كه به جنگش مى‏آمدند، از ميان بر مى‏داشت تا آن جا كه تعداد فراوانى از آنها را كُشت‏ " " إنَّ الحُسَينَ عليه السلام دَعَا النّاسَ إلَى البِرازِ، فَلَم يَزَل يَقتُلُ كُلَّ مَن بَرَزَ إلَيهِ، حَتّى‏ قَتَلَ مَقتَلَةً عَظيمَةً " 📚الملهوف: ص 170، مثير الأحزان: ص 72 ❕اما " شمر، هنگامى كه جنگ تن به تن امام حسين عليه السلام را در اوج تنهايى و بى‏ياورى ديد و متوجّه شد كه نمى‏توان امام ع را در جنگِ تن به تن از پاى در آورد، فرمان داد كه پيادگان و تيراندازان و سواركاران، به يكباره بر ايشان يورش برند. " 📚الإرشاد: ج 2 ص 111- 112 👌این که امام حسین ع آخرین فردی بود که وارد میدان شد , از این جهت بود که یارانش نمی گذاشتند که امام ع زودتر از آنان وارد میدان شود و خودشان را پیش مرگ امام حسین ع می کردند , چنان که طبری و دیگران نقل می کنند : " هنگامى كه ياران حسين ، فراوانىِ دشمن را ديدند و دانستند كه نمى‏توانند آنان را از دست يافتن به حسين ع و خودشان باز بدارند، در كشته شدن پيشِ روى او، با هم مسابقه دادند. " " لَمّا رَأى أصحابُ الحُسَينِ أنَّهُم قَد كُثِروا، و أنَّهُم لا يَقدِرونَ عَلى أن يَمنَعوا حُسَينا ولا أنفُسَهُم، تَنافَسوا في أن يُقتَلوا بَينَ يَدَيه‏ " 📚تاريخ الطبري: ج 5 ص 442، الكامل في التاريخ: ج 2 ص 568، أنساب الأشراف: ج 3 ص 404 _ البداية والنهاية: ج 8 ص 184 ❕سید بن طاووس نیز در این رابطه می نویسد : " ياران حسين عليه السلام، براى كشته شدن پيشِ رويش، شتاب مى‏ورزيدند و آن گونه شدند كه اين شعر مى‏گويد: گروهى كه چون براى دفع پيشامدها، فرا خوانده مى‏شوند و لشكر، يا نيزه خورده‏اند، يا قامت شكسته‏اند , آنان، قلب‏هايشان را روى زره‏هايشان پوشيده‏اند و براى رفتن جان‏هايشان، شتاب مى‏كنند. " " جَعَلَ أصحابُ الحُسَينِ عليه السلام يُسارِعونَ إلَى القَتلِ بَينَ يَدَيهِ ... " 📚الملهوف (طبعة أنوار الهدى): ص 66، عمدة الطالب: ص 357 ❕در رابطه با کیفیت کشته شدن علی اصغر ع در میدان کربلا در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1400 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی پیرامون کلام شهید مطهری در مورد اشعاری که در وصف واقعه کربلا سروده می شود . 🤔 ❓مرتضی مطهرى: اينكه بگوئيم اى نوجوان على اكبرم و يا اى زينب مضطرم الوداع الوداع، اينها شعارهاى پست و ذلت آورى است. مرتضا مطهرى در صفحه ٢٩١ از جلد اول كتاب حماسه حسينى در مورد نوحه ها و شعارهاى داده شده در مداحيها و عزاداريها، آنها را پست و ذلت آور خطاب كرده و ميگويد در تمام عمرم هرگز به اين شعارهاى پست كثيف ذلت آور تن ندادم. ادمين/ مطهرى يكى از معدود آخوندهائى است كه اكثر آخوندهاى ديگر به چشم باسواد و دانشمند به او مينگرند و كتابهايش را بسيار مفيد توصيف ميكنند. حال سئوال اين است كه وقتى مطهرى اين شعارها را كثيف و ذلت آور خطاب ميكند، چطور باقى ملاها به ترغيب و تشويق آنها در جامعه ميپردازند؟ ▪️آيا مطهرى هم مزدور اسرائيل و وهابيت بوده است؟؟ ❗️❗️ 💠💠 ❕ما در پاسخ به مطلب مذکور سه نکته بیان می کنیم و امیدواریم که معاندین پاسخ ما را تقطیع نکنند و فقط از نکته اول اسکرین ناقصی نگیرند و در کانالهای خود با خزعبلاتی که خودشان می بافند مخلوط نکنند . 1⃣ما روایات متواتر و قطعی در استحباب و رجحان عزاداری بر امام حسین علیه السلام و شعر و شعار سرودن در مصیبت جانکاه کربلا داریم که قابل انکار نیست و تکلیف همگان را در این مورد روشن کرده است . ❕راوی می گوید تعدادى كوفى در خدمت امام صادق عليه السلام بوديم كه جعفر بن عَفّان به محضر امام صادق عليه السلام وارد شد. امام عليه السلام او را به خود نزديك كرد و در كنار خود جا داد و آن گاه فرمود: «اى جعفر!». جعفر گفت: گوش به فرمانم. خدا، مرا فدايت كند! فرمود: «به من [خبر] رسيده كه تو در باره حسين عليه السلام شعر مى ‏گويى و خوب هم مى‏ گويى». او گفت: آرى، خدا مرا فدايت گرداند!فرمود: «بگو». جعفر هم شعرى خواند و امام عليه السلام گريست و كسانى كه در خدمت ايشان بودند، گريستند، تا اين كه اشك بر گونه و محاسن امام عليه السلام جارى شد. آن گاه فرمود: «اى جعفر! به خدا سوگند، فرشتگان مقرّب خدا، پيش تو حاضر بودند و سخن تو را در باره حسين عليه السلام در اين جا شنيدند و گريستند، همان گونه كه ما گريستيم، و آنها بيشتر گريستند. خداوند متعال در اين ساعت اى جعفر تمام بهشت را برايت واجب كرد و گناهت را آمرزيد». آن گاه فرمود: «اى جعفر! آيا بيشتر نگويم؟». گفت: چرا، اى سَرورم! فرمود: «كسى نيست كه در باره حسين عليه السلام شعرى بگويد و بگريد و با آن بگرياند، مگر اين كه خداوند، بهشت را برايش واجب مى‏ كند و گناهش را مى ‏آمرزد». " كُنّا عِندَ أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام ونَحنُ جَماعَةٌ مِنَ الكوفِيّينَ، فَدَخَلَ جَعفَرُ بنُ عَفّانَ عَلى أبي عَبدِ اللّهِ عليه السلام فَقَرَّبَهُ و أدناهُ، ثُمَّ قالَ: يا جَعفَرُ! قالَ: لَبَّيكَ جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ، قالَ: بَلَغَني أنَّكَ تَقولُ الشِّعرَ فِي الحُسَينِ عليه السلام وتُجيدُ، فَقالَ لَهُ: نَعَم، جَعَلَنِيَ اللّهُ فِداكَ! فَقالَ: قُل، فَأَنشَدَهُ [فَبَكى‏] عليه السلام ومَن حَولَهُ حَتّى صارَت لَهُ الدُّموعُ عَلى وَجهِهِ ولِحيَتِهِ. ثُمَّ قالَ: يا جَعفَرُ! وَاللّهِ، لَقَد شَهِدَكَ مَلائِكَةُ اللّهِ المُقَرَّبونَ، هاهُنا يَسمَعونَ قَولَكَ فِي الحُسَينِ عليه السلام، ولَقَد بَكَوا كَما بَكَينا أو أكثَرَ، ولَقَد أوجَبَ اللّهُ تَعالى لَكَ يا جَعفَرُ في ساعَتِهِ الجَنَّةَ بِأَسرِها، وغَفَرَ اللّهُ لَكَ. فَقالَ: يا جَعفَرُ! ألا أزيدُكَ؟ قالَ: نَعَم يا سَيِّدي. قالَ: ما مِن أحَدٍ قالَ فِي الحُسَينِ عليه السلام شِعرا فَبَكى و أبكى بِهِ، إلّا أوجَبَ اللّهُ لَهُ الجَنَّةَ وغَفَرَ لَهُ. 📚رجال الكشّي ج 2 ص 574 ، بحار الأنوار ، ج 44 ص 282 👌حال اگر سخن و یا قلم عالمی بلغزد و در مورد اشعار زیبا و مناسبی که در توصیف واقعه کربلا سروده شده موضعی ناصواب بگیرد , این عملکرد او برای هیچ کس قابل دفاع نیست و ما معتقد می شویم که او در این رابطه اشتباه کرده است , چرا که همگان غیر معصومین علیهم السلام در معرض خطا و اشتباه هستند به خاطر همین تنها اقوال و عملکرد معصومین ع است که برای ما حجت و معیار شناخت حق از باطل است . ❕اميرمؤمنان على بن ابى طالب (عليه السَّلام) در يكى از سخنان حكيمانه خود درباره شناخت حق و باطل، بيانى دارد كه يادآور مى شويم ؛ 🔸در جنگ جمل مردى از اميرمؤمنان سؤال كرد: آيا با طلحه و زبير نبرد مى كنى، در حالى كه آنان از برجسته ترين اصحاب پيامبرند؟ 👌امام در پاسخ فرمود: تو در اشتباهى. عظمت و بزرگى اشخاص، نشانه حق و باطل نيست، حق را بشناس تا اهل آن را بشناسى؛ و باطل را بشناس، آنگاه اهل‏ آن را خواهى شناخت». " إِنَّ دِينَ اللَّهِ لَا يُعْرَفُ بِالرِّجَالِ بَلْ بِآيَةِ الْحَقِّ فَاعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ أَهْلَه‏ " 📚ارشاد القلوب ج 2 ص 296 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 2⃣ما اگر ماقبل و ما بعد کلام شهید مطهری را مرور کنیم به وضوح متوجه می شویم که مقصود ایشان آن است که باید از قیام امام حسین ع درس بگیریم که یکی از این درسها , درس امر به معروف و نهی از منکر است که مصداق این درس در زمان کنونی , کمک مالی و حمایت از فلسطین است و کسی که به این درس توجه نکند و تنها به بیان اشعاری خاص در مورد کربلا بسنده کند , چنین سرودنی و عملکردی , سرودنی نامناسب و ذلت آوری است که متاسفانه معاند به مانند همیشه با تقطیعات خود مطلب ایشان را به گونه ای دیگر وانمود می کند . ❕کامل بیان شهید مطهری چنین است : " در جلسات گذشته، ارزش امر به معروف و نهى از منكر در اسلام را درك كرديم؛ اين مطلب را كه امر به معروف و نهى از منكر ارزش نهضت حسينى را بالا برد و همچنين نهضت حسينى امر به معروف و نهى از منكر را ارزش و اعتبار و آبرو داد، فهميديم.... ما بنشينيم اينجا و بگوييم عنصر امر به معروف و نهى از منكر در نهضت حسينى؛ يك عامل بزرگ كه حسين عليه السلام را به حركت واداشت، او را از جا تكان داد، امر به معروف بود؛ حسين بن على به امر به معروف و نهى از منكر ارزش داد؛ اسلام براى امر به معروف و نهى از منكر ارزش درجه اول قائل است، يعنى آن را يكى از اركان تعليمات خودش مى‏داند، اگر اين ركن نباشد ساير تعليمات نمى‏توانند كار كنند؛ اينها درست، ولى ما چه‏كار كنيم؟ آيا ما دائم از گذشته صحبت كنيم؟ يا گذشته براى آينده است؟ آينده و گذشته را بايد به يكديگر مربوط و متصل كرد. از نهضت حسينى در همين زمينه بايد استفاده كرد، مردم را آگاه نمود. ببينيد چه مى‏كنند؟ ... ❕ما چه جوابى در مقابل اسلام و پيغمبر خدا داريم؟ آيا چند روز پيش در روزنامه نخوانديد كه در سال گذشته يهوديان ساير نقاط دنيا، نه يهوديانى كه فعلًا شناسنامه اسرائيلى دارند، پانصد ميليون دلار براى اينها فرستادند كه با اين پولها فانتوم بخرند و بر سر مسلمانان بمب بريزند؟! شنيده‏ام يهوديان ايران خودمان در سال گذشته معادل پول دو فانتوم فرستادند. سى و شش ميليون دلار پول از يهوديان ايران خودمان براى آنها به عنوان كمك رفت. و من آن يهوديها را به عنوان اينكه يهودى هستند ملامت نمى‏كنم، ما خودمان را بايد ملامت كنيم. او به همكيشش كمك كرده است؛ با كمال افتخار پول مى‏فرستد، رسيدش هم از موشه دايان مى‏آيد و آن را در بازار هم نشان مى‏دهد، مى‏گويد بيا رسيدش را ببين. مگر همين دو سه شب پيش ننوشتند (من بريده‏اش را از «اطلاعات» دارم) كه الآن فقط يهوديان مقيم امريكا روزى يك ميليون دلار به اسرائيل كمك مى‏كنند؟! آن وقت تلاش ما مسلمين در اين زمينه چه بوده است؟ ... ❕و اللَّهِ ما در برابر اين قضيه مسئوليم. به خدا قسم مسئوليت داريم. به خدا قسم ما غافل هستيم. و اللَّهِ قضيه‏اى كه دل پيغمبر اكرم را امروز خون كرده است، اين قضيه است. داستانى كه دل حسين بن على را خون كرده، اين قضيه است. اگر مى‏خواهيم به خودمان ارزش بدهيم، اگر مى‏خواهيم به عزادارى حسين بن على ارزش‏ بدهيم، بايد فكر كنيم كه اگر حسين بن على امروز بود و خودش مى‏گفت براى من عزادارى كنيد، مى‏گفت چه شعارى بدهيد؟ آيا مى‏گفت بخوانيد: «نوجوان اكبر من» يا مى‏گفت بگوييد: «زينب مضطرّم الوداع، الوداع»؟! چيزهايى كه من (امام حسين) در عمرم هرگز به اين‏جور شعارهاى پست كثيف ذلّت‏آور تن ندادم و يك كلمه از اين حرفها را نگفتم. اگر حسين بن على بود مى‏گفت: اگر مى‏خواهى براى من عزادارى كنى، براى من سينه و زنجير بزنى، شعار امروز تو بايد فلسطين باشد. شمرِ امروز موشه دايان [نخست وزير وقت اسرائيل] است. شمرِ هزار و سيصد سال پيش مُرد، شمرِ امروز را بشناس. امروز بايد در و ديوار اين شهر با شعار فلسطين تكان مى‏خورد. مرتّب دروغ در مغز ما كردند كه اين يك مسأله داخلى است، مربوط به عرب و اسرائيل است. باز به قول عبد الرحمن فرامرزى اگر مربوط به اينهاست و مذهبى نيست، چرا يهوديان ديگر دنيا مرتب براى اينها پول مى‏فرستند؟.... ❕آيا ما وظيفه نداريم كه كمك مالى به آنها بكنيم؟ آيا اينها مسلمان نيستند، عزيزان ندارند؟ آيا اينها براى حق مشروع بشرى قيام نمى‏كنند؟ كيست كه امروز منكر شود كه فلسطينيهاى آواره حق بازگشت به وطن خود را ندارند؟ من در سفر مكه بعضى از اينها را ديدم، يك جوانهايى! فقط مى‏گفتند: «دِماءُ الشُّهَداء» ما اميدمان فقط به خون شهدايمان است. افرادى در ميان آنها هستند كه و اللَّه براى لباسشان محتاجند و برهنه مى‏جنگند. اگر هفتصد ميليون جمعيت مسلمان دنيا، هر فرد روزى يك ريال بدهد، در سال نزديك به سيصد ميليارد دلار مى‏شود. اگر فقط مردم ايران- كه بيست و پنج ميليون نفر هستيم و نود و هشت درصد ما مسلمان است- هر فرد روزى يك ريال به فلسطينيها كمك كند، در سال حدود نود ميليون تومان مى‏شود. اگر يك عُشر مسلمانان هم هركس روزى يك ريال كمك كند، در سال نه ميليون تومان مى‏شود.... 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 291 3⃣سایت شهید مطهری نیز که وظیفه تبیین اندیشه های آن شهید بزرگوار را دارد , در توضیح بیان ایشان چنین می گوید : " آنچه از مرحوم شهید مطهری در این باره نقل شده است، بروز بودن شعارها در عزاداری امام حسین (ع) است. ایشان این مسئله را در مورد فلسطین و ظلم هایی که از سوی اسرائیل جنایتکار بر مردم مظلوم فلسطین وارد می شود، چنین بیان کرده است: "داستانی که دل حسین بن علی را خون کرده این قضیه است. اگر می خواهیم به خودمان ارزش بدهیم اگر می خواهیم به عزاداری حسین بن علی (ع) ارزش بدهیم باید فکر کنیم که اگر حسین بن علی امروز بوده و خودش می گفت برای من عزاداری کنید می گفت چه شعاری بدهید؟ آیا می گفت بخوانید "نوجوان اکبر من" یا می گفت بخوانید "زینب مضطرم الوداع الوداع" چیزهایی که من (امام حسین) در عمرم هرگز این جور شعار های پست کثیف ذلّت آور تن ندادم و یک کلمه از این حرف ها نگفتم، اگر حسین بن علی بود می گفت: اگر می خواهی برای من عزاداری کنی، برای من سینه و زنجیر بزنی شعار امروز تو باید فلسطین باشد؛ شمر امروز موشه دایان است. شمر همزار و سیصد سال پیش مُرد، شمر امروز را بشناس. امروز باید در و دیوار این شهر با شعار فلسطین تکان می خورد".  ❕کلام و سخن ایشان به حق و صحیح است؛ زیرا هر زمان، حسین و یزید و شمر دارد، مقصود از عزاداری امام حسین (ع) این است که هر سال اهداف حسین (ع) در ذهن ها زنده شود و برای ما و اجتماع ما منشأ اثر باشد. البته، گریه بر مظلومیت حسین و عزاداری و سینه زدن و خواند اشعار خوب و با مضمون های صحیح و منطبق با تاریخ عاشورا خوب و لازم است، و شهید مطهری اصل عزاداری را نفی نمی کند، بلکه نحوه آن و گفتن آن مطالبی که در شأن حضرت اباعبدالله (ع) نیست را مورد اشکال قرار می دهد و می گوید باید عزاداری برای زمان ما منشأ آثار خیر و کارگشای امور مسلمانان باشد و این سخنی صحیح و منطقی است. " 🌐http://www.mortezamotahari.com/fa/QuestionView.html?QuestionID=62459   @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕چنان که از پیش گفته بودیم معاندین باز شروع به طرح شبهات تکراری و تاریخ مصرف گذشته کرده اند . 👌پاسخ معاند را که اشکال کرده است چرا حرم امام حسین ع را به خاطر شیوع کرونا تعطیل کرده اید , مگر امام حسین ع صاحب کرامت و معجزه نبود ❗️پاسخش را در دو نمایه ذیل بخوانید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1971 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3800
رابطه گریه کردن بر امام حسین علیه السلام و افسردگی و مشکلات روحی 🤔 ❓عده ای شبهه می کنند که نباید برای امام حسین گریه کنیم چون باعث افسردگی و مشکلات روحی می شود ❗️❗️ 💠💠 ❕ما در گذشته در مورد فوائد دینی گریه و عزاداری بر امام حسین ع توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1346 ❕هم اینک از منظر علم روز به این قضیه نگاه می کنیم و متذکر می شویم : 👌شیعیان وقتی یاد مصائبی که بر امامان مظلومشان خصوصا امام حسین علیهم السلام رفته است , می افتند محزون و غمناک می گردند , چنان که امیر مومنان ع فرمود : " إِنَّ اللهَ- تَبَارَك وَ تَعَالَى- اطَّلَعَ إِلَى الأَرْضِ فَاخْتَارَنَا وَ اخْتَارَ لَنَا شِيعَةً ينْصُرُونَنَا وَ يفْرَحُونَ لِفَرَحِنَا وَ يحْزَنُونَ لِحُزْنِنَا. " " خداوند- تبارك و تعالى- توجّهى به زمين نمود. پس ما را برگزيد و براى ما، پيروانى انتخاب نمود كه ما را يارى كنند، با شادى ما، شاد باشند و در غم ما، غمگين باشند. " 📚بحار الأنوار، ج 44، ص 288 ❕از پيامبر خدا روايت شده كه فرمود: " إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً فى قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً " " همانا با كشته شدن حسين، حرارتى در دل مؤمنان ايجاد مى‏شود كه هرگز، سرد نمى‏گردد." 📚مستدرک الوسائل ج ١٠ ص ٣١٨ 👌گریه کردن و اشک ریختن بر مصائب آن بزرگواران خصوصا امام حسین ع موجب می شود که عقده درونی که در دل از مصائب آن بزرگواران ایجاد شده است , گشوده گردد و انسان سبک بار شده و در نتیجه برای انسان آرامش روحی و روانی ایجاد شود و همینطور حرکت کردن در مسیر اهلبیت ع و آرمانهای آن بزرگواران هموار گردد , یعنی به عکس گریه ای که در اثر افسردگی است که موجب سستی و بی انگیزگی و بی نشاطی و افزایش اضطراب و استرس می گردد , گریه بر اهلبیت و امام حسین ع موجب تحرک و آرامش و تقویت ایمان و اراده در مسیر اهداف عالی مکتب اهلبیت ع می گردد . ❕از نظر علوم روانشناختی , «اظهار تأثّر» به وسيله گريه از نشانه‏هاى طبيعى و تعادل عاطفى آدمى است. اشخاصى كه كمتر گريه مى‏كنند و نمى‏توانند بدين وسيله غم‏ها، و افسردگى‏هاى خويش را تخليه كنند و عقده‏هاى درونى خويش را بگشايند، از روان متعادل و سلامت جسمى و روحى خوبى برخوردار نيستند. 👌 به همين جهت روانشناسان معتقدند: «زن‏ها از مردها عقده كمترى دارند، زيرا آنان زودتر مشكلات روحى خويش را به وسيله «گريه» بيرون مى‏ريزند و كمتر آن را در درون خويش پنهان مى‏دارند و اين امر يكى از رموز سلامت آنان مى‏باشد». 📚صد و پنجاه سال جوان بمانيد، ص 134. ❕و نيز معتقدند گريه فشارهاى ناشى از عقده‏هاى انباشته در درون انسان را مى‏كاهد و درمان بسيارى از آلام و رنج‏هاى درونى انسان است. در حقيقت اشك چشم به منزله سوپاپ اطمينانى است كه در شرايط بحرانى موجب تعادل روح آدمى مى‏گردد. ❕بی بی سی فارسی می نویسد : " بنابر پژوهشی که یک روانشناس درباره مجلات و روزنامه‌های پرخواننده آمریکا در سال ۱۹۸۶ انجام داده بود، ۹۴ درصد مقالاتی که درباره گریه منتشر می‌شود این نظر را تأیید می‌کند که گریستن به کاهش تنش‌های روانی کمک می‌کند. ❕در سال ۲۰۰۸ پژوهشی درباره حدود ۴۳۰۰ جوان [در بازه سنی ۲۰ تا ۳۹] در ۳۰ کشور مختلف انجام شد، بیشتر، ولی نه همه، معتقد بودند که پس از گریه هم از نظر ذهنی هم از نظر جسمی احساس بهتری دارند " 🌐https://www.bbc.com/persian/magazine-39313914 ❕در سایت ویکی پدیا نیز در مورد فوائد گریه کردن چنین می خوانیم : " از فواید پزشکی گریه می‌توان به دفع سموم بدن مانند کاتکول آمین و ایجاد تعادل شیمیایی و بازشدن دید و شستشوی سطح چشم اشاره کرد. و به عنوان مکانیزم دفاعی مقابل جرم ها و باکتری ها عمل می کند. " 🌐https://b2n.ir/w43337 ❗️به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، تحقیقات علمی نشان می‌دهد گریه کردن فواید شگفت انگیزی برای جسم و روح ما دارد. به گفته دانشمندان 14 مزیت مختلف در گریه‌کردن وجود دارد که برخی از آنها از قرار ذیلند : 👌گریه کردن اضطراب را کم می‌کند و روحیه را تقویت کرده و باعث ایجاد پیوند می‌شود , و همینطور سموم بدن را دفع می‌کند . طبق تحقیقات شیمیدانی به نام ویلیام فری، اشک‌ها به دفع سموم بدن کمک می‌کنند. فری اشک‌های حاصل از تحریک چشم‌ها (مثل بریدن پیاز) را با اشک‌های عاطفی مقایسه کرد و متوجه تفاوت‌های شیمایی آن‌ها شد که احتمالا ناشی از تأثیرات اضطراب بر بدن است.... ❗️گریه کردن مثل یک ضدعفونی کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند . گریه کردن احتمالا می‌تواند به از بین رفتن باکتری‌ها کمک کند. اشک‌ها حاوی پروتئینی به نام لیزوزیم هستند که می‌تواند مولکول‌های مضر را از بین ببرد. تحقیقی در سال ۲۰۱۱ نشان داد ماده‌ی لیزوزیم می‌تواند باکتری سیاه زخم را از بین ببرد.... 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❗️گریه کردن به چشم‌ها کمک می‌کند . کارکرد بیولوژیک اشک‌ها مرطوب نگه داشتن چشم یا محافظت از آن در برابر گرد و خاک یا دودی است که وارد چشم می‌شود. ظاهرا اشک‌های عاطفی از این پروسه‌ی بیولوژیک تبدیل به چیز پیچیده تری در انسان‌ها شدند که به دلایل کاملا احساسی و نه فیزیکی رخ می‌دهند. نبود اشک باعث بروز بیماری خشکی چشم و در نتیجه احساس درد و حتی نابینا شدن می‌شود. ارتباط این مسأله با گریه‌ی عاطفی هنوز معلوم نیست، اما تحقیقی بر روی بیماران مبتلا به سندروم شوگرن (که موجب خشکی شدید چشم‌ها می‌شود) نشان داد این افراد توانایی کمتری در تشخیص احساسات خود داشتند . ❗️گریه کردن روی هورمون‌ها تأثیر می‌گذارد . عمل گریه کردن سطح هورمون‌های اندورفین را افزایش می‌دهد. این هورمون‌های طبیعی بدن شادی آور و آرامش بخش هستند؛ بنابراین گریه کردن فشار را کم کرده و احساس بهتری ایجاد می‌کند. 👌 احتمالا به همین دلیل است که گاهی می‌خواهیم با تماشای یک فیلم غم انگیز گریه کنیم. به علاوه طی تحقیقی مشاهده شد سطح اکسی توسین یا همان هورمون عشق در بدن مادران با دیدن یا شنیدن گریه‌ی یک کودک افزایش پیدا می‌کرد. " 🌐https://b2n.ir/p04306 👌 روانشناسان معتقدند که مجالس عزاداری و گریه بر امام حسین ع نه تنها افسردگی به بار نمی آورد , بلکه افسردگی افراد را از بین نیز می برد . ❕سیدعلی مرعشی، متخصص روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: 👌" عده‌ای مرتباً بر طبل این قضیه می‌کوبند که عزاداری‌های محرم برای سلامت روان مضر بوده سبب افسردگی می‌شود. در پژوهشی که انجام دادیم (و در مجله دستاوردهای روانشناختی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال ۱۳۹۲ چاپ و منتشر شد)، به افرادی که در مراسم عزای امام حسین (ع) شرکت می‌کردند و کسانی که شرکت نمی‌کردند به عنوان گروه شاهد - با قید همتاسازی دو گروه پیش از شروع دهه اول محرم پرسشنامه افسردگی «بک» داده شد و پس از پایان دهه اول محرم دوباره هر دو گروه مورد آزمون قرار گرفتند (پیش‌آزمون پس‌آزمون). ❕ نتایج مقایسه میانگین نمره افسردگی دو گروه در تحلیل واریانس نشان داد که در میان شرکت‌کنندگان کسانی که افسردگی نداشتند پس از عزاداری هم افسرده نشدند و کسانی که افسرده بودند بعد از عزای امام حسین (ع) نمره افسردگی آن‌ها کاهش‌یافته و میانگین آن به زیر حد طبیعی رسیده بود. 👌وی ادامه داد: بنابراین فرض اینکه شرکت در عزاداری محرم سبب افسردگی می‌شود رد شد و بلکه خلاف آن تأیید شد؛ به این معنی که شرکت در عزاداری برای سلامت روانی مفید است و سبب کاهش افسردگی یا بهبود آن می‌شود. ❕وی افزود: اما چگونه شرکت در یک جلسه غم انگیز باعث کاهش افسردگی می‌شود؟ این جلسات چه فرقی با بقیه جلسات غم‌انگیز دارند؟ بر اساس مکانیزم‌های موردقبول در مکاتب روانشناسی عرفی ۶ مکانیزم پیشنهاد کردیم؛ 1⃣ اول اینکه افراد برونریزی یا تخلیه هیجانی می‌کنند و این باعث می‌شود هیجانات منفی باقیمانده تقلیل یابد. 2⃣دوم اینکه اگر کسی احساس گناه حل‌نشده‌ای دارد، ممکن است گرایش به افسردگی پیدا کند، اما وقتی در عزاداری شرکت کرد و امید به رحمت خدا پیدا کرد، این امید احساس گناه را تا حدی خنثی و افسردگی را برطرف می‌کند. 3⃣ سوم اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس تنهایی است. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع) همراه با خیل عظیمی از افراد باعث می‌شود فرد خودش را تنها نبیند و خود را عضو یک گروه منسجم بزرگی بنام گروه عزاداران امام حسین (ع) تلقی کند و به این ترتیب احساس حمایت اجتماعی می‌کند. 4⃣نکته چهارم این است که ضعف سرمایه‌های معنوی سبب افزایش آسیب‌پذیری روانی از جمله استعداد افسردگی می‌شود. در عزاداری سیدالشهداء (ع) غلظت بالایی از سرمایه‌های معنوی قابل اکتساب است. 5⃣نکته پنجم باید گفت افراد افسرده یا در معرض ابتلاء به افسردگی، در مراسم عزاداری حسینی (ع) این فرصت را می‌یابند تا مصائب خود را با مصائب امامشان که او را از خود بهتر می‌دانند مقایسه کرده و از دیدگاه شناختی بزرگ‌نمائی مصائب خود را متوقف کنند. آن‌ها در این روند متوجه می‌شوند که عزیزتر از آن‌ها در درگاه خداوند تعالی مشکلات بزرگ‌تری داشته است و این تحمل مشکلات را برای عزاداران آسان می‌کند. 6⃣ ششم اینکه یکی از دلایل افسردگی احساس پوچی، بی‌هدفی و بی معنایی است. در مراسم سوگواری سیدالشهداء (ع) فرد این فرصت را می‌یابد تا همسو با ایشان زندگی پرمعناتر و هدفمندتری را شروع کند و به این ترتیب از افسردگی فاصله می‌گیرد. 🌐https://b2n.ir/x47555 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلا و عدم رفع بلا از امام سجاد ع در کربلا 🤔 ❓رهبر شيعيان: براى دفع ويروس كرونا دعاى هفتم صحيفه سجاديه را بخوانيد در داستان كربلا ميخوانيم كه امام سجاد، پسر حسين بن على بدليل بیماری شديد در خيمه ها خودش را مخفى كرد و وارد جنگ نشد و جانش را نجات داد. امام سجاد همان كسى است كه قادر به درمان بیماری خودش نبود و به ميدان نرفت، حال ١٤٠٠ سال بعد خامنه ای ميگويد دعائى كه همان امام سجاد نوشته را بخوانيد تا كرونا رفع شود. اين امام سجاد اگر دعايش بدرد ميخورد كه بیماری خود را درمان ميكرد و به میدان می رفت ❗️ 💠💠 👌امام سجاد علیه السلام در کربلا به خاطر بیماری نتوانست به صورت کامل به میدان رود . ❕شیخ مفید نقل می کند : " سپس عمر بن سعد، ميان مردم، بانگِ حركت داد و به سوى كوفه، رو كردند و دختران امام حسين عليه السلام ... و امام زين العابدين عليه السلام همراه آنان بودند، در حالى كه امام زين العابدين عليه السلام، بيمارى گوارشى شديد داشت و نزديك به مرگ بود. " ثُمَّ نادى [عُمَرُ بنُ سَعدٍ] فِي النّاسِ بِالرَّحيلِ، وتَوَجَّهَ إلَى الكوفَةِ ومَعَهُ بَناتُ الحُسَينِ عليه السلام ... وعَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام فيهِم، وهُوَ مَريضٌ بِالذَّرَبِ وقَد أشفى‏ " 📚الإرشاد: ج 2 ص 114، إعلام الورى: ج 1 ص 470، السرائر: ج 1 ص 158 ❕همینطور می نویسند : " امام زين العابدين عليه السلام، بيمار بود و اندكى در جنگ، شركت جست؛ امّا چنان ناتوان بود كه به سانِ زخم‏خوردگان، از معركه بيرونش آوردند و خداوند، مرگ را از او دور كرد و به همراه زنان، اسير شد. " " كانَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليه السلام عَليلًا، وَارتُثَّ يَومَئِذٍ، وقَد حَضَرَ بَعضَ القِتالِ، فَدَفَعَ اللّهُ عَنهُ، واخِذَ مَعَ النِّساءِ. " 📚الأمالي للشجري: ج 1 ص 171، الحدائق الورديّة: ج 1 ص 120 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕ از جمله آثاری که از امام سجاد ع به ما رسیده است , مجموعه دعایی صحیفه سجادیه است که امام ع در دوران تنگنای بنی امیه پس از واقعه کربلا آن را ایراد کرده و در دعای هفتم آن برای دفع بلیات و گرفتاری ها از خداوند طلب و دعا و درخواست می کند : " كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْب‏ " " دعاى آن حضرت است به هنگامى كه براى او مهمّى پيش مى‏آمد يا حادثه‏اى رخ مى‏داد و به هنگام اندوه " 📚الصحیفه السجادیه ص ٥٢ ❕در بخشی از این دعا , امام سجاد ع چنین به درگاه خداوند دعا می کند : " اى پروردگار من، به فضل خويش در آسايش بر من بگشاى و به قدرت خويش سطوت اندوه را بر من بشكن و در آنچه زبان شكايت گشوده‏ام به رحمت نظر كن و مرا حلاوت استجابت در هر چه خواسته‏ام بچشان و از نزد خويش رحمتى و گشايشى خوشگوار بر من ارزانى دار و راه رهايى در پيش پاى من بگشاى‏ " 📚الصحيفة السجادية , ترجمه آيتى، ص: 65 ❕حال معاند اشکال کرده است که اگر دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلیات موثر است , چرا این دعا برای خود امام ع کاری نکرد تا ایشان در میدان کربلا از بیماری خوب شوند و وارد میدان کربلا شوند ❗️ 👌معاند توجه ندارد که گاه خداوند اجابت دعای انسان را به خاطر مصلحت مهمتری به تاخیر می اندازد , چنان که علی ع فرمود : " گاه چيزى می خواهى و به تو داده نشود ... چرا که آن چیز براى خير و مصلحتت از تو دريغ شده است. " " ربّما اخِّرَتْ عنكَ الإجابة ... صُرِفَ عنكَ لِما هُوَ خيرٌ لك‏ " 📚نهج البلاغه نامه ٣٣ ❕خداوند شفای امام سجاد ع را تا بعد از واقعه کربلا تاخیر انداخت تا بدین وسیله جان امام سجاد ع حفظ شده و رشته امامت بعد از امام حسین ع از هم نگسلد , چنان که امام حسین ع در میدان کربلا توجه به حفظ جان امام سجاد ع داشتند تا ایشان بتوانند رشته امامت را پس از خودشان ادامه دهد . 👌شیخ عباس قمی به نقل از کتاب بحار الانوار می نویسد : " راوى گفت: پس حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام به نفس نفيس عازم قتال شد. امام زين العابدين عليه السّلام چون پدر بزرگوار خود را تنها و بى‏كس ديد با آن كه از ضعف و ناتوانى قدرت برداشتن شمشير نداشت راه ميدان پيش گرفت، امّ كلثوم از قفاى او ندا در داد كه اى نور ديده! بر گرد. ❕حضرت سجّاد عليه السّلام فرمود كه: اى عمّه! دست از من بردار و بگذار تا پيش روى پسر پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم جهاد كنم. حضرت سيّد الشّهداء عليه السّلام به امّ كلثوم فرمود كه: بازدار او را تا كشته نگردد و زمين از نسل آل محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خالى نماند. " 📚منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل عليهم السلام(فارسى)، ج‏2، ص: 890 " ثم التفت الحسين عن يمينه فلم ير أحدا من الرجال و التفت عن يساره فلم ير أحدا فخرج علي بن الحسين زين العابدين ع و كان مريضا لا يقدر أن يقل سيفه و أم كلثوم تنادي خلفه يا بني ارجع فقال يَا عَمَّتَاهْ ذَرِينِي أُقَاتِلْ بَيْنَ يَدَيِ ابْنِ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ الْحُسَيْنُ ع يَا أُمَّ كُلْثُومٍ خُذِيهِ لِئَلَّا تَبْقَى الْأَرْضُ خَالِيَةً مِنْ نَسْلِ آلِ مُحَمَّدٍ ص. " 📚بحار الأنوار، ج 45، ص 46 👌لذا می بینیم امام حسین ع از آنجایی که می دانست بیماری امام سجاد ع از جانب خداوند و برای حفظ جان امام سجاد و تصدی منصب امامت است , در میدان کربلا ودائع امامت را تحویل امام سجاد ع داد و به ایشان در مود امامت پس از خود وصیت کرد , چنان که باز شیخ عباس قمی به نقل از کتاب اثباه الوصیه می نویسد : " در اثبات الوصيّة است كه امام حسين عليه السّلام حاضر كرد على بن الحسين عليه السّلام را و آن حضرت عليل بود، پس وصيّت فرمود به او به اسم اعظم و مواريث انبياء عليهم السّلام و آگاه نمود او را كه علوم و صحف و مصاحف و سلاح را كه از مواريث نبوّت است نزد امّ سلمه- رضى اللّه عنها- گذاشته و امر كرده كه چون امام زين العابدين عليه السّلام برگردد به او سپارد " 📚همان آدرس از کتاب منتهی الامال " ثم أحضر علي بن الحسين عليه السّلام و كان عليلا فأوصى إليه بالاسم الأعظم و مواريث الأنبياء عليهم السّلام و عرّفه ان قد دفع العلوم و الصحف و المصاحف و السلاح الى أم سلمة- رضي اللّه عنها- و أسرّها أن تدفع جميع ذلك إليه. " 📚اثبات الوصية، ص: 167 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی در مورد غذا دادن به عزاداران حسینی و دادن هدیه به مداحان 🤔 ❓استاد خاقاني شرواني این خوردن‌ها و نوشیدن‌هاست که محرم را زنده نگه داشته است . به مداح پولی نده و به عزادار غذایی، بنگر اوضاع چقدر منقلب گردد... ❗️❗️ 💠💠 👌وهابی بیسواد توجه ندارد که اطعام کردن عزاداران و مصیبت دیدگان از سنن اسلامی است که مورد تاکید روایات اهلسنت هم قرار گرفته است , چرا که عزاداران و مصیبت دیدگان درگیر عزاداری و اظهار حزن و غم و اندوه اند و مناسب است برایشان در این حالت غذا تهیه شود زیرا عزاداری و مصیبت آنان را از تهیه غذا مشغول داشته است . ❕ علمای اهلسنت نقل می کنند : " لَمَّا جَاءَ نَعْيُ جَعْفَرٍ حِينَ قُتِلَ، قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:" اصْنَعُوا لِآلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا، فَقَدْ أَتَاهُمْ أمْرٌ يَشْغَلُهُم‏ " " وقتی خبر شهادت جعفر به پیامبر رسید , فرمود برای آل جعفر طعامی تهیه کنید چرا که گرفتار امری شده اند که آنان را مشغول داشته است " 📚مسند احمد ج ٣ ص ٢٨٠ ❕یا مطابق نقل دیگر فرمود : " «اصْنَعُوا لِآلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا؛ فَإِنَّهُ قَدْ أَتَاهُمْ أَمْرٌ شَغَلَهُمْ»." " برای آل جعفر طعام و غذا مهیا کنید , چرا که گرفتار امری شده اند که آنان را به خود مشغول داشته است " 📚سنن ابن ماجه ج ٣ ص ١٢٣ _ سنن ابی داود ج ٣ ص ١٣٦٨ _ سنن ترمذی ج ٣ ص ٢١٠ 👌 در نقل شیعه نیز آمده است که " امام باقر ع به هشتصد درهم از امالش وصیت می کرد که پس از شهادتشان برای عزادارانشان از آن غذا تهیه شود و سنت پیامبر در قضیه تهیه طعام برای آل جعفر اجرایی شود " " أَوْصَى أَبُو جَعْفَرٍ ع بِثَمَانِمِائَةِ دِرْهَمٍ لِمَأْتَمِهِ وَ كَانَ يَرَى ذَلِكَ مِنَ السُّنَّةِ لِأَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص- قَالَ اتَّخِذُوا لآِلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَقَدْ شُغِلُوا. " 📚الکافی ج ٣ ص ٢١٧ ❕لذا می بینیم که امام سجاد ع برای عزاداران امام حسین ع غذا تهیه می کرد , چنان که نقل می کنند : " وقتى حسين بن على عليه السلام كشته شد، زنان بنى هاشم، لباس سياه و خشن بر تن كردند و از هيچ گرمى و سردى‏اى، شِكوه نمى‏كردند. على بن الحسين عليه السلام در [موقع‏] سوگوارى آنان، غذا تهيّه مى‏كرد. " " : لَمّا قُتِلَ الحُسَينُ بنُ عَلِيٍّ عليهما السلام، لَبِسنَ نِساءُ بَني هاشِمٍ السَّوادَ وَالمُسوحَ، وكُنَّ لا يَشتَكينَ مِن حَرٍّ ولا بَردٍ، وكانَ عَلِيُّ بنُ الحُسَينِ عليهما السلام يَعمَلُ لَهُنَّ الطَّعامَ لِلمَأتَمِ. " 📚المحاسن: ج 2 ص 195 ح 1564، بحار الأنوار: ج 45 ص 188 ح 33. ❕شیعیان نیز هر ساله به این سنت عمل می کنند و برای عزاداران حسینی که مصیبت و عزاداری برای امام حسین ع آنان را از تهیه غذا مشغول داشته است , غذا تهیه می کنند و آنان را اطعام می کنند , اطعام کردنی که مورد تاکید و توصیه خداوند است , چنان که پیامبر گرامی فرمود : " بهترينِ شما، كسى است كه [به ديگران‏] طعام بدهد و سلام را آشكارا بگويد و آن گاه كه مردم در خواب‏اند، به نماز برخيزد. " " خَيرُكُم مَن أطعَمَ الطَّعامَ، وأفشَى السَّلامَ، وصَلّى وَالنّاسُ نِيامٌ. " 📚الکافی ج ٤ ص ٥٠ ❕بخاری نقل می کند : " مردی از پیامبر اسلام سوال کرد که کدام دستور اسلام برترین دستورهاست ? 👌پیامبر گرامی فرمود : " این که دیگران را اطعام کنی و بر همگان چه آنان که می شناسی و چه نمی شناسی , سلام کنی " " أَنَّ رَجُلًا سَأَلَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ أَيُّ الْإِسْلَامِ خَيْرٌ؟ قَالَ : «تُطْعِمُ الطَّعَامَ، وَ تَقْرَأُ السَّلَامَ عَلَى مَنْ عَرَفْتَ، وَ مَنْ لَمْ تَعْرِفْ». 📚صحیح بخاری ج ١ ص ٢١ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕همینطور اهلبیت علیهم السلام به ما یاد داده اند به شعراء و مداحان اهلبیت ع مبلغی صله و هدیه دهیم , چرا که ممکن است آنان به خاطر اشتغال به امر شعر سرایی و مداحی مصائب اهلبیت ع نتوانند به نحو مناسب امرار معاش کنند و شایسته است کمک و هدیه ای به آنان داده شود تا خود و خانواده در تنگی معاش قرار نگیرند , چنان که علمای اهلسنت و شیعه نقل می کنند : " وقتى كُمَيت بن زيد اسدى، از طايفه اسد، از بنى مُضَر بن نِزار، [قصيده ميميّه‏] هاشميّات را سرود ...، در همان زمان، به مدينه آمد و خدمت ابو جعفر باقر عليه السلام رسيد و ايشان شبانه به او اجازه وارد شدن داد. وقتى او در [قصيده‏] ميميّه‏اش به اين جا رسيد كه: " و كشته شدنِ آن كشته در طَف و کربلا ، نيرنگى از جانب آنان بود؛ همان فرومايگان امّت و رذل‏ها. " امام باقر عليه السلام گريست و فرمود: «اى كُمَيت! اگر نزد ما مالى بود، به تو مى‏داديم؛ ولى در حقّ تو همان است كه پيامبر خدا به حَسّان بن ثابت فرمود كه:" همواره به روح القدس تأييدشده‏اى، تا زمانى كه از ما اهل بيت دفاع مى‏كنى"». ... " يا كُمَيتُ! لَو كانَ عِندَنا مالٌ لَأَعطَيناكَ، ولكِن لَكَ ما قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله لِحَسّانِ بنِ ثابِتٍ: لازِلتَ مُؤَيَّدا بِروحِ القُدُسِ ما ذَبَبتَ عَنّا أهلَ البَيتِ. " 📚مروج الذهب ج ٣ ص ٢٤٢ _ الکافی ج ٨ ص ١٠٢ 👌یا در نقل دیگر آمده است که امام رضا ع به دو تن از مداحان اهلبیت ع بیست هزار درهم هدیه داد : " فَوَهَبَ لَهُمَا عِشْرِينَ أَلْفَ دِرْهَمٍ مِنَ الدَّرَاهِم‏ " 📚عیون الاخبار ج ٢ ص ١٤٢ ❕علامه امینی می نویسد : " پيوسته شعرا از نقاط دور با قصائد مذهبى و چكامه‏هاى دينى خود، به خدمت ائمه (ع) مشرف ميشدند و مورد تفقد و اكرام ايشان واقع ميگشتند و شعر آنان را كه چكيده فكر و انديشه‏شان بود به نظر اعجاب مى‏نگريستند و تحسين مى‏فرمودند و به احترام مقدمشان، محفلها تشكيل و دوستان خود را بدان محافل دعوت ميكردند، و با دادن صله و جائزه‏هاى گرانبها، شعرا را مورد نوازش و مرحمت قرار ميدادند " 📚ترجمه الغدیر ج ٣ ص ٣٥ ❕البته این بیان که اگر در مجالس امام حسین ع اطعام طعام به عزاداران یا صله و هدیه دادن به مداحان نبود , این مجالس از فروغ و رونق می افتاد , این سخن نشانه نهایت جهل و سست رایی صاحبش است , زیرا عزاداران و مداحان شیفته اهلبیت علیهم السلام این امور برایشان اهمیتی ندارد و با جان و دل قدم در مسیر امام حسین ع بر می دارند و فرقی نمی کند که اطعام و هدیه ای باشد یا نباشد , چرا چنین نباشد , در حالی که پیامبر گرامی ص می فرماید : " إنَّ لِقَتلِ الحُسَينِ حَرارَةً فى قُلوبِ المُؤمِنينَ لا تَبرُدُ أبَداً " " همانا با كشته شدن حسين، حرارتى در دل مؤمنان ايجاد مى‏شود كه هرگز، سرد نمى‏گردد." 📚مستدرک الوسائل ج ١٠ ص ٣١٨ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
توضیحی در مورد برهنه شدن در عزاداری 🤔 ❓ لخت و برهنه شدن در مراسم عزاداری امام حسین❗️ در این رابطه توضیح دهید ❗️❗️ 💠💠 ❕در کتاب دانشنامه امام حسین ع می خوانیم : " استحباب عزادارى براى سالار شهيدان، بر پايه ادلّه قطعى، ثابت است و با عنايت به آثار و بركات فردى و اجتماعى آن، از بزرگ‏ترين عبادات محسوب مى‏گردد؛ امّا در باره چگونگى انجام گرفتن اين عبادت، معيار، عزادارى‏هاى مرسوم در عصر صدور رواياتِ مربوط به اين عزادارى است؛ بلكه مى‏توان گفت: اطلاق اين روايات، شامل انواع عزادارى‏هاى مرسوم در اعصار مختلف نيز مى‏گردد، مشروط به اين كه آنچه رايج شده، براى عزادارى صدق كند و موجب وَهْن مكتب اهل بيت عليهم السلام‏ نگردد و يا همراه با انجام دادن عملى نامشروع نباشد. ❕بنا بر اين، آنچه در شمارى از مجالس عزادارى، به تدريج مرسوم شده است (مانند: استفاده از ابزارهاى موسيقى و آهنگ‏هاى مبتذل، تشبّه مرد به زن، و همچنين كارهايى چون قمه زدن)، بدعت در عزادارى محسوب مى‏شود، بويژه قمه زدن كه در عصر حاضر، زمينه‏ساز تبليغات سوء بر ضدّ پيروان اهل بيت عليهم السلام و موجب وَهْن مكتب تشيّع است. " 📚دانشنامه امام حسين ج‏9، ص: 376 ❕لخت کردن و سینه زدن بر بدن لخت در عزاداری امام حسین ع هم از جمله بدعتهایی است که وارد بر عزادای شده است , و بر عمل لخت شدن هم عرفا عزاداری اطلاق نمی شود , شاهد این سخن آن است که هیچکس چنین عملی را در عزاداری پدر و مادر و نزدیکان خود انجام نمی دهد و برهنه نمی شود . 👌امیر مومنان ع فرمود : " چه سخن حكيمانه جامعى است اين سخن كه: آنچه براى خود دوست مى‏دارى، براى ديگران [نيز] دوست بدار، و آنچه براى خود نمى‏پسندى، براى ديگران [نيز] نَپسند. " " ... أن تُحِبَّ لِلنّاسِ ما تُحِبُّ لِنَفسِكَ، و تَكرَهَ لَهُم ما تَكرَهَ لَها " 📚تحف العقول ص ٨١ 👌در جایی که در قبال مردم عادی موظفیم که آنچه برای خود ناپسند می دانیم , برای آنان نیز ناپسند بدانیم , به طریق اولی در قبال ائمه ع وظیفه شدیدتری داریم که آنچه در قبال خود ناپسند می دانیم , در قبال آن بزرگواران هم ناپسند بدانیم , بر این اساس چگونه قابل قبول است که لخت شدن و برهنه شدن در عزای پدر و مادر خودمان برایمان ناپسند باشد , اما این کار ناپسند را در قبال ائمه ع و امام حسین ع مرتکب شویم ❗️❗️ ❕در روایات فراوانی آمده است که شیعیان باید الگویشان اهل البیت علیهم السلام باشند و سبب خوش نامی آنان شوند نه با انجام افعال موهن و سخیف وکلمات نامناسب سبب سستی آنان و مذهبشان شوند 📚بحار الانوار،ج 65 ص 149 باب 19 ❕امام صادق ع فرمود : " اى جماعت شيعه! مايه آبروى ما باشيد نه باعث بدنامى ما " " كُونُوا لنا زَيناً، ولا تَكُونُوا علَينا شَيناً " 📚امالی صدوق ص ٣٢٧ ❕بر این اساس آنچه امروزه تحت عنوان لخت شدن در عزاداری مطرح می شود که موجبات تمسخر و خواری افراد و مذهب را نزد بیگانگان فراهم می کند از جمله اموری است که مورد نهی می تواند باشد , با توجه به آنکه خداوند مومن را عزیز می شمارد و از انجام اموری که موجب خواری او می گردد نهی کرده است ؛ « عزت مخصوص خدا و رسول و مومنان است » ( منافقون 8) ❕آنچه گفتیم در کلام مرجع عالی قدر , آیت الله مکارم شیرازی مورد اشاره قرار گرفته است . ❓از ایشان چنین سوال شد : ❔" برهنه شدن در اين مجالس براى سينه‏زنى چه حكمى دارد؟ ❕جواب: هرگاه در حضور بانوان باشد جايز نيست و در غير اين صورت نيز چون ممكن است سبب وهن مراسم عزادارى گردد بهتر است از آن چشم‏پوشى شود. ❔سؤال 46. فلسفه حرمت برهنه شدن براى سينه‏زنى در جايى كه خانم‏ها هم نيستند و فيلم هم گرفته نمى‏شود چيست؟ ❕جواب: اين كار اشكال دارد؛ زيرا خلاف شأن مجلس عزاى سيّدالشّهدا عليه السلام است. كدام يك از ما در مراسم عزاى پدر خود برهنه مى‏شود و مثلًا به اهل مجلس تعزيت مى‏گويد. " 📚احکام عزاداری , ص ٤٩ ❕در پایان نیز گفتنی است , در وقتی که امام حسین ع قبل از ورود به میدان نبرد در زیر لباسهای خود , لباس کهنه می پوشد تا وقتی دشمن لباسهایش را به غارت بردند , برهنه نشود ! چگونه عده ای که خود را پیرو امام حسین ع می دانند در مجالس عزای او خود را برهنه می کنند ❗️آیا این تضاد و تناقض میان عملکرد این افراد با عملکرد امام حسین ع را نمی رساند ❗️ 👌مرحوم ابن شهر آشوب نقل می کند : " هنگامى كه امام‏حسين عليه السلام عزم ميدان كرد، فرمود: «ائْتُوني بِثَوْبٍ لا يُرْغَبُ فيهِ، الْبِسُهُ غَيْرَ ثِيابِي، لا اجَرَّدُ، فَانِّي مَقْتُولٌ مَسْلُوبٌ " "برايم جامه كهنه‏اى بياوريد كه كسى به آن رغبت نكند تا آن را زير لباسهايم بپوشم و بعد از شهادتم مرا برهنه نكنند، زيرا مى‏دانم پس از شهادت لباسهايم ربوده خواهد شد». 📚المناقب ج 4، ص 119. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir