#سیره_خانواده_تراز
💠 تکریم مادر زمینهساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۱
🖊 دکتر معصومه طباطبایی، مدرس حوزه و دانشگاه
🌺 دربارهی تکریم مادران و جایگاه و اثراتش بر جامعهی فعلی و آینده چند نکته اساسی را باید بررسی کنیم. باید بدانیم که خانواده بهعنوان نخستین هستهی جامعه و از عوامل اصلی انتقال اخلاق، سنتها، فرهنگ، اندیشه و عواطف از نسلی به نسل دیگر است. در بین اعضای خانواده، مهمترین و اثرگذارترین سهم را والدین برعهده دارند و از بین والدین هم، مادر نقش اثرگذارتری بر فرزندان دارد؛ بهویژه در خانوادههایی که از شیوههای زیست طبیعی برای تربیت فرزندان بهره میگیرند و دارند مطابق با الگوها و سنتهای اسلامی فرایند تربیت را طی میکنند و بر اساس دستورات دینی و تربیت اسلامی، آموزههای معنوی را به فرزندانشان منتقل میکنند.
🌸 مادر، ریشه رحمت در جامعه
در این نگرش است که بالاترین و بارزترین و برترین نقشی که در کلام وحیانی قرآن کریم و در آموزههای دینی برای زنان ترسیم و ستایش میشود، نقش مادری و عهدهداری پرچم تربیت فرزندان بهدست مادران است. مادران نقشهای طبیعی سهگانهای دارند: نقش دختری و نقش همسری و نقش مادری. هرکدام از این نقشها جایگاه ویژهای دارد که موضوع ما در اینجا نقش مادری است. میبینیم که در آموزههای دینی و قرآن کریم به این سه نقش و بالاخص به نقش مادری و جایگاه مادر و ضرورت تکریمش بسیار توجه شده است. تکریم مادر اثرات مثبت بسیار زیادی در جامعه دارد؛ از جمله اینکه باعث رشد فکری و تعلق خاطر فرزندان به خانواده شده و روحیهی همبستگی و همدلی در خانواده پررنگ میشود.
در رفتار نبی مکرم اسلام میبینیم هنگامی که مردی به ایشان عرض میکند به چه کسی نیکی کنم، حضرت سه بار به او سفارش میکنند به مادرت به مادرت به مادرت(۱). یا در جای دیگر جوانی که عزم جهادی که واجب عینی نبود را داشت پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در پاسخ اجازه خواستن او به وی میفرمایند در خدمت مادرت باش که بهشت زیر پای مادران است(۲). این نگاه در زمان پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم در بستر جامعهای اتفاق افتاد که زن هیچ نقشی نداشت و هیچ هویت و حقوق اجتماعی و فردیای نداشت و بهعنوان دارایی پدر و همسر و پسرانش بود. اسلام آمد و هویت ویژهای برای زن قائل شد؛ اثراتش را در جامعهی فعلی هم میبینیم. وقتی شخصیت زن و جایگاه مادری در نگاه اسلام را با نگاه جامعهی غربی مقایسه میکنیم، میببینم اصلاً فرقش از زمین تا آسمان است. غرب نگاه ابزاری به زن و نگاه فرودستی به نقش مادری دارد و دائماً میخواهد این نقش را به خارج از چهارچوب خانواده بکشاند؛ در حالی که دین مبین اسلام، «مادری» را بهعنوان یکی از نقشهای اصیل و از اولویتهای ویژهی زنان معرفی میکند.
#سیره_خانواده_تراز
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی۲
🖊دکتر معصومه طباطبایی
🌺 تکریم نقش مادر، تحقق تمدن نوین اسلامی را در پی دارد
تکریم مادران در جامعهی فعلی و آینده باعث ایجاد هویت ویژهای برای زنان میشود، باعث شناخت جایگاه ویژهی زنانه و مادرانهشان میشود. آیندهنگری یکی از ضرورتهای تربیت است؛ یعنی همان طوری که در بیانات رهبر انقلاب دربارهی تمدن نوین اسلامی و زمینهسازی بستر تحققش هست، این ضرورت اتفاق نمیافتد، مگر اینکه نقش مادری در کانون خانواده را بازنگری کنیم و آن را به جایگاه اصلیاش برگردانیم؛ همان هویت اصلی مادرانه و ویژه برای زنان. این مسئله کمک میکند با هویتافزایی و تکریم مادران که زمینهساز هویت زنان است، آیندهای هدفمند و متعالی برای فرزندانمان ترسیم کنیم. نقش مادر و تکریم جایگاهش در بستر خانواده که محور اصلی خانواده و محور عاطفیاش است، زمینهای برای آیندهنگری و آیندهسازی و زمینهسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی ایجاد میکند.
بستری که به برکت انقلاب اسلامی در جامعهی ما ایجاد شده است، کمک میکند که منافاتی بین مادری و پذیرش نقشهای دیگر متناسب با شخصیت و جایگاه زنانه ایجاد نشود؛ زنانی داریم که در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، علمی و هنری مختلفی، در کنار مادربودن و پذیرش هویت مادرانهشان توانستهاند نقشآفرینی کنند.
🌸 تکریم نقش مادر نیازمند قانونگذاری و فرهنگسازی
تکریم جایگاه مادری را نمیتوانیم صرفاً با قانونگذاری حل کنیم. قانونگذاری میتواند زمینه را برایش ایجاد کند؛ ولی در این راستا مهمترین اصل برگرفته از سنت و سیرهی نبوی این است که با فرهنگسازی بتوانیم مادر و جایگاه مادران را تکریم کنیم. فرهنگسازی متناسب با هر گروه. به طور مثال رهبرانقلاب درجایی از سخنان خود بیان کردند که باید کاری کنیم تا فرزندان دست مادر را ببوسند. این رفتار را چه کسی در خانه باید به فرزندان آموزش دهد؟ نخستین کسی که میتواند به فرزند این را آموزش دهد پدر خانواده است. اوست که باید در رفتار و کردارش مادر خانواده را تایید و تکریم و عزت مادر را افزون کند.
#سیره_خانواده_تراز
💠تکریم مادر زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی ۳
🌺 پس میبینیم یکی از گروههای اصلی در جامعه که باید مخاطب فرهنگسازیها قرار گیرند، پدران جامعه هستند. آنها باید خود احترام را آموخته باشند تا بتوانند آن را به فرزندان نیز منتقل کنند. یا در تولیدات تلویزیونی و سینمایی نباید نقش مادر را زنی منفعل که سایرین صرفا به لحاظ سن و جنسیت او به وی احترام میگذارند نشان داد. در حالی که در دین ما در روایات ما در تاریخ دینی و ملتی ما، زن در هر نقشی اعم از فردی یا نقشهای مربوط به خانواده نظیر دختری و همسری و مادری و چه در نقشهای اجتماعی حضور داشته همواره حضوری فعالانه و موثر داشته است. در حوزه خانواده روایاتی نظیر «المرأة سیدة بیتها(۳)» نگاه دین اسلام به نقش زن را به خوبی نشان میدهد.
🌸 برخلاف غرب که مادربودن را بندی به پا و مانعی برای رشد فردی معرفی میکند؛ همان طور که فمینیستها و برخی از ماتریالیستها جایگاه مادری را جایگاهی فرودستی میدانند که مانع میشود از اینکه زن بتواند در عرصههای مختلف موفق باشد و بروز و ظهور داشته باشد. توقع میرود از این پس مسئولان به این موضوع مهم توجه بیشتری داشته باشند و با هویتافزایی و تکریم جایگاه مادر از طریق رسانه و آموزشهای مختلف، نقش مادری را در جامعه به جایگاه ویژهاش برسانند و بسترهایی برای حضور بهتر و پررنگتر زنان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایجاد کنند تا بتوان زمینهسازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی را انتظار داشت.
پینوشت:
(۱ شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، کتاب النکاح، ابواب احکام الاولاد، باب ۹۴، ح ۱
(۲ نراقی، مهدی بن ابی ذر، جامع السعادات، ج۲، ص۲۷۶
(۳ نهج الفصاحة، ابوالقاسم پاینده، ص ۶۱۵، ح ۲۱۷۷
💠 اسوه ی جاویدان
حضرت زهرا سلام الله علیها اسوه ای برای عالم است. در طول تاریخ افرادی ایشان را الگو قرار دادند. زنانِ امروز غزه، و مرابطات بیتالمقدس از این مقولهاند.
زنانی که برای بازپسگیری حقی غصب شده به میدان میآیند مال و فرزند فدا میکنند و اینگونه جهانی را به تفکر وامیدارند. جهانی که قرار نیست از او و آرمانش بگوید. قرار نیست صدای مظلومیت او باشد اما او فریاد تظلم خواهی سر میدهد. بر روی خرابه مینشیند و پا پس نمیکشد. بانویی که با وجود شرایط امنیتی شدید در قدس، روشنگری میکند و زندانی میشود اما باز قویتر به میدان میآید.
این زنان الگویی چون حضرت زهرا(سلاماللهعلیها)دارند، زنانی که مردان را در حیرت مردانگیشان وا میگذارند. آنان مومناند به وعده حق که «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ؛ ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منّت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار میدهیم.»(قصص،۵).
امروز زنان غزه به احقاق حق به تاراج رفته خود برخاستهاند. حقی که بیش از هفتاد سال است از چشمان جامعه جهانی دور ماندهاست. اما دور نیست که پایان این ظلمها رهایی از ظلم باشد. زیرا خداوند به مجاهدان در راهش وعده پیروزی داده است. الیس الصبح بقریب؟
🖊پژوهشگر: فاطمه میری طائفه فرد
روایت تکنیک مواجهه با اتفاقات ناخوشایند.m4a
حجم:
3.24M
#روانشناسی_اسلامی
#تاب_آوری
#رزق_علمی
💠تکنیک مواجهه با اتفاقات ناخوشایند
🔹ضرورت اصلاح شیوه مواجهه
✅ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إذا لَم يَكُنْ ما تُرِيدُ فَأرِدْ ما يَكونُ .
هر گاه آن نشد كه تو مى خواهى ، پس، آنچه را میشود بخواه
📙 غرر الحكم : 4058 .
🎙برشی از جلسه استاد فدائی
https://eitaa.com/Rooshdaneh/16377
#فاطمیه
#مادران_غزه
🌺 حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) : فَرَضَ اللّهُ... العَدلَ تَسکیناً لِلقُلوبِ . خداوند عدالت را برای آرامش دل ها واجب کرد.
📙کتاب من لا يحضره الفقيه :(ج ۳ ص ۵۶۸ ح ۴۹۴۰)
🌸 برای آرامش غزه دعا کنــــــــــیم
💠 بوقت غزه
عدد ها را معنی کنیم. عددها بدون معنی خوراک انسان نیستند به درد ابزار میخورند.
مثلا اگر یک مظلوم به دست ظالمان در مبارزه جبهه حق و باطل در خون خود غلطید، معنایش چه میشود؟ یک نفر در میانه میدان است و دارایی هایی دارد از جنس زندگی و روزی که خدا به آنها داده و او این دو را به همه مرتبطین به خود هدیه میکند. کاری میکند که همه آنها به این سوی بشتابند.
یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم (بشارت میدهند به کسانی که مرتبط با آنها هستند)
یستبشرون بنعمه من الله (بشارت میدهند نعمتی را که دارا هستند)
این بشارت دادن یک امر واقعی است. یعنی چیزی که دارند و نعمتی که به آنها داده شده را تبدیل میکنند به یک موتور حرکت در وجود آدمها و آدمها را به سمت آن نعمت میکشند. این کشش حقیقی است به سمت این دو نعمت:
یکی «بل احیاء» . اینها زنده اند. مظهر زندگی اند. مثل مادری که مظهر زندگی بخشی خدا است.
دیگری «عند ربهم یرزقون». اینها مظهر رزق میشوند. مثل پدری که مظهر رزق دادن خدا است.
مثلا اگر یک نفر مظلوم در عالم باشد که غیر از خدا هیچ کس را نداشته باشد که به داد او برسد. میدانید معنایش چیست؟
امام باقر علیه السلام میگوید: «يَا بُنَيَّ إِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً إِلَّا اللهَ»
چرا؟
چون این یعنی ورود قدرت و نصرت خدا در مقابل ظالم. هر کس بارضایت و یا حتی سکوت به چنین ظلمی کمک کند نیز بترسد. کوچکترین مددی به ظالم یا چنین ظلمی فوق العاده خطرناک است. باید از این ظلم برحذر بود. چون قدرت خدا وسط میآید. نصرت خدا برای آن مظلوم به میان میاید.
🌸 اذا جاء نصر الله و الفتح و رایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا
وقتی نصرت الهی میرسد، همه خواهند خروشید. دلها به تکاپو میافتد. صحنه زیر و رو میشود. دنیا برای زندگی ظالمان تنگ و تنگ تر میشود.
حالا بیایید بشماریم:
تا ۸آبان، ناصر القدره سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده از میان 8000 شهید در غزه حدود 3500 نفر کودک و حدود 2000 نفر زن بوده اند حدود 500 نفر هم پیر مرد و پیرزن. تعداد مجروحین هم حدود چهار برابر این عدد است.
یعنی چی یعنی فقط خانواده کشته اند. آری خانواده و محور خانواده ها زن است.
کودکان شهید شده اند یعنی چه ؟ یعنی کسانی که عصمت دارند خونشان به زمین ریخته. آن وقت آغوش معصومان کوچک، زن است.
حالا داغها را بشمارید و بعد داغها را معنی کنید. خونی از بینی کودک بریزد دل مادرها میلرزد. چند داغ به چند قلب زنانه وارد شده؟ آری آن قلبی که داغ را بیشتر لمس میکند قلب زن است.
محور غزه زن است. غزه پر شده از زندگی و حیات.(بل احیاء) پر شده از رزق و روزی.(عند ربهم یرزقون) یعنی چه؟ یعنی غزه پر شده از معنای پدر و مادر، پر شده از معنای خانواده.
غزه پر شده از قدرت بینهایت جوشیده از قلبهای پر از داغ. غزه مظهر قدرت شده. اما قدرتی که زنان آن را میشناسند. جوشاندن و خروشاندن و قیام ایجاد کردن. حماسه مردان حماس را میبینید. اما حماسه زنانه غزه را هم دریابید. پای زن به میان آمده. زن که به میدان میاید همه را با خود به میدان میاورد.حالا داستان غزه داستان زن است و زندگی است و آزادی. آنانکه عددها را معنی نمیکنند نه دلشان میسوزد و نه عزمشان جزم میشود و نه اساسا فهم انسان گونه از صحنه خواهند داشت.
حالا حقیقت زن تجلی کرده، حقیقت سیده النساء. در این صحنه که زن میاندار است، نباید گفت بنشین و تماشا کن، باید بگوییم برخیز و تماشا کن.
🖊علی مهدیان
🔹کانال برپا
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
#اعلام_نشست
💠 نشست علمی "الگوی مقاوم سازی مرزهای پنهان خانواده" برگزار می شود.
"ویژه همایش بین المللی خانواده مقاوم"
🎙 حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده(رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث )
🔹 سه شنبه 14 آذر ماه 140، ساعت: 10 تا 12
🔹 مکان: قم،پژوهشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🌐 نشانی ورود به جلسه:
https://live.wfrc.ac.ir
#نشست_حضوری_و_مجازی
💬 با عنوان: «واکاوی تجارب زیستۀ دختران دورۀ دوم ابتدایی از انتقال آموزۀ عفاف و حجاب به کمک کتاب داستان»
🎤ارائه دهنده: دکتر محمود سعیدی رضوانی( دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد)
🏢 دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، تالار دکتر حسینعلی کوهستانی
🎧 نشانی:
vroom.um.ac.ir/saeedy
📆چهارشنبه 15 آذر، ساعت 15:40
@umefafgaraei
السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
💠سلسله وبینارهای درسگفتارهای فاطمی
🔹حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها، راهنمای حقیقت
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین مجید جعفر پور
۱۱ و ۱۲ آذر
🔹بررسی تاریخی حوادث زمینهساز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین هادی الیاسی
۱۳ و ۱۴ آذر
🔹تحلیل منطقی و ترتیبی اقدامات حضرت فاطمه سلام الله علیها در مقابله با جریان سقیفه
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا لیاقتی
۱۵ و ۱۶ آذرماه
🔹کارکردها و نقش قواعد فقهی اصولی امامیه در پاسخ به شبهات فاطمیه
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی فرقانی
۱۸ و ۱۹ آذر
🔹اشاره های حضرت زهرا سلام الله علیها به نشانههای هدایت در ماجرای غصب فدک
🎙مدرس: حجت الاسلام و المسلمین حسین اشهد
۲۰ و ۲۱ آذر
ساعت برگزاری وبینارها: ۱۶ (۴ عصر)
⏺https://www.skyroom.online/ch/nasra1401/idea-114727/l/fa
🔉کانال
🌐https://eitaa.com/azadieks
کانون علمی کلام موسسه آموزش عالی حوزوی امام خمینی