eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیحی در مورد ولایت مطلقه فقیه در بیانات مرحوم امام خمینی !!!! 🤔 : ❓نظرتان در مورد این سخنان امام خمینی چیست !!!! حکومت، که شعبه‌ای از ولایت مطلقه رسول الله - صلی الله علیه وآله و سلم - است، یکی از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتی نماز و روزه و حج است. حاکم می‌تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم می‌تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت می‌تواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یکجانبه لغو کند. و می‌تواند هر امری را، چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت می‌تواند از حج، که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست موقتاً جلوگیری کند. ❗️❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم که فقیه جامع الشرایط نائب امام علیه السلام در عصر غیبت است و همان اختیاراتی که امام علیه السلام در حکومت و زمامداری دارد , فقیه نیز دارا است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507 👌از سوی دیگر یکی از قواعد مسلم در فقه شیعه , قاعده تقدیم اهم بر مهم است در آنجایی که مصلحت در اهم است و اگر بخواهیم اهم را نادیده بگیریم , گرفتار ضرر و خسارت می شویم , در چنین مواردی اهم بر مهم مقدم می شود . ❕امام صادق علیه السلام فرمود : " هيچ حرام الهى نيست مگر اين كه خداوند آن را براى كسى كه مضطر شده است ، حلال فرموده‏ است » « لَيْسَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا وَ قَدْ أَحَلَّهُ لِمَنِ اضْطُرَّ إِلَيْه » 📚بحار الانوار : ج 72 ص 411 ❕ دین اسلام ، دین سهل و آسانی است و در مواردی که پیروانش در اضطرار و سختی اند ، احکامش را بر آنها تخفیف می دهد ، چنان که خداوند می فرماید ؛ « در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» « ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَج‏ » ( حج 78 )  ❗️پیامبر گرامی فرمود ؛ « من برای شریعت سهل و آسان مبعوث شده ام »  « بُعِثْتُ بِالْحَنِيفِيَّةِ السَّمْحَة » 📚وسائل الشیعه :  ج 8 ص 116 ❕چنان که گفتیم در مواردی عمل به مهم ممکن است موجب ضرر شود , در چنین مواردی باید اهم بر مهم مقدم شود تا ضرر و زیان از انسان دور شود , چنان که خداوند می فرماید ؛ « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » « لَاتُلْقُوا بِايْديِكُمْ الَى التَّهْلُكَة »  ( بقره 195 ) ❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار : ج 100 ص 51 👌همینطور در روایات ما آمده است « لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام » که بر اساس آن هر گونه مساله ای که سبب آسیب رسیدن به خود و دیگران و اجتماع شود در اسلام بر داشته شده است . 📚وسائل الشیعه ج 26 ص 14 ❕بر این اساس و طبق آیات و روایات فوق ولایت مطلقه فقیه می گوید که فقیه می تواند در جایی که مصلحت اقتضاء کند اهم را بر مهم مقدم کند و احکام ابتدائی اسلام را از باب مصلحت مهمتر و احکام ثانویه موقتا تعطیل کند , چنان که امام علیه السلام این اختیار را دارد . ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕برخی در این رابطه می نویسند : " مثلا وضعيت ترافيك شهر دچار مشكل جدّى است و به علّت كمبود خيابان و يا كم عرض بودن آن، مردم و ماشين‏ها ساعت‏هاى متوالى در ترافيك معطّل مى‏مانند و خلاصه، وضعيت خيابان‏هاى فعلى پاسخ‏گوى نياز جامعه نيست و به تشخيص كارشناسان امين و خبره، احداث يك يا چند بزرگراه لازم و حتمى است. يا وضعيت آلودگى هواى شهر در حدّى است كه متخصّصان و پزشكان در مورد آن به مردم و حكومت هشدارهاى پى‏درپى و جدّى مى‏دهند و راه حلّ پشنهادى آنان نيز ايجاد فضاى سبز و احداث پارك است. در اين‏گونه موارد هيچ شكى نيست كه ولىّ فقيه مى‏تواند با استفاده از اختيارات حكومتى خود حتّى اگر صاحبان املاكى كه اين بزرگراه و پارك در آن ساخته مى‏شود راضى نباشند با پرداخت قيمت عادله و جبران خسارت‏هاى آنان، دستور به احداث آن خيابان و پارك بدهد و مصلحت اجتماعى را تأمين نمايد. ❕فقيه براى حفظ مصالح اسلام در صورتى كه امر، داير بين اهمّ و مهم بشود مى‏تواند مهم را فداى اهمّ كند. مثلا اگر رفتن به حج موجب ضررهايى براى جامعه اسلامى مى‏شود فقيه حق دارد بگويد امسال به حج نرويد و با اين‏كه يك عدّه از مردم مستطيع هستند براساس مصالح اهمّ، فعلا حج را تعطيل كند. يا مثلا اگر الآن اوّل وقت نماز است ولى شواهد و قرائن، حاكى از حمله قريب الوقوع دشمن است و لذا جبهه بايد در آماده‏باش كامل باشد، در اين‏جا فقيه حق دارد بگويد نماز را تأخير بينداز و الآن نبايد نماز بخوانى و نماز اوّل وقت خواندن بر تو حرام است؛ نمازت را بگذار و در آخر وقت بخوان. در اين مثال، نه تنها فقيه بلكه حتّى فرمانده منصوب از طرف فقيه هم اگر چنين تشخيصى بدهد مى‏تواند اين دستور را بدهد. امّا همه اينها غير از اين است كه فقيه بگويد حج‏بى‏حج؛ نمازبى‏نماز؛ و من از امروز مى‏گويم كه اسلام ديگر اصلا حجّ و نماز ندارد. آن‏چه در اين قبيل موارد اتفاق مى‏افتد و فقيه انجام مى‏دهد تشخيص اهمّ و مهم، و فدا كردن مهم به خاصر اهمّ است. و اين هم چيز تازه‏اى نيست بلكه همه فقهاى شيعه آن را گفته‏اند و همه ما هم آن را مى‏دانيم. مثال معروفى در اين رابطه هست كه در اغلب كتاب‏هاى فقهى ذكر مى‏كنند: اگر شما بر حسب اتّفاق مشاهده كنيد كودكى در استخر خانه همسايه در حال غرق شدن است و صاحب‏خانه هم در منزل نيست و براى نجات جان آن كودك لازم است كه بى‏اجازه وارد خانه مردم شويد كه اين كار از نظر فقهى غصب محسوب مى‏شود وحرام است. آيا در اين‏جا شما مى‏توانيد بگوييد چون من اجازه ندارم وارد خانه مردم بشوم پس گر چه آن كودك هلاك شود من اقدامى نمى‏كنم؟ هيچ عاقلى شك نمى‏كند آن‏چه در اين‏جا حتما بايد انجام داد نجات جان كودك است و حتّى اگر صاحب‏خانه هم بود و صريحا مى‏گفت راضى نيستم وارد خانه من شوى، درحالى‏كه خودش هم هيچ اقدامى براى نجات جان كودك نمى‏كرد، به حرف او اعتنايى نمى‏كرديم و سريعا دست به كار نجات جان كودك مى‏شديم. در اين قضيه، دو مسأله پيش روى ما وجود دارد: يكى اين‏كه تصرّف در ملك ديگران بدون اجازه و رضايت آنان، غصب و حرام است؛ و ديگر اين‏كه نجان جان مسلمان واجب است. و شرايط هم به گونه‏اى است كه ما نمى‏توانيم به هر دو مسأله عمل كنيم. اين‏جاست كه بايد سبك و سنگين كنيم و ببينيم كدام مسأله مهم‏تر از ديگرى است و همان را رعايت كنيم و تكليف ديگر را كه اهميت كم‏ترى دارد به ناچار ترك نماييم. در فقه، اصطلاحا به اين كار، تقديم اهمّ بر مهم گفته مى‏شود كه در واقع ريشه عقلانى هم دارد نه اين‏كه فقط مربوط به شرع باشد. در مثال حج و نماز هم كه ذكر كرديم فقيه، حكم تعطيل موقّت حج يا تأخير نماز از اوّل وقت را براساس همين ملاك صادر مى‏كند نه براساس هوى و هوس و هر طور كه دلش بخواهد. به هر حال با توضيحاتى كه داده شد اكنون واضح است كه معناى درست ولايت مطلقه فقيه چيست و اين مفهوم به هيچ وجه مستلزم استبداد و ديكتاتورى و امثال آنها نيست و آن‏چه در اين رابطه تبليغ مى‏شود غالبا تهمت‏ها و دروغ‏هايى است كه بر اين نظريه روا داشته‏اند. " 📚نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه , مرحوم مصباح یزدی , ص 110 به بعد ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕آنچه هم که از بیانات مرحوم امام خمینی در پرسش آمد ( بیانات مذکور در صحیفه امام ج 20 ص 452 موجود است ) از باب همین ولایت مطلقه فقیه و تقدیم اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است که روشن شد که  مستند این قاعده آیات و روایات است . 👌رهبری انقلاب نیز تصریح می کنند که مقصود از ولایت مطلقه فقیه همین مقدم کردن اهم بر مهم به خاطر مصلحت جامعه اسلامی است و می گوید : " بعضى‌ها خيال ميكنند كه اين «ولايت مطلقه‌ى فقيه» كه در قانون اساسى آمده، معنايش اين است كه رهبرى مطلق‌العنان است و هر كار كه دلش بخواهد، ميتواند بكند! معناى ولايت مطلقه اين نيست. رهبرى بايستى موبه‌مو قوانين را اجرا كند و به آنها احترام بگذارد. منتها در مواردى اگر مسئولان و دست‌اندركاران امور بخواهند قانونى را كه معتبر است موبه‌مو عمل كنند، دچار مشكل ميشوند. قانون بشرى همين‌طور است. قانون اساسى راه چاره‌اى را باز كرده و گفته آنجايى كه مسئولان امور در اجراى فلان قانون مالياتى يا سياست خارجى، بازرگانى، صنعتى و دانشگاهى دچار مضيقه ميشوند و هيچ كار نميتوانند بكنند - مجلس هم اين‌طور نيست كه امروز شما چيزى را ببريد و فردا تصويب كنند و به شما جواب دهند - رهبرى مرجع است. زمان امام هم همين‌طور بود. بنده خودم آن‌وقت رئيس‌جمهور بودم و جايى كه مضيقه‌هايى داشتيم، به امام نامه مينوشتيم و ايشان اجازه ميدادند. بعد از امام، دولت قبلى و دولت فعلى گاهى راجع به مسائل گوناگون نامه مينويسند كه در اينجا مضيقه وجود دارد، شما اجازه بدهيد كه اين بخش از قانون نقض شود. رهبرى بررسى و دقّت ميكند و اگر احساس كرد كه به‌ناگزير بايد اين كار را بكند، آن را انجام ميدهد. جاهايى هم كه به صورت معضل مهمّ كشورى است، به مجمع تشخيص مصلحت ارجاع ميشود. اين معناى ولايت مطلقه است، والّا رهبر، رئيس‌جمهور، وزرا و نمايندگان، همه در مقابل قانون تسليمند و بايد تسليم باشند. فهم غلط دشمنان از ولايت مطلقه‌ى فقيه دشمنان، «ولايت مطلقه» را به معناى «استبداد» گرفته‌اند؛ يعنى ميل فقيه عادل به صورت دلبخواه. اين معنا در دلِ خودش يك تناقض دارد: اگر عادل است، نميتواند مستبد باشد؛ اگر مستبد است و بر اساس دلخواه عمل ميكند، پس عادل نيست. دشمنان، اين را ملتفت نميشوند و اين معنا را نميفهمند. اين نيست مسئله‌ى «ولايت مطلقه» كه فقيه هر كار دلش خواست، بكند؛ يك وقت يك چيزى به نظرش رسيد كه بايد اين كار انجام بگيرد، فوراً انجام دهد؛ قضيّه اين نيست. قضيّه اين است كه يك حالت انعطافى در دست كليددار اصلى نظام وجود دارد كه ميتواند در آنجايى كه لازم است، مسير را تصحيح و اصلاح كند، بنا را ترميم كند." 📚صورت و سیرت انقلاب اسلامی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی)، صفحه: ۲۴ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
▫️فساد جنسی تاج الملوک همسر رضا شاه و مادر محمد رضا شاه پهلوی !!!! @Rahnamye_Behesht
▫️دستاوردهای انقلاب در حوزه تحصیل و اشتغال زنان !!! @Rahnamye_Behesht
▫️اثبات وجود امام زمان علیه السلام با یک آیه قرآن ... @Rahnamye_Behesht
▫️مولوی عبدالحمید مصداق تام عالم بی عمل !!!! @Rahnamye_Behesht
17.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺فلسفه غیبت امام مهدی علیه السلام و زمان ظهور ایشان !!!! ▫️در کلیپ فوق به سه پرسش ذیل پاسخ گفته ایم : ١ _ چرا امام مهدی به غیبت رفتند ? ٢ _ امام زمان چه زمانی ظهور می کنند ? ٣_ امام غایب چه فایده ای برای مردم دارد ? @Rahnamye_Behesht
▫️اعتراف تلخ فردوست یار صمیمی شاه بر علیه رضا پهلوی !!!! ❕محمد رضا شاه از پسرش رضا پهلوی بدش می آمد ..... @Rahnamye_Behesht
▫️امید دانا که حتی سواد خواندن از یک متن فارسی را ندارد اخیرا مطلبی را از گوگل پیدا کرده و به مقتضای روایتی ضعیف نسبت به پیامبر گرامی اسلام لجن پراکنی کرده است , در ذیل پیرامون روایت مذکور توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3209
▫️پاسخ شبهه مطرح شده فوق را در ذیل داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5145