🌺آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته):
🌸امام علی(علیه السلام) به فرزندشان نامه ای نوشتند که ما هم مخاطب این نامه هستیم؛ چون ما هم فرزند ائمه(علیهم السلام) محسوب می شویم.
پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم.
امام در نامه خود به فرزندشان فرمود: #معلم_امام_است!
🔸 هر #معلمی، امام مأموم خود که شاگردانش هستند می باشد. این معلم باید طوری #طیب_و_طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او #اقتدا_کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است.
ما باید به دنبال این #تربیت باشیم؛ نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم.
⏮ این، #طیب_و_طاهر_بودن_معلم است که تعلیم را به تربیت بر می گرداند.
اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است، معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، #امام_شوند.
◻️ دو راه برای تعلیم وجود دارد:
یک #راه_گوش و یک #راه_دل.
اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند، این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است.
این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند.
🌸#معلم، #انسان درست می کند.
سهم هفته سی وسوم مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۹۶ تا حکمت ۳۱۰
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 (شخصی را ديد كه چنان بر ضد دشمنش می كوشيد كه به خود زيان می رسانيد، حضرت فرمود:) تو مانند كسی هستی كه نيزه در بدن خود فرو برد تا ديگری را كه در كنار اوست بكشد.
📒 #حکمت296
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 عبرتها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندك.!.
📒 #حکمت297
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 كسی كه در دشمنی زياده روی كند گناهكار است، و آن كس كه در دشمنی كوتاهی كند ستمكار است، و هر كس كه بی دليل دشمنی كند نمی تواند باتقوا باشد.
📒 #حکمت298
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت.
📒 #حکمت299
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 (از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانی انسانها به حسابشان رسيدگی می كند؟ حضرت پاسخ داد:) آن چنانكه با فراوانی آنان روزيشان می دهد. (و باز پرسيدند چگونه به حساب انسانها رسيدگی می كند كه او را نمی بينيد فرمود:) همانگونه كه آنان را روزی می دهد و او را نمی بينند.
📒 #حکمت300
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو، و نامه تو گوياترين سخنگوی تو است!
📒 #حکمت301
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آن كس كه به شدت گرفتار دردی است نيازش به دعا ،بيشتر از شخص تندرستی كه از بلا در امان است، نمی باشد.
📒 #حکمت302
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستی مادرش نمی توان سرزنش كرد.
📒 #حکمت303
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 نيازمندی كه به تو روی آورده فرستاده خداست، كسی كه از ياری او دريغ كند، از خدا دريغ كرده، و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است.
📒 #حکمت304
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 غيرتمند هرگز زنا نمی كند.
📒 #حکمت305
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 اجل، نگهبان خوبی است.
📒 #حکمت306
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آدم داغدار مي خوابد، اما کسی که مالش غارت شده نمی خوابد.
📒 #حکمت307
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 دوستی ميان پدران سبب خويشاوندی فرزندان است، و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی.
📒 #حکمت308
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 از گمان مومنان بپرهيز كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت309
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 ايمان بنده ای درست نباشد جز آنكه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست.
📒 #حکمت310
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
#نهج_البلاغه
حجت الاسلام مهدوی ارفعگزارش حکمتهای ۲۹۶_۳۱۰.mp3
زمان:
حجم:
3.1M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۹۶ تا ۳۱۰
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
🌺 کانال های رسمی استفتائات مقام معظم رهبری به زبان فارسی و ترجمه آن (به زبان های عربی ، اردو و انگلیسی ) در «پیام رسان ایتا» ایجاد شده است تا دسترسی بهتری برای فعالان عرصه تبلیغ دینی بین المللی و افراد مرتبط با شیعیان و مخاطبان خارجی فراهم گردد:
📍فارسی:
https://eitaa.com/joinchat/80609296C8716f12e7c
📍عربی:
https://eitaa.com/joinchat/1323368587C4186f55afb
📍اردو:
https://eitaa.com/joinchat/1328414859C78ae2d2737
📍انگلیسی:
https://eitaa.com/joinchat/1326841995C25094979f5
2.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸آیت الله جوادی آملی حفظه الله
🌺حفظ نظام #واجب_عینی است
تضعیف نظام، تفرقه افکنی و هر اقدامی که سبب طمع بیگانه باشد #حرام_عینی است.
#رویداد_تاریخی
🔹ورود "مسلم بن عقيل" نمايندهي امام حسين(علیه السلام) به كوفه(60 ق)
🌸مسلم بن عقيل، نماينده و پسر عموي امام حسين(علیه السلام) به منظور دعوت ازمردم كوفه و آگاهي از ميزان وفاداري آنان به امام، وارد اين شهر شد. مردم كوفه، قبلاً با ارسال نامههاي فراوان، خواستار عزيمت امام به اين شهر و رهبري آنان براي مبارزه با حكومت ستمكار اموي شده بودند. در بدو ورود مسلم به كوفه، وي نامهي امام را كه حاكي از دعوت مردم كوفه به قيام بود، براي آنان قرائت كرد و دراندك زماني، حدود 18 هزار نفر با وي بيعت كردند. پس از آن، مسلم، بيعت گستردهي اهالي كوفه را به اطلاع امام رساند. اما اندكي بعد، مردم كوفه تحت تأثير تبليغات و تهديد و تطميع ابن زياد، حاكم جديدِ كوفه، بيعت خود را با امام ، ناديده گرفتند. آنها حتي پا را فراتر گذاردند و گروهي از آنها عازم جنگ با امام شدند. مسلم بن عقيل هم كه در كوفه تنها مانده بود، به دست ماموران اموي اسير شد و به شهادت رسيد.
#سیره_خانواده_تراز
🔹اثرات روانشناختی بدخلقی
🌺همانگونه كه رهيابى به سعادت خانواده به عوامل متعددى بستگی دارد نگونسارى و تيرهبختى آن نيز بر اثر علل و عوامل مختلفى ممكن است رخ دهد كه جهت بهداشت و سلامت خانواده، آگاهى از آنها ضرورى است. یکی از آن آفات بدخلقی است.
بدخلقى صفت بسيار زشتى است كه زندگى انسان را تيره و تار مىسازد و صفا و صميميت را از شخص بدخلق و آشنايان و اطرافيانش دور مىكند و تشويش و وحشت مىآفريند.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
🔹«لا وَحْشَتَةَ اوْحَشُ مِنْ سُوءِ الْخُلْقِ» هيچ وحشتى ترسناك تر از بدخلقى نيست.
زن يا مرد بداخلاق، علاوه بر اينكه خود همواره دچار بيمارى و اضطراب روحى
ست زندگى را بر ديگران نيز تلخ مىكند و محيط خانه را- كه بايد كانون صفا و آرامش باشد- به جهنمى غيرقابل تحمّل تبديل مىكند. فرد بداخلاق همه اهل خانه و اقوام و خويشان را ملول و افسرده مىسازد و آنان را از خود منزجر مىكند آن امام فرمود:
🔹«مَنْ ساءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ اهْلُهُ» هر كس بدخلق شود، خانوادهاش از او منزجر مىشوند.
تداوم اين وضعيت كشنده به اندازهاى ايجاد تنفّر مىكند كه اهل خانه به مرگ او راضى مىشوند! آن حضرت فرمود:
🔹«مَنْ ساءَتْ سَجِيَّتُهُ سَرَّتْ مَنِيَّتُهُ» هر كس بداخلاق شود، مرگش شادى آفرين است!