eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
10.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺حضور امام حسین (ع) در فتح ایران !!! ▫️در کلیپ فوق به شبهه ذیل پاسخ گفته ایم : " امام حسین در فتح ایران و کشتار ایرانیان توسط اعراب حاضر بوده است , حال چگونه ما ایرانیان برای امام حسین گریه کنیم ? " @Rahnamye_Behesht
کشتن مورچگان در روایات شیعه !!!! 🤔 : ❓کشتن مورچه بیگناه در روایات شیعه : قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ عليه‌السلام مَا تَقُولُ فِي قَتْلِ الذَّرِّ قَالَ فَقَالَ اقْتُلْهُنَّ آذَيْنَكَ أَوْ لَمْ يُؤْذِينَكَ عبید بن زراره میگوید از امام صادق در مورد کشتن مورچگان سوال کردم ایشان گفت که مورچه ها را بکش چه اذیت کردند چه نکردند باز آنها را بکش قَالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ لَا بَأْسَ بِقَتْلِ النَّمْلِ آذَيْنَكَ أَوْ لَمْ يُؤْذِينَكَ عبدالله بن سنان از امام صادق روایت کرده که گفته است کشتن مورچگان چه اذیت کنند چه نکنند اشکالی ندارد. نام کتاب : كتاب السرائر نویسنده : ابن إدريس الحلي    جلد : 3  صفحه : 563 ❗️❗️❗️ 💠💠 👌ملاک پی بردن به صحت یک روایت , همخوانی آن با قرآن کریم و سنت پیامبر گرامی اسلام است , چنانچه امام صادق علیه السلام فرمود : « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا و سنت پیامبرش باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❗️در روایاتی که از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام به ما رسیده است , تصریح شده است که کشتن مورچگان جایز نیست مگر در صورتی که خطر مهمی از جانب آنان انسان را تهدید کند . ▫️در روایاتی آمده است که پیامبر گرامی اسلام بالخصوص از کشتن پنج چیز یا شش چیز از حیوانات نهی کرد که یکی از آنها مورچگان بود که پیامبر اسلام از کشتن آنان نهی کرد : "عَنْ عَلِيٍّ ع أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنْ قَتْلِ خَمْسَةٍ ... النَّمْلَةِ ..." _أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَهَى عَنْ قَتْلِ السِّتَّةِ ... النَّمْلَةِ ..." 📚الخصال ج 1 ص 297 _ تهذيب الأحكام ج‏9، ص 20 ❗️یا در روایتی راوی از امام کاظم علیه السلام در مورد کشتن مورچگان سوال کرد که امام از این کار و کشتن آنان نهی کرد مگر در صورتی که مورچگان بخواهند به انسان ضرر و آزاری برسانند : " سَأَلْتُهُ عَنْ قَتْلِ النَّمْلَةِ أَ يَصْلُحُ قَالَ لَا تَقْتُلْهَا إِلَّا أَنْ تُؤْذِيَكَ " 📚مسائل علي بن جعفر و مستدركاتها، ص: 157 ❗️از قرآن نیز استفاده می شود که کشتن بی دلیل مورچگان کاری ناشایست و خلاف عدالت است , چنانچه که خداوند در جریان سلیمان نبی ع می فرماید : " لشكريان سليمان از جن و انس و پرندگان نزد او جمع شدند آن قدر زياد بودند كه بايد توقف كنند تا به هم ملحق شوند - تا به سرزمين مورچگان رسيدند، مورچه‏اى گفت: اى مورچگان! به لانه‏هاى خود برويد تا سليمان و لشكرش شما را پايمال نكنند در حالى كه نمى‏فهمند! " " ... حَتَّى إِذا أَتَوْا عَلى‏ وادِ النَّمْلِ قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ وَ هُمْ لا يَشْعُرُون‏ " ( سوره نمل آیه 17 _ 18 ) ▫️مفسرین در تفسیر آیه فوق می نویسند : " ضمنا از اين جمله استفاده مى‏شود كه عدالت سليمان حتى بر مورچگان ظاهر و آشكار بود چرا كه مفهومش اين است كه اگر آنها متوجه باشند حتى مورچه ضعيفى را پايمال نمى‏كنند، و اگر پايمال كنند بر اثر عدم توجه آنها است. " 📚تفسير نمونه، ج‏15، ص: 433 ❗️بر همین اساس فقهای شیعه فتوا می دهند : "اگر حيواناتى مثل مورچه در بيابان باشد و ضررى هم براى انسان نداشته باشد، آزار آنها صحيح نيست. " 📚كتاب النكاح، مکارم شیرازی , ج‏7، ص: 118 ▫️بنابراین دو روایتی که شبهه افکن به آنها استناد کرد تا ثابت کند که کشتن بی دلیل مورچه در روایات شیعه جایز است از آنجایی که خلاف قرآن و سنت می باشد مردود و غیر قابل احتجاج است , خصوصا آنکه راوی آن دو روایت افرادی به مانند قاسم بن عروه و محمد بن عبد الله بن غالب هستند که اولی توثیقی ندارد و دومی نیز از واقفیه و دشمنان امام رضا علیه السلام بوده و روایتش در جایی که ضدیت تام با قرآن و سنت دارد , نمی تواند مقبول باشد : 📚معجم الرجال الحدیث ج 15 ص 29 _ ج 17ص 259 ▫️ در سایت اسلام کوئست در مورد دو روایت مورد شبهه بر جواز کشتن مورچگان و روایاتی که از کشتن بدون دلیل آنان نهی می کند , چنین جمع شده است که می گوید : "البته برخی روایات، کشتن حیوانات موذی - حتی در صورتی که فعلاً آزاری به انسان نرسانند - را مجاز دانسته‌اند: «کشتن مورچه؛ چه اذیت کند و چه اذیت نکند؛‌ اشکال ندارد». در جمع‌بندی چنین روایتی با روایات گذشته باید گفت، با فرض پذیرش این روایت، این جواز مخصوص به مواردی است که گرچه این حیوانات موذی ( مانند مورچه ) فعلاً موجب آزار و اذیت نیستند، اما در صورتی که آنان را ازبین نبریم، در آینده با تولید نسل موجبات آزار انسان را فراهم خواهند کرد و مجاز دانستن کشتن این دسته از حیوانات به دلیل نوعی پیش‌گیری اولیه است. " https://b2n.ir/r00163 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
6.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️پاسخی به حسن آقامیری در مورد بیزاری جستن از قاتلین امام حسین علیه السلام 👇👇👇
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
▫️پاسخی به حسن آقامیری در مورد بیزاری جستن از قاتلین امام حسین علیه السلام 👇👇👇
پاسخی به حسن آقامیری در مورد بیزاری جستن از قاتلین امام حسین علیه السلام !!!! ❕اخیرا کلیپی از حسن آقامیری پیرامون واقعه کربلا منتشر شده است که می گوید : " ما حق بدگویی از قاتلین امام حسین علیه السلام و فرزندانش را نداریم زیرا ما ولی دم آنان نیستیم و نمی توانیم در مورد آنان حکمی صادر کنیم و مجازاتشان کنیم !!! در مورد آنان دادگاه باید تشکیل داد و با شکایت اولیاء دم به این شکایت رسیدگی کرد اما ما در این ماجرا هیچ طرفی نیستیم و حق حتی یک بدگویی را از قاتلین امام حسین علیه السلام نداریم " !!!! ▫️این سخنان نشان دهنده نهایت نادانی و جهل فرد مذکور است چرا که خداوند عالم برای قاتلین امام حسین علیه السلام دادگاه تشکیل داده و حکمشان را هم بیان کرده است , خداوندی که در عدالتش هیچ شکی نیست , چنانچه که خودش در قرآنش فرمود : " خداوند به بندگان (خود) ستم نمى‏كند. " " أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبِيد " ( آل عمران 182) _ " خداوند، گواهى مى‏دهد كه معبودى جز او نيست، و فرشتگان و صاحبان دانش،  گواهى مى‏دهند، در حالى كه (خداوند در تمام عالم) قيام به عدالت دارد، معبودى جز او نيست، كه هم توانا و هم حكيم است. " " شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ " ( آل عمران 18 ) ❗️حکم اخروی خداوند در مورد قاتلین امام حسین علیه السلام همان است که پیامبرش فرمود : "  قاتل حسین بن علی در تابوتی است از آتش، و عذاب نصف اهل دنیا نصیب او خواهد بود. دست و پای او با زنجیرهای آتشین بسته شده و در جهنم سرازیر می‌شود تا اینکه به قعر جهنم می‌رسد. او بوی متعفنی خواهد داشت که اهل جهنم از بوی تعفن او به پروردگار خود پناهنده خواهند شد. او با همه افرادی که در قتل امام حسین دخالت داشتند، در جهنم دچار عذابی دردناک خواهند بود. هر گاه پوست بدن آنان بریان شود، خداوند عز و جل پوست دیگری برای بدن ایشان می‌آفریند تا دوباره عذاب دردناک را بچشند و حتی یک ساعت از آن عذاب آزاد نباشند. آنان از آب جوش جهنم سیراب می‌شوند، وای بر ایشان از عذاب آتش " " قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع فِي تَابُوتٍ مِنْ نَارٍ عَلَيْهِ نِصْفُ عَذَابِ أَهْلِ الدُّنْيَا وَ قَدْ شُدَّ يَدَاهُ وَ رِجْلَاهُ بِسَلَاسِلَ مِنْ نَارٍ مُنَكَّسٌ فِي النَّارِ حَتَّى يَقَعَ فِي قَعْرِ جَهَنَّمَ وَ لَهُ رِيحٌ يَتَعَوَّذُ أَهْلُ النَّارِ إِلَى رَبِّهِمْ مِنْ شِدَّةِ نَتْنِهِ وَ هُوَ فِيهَا خَالِدٌ ذَائِقُ الْعَذَابِ الْأَلِيمِ مَعَ جَمِيعِ مَنْ شَايَعَ عَلَى قَتْلِهِ- كُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِمُ الْجُلُودَ غَيْرَهَا حَتَّى يَذُوقُوا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ لا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ سَاعَةً وَ يُسْقَوْنَ مِنْ حَمِيمِ جَهَنَّمَ فَالْوَيْلُ لَهُمْ مِنْ عَذَابِ النَّار " 📚عیون اخبار الرضا ج 2 ص 47 _ تاویل الایات ص 743 ❗️مجازات دنیوی قاتلان امام حسین علیه السلام هم به حکم خداوند آن است که مهدور الدم بودند و کشتنشان برای همگان حلال بوده است , چنانچه که ولی دم امام حسین ع یعنی امام صادق ع این حکم خداوند در مورد آنان را چنین بیان کرد که راوی می گوید : " به امام صادق علیه السّلام عرض کردم: درباره کشتن ناصبی و دشمن اهلبیت ع چه می‌فرمایید؟ امام ع فرمود : " خونش حلال است.... اگر توانستی دیواری را به رویش خراب کنی یا در آب غرقش نمایی تا کسی گواهی بر ضد تو ندهد، این کار را بکن. عرض کردم: درباره مال او چه می‌فرمایی؟ فرمود: آن را از بین ببر، هر چه می‌توانی! " " قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام مَا تَقُولُ فِی قَتْلِ النَّاصِبِ قَالَ حَلَالُ الدَّمِ... فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ تَقْلِبَ عَلَیْهِ حَائِطاً أَوْ تُغْرِقَهُ فِی مَاءٍ لِکَیْ لَا یُشْهَدَ بِهِ عَلَیْکَ فَافْعَلْ قُلْتُ فَمَا تَرَی فِی مَالِهِ قَالَ تَوِّهْ  مَا قَدَرْتَ عَلَیه " 📚علل الشرایع ج 2 ص 601 _ وسائل الشیعه ج 28 ص 217 ▫️لذا می بینیم که امامان علیهم السلام از مختار ثقفی که دشمنان و قاتلین مهدور الدم امام حسین ع را مجازات کرد و آنان را به قتل رساند , در موارد متعددی مدح کرده اند که در ذیل این موارد را آورده ایم : https://t.me/Rahnamye_Behesht/9335 ▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇 ▫️همینطور حکم خداوند و امامان علیهم السلام که اولیاء دم هستند , چنین است که ما هم وظیفه داریم که از قاتلین امام حسین علیه السلام بیزاری بجوییم و همواره آنان را مورد لعن و نفرین قرار دهیم , چنانچه که امام صادق علیه السلام فرمود : " هیچ کس نیست که آب بیاشامد و قاتل امام حسین را لعنت کند، مگر اینکه خدا صد هزار حسنه در نامه عملش می‌نویسد و صد هزار گناه او را محو کرده و صد هزار درجه برایش بالا می‌برد و گویا چنین شخصی صد هزار غلام آزاد کرده است و خداوند فردای قیامت او را در حالی محشور می‌کند که قلبش مطمئن و آسوده است " " فَمَا مِنْ عَبْدٍ شَرِبَ الْمَاءَ فَذَكَرَ الْحُسَيْنَ وَ لَعَنَ قَاتِلَهُ إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ حَطَّ عَنْهُ مِائَةَ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ مِائَةَ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ كَأَنَّمَا أَعْتَقَ مِائَةَ أَلْفِ نَسَمَةٍ وَ حَشَرَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ثَلِجَ الْفُؤَاد" 📚کامل الزیارات ص 106 ▫️بر همین اساس امام رضا علیه السلام فرمود : " حب اولیاء الهی ( امامان ) واجب است و بغض دشمنان آنان و برائت از آنان و از رهبران آنان هم واجب است " " حُبُّ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ تَعَالَى وَاجِبٌ وَ كَذَلِكَ بُغْضُ أَعْدَاءِ اللَّهِ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْهُمْ وَ مِنْ أَئِمَّتِهِم‏ " 📚عیون اخبار الرضا ج 2 ص 624 _ تحف العقول ص 420 ▫️یا امام باقر علیه السلام فرمود : "  هر که مایل است بین او و خدا حجابی نباشد تا به خدا نظر کند و خدا به او توجه نماید، باید دوست بدارد آل محمّد را و از دشمنان آنها بیزاری جوید و پیرو ائمه از آل محمّد باشد. وقتی چنین بود، توجه به خدا نموده و خدا نیز متوجه اوست. " " مَنْ سَرَّهُ أَنْ لَا يَكُونَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ حَتَّى يَنْظُرَ إِلَى اللَّهِ وَ يَنْظُرَ اللَّهُ إِلَيْهِ، فَلْيَتَوَلَّ آلَ مُحَمَّدٍ وَ يَبْرَأَ مِنْ عَدُوِّهِمْ، وَ يَأْتَمَّ بِالْإِمَامِ مِنْهُمْ، فَإِنَّهُ إِذَا كَانَ كَذَلِكَ نَظَرَ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ نَظَرَ إِلَى اللَّه‏ " 📚قرب الاسناد ص 351 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ▫️یا باز امام صادق علیه السلام فرمود : " دوستی اولیای خدا واجب است؛ ولایت آنها لازم است و بیزاری از دشمنان آنها واجب است، و هم از کسانی که به آل محمّد ستم کرده اند و حجاب ایشان را هتک نموده و از فاطمه زهرا  فدک را گرفته اند و او را از میراثش بازداشته و حق او و شوهرش را غصب کرده اند و کوشش برای سوختن خانه اش کردند و بنیاد ظلم را نهاده و سنت پیامبر را تغییر دادند. و بیزاری از پیمان شکنان و ستمگران و منحرفان لازم است و بیزاری از انصاب و ازلام پیشوایان گمراهی و رهبران ستم، همه آنها اولین و آخرینشان واجب است. و بیزاری از شقی ترین فرد گذشتگان و آیندگان، همتای پی کننده شتر ثمود، کشنده امیرالمؤمنین علیه السّلام لازم است. همچنین بیزاری از تمام کشندگان اهل بیت واجب است " " حُبُّ أَوْلِيَاءِ اللَّهِ وَ الْوَلَايَةُ لَهُمْ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ مِنَ الَّذِينَ ظَلَمُوا آلَ مُحَمَّدٍ ع وَ هَتَكُوا حِجَابَهُ فَأَخَذُوا مِنْ فَاطِمَةَ ع فَدَكَ وَ مَنَعُوهَا مِيرَاثَهَا وَ غَصَبُوهَا وَ زَوْجَهَا حُقُوقَهُمَا وَ هَمُّوا بِإِحْرَاقِ بَيْتِهَا وَ أَسَّسُوا الظُّلْمَ وَ غَيَّرُوا سُنَّةَ رَسُولِ اللَّهِ وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ النَّاكِثِينَ وَ الْقَاسِطِينَ وَ الْمَارِقِينَ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنَ الْأَنْصَابِ وَ الْأَزْلَامِ أَئِمَّةِ الضَّلَالِ وَ قَادَةِ الْجَوْرِ كُلِّهِمْ أَوَّلِهِمْ وَ آخِرِهِمْ وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ شَقِيقِ عَاقِرِ نَاقَةِ ثَمُودَ قَاتِلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَاجِبَةٌ وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ جَمِيعِ قَتَلَةِ أَهْلِ الْبَيْتِ ع وَاجِبَة " 📚خصال ج 2 ص 607 ▫️و فرمود : " هر کس ناتوان باشد از یاری ما اهل بیت، ولی در خلوتش دشمنان ما را لعنت کند، خداوند صدای او را به تمام ملائکه جهان از زمین تا عرش می‌رساند و هر وقت او لعنت کند، با او هم زبان می‌شوند و کسی را که او لعنت می‌کند، آنها نیز لعنت می‌کنند، بعد او را می‌ستایند و می‌گویند: خدایا! از جانب خود درود فرست بر این شخصی که به اندازه قدرت خود خدمت کرد و اگر بیشتر می‌توانست، انجام می‌داد. ندایی از جانب پروردگار بلند می‌شود که: دعای شما را پذیرفتم و صدایتان را شنیدم! درود بر روح او فرستادم در میان ارواح و او را در نزد خود از برگزیدگان نیک سیرت قرار دادم. " ...فَلَعَنَ فِی خَلَوَاتِهِ أَعْدَاءَنَا بَلَّغَ اللَّهُ صَوْتَهُ جَمِیعَ الْأَمْلَاکِ مِنَ الثَّرَی إِلَی الْعَرْشِ فَکُلَّمَا لَعَنَ هَذَا الرَّجُلُ أَعْدَاءَنَا لَعْناً سَاعَدُوهُ وَ لَعَنُوا مَنْ یَلْعَنُهُ ثُمَّ ثَنَّوْا فَقَالُوا اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَبْدِکَ هَذَا الَّذِی قَدْ بَذَلَ مَا فِی وُسْعِهِ وَ لَوْ قَدَرَ عَلَی أَکْثَرَ مِنْهُ لَفَعَلَ فَإِذَا النِّدَاءُ مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ أَجَبْتُ دُعَاءَکُمْ وَ سَمِعْتُ نِدَاءَکُمْ وَ صَلَّیْتُ عَلَی رُوحِهِ فِی الْأَرْوَاحِ وَ جَعَلْتُهُ عِنْدِی مِنَ الْمُصْطَفَیْنَ الْأَخْیارِ " 📚تفسیر الامام العسکری ص 47 _ بحار الانوار ج 27 ص 223 ▫️لذا در نقل دیگر آمد : "اولین کس از مردم که قاتل امام حسین را لعنت کرد حضرت ابراهیم خلیل بود. آن حضرت از فرزندان خود نیز تعهد گرفت که قاتل حسین را لعنت کنند. پس از حضرت ابراهیم، حضرت موسی قاتل امام حسین را لعنت کرد و به امت خود دستور داد تا او را لعنت کنند. سپس حضرت داود این کار را انجام داد و به بنی اسرائیل فرمود: قاتل امام حسین را لعنت کنند. پس از داود، حضرت عیسی بن مریم قاتل حسین علیه السّلام را لعنت کرد و به بنی اسرائیل دستور داد تا قاتل حسین را لعنت کنند.... " "أَوَّلُ مَنْ لَعَنَ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ ع إِبْرَاهِيمُ خَلِيلُ الرَّحْمَنِ وَ أَمَرَ وُلْدَهُ بِذَلِكَ وَ أَخَذَ عَلَيْهِمُ الْعَهْدَ وَ الْمِيثَاقَ ثُمَّ لَعَنَهُ مُوسَى بْنُ عِمْرَانَ وَ أَمَرَ أُمَّتَهُ بِذَلِكَ ثُمَّ لَعَنَهُ دَاوُدُ وَ أَمَرَ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِذَلِكَ ثُمَّ لَعَنَهُ عِيسَى وَ أَكْثَرَ أَنْ قَالَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ الْعَنُوا قَاتِلَهُ " 📚کامل الزیارات ص 67 _  بحار الانوار ج 44 ص 301 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
▫️پاسخی به حسن آقامیری در مورد بیزاری جستن از قاتلین امام حسین علیه السلام 👇👇👇
پاسخی به آقامیری در مورد قاتلین امام حسین (ع).pdf
3.63M
اخیرا کلیپی از حسن آقامیری پیرامون واقعه کربلا منتشر شده است که می گوید : " ما حق بدگویی از قاتلین امام حسین علیه السلام و فرزندانش را نداریم زیرا ما ولی دم آنان نیستیم و نمی توانیم در مورد آنان حکمی صادر کنیم و مجازاتشان کنیم !!! در مورد آنان دادگاه باید تشکیل داد و با شکایت اولیاء دم به این شکایت رسیدگی کرد اما ما در این ماجرا هیچ طرفی نیستیم و حق حتی یک بدگویی را از قاتلین امام حسین علیه السلام نداریم " !!!! 👌ما در مقاله فوق به این ادعای او پاسخ گفته ایم . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
زنده کردن کِرْم توسط دانشمندان و قدرت خداوند !!! 🤔 : ❓گفته می‌شود چیزی که مرد دیگر زنده نمیشود ومرگ و زندگی بدست خداست ولی دانشمندان توانستند یک کرمی را که ۴۶ هزارسال پیش منجمد شده بود را زنده کنند .  آیا این منافاتی با مرگ و معاد و زندگی پس از مرگ ندارد؟؟ امکان دارد انسان هم در آینده زنده شود و جاودانه باشد و معاد زیر سوال برود !!!! 💠💠 👌در این شکی نیست که حیات و ممات همه مخلوقات به دست خالق آنان است و مخلوقات از خود چیزی ندارند که به دیگران حیات دهند بلکه کاملا تحت مدیریت خالق هستند , این همان نکته ای است که ما تحت عنوان توحید در خالقیت و توحید افعالی از آن یاد می کنیم , چنانچه که برخی می نویسند : " خداوند واجب الوجود و غنی بالذات است و مخلوقات همه ممکن الوجود و فقیر بالذات , چنین مخلوقاتی هم در اصل وجودشان و هم در افعالشان وابسته به واجب الوجود و خداوند هستند , زیرا از خود چیزی ندارند و کاملا نیازمند خالقشان هستند . این است معنای توحید در خالقیت " "  من أنَّه سبحانه هو الواجب الغني، وغيره ممكن بالذات ولا يُعْقَل أنْ يكون الممكن غنياً في فعله وذاته عن الواجب، فكما أنَّ ذاته قائمة باللَّه سبحانه، فهكذا فعله. والحاجة في الذات إلى الواجب آية الحاجة في الفعل أيضاً. ومن عرف الممكن حق المعرفة وانه الفقير الفاقد لكل شي‏ء، والواجد- في ظل خالقه- فعلَهُ وأَثَرَهُ، لا يشك في استناد الأَفعال والآثار إلى اللَّه سبحانه، وهذا ما يعبر عنه بالتوحيد في الخالقية وأنَّ هنا خالقاً واحداً أصيلًا وهو اللَّه سبحانه وأمَّا غيره فبين غير خالق لشي‏ء إلى خالق بإذنه ومشيئته وإقداره سبحانه. " 📚الالهیات , سبحانی , ج 2 ص 43 ▫️لذا خداوند فرمود : "«او است كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند، و به سوى او باز مى‏گرديد.» _ " «مائيم كه زنده مى‏كنيم و مى‏ميرانيم، و بازگشت تنها به سوى ما است.»" "هُوَ يُحْيِىْ وَ يُمِيْتُ وَلإلَيْهِ تُرْجَعُونَ  " _ "انّا نَحْنُ نُحْيِى وَ نُمِيْتُ وَ الَيْنَا الْمَصِيْر " (یونس 56 _ ق 43 ) ▫️این معنا در آیات متعدد دیگری نیز مورد تاکید قرار گرفته است : ( " سوره بقره، آيه 28. سوره مؤمنون، آيه 80. سوره توبه، آيه 116. سوره دخان، آيه 8. سوره بقره، آيه 258.  سوره روم، آيه 40. سوره نحل، آيه 65. ) " ❗️برخی از محققین در این رابطه می نویسند : "پديده حيات و زندگى تا آنجا كه مى‏دانيم از پيچيده‏ترين پديده‏هاى اين جهان است. پديده‏اى است كه عقل‏هاى همه دانشمندان در آن حيران مانده، و هزاران سال است كه متفكّران روى آن انديشه مى‏كنند ولى هنوز اين معمّا گشود نشده است. چه عاملى سبب شده كه موجودات بى‏جان با يك جهش عجيب، در مرحله حيات و زندگى گام بگذارند، تغذيه داشته باشند، نمو كنند، توليد مثل نمايند؟! ممكن است انسان يك ابزار بسيار پيچيده (مانند مغزهاى الكترونيكى فوق‏العاده پيشرفته) بعد از قرن‏ها تجربه بسازد؛ كه آن نيز به نوبه خود دليل بر وسعت علم و دانش پديد آورندگان آن است. ولى اين دستگاه بسيار ظريف و پيچيده هرگز نمو نمى‏كند، شكستگى‏ها و عيوب خود را ترميم و درمان نمى‏نمايد، و به طريق اولى هرگز توليد مثل ندارد. ولى موجودات زنده، علاوه بر ساختمان فوق‏العاده ظريف و پيچيده و حيرت‏انگيز، تمام اين كارها و كارهاى فراوان ديگرى را انجام مى‏دهند كه مختصر مطالعه در وضع آنها، نشانه روشن و دليل آشكار بر علم و قدرت بى‏انتهاى آفريننده آنها است. قرآن در مسأله اثبات وجود خداوند، و نفى هرگونه شريك و همتا، روى موضوع حيات و مرگ در آيات مختلف تكيه كرده است؛ و از آن با اهميّت زياد ياد نموده، و به راستى چنين است. " 📚پيام قرآن، ج‏2، ص: 93 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌حال در مورد پرسش مطرح شده گفتنی است که چنین نیست که دانشمندان کِرمی را پس از مردن , زنده کرده باشند , بلکه چنانچه که خودشان تصریح کرده اند , کِرم مذکور به نحوی خلق شده است که می تواند در شرایط عدم وجود اکسیژن و آب کافی و حالت انجماد شدید مقاومت کند و نمیرد . ▫️بر همین اساس کرم مورد اشاره توانسته بود از هزاران سال پیش به حیات خود ادامه دهد و در حالتی ما بین مرگ و زندگی همراه حرکت و جنب و جوش قرار داشته باشد یعنی حالتی شبیه کما , که دانشمندان با تمسک به قوانینی که خداوند در وجود کِرم لحاظ کرده است و تمسک به اسباب و مسبباتی که خود خداوند آنان را ایجاد کرده , توانستند کِرم مذکور را از حالت کما خارج کنند , بنابراین عملکرد دانشمندان نوعی خارج سازی کِرم از حالت کما بوده است نه آنکه کِرم را پس از مردن , زنده کرده باشند . ▫️در این رابطه در خبرگزاری ها می خوانیم : ❗️" به گزارش ایسنا و به نقل از سی‌ان‌ان، تیموراس کورزچالیا(Teymuras Kurzchalia) استاد بازنشسته موسسه‌ی زیست‌شناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک و یکی از دانشمندان درگیر در این تحقیق می‌گوید: "  این کِرم حلقوی از گونه‌ای که پیش از این شناخته نشده بود، 👈در عمق ۴۰ متری(۱۳۱.۲ فوت) زیر سطح دائما منجمد سیبری در حالت خفته به نام کریپتوبایوسیس(Cryptobiosis) زنده ماند. موجودات در این حالت می‌توانند عدم وجود کامل آب یا اکسیژن را تحمل کنند و در برابر دماهای بالا و همچنین شرایط انجماد یا بسیار شور مقاومت کنند. کورزچالیا توضیح داد که آنها در حالتی بین مرگ و زندگی باقی می‌مانند که در آن میزان متابولیسم آنها به سطح غیرقابل شناسایی کاهش می‌یابد.👉... ▫️محققان همچنین دریافتند که P. kolymaenis با کرم الگانس(C. elegans) که اغلب در مطالعات علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک «ابزار مولکولی» مشترک دارد که می‌تواند به آنها امکان زنده ماندن از کریپتوبایوسیس را بدهد. هر دو موجود قندی به نام ترهالوز تولید می‌کنند که احتمالا آنها را قادر می‌سازد یخ زدگی و کم آبی را تحمل کنند. " 🌐https://b2n.ir/y51307 ❕بنابراین حیات و زنده کردنی در کار نبوده است بلکه آنچه تحقق یافته است تنها نوعی خارج کردن از حالت کما به حالت جنب و جوش و حرکت بوده است و دانشمندان در همین موفقیت هم باز مرهون امداد الهی و بهره گیری از قوانین و اسباب و مسبباتی هستند که خداوند در هستی لحاظ کرده است و آنان با کشف این قوانین و اسباب توانستند به موفقیت مذکور نائل شوند و باز هم موثر اصلی در این موفقیت خداوند است و اوست که کرم مذکور را از حالت کما خارج می کند , دانشمندان با تمسک به اسباب و مسببات قرار داده شده توسط خداوند , تنها ایجاد کننده زمینه و شرایط هستند و تاثیر اصلی دست خداوند است , لذا این جمله در لسان علمای الهی معروف است که :  "لا مُؤثّر فِى الوُجُود الا اللَّه " یعنی هيچ مؤثّرى در جهان هستى، جز ذات پاك خداوند وجود ندارد , بر همین اساس امام صادق علیه السلام فرمود : " كسى جز خدا، چيز را از بى‏چيزى، هستى نمى‏بخشد و جز خدا، چيز را از جوهر و شکل آن به جوهرى و شکلی ديگر تبديل نمى‏كند و جز خدا، آن را از وجود به عدم نمى‏برَد. " لايُكَوِّنُ الشَّي‏ءَ لا مِن شَي‏ءٍ إِلّا اللّهُ، ولا يَنقُلُ الشَّي‏ءَ مِن جَوهَرِيَّتِهِ إِلى جَوهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللّهُ، ولا يَنقُلُ الشَّي‏ءَ مِنَ الوُجودِ إِلَى العَدَمِ إِلَّا اللّهُ. " 📚توحید صدوق ص 68 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
تناقض در قرآن در بیان جواب قوم لوط علیه السلام !!!! 🤔 : عده ای شبهه می کنند که در قرآن در رابطه با جواب قوم لوط به حضرت لوط تناقض است در آیاتی می گوید که جواب قوم لوط این بود که می گفتند لوط را از شهرمان بیرون کنیم ( اعراف ٨٢ ) و در آیه ای می گوید جواب قومش این بود که اگر راست می گویی عذاب خداوند را بر ما نازل کن ( عنکبوت ٢٩ ) ❗️❗️❗️ 💠💠 👌حضرت لوط علیه السلام در مراحل متعددی قومش را نصیحت می کرد و در هر مرحله قومش هم پاسخی به او می دادند , این تفاوت پاسخ قوم لوط علیه السلام در برابر استدلالهای مختلف لوط ع و در مراحل و مجالس متعددی است و در یک مرحله و مجلس نیست تا کسی توهم کند که در این رابطه در بیان قرآن تناقضی رخ داده است . ▫️در مرحله و مجلسی لوط علیه السلام به قومش چنین می گفت : " و (به خاطر بياوريد) لوط را هنگامى كه به قوم خود گفت آيا عمل شنيعى انجام مى‏دهيد كه احدى از جهانيان پيش از شما انجام نداده است؟!- آيا شما از روى شهوت به سراغ مردان مى‏رويد، نه زنان؟ شما جمعيت تجاوزكارى هستيد! " " وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ " ( اعراف 80 _ 81 ) ▫️قوم لوط ع در این مرحله و در پاسخ او به نقل قرآن چنین گفتند : " ولى پاسخ قومش چيزى جز اين نبود كه گفتند اينها را از شهر و آبادى خود بيرون كنيد كه اينها افراد پاکدامنی هستند " " وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ " (اعرف 82 ) ▫️باز در مورد دیگری لوط علیه السلام خطاب به قومش چنین عرضه داشت : "و لوط را به ياد آور هنگامى كه به قومش گفت آيا شما به سراغ كار بسيار قبيح مى‏رويد در حالى كه (زشتى و نتايج شوم آن را) مى‏بينيد؟- آيا شما بجاى زنان به سراغ مردان از روى شهوت مى‏رويد؟ شما قومى جاهل هستيد. " وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ " ( سوره نمل آیه 54 _ 55 ) ▫️در این مرحله نیز قومش چنین جواب دادند : " آنها پاسخى جز اين نداشتند كه به يكديگر گفتند: خاندان لوط را از شهر و ديار خود بيرون كنيد كه اينها افرادى پاكدامن هستند " "فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ " ( نمل 56 ) ▫️این دو مرحله در روایتی نیز مورد بیان قرار گرفته که می فرماید : " پس لوط مدت بسيار در ميان ايشان ماند و از او قبول نكردند، گفتند: اى لوط! اگر دست از نصيحت ما برندارى هرآينه تو را سنگسار مى‏كنيم و از اين شهرها بيرون كنيم. پس لوط بر ايشان نفرين كرد. " 📚حیاه القلوب ج 1 ص 418 ▫️لوط ع مجددا به سراغ نصیحت قومش رفت و در این مرحله چنین گفت : " و لوط را فرستاديم هنگامى كه به قوم خود گفت: شما كار بسيار زشتى انجام مى‏دهيد كه احدى از مردم جهان قبل از شما آن را انجام نداده! - آيا شما به سراغ مردان مى‏رويد، و راه تداوم نسل انسان را قطع مى‏كنيد، و در مجلستان اعمال منكر انجام مى‏دهيد؟! " "وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَ تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ " (عنکبوت 28 _ 29 ) ▫️در این مرحله نیز پاسخ قوم لوط به نقل قرآن چنین بود :: "اما پاسخ قومش جز اين چيزى نبود كه گفتند: اگر راست مى‏گويى عذاب الهى را براى ما بياور! (لوط) عرض كرد: پروردگارا مرا در برابر اين قوم مفسد يارى فرما. " فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ائْتِنا بِعَذابِ اللَّهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ قالَ رَبِّ انْصُرْنِي عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ " ( عنکبوت 29 _ 30 ) 👌بنابراین پاسخهای متعدد قوم لوط در مجالس و مراحل متعدد و در برابر استدلالهای متنوع لوط علیه السلام بوده و در این رابطه تناقضی در بیان قرآن کریم رخ نداده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
آیا امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه به فردی توهین کرده است !!!! 🤔 : ❓اگر توهین کردن بد است چگونه است که امام علی در خطبه 184 نهج البلاغه به فردی می گوید بی دندان !!! آیا این توهین نیست ? 💠💠 ❗️در مورد خطبه 184 نهج البلاغه , سید رضی می گوید : " و من كلام له عليه السّلام قاله للبرج بن مسهر الطّائى، و قد قال له بحيث يسمعه: «لا حكم إلّا للّه»، و كان من الخوارج. " "از سخنان امام عليه السّلام است. اين سخن را امام به برج بن مسهر طايى كه از خوارج بود فرمود و اين در زمانى بود كه آن شخص با صداى بلند به گونه‏اى كه امام آن را بشنود شعار خوارج «لا حكم إلّا للّه» را سرداد. " ▫️مى‏دانيم جمعيّت خوارج- همان گروه نادان و كم‏عقل و متعصّبى كه بعد از ماجراى حكمين در صفّين بر امام شوريدند- شعارشان «لا حكم إلّا للّه» بود و مقصودشان اين بود كه نبايد براى حلّ مشكل جنگ صفين حكم و داورى تعيين كرد، چون حكم و داور فقط خداست. اين شعار كه كاملا با معناى انحرافى و نادرست به كار مى‏رفت از نشانه‏هاى خوارج بود و هنگامى كه برج بن مسهر طايى در محضر حضرت اين شعار را سر داد امام با كلمات تند و كوبنده‏اى آن مرد نادان ماجراجو را خاموش كرد تا ديگرى جرأت نكند در محضرش چنين شعارى با چنان محتواى گمراه‏كننده‏اى سر دهد . 📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 133 ▫️امام علی علیه السلام در پاسخ فرد مذکور فرمود : " اسكت قبحك اللّه يا أثرم، فو اللّه لقد ظهر الحقّ فكنت فيه ضئيلا شخصك، خفيّا صوتك؛ حتّى إذا نعر الباطل نجمت نجوم قرن الماعز. " "خاموش باش! خداوند رويت را زشت (و سياه) كند اى دندان شكسته! به خدا سوگند حق آشكار شد در حالى كه تو شخصى ناچيز و بى‏مقدار بودى و صدايت به جايى نمى‏رسيد و آن‏گاه كه باطل، نعره برآورد تو همچون شاخ بزى آشكار شدى! " ▫️اثرم به معنای فردی است که دندانهایش از بن شکسته شده باشد . 📚فرهنگ ابجدی ص 12 ❗️این که امیر مومنان علیه السلام از تعبیر " اثرم " در خطاب به فرد مذکور استفاده می کند ممنوع توهینی نیست , بلکه نوعی خبر دادن از واقع است , زیرا او در واقع دندانهایش شکسته بود , چنانچه که " اشتر " که مالک اشتر به این وصف توصیف می شود به معنای کسی است که "  پلك چشمش برگشته يا شكافته يا فروهشته باشد. " 📚فرهنگ ابجدى،ص: 78 ❗️بنابراین تعابیر اشتر یا اثرم , نوعی خبر دادن از واقعیت است و استعمال آن ممنوعیتی ندارد . 👌البته امیر مومنان قصد خاصی داشته است که از فرد مذکور خوارجی با یک صفت واقعی اش یاد می کند , این قصد در بیان شارحین کلام مولا علیه السلام چنین آمده است : " تعبير به «أثرم» كه به گفته بعضى از ارباب لغت به كسى گفته مى‏شود كه مشت بر دهانش كوبيده‏اند و دندانهاى پيشينش شكسته است، نخست اشاره به اين است كه دهان و دندان تو نشان مى‏دهد آدم بدزبانى هستى كه پيش از اين، مخالفانت مشت بر دهانت كوبيدند، و ديگر اينكه كسى كه دندانهاى پيشين او شكسته باشد نمى‏تواند به طور فصيح صحبت كند و چنين كسى طبعا بايد بيشتر سكوت كند و كمتر سخن بگويد. " ❗️سپس در توضیح ادامه سخن علی علیه السلام می نویسند : "(ادامه سخن حضرت اشاره به اين است که ) هنگام ظهور اسلام به وسيله پيامبر يا هنگام ظهور ولايت حق به وسيله امير مؤمنان على عليه السّلام تو در صحنه حاضر نبودى و هرگز از حق دفاع نكردى، بلكه موجودى ناچيز بودى كه كسى به سخنانت توجه نمى‏كرد؛ اما اكنون كه نعره از حلقوم باطل برخاسته، سينه سپر كرده‏اى و با آنها هم صدا شده‏اى و احمقانه شعار آنها را سر مى‏دهى. با دقت در سوابق اين مرد و گروه هم عقيده او و شرايط موجود آن زمان، روشن مى‏شود كه برخورد سختگيرانه و خشن امام عليه السّلام و تعبيرات كوبنده و تحقيرآميز آن حضرت بسيار بجا و حكيمانه بوده است و اگر اين كار نمى‏شد بيم آن مى‏رفت كه افراد ناآگاهى تحت تأثير شعار ظاهرفريب آنان قرار گيرند. خوارج گروهى قشرى، متعصب، نادان و كم‏عقل بودند كه مشكلات عظيمى براى مسلمين به وجود آوردند. بى‏رحمى و قساوت آنها در تاريخ اسلام، كم‏نظير است. خوشبختانه در طول تاريخ، جامعه اسلامى آنها را شناخت و عقب زد و هم‏اكنون شايد گروه كمى وابسته به آنها وجود داشته باشند كه آنها هم تظاهر به اعتقاد باطل خود نمى‏كنند. " 📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 135 ▫️در ذیل با استناد به آیات و روایات توضیح داده ایم که می توان از افرادی که قصد گمراه ساختن مردم را دارند با تکیه بر اوصاف واقعی آنان به صورت تحقیر آمیز یاد کرد تا مردم از اطراف آنان پراکنده شوند و چنین مواردی را نمی توان تحت عنوان ممنوعیت توهین محسوب کرد : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4635 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
چرا پیامبر اسلام در لیله المبیت علی ع را به جای خود خواباند و ابوبکر را با خود برد !!!! 🤔 : ❓برخی شبهه می کنند که اگر واقعا امام علی جانشین پیامبر بود و ابوبکر نبود , پس چرا پیامبر امام علی را در بستر خود خواباند و ابوبکر را با خود برد در حالی که سزاوارتر بود که از جان امام علی که جانشینش بود محافظت کند و امام علی را با خود ببرد نه ابوبکر را . این یعنی ابوبکر جانشین پیامبر بود لذا پیامبر از جان ابوبکر محافظت نمود نه امام علی !!!! 💠💠 ▫️1 _ چنین استدلال کردنی برای نفی جانشینی امام علی علیه السلام و اثبات جانشینی ابوبکر , استدلال متقنی نیست , چنانچه که سعد بن عبد الله این استدلال اهلسنت را به این صورت در محضر امام مهدی علیه السلام عرضه کرد که آنها می گویند : " آیا نمی دانید که پیغمبر , ابوبکر را به این منظور با خود به غار برد که می‌دانست او خلیفه بعد از وی است و اوست که از قرآن پیروی می‌کند و زمام امور مسلمین را به دست می‌گیرد ... و از این نظر علی را در بستر خود خوابانید که از کشته شدن او باک نداشت! به همین جهت علی را با خود نبرد و بردن او برایش دشوار بود...." ❗️امام مهدی علیه السلام فرمود : " چرا در جواب او نگفتی: ( که طبق اعتقاد شما ) مگر پیغمبر نفرموده است که مدت خلافت بعد از من سی سال است و این مدت را وقف عمر این چهار نفر کرد که به عقیده شما خلفای راشدین هستند؟ اگر این را می‌گفتی، ناگزیر از این بود که بگوید آری. حضرت در ادامه فرمود: «آنگاه به او می‌گفتی آیا این طور نیست که پیغمبر چنان که می‌دانست، خلافت را بعد از وی ابوبکر و بعد از ابوبکر , عمر و بعد از عمر , عثمان تصاحب می‌کند و بعد از عثمان از آن علی است؟ باز هم ناچار بود بگوید که آری. سپس به وی می‌گفتی : 👈بنابراین بر پیغمبر لازم بود که این چهار نفر را به ترتیب با خود به غار ببرد و همان طور که به ابوبکر مهربانی کرد، نسبت به بقیه هم مهربانی کند و با بردن ابوبکر به تنهایی، مقام سه نفر دیگر را پایین نمی آورد و آنها را خوار نمی کند!👉 " " ...تَقُولُ لَهُ فَكَانَ الْوَاجِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص أَنْ يُخْرِجَهُمْ جَمِيعاً عَلَى التَّرْتِيبِ إِلَى الْغَارِ وَ يُشْفِقَ عَلَيْهِمْ كَمَا أَشْفَقَ عَلَى أَبِي بَكْرٍ وَ لَا يَسْتَخِفَّ بِقَدْرِ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةِ بِتَرْكِهِ إِيَّاهُمْ وَ تَخْصِيصِهِ أَبَا بَكْرٍ وَ إِخْرَاجِهِ مَعَ نَفْسِهِ دُونَهُم‏ ..." 📚كمال الدين و تمام النعمة، ج‏2، ص: 463 ▫️2 _ اساسا طبق روایات متعدد اهلسنت , همراهی ابوبکر با پیامبر اسلام به خواست و اراده پیامبر گرامی نبوده است تا کسی بخواهد از این جریان برای ابوبکر اثبات جانشینی کند . ❕سیوطی می نویسد : " پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد و به غار ثور رسید . ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد و ترسید که مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست . چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد سرفه ای کرد , حضرت هم صدای او را شناخت و ایستاد تا او برسد . ابوبکر همچنان دنبال پیامبر رفت تا به غار رسیدند " " لما خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم من الليل لحق بغار ثور قال وتبعه أبو بكر رضي الله عنه فلما سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم حسه خلفه خاف ان يكون الطلب فلما رأى ذلك أبو بكر رضي الله عنه تنحنح فلما سمع ذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم عرفه فقام له حتى تبعه فأتيا الغار " 📚الدر المنثور ج 4 ص 196 ▫️یا باز نقل می کنند : " ابوبکر رسید و پیامبر را صدا زد . علی به او فرمود : پیامبر به طرف چاه میمون رفته . ابوبکر به سوی چاه میمون به راه افتاد و ( پس از رسیدن به پیامبر ) با وی درون غار شد " " فجاء أبو بكر  وعلي نائم قال وأبو بكر يحسب أنه رسول الله صلى الله عليه وآله قال فقال یا نبي الله فقال له علي ان نبي الله صلى الله عليه وآله قد انطلق نحو بئر ميمون فأدركه قال فانطلق أبو بكر فدخل معه الغار " 📚فضائل الصحابه ج 2 ص 685 _ مسند احمد ج 1 ص 331 _ المعجم الکبیر ج 12 ص 98 _ المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 143 و .... 👇ادامه 👇