ورود اجنه به بهشت !!!
🤔#پرسش :
❓این که در برخی روایات آمده که حتی اجنه مومن هم به بهشت نمی روند و در کنار شیعیان گنهکار در مکانی خارج از بهشت حضور دارند به نظرتون با عدالت خدا جور در میاد ❕❕
💠#پاسخ💠
👌به تصریح آیات قرآن , در میان اجنه , مومن و غیر مومنان وجود دارند و مومنان آنان اهل نجات و رستگاری و غیر مومنان آنان وارد جهنم می شوند : ( سوره جن آیات 11 تا 15 )
❕در روایات هم آمده است که برخی از اجنه , شیعه و پیرو اهلبیت علیهم السلام بوده اند و به نزد ائمه ع می آمدند و احکام و شریعت را فرا می گرفتند و برخی از آنان از سوی ائمه ع حاکم در میان اجنه بودند و در زمان ظهور امام زمان روحی فداه هم اجنه مومن در رکاب ایشان حضور دارند : " فَقَالَ ذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا، مِنْ مُؤْمِنِي الْجِنِّ، إِذَا كَانَتْ لَنَا الْحَاجَةُ الْمُهِمَّةُ أَرْسَلْنَاهُمْ فِيهَا _ فَتَقُومَ مَقَامَ أَبِيكَ فِي الْجِنِّ فَإِنَّكَ خَلِيفَتِي عَلَيْهِم _ َ عَدَدُ أَصْحَابِهِ ع حِينَئِذٍ سِتَّةٌ وَ أَرْبَعُونَ أَلْفاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ وَ سِتَّةُ آلَافٍ مِنَ الْجِنِّ _ " قَالَ أُولَئِكَ إِخْوَانُكَ مِنَ الْجِنِّ قَالَ فَقُلْتُ يَأْتُونَكَ قَالَ نَعَمْ يَأْتُونَّا يَسْأَلُونَّا عَنْ مَعَالِمِ دِينِهِمْ وَ حَلَالِهِمْ وَ حَرَامِهِمْ. "
📚دلائل الإمامة ص: 280 _ بصائر الدرجات ج1، ص: 97 _ بحار الأنوار ج53، ص: 11_ الكافي ج1، ص: 394
👌بی شک چنین اجنه مومنی وارد بهشت می شوند , چنانچه که در روایتی پیامبر گرامی اسلام به یکی از اجنه مومن بشارت بهشت و نعمتهایش را داد : "سَأَلَ عَنْهَا جَبْرَئِيلَ ع فَقَالَ إِنَّهَا زَارَتْ أُخْتاً لَهَا تُحِبُّهَا فِي الله تَعَالَى فَقَالَ ع طُوبَى لِلْمُتَحَابِّينَ فِي الله إِنَّ الله تَبَارَكَ وَ تَعَالَى خَلَقَ فِي الْجَنَّةِ عَمُوداً مِنْ يَاقُوتَةٍ حَمْرَاءَ عَلَيْهَا سَبْعُونَ أَلْفَ قَصْرٍ فِي كُلِّ قَصْرٍ سَبْعُونَ أَلْفَ غُرْفَةٍ خَلَقَهَا الله تَعَالَى لِلْمُتَحَابِّينَ فِي الله "
📚كشف الغمة في معرفة الأئمة ، ج1، ص: 465
❕و در روایتی با صراحت آمده است که اجنه مومن وارد بهشت و اجنه کافر وارد جهنم میشوند : " أَمَّا الَّذِينَ فِي الْجَنَّةِ وَ النَّارِ فَالْجِنُّ وَ الْإِنْسُ لَهُمُ الثَّوَابُ وَ عَلَيْهِمُ الْعِقَابُ "
📚بحار الأنوار ج60، ص: 114
❕و اساسا آیات سوره الرحمان که جن و انس را مخاطب قرار داده و آنان را متذکر به نعمتهای الهی در بهشت می کند , روشنترین شاهد است که اجنه هم می توانند وارد بهشت شوند و از نعمتهای الهی بهره مند شوند , چنانچه که برخی متذکر این نکته شده اند : " بهرهمندى جنّيان خداترس و نيكوكار، از پاداشها و نعمتهاى بهشتى: يامَعشَرَ الجِنّ والانسِ انِ استَطَعتُم ان تَنفُذوا مِن اقطارِ السَّموتِ والارضِ فَانفُذوا لاتَنفُذونَ الّا بِسُلطن ولِمَن خافَ مَقامَ رَبّهِ جَنَّتان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان ذَواتا افنان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان فيهِما عَينانِ تَجريان ... فيهِما مِن كُلّ فكِهَةٍ زَوجان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان مُتَّكِينَ عَلى فُرُشٍ بَطَانُها مِن استَبرَقٍ وجَنَى الجَنَّتَينِ دان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان فيهِنَّ قصِرتُ الطَّرفِ لَم يَطمِثهُنَّ انسٌ قَبلَهُم ولا جانّ فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان كَانَّهُنَّ الياقوتُ والمَرجان فَبِاىّ ءالاءِ رَبّكُما تُكَذّبان هَل جَزاءُ الاحسنِ الَّا الاحسن. " ( الرحمن آیات 33 و 46- 60 )
📚فرهنگ قرآن، ج9، ص: 562
❕بنابراین آیات و روایات فوق شاهد روشنی است که اجنه نیز وارد بهشت می شوند , با این وجود در روایتی آمده است که " اجنه مومن وارد بهشت نمی شوند و در مکانی بین بهشت و جهنم به همراه شیعیان گنهکار سکونت دائمی دارند " سُئِلَ الْعَالِمُ ع عَنْ مُؤْمِنِي الْجِنِّ أَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ فَقَالَ لَا وَ لَكِنْ لِلَّهِ حَظَائِرُ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ يَكُونُ فِيهَا مُؤْمِنُو الْجِنِّ وَ فُسَّاقُ الشِّيعَةِ. "
📚تفسير القمي، ج2، ص: 300
❕این روایت مخالف آیات قرآن و روایات فوق الذکر در بحث ورود اجنه مومن به بهشت است و راویان روایت هم ذکر نشده و از نظر سندی ضعیف است , لذا نمی تواند مورد استدلال قرار گیرد , چنانچه که علامه طباطبائی متذکر نکات گفته شده می شود : "رواية القمي مرسلة ..... و عمومات الكتاب تدل على عموم الثواب للمطيعين من الإنس و الجن. "
📚الميزان في تفسير القرآن، ج18، ص: 220
❕از سوی دیگر مکان ما بین بهشت و جهنم اعراف نام دارد که آنجا هم محل سکونت دائمی نیست , بلکه مکانی است که مومن گنهکار موقتا آنجا قرار دارند و بعد به شفاعت اهلبیت علیهم السلام وارد بهشت می شوند : (بحار الانوار ج 8 ص 329 باب 25 " الاعراف و اهلها ...." )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
شرکت در راهپیمایی 22 بهمن !!!!
🤔#پرسش
دلیل شرعی بر لزوم شرکت در راهپیمایی چیست ❕مراجع بر چه اساسی شرکت در راهپیمایی را لازم می دانند ❗️❗️
💠پاسخ💠
▫️1 _ خداوند در سوره ابراهیم می فرماید :
" ايام الله را به آنها متذكر شو " " ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ الله " ( سوره ابراهیم آیه 5 )
❕ما معتقدیم که شرکت در راهپیمایی 22 بهمن از مصادیق عمل به آیه فوق الذکر است , چنانچه که مفسرین در مورد " ایام الله " می نویسند :
"ايام الله، تمام روزهايى است كه داراى عظمتى در تاريخ زندگى بشر است. هر روز كه يكى از فرمانهاى خدا در آن چنان درخشيده، كه بقيه امور را تحت الشعاع خود قرار داده، از ايام الله است. هر روز كه فصل تازهاى در زندگى انسانها گشوده، و درس عبرتى به آنها داده و ظهور و قيام پيامبرى در آن بوده، يا طاغوت و فرعون گردنكشى در آن به قعر دره نيستى فرستاده شده، خلاصه هر روز كه حق و عدالتى بر پا شده و ظلم و بدعتى خاموش گشته، همه آنها از ايام الله است ....
اضافه" ايام" به" الله"، اشاره به روزهاى سرنوشتساز و مهم زندگى انسانها است كه به خاطر عظمتش به نام" الله" اضافه شده است، و نيز به خاطر اينكه يك نعمت بزرگ الهى شامل حال قوم و ملتى شايسته و يا يك مجازات بزرگ و دردناك الهى دامنگير ملتى سركش و طغيانگر شده است، كه در هر دو صورت شايسته تذكر و يادآورى است.
در حديثی پیامبر گرامی فرمود : "ايام الله نعمائه و بلائه ببلائه سبحانه " " ايام الله (روزهاى) نعمتهاى او و آزمايشهاى او بوسيله بلاهاى او است"
📚تفسیر نور الثقلین ج 2 ص 526
به هر حال يادآورى روزهاى بزرگ (اعم از روزهاى پيروزى يا روزهاى سخت و طاقتفرسا) نقش مؤثرى در بيدارى و هشيارى ملتها دارد و با الهام از همين پيام آسمانى است كه ما خاطره روزهاى بزرگى را كه در تاريخ اسلام بوده همواره جاودان مىداريم، و هر سال براى تجديد اين خاطرهها روزهاى معينى را اختصاص مىدهيم، كه در آن به تاريخ گذشته باز مىگرديم و درسهاى مهمى از آن مىآموزيم، درسهايى كه براى امروز ما فوق العاده مؤثر است.
👈و نيز در تاريخ معاصر خود، مخصوصا در تاريخ پرشكوه انقلاب اسلامى ايران روزهاى فوق العادهاى وجود دارد كه مصداق زنده" ايام الله" است، و بايد در هر سال خاطره آنها را زنده كرد كه آميخته با خاطره شهيدان، رزمندگان، مجاهدان و مبارزان بزرگ است، و سپس از آنها الهام گرفت و ميراث بزرگشان را پاسدارى كرد.👉
و بر همين اساس بايد اين روزهاى بزرگ در متن كتابهاى درسى در مدارس ما و در تعليم و تربيت فرزندان ما داخل گردد، و وظيفه ذكرهم (آنها را ياد آورى كن) درباره نسلهاى آينده نيز پياده شود. "
📚تفسیر نمونه ج 10 ص 275
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
▫️2 _ در ذیل توضیح داده ایم که اسلام دینی سیاسی است و اجرای بسیاری از احکام اسلام وابسته به تشکیل حکومت است به گونه ای که اگر حکومتی نباشد عملا اجرای بسیاری از احکام اسلام تعطیل می شود . لذا ائمه علیهم السلام به برقراری حکومت اسلامی و زمامداری فقیه برای اجرای احکام اسلام تاکید داشته اند :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5362
حال که حکومت اسلامی چنان اهمیتی دارد که نبودن و تضعیفش موجب تعطیلی احکام اسلام می شود یعنی بر ما لازم است که حکومت اسلامی را تایید و تقویت کنیم که یکی از مصادیق این تقویت کردن همین شرکت در راهپیمایی ها است .
نعمت حکومت اسلامی به اهمیتی است که امام حسین علیه السلام در دعای عرفه , خداوند را بابت این نعمت مورد مدح و ستایش قرار داده و می فرماید :
" ( خدایا ) از روى مهر و رأفتى كه به من داشتى و احسانت نسبت به من مرا به جهان نياوردى در دوران حكومت پيشوايان كفر آنان كه پيمان تو را شكستند و فرستادگانت را تكذيب كردند ولى در زمانى مرا بدنيا آوردى كه پيش از آن در علمت گذشته بود از هدايتى كه اسبابش را برايم مهيا فرمودى " " لَمْ تُخْرِجْنِي لِرَأْفَتِكَ بِي وَ لُطْفِكَ لِي [بِي] وَ إِحْسَانِكَ إِلَيَّ فِي دَوْلَةِ أَيَّامِ الْكَفَرَةِ الَّذِينَ نَقَضُوا عَهْدَكَ وَ كَذَّبُوا رُسُلَكَ لَكِنَّكَ أَخْرَجْتَنِي رَأْفَةً مِنْكَ وَ تَحَنُّناً عَلَيَّ لِلَّذِي سَبَقَ لِي مِنَ الْهُدَى الَّذِي فِيهِ [لَهُ] يَسَّرْتَنِي وَ فِيهِ أَنْشَأْتَنِي "
📚إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج1، ص: 340
▫️3 _در آیات متعددی تاکید بر استحکام و مقاومت در برابر دشمنان شده و از سستی و ضعف در برابر دشمنان و تقویت ظالمین و کفار نهی شده است .
❕خداوند می فرماید ؛
« ( در برابر دشمن ) سست نشويد و غمگين مگرديد و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد » ( آل عمران 139) و می فرماید ؛ « هرگز براى كافران نسبت به مومنان راه تسلطى قرار نداده است » (نساء 141) و می فرماید ؛ « اى كسانى كه ايمان آورده ايد (در برابر مشكلات و هوسها) استقامت كنيد و در برابر دشمنان (نيز) استقامت به خرج دهيد و از مرزهاى خود، مراقبت به عمل آوريد و از خدا بپرهيزيد شايد رستگار شويد. » ( آل عمران 200) و می فرماید ؛ « ( موسی ) عرض كرد پروردگارا! به شكرانه نعمتى كه به من دادى من هرگز پشتيبان مجرمان نخواهم بود » ( قصص 17) و می فرماید ؛ « در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانايى داريد از نيرو آماده سازيد » ( انفال 60)
در زمان کنونی , تحریم راهپیمایی و عدم شرکت در آن موجب سستی و تضعیف حکومت اسلامی در برابر دشمنان دین الهی می شود و دشمنان را در دشمنی کردن با حکومت اسلامی قوی تر می کند که اگر چنین اتفاقی بیفتد یعنی ما به حسب دستور آیات فوق الذکر عمل نکرده ایم اما اگر با عملکردمان و شرکت در اجتماعات مهمی چون راهپیمایی 22 بهمن دشمن را ناامید کنیم , بی شک در این هنگام است که رضایت خداوند را جلب کرده ایم , چنانچه که خداوند می فرماید :
" هيچ گامى كه موجب خشم كافران شود برنمىدارند .... مگر اينكه به واسطه آن عمل صالحى براى آنها نوشته مىشود، زيرا خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمىكند. " " َ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ ... إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِين " ( سوره توبه آیه 120 )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌خدمت ایرانیان به دین خداوند و بشارت به انقلاب اسلامی ایران در روایات !!!
حجت الاسلام کریمی پور
@Rahnamye_Behesht
مشروعیت دریافت مالیات در فقه اسلامی !!!!
🤔#پرسش :
❓ برخی مدعی هستن در زمان پیامبر مالیات داده نمیشد و فقط خمس داده میشده و الان هم باید خمس بدیم و هم روی اجناس ۹درصد مالیات کشیده شده لطفا پاسخ بدید ❕❕❕
💠#پاسخ💠
👌در زمان پیامبر گرامی و امام علی علیه السلام در کنار خمس از مردم خراج نیز گرفته می شد و مال خراجی به عنوان مال بیت المال به مصارف عمومی جامعه می رسید , چنانچه که در مورد خراج می نویسند :
" خراج مالياتى است كه از سوى دولت اسلامى بر زمينهاى خراجى مقرر مىگردد. منظور از زمينهاى خراجى زمينهايى است كه به عموم مسلمانان تعلّق دارد و آن دو قسم است:
1. زمينهاى آبادى كه با قهر و غلبه بر كفّار از آنان گرفته شده است ( و مسلمین از آنها استفاده می کنند که باید خراج آن را بدهند ) .
2. زمينهاى آباد گرفته شده از كفّار از طريق مصالحه بر آنها، بدين گونه كه زمينهاى مورد مصالحه از آنِ مسلمانان باشد و كفّار تنها حقّ سكونت در آنها را داشته باشند .
خراج از منابع بيت المال به شمار مىرود؛ از اين رو، مصرف آن نيازهاى عمومى مسلمانان، اعم از فرهنگى، اقتصادى و اجتماعى است، مانند حراست از مرزها، حقوق كارگزاران دولت، ساختن مدرسه، بيمارستان، پل و مانند آنها "
📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج3، ص: 440
❕جهت آگاهی بیشتر در مورد خراج رجوع کنید :
📚نهج البلاغه , عهد نامه مالک اشتر ( نامه 53 ) _ وسائل الشیعه ج 15 ص 149 باب 68 _ ص 158 باب 72 _ جواهر الکلام ج 21 ص 157 به بعد
👌در زمان کنونی با توجه به آنکه مصارف عمومی جامعه بسیار زیاد و متنوع بوده و درآمدهای خراجیه برای حکومت اسلامی نیز عملا قابل تحقق نیست , لذا از باب ضرورت و احکام ثانویه و ولایتی که خداوند و ائمه علیهم السلام به حاکم اسلامی تفویض کرده اند ( ولایت مطلقه ) که در ذیل در مورد مستندات این ولایت توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5560
❗️ حاکم اسلامی می تواند با رعایت عدالت از افراد جامعه مالیات بگیرد و طبیعتا مالیات اخذ شده به مانند خراج اخذ شده در زمان پیامبر اسلام و امیر مومنان علیهما السلام , جایگزین پرداخت خمس یا زکات نمی گردد , چنانچه که فقیه بزرگ , آیت الله مکارم شیرازی به روشنی متذکر نکات مورد اشاره شده و در پاسخ سوالی که پرسیده بودند :
" آيا حاكم اسلامى مىتواند غير از خمس و زكات واجب، پرداخت وجوه ديگرى مانند ماليات را بر مردم مقرّر سازد؟
پاسخ دادند :
در صورتى كه ضرورتى براى جامعه اسلامى پيش آيد و هيچ راهى براى حلّ آن جز مالياتهاى جديد نباشد، حكومت اسلامى مىتواند به مقدار لازم ماليات وضع كند، و رعايت عدالت دينى در اين امر واجب است. "
📚استفتاءات جديد، ج 2، ص: 190
❕و ادامه دادند :
" ماليات جهت هزينه تأمين امنيّت و حفظ كشور از داخل و خارج است تا مردم، كشور، ناموس و اموالشان در امنيّت كامل باشند و همچنين براى كشيدن جادّهها، ساختن مدارس و بيمارستانها و ساير نيازهاى اجتماع مىباشد و همان گونه كه در سابق گفته شد، ماليات را نمىتوان به جاى خمس محسوب داشت، بلكه مانند سايز هزينههاى كسب و كار است. "
📚استفتاءات جديد، ج1، ص: 537
❕" مسأله مهمّ اين است كه ماليات نوعى هزينه كار اقتصادى است. يعنى كسى كه فعّاليّت اقتصادى دارد، از جادّهها استفاده مىكند، از امنيّت بهره مىگيرد، از رسانههاى جمعى كمك مىگيرد، و از ديگر امكانات بهرهمند مىگردد. اگر اين امكانات نبود، كار اقتصادى ممكن نمىشد، يا بهره كمى داشت. بنابراين وظيفه دارد سهمى از هزينههاى كارهاى عمومى دولت، كه در انجام امور اقتصادى او مؤثّر است را بپردازد، و اين يك امر طبيعى است. حال اگر بعد از پرداختن ماليات، چيز اضافهاى براى او باقى نماند، خمس به او تعلّق نمىگيرد، و اگر اضافه بماند 80 درصد آن مال خود اوست، و 20 درصد ديگر كه خمس است در حال حاضر عمدتاً صرف مسائل فرهنگ اسلامى، و حفظ عقايد و ارزشها مىگردد، كه سود آن عائد مردم مىشود. چون اگر حوزهها نباشد، نسل آينده از اسلام دور و جدا مىگردد. بنابراين، اساساً نبايد قلمرو مالياتها را با وجوه شرعيّه مخلوط كرد. "
📚استفتاءات جديد، ج 3، ص: 115
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحی در مورد آیات ابتدایی سوره بقره در شرح حال منافقان !!!!
🤔پرسش :
آیه 19 از سوره بقره !!!!
١) در ابتدا، كافران را به،
باران شديدى كه تاريكى و رعد و برق با خود دارد، توصيف كرده است اما اينكه ارتباط باران شديد و شخص كافر در چه هست!
خودش يك معضل لاينحل ميباشد.
٢) اما در قسمت دوم آيه، شاهد خلق يك شاهكار ادبى هستيم وقتى ميگويد؛ آنها از ترس مرگ، انگشتهايشان را در گوشهايشان فرو ميكنند.
در كدام دوره از تاريخ بشريت، يا كدام فرهنگ و تمدن و قوم و نژادى بر روى زمين، مردم از ترس مرگ انگشتهايشان را در گوشهايشان فرو ميكنند؟ ❗️❗️❗️
💠پاسخ💠
❕خداوند در سوره بقره , مثالی در شرح حال منافقان می زند که بسیار زیبا و رسا بوده و معاند مفلوک اگر کمی زحمت مطالعه و تامل را به خودش می داند متوجه می شد اشکالاتی که مطرح کرده , بسیار سطحی و بی مورد است اما امان از جهل و بیسوادی که نشانه عمومی افراد معاند است .
❕ما توضیح آیات ١٧ تا ٢٠ سوره بقره را از تفسیر نمونه بیان می کنیم :
" در مثال دوم قرآن صحنه زندگى (منافقان ) را به شكل ديگرى ترسيم مىنمايد:
شبى است تاريك و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مىبارد، از كرانههاى افق برق پرنورى مىجهد، صداى غرش وحشتزا و مهيب رعد، نزديك است پردههاى گوش را پاره كند، انسانى بىپناه در دل اين دشت وسيع و ظلمانى و پر از خطر، حيران و سرگردان مانده است، باران پر پشت، بدن او را مرطوب ساخته، نه پناهگاه مورد اطمينانى وجود دارد كه به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مىدهد گامى به سوى مقصد بردارد.
قرآن در يك عبارت كوتاه، حال چنين مسافر سرگردانى را بازگو مىكند:
" يا همانند بارانى كه در شب تاريك، توام با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذرانى) ببارد" (أَوْ كَصَيِّبٍ مِنَ السَّماءِ فِيهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ).
سپس اضافه مىكند" آنها از ترس مرگ انگشتها را در گوش خود مىگذارند تا صداى وحشتانگيز صاعقهها را نشنوند" (يَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فِي آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ).
و در پايان آيه مىفرمايد:" و خداوند به كافران احاطه دارد" (و آنها هر كجا بروند در قبضه قدرت او هستند) (وَ الله مُحِيطٌ بِالْكافِرِينَ).
برقها پى در پى بر صفحه آسمان تاريك جستن مىكند:
" نور برق آن چنان خيره كننده است كه نزديك است چشمهاى آنها را بربايد" (يَكادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ).
" هر زمان كه برقى مىزند و صفحه بيابان تاريك، روشن مىشود، چند گامى در پرتو آن راه مىروند، ولى بلافاصله ظلمت بر آنها مسلط مىشود و آنها در جاى خود متوقف مىگردند" (كُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فِيهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قامُوا).
آنها هر لحظه خطر را در برابر خود احساس مىكنند، چرا كه در دل اين بيابان نه كوهى به چشم مىخورد، و نه درختى تا از خطر رعد و برق و صاعقه جلوگيرى كند، هر آن ممكن است هدف صاعقهاى قرار گيرند و در يك لحظه خاكستر شوند!.
مىدانيم صاعقهها به هر برآمدگى از زمين حمله مىكنند، اما در دل بيابان جز آنها برآمدگى پيدا نمىشود كه صاعقه متوجه آن گردد، بنا بر اين خطر جدى و حتمى است (با توجه به اينكه خطر صاعقه در بيابانهاى مسطحى همچون بيابانهاى حجاز به درجات از مناطق كوهستانى بيشتر است اهميت اين مثال براى مردم آن محيط روشنتر مىشود).
خلاصه نمىداند چه كند، مضطرب و پريشان، حيران و سرگردان بر جاى خود ايستاده، نه راهى در ميان شنهاى بيابان پيدا است و نه راهنمايى كه در پرتو هدايت او گام بر دارد.
حتى اين خطر وجود دارد كه غرش رعد، گوش آنها را پاره و نور خيرهكننده برق چشمشان را نابينا كند، آرى" اگر خدا بخواهد گوش و چشم آنها را از ميان مىبرد چرا كه خدا به هر چيزى توانا است" (وَ لَوْ شاءَ الله لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ الله عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ).
آرى منافقان درست به چنين مسافرى مىمانند، آنها در ميان مؤمنان روز- افزون كه همچون سيل خروشان و باران پرپشتى به هر سو پيش مىروند قرار گرفتهاند افسوس كه به پناهگاه مطمئن ايمان، پناه نبردهاند تا از شر صاعقههاى مرگبار مجازات الهى نجات يابند.
جهاد مسلحانه مسلمين در برابر دشمنان همانند خروش رعد و صاعقه بر سر آنها فرود مىآمد، گاهگاه فرصتهايى، براى پيدا كردن راه حق نصيبشان مىشد و انديشههاشان بيدار مىگشت، ولى افسوس كه اين بيدارى همچون برق آسمان ديرى نمىپائيد تا مىخواستند چند گامى بردارند خاموش مىشد و تاريكى غفلت و سپس توقف و سرگردانى جاى آن را مىگرفت.
پيشرفت سريع اسلام همچون برق آسمانى چشم آنها را خيره كرده بود، و آيات قرآن كه پرده از رازهاى نهانيشان بر مىداشت همچون صاعقهها آنها را هدف قرار مىداد، هر دم احتمال مىدادند آيهاى نازل گردد و پرده از رازهاى ديگرى بر دارد و رسواتر شوند.
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
چنان كه قرآن در آيه 64 سوره توبه مىگويد: " منافقان از اين مىترسند كه سورهاى بر ضد آنها نازل شود و آنچه در درون مخفى مىدارند فاش گردد بگو هر چه مىخواهيد استهزاء كنيد خدا آنچه را از آن مىترسيد ظاهر مىسازد".
منافقان از اين نيز وحشت داشتند كه با علنى شدن اسرارشان فرمان جنگ از طرف خدا با اين دشمنان خائن داخلى صادر شود و مسلمانان كه در آن روز قوى و نيرومند بودند بر آنها، حمله كنند، آن چنان كه قرآن مىگويد: " " اگر منافقان و آنهايى كه قلبشان بيمار است و كسانى كه با اشاعه اكاذيب، ترس و وحشت و سستى مىآفرينند، دست از كردار خود بر ندارند ما تو را بر آنها مىشورانيم تا نتوانند در جوار شما جز اندكى زندگى كنند و به صورت افراد نفرين شده هر جا يافت شوند، آنها را بگيرند و بكشند" (احزاب- 60- 61).
از اين آيات به خوبى استفاده مىشود كه منافقان در وحشت و سرگردانى سختى در مدينه قرار داشتند، آيات با لحن شديد و قاطعى پى در پى همانند رعد و برق آسمانى بر ضد آنها نازل مىشد، و هر آن احتمال اين مىرفت كه دستور مجازات و يا حد اقل اخراج آنها از مدينه صادر گردد.
اگر چه شان نزول اين آيات، منافقان عصر پيامبر ص است اما با توجه به اينكه خط نفاق در هر عصر و زمانى، در برابر خط انقلابهاى راستين وجود داشته و دارد به منافقان همه اعصار و قرون گسترش مىيابد، و ما با چشم خود تمام اين نشانهها را يك به يك و مو به مو در مورد منافقان عصر خويش، مىيابيم، سرگردانى آنها، وحشت و اضطرابشان و خلاصه بىپناهى و بدبختى و سيهروزى و رسوايى آنها را درست همانند همان مسافرى كه قرآن به روشنترين وجهى حال او را ترسيم كرده است مشاهده مىكنيم. "
📚تفسير نمونه، ج1، ص: 112 به بعد
❕اما در مورد اشکال دوم معاند هم گفتنی است که معاند با تقطیع کردن کلام خداوند , مدعی شده که قرآن گفته است منافقان از ترس مرگ انگشت در گوش خود می گذارند در حالی که آیات فوق الذکر تصریح دارد که " منافقین از ترس مرگ انگشت در گوش خود می گذارند تا صدای صاعقه را نشوند " .
👈یعنی صدای وحشتناک صاعقه ممکن است سبب مرگشان شود و آنها از ترس مرگ و در امان ماندن از صدای صاعقه , انگشت در گوش خود می گذارند .👉
❕امروز علم ثابت کرده است که امواج صوتی می تواند تاثیرات وحشتناکی بر انسان و محیط پیرامون او بگذارد و حتی سبب مرگ انسان شود , چنانچه که برخی می نویسند :
"مىدانيم «صوت» نوعى از امواج است كه در هوا، آب يا جامدات به وجود مىآيد، و آنچه با گوش انسان از اين امواج شنيده مىشود صداهايى است كه شدّت تواتر امواج آن از بيست مرتبه در ثانيه كمتر، و از بيست هزار بيشتر نباشد، ولى هستند كسانى كه امواج شديدتر از آن را هم مىشنوند، و در ميان حيوانات خُفّاش ارتعاشاتى را مىشنود كه شدّت تواتر آنها بالغ بر 145 هزار مرتبه در ثانيه است و اينكه معروف است حيوانات قبل از انسانها وقوع زلزلهها را درك مىكنند شايد به خاطر همين باشد كه آنها امواج صوتى ناشى از آن را كه براى انسان قابل درك نيست احساس مىكنند.
اين را نيز مىدانيم كه امواج شديدگاه همه چيز را درهم مىكوبد، تأثير بمبها و مواد منفجره روى بدن انسانها و ساختمانها از طريق همين امواج شديد است كه از آن تعبير به «موج انفجار» مىكنند و مىتواند در يك لحظه هرگونه مقاومتى را در هم بشكند و گاه انسان يا ساختمان را به اجزاى بسيار كوچكى همچون پودر تبديل كند.
بنابراين جاى تعجب نيست كه صيحه رستاخيز و «بانگ صور» در مدّتى كوتاه مايه مرگ انسانها و در هم شكستن كوهها شود "
📚پيام قرآن، ج6، ص: 55
❕بنابراین امواج قوی صوتی می تواند حتی سبب مرگ انسان شود و آیات فوق نیز از صدای مهیب صاعقه و تاثیر آن بر مرگ افراد منافق سخن به میان آورده است و یافته های علمی امروز نیز این تاثیر را تایید می کند که جهت آگاهی می توانید به نمایه ذیل رجوع کنید :
🌐yun.ir/yi7mt3
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺مهمتر بودن حفظ نظام جمهوری اسلامی از حفظ جان امام عصر علیه السلام !!!!
❕اخیرا سخنانی از مرحوم امام خمینی مورد بحث و نقد قرار گرفت که ایشان فرموده بودند که اهمیت حفظ نظام از حفظ جان امام عصر ع هم بیشتر است , ما در کلیپ فوق در جهت تبیین و توضیح این سخنان , نکات مفیدی ارائه داده ایم و از بیان مرحوم امام خمینی رفع شبهه کرده ایم !!!!
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
اجماع بر حجیت یا عدم حجیت خبر واحد !!!!
🤔#پرسش :
تناقض پایان ندارد ... ‼️
شیخ طوسی ← اجماع امامیه بر حجیت خبر واحد است
شریف مرتضی ← اجماع امامیه بر عدم حجیت خبر واحد است
چرا علماء رافضه، هنوز نمیدانند اجماع مذهبشان در مورد خبر واحد چیست ❕❕❕
💠#پاسخ💠
❕در تعریف خبر واحد می نویسند :
"خبر غير متواتر و غير يقينآور خبر واحد، كه مقابل خبر متواتر مىباشد، به حديثى گفته مىشود كه به نفسه با نظر به ذاتش و بدون كمك گرفتن از خارج علمآور نبوده و تعداد راويان آن به حد تواتر نرسد، چه راوى آن يك نفر باشد يا چند نفر و چه غير مستفيض باشد يا مستفيض؛ به عبارت ديگر، خبر واحد، خبرى است كه به حد تواتر نرسيده يا همراه آن قرائن قطعآور نباشد. "
📚فرهنگ نامه اصول فقه ص 447
❕شیخ طوسی در کتاب اصولی خود یعنی " العده فی اصول الفقه " در موارد متعددی تصریح می کند که مقصودش از اجماع بر حجیت خبر واحد , خبر واحدی است که قرائن بر صحتش وجود داشته باشد :
" إنا لا نقول أن جميع أخبار الآحاد يجوز العمل بها، بل لها شرائط نحن نذكرها فيما بعد ... " _ " : القرائن التي تقترن بالخبر و تدل على صحته أشياء مخصوصة- نذكرها فيما بعد- من الكتاب، و السنة، و الإجماع، و التواتر ... " _ " فصل 5 «في ذكر القرائن التي تدل على صحة أخبار الآحاد أو على بطلانها ... "
📚العدة في أصول الفقه، ج1، ص: 132 _ 135 _ 143
👌بنابراین شیخ طوسی قائل به حجیت خبر واحد همراه با قرائن است و بر این مطلب ادعای اجماع می کند .
❕سید مرتضی نیز در کتاب اصولی خود یعنی " الذریعه الی اصول الشریعه " تصریح می کند که مقصودش از عدم حجیت خبر واحد , خبر واحد خالی از قرائن مفید علم است : " نقول : العمل بالخبر لا بدّ من أن يكون تابعاً للعلم "
📚الذریعه الی اصول الشریعه ج 2 ص 530
❕بنابراین ادعای اجماع هر دو عالم فوق الذکر صحیح است .
👈 مقصود شیخ طوسی از ادعای اجماع بر حجیت خبر واحد , خبر واحد همراه با قرینه مفید علم است و مقصود سید مرتضی از اجماع بر عدم حجیت خبر واحد , خبر واحد خالی از قرینه مفید علم است ,👉 چنانچه که برخی به نقل از صاحب معالم و افراد دیگری , می نویسند :
" مراد سيد از خبرهاى واحدى كه ادعاى اجماع نموده بر عدم حجيت آنها خبر واحدى است كه از قرائن قطعيه عارى و برهنه باشد و مراد شيخ از خبر واحدى كه ادعاى اجماع نموده بر حجيت آن خبر واحدى است كه همراه با قرائن قطعيه باشد پس منافاتى نيست فما اثبته الشيخ لم ينكره السيد و ما انكره السيد لم يثبته الشيخ. "
📚شرح اصول فقه , علی محمدی , ج 3 ص 143
❕به هر حال در ذیل ثابت کرده ایم که روایات موجود در مجامع روایی شیعه خبر واحد صرف نیستند بلکه همراه با قرائن متعدد بر صحت اند که طبق مبنای شیخ طوسی و سید مرتضی باید به آن اخبار عمل شود :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753
👌وهابی نیز بهتر است که به جای طرح مباحث فوق فکری به حال اختلافات علمای اهلسنت با هم کند که در مواردی این اختلافات به حدی بوده که علمای اهلسنت یکدیگر را تکفیر کرده و مستحق مجازات می دانستند , در ذیل بیشتر بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2668
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
🌹بسته میلاد مبارک امام سجاد علیه السلام !!!!
پرسش و پاسخ ها مرتبط با امام سجاد علیه السلام ؛
1 _ آیا ازدواج شهر بانو با امام حسین واقعیت دارد و براستی ایشان مادر امام سجاد می باشد.
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2546
2_ جایگاه امام سجاد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت چگونه بوده است؟آیا آنان تصریح به برتری ایشان کرده اند؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2548
3 _ آیا راست است که امام سجاد علیه السلام با یزید بیعت کرد؟ می گویند این مطلب در کتاب کافی آمده است❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1377
4_ چرا امام سجاد در کربلا نجنگید؟آیا ایشان در تمام طول عمر بیمار بوده اند؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2550
5_ ماجرای اقرار حجر الاسود به امامت امام سجاد چه بود؟مگر محمد حنفیه امامت امام سجاد را قبول نداشت؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2551
6 _ این حدیث سند دارد؟ محدث نوری در کتاب دارالسلام میگه امام سجاد مجلس عزا گرفت برا امام حسین بعد به اقا سنگین اومد سر مبارک خودش را به دیوار کوبید و خون بر بینی و سینه اش جاری شد❗️
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2552
7 _ چرا به امام سجاد ابن #الخیرتین می گویند؟دلیل خاصی دارد؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2554
8 _ این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه؟ برده #ضعیف زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2555
9 _ دعاى امام سجاد براى نابودى ايرانيان❗️
توضیح درباره دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه؛ دعا برای مرزداران
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2556
10 _ آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2560
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
11_ روايتى كه امام سجاد را گناهكار جلوه داده و عصمتش را به باد ميدهد
ترجمه روايت: امام سجاد غلامی را از برای کاری میفرستند واو دیر میکند، بدين دليل سجاد به او یک ضربه تازیانه میزنند وغلام گریه میکند ومیگوید.....
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3669
12 _ تجاوز امام سجاد از پشت به کنیز حامل❗️ نقد عصمت ، جایگاه زن نزد امامان شیعه
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3472
13 _ اثبات عدم دارا بودن عصمت ائمه شيعه
امام سجاد در صحيفه سجاديه ميگويد:
خدایا سپاسگذارم که بعد از اینکه میدانی که چه کار کرده ام گناهان مرا پوشانده ای...
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2912
14 _ آیا مقصود از " السلام... علی علي بن الحسين " در زیارت عاشورا، حضرت علی اکبر علیه السلام است؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2821
15 _ آیا امام سجاد شهید شدند یا به مرگ #طبیعی از دنیا رفتند؟آیا حقیقت دارد که دلیلی بر شهادت ایشان نیست؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1379
16 _ در کتاب "جهاد النفس وسائل الشیعه" تالیفِ شیخ حُر عاملی، از امامِ سجاد نقل شده که نباید با سلطان دربیافتی، که آنگاه با سلطان در ضرر رساندن به خودت، شریک خواهی بود. به زبان خودمان؛ حتی اگر حاکم، ظالم باشد، نباید با او در بیافتی، در غیر اینصورت، خونت به پای خودت است❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1573
17_امام سجاد فرزندان و بانوان خود را با زیور طلا و نقره می آراست❗️حال چگونه عمامه به سرهای خائن مدعی ساده زیستی کسانی میشوند که زنان و کودکانشان در طلا و نقره غوطه ور بودند؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537
18_توضیحی پیرامون تأثیر دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلا و عدم رفع بلا از امام سجاد ع در کربلا❗️
شبهه: امام سجاد اگر دعايش بدرد ميخورد كه بیماری خود را درمان ميكرد❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4212
19_امام سجاد خالق زمين است و خورشيد را جا به جا ميكند!
ترجمه روايت:
سالم بن قبيصه نقل ميكند كه امام سجاد را ديدم كه ميگفت:
من اولين كسى هستم كه زمين را خلق كرد و آخرين كسى هستم كه آنرا هلاك خواهم كرد❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4160
20_آیا میدانستید شیعیان با مجوز و تایید امام سجاد٬ مجرمین عاشورا را به فجیعترین شکل ممکن زجرکش کردند؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3107
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
21_معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2479
22 _ علامه ميرزاى نورى در كتاب خاتمة المستدرك ، روايتى را آورده است كه هم در نوع خود جالب است و هم اثبات يك جعل تاريخى ديگر در منابع شيعى ميباشد.
#خلاصه_روايت:
عبدالله ابن عتبه ميگويد نزد حسين بودم كه فرزندش على كه معروف به على اصغر است وارد شد، حسين گفت اين فرزندم امام بعد از من است و …
▪️نكته: بنابر ادعاى شيعيان، على اصغر فرزند حسين در واقعه كربلا كمتر از يك سال سن داشت و در همانروز كشته شد ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4345
23_ دوستی امام سجاد با مروان ❓در قيام مردم مدينه، شورشيان عوامل يزيد را در خانه مروان محاصره كردند، مروان براى نجات خانواده اش به تقلا افتاد، از عبدالله بن عمر خواست كه خانواده اش را نجات دهد، ولى او نپذيرفت. سپس مروان از على بن الحسين(سجاد) خواست كه همسرش، عايشه دختر عثمان و فرزندانش را به خارج از شهر منتقل كند. سجاد نيز آنها را از شهر خارج كرد و فرزندش عبدالله را نيز به آنها سپرد كه وى را با خود ببرند. !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4304
24 _ از اساتید شنیده ام که می گویند توحید خداوند توحید عددی نیست در حالی که امام سجاد در صحیفه سجادیه می گوید خداوند وحدانیه العدد است ❕❕❕❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5610
25 _اگر امر به معروف و نهى از منكر، يك واجب دينى است كه يك امام براى انجام آن، جان خود و خانواده اش را به خطر انداخته است، پس چرا فرزند او يعنى على بن الحسين، اين واجب دينى را انجام نداد؟
١) آيا يزيد عوض شده بود و ديگر نياز به امر به معروف نداشت؟
٢) آيا حسين با اشتباه خود، اين همه انسان را به كشتن داد؟ !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5643
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
◽️
◾️◽️
◽️◾️◽️
◼️◽️◾️◽️◾️
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕من در انتخابات شرکت نمی کنم زیرا در ایران انتخابات آزاد نیست و بجای انتخابات بگوییم انتصابات بهتر است !!!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام خواجه پور
@baghiyatallah_khokha
@Rahnamye_Behesht
سهمیه ایثارگران از بیت المال !!!!
🤔#پرسش :
❓در مورد مصوبات مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها که سهمیه های متعددی را برای اقشار ویژه ( ایثارگران ) در نظر گرفته اند، آیا این کارشان شرعی و منطبق با سیره امام علی (ع) است ❕❕
💠#پاسخ💠
👌خداوند در قرآن همگان را دستور به رعایت قسط و عدل داده و می فرماید :
" بگو پروردگارم به عدالت فرمان داده است " "قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْط " ( سوره اعراف آیه 29 )
اجراى عدل و قسط كه يكى از مهمترين وظايف حكومت اسلامى در جامعه مى باشد اقتضا مى كند كه به هر فردى از افراد جامعه براساس ميزان خدمات و اقداماتى كه براى جامعه انجام مى دهد، توجه شده و حق متناسب خود را دريافت نمايد , چنانچه که امیر مومنان در عهدنامه مالک اشتر فرمود :
" هرگز نبايد افراد نيكوكار و بدكار در نظرت يكسان باشند، زيرا اين كار سبب مىشود نيكوكاران به نيكىها بىرغبت شوند و بدكاران به اعمال بد تشويق گردند؛ 👈بنابراين هر يك از اينها را مطابق آنچه براى خود خواستهاند پاداش ده. " 👉وَلَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ، فَإِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ، وَتَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ! وَأَلْزِمْ كُلّاً مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَه "
📚نهج البلاغه , نامه 53
❕ بر اين اساس رزمندگان سلحشورى كه جان بر كف نهاده و با ايثار و فداكارى خود امنيت ملى، تماميت ارضى، منافع ملى كشور را از هجوم بيگانگان به قيمت جان خود يا قسمتى از اعضاى بدن خود يا از دست دادن بهترين سال هاى خود در زندان هاى دشمن، تأمين نموده اند براساس عدل و انصاف , حكومت اسلامى بايد متولى امور زندگانى آنها و جبران خسارت هاى وارده باشد.
❕از سوی دیگر , برخی در مورد تقسیم بیت المال در سیره پیامبر اسلام و امیر مومنان علیهما و آلهما السلام می نویسند :
" از بررسى جامعِ روايات، به طور كلّى دوگونه مورد مصرف براى بيت المال به دست مىآيد: مصارف خاص و مصارف عام.
1. مصارف خاص : اين قسم، آن دسته از مصارف عمومى را كه داراى عنوانى خاص هستند، شامل مىشود، مانند: تأمين فقرا و مستمندان 👈و از كارافتادگان و خانوادههاى شهدا،👉 تأمين حقوق كارگزاران بيت المال و قضات و سربازان، آموزش و بهداشت، مخارج زندانيان، بدهى بدهكاران، ديه مقتولانى كه ضامن شخصى ندارند، عمران و آبادى شهرها و ... 2. مصارف عام در صدر اسلام، پس از تأمين مصارف خاص، مازاد بيت المال بين عموم مسلمانان تقسيم مىگرديد. در متون روايى از اين نوع مصرف، به عنوان حقّ عام افراد در بيت المال، ياد گرديده است. "
📚دانش نامه امیر المومنین علیه السلام ج 4 ص 139
👌بنابراین برای از کار افتادگان که مصداق جانبازان مجاهد هستند و خانواده شهدای عزیز , باید از بیت المال نصیبی قرار داد , زیرا این افراد و خانواده شهدا , اگر حمایت حکومت اسلامی نباشد , باید در فقر زندگی کنند , چنانچه که در همان عهد نامه مالک اشتر می خوانیم که امام علی علیه السلام فرمود :
" خدا را، خدا را، در مورد طبقه پايين اجتماع، همان ها كه راه چارهاى ندارند،👈 از مستمندان و نيازمندان و تهيدستان و از كارافتادگان، 👉زيرا در اين قشر كسانى هستند كه روى سؤال دارند و نيز افرادى هستند كه بايد بدون سؤال و تقاضا به آنها كمك كنى.👈 آنچه خداوند در مورد آنان به تو دستور داده است عمل كن؛ در بخشى از بيت المال، 👉 و قسمتى از درآمدحاصل از كشاورزى را در هر منطقهاى به آنها تخصيص ده؛ زيرا آنها كه دوراند به مقدار كسانى كه نزديك اند سهم دارند، و بايد حقّ همه آنها رعايت شود، هرگز نبايد سرخوشى و غرور و زمامدارى تو را از آنها به خود مشغول سازد، و (بدان) هيچ گاه به خاطر كارهاى فراوان و مهمّى كه انجام مىدهى از ترك رسيدگى به كارهاى كوچك معذور نيستى؛ هرگز دل از اين گروه برمگير! و چهره خود را در برابر آنها درهم نكش "
📚نهج البلاغه نامه 53
👌و بالخصوص در بیان دیگر امام علی علیه السلام خطاب به یکی از کارگزارانش , از لزوم بهره مندی مجاهدین راه حق از بیت المال سخن به میان آورده و می فرماید :
"اى مخنف بن سليم! براى تو در اين مالياتها بهره و حقّى معيّن است و تو در آن، شريكانى دارى: تنگدستان، تهىدستان، بدهكاران،👈 مجاهدان، 👉در راه ماندگان، بردگان، ونيازمندان به الفت و مهربانى. به درستى كه ما حقّ تو را كامل ادا كنيم. تو نيز حقوقآنان را كامل ادا كن، وگرنه در روز رستاخيز، پُر دشمنترينِ مردم خواهى بود؛ و بدا به حال كسى كه دشمنش اينها باشند "يا مِخنَفَ بنَ سُلَيمٍ، إنَّ لَكَ في هذِهِ الصَّدَقَةِ نَصيبا وحَقّا مَفروضا، ولَكَ فيهِ شُرَكاءَ: فُقَراءَ، ومَساكينَ، وغارِمينَ، ومُجاهِدينَ، و أبناءَ سَبيلٍ، ومَملوكينَ، ومُتَأَ لَّفينَ "
📚دعائم الاسلام ج 1 ص 252
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕بر همین اساس در پیمان صلحنامه امام حسن علیه السلام با معاویه می خوانیم که "معاويه موظف است همواره از خراج مبلغ يك ميليون درهم تسليم امام حسن ع نمايد تا ميان 👈بازماندگان شهداى جنگ جمل و صفين كه در ركاب امام على علیهما السلام كشته شده اند تقسيم شود "👉 " على أن يفرق في أولاد من قتل مع أبيه يوم الجمل و أولاد من قتل مع أبيه بصفين ألف ألف درهم و أن يجعل ذلك من خراج دارابجرد "
📚علل الشرائع، ج 1، ص: 212
❕از سوی دیگر براساس قواعد فقهی , غنايم حاصل از جنگ ها اعم از سلاح و ... بين رزمندگان توزيع مى شد و كسانى كه در جنگ حاضر نبودند بهره اى نيز نداشتند :
📚وسائل الشیعه ج 15 ص 103 باب 38
❕اما در زمان ما به علت تغيير اوضاع و شرايط زمانه و تغيير شيوه تأمين امنيت مردم، مديريت اقتصادى و... ديگر نمى توان مثلا سلاح هاى به دست آمده در جنگ مثل هواپيما، توپ، تانك و... را يا منابع عظيمى را كه از دشمن به دست مى آيد را بين رزمندگان تقسيم نمود و مصلحت حكومت اسلامى نيز اقتضا نمى كند ولى بايد حداقل به ميزانی که جبران غنیمت های گرفته شده را می کند , مجاهدان حاضر در میدان نبرد را مورد بهره مندی قرار داد .
👌 در نقلی آمده است :
"اميرمومنان بر پيرمردى نابينا كه گدايى مىكرد، عبور كرد. پرسيدند : «اين فرد كيست؟». گفتند: اى امير مؤمنان! نصرانى است.
👈امير مؤمنان فرمود: «او را به كار گرفتيد تا آنجا كه پير و ناتوان شد و [اكنون] از او دريغ مىكنيد؟ بر او از بيت المال، انفاق كنيد 👉 " أستَعمَلتُموهُ، حَتّى إذا كَبِرَ و عَجَزَ مَنَعتُموهُ؟! أنفِقوا عَلَيهِ مِن بَيتِ المال "
📚تهذیب الاحکام ج 6 ص 293
❕در وقتی که یک نصرانی به خاطر خدمت به حکومت اسلامی و از کار افتادگی , مستحق دریافتی از بیت المال است , طبیعتا تکلیف ما نسبت به آزادگان و جانبازان و شهدای راه حق روشن است که این افراد و خانواده های آنان باید مورد حمایت حکومت اسلامی و بهره مندی از بیت المال باشند آن هم به نحو متعارف چرا که روشن است که افراط در هر چیزی مذموم و ناپسند است , بر همین اساس در فتاوای شیخ طوسی می خوانیم :
"اگر مجاهد جبهه نبرد بمیرد یا کشته شود و همسر و فرزندانی از خود باقی بگذارد , مخارج آنان باید از بیت المال تامین شود " " فإذا مات المجاهد أو قتل و ترك ذرية أو امرأة فإنهم يعطون كفايتهم من بيت المال "
📚المبسوط في فقه الإمامية، ج2، ص: 73
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
#شرکت_زنان_در_تشییع_جنازه
🤔#پرسش
❔زن ستيزى و بى ارزشى زن در تمامى اركان و احكام و قوانين اسلام نهفته است.
خمينى در تحرير الوسيله ميگويد: برای زنان بهتر آنست که كسى را تشییع جنازه نکنند اگر چه ميت زن باشد و بعید نیست که تشییع کردن برای زنان جوان کراهت داشته باشد(مكروه است زن جوان در تشييع جنازه شركت كند).
#منبع: كتاب تحریرالوسیله
روح الله خمینی جلد اول ص ١٢ ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی ، از این که زنان در تشییع جنازه حاضر شوند ، نهی شده است ، چنان که در روایتی آمده است ؛
« پیامبر نهی کرد که زنان در تشییع جنازه شرکت کنند » « نهی عن اتباع النساء الجنائز »
📚الفقیه ج 4 ص 5
👌و فرمود ؛
« تشییع جنازه ، برای زنان روا نیست » « لیس علی النساء ... و لا اتباع جنازه »
📚الخصال ، ج 2 ص 511
❕در نقل دیگری تصریح شده است که مقصود از زنان در این روایات ناهیه ، زنان جوان هستند ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« شایسته نیست که زن جوان به سوی جنازه رود تا بر آن نماز بخواند ، مگر در صورتی که زن مسن و پیری باشد »
« لَيْسَ يَنْبَغِي لِلْمَرْأَةِ الشَّابَّةِ أَنْ تَخْرُجَ إِلَى الْجِنَازَةِ تُصَلِّي عَلَيْهَا إِلَّا أَنْ تَكُونَ امْرَأَةً قَدْ دَخَلَتْ فِي السِّنِّ »
📚وسائل الشیعه ، ج 3 ص 139
👌فلسفه این که زنان جوان از شرکت در تشییع جنازه نهی شده اند ، از این جنبه است که احساسات در آنان در فراق عزیزان ، داغتر و شدیدتر است و ممکن است که در تشییع جنازه نتوانند خود را کنترل کنند و صدای خود را در برابر نامحرمان بلند کنند و به سر و روی خود زنند و پوشش سر و بدنشان کنار رود ، لذا حضور زنان جوان در تشییع جنازه به خاطر این مفاسد ، مکروه شمرده شده است .
❕حال اگر زن جوانی در تشییع جنازه شرکت کند و مفاسد گفته شده بر او مترتب نشود ، و بتواند خود را کنترل کند ، در این صورت شرکت در تشییع جنازه برای او اشکالی ندارد .
❕در روایتی آمده است که فاطمه س و زنان مومنین و مهاجرین برای تشییع جنازه رقیه خواهر فاطمه س ، خارج شدند و بر او نماز خواندند ؛
«خَرَجَتْ فَاطِمَةُ ع وَ نِسَاءُ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُهَاجِرِينَ فَصَلَّيْنَ عَلَى الْجِنَازَةِ »
📚الکافی ج 3 ص 253
❕یا از امام صادق ع نقل شده است که فاطمه س به همراه سایر زنان در تشییع جنازه زینب ، دختر دیگر پیامبر حاضر شدند و بر ایشان نماز خواندند ؛
« ان زینب بنت النبی توفیت و ان فاطمه خرجت فی نسائها فَصَلَّتْ عَلَى أُخْتِهَا. »
📚تهذیب الاحکام ، ج 3 ص 333
❕یا امام کلثوم دختر امام علی علیه السلام می گوید در تشییع جنازه پدرم حاضر شدم و پدرم را تا مدفنش همراهی کردم ؛
« أُمِّ كُلْثُومٍ بِنْتِ عَلِيٍّ ع فِي حَدِيثٍ قَالَتْ فَخَرَجْتُ أُشَيِّعُ جِنَازَةَ أَبِي حَتَّى إِذَا كُنَّا بِظَهْرِ الْغَرِيِّ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕در نقل دیگری آمده است که کاهلی گوید ؛
« به امام موسى بن جعفر عليهما السّلام عرض كردم: كه همسرم و خواهرم- كه همسر محمّد بن مارد است- در مجالس ماتم شركت ميكنند و من ايشان را از اين كار منع ميكنم، و آنان بمن ميگويند: اگر حرام است ما به اين عمل خاتمه ميدهيم و ديگر تكرار نميكنيم، و اگر حرام نيست پس چرا ما را منع ميكنى تا اگر كسى از ما فوت شود مردم نيز از اداى حقوق ما و شركت در مجلس ما خوددارى كنند و به تعزيت ما نيايند ؟
👌امام ع فرمود ؛
« از حقوق سؤال ميكنى (يعنى آنان كه به عزا و عروسى شما مى آيند ايشان نسبت به شما داراى حقّى هستند و رفتن به مجالس ايشان كار عبث و حرامی نيست) پدرم به مادرم و امّ فروه رخصت ميداد كه حقوق اهل مدينه را بجا آورند. » « .... َ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع عَنِ الْحُقُوقِ تَسْأَلُنِي كَانَ أَبِي ع يَبْعَثُ أُمِّي وَ أُمَّ فَرْوَةَ- تَقْضِيَانِ حُقُوقَ أَهْلِ الْمَدِينَةِ »
📚الفقیه ج 1 ص 178
❕یا در روایت دیگر آمده است که خدیجه س ، در تشییع جنازه فرزندش قاسم شرکت کرد و وقتی قاسم را دفن کردند ، باز گشت ؛
«لَمَّا تُوُفِّيَ الْقَاسِمُ بْنُ رَسُولِ اللَّهِ ص فَخَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ ص فَاتَّبَعَتْهُ خَدِيجَةُ فَلَمَّا دُفِنَ رَجَعَتْ خَدِيجَةُ »
📚مستدرک الوسائل ج 2 ص 383
❕بنابراین شرکت زنان در تشییع جنازه ، در صورتی که مضرات و مفاسد پیش گفته شده را نداشته باشد ، بی هیچ اشکالی ، صحیح است .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با وجود این همه مشکل اقتصادی چه توقعی از ما مردم است که بخواهیم در انتخابات شرکت کنیم ?!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام خواجه پور
@baghiyatallah_khokha
@Rahnamye_Behesht
آیا امام صادق گفته اند که حضرت فاطمه جزء اهلبیت نیست ?
🤔#پرسش :
❓طبق نظر امام صادق حضرت فاطمه جزو اهل البیت نیست ❕❕❕
قُلتُ لِلصّادِقِ جَعفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عليهماالسلام : مَن آلُ مُحَمَّدٍ ؟ قالَ : ذُرِّيَّتُهُ ، فَقُلتُ : مَن أهلُ بَيتِهِ ؟ قالَ : الأَئِمَّةُ الأَوصِياءُ ، فَقُلتُ : مَن عِترَتُهُ ؟ قالَ : أصحابُ العَباءِ ، فَقُلتُ : مَن اُمَّتُهُ ؟ قالَ : المؤُمِنونَ الَّذينَ صَدَّقوا بِما جاءَ مِن عِندِ اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ.
به امام صادق گفتم آل بیت چه کسانی اند؟ گفت فرزندان پیامبر اند. گفتم پس اهل البیت چه کسانی اند؟گفت ائمهٔ اوصیا، گفتم پس عترت چه کسانی اند؟ گفت آل عبا، گفتم امت چه کسانی اند؟ گفت ایمان آورندگان به او. [ أمالي الصدوق : 200 / 10 ، روضة الواعظين : 294 . ]
اهل بیت یعنی ائمه و اوصیا از آنجا که حضرت فاطمه جزو ائمه و جزو اوصیا نیست پس ایشان جزو اهل البیت نیست طبق نظر امام صادق شیعیان!!!!
💠#پاسخ💠
❕قاعده ای معروف در اصول فقه است که می گوید :" اثبات شیء نفی ما عداه نمی کند " .
برخی در این رابطه می نویسند :
"اصوليين در اينجا قاعدهاى دارند و مىگويند: اثبات شىء نفى ما عدا نمىكند يعنى اگر ما در مورد خاصى مطلبى را بيان كنيم به آن معنا نيست كه آن مطلب را از غير آن مورد نفى كرده باشيم. مثلا اگر ما در مورد فردى بگوييم كه او انسان متواضع و خوبى است، معنايش آن نيست كه ديگران متكبر و بد هستند. "
📚ترجمه و شرح فارسى الموجز في أصول الفقه، علی عدالت , ص: 431
❕بر این اساس اگر امام صادق علیه السلام به مناسبتی گفته اند که اهل بیت پیامبر اسلام , امامان دوازده گانه اند , این اثبات به معنای نفی عنوان اهلبیت از حضرت فاطمه سلام الله علیها نیست , زیرا " اثبات شیئ نفی ما عداه نمی کند " .
👌لذا می بینیم که امام صادق در سخنان دیگر خود تصریح کرده است که حضرت فاطمه سلام الله علیهما , جزء اهلبیت هستند .
❕در روایتی امام صادق ع فرمود :
" مقصود از آيه: «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملًا پاكيزه گرداند»، على، حسن و حسين و فاطمه عليهم السلام بودند. پيامبر خدا آنها را در خانه امّ سلمه زير عبايى قرار داد و سپس فرمود: «خدايا! هر پيامبرى خانوادهاى و گنجينهاى نفيس دارد و اينان اهل بيت و گنجينه نفيس من اند». امّ سلمه گفت: آيا من از اهل بيت تو نيستم؟
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «تو به سوى درستى روانى؛ ولى اهل بيت و گنجينه نفيس من، اينان اند». "
" ... فَكانَ عَلِيٌّ وَالحَسَنُ وَالحُسَينُ وفاطِمَةُ عليهم السلام، فَأَدخَلَهُم رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله تَحتَ الكِساءِ في بَيتِ امِّ سَلَمَة .... "
📚الکافی ج 1 ص 287
❕یا در روایت دیگر عبد الرحمان بن كثير می گوید :
"به امام صادق عليه السلام گفتم: مقصود خداوند از اين آيه: «خداوند، خواسته است پليدى را تنها از شما اهل بيت بزدايد و شما را كاملًا پاكيزه گرداند» چيست؟
امام صادق ع فرمود:
«اين آيه در حقّ پيامبر، امير مؤمنان، حسن، حسين و فاطمه عليهم السلام نازل شده است .... " " ...نَزَلَت فِي النَّبِيِّ وأميرِ المُؤمِنينَ وَالحَسَنِ وَالحُسَينِ وفاطِمَةَ عليهم السلام ...."
📚علل الشرایع ج 1 ص 205
👌یا در نقل دیگری امام صادق تصریح کرد که فاطمه صدیقه سلام الله علیهما مصداق اهلبیت است زیرا پیامبر در روزهای متمادی هر صبح به جلوی درب منزل فاطمه می رفت و آیه تطهیر را می خواند و از او با عنوان اهلبیت یاد می کرد : " .... كُلَّ غَدَاةٍ يَدُقُّ الْبَابَ ثُمَّ يَقُولُ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَعْدِنَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلَائِكَةِ الصَّلَاةَ رَحِمَكُمُ اللَّهُ- إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرا "
📚تفسیر فرات الکوفی ص 339 _ بحار الانوار ج 35 ص 216
👌بنابراین اگر در مواردی بنابر قواعد بلاغتی ( مقتضای حال و وضعیت مخاطب ) امام علیه السلام از برخی از افراد اهلبیت یا عترت یاد کرده است این اثبات و یاد کردن از برخی افراد به معنای نفی عناوین مذکور از سایر افراد نیست , چنانچه که در همان روایت مورد اشکال , امام علیه السلام افراد عترت را آل عبا معرفی می کند اما در ادامه روایت تمام اهلبیت و امامان را از افراد عترت معرفی می کند " عترته اهل بیته " و در روایات دیگر نیز سایر امامان علیهم السلام هم مصداق عترت دانسته شده اند : " مَنِ الْعِتْرَةُ فَقَالَ أَنَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ الْأَئِمَّةُ التِّسْعَةُ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْن "
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 57
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺کشتار مردم توسط امام زمان علیه السلام !!!!
❓آیا امام مهدی علیه السلام در هنگام ظهور اکثر مردم زمین را از دم تیغ می گذراند و می کشد ?
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام کریمی پور
@Rahnamye_Behesht
@baghiyatallah_khokha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| چرا باید در انتخابات شرکت کنیم ?
❕در کلیپ فوق سعی شده است که با ارائه دلائلی مستند , هم طیف غیر مذهبی و هم طیف مذهبی جامعه برای حضور در انتخابات توجیه شوند .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺فلسفه غیبت امام مهدی علیه السلام و زمان ظهور ایشان !!!!
▫️در کلیپ فوق به سه پرسش ذیل پاسخ گفته ایم :
١ _ چرا امام مهدی به غیبت رفتند ?
٢ _ امام زمان چه زمانی ظهور می کنند ?
٣_ امام غایب چه فایده ای برای مردم دارد ?
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔آیا عمر ١٢٠٠ ساله امام مهدی علیه السلام معقول و قابل پذیرش است ?
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
حجت الاسلام کریمی پور
@Rahnamye_Behesht
@baghiyatallah_khokha
هدایت شده از کانال موسسه بقیه الله الاعظم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❕برخی می گویند که شرکت ما در انتخابات پیش روی فایده ای ندارد ? در انتخابات مجلس در دوره قبلی شرکت کردیم چه تغییری ایجاد شد که انگیزه بگیریم و در انتخابات کنونی شرکت کنیم ?
👌حجت الاسلام خواجه پور پاسخ می گویند .
@Rahnamye_Behesht
@baghiyatallah_khokha