فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَىٰ الرِّضَا الْمُرْتَضَىٰ الْإِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرَىٰ الصِّدِيقِ الشَّهِيدِ صَلاةً كَثِيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
#به_وقت_زیارت
۴ مهر
💠روز خود را با #یک_جرعه_نور آغاز کنیم
تفسیر مختصر سوره مبارکه یونس. آیهی ۶
🔹نكتهها:
در آيهى قبل، نشانههاى الهى و تفصيل آيات، براى دانشمندان بيان شده بود، «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» و در اين آيه، براى اهل تقوا «لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ» ، نتيجه آنكه كسانى كاميابند كه هم بدانند و هم پروا پيشه و متّقى باشند، وگرنه متّقين ناآگاه و يا دانشمندان گناهكار، از آياتِ الهى بهرۀ كافى نمىبرند.«اِخْتِلاٰفِ» هم به معناى رفت و آمد و هم به معناى تفاوت است.شب و روز از جهاتى با هم اختلاف دارند:
الف: جايگزينى نسبت به يكديگر.
ب: شب براى آرامش و روز براى تلاش.
ج: كاهش و ازدياد ساعات آنها در فصول مختلف سال.
د: تغيير ساعات آنها در مناطق مختلف جهان.
سؤال: چرا گروهى از دانشمندان منكر خدايند؟
پاسخ: علم به تنهايى كافى نيست، بلكه نگاهها بايد از صاحبانِ هدف و انگيزه و برخاسته از انسانهايى باشد كه در پى دريافت حقّ و حقيقت باشند. «لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ»
🔹پيامها:
1- تمام هستى در حال تغيير و تغيّر است. إِنَّ فِي اِخْتِلاٰفِ اَللَّيْلِ وَ ...
2- از كنار پديدهها، به سادگى نگذريم. مٰا خَلَقَ اَللّٰهُ ... . لَآيٰاتٍ
3- گناه و آلودگى، در شناخت، تشخيص و تحليل انسان اثر منفى دارد. «لَآيٰاتٍ لِقَوْمٍ يَتَّقُونَ» (تقوا، وسيلهى بينش صحيح در هستى است)
۴ مهر
به نام خدا
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌺اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم🌺
✅ سلام و ادب
روز چهار شنبه زیبایتان به خیر
🌺
✅ ذکر روز چهار شنبه :
(یا حی یاقیوم)(۱۰۰مرتبه)
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
🌹🌷🌼
آیات صفحه🌹( ۴۳۴)🌹
به نیت: بر طرف شدن موانع ظهور جان جهان، مهدی صاحب الزمان(عج)
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
۴ مهر
۴ مهر
4_5834919032477714657.mp3
1.87M
🔸ترتیل صفحه 434 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
۴ مهر
قرآن ترجمه المیزان
سوره 34
سوره مبارکه سبا
صفحه 434
قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَمَا يُبْدِئُ الْبَاطِلُ وَمَا يُعِيدُ (49)
بگو: حق آمد و باطل نه [چيزى را] آغاز مى کند و نه بازمى گرداند. (49)
قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّمَا أَضِلُّ عَلَىٰ نَفْسِي ۖ وَإِنِ اهْتَدَيْتُ فَبِمَا يُوحِي إِلَيَّ رَبِّي ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ قَرِيبٌ (50)
بگو: اگر من گمراه شده باشم تنها به زيان خودم گمراه شده ام و اگر هدايت يافته باشم به سبب آن است که پروردگار به من وحى مى کند، بى شک او شنوا و نزديک است. (50)
وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ (51)
و اگر ببينى وقتى که [کافران] وحشت زده مى شوند و گريزى در کار نيست و از مکانى نزديک بازداشت مى گردند! (51)
وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّىٰ لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ (52)
و مى گويند: به آن ايمان آورديم و کجا اين دستيابى به ايمان از مکانى دور به سودشان خواهد بود؟! (52)
وَقَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ ۖ وَيَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ (53)
در حالى که قبلاً آن را انکار کرده بودند و از جايى دور به تاريکى مى انداختند [و از روى گمان باطل سخن مى گفتند]. (53)
وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُرِيبٍ (54)
و ميان آنان و آنچه مى خواهند جدايى انداخته مى شود، چنان که پيش از اين با امثالشان رفتار شد همانا آنها در شکّى شديد بودند. (54)
سوره 35
سوره مبارکه فاطر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۚ يَزِيدُ فِي الْخَلْقِ مَا يَشَاءُ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (1)
ستايش مختص خداوند است که پديدآورنده آسمان ها و زمين است و فرشتگان را رسولانى قرار داده است داراى بال هايى دوتا دوتا و سه تا سه تا و چهارتا چهارتا، هر چه را بخواهد در آفرينش زياد مى کند بى شک خدا بر هر چيزى توانا است. (1)
مَا يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا ۖ وَمَا يُمْسِكْ فَلَا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (2)
هر رحمتى را که خدا براى مردم بگشايد بازدارنده اى براى آن نيست و هرچه را بازدارد بعد از او فرستنده اى براى آن نيست و او است عزّتمند و حکيم. (2)
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ ۚ هَلْ مِنْ خَالِقٍ غَيْرُ اللَّهِ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ (3)
اى مردم! نعمت خدا را بر خودتان به ياد داشته باشيد، آيا جز خدا هيچ آفريدگارى هست که از آسمان و زمين به شما عطا بدهد؟ معبودى جز او نيست پس چگونه [از حق] گردانده مى شوید
۴ مهر
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۴🌷
هیچ کس نمی تواند مانع لطف و رحمت خدا شود:
جهان، مجموعه ای از هست ها و نیست هاست. چیزهایی که هستند، به فرمان پروردگار مقتدر عالم وجود دارند، و چیزهایی که اصلاً پدید نیامده یا از بین رفته اند، به خواست خدا وجود ندارند. در حقیقت، منشأ تمام اتّفاقات، حوادث، زندگی ها و مرگ ها، «خواست و اراده ی خدا» است. موضوع این آیه نیز از همین حقیقت مهم سرچشمه گرفته است. خداوند در این آیه بیان می کند که «هر رحمتی را که خدا برای مردم بگشاید، هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد، و آنچه را که خدا از مردم باز دارد، هیچ کس نمی تواند آن را برای مردم بفرستد.» زندگی بسیاری از انسان ها در دوران های دور و نزدیک، به روشنی به این واقعیّت گواهی می دهد؛ چنان که نمرود و نمرودیان می خواستند ابراهیم را به خاکستر تبدیل کنند و نام و یاد او را محو کنند؛ ولی هیزم افروخته، به گل و گیاه تبدیل شد و نام ابراهیم همواره در آسمان تاریخ همچون خورشید درخشیده و می درخشد. برادران یوسف می خواستند او را از یاد پدر ببرند و آواره ی کوه و بیابان کنند؛ غافل از این که بر خلاف خواست آنان و مطابق اراده ی خدا، با توطئه ی خویش، جادّه ی عزّت و سربلندی او را هموار می کردند. دشمنان محمّد برای تکّه تکّه کردنش نقشه کشیدند و او برای حفظ جانش، شبانه مکّه را ترک کرد؛ امّا پس از چند سال، مکّه و تمام اهالی آن در اختیار او قرار گرفت. دشمنان علی با تمام وجود برای پاک کردن فضایل او از تاریخ اسلام کوشیدند؛ ولی به خواست خدا، نام او در صدر بزرگمردان تاریخ بشریّت قرار گرفته است. یزید و یزیدیان، سر مبارک حسین را از بدن جدا کرده، بر سر نیزه کردند، و با همین اشتباه، نام او را تا قیام قیامت بر سر زبان ها و یادش را در اعماق جان ها نشاندند. شاید خود ما نیز در زندگی خود یا نزدیکانمان این تجربه را لمس کرده باشیم که گاهی بر خلاف تمام اسباب و علل ظاهری، لطف و مهربانی خدا شامل حالمان می شود و گاهی با وجودِ تلاش و کوششِ فراوان و در نظر گرفتنِ تمامِ جوانب، به هدف خود نمی رسیم. اینجاست که انسان درمی یابد که فراتر از هر دستی، دستی نیرومند قرار دارد که در عین پنهانی، قلمرو فرمان روایی خود یعنی عالم هستی را با حکمتی فراگیر اداره می کند. ایمانِ به این مطلب، چنان آرامشی در وجود انسان ایجاد می کند که دیگر از سختی ها نمی هراسد و با دیدن مشکلات، پا پس نمی گذارد؛ زیرا می داند که وظیفه ی او، اطاعت از فرمان خداست، و رسیدن یا نرسیدن به هدف، به خدا مربوط می شود، و نه به او. چنین انسانی، مردم و هر سبب دیگری را تنها یک وسیله می شمارد و در عین تلاش و کوشش و استفاده از ابزار و وسایل زندگی، نتیجه ی کار را به خدا واگذار می کند و با تمام وجود می گوید: «اُفَوِّضُ اَمری اِلی اللهَ اِنَّ اللهَ بَصیرٌ بِالعِباد» ؛ یعنی: کار خویش را به خدا می سپارم؛ زیرا خدا بر احوال بندگانش بیناست
۴ مهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستی به روی قلب و سلامی به روی لب
دیده به خاک دوخته، تعظیم میکنم
سلام ای هشتمین آرامش!
ﺍﻟﻠﻬّﻢَ ﺻَﻞّ ﻋَﻠﻲ ﻋَﻠﻲ ﺑﻦْ ﻣﻮﺳَﻲ ﺍﻟﺮّﺿﺎ ﺍﻟﻤﺮﺗَﻀﻲ ﺍﻻﻣﺎﻡِ ﺍﻟﺘّﻘﻲ ﺍﻟﻨّﻘﻲ ...
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
۴ مهر
تقویم نجومی،اسلامی
چهارشنبه
👈 4 مهر / میزان 1403
👈21 ربیع الاول 1446
👈25 سپتامبر 2024
🏛 مناسبت های دینی و اسلامی.
📛تقارن نحسین و روز بسیار نحسی هست و صدقه صبحگاهی رفع نحوست کند.
🌙⭐️ احکام دینی و اسلامی.
❇️امروز برای امور زیر مناسب نیست:
📛مسافرت.
📛وصلت.
📛شراکت.
📛و از دیدارها و منازعه پرهیز گردد.
👶زایمان هم مناسب نیست.
🚘مسافرت: مسافرت خوف حادثه دارد و در صورت ضرورت همراه صدقه و قرائت آیه الکرسی باشد.
🔭 احکام و اختیارات نجومی.
🌓 امروز قمر در برج سرطان و از نظر نجومی روز مناسبی برای امور زیر است:
✳️امور کشاورزی و زراعی.
✳️بذر پاشی و کاشت.
✳️کندن چاه و کانال
✳️درختکاری.
✳️لباس نو پوشیدن.
✳️سر تراشیدن.
✳️و حمام کردن نیک است.
📛ولی امور ازدواجی.
📛و بنایی و خشت بنا نهادن خوب نیست.
📛 نگارش ادعیه و برای نماز حرز و بستن آن خوب نیست.
👩❤️👨 حکم مباشرت امشب.
( شب پنج شنبه ) فرزند چنین شبی دانشمندی از دانشمندان گردد.
💉حجامت
خون دادن و فصد باعث روشنی دل می شود.
💇♂💇 اصلاح سر و صورت باعث دولت می شود.
😴🙄 تعبیر خواب:
خوابی که (شب پنجشنبه) دیده شود تعبیرش طبق ایه ی 22 سوره مبارکه "حج " است.
کلما ارادوا یخرجوا منها من غم اعیدوا فیها...
و از مفهوم این آیه چنین استفاده می شود که برای خواب بیننده پیش آمدی است که موجب ملال خاطر وی می شود و هر چه سعی کند از آن خلاص نگردد. شما مطلب خود را در این مضامین قیاس کنید.
✂️ ناخن گرفتن
🔵 چهارشنبه برای #گرفتن_ناخن، روز مناسبی نیست و باعث بداخلاقی میشود.
👕👚 دوخت و دوز
چهارشنبه برای بریدن و دوختن #لباس_نو روز بسیار مناسبی است و کار آن نیز آسان افتد و به سبب آن وسیله و یا چارپایان بزرگ نصیب شخص شود. ان شاالله
✴️️ وقت #استخاره در روز چهارشنبه: از طلوع آفتاب تا ساعت ۱۲ ظهر و بعداز ساعت ۱۶عصر تا عشای آخر( وقت خوابیدن)
❇️️ #ذکر روز چهارشنبه : یا حیّ یا قیّوم ۱۰۰ مرتبه
✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۵۴۱ مرتبه #یامتعال که موجب عزّت در دین میگردد
💠 ️روز چهارشنبه طبق روایات متعلق است به #حضرت_امام_موسی_کاظم_علیه_السلام#امام_رضا_علیه السلام_#امام_جواد_علیه_السلام و #امام_هادی_علیه_السلام . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به پیشگاه مقدس ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد .
۴ مهر
۴ مهر
هدایت شده از 💕ارتباط باخدا💕☝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔🦚نمازامام جواد🦚🔔بعدنماز عصر
🌺🌿دستور العمل توسل به آقا امام جواد علیه السلام در چهارشنبه های هر هفته بعد از خواندن نماز عصر برای گرفتن حاجت
۴ مهر
1_1079185491.mp3
1.16M
┄┅═✧﷽✧═┅
#سوره_واقعه
🎤 استاد #ماهر_المعیقلی(زیبا و دلنشین )
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
۴ مهر
alghameh-samavati.mp3
13.03M
📝صوت دعای علقمه
*دعایی که مستحب است پس از خواندن زیارت عاشورا خوانده شود*
*"این دعا در مفاتیح الجنان بعد از زیارت عاشورا هم آمده است"*
#دعای_علقمه
#امام_حسین
💞🕊💞🕊💞🕊💞🕊
۴ مهر
🔻هر وقت خیلی غصه دار شدی🔻
درباره امام زين العابدين علیه السلام نيز نقل شده است كه هر گاه چيزى ايشان را ناراحت مىكرد، بدترين و خشنترين لباسهاى خود را مىپوشيد و در انتهاى شب، دو ركعت نماز مىخواند و در سجده آخر آن، صد بار ذكرهاى سبحان الله، الحمد لله، لا إله إلا الله و الله اكبر را تكرار مىكرد. سپس به گناهان خود اعتراف مىكرد و بعد به دعاكردن مشغول مىشد
📚مكارم الأخلاق/ج2/ص132/ح2342
۴ مهر
💠 دروغ
🔹 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله:
عادت کردن به دروغ، روزى را کم میکند.
✨ اعتِیادُ الکذبِ یورِثُ الفَقرَ
📚 جامع الخبار/ص125
✍🏼 دروغگویی باعث دوری مردم و پراکنده شدن دوستان می شود. قلوب را از یکدیگر دور و روابط بین افراد جامعه را سرد میکند.
چنین جامعه ای مطلوب خداوند نیست و خدا نظر لطف به افرادی که باعث این وضعیت می شوند ندارد.
۴ مهر
۵ مهر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ عَلِيِّ بْنِ مُوسَىٰ الرِّضَا الْمُرْتَضَىٰ الْإِمامِ التَّقِيِّ النَّقِيِّ وَحُجَّتِكَ عَلَىٰ مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرَىٰ الصِّدِيقِ الشَّهِيدِ صَلاةً كَثِيرَةً تامَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ
۵ مهر
💠روز خود را با #یک_جرعه_نور آغاز کنیم
تفسیر مختصر سوره مبارکه یونس. آیهی 8
🔹نكتهها:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: «مَن اَحبّ لقاء اللّٰه احبّ اللّٰهُ لقائه»، هركس ديدار خدا را دوست بدارد، خداوند نيز ملاقات با او را دوست دارد. و در آيهى آخر سورهى كهف مىخوانيم: «فَمَنْ كٰانَ يَرْجُوا لِقٰاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صٰالِحاً» معتقدان به قيامت و ديدار پروردگار، بايد عمل صالح انجام دهند.
🔹️پيامها:
۱- اميد و يأس، در اصلاح و افساد انسان، نقش مؤثّرى دارد. «لاٰ يَرْجُونَ لِقٰاءَنٰا»
۲- انسان، هرچه بيشتر از قيامت غافل و مأيوس شود، دنياگراتر مىشود. پس معتقدان به قيامت نبايد دنياگرا باشند. «لاٰ يَرْجُونَ لِقٰاءَنٰا وَ رَضُوا بِالْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا»
۳- اطمينان واقعى تنها با ياد خداست و دنيا، آرامبخش كاذب آن هم براى غافلان است. اِطْمَأَنُّوا بِهٰا ... غٰافِلُونَ
۴- عوامل دوزخى شدن عبارت است از
:الف: انكار معاد و پاداشهاى اخروى. «لاٰ يَرْجُونَ لِقٰاءَنٰا»
ب: راضى شدن به دنياى زودگذر. «رَضُوا بِالْحَيٰاةِ اَلدُّنْيٰا»
ج: غفلت از آيات الهى. «هُمْ عَنْ آيٰاتِنٰا غٰافِلُونَ»
د: عملكرد ناپسند. «بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ»
۵- جهنّم، دستاورد خود انسان است. «بِمٰا كٰانُوا يَكْسِبُونَ»
۵ مهر
۵ مهر
۵ مهر
قرآن ترجمه المیزان
سوره 35
سوره مبارکه فاطر
صفحه 435
وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ ۚ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ (4)
و اگر تو را تکذيب مى کنند قطعاً پيش از تو هم رسولانى تکذيب شده اند و همه امور به خدا بازگردانده مى شود. (4)
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ فَلَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۖ وَلَا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ (5)
اى مردم! يقيناً وعده خداوند حقّ است پس مبادا اين زندگى دنيا شما را فريب دهد و مبادا [شيطان ]فريبکار شما را به خدا مغرور کند. (5)
إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ (6)
بى شک شيطان دشمن شما است پس او را دشمن بگيريد، او حزب خود را تنها با اين هدف، دعوت [به گناه] مى کند که از اهل آتش برافروخته گردند. (6)
الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ (7)
کسانى که کفر ورزيده اند برايشان عذابى سخت خواهد بود و کسانى که ايمان آورده و کارهاى شايسته انجام داده اند، آمرزش و اجرى بزرگ خواهند داشت. (7)
أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا ۖ فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۖ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ (8)
پس آيا کسى که کار بد او برايش زينت داده شده و آن را خوب مى بيند [مانند کسى است که هدايت يافته است؟] بى شک خدا هر که را بخواهد گمراه مى کند و هر که را بخواهد هدايت مى نمايد پس نبايد به سبب حسرت هايى که بر آنان مى خورى خودت را از بين ببرى همانا خدا به آنچه مى سازند کاملاً دانا است. (8)
وَاللَّهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّيَاحَ فَتُثِيرُ سَحَابًا فَسُقْنَاهُ إِلَىٰ بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ كَذَٰلِكَ النُّشُورُ (9)
و خدا است آن که بادها را مى فرستد تا ابرى را برمى انگيزند، پس آن را به سوى سرزمينى مرده مى رانيم و زمين را بعد از مردگى اش به وسيله آن زنده مى کنيم، زنده شدن مردگان همين گونه است. (9)
مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا ۚ إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ ۚ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۖ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ (10)
هر که عزّت مى خواهد عزّت يکسره مختص خداوند است، سخن پسنديده تنها به سوى او بالا مى رود و عمل شايسته آن را بالا مى برد و کسانى که حيله هاى بد به کار مى برند، براى آنان عذابى سخت خواهد بود و حيله اينان خود نابود مى گردد. (10)
وَاللَّهُ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ جَعَلَكُمْ أَزْوَاجًا ۚ وَمَا تَحْمِلُ مِنْ أُنْثَىٰ وَلَا تَضَعُ إِلَّا بِعِلْمِهِ ۚ وَمَا يُعَمَّرُ مِنْ مُعَمَّرٍ وَلَا يُنْقَصُ مِنْ عُمُرِهِ إِلَّا فِي كِتَابٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ (11)
و خدا شما را از خاکى [فاقد حيات] سپس از نطفه اى آفريد، آن گاه شما را زوج هايى قرار داد و هيچ ماده اى باردار نمى شود و [بار خود را] نمى نهد جز با علم او و هيچ سال خورده اى عمر طولانى نمى يابد و از عمرش کم نمى شود مگر اين که در مکتوبى (لوح محفوظ) ثبت است، همانا اين [ثبت احوال] بر خداوند آسان است.
۵ مهر
تزیین شیطان:
شاید تاکنون ترکیب وصفی «جهل مرکّب» را شنیده باشد. جهل مرکّب یعنی نادانی و جهالتی که انسان دچارش شده و خودش هم از آن خبر ندارد؛ مانند دانش آموزی که درسی را درست نفهمیده، ولی خیال می کند که آن را آموخته، و بنابراین هیچ گاه برای فهمیدن آن درس تلاشی نمی کند، و حتّی در برابر کسانی که به او تذکّر می دهند، موضع می گیرد، و تنها هنگامی از وضعیت اسفناک خود مطّلع می شود که کار از کار گذشته و باید تاوان نادانی و بی خبری از نادانی خود را بپردازد؛ در حالی که اگر او از نادانی خود خبر داشت، امیدی به اصلاحش وجود داشت. از این رو شاعری سروده است:
«آن کس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
آن کس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکّب ابدالدّهر بماند».
ما انسان ها نیز دانش آموزانی هستیم که در مدرسهی دنیا برای تحصیل علم و رشد و کسب کمالات ثبتنام شده ایم.
در این مدرسهی بزرگ، انسان ها راه و رسم زندگی را می آموزند و برای زندگی بسیار وسیع تری در جهان آخرت آماده می شوند. برخی از مردم اما به جای توجّه به معلّمان دلسوز این مدرسه یعنی پیامبران، سراغ بازیگوشی و خوشگذرانی می روند و چنان در هوس رانی خود غرق می شوند که درس و مدرسه را فراموش می کنند و می پندارند دنیا، جایی برای بازی و خوش گذرانی است و هر کس دم را در نیابد، قافیه زندگی را باخته است! چنین افرادی نه تنها گرفتار جهل مرکب شده¬اند، از آن پرتگاه نیز به پرتگاهی عمیق تر سقوط کرده اند؛ زیرا کسی دچار جهل مرکّب است که مطلبی را نمی داند و از نادانی خود ناآگاه است؛ امّا این افراد، حقیقت را به خوبی می دانند؛ ولی برای حفظ منافع زودگذر خویش، آن را انکار می کنند و خود را به غفلت و بی خبری می زنند؛ مانند فرعون و دار و دستهی کافرش که قرآن در باره شان می فرماید: آنان آیات و نشانه های ما را انکار کردند؛ در حالی که به راست بودن آن یقین داشتند(نمل ـ 14). در این حال، انسان، انسانیّت خویش را از دست می دهد، و به فرمودهی آیهی 179 سورهی اعراف، به موجودی گمراه تر از چهارپایان تبدیل می شود؛ زیرا انسانیّت انسان، در گرو کشف حقیقت و پیروی از آن است؛ نه دانستن آن و پشت کردن بدان! در حقیقت، چنین افرادی، دچار این قانون فطری شده اند که درک و فهمِ درست انسان، در پی لجاجت و نافرمانی خدا و افراط در شهوت رانی و گناه، به طور کامل از بین می رود و انسان، راه اشتباه را درست برمی شمرد. آیهی مورد بحث دقیقاً به همین نکته اشاره می کند و می-فرماید: «آیا کسی که کار زشتش برای او آراسته شده و به همین سبب آن را خوب می داند، مانند کسی است که در پرتو ایمان، حقیقت را بهخوبی در می یابد؟»؛ در آیات 103 و 104 سورهی کهف نیز می خوانیم: «بگو: آیا شما را از زیان کارترین مردم آگاه کنم؟ آنان، کسانی هستند که سعی و تلاششان در زندگی دنیا نادرست است؛ ولی می پندارند که درست عمل می کنند.» در روایتی از پیامبر نقل شده که روزی شیطان با حضرت موسی ملاقاتی داشت. حضرت موسی از او پرسید: مرا از گناهی باخبر کن که اگر آدمی آن را انجام دهد، بر او مسلّط می شوی. او گفت: هنگامی که شخصی از خودش خوشش بیاید و کارهای خوبش را بسیار شمارد و گناهانش در چشمش کوچک شود، بر او مسلّط می شوم.
۵ مهر
۵ مهر