eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 عناصر جوهری پیدایش حکم 🔻 به نظر می رسد فرآیند بسی بیش از آن چیزی است که مرحوم آخوند خراسانی فرموده اند و می توان بخش های این فرآیند را تا یازده مرحله برشمرد. گرچه این یازده مرحله همگی عناصر جوهری پیدایش حکم نیستند. 🔻 ما می پذیریم که پیدایش حکم آغازی دارد که همان مصالح و مفاسد داعی جعل هستند. حکم از این خاستگاه برخاسته و تا مقام یازدهم که مقام تطبیق و در خارج و تحقق مقاصد آن است راه می پیماید. گرچه بایسته است که در میان این یازده عنصر آنها که ذاتی و جوهری و مولفه های برسازنده ی حکم هستند از عناصر عارضی باز شناخته شوند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔰 بزرگداشت مقام علمی مرحوم استاد موسویان ◽️همزمان با چهارمین سالگرد ارتحال فقیه الاقتصاد توسط گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود: 🎙 با سخنرانی حضرات آیات و اساتید گرانقدر: و 📅 چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🖥 حضور مجازی از طریق: 🔗 skyroom.online/ch/iict/nezamha 🆔 @iictchannel
📸 🔰 فلسفه احکام الهی 🔻 حکم در معنای مصدری به معنی فرمان دادن و در معنای اسم مصدری به معنای فرمانروایی و است. 🔻 ابراز یا عدم ابراز حکم و توان مکلف در اجرای حکم یا ناتوانی او و اینکه آیا این به مخاطب برسد و او از آن آگاهی بیاید یا نیابد هیچکدام در جوهر و ذات حکم نیستند و از ملابسات آن به شمار می روند و در تعریف جایی ندارند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 برداشت نادرست از دین و حکم 🔻 آنچه که بزرگان عامه و شیعه در تعریف حکم آورده اند به نگره ی ما افزون بر اینکه جامع و مانع نیست بیان گر همه ی ماهیت و چیستی حکم نیز نیست. 🔻 از سوی دیگر باید کارکرد این تعریف در عرصه ی اصلاح و ارتقاء علم اصول روشن شود چرا که گرانمایه ترین بخش از دستگاه روشگانی کشف حکم الهی است پس باید تعریف ما از حکم به گونه ای باشد که در اصول و و فرآیند استنباط به کار بیاید تا ما را به یک فقه فرازمند و فراگیر و روزآمد و کارآمد رهنمون شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 اجرای درست احکام الهی در جامعه 🔻 افزون بر استنباط حکم شرعی، اجرای حکم شرعی در جامعه نیز نیازمند است چرا که انسان در اجرا به اموری بر می خورد که در چاره کردن آنها اجتهاد ضروری و بایسته است لذا تعریف درست حکم در مقام اجرای درست احکام الهی در جامعه نیز نقش پرداز خواهد بود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔸هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت 🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه‌ علمیه، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، معاونت بين اللمل بعثه مقام معظم رهبری و انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار می‌شود: 🎙 با حضور و سخنرانی: منصور ميراحمدی علی العبودی نورالدين ابولحيه عباس توفيق خالد قدومی ✍️ دبیر علمی: 📅 دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰ 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 📺 پخش زنده از شبکه اینترنتی عبرات: ➖ abarat.tv 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/Haniyeh 🆔 @iictchannel
📸 🔰 حکم؛ تشریعی یا تکوینی 🔻 نکته ی دیگری که شایان موشکافی و دقت نظر است جدایی میان و حکم مولای عرفی است. 🔻 در حکم شرعی الهی خواست و مشیت تشریعیه الهی همان حکم و انشاء حکم است و میان آن خواست و مشیت با حکم و انشاء حکم هیچ جدایی و فرآیندی فاصله نمی افکند ولی در مولای عرفی چه بسا میان خواست مولی و انشاء آن و ابلاغ آن به عبد در پیکره ی امر و نهی جدایی و فاصله باشد. 🔻 در مولای عرفی نمی توان گفت که مشیت و خواست او همان حکم است ولی در خداوند متعال می توان گفت که پرودگار همان حکم تکوینی او و مشیت تشریعیه پروردگار همان حکم تشریعی اوست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 سازواری حداکثری مولفه های رکنی علم 🔻 با توجه به اشکالات وارد بر هر یک از نظریه های مربوط به مناط وحدت و تمایز علم، ما بایستگی «سازواری حداکثری مولفه های رکنی علم» را مطرح کرده و از این دیدگاه به نظریه تناسق ارکان تعبیر می کنیم. 💢 برگرفته از کتاب آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تفاوت تعریف حکم اصطلاحی فقها با اصولیون 🔻 برخی در عناصر ذاتی تعریف حکم عقاب و ثواب را آورده اند حال آنکه اگر کسی از آگاه نباشند به سبب ترک آن حکم عقاب نمی شود 🔻 پس حکم در جای خود هست بدون اینکه عقابی در میان باشد و اگر کسی بدون آگاهی از حکم الهی منطبق با مشیت و خواست الهی رفتار کند ثوابی به او تعلق نمی گیرد و در اینجا هم حکم الهی بجای خود باقی است بدون اینکه ثوابی در میان باشد. 🔻 از سوی دیگر پاره ای از احکام الهی از اساس مصب عقاب و ثواب نیستند مانند اباحه که بنابرنظر مشهور یکی از احکام تکلیفیه پنج گانه است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کارافزار انتقال حکم 🔻 خطاب، حکم نیست بلکه است و اگر گاهی خطاب را حکم خوانده اند از سر مجاز بوده است نه حقیقت و خطاب تنها دلیل و مبرز حکم است. 🔻 برای نمونه در عرف گاه، برگه ای که روی آن حکم انتصاب یکی از بلندپایگان دولتی نوشته شده است را حکم می نامند و این مجاز است چرا که در حقیقت این برگه ابزاری است که حکم با آن به دیگران منتقل می شود. عبارات روی این برگه حاوی و حامل حکم هستند ولی خود حکم نیستند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔴 هم اکنون در حال برگزاری... 🔸هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت با حضور و سخنرانی آیت الله 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha 📺 پخش زنده از شبکه اینترنتی عبرات: ➖ abarat.tv 🆔 @iictchannel
🔸 آیت الله در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید اسماعیل هنیه و آینده جبهه مقاومت» عنوان کرد: 🔰 آینده به وحدت مسلمانان وابسته است / با سلاح ایمان، تقوا و علم پیش می‌رود 💢 آینده فلسطین و پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیست‌ها در گرو وحدت مسلمانان است؛ اما اگر برخی از به ظاهر مسلمانان و برخی سران خود فروخته و احیانا خودباخته عرب و اسلامی با توده میلیونی و بلکه میلیاردی مسلمان که آرمان فلسطین برایشان اولین آرمان است، همراهی کنند جبهه مقاومت پیروز خواهد شد؛ 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/vahdatfelestin 🆔 @Rashad_ir
آینده جبهه مقاومت.mp3
5.19M
🎧 🔸 صوت سخنرانی آیت الله در هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت 📅 دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳ 🏢 قم و تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی I 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 خون شهید هنیه مایه وحدت مسلمین است 🔻 چنین افرادی به مشترکات توجه دارند و صرفا به آن حیثیت که جنبه ایجابی دارد اکتفا نکرده و هدفی والاتر دارند و معتقدند که ما مسلمانان در عمده مبانی با یکدیگر مشترک هستیم، از جمله توحید، کتاب، قبله که از تعالیم اساسی و اصلی دین ما محسوب می شوند، همین موارد می تواند مسلمانان را متحد کند. 🔻 این مساله که همه ما دشمن مشترک داریم و باید برای طرد این دشمن با یکدیگر متحد شویم، آمریکا دشمن مشترک همه مسلمانان است، اسراییل و دشمن مشترک همه مسلمانان است، ایستایی در مقابل دشمن مشترک از عوامل بسیار مهم وحدت محسوب می شود و نکته اینجاست که وحدت مسلمین و اتحاد امت در تفکر مشهود بود و انسان می‌توانست تقوا را در سیمای او مشاهده کند. 💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله رشاد در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت» 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 شهید هنیه؛ جامع خصائل اسلامی و انسانی بود 🔻 مجموعه از انسانی چون او شخصیتی ساخته که در این مقطع، محور مکتب مقاومت و مسئول و متحد و دردمند شده است، مسلمانانی که احساس غیرت اسلامی در رگ آنها می جوشد و حاضرند تا پای جان پای کار دیگر مذاهب و ملل اسلامی حاضر شوند، برای برادران مسلمان خود جان ببازند، جان شیرین و پاک خود را بگذارند و در مصاف با دشمن برای دفاع از دیگر مسلمانان بایستند و اختلافات را کنار گذاشته و بر اشتراکات توجه کنند. 💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله رشاد در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت» 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 ملابسات و امور پیرامونی حکم 🔻 واقع امر آن است که رسیدن حکم به انسان و و یقین او به انتساب حکم به پرودگار و توان او در انجام حکم هیچ کدام از عناصر ذاتی تعریف حکم نیستند بلکه از ملابسات و امور پیرامونی حکم هستند و بدون آنها نیز حکم محقق می شود و بر ایشان نیز ثابت می گردد ولی چنین کسانی به سبب بی خبری و ناتوانی برای ترک حکم کیفر نمی بینند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📘 معرفی کتاب فلسفه علم دینی 🖌 به قلم آیت الله 🔰 تقسیم علم در روایات، به و علم الابدان، تنها به لحاظ موضوع علوم نیست، بلکه علم الادیان آن علم یا علومی اند که به امر دین می پردازد و غایت و فائدت آن به روح آدمی و استصلاح و استکمال نفس او بازگشت می کند، و به دانش یا دانش هایی اطلاق شده اند که به امر بدن و آنچه به آن مرتبط است می پردازد، و طبعاً به و جسم و وجه ی مادی هستی آدمی اهتمام می ورزد. 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تمایز مولای عرفی و مولای الهی 🔻 به مبادی اراده نیازمند است یعنی نخست باید فعل یا ترک فعلی به خاطرش آمده و بر دلش بگذرد سپس اندیشه کند که آیا این فعل سودمند است یا زیان‌بار سپس خواستار آن فعل یا ترک آن شود و سرانجام در انجام آن فعل یا ترک آن فرمان دهد یا گام بردارد. 🔻 ولی در این مراحل در میان نیستند از این رو خاستگاه این خرده آن است که برخی خداوند را در ذهن و یاد خویش انسان وار و انسان گونه می پندارند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 با سلاح ایمان، تقوا و علم پیش می‌رود 🔻 از همه مسلمانان به ویژه آنان که خواب هستند یا خود را به خواب زده اند و به خصوص سرانی که حتی برخی در مقام خیانت به آرمان بلند اسلامی گام بر می دارند می خواهیم که از قافله عقب نمانند و با جبهه مقاومت پیش روند و با سلاح ایمان و تقوا و علم و جهاد حرکت کنند چراکه آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن است و هیچ تردیدی در پیروزی نداریم، هرکسی که با این جبهه همدلی و همراهی نکرد باخته و از قافله فتح باز مانده است. 💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله رشاد در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت» 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فعل بالمعنی الاخص و بالمعنی الاعم 🔻 واژه ی فعل در دو معنی به کار می رود، گاه فعل بالمعنی الاخص و قسمی بوده و در برابر ترک است و گاه فعل بالمعنی الاعم و مقسمی است یعنی هر چه بر پایه ی مبانی اراده از آدمی صادر شود و در این تعریف واژه ی فعل، ترک فعل را نیز در بر می گیرد. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کدام علم، دینی است؟! 🔻 اگر ، دینی باشد، می توان علم را دینی تلقی کرد؛ اما مراد از فایده ی دانش، کارکرد یا کارکردهایی است که قهراً بر دانش مترتب است هرچند در مقام تاسیس مقصود موسس نبوده، یا دانشمند و دانش پژوه در مقام تحقیق بدان نظر نداشته باشد. 💢 برشی از کتاب آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 خاستگاه حکم 🔻 دین رسالتی است که باید پیام انگارانه بدان نگریست که بخشی از این پیام الهی و حکم است. در تعبیر مشهور، خاستگاه حکم را به شمار می آورند ولی به نگره ی صحیح خاستگاه نخست حکم، مصالح و مفاسدی هستند که اراده الهی به جلب و دفع آنها تعلق گرفته است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
هم‌اکنون 📺 شبکه یک سیما 🔰 دیدار اعضای شورای علمی کنگره بین‌المللی امام رضا علیه السلام با مقام معظم رهبری 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 حکم فردی یا اجتماعی؟! 🔻 گاه مکلف مردد است که یک حکم، فردی است یا اجتماعی و چه بسا حکمی هم فردی و هم اجتماعی باشد یا به حیثی فردی و به حیث دیگری اجتماعی باشد. 🔻 برای نمونه تا مراحلی هم فردی و هم اجتماعی هستند یعنی هم فرد موظف است که به آنها اقدام کند و هم اگر دستیابی به نتیجه در گرو اقدام جمعی باشد جامعه مکلف به اقدام است. 🔻 کما اینکه اجرا و انجام امر به معروف و نهی از منکر تا مراحلی فردی است و پس از آن حکومی شده و به حیطه وظائف حاکمیت در می آید. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور و سخنرانی حضرات آیات و 📌 تهران، ۱۹ شهریورماه۱۴۰۳ @Rashad_ir