📸 #عکسنوشت
🔰 عناصر جوهری پیدایش حکم
🔻 به نظر می رسد فرآیند #پیدایش_حکم بسی بیش از آن چیزی است که مرحوم آخوند خراسانی فرموده اند و می توان بخش های این فرآیند را تا یازده مرحله برشمرد. گرچه این یازده مرحله همگی عناصر جوهری پیدایش حکم نیستند.
🔻 ما می پذیریم که پیدایش حکم آغازی دارد که همان مصالح و مفاسد داعی جعل هستند. حکم از این خاستگاه برخاسته و تا مقام یازدهم که مقام تطبیق و #اجرای_حکم در خارج و تحقق مقاصد آن است راه می پیماید. گرچه بایسته است که در میان این یازده عنصر آنها که ذاتی و جوهری و مولفه های برسازنده ی حکم هستند از عناصر عارضی باز شناخته شوند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_حکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰 بزرگداشت مقام علمی مرحوم استاد موسویان
◽️همزمان با چهارمین سالگرد ارتحال فقیه الاقتصاد توسط گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می شود:
🎙 با سخنرانی حضرات آیات و اساتید گرانقدر:
#علی_اکبر_رشاد
#غلامرضا_مصباحی_مقدم
#محمدحسین_حسین_زاده_بحرینی
#مجید_رضایی و #سیدحسین_میرمعزی
📅 چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🖥 حضور مجازی از طریق:
🔗 skyroom.online/ch/iict/nezamha
#بزرگداشت
#فقیه_الاقتصاد
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 فلسفه احکام الهی
🔻 حکم در معنای مصدری به معنی فرمان دادن و در معنای اسم مصدری به معنای فرمانروایی و #حکمرانی است.
🔻 ابراز یا عدم ابراز حکم و توان مکلف در اجرای حکم یا ناتوانی او و اینکه آیا این #فرمان_الهی به مخاطب برسد و او از آن آگاهی بیاید یا نیابد هیچکدام در جوهر و ذات حکم نیستند و از ملابسات آن به شمار می روند و در تعریف جایی ندارند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_حکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 برداشت نادرست از دین و حکم
🔻 آنچه که بزرگان عامه و شیعه در تعریف حکم آورده اند به نگره ی ما افزون بر اینکه جامع و مانع نیست بیان گر همه ی ماهیت و چیستی حکم نیز نیست.
🔻 از سوی دیگر باید کارکرد این تعریف در عرصه ی اصلاح و ارتقاء علم اصول روشن شود چرا که #دانش_اصول گرانمایه ترین بخش از دستگاه روشگانی کشف حکم الهی است پس باید تعریف ما از حکم به گونه ای باشد که در اصول و #روش_شناسی_اجتهاد و فرآیند استنباط به کار بیاید تا ما را به یک فقه فرازمند و فراگیر و روزآمد و کارآمد رهنمون شود.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_حکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اجرای درست احکام الهی در جامعه
🔻 افزون بر استنباط حکم شرعی، اجرای حکم شرعی در جامعه نیز نیازمند #اجتهاد است چرا که انسان در اجرا به اموری بر می خورد که در چاره کردن آنها اجتهاد ضروری و بایسته است لذا تعریف درست حکم در مقام اجرای درست احکام الهی در جامعه نیز نقش پرداز خواهد بود.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_حکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت
🔰 توسط گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه، کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، معاونت بين اللمل بعثه مقام معظم رهبری و انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار میشود:
🎙 با حضور و سخنرانی:
#علی_اکبر_رشاد
منصور ميراحمدی
علی العبودی
#سيدسجاد_ايزدهی
نورالدين ابولحيه
عباس توفيق
خالد قدومی
✍️ دبیر علمی:
#محمد_ملک_زاده
📅 دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۰
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
📺 پخش زنده از شبکه اینترنتی عبرات:
➖ abarat.tv
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/Haniyeh
#نشست
#اسماعیل_هنیه
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 حکم؛ تشریعی یا تکوینی
🔻 نکته ی دیگری که شایان موشکافی و دقت نظر است جدایی میان #حکم_الهی و حکم مولای عرفی است.
🔻 در حکم شرعی الهی خواست و مشیت تشریعیه الهی همان حکم و انشاء حکم است و میان آن خواست و مشیت با حکم و انشاء حکم هیچ جدایی و فرآیندی فاصله نمی افکند ولی در مولای عرفی چه بسا میان خواست مولی و انشاء آن و ابلاغ آن به عبد در پیکره ی امر و نهی جدایی و فاصله باشد.
🔻 در مولای عرفی نمی توان گفت که مشیت و خواست او همان حکم است ولی در خداوند متعال می توان گفت که #مشیت_تکوینی پرودگار همان حکم تکوینی او و مشیت تشریعیه پروردگار همان حکم تشریعی اوست.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_حکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 سازواری حداکثری مولفه های رکنی علم
🔻 با توجه به اشکالات وارد بر هر یک از نظریه های مربوط به مناط وحدت و تمایز علم، ما بایستگی «سازواری حداکثری مولفه های رکنی علم» را مطرح کرده و از این دیدگاه به نظریه تناسق ارکان تعبیر می کنیم.
💢 برگرفته از کتاب #فلسفه_علم_دینی آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تفاوت تعریف حکم اصطلاحی فقها با اصولیون
🔻 برخی در عناصر ذاتی تعریف حکم عقاب و ثواب را آورده اند حال آنکه اگر کسی از #حکم_الهی آگاه نباشند به سبب ترک آن حکم عقاب نمی شود
🔻 پس حکم در جای خود هست بدون اینکه عقابی در میان باشد و اگر کسی بدون آگاهی از حکم الهی منطبق با مشیت و خواست الهی رفتار کند ثوابی به او تعلق نمی گیرد و در اینجا هم حکم الهی بجای خود باقی است بدون اینکه ثوابی در میان باشد.
🔻 از سوی دیگر پاره ای از احکام الهی از اساس مصب عقاب و ثواب نیستند مانند اباحه که بنابرنظر مشهور یکی از احکام تکلیفیه پنج گانه است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_حکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کارافزار انتقال حکم
🔻 خطاب، حکم نیست بلکه #کارافزار_انتقال_حکم است و اگر گاهی خطاب را حکم خوانده اند از سر مجاز بوده است نه حقیقت و خطاب تنها دلیل و مبرز حکم است.
🔻 برای نمونه در عرف گاه، برگه ای که روی آن حکم انتصاب یکی از بلندپایگان دولتی نوشته شده است را حکم می نامند و این مجاز است چرا که در حقیقت این برگه ابزاری است که حکم با آن به دیگران منتقل می شود. عبارات روی این برگه حاوی و حامل حکم هستند ولی خود حکم نیستند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔸هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت با حضور و سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
📺 پخش زنده از شبکه اینترنتی عبرات:
➖ abarat.tv
#نشست
#اسماعیل_هنیه
🆔 @iictchannel
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید اسماعیل هنیه و آینده جبهه مقاومت» عنوان کرد:
🔰 آینده #فلسطین به وحدت مسلمانان وابسته است / #جبهه_مقاومت با سلاح ایمان، تقوا و علم پیش میرود
💢 آینده فلسطین و پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیستها در گرو وحدت مسلمانان است؛ اما اگر برخی از به ظاهر مسلمانان و برخی سران خود فروخته و احیانا خودباخته عرب و اسلامی با توده میلیونی و بلکه میلیاردی مسلمان که آرمان فلسطین برایشان اولین آرمان است، همراهی کنند جبهه مقاومت پیروز خواهد شد؛
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/vahdatfelestin
#نشست
#اسماعیل_هنیه
🆔 @Rashad_ir
آینده جبهه مقاومت.mp3
5.19M
🎧 #بشنوید
🔸 صوت سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در هم انديشی بين المللی ترور شهيد هنيه و آينده جبهه مقاومت
📅 دوشنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳
🏢 قم و تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت I #نشست
#اسماعیل_هنیه
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 خون شهید هنیه مایه وحدت مسلمین است
🔻 چنین افرادی به مشترکات توجه دارند و صرفا به آن حیثیت که جنبه ایجابی دارد اکتفا نکرده و هدفی والاتر دارند و معتقدند که ما مسلمانان در عمده مبانی با یکدیگر مشترک هستیم، از جمله توحید، کتاب، قبله که از تعالیم اساسی و اصلی دین ما محسوب می شوند، همین موارد می تواند مسلمانان را متحد کند.
🔻 این مساله که همه ما دشمن مشترک داریم و باید برای طرد این دشمن با یکدیگر متحد شویم، آمریکا دشمن مشترک همه مسلمانان است، اسراییل و #صهیونیسم دشمن مشترک همه مسلمانان است، ایستایی در مقابل دشمن مشترک از عوامل بسیار مهم وحدت محسوب می شود و نکته اینجاست که وحدت مسلمین و اتحاد امت در تفکر #اسماعیل_هنیه مشهود بود و انسان میتوانست تقوا را در سیمای او مشاهده کند.
💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله رشاد در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت»
#اسماعیل_هنیه
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 شهید هنیه؛ جامع خصائل اسلامی و انسانی بود
🔻 مجموعه #خصایل_دینی از انسانی چون او شخصیتی ساخته که در این مقطع، محور مکتب مقاومت و #اتحاد_مسلمانان مسئول و متحد و دردمند شده است، مسلمانانی که احساس غیرت اسلامی در رگ آنها می جوشد و حاضرند تا پای جان پای کار دیگر مذاهب و ملل اسلامی حاضر شوند، برای برادران مسلمان خود جان ببازند، جان شیرین و پاک خود را بگذارند و در مصاف با دشمن برای دفاع از دیگر مسلمانان بایستند و اختلافات را کنار گذاشته و بر اشتراکات توجه کنند.
💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله رشاد در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت»
#اسماعیل_هنیه
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 ملابسات و امور پیرامونی حکم
🔻 واقع امر آن است که رسیدن حکم به انسان و #فهم_حکم و یقین او به انتساب حکم به پرودگار و توان او در انجام حکم هیچ کدام از عناصر ذاتی تعریف حکم نیستند بلکه از ملابسات و امور پیرامونی حکم هستند و بدون آنها نیز حکم محقق می شود و #تکلیف بر ایشان نیز ثابت می گردد ولی چنین کسانی به سبب بی خبری و ناتوانی برای ترک حکم کیفر نمی بینند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#برشی_از_یک_کتاب
📘 معرفی کتاب فلسفه علم دینی
🖌 به قلم آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🔰 تقسیم علم در روایات، به #علم_الادیان و علم الابدان، تنها به لحاظ موضوع علوم نیست، بلکه علم الادیان آن علم یا علومی اند که به امر دین می پردازد و غایت و فائدت آن به روح آدمی و استصلاح و استکمال نفس او بازگشت می کند، و #علم_الابدان به دانش یا دانش هایی اطلاق شده اند که به امر بدن و آنچه به آن مرتبط است می پردازد، و طبعاً به #استصلاح و #استکمال جسم و وجه ی مادی هستی آدمی اهتمام می ورزد.
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تمایز مولای عرفی و مولای الهی
🔻 #مولای_عرفی به مبادی اراده نیازمند است یعنی نخست باید فعل یا ترک فعلی به خاطرش آمده و بر دلش بگذرد سپس اندیشه کند که آیا این فعل سودمند است یا زیانبار سپس خواستار آن فعل یا ترک آن شود و سرانجام در انجام آن فعل یا ترک آن فرمان دهد یا گام بردارد.
🔻 ولی در #مولای_الهی این مراحل در میان نیستند از این رو خاستگاه این خرده آن است که برخی خداوند را در ذهن و یاد خویش انسان وار و انسان گونه می پندارند.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 #جبهه_مقاومت با سلاح ایمان، تقوا و علم پیش میرود
🔻 از همه مسلمانان به ویژه آنان که خواب هستند یا خود را به خواب زده اند و به خصوص سرانی که حتی برخی در مقام خیانت به آرمان بلند اسلامی #آزادی_فلسطین گام بر می دارند می خواهیم که از قافله عقب نمانند و با #رمز_وحدت جبهه مقاومت پیش روند و با سلاح ایمان و تقوا و علم و جهاد حرکت کنند چراکه آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن است و هیچ تردیدی در پیروزی #جبهه_مقاومت نداریم، هرکسی که با این جبهه همدلی و همراهی نکرد باخته و از قافله فتح باز مانده است.
💢 برگرفته از سخنرانی آیت الله رشاد در هم اندیشی بین المللی «ترور شهید هنیه و آینده جبهه مقاومت»
#اسماعیل_هنیه
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 فعل بالمعنی الاخص و بالمعنی الاعم
🔻 واژه ی فعل در دو معنی به کار می رود، گاه فعل بالمعنی الاخص و قسمی بوده و در برابر ترک است و گاه فعل بالمعنی الاعم و مقسمی است یعنی هر چه بر پایه ی مبانی اراده از آدمی صادر شود و در این تعریف واژه ی فعل، ترک فعل را نیز در بر می گیرد.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کدام علم، دینی است؟!
🔻 اگر #غایت_علم، دینی باشد، می توان علم را دینی تلقی کرد؛ اما مراد از فایده ی دانش، کارکرد یا کارکردهایی است که قهراً بر دانش مترتب است هرچند در مقام تاسیس مقصود موسس نبوده، یا دانشمند و دانش پژوه در مقام تحقیق بدان نظر نداشته باشد.
💢 برشی از کتاب #فلسفه_علم_دینی آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 خاستگاه حکم
🔻 دین رسالتی است که باید پیام انگارانه بدان نگریست که بخشی از این پیام الهی #شریعت و حکم است. در تعبیر مشهور، خاستگاه حکم را #مقام_جعل_الهی به شمار می آورند ولی به نگره ی صحیح خاستگاه نخست حکم، مصالح و مفاسدی هستند که اراده الهی به جلب و دفع آنها تعلق گرفته است.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هماکنون
📺 شبکه یک سیما
🔰 دیدار اعضای شورای علمی کنگره بینالمللی امام رضا علیه السلام با مقام معظم رهبری
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 حکم فردی یا اجتماعی؟!
🔻 گاه مکلف مردد است که یک حکم، فردی است یا اجتماعی و چه بسا حکمی هم فردی و هم اجتماعی باشد یا به حیثی فردی و به حیث دیگری اجتماعی باشد.
🔻 برای نمونه #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر تا مراحلی هم فردی و هم اجتماعی هستند یعنی هم فرد موظف است که به آنها اقدام کند و هم اگر دستیابی به نتیجه در گرو اقدام جمعی باشد جامعه مکلف به اقدام است.
🔻 کما اینکه اجرا و انجام امر به معروف و نهی از منکر تا مراحلی فردی است و پس از آن حکومی شده و به حیطه وظائف حاکمیت در می آید.
💢 بریده ای از درس خارج #فلسفه_الحکم آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران با حضور و سخنرانی حضرات آیات #محمدباقر_تحریری و #علی_اکبر_رشاد
📌 تهران، ۱۹ شهریورماه۱۴۰۳
@Rashad_ir