eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
102 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 🔰 خاستگاه پیدایش جامعه 🔻 پیرامون خاستگاه پیدایش جامعه گرچه میان بزرگان کشمکش هست و انسان را می داند و بر وارون ایشان علامه طباطبایی(ره) نیاز انسان ها به یکدیگر را منشأ و خاستگاه پدید آمدن جامعه بر می شمرد ولی به نگره ما همه ی این اسباب می توانند نقش پرداز باشند یعنی افزون بر طبع مدنی، نیاز هم به پیدایش جامعه یاری رسانده است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 نهصد و چهارمین جلسه به ریاست دکتر ریاست جمهوری اسلامی ایران 🔻 تهران، شهریورماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 کلان نظام های ارتباطی انسان 🔻 چهار کلان نظام ارتباطی انسان نخست ارتباط انسان با خدا، دوم ارتباط انسان با خود، سوم ارتباط انسان با خلق و چهارم ارتباط انسان با دنیاست. همه ی پیوندهای انسان با پیرامون خود در دنیا در این چهار رابطه نمود می یابند. 🔻 این چهار سامانه، کلان نظام اند چرا که ذیل آنها نظام های خردتری جای می گیرند. و پنج کلان نیز عبارت اند از نخست کلان نظام بینشی که جهان بینی ما را سامان می دهد، دوم کلان نظام دانشی و علم و سوم کلان ، چهارم کلان نظام اخلاقی که عهده دار شاید ها و نشاید های ارزشی است و پنجم کلان نظام شریعت که باید ها و نباید ها را برای ما تبیین می کند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔰 برنامه دروس خارج حوزه علمیه امام رضا علیه السلام : ⏰ ساعت ۷ الی ۸ صبح 🎙حضرت آیت الله رشاد : ⚜️ خارج اصول : مبحث مفاهیم (مفهوم وصف) خارج فقه : فقه القضاء ⏰ ساعت ۹ الی ۱۰ صبح 🎙 حضرت آیت الله عالمی با موضوع : ⚜️ خارج فقه : فقه الأسرة ⏰ ساعت ۱۰ الی ۱۱ 🎙 حضرت آیت الله تقوایی : ⚜️ خارج اصول : اصول عملیه 🔸شروع دروس از ۱مهر ماه 🆔 eitaa.com/howzeh_emamreza کانال رسمی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
📸 🔰 تطبیق نظام امری با دگرگونی ها هنگام اجرا 🔻 نظام امری و پایاست که دگرگونی نمی پذیرد ولی این نظام در هنگام تطبیق و اجرا با شرایط و ظروف متفاوت جغرافیایی، سیاسی، اقلیمی، فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و مانند آنها روبرو می شود و این تفاوت ها ما را بر آن می دارد که نظام برآمده از آن عناصر را در یک الگوی متناسب با شرایط و ظروف پی بیافکنیم. 🔻 از اساس هر نظامی در هنگام اجرا و تطبیق، به الگو تبدیل می گردد چرا که ناچار است ویژگی های ظرف تطبیق را رعایت نماید وگرنه قابل اجرا نخواهد بود. از این رو هنگام اجرا در یک کشور اروپایی یا در زمانی دیگر غیر از زمان ما با دگرگونی های چندی روبرو می شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📷 | جلسه درس اخلاق هفتگی با حضور آیت الله رشاد 🗓 سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۶ 🆔 eitaa.com/howzeh_emamreza کانال رسمی حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران
🔰 آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه‌ امام حسن عسکری(ع) و مرکز تخصصی تفسیر و فلسفه‌ی اِسرای تهران (تحت اشراف علامه جوادی آملی) 🔻با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد ⏰ دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ 🕌 تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، نبش خیابان شهید افشاری 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فرایند تبدیل احکام شرعی 🔻 حکم شرع تنها به اقتضای شرایط تغییر نمی کند بلکه تبدل می یابد یعنی یک حکم ثابت جای خود را به یک حکم ثابت دیگر می دهد. برای نمونه برای به کاربردن تنباکو فرمانی از جانب در دست نیست که ما را از آن باز دارد ولی هنگامی که همین تنباکو ابزار چیرگی کفر بر سرزمین اسلامی شد تنباکو حرام می شود. 🔻 برخی این را مثالی برای تغییر حکم می دانند ولی به باور ما در اینجا حکم تغییر نکرده است بلکه حکمی جای حکم دیگری را گرفته است. یعنی این حکم که ما لا نص فیه همیشه است تبدل یافته و جای خود را به این حکم که هر آنچه که مایه ی سلطه و چیرگی کفار بر مسلمین شود از باب نفی سبیل پیوسته حرام است داده است. 🔻 اینگونه نیست که زمانی سلطه ی کفار بر مسلمین حرام باشد و سپس حلال شود. هنگامی که کاری ما لا نص فیه است و ناگاه مایه چیرگی کفار بر مسلمین می شود موضوع تبدل می یابد و اینگونه به نظر می رسد که حکم تغییر یافته است در حالیکه تغییر نیافته است بلکه حکم موضوع نخست و موضوع دوم هر دو ثابت هستند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
🔸 آیت الله در سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی: 🔰 آزادی در گرو وحدت مسلمانان جهان است! 📌 مسلمانان اگر برای تحقق تلاش کنند قطعا آینده فلسطین و منطقه بسیار روشن خواهد بود. 💢 و پاک شدن منطقه از لوث وجود صهیونیست‌ها در گرو وحدت مسلمانان است؛ اما اگر برخی از به ظاهر مسلمانان و برخی سران خود فروخته و احیانا خودباخته عرب و اسلامی با توده میلیونی و بلکه میلیاردی مسلمان که آرمان فلسطین برایشان اولین آرمان است، همراهی کنند جبهه مقاومت پیروز خواهد شد؛ 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/vahdatqods 🆔 @Rashad_ir
📸 ⁉️ حکم سخن گفتن به زبان انگلیسی 🔻 یکی از اموری که مانند تنباکو و تبدیل حکم آن در زمان میرزای شیرازی است موضوع زبان است. اگر روزی سخن گفتن به زبان انگلیسی مایه ی چیرگی فرهنگ غرب بر فرهنگ و و ملی ما شود چه بسا حکم سخن گفتن به زبان انگلیسی تبدل یافته و حرام شمرده شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 آزادی فلسطین وابسته به وحدت مسلمین است 🔻 مسلمانانی که نسبت به سرنوشت دیگر مسلمانان احساس مسئولیت می‌کنند و تا پای جان پای کار مذاهب و ملل اسلامی حاضر می‌شوند و برای برادر مسلمان خود جان می‌بازند و اختلافات را کنار می‌گذارند و به مشترکات حتی در جنبه های سلبی هم توجه دارند، دارای تقوا هستند. 💢 بریده ای از سخنرانی آیت الله رشاد در سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 تمایز احکام فردی و اجتماعی 🔻 حکم دارای چند رکن است و و اجتماعی در پاره ای از این ارکان با هم متفاوت هستند. نخست مبدأ و جاعل حکم، دوم غایت حکم یعنی آن مصالحی که حکم برای به دست آوردن آنها جعل شده است چرا که اگر در مقام اقتضا مصلحتی نبود چنین حکمی وضع نمی شد، سوم مکلف حکم است که حکم فردی و در آن از هم جدا هستند، چهارم متعلق حکم است یعنی فعلی که به آن امر یا از آن نهی شده است. 🔻 گذشته از این ارکان ممکن است میان حکم فردی و اجتماعی در قیود و شروط نیز تفاوت باشد یا در ادله و مستمسکات نیز از هم جدا باشند و یا شاید گفته شود که این دو نوع حکم در مقام تطبیق و امتثال هم مانند هم نیستند. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
74.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 ◽️ آزادی در گرو وحدت مسلمانان جهان است 🎥 سخنرانی مجازی آیت الله رئیس و موسس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🏷 سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی 🆔 @iictchannel
📸 🔰 کارکردهای فقه حکومتی 🔻 بیان می کند که امام نسبت به مردم، مردم نسبت به امام، مردم نسبت به سرزمین، کارگزاران نسبت به مردم چه وظیفه و حقوقی دارند. 🔻 فقه الحکومة در درازنای تاریخ با نام های گوناگونی در میان بوده است و با نام هایی مانند ، فقه السیاسة، ، فقه الخلافه و فقه الدولة شناخته می شده است. 🔻 تدبیری از سوی ولی امر موقتاً و به مصلحتی صادر می شود و تا هنگامی که آن مصلحت رخت بر بندد یا ولی فقیه دیگری جای ولی فقیه پیشین را بگیرد این حکم نیز پابرجاست. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14030702.mp3
11.21M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و چهارم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه اول سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 قواعد فقهیه 🔻 بر خلاف تصور شایع، همگی از سنخ فقه و احکام عملی (فروع کلی) نیستند بلکه قواعد فقه ممکن است فطری، عقلی، نقلی و یا رویه‌های عرفی عُقلائی باشند. قواعد فقهی در هر قسم از اقسام فقه با فرضیات و پیش‌انگاره‌های نظری فقه، قواعد اصولی نسبت و ارتباط دارد. 🔻 هر باب جدیدی که در گشوده می‌شود باید قواعد اختصاصی آن را از مصادر و مناشی قواعد الفقه استنباط و اصطیادکرده و ارائه نمود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
⭕️ هم اکنون 🔰 آئین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه‌ امام حسن عسکری(ع) و مرکز تخصصی تفسیر و فلسفه‌ی اِسرای تهران با سخنرانی آیت الله علی اکبر رشاد 🕌 تهران، میدان هروی، خیابان شهید موسوی، نبش خیابان شهید افشاری 🆔 @Rashad_ir
14030702.mp3
7.59M
🔊 🔰 جلسه دویست و هشتاد و هشتم 📌 مبحث قاضی ماذون / جلسه اول سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 راز بقاء 🔻 انسان هایی که در عصر حاضر زندگی می کنند با نسل هایی که در عصر آینده زندگی می کنند در «بهره‌مندی از آن چه که خداوند در زمین برای بشر آفریده است» شریک هستند. تجاوز به منابع و و انسان ساخت بیشتر و زیادتر از سهم و حق معلوم، منافات با این اصل دارد. 🔻 این که تصرفات بشر در طبیعت و توسعه منابع غذایی و دوایی تا آن جا که بشر از این جهات دچار مشکل نشود و احیانا بشریت به مخاطره نیفتد، به عنوان یک اصل تلقی می شود. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
💠 آئین رسمی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حوزه‌ علميه استان تهران ✅ با حضور همه طلاب و اساتید مدارس علميه و مراکز تخصصی استان تهران 🎙 و با سخنرانی تصویری مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته 🗓 زمان: سه شنبه سوم مهرماه ساعت ۹ صبح 🕌 مکان: حرم مطهر حضرت امام خمینی ره ☫ روابط عمومی مدیریت حوزه علمیه استان تهران https://eitaa.com/howzehtehran
📌 به بهانه سوم مهرماه سالگشت ارتحال ملکوتی میراثدار عرفان شیعی حضرت آیت الله علامه حسن‌زاده آملی(ره) پیچ گیسوی ‌‌تو‌ رأس ‌الفِتَن است، کفر هندوی توام راهزن است. بیت ابروی تو در دفتر حسن شاه ‌بیتِ غزلِ ذوالمِنَن است . مطلع شعر قدت را نازم ! گر چه هندوست ولی تُرک فن است. دوش عرشی نفسی می‌فرمود: «طرّه‌ی عشق شکن در شکن است» دل این بیدل واله، عمری است که اسیر خم آ ن پر شکن است. شیخ ما راز حیات افشا کرد دوش، تا دید خمار انجمن است. تو که هر لحظه دو صد جلوه کنی از چه پس پاسخ دیدار «لَن» است؟ خود صلیب قلم از عهد صِغَر چون رشاد آخته بر دوش من است. 💢 تهران، زمستان يكهزار وسيصدوشصت و سه 🆔 @Rashad_ir
📘 معرفی کتاب منطق فهم دین 🖌 به قلم آیت الله 🔰 یکی از تفاوت های اساسی بین نظریه با نظریه در این است که نظریه های قرائت پذیرانگار، متن مدار و مفسر محورند، اما نظریه اجتهاد و منطق اکتشاف، مولف مدار است و مبتنی بر اصالت و تقدم مولف ماتن است. در نظریه اجتهاد، اصالت با مولف است، اجتهادگرایان می گویند: در مواجهه با یک متن باید ببینیم، مراد مولف و پدیدآورنده چه بوده است؟ عمده ی مباحث علم اصول و دانش تفسیر با این پیش انگاره طراحی شده است، ما نیز در پی تامین و افزایش ضمانت دستیابی به مرادات الهی کماهی هستیم و بر این باوریم که با الگوی پیشنهادی، متن مداری پنهان در رایج، از میان برخواهد خواست و با رواج آن دین فهمی به سوی مولف مداری مطلق و کامل میل خواهد کرد. 📌 برای خرید این کتاب هم اکنون اقدام کنید: 🌐 poiict.ir/product/k-13045 🆔 @Rashad_ir
14030703.mp3
11.98M
🔊 🔰 / جلسه هزار و صد و شصت و پنجم 📌 مبحث مقاصد الشریعه جلسه دوم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 سه شنبه ۳ مهر ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
آیت الله علی اکبر رشاد
#طرّه‌ی_عشق 📌 به بهانه سوم مهرماه سالگشت ارتحال ملکوتی میراثدار عرفان شیعی حضرت آیت الله علامه حسن‌
HasanZadeAmoli.mp3
2.75M
🔊 💯 🔰 غزلی که آیت الله حسن زاده آملی آن را از بر کرد... 📜 چکامه ای پیشکش به میراثدار عرفان شیعی علامه حسن حسن زاده آملی(رض) سروده آیت الله 💢 به بهانه سوم مهرماه سومین سالگشت ارتحال 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 حکم جواز به کارگیری سنن حاکم بر خلقت 🔻 اگر در حکم جواز و عدم جواز به کارگیری سنن حاکم بر خلقت شک کنیم، اصل عمل برائت به عنوان یک دلیل فقاهتی در مقام شک و تردید جاری می شود که اثبات جواز و عدم حرمت می کند. اگرچه نتیجه عملی اصل اباحه و برائت هر دو یکی است ولیکن اصل اباحه از عناوین مستفاد از ادله اجتهادی است در حالی که اصل برائت از عناوین مستفاد از است. 🔻 انسان اشرف مخلوقات خداوند متعال است و خداوند برای او به خاطر انتفاع بشر تمام تصرف در تمام موجود ات زنده اعم از سماوی و زمینی در خشکی و دریا و اعم از زنده یا غیر زنده را به حسب مباح کرده است. 💢 بریده ای از درس خارج آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir