🔹نشانی ظهورت پیداست🔹
آن صدایی که مرا سوی تماشا میخواند
از فراموشیِ امروز به فردا میخواند
آشنا بود صدا، لهجۀ زیبایی داشت
گله از فاصله، از غربت و تنهایی داشت
همنفس با من از آهنگ فراقم میخواند
داشت از گوشۀ ایران به عراقم میخواند
یادم انداخت که آن سوی تماشا او هست
میروم میروم از خویش به هر جا او هست
جمکران بدرقه در بدرقه، تسبیح به دست
سهله آغوش گشودهست مفاتیح به دست
رایحه رایحه با بوی خودش میخوانَد
خانۀ دوست مرا سوی خودش میخوانَد
خانۀ دوست که از دوست پر از خاطره است
خانۀ دوست که نام دگرش سامره است
آن اویسم که شبی راه قرن را گم کرد
با دل ما تو چه کردی که وطن را گم کرد؟
وطن آنجاست برایم که پر از خویشتن است
یعنی آنجا که در آن خانۀ محبوب من است
سامرا! خانۀ محبوب من! از او چه خبر؟
از دلآرام من، از خوبِ من، از او چه خبر؟
ما همه غرق سکوتیم تو اینبار بگو
سامرا! طاقت ما طاق شد از یار بگو
سایۀ روشنش آورده مرا تا اینجا
بوی پیراهنش آورده مرا تا اینجا
به اذانش، به قنوتش، به قیامش سوگند
به رکوعش، به سجودش، به سلامش سوگند
قَسَمت میدهم آری به همان راز و نیاز
آخرین بار کجا در حرمت خواند نماز؟
آخرین مرتبه کی راهی میقات شدهست؟
آخرین بار کجا غرق مناجات شدهست؟
خسته از فاصلهام با منِ بیتاب بگو
با من از گریۀ او در دل سرداب بگو
سامرا! ای که بلندای شکوهت عرش است
گرد و خاک قدمش روی کدامین فرش است؟
حرمت ساحل آرامترین امواج است
این گدا سامرهای نیست، ولی محتاج است
از زمستان پیاپی به بهارم برسان
بر لبم عرض سلام است به یارم برسان
ما به تکرار دچاریم بگو با یارم
غیر او چاره نداریم، بگو با یارم ـ
رنگ و رو رفته شد آفاق، به دنیا برگرد
ما نخواندیم دعای فرج اما برگرد
آنچه را مانع دیدار شد از دیده بگیر
جز تو ما از همه گفتیم، تو نشنیده بگیر
تو فقط چارۀ هر دردی و برمیگردی
وعدۀ بی برو برگردی و برمیگردی
روزیِ باغچه آن روز نفس خواهد بود
جای دل، آنچه شکستهست، قفس خواهد بود
از سر مأذنۀ کعبه اذان میخوانیم
قبلۀ کج شده را سوی تو میچرخانیم
هر کجا مینگرم ردّ عبورت پیداست
کوچه در کوچه نشانی ظهورت پیداست
تازه این اول قصهست، حکایت باقیست
ما همه زنده بر آنیم که رجعت باقیست
مینویسم که شب تار سحر میگردد
یک نفر مانده از این قوم که برمیگردد
📝 #سیدحمیدرضا_برقعی
🌺آیت الله جوادی آملی(دامت برکاته):
🌸امام علی(علیه السلام) به فرزندشان نامه ای نوشتند که ما هم مخاطب این نامه هستیم؛ چون ما هم فرزند ائمه(علیهم السلام) محسوب می شویم.
پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرمود: «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة» و شما می توانید فرزندان ما شوید و ما نیز این دعوت را پذیرفتیم.
امام در نامه خود به فرزندشان فرمود: #معلم_امام_است!
🔸 هر #معلمی، امام مأموم خود که شاگردانش هستند می باشد. این معلم باید طوری #طیب_و_طاهر باشد که شاگردانش بتوانند به قیام و قعود او #اقتدا_کنند و وجود او سراسر نور باشد، این تربیت در متن دین نهفته است.
ما باید به دنبال این #تربیت باشیم؛ نه اینکه تعلیم را گسترش دهیم.
⏮ این، #طیب_و_طاهر_بودن_معلم است که تعلیم را به تربیت بر می گرداند.
اگر آموزش و پرورش به دنبال تحول است، معنای حقیقی تحول همین است که معلمان در سطح خود، #امام_شوند.
◻️ دو راه برای تعلیم وجود دارد:
یک #راه_گوش و یک #راه_دل.
اگر کسی بوی بد گناه را استشمام نمی کند، این یعنی آموزش و تربیت او صرفاً در همین محدوده گوش بوده است و به دل او نفوذ نکرده است.
این کار معلم است که دانش آموزان با دیدن معلم خود، به نحوی در طول سالهای تحصیل رشد کنند که از انجام گناه بیزار باشند و بوی بد گناه را استشمام کنند.
🌸#معلم، #انسان درست می کند.
سهم هفته سی وسوم مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۹۶ تا حکمت ۳۱۰
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 (شخصی را ديد كه چنان بر ضد دشمنش می كوشيد كه به خود زيان می رسانيد، حضرت فرمود:) تو مانند كسی هستی كه نيزه در بدن خود فرو برد تا ديگری را كه در كنار اوست بكشد.
📒 #حکمت296
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 عبرتها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندك.!.
📒 #حکمت297
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 كسی كه در دشمنی زياده روی كند گناهكار است، و آن كس كه در دشمنی كوتاهی كند ستمكار است، و هر كس كه بی دليل دشمنی كند نمی تواند باتقوا باشد.
📒 #حکمت298
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آنچه كه بين من و خدا نارواست اگر انجام دهم و مهلت دو ركعت نماز داشته باشم كه از خدا عافيت طلبم، مرا اندوهگين نخواهد ساخت.
📒 #حکمت299
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 (از امام پرسيدند چگونه خدا با فراوانی انسانها به حسابشان رسيدگی می كند؟ حضرت پاسخ داد:) آن چنانكه با فراوانی آنان روزيشان می دهد. (و باز پرسيدند چگونه به حساب انسانها رسيدگی می كند كه او را نمی بينيد فرمود:) همانگونه كه آنان را روزی می دهد و او را نمی بينند.
📒 #حکمت300
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 فرستاده تو بيانگر ميزان عقل تو، و نامه تو گوياترين سخنگوی تو است!
📒 #حکمت301
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آن كس كه به شدت گرفتار دردی است نيازش به دعا ،بيشتر از شخص تندرستی كه از بلا در امان است، نمی باشد.
📒 #حکمت302
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 مردم فرزندان دنيا هستند و هيچ كس را بر دوستی مادرش نمی توان سرزنش كرد.
📒 #حکمت303
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 نيازمندی كه به تو روی آورده فرستاده خداست، كسی كه از ياری او دريغ كند، از خدا دريغ كرده، و آن كس كه به او بخشش كند، به خدا بخشيده است.
📒 #حکمت304
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 غيرتمند هرگز زنا نمی كند.
📒 #حکمت305
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 اجل، نگهبان خوبی است.
📒 #حکمت306
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 آدم داغدار مي خوابد، اما کسی که مالش غارت شده نمی خوابد.
📒 #حکمت307
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 دوستی ميان پدران سبب خويشاوندی فرزندان است، و خويشاوندی به دوستی نيازمندتر است از دوستی به خويشاوندی.
📒 #حکمت308
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 از گمان مومنان بپرهيز كه خدا حق را بر زبان آنان قرار داده است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت309
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
💠 ايمان بنده ای درست نباشد جز آنكه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست.
📒 #حکمت310
═════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════
#نهج_البلاغه
گزارش حکمتهای ۲۹۶_۳۱۰.mp3
3.1M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۹۶ تا ۳۱۰
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
🌹 پویش « با علی تا مهدی »
#نهج_البلاغه
🌺 کانال های رسمی استفتائات مقام معظم رهبری به زبان فارسی و ترجمه آن (به زبان های عربی ، اردو و انگلیسی ) در «پیام رسان ایتا» ایجاد شده است تا دسترسی بهتری برای فعالان عرصه تبلیغ دینی بین المللی و افراد مرتبط با شیعیان و مخاطبان خارجی فراهم گردد:
📍فارسی:
https://eitaa.com/joinchat/80609296C8716f12e7c
📍عربی:
https://eitaa.com/joinchat/1323368587C4186f55afb
📍اردو:
https://eitaa.com/joinchat/1328414859C78ae2d2737
📍انگلیسی:
https://eitaa.com/joinchat/1326841995C25094979f5
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸آیت الله جوادی آملی حفظه الله
🌺حفظ نظام #واجب_عینی است
تضعیف نظام، تفرقه افکنی و هر اقدامی که سبب طمع بیگانه باشد #حرام_عینی است.
#رویداد_تاریخی
🔹ورود "مسلم بن عقيل" نمايندهي امام حسين(علیه السلام) به كوفه(60 ق)
🌸مسلم بن عقيل، نماينده و پسر عموي امام حسين(علیه السلام) به منظور دعوت ازمردم كوفه و آگاهي از ميزان وفاداري آنان به امام، وارد اين شهر شد. مردم كوفه، قبلاً با ارسال نامههاي فراوان، خواستار عزيمت امام به اين شهر و رهبري آنان براي مبارزه با حكومت ستمكار اموي شده بودند. در بدو ورود مسلم به كوفه، وي نامهي امام را كه حاكي از دعوت مردم كوفه به قيام بود، براي آنان قرائت كرد و دراندك زماني، حدود 18 هزار نفر با وي بيعت كردند. پس از آن، مسلم، بيعت گستردهي اهالي كوفه را به اطلاع امام رساند. اما اندكي بعد، مردم كوفه تحت تأثير تبليغات و تهديد و تطميع ابن زياد، حاكم جديدِ كوفه، بيعت خود را با امام ، ناديده گرفتند. آنها حتي پا را فراتر گذاردند و گروهي از آنها عازم جنگ با امام شدند. مسلم بن عقيل هم كه در كوفه تنها مانده بود، به دست ماموران اموي اسير شد و به شهادت رسيد.
#سیره_خانواده_تراز
🔹اثرات روانشناختی بدخلقی
🌺همانگونه كه رهيابى به سعادت خانواده به عوامل متعددى بستگی دارد نگونسارى و تيرهبختى آن نيز بر اثر علل و عوامل مختلفى ممكن است رخ دهد كه جهت بهداشت و سلامت خانواده، آگاهى از آنها ضرورى است. یکی از آن آفات بدخلقی است.
بدخلقى صفت بسيار زشتى است كه زندگى انسان را تيره و تار مىسازد و صفا و صميميت را از شخص بدخلق و آشنايان و اطرافيانش دور مىكند و تشويش و وحشت مىآفريند.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
🔹«لا وَحْشَتَةَ اوْحَشُ مِنْ سُوءِ الْخُلْقِ» هيچ وحشتى ترسناك تر از بدخلقى نيست.
زن يا مرد بداخلاق، علاوه بر اينكه خود همواره دچار بيمارى و اضطراب روحى
ست زندگى را بر ديگران نيز تلخ مىكند و محيط خانه را- كه بايد كانون صفا و آرامش باشد- به جهنمى غيرقابل تحمّل تبديل مىكند. فرد بداخلاق همه اهل خانه و اقوام و خويشان را ملول و افسرده مىسازد و آنان را از خود منزجر مىكند آن امام فرمود:
🔹«مَنْ ساءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ اهْلُهُ» هر كس بدخلق شود، خانوادهاش از او منزجر مىشوند.
تداوم اين وضعيت كشنده به اندازهاى ايجاد تنفّر مىكند كه اهل خانه به مرگ او راضى مىشوند! آن حضرت فرمود:
🔹«مَنْ ساءَتْ سَجِيَّتُهُ سَرَّتْ مَنِيَّتُهُ» هر كس بداخلاق شود، مرگش شادى آفرين است!
🌺خدمت تربیت
🌸امام خمینی:
شما اگر بتوانید این بچهها را تربیت کنید به طوری که از اول بار بیایند به اینکه خداخواه باشند، توجه به خدا داشته باشند، شما اگر عبودیت الله را و پیوند با خدا را به این بچهها تزریق کنید، و بچهها زود قبول میکنند امر را، اگر عبودیت خدا را به اینها و تربیت الهی را و آنکه هرچه هست از اوست به اینها القا کنید، و آنها بپذیرند، خدمت کردید به این جامعه و اگر خدای نخواسته بر خلاف این باشد به این امانت، خدای نخواسته هرکس کرده باشد خیانت کرده است. و این غیر از همه خیانتهاست. خیانت به انسان است؛ خیانت به اسلام است؛ خیانت به عبودیت الله است.
📙(صحیفه امام، ج 14، ص 40)
🌺روشهاى احترام گذاشتن
تجليل و تكريم ديگران ممكن است به دو روش زير صورت گيرد:
1⃣روش گفتارى
🌸قرآن كريم در این مورد مى فرمايد:
«...قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً»؛ با مردم به خوبى سخن گوييد.[ بقره\83] و درباره احترام به پدر و مادر مى فرمايد:
«...وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَريماً»؛ با گفتارى لطيف و بزرگوارانه با آنها سخن بگو! [ اسراء/ 23] همچنین در مورد برخورد با نيازمندان آمده است كه اگر نمى توانى نيازشان را برطرف نمايى:
«...فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَيْسُوراً»؛ با آنان سخن نيكِ تواءم با احترام داشته باش. [ اسراء/289]
🌺امام سجاد علیه السلام درباره احترام در گفتار نسبت به معلم مى فرمايد: صدايت را از صداى او بلندتر نكن و هرگاه كسى از او چيزى بپرسد تو در پاسخ پيشدستى نكن... در محضرش با كسى سخن نگو.
2⃣روش كردارى
این روش در روایات ائمه علیهم السلام به بیانهای مختلف آموزش داده شده است. همچون روایات زیر :
🌸رسول اکرم صلی الله علیه و آله:
مِنْ مَكْرَمَةِ الرَّجُلِ لاَِخيهِ اَنْ يَقْبَلَ تُحْفَتَةُ وَ اَنْ يَتَّحِفَهُ بِما عِنْدَهُ وَ لايَتَكَلَّفَ لَهُ شَيْئاً؛ از بزرگداشت برادر دينى اين است كه هديه اش را بپذيرد و از آن چه دارد نسبت به او مضايقه نكند و به خاطر او خود را به تكلّف نيندازد. [بحارالانوار، ج 72، ص 454 ]
🌺پیامبر اسلام صلى الله عليه و آله:
التَّقْوَى إِجْلَالُ اللَّهِ وَ تَوْقِيرُ الْمُؤْمِنِينَ؛ تقوا احترام گذاشتن به خداوند و احترام گذاشتن به مومنين است. [مستدرك الوسائل، ج 11، ص 267]
🌺 اعمال دنباله دار
🔸ينَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ ﴿۱۳﴾؛
آن روز خبر داده میشود به انسان –یعنی انسان از درون میفهمد. اینجا بحث تجسم اعمال و پردهبرداشتن از مسائل است_ طبق آیات قرآن و روایات، انسان اعمالی که مقدم داشته، قبلا انجام داده و از پیش فرستاده است، برای آخرتش ذخیره میشود.
🔸انسان بعضی کارهایی را انجام میدهد که بعد از خودش، آثار این کارها میماند؛ مانند کارهای خیر، فرزند صالح، کارهای عامالمنفعه، وقف و امثال اینها.
🌸«مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا»؛ اگر کسی کار خوبی را در جامعه سنت قرار دهد، هر کس که به آن عمل کند اجر دارد و قرار دهندۀ سنت شریک در پاداش و اجر عملکننده هست.
این همان "اخّر" در (يُنَبَّأُ الْإِنْسَانُ يَوْمَئِذٍ بِمَا قَدَّمَ وَأَخَّرَ) است،
🌺«وَمَنْ سَنَّ سنَّةً سَيِّئَةً کانَ عَلَيْهِ وِزْرُها وَ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِها»؛ یا اگر کسی خدای نخواسته گناهی بکند یا بدعتی بگذارد، کيفر آن روش ناپسند و کيفر کساني که به آن عمل ميکنند براي او خواهد بود.
چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟.mp3
9.02M
🌸 چگونه زمان خود را مدیریت کنیم؟
یکی از مشکلاتی که خیلی از ما با آن دست به گریبان هستیم کمبود وقت است. البته برای بعضیها مشکل، وقت اضافهای است که نمیدانند باید با آن چه کنند. هر دو در مدیریت زمان اشکال دارند...
#دکتر_سیدعلی_مرعشی
🔹اثرات روانشناختی بد خلقی
1⃣دوری از خانواده
بدخلقى در خانه و يا در محيط كار و زندگى، زمينه تفاهم و همدلى و صميميت را از بين برده، موجب دورى از مردم مىشود و در نتيجه آشفتگى روحى و احساس تنهايى و دلهره را به همراه دارد. امير مؤمنان فرمود:
🌺«مَنْ خَشُنَتْ عَريكَتُهُ اقْفَرَتْ حاشِيَتُهُ»[1]
هر كس درشت خوى باشد، دور و برش خالى گردد (و كسى در كنار او نمىماند).
محيط خانه و زندگى بايد محل آرامش و آسايش زن و مرد و فرزندان آنان باشد.
2⃣بداخلاقى، آرامش و صفاى محيط خانواده را از بين برده، ترس و دلهره را جايگزين آن مىكند؛ بعلاوه آنگاه كه شوهر با بدخلقى عرصه زندگى را براى همسرش تنگ كند و به جاى ملاطفت و نيكى، خشونت كرده، اضطراب و ترس را بر وى چيره سازد و تعادل روحى او را از بين ببرد، زن نيز احساس وحشت مىكند و خود را در برابر ديو بدخلقى گرفتار مىيابد.
امير مؤمنان فرمود:
🌺«لا وَحْشَةَ اوْحَشُ مِنْ سُوءِ الْخُلْقِ»[2]
هيچ وحشتى، ترسناكتر از بدخلقى نيست.
3⃣ زوال محبّت
اثر ديگر بدخلقى، كاهش مهر و محبّت و از بين رفتن مهربانى و دوستى است. رفتار انسان بدخلق، براى هيچ كس خوشايند نيست. همه از خوى ناپسند، در رنج و عذاب بوده، از آن نفرت دارند.
بدخلقى محبتهاى گذشته را به نفرت و انزجار مبدّل مىكند و موجب ناخشنودى آنان مىگردد. حضرت على فرمود:
🌺«مَنْ ساءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ اهْلُهُ»[3]
هركس بداخلاق باشد، خانوادهاش از او ناخشنود مىشوند.
[1] - شرح غررالحكم، ج 5، ص 325
[2] - همان، ج 6، ص 400
[3] - همان، ج 5، ص 328
📙نام کتاب : اخلاق خانواده(ج1) نویسنده : فاخری، عليرضا؛ منتظری، محمدحسين جلد : 1 صفحه : 69
🌺هتک حرمت بقیع در کلام مقام معظم رهبری (مدظله العالی)
🔹 ...تلخى ديگرى كه وجود دارد، اين است كه در ميان مجموعه ى مسلمانان و امت اسلامى كسانى پيدا شوند كه با افكار پليد و متحجر و عقب مانده و خرافى خود، تجليل از بزرگان و برجستگان و چهره هاى نورانى صدر اسلام را شرك بدانند، كفر بدانند؛ واقعاً اين مصيبتى است.
🔸 اينها همان كسانى هستند كه گذشتگانشان قبور ائمه (عليهم السّلام) را در بقيع ويران كردند. آن روز كه در دنياى اسلام، از شبه قاره ى هند گرفته تا آفريقا، عليه اينها قيام كردند، اگر اينها جرأت مى كردند، قبر مطهر پيغمبر را هم ويران مى كردند، با خاك يكسان مى كردند.
🔹 ببينيد چه فكر باطلى، چه روحيه ى پليدى، چه انسانهاى بدانديشى، احترام به بزرگان را اينجورى بخواهند نقض كنند و هتك كنند و اين را جزو وظائف دينى بشمرند! در آن وقتى كه اينها بقيع را ويران كردند، اين را بدانيد؛ سرتاسر دنياى اسلام عليه اينها اعتراض كرد. عرض كردم؛ از شرق جغرافياى اسلام- از هند- تا غرب جغرافياى اسلام، عليه اينها بسيج شدند.
🔸 اينها به عنوان اينكه اين كارها پرستش است، اين اقدامهاى خبيث را مى كنند! رفتن سر قبر يك انسانى و طلب رحمت كردن براى او از خداى متعال، و طلب رحمت كردن براى خود در آن فضاى معنوى و روحانى، شرك است؟ شرك اين است كه انسان بشود ابزار دست سياستهاى اينتليجنس انگليس و سى. آى. اى آمريكا و با اين اعمال، دل مسلمانان را غمدار كند، آزرده كند.
🔹 اينها اطاعت و عبوديت و خاكسارى در مقابل طواغيت زنده را شرك نمى دانند، احترام به بزرگان را شرك مى دانند! خود اين، يك مصيبتى است. جريان تكفيرىِ خبيث كه امروز در دنياى اسلام به بركت برخى از منابع مادى، متأسفانه پول و امكانات هم در اختيار دارند، يكى از مصائب اسلام است.
🔹 بيانات مقام معظم رهبری،
۱۳۹۲/۲/۱۶
سالروز_تخریب_قبور_ائمه_بقیع را تسلیت عرض می نماییم.