🌸 پیامبر اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند:
هرگاه بنده به چهره همسرش و همسرش به چهره او بنگرد، خداوند به آن دو با نگاه مهرآمیز مینگرد و هرگاه دست یکدیگر را بگیرند، گناهان آن دو از لای انگشتانشان فرو میریزد.
📚تحکیم خانواده از نگاه قرآن و حدیث، ری شهری، ص ۱۹۲
https://eitaa.com/Rooshdaneh/17063
#معرفی_کتاب
📕حکمت نامه کودک (فارسی - عربی)
نویسنده محمد محمدی ری شهری
مترجم عباس پسندیده
🌸معرفی کتاب حکمت نامه کودک
یکی از اساسی ترین اهداف تشکیل خانواده تربیت نسل صالح است. از آنجا که فرزند میوه زندگی و ثمره ازدواج است، تربیت و پرورش او برای والدین از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از سوی دیگر دوران کودکی زیربنای شخصیت انسان و بهترین زمان برای تربیت است. از این رو سوال مهم این است که تربیت سعادت بخش چیست و شیوه تربیت صحیح کدام است؟ در احادیث معصومان (علیهم السلام) آموزه های حکیمانه ای در این باره وجود دارد که می تواند راهگشای خانواده ها و دست اندرکاران تربیت کودک باشد.
حکمت نامه کودک با هدف ارائه این آموزه ها به علاقمندان، شکل گرفته است و در سه بخش اصلی "بنیاد تربیت کودک"، "حقوق فرزندان" و "وظایف کودک" تدوین شده است.
پرورش فرزند شایسته، بر سه رکن اساسی استوار است. این ارکان عبارت اند از: 1. خانواده شایسته 2. رعایت حقوق کودک 3. وظیفه شناسی کودک. حکمت نامه کودک، رهنمودهای قرآن و پیشوایان اسلام را درباره این ارکان، در سه بخش ارائه می نماید. بخش اوّل، شامل چهار فصل است و در آن، مسئولیت جامعه اسلامی در ساماندهیِ خانواده های شایسته ، نقش وراثت در خوش بختی فرزند ، نقش تغذیه پدر و مادر در سلامت و سعادت فرزند ، و نقش چگونگی انعقاد نطفه در آینده فرزند از زبان پیشوایان اسلام ، بیان می شود . در بخش دوم ، حقوق کودک از نگاه اسلام، در شش فصل ارائه می گردد: فصل اوّل ، درباره حقوق نوزاد است، فصل دوم، درباره حقوق کودک شیرخوار است.در فصل سوم، تعلیم و تربیت کودک، به عنوان مهم ترین حقوق کودک، مورد بررسی قرار می گیرد و نکات مهمّی درباره اهمیّت تعلیم و تربیت کودک و مسئولیتی که دولت اسلامی و خانواده ها در این زمینه دارند (از مهم ترین چیزهایی که هنگام تربیت کودک، ضرور است و تربیت جنسی او و از همه مهم تر ، روش تربیتی اسلام) ارائه می گردد. در فصل چهارم، اخلاق تربیت، در فصل پنجم، توجّه مربّیان به نقش آرایش و ارضای حسّ زیبایی طلبی کودک، و همچنین نقش بازی در رشد کودک، جلب می گردد. در فصل ششم، تأکید بر دعا برای فرزندان و نهی از نفرین کردن آنها ، بیانگر نقش تربیتی دعا در کنار برنامه ریزی و تلاش است . لذا از آن به عنوان یکی از حقوق کودک، یاد می شود. دعای امام سجّاد علیه السلام برای فرزندانش که در پایان این فصل آمده است.
#تربیت_دینی_کودک
✅ نثار روح فرهیخته آن بزرگوار، فاتحه و صلوات تقدیم بفرمایید.
#رمضان
#معرفی_پویش
🔷 پویش حافظ شو
همزمان با سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، پویش مردمی حافظ شو برگزار میشود. در این پویش، ۱۴ سوره کوتاه آخر قرآن کریم برای کودک و نوجوان انتخاب شده که میتوانند انتخاب و حفظ نمایند.
برای افراد بالای ۱۴ سال حفظ سوره مبارکه واقعه قرار داده شده است.
بعد از حفظ در سایت یا از طریق پیام رسان ها به نشانی "حافظ شو"، حفظ خود را اعلام میکنند.
🔹دارای جایزه
🔹حضوری و مجازی
🔹 اول تا چهاردهم فروردین، همزمان با برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن
🔹پویش مردمی "حافظ شو"
hafezsho.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#رمضان
🔷 ارزش قرآن
پیام استاد حسین انصاریان برای مبلغین فعال در میدان تبلیغ ماه رمضان
✅ التماس دعای عاقبت بخیری داریم.
جلسه هفتم.pdf
2.3M
#رمضان
#معرفی_کانال_ارزشی
🔰 جلسه هفتم | آدرس اشتباه
💠 سی روز ، سی آیه ، سی منبر کامل مکتوب
🔸مسطورا | زندگی با سطر سطر آیه
📚بسته فرهنگی
(سامانه انتشار محتوای تشکل فراگیر تبلیغ گروهی طلاب) https://eitaa.com/joinchat/3972268050C15063871c8
🌸 دعای #روز_هشتم ماه رمضان
🌸اللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ.
https://eitaa.com/Rooshdaneh/17074
🌸 دعای #روز_هشتم ماه رمضان
🌸اللّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَةَ الْأَیتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَةَ الْکرَامِ بِطَوْلِک یا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ.
https://eitaa.com/Rooshdaneh/17075
#معرفی_کتاب
📙این نقش ها واقعی است
🌺همه جهان صحنه یک نمایش است و زنان و مردان، بازیگران این صحنه اند. در نمایش، کارگردان نقش های نمایش نامه را بین افراد گروه تقسیم می کند و از لحظه ای که بازیگران وارد صحنه می شوند، نقشی را ایفا می کنند که همه اجزای آن از قبل پیش بینی شده است؛ اما با ایفای ناهماهنگ نقش ها، انتظار نمایش عالی، بیهوده و بیجا خواهد بود. در نظام خانواده نیز، کارکرد مناسب آن، بر توزیع نقش های خانوادگی استوار است. اسلام با تعیین نقش های اعضای خانواده، حیطه و مرز رفتار هر یک را مشخص می کند و تبادل نظر میان آنها را آسان می سازد. برای هریک از اعضا حقوق و وظایفی را ترسیم می کند تا کارآمدی نظام خانواده دو چندان شود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 #بهار دل ها
🌺«در #مناجات سید الساجدین علیه السلام مناجات #زاهدين از مناجات #خمس_عشر آمده :
🔶الهی أَغْرِسْ فِي أَفْئِدَتِنَا أَشْجَارَ مَحَبَّتِكَ؛
خدایا در سرزمين دلهاى ما درختان محبتت را بكار»
👤آیت الله #فاطمی_نیا
درساعات باقی مانده سال چه کنیم؟.mp3
2.01M
🌺در این لحظات آخر سال چه کنیم؟
🔹آیتالله آقا مجتبی تهرانی
#سالی_که_گذشت!!!
#نمودارِ_کردارِ_انسان
#چه_کردم؟؟؟
🌸 جمال الهی
🎙علامه جوادی آملی
🔸 ذات اقدس الهی در دنیا، در #بهار به صورت جمیل جلوه می كند و در قیامت، در بهشت به عنوان جمیل تجلّی دارد. اصل خلقت مطابق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) #تجلی_الهی است كه در نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»؛ این تجلی وقتی با #جمال_الهی آمیخته شد، در دنیا می شود #بهار و در آخرت می شود #بهشت. این بهشت و این بهار، یك جمال صوری و ظاهری است كه بیانگر جمال ملكوتی خدای سبحان است؛ خداوند در ملكوت جمالی دارد به عنوان علم، به عنوان رحمت، به عنوان رأفت و مانند آن.
🔸 بهار از باران مدد می گیرد و سرسبز و خرم می شود؛ ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود، از باران استمداد نمی كند از #كوثر مدد می گیرد و كوثر همان #معرفت_و_محبت_خدا است كه جمال الهی را به همراه دارد.
🔸 ما تا بهشتی در درونمان نسازیم، هرگز از #نشاط طرفی نمی بندیم، هرگز از #بهار بهره ای نخواهیم برد؛ بهار دنیا و بهشت آخرت وقتی به حال انسان نافع است كه او #مظهر_جمال_الهی باشد و وقتی مظهر جمال الهی می شود كه #اهل_حكمت باشد، زیرا وجود مبارك پیغمبر (علیه وعلی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أنا مدینة الحكمة و هی الجنة و انت یا علی بابها». اگر اهل حكمت بودیم، اگر اهل معرفت بودیم و اگر اهل محبت بودیم، در درون ما بهشت تجلی دارد در درون ما همیشه خرمی حضور دارد، زیرا حكمت بهشت است، معرفت بهشت است.
#روانپژوهی_رمضانی
🔷 تغییر سال و تغییر حال
🔸غیر از این بودن؛ غیر از این شدن؛ غیر از این ماندن علاقه ذاتی ما انسانهاست؛
ما ذاتاً تمایل به تغییر داریم؛ به صیرورت؛ به دیگر شدن؛ به دگرگون شدن؛ به بهتر شدن.
🔹#تغییر_روانی اصلی ترین مسأله #رواندرمانی در روانشناسی است؛ اینکه تغییر روانی چگونه رخ میدهد؟ وقتی ما تغییر میکنیم دقیقاً چه امور روانی تغییر میکند؟ آیا تغییرات همواره به سوی امور مثبت است؟ چه چیزی عامل تغییر است؟ مکانیزمهای تغییر چیست؟ فرآیندهای آن کدام است؟ و سوالهای دیگر.
🔸از منظر جریان رواندرمانی موجود؛ کسی یا چیزی جز خود فرد این تغییرات روانی را ایجاد نمیکند؛ خواه هشیارانه و خواه ناهشیارانه؛ و از نگاه رویکردهایِ درمانی مسلط امروزی؛ مثل خانواده بزرگ درمانهای شناختی، تغییر از افکار آغاز میشود.
فکرهای ما تغییر میکند که جانها تغییر مییابند؛
اگر فرد در زندگی نوع برداشتهای خود را تغییر دهد؛ حال روانی او هم تغییر خواهد کرد؛ اگر عینکهای بدبینی را از چشم خود بردارد؛ خواهد دید که زندگی آن قدر هم که او تصور میکرد، دشوار نیست و خودش میتواند شرایط را از #حال_بد به #حال_خوب تغییر دهد.
🔹در نظام فکری اسلام امّا قبل از آنکه با #ذهن کار داشته باشیم با #دل و قلب سروکار داریم؛ تغییر فکر هرچند مهم؛ اما تغییر میل از آن مهمتر است. ذهن جایگاه افکار و شناختها است و دل پایگاه امیال و عواطف؛ از منظر اسلام امیال و شناختها همواره در مصاف هماند تا کدام پیروز میدان درآید!
🔷 تغییر با سه تغییر دهنده:
از قرآن کریم درمییابیم که خاستگاه تغییرات روانی انسانها از سه ناحیه است:
- #خدای_متعال (إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى... .)؛
- #خود (حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ)؛
- و #شیطان (وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّيَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ...فَلَيُغَيِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ) .
🔷 تغییرات میتواند هم مثبت باشد و هم منفی؛ اگر تغییرات به سمت تعالی باشد مثبت است و اگر به سمت تنزل باشد منفی است.
اگر احساس کنیم با انسانها مهربانتر شدهایم؛ خیر و خوبی آنها را میخواهیم؛ نقشها و وظایف خود را بهخوبی انجام میدهیم؛ میدانیم برای چه زندگی میکنیم و حس خوش معنوی داریم؛ احتمالاً به سمت تعالی گام برداشتهایم؛
و اگر فقط خودمان و خواستههای خودمان مهم شده؛ حوصله اطرافیان را نداریم؛ دیگران هم حوصله ما را ندارند؛ وظایف و نقشهایمان را به درستی ایفا نمیکنیم؛ نمیدانیم برای چه زندگی میکنیم و احساسات معنوی را هم مدتهاست تجربه نکردهایم؛ شاید از تغییرات مثبت باز ایستاده یا روند مقابل آنرا آغاز کردهایم.
🔸در#نگاه_اسلام؛ تغییرات تعالی بخش بهدست خداوند است و ما پردازشگر این تغییرات هستیم؛ و شیطان زمینهساز تغییرات منفی.
اما چگونه؟
✅ اصلیترین کاری که از دست شیطان بر میآید؛ ایجاد #خودگوییهای_منفی است! بله همان #وسوسه!
کی دچار وسوسهایم؟ زمانی که داریم با خودمان آهسته سخن میگوییم امّا بهصورت منفی، وقتی طوری با خودمان حرف میزنیم که امید را از خودمان میگیریم؛ انگیزه حرکت را از خود میستانیم؛ انگیزه آسیب به دیگران در جانمان میافتد؛ انجام کاری که قبلاً میدانستیم ناسالم است در ذهنمان زیبا و جذاب می نمایاند و ... .
✅ وقتی این خودگوییها فعال میشوند با چیزی به نام #هوای_نفس یا امیالِ معارض با هدف متعالی ترکیب میشوند و جریان تغییرات منفی آغاز میشود.
تغییرات منفی گام به گام است همانطور که تغییرات مثبت نیز درجه به درجه است. همچنین تغییرات مثبت و منفی از تغییرات سطحی (مثل ایجاد غیظ و غضب) به تغییرات عمیق (مثل هدایت یا ضلالت) حرکت میکند.
و اصلیترین مکانیزم تغییر در اندیشه اسلامی #کفّ_نفس (مهار خود) است.
✅ اگر دوستدار تغییرات مثبت هستید؛ بسم الله! خودگوییهای منفی را بشناسید و امیال معارض با هدف متعالی را مدیریت کنید؛
با تغییرات منفی مبارزه کنید؛ زمینه تغییرات مثبت همراه شما هست!
#تغییر_سال_به_تغییر_حال_است! و «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ:
خدا حال هیچ قومی را دگرگون نخواهد کرد تا زمانی که خود آن قوم حالشان را تغییر دهند» (رعد، 11).
🖌دکتر حمید رفیعی هنر
🔹کانال محئی، زندگی بخش
🔷 داروهای شفابخش بیماریهای اخلاقی
✏️ رهبر انقلاب:
دعاى شريف مكارم الاخلاق را - كه دعاى بيستم صحيفهى سجاديّه است - زياد بخوانيد تا ببينيد آن چيزهايى كه امام سجاد عليهالسّلام در اين دعا از خدا خواسته است، چيست. با كلمات ائمّه، با دعاهاى صحيفهى سجاديّه، با اين داروهاى شفابخشى كه مىتواند بيماريهاى اخلاقى ما را شفا بخشد و زخمهاى وجود ما را درمان كند، خودمان را آشنا كنيم.
🔹 #بهار_معنویت | روز نهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵
🔷 بهار معنویت
نفسِ بادِ صبا مُشکفشان خواهد شد
عالَمِ پیر دگرباره جوان خواهد شد
ارغوان جامِ عقیقی به سمن خواهد داد
چشمِ نرگس به شقایق نگران خواهد شد
این تَطاول که کشید از غمِ هجران بلبل
تا سراپردهٔ گل نعرهزنان خواهد شد
گر ز مسجد به خرابات شدم خرده مگیر
مجلس وعظ دراز است و زمان خواهد شد
ای دل ار عشرتِ امروز به فردا فکنی
مایهٔ نقدِ بقا را که ضِمان خواهد شد؟
ماه شعبان مَنِه از دست قدح، کاین خورشید
از نظر تا شبِ عیدِ رمضان خواهد شد
گل عزیز است غنیمت شِمُریدَش صحبت
که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد
مطربا مجلسِ انس است غزل خوان و سرود
چند گویی که چنین رفت و چنان خواهد شد؟
حافظ از بهر تو آمد سویِ اقلیمِ وجود
قدمی نِه به وداعش که روان خواهد شد