eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
790 دنبال‌کننده
179 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
رویان؛ جامعه و فرهنگ
📖 انجمن ده رویان ✍ مصطفی عرب عامری درسال ۱۳۴۲شمسی قانون تشـکیل انجمن های ده و اصلاح امور اجتماعی و
گزارشی است از محمدحسن خراسانیان، مدیریت وقت دبستان منوچهری رویان (امام زمان عج فعلی) به فرماندار شاهرود مبنی بر اینکه عده ای از اهالی رویان به رغم اعلام آگهی های متعدد، مانع از برگزاری انتخابات انجمن ده رویان در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۴۳ شمسی می شوند که اسامی آنها در گزارش مذکور به فرماندار شاهرود اعلام شده است. قدرت الله عرب عامری(حاجی خان)، حاج خلیل عامری، محمد ابراهیم عرب عامری (آقا محمد ابراهیم)، اسدالله عامری (آقا اسدالله)، مهدی عامری از جمله این افراد بودند. دلیل مخالفت افراد ذکر شده با این انتخابات که نخستین دوره از انتخابات انجمن ده به شمار می آمد به درستی معلوم نیست؛ اما به نظر می رسد عدم آشنایی با سازوکار انجمن که تا پیش از آن وجود نداشته است، از دلایل مهم این مخالفت ها بوده است. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
قبض رسید آب بها که توسط شورای اسلامی رویان در دهه ۶۰ هجری شمسی تهیه شده بود. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سندی مربوط به انصراف آقایان سلیمان یوسفی و حسین شاکری از عضویت در انجمن ده رویان در آذرماه ۱۳۵۴شمسی است که به موجب آن آقایان علی نوری و نوروزعلی بداغی اعضای علی البدل باید جایگزین می شدند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
درب باغ‌ها و خانه‌ باغ‌ها در زمان‌ قدیم‌ از چوب‌ ساخته می شد. برای‌ این کار از چوب‌ درختان‌ نارون‌، توت‌ و سنجد که‌ از درختان‌ بومی‌ رویان‌ بود، استفاده‌ می‌ کردند. برای‌ قفل‌ کردن‌ درب باغ‌ از کلیندان‌ بهمراه‌ کلید چوبی‌ که‌ در تصویر مشاهده‌ می‌کنید استفاده‌ می‌شد. مرحوم‌ حاج‌ محمد حسین‌ محمدرضا و پدر بزرگوارش‌، از نجاران خوب و باتجربه رویان و منطقه زیر استاق، تولید کننده درب های چوبی و کلیندان بودند. لازم به ذکر است نجاری استا محمدحسین عامری در دوراهی جعفر آباد قرار داشت. _______ گردآورنده: محسن شاکری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
درب باغ‌ها و خانه‌ باغ‌ها در زمان‌ قدیم‌ از چوب‌ ساخته می شد. برای‌ این کار از چوب‌ درختان‌ نارون‌،
❇️ ۲ ضرب المثل رویانی مرتبط با کلیندان: ⬅️ خیزِ گربه تا پا کلیندُنِ: در ابتدای کار جدی بودن و در آخر بی خیال آن کار را رها کردن. ⬅️ دست به کلیندُنِ بخت کردن: یعنی ازدواج کردن. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
❇️ ۲ ضرب المثل رویانی مرتبط با کلیندان: ⬅️ خیزِ گربه تا پا کلیندُنِ: در ابتدای کار جدی بودن و در آخ
خیزه، پره و کوهه از ابزار داخل‌ کلیندان‌ بود‌ که‌ هر کدام‌ با دیگر کلیندان‌ها فرق داشت. کلیدانی که خیزه‌ و پره‌ نداشت باعث می شد درب چوبی به راحتی باز شود؛ از اینرو ضرب المثلی بود در رویان که می گفتند: فلانی زِبُنِش خیزه و پَره نِداره یعنی نمی تواند جلوی‌ زبانش‌ را بگیرد. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
نامه رئیس اداره تعاون روستایی به فرماندار شاهرود در سال ۵۲ شمسی مبنی بر عدم توانایی این اداره در شن ریزی جاده رویان به شاهرود است. در این نامه رئیس وقت اداره مذکور این مسئولیت را به انجمن ده رویان واگذار کرده تا از عواید عمرانی خود برای این اقدام، هزینه نماید. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
صورت مالکین آب قنات رویان که احتمالا مربوط به دهه ۴۰ شمسی است. مراد و منظور از هر "پا " در این سند، ۱۲ ساعت آب است. لازم به ذکر است که جمع مالکیت آب رویان حدود ۵۰۸ ساعت است که حدود ۵۷ ساعت آن وقف است و هزینه آن صرف امور عام المنفعه می شود. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
📖 سنت بَرفو در رویانمصطفی عرب عامری با بارش اولین برف زمستانی، سنتی در بین مردم رویان وجود داشت که نامه ای می نوشتند و به همراه قاصدی به خانه یکی از فامیل ها می فرستادند.
محتوای نامه، این شعر بود:
اولین برف است، بَرفو از شما قاصد ما آمده نزده شما گر گرفتیدش کنید رویش سیاه گرنه امشب مهمانی می شود از آن ما بدین ترتیب اگر قاصدِ ارسالی پس از تحویل نامه می توانست از دست صاحب خانه فرار کند، ارسال کنندگان نامه، شام میهمان آن فامیل می شدند، ولی اگر صاحبخانه متوجه می شد و قاصد را می گرفت، رویش را با زغال سیاه می کرد و ارسال کنندگان نامه باید آن فامیل را شام دعوت می کرد. این سنت زیبا در واقع بهانه ای بود تا مردم در آن دوره زمانی که بی بهره از امکانات امروزی بودند، دور هم جمع شوند و از باهم بودن لذت ببرند. __________ منابع شفاهی: خانم صدیقه شاکری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
" برف و دیشو " یکی دیگر از خوراکی هایی بود که در فصل زمستان با بارش برف در بین مردم رویان تهیه و مورد استفاده قرار می گرفت. این خوراکی از ترکیب برف و دیشو (شیره انگور) درست و طرفدارانی داشت. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر از " کلکوت " غذایِ قدیمی مردم رویان است. این غذا در فصل زمستان و در هنگام بارش برف کاربرد ویژه ای در میان مردم این منطقه داشت. روش طبخ آن اینگونه بود که آرد گندم را کاملا تَفت می دادند، بعد از سرخ شدن به آن آب اضافه می کردند و خمیر می شد. سپس آن را به هم میزندند تا آب تبخیر شود و رنگ قهوه ای به رنگ شیره انگور پیدا می کرد. بعد از آن، خمیر آماده شده را را داخل سینی یا ظرف بزرگی می ریختند و وسط آن را باز می کردند. شیره انگور را ابتدا با روغنِ داغ مخلوط و داخل همان قسمت باز شده می ریختند. سپس قسمتی از خمیر را جدا، درون شیره انگور زده و میل می کردند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
نامه فرماندار کل سمنان به فرمانداری شاهرود در تیر ماه سال ۵۲ شمسی است. در این نامه تاکیده شده است که انجمن ده رویان خود باید زمینه احداث آبرو در جاده های برفی از جمله راه قلعه نو خالصه به رویان را فراهم آورد. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از مراسم عاشورای حسینی در اوایل دهه ۸۰ شمسی است. در این تصویر یکی از برج های اصلی قلعه نواب عالیه دیده می شود که مدتی بعد تخریب شد. قلعه نواب به مانند اغلب قلاع موجود در ایران، مستطیل شکل بود و از ۸ برج تشکیل می شد. این قلعه تاریخی، ۴ درب بزرگ داشت: ۲ درب ورودی، ۲ درب خان نشین؛ که در این بین این دو درب خانشین از اهمیت ویژه ای برخوردار بود و در زمان تهاجم قشون ترکمن با ضریب امنیت بیشتری به منظور حفظ ساکنان قلعه بسته می شد. محل درب های خانشین قلعه نواب: یکی در مجاورت بانک صادرات فعلی و دیگر در مجاورت محل منزل محمد عرب عامری(اقا علی اکبر) واقع شده بود. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
نمونه‌ای‌‌ دیگر از درب‌‌ چوبی‌ که‌ از دو طرف‌ باز و بسته‌ و به وسیله‌ پشتی و کلیندان‌‌ قفل‌ می شد. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
کوچه لنگر(روبروی صندق قرض الحسنه) که در کنار کوچه عربها (کوچه مسجد کربلایی مراد) و کوچه بالا (کوچه مسجد جامع) یکی از ۳کوچه اصلی رویان قدیم را تشکیل می داد. این کوچه از این جهت به لنگر معروف بود که در پشت دیوارهای قلعه نواب عالیه واقع شده بود و مهاجرینی که به رویان وارد می شدند و اجازه ورود به قلعه را نداشتند، در این مکان ساکن بودند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر متعلق به مرحوم محمدعلی حاج بابایی است. ایشان پس از جمع شدن آسیاب های آبی، در سالهای ۴۸ تا ۶۴ شمسی در حد جنوبی میدان امام حسین(ع) رویان آسیاب داشتند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویر متعلق به مرحوم محمدعلی حاج بابایی است. ایشان پس از جمع شدن آسیاب های آبی، در سالهای ۴۸ تا ۶۴
پس‌ از آسیاب‌های‌ آبی‌ (آسیاب بالا، میانه و پایین) آسیاب‌ حاج‌ عیسی‌ درویشی‌ قدیمی‌ترین آسیابی بود که در رویان ایجاد شد. این آسیاب با نیروی‌ موتور دیزلی‌ کار می کرد. بعد از آن آسیاب‌‌ حاج قاسم‌ و حاج‌ قربان‌ قاسمی‌ و بعد آسیاب‌ محمدعلی حاج‌ بابایی‌ و علی‌ اصغر طاهری و بعد از آن آسیاب حاج حسن فعالپور پایین تر از شرکت تعاونی فعلی ایجاد شد. مزیت آسیاب های فوق نسبت به آسیاب های آبی این بود که هر ساعت‌ سیصد کیلو گرم‌ گندم‌ آرد می کردند، درصورتی که‌ آسیاب‌های‌ آبی‌ در هر ساعت‌ ده‌ کیلوگرم‌ گندم‌ را آرد می کردند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر فوق‌ مربوط‌ به‌ حاج‌ احمد شاکری‌ فرزند حاج‌ ملا عباس است. ایشان‌ مدت‌ ده‌ سال‌ مدیر مدارس‌ رویان‌ بودند و مدرسه‌ دخترانه‌ عصمت‌ با پیگیری‌ و پشتکار ایشان‌ احداث گردید. وی به مدت ‌‌۱۲ سال‌ در تعزیه خوانی رویان به همراه مرحومان اکبر امیرخان، اکبر حسنی نقش مخالف خوان را ایفا نمودند. نوحه خوانی دسته‌ جات‌ سینه‌زنی‌ رویان‌ در ایام‌ محرم‌ و صفر نیز از جمله‌ فعالیت‌های‌ حاج‌ احمد شاکری‌ بوده‌است. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
عکس متعلق به سردار شهید حسن عامری است. ایشان در سال ۱۳۳۸ شمسی در رویان به دنیا آمد. در سالهای مقارن شکل گیری انقلاب اسلامی سردار حسن نقش مهمی در تشویق مردم رویان برای شرکت در فعالیت های انقلابی ایفا نمود. پس از عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدتی محافظ امام جمعه و فرماندار شاهرود بود. با شروع جنگ تحمیلی سردار حسن در گردان کربلا ابتدا مسئولیت معاون اول گردان و بعد از مدتی مسئولیت فرماندهی گردان را عهده دار شد. سردار حسن عامری در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۳ در عملیات بدر- شرق دجله به خیل همرزمان شهیدش پیوست. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر فوق‌ متعلق به‌ حجت‌ الاسلام‌ حاج‌ شیخ‌ مرتضی‌ مزحجی‌ (دایی‌ حاج‌ علی‌ و حاجیه بتول بداقی‌ و مرحوم‌ حاج‌عباس) است. ایشان‌ در سال ۱۲۸۲ شمسی‌ در رویان‌ به دنیا آمد. پس‌ از اتمام‌ دوران‌ ابتدایی تحصیل، به مدت ‌۷سال‌ در مشهد مقدس‌ به یادگیری علوم دینی مشغول بود و پس از طی دوران تحصیل، در سال ۱۳۱۳شمسی به‌ زادگاهش بازگشت و به مدت‌ یکسال‌ ریاست‌ اداره‌ فرهنگ‌ شاهرود را به‌ عهده‌ داشت. پس از چندی مجدد به‌ مشهد مراجعه‌ و از محضر درس آیت‌ الله‌ سبزواری‌ بهره برد. ایشان علاوه بر تحصیل، به تدریس علوم دینی نیز اشتغال داشت. مرحوم شیخ مرتضی مزحجی در سال ۱۳۶۵ شمسی‌ به رحمت‌ خدا رفت و در صحن‌ جمهوری‌ فعلی‌ در حرم امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. سند شفاهی:حاج‌ علی‌ بداقی محقق:محسن‌ شاکری _________ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از کوچه قلعه رویان مربوط به اوایل دهه ۷۰ شمسی است. در این تصویر آب انبار متعلق به حاج محمد حسین ساغری به چشم می خورد که در کنار آب انبار موجود در میدان امام حسین فعلی، دو آب انبار قدیمی رویان بودند که آب آشامیدنی مردم را تا اواخر دهه ۴۰ شمسی تامین می کردند. محل تامین آبِ آب انبار حاج محمد حسین ساغری قنات عربعلی خان بود که مظهر آن در حدود محل مخابرات فعلی قرار داشت. آب انبارهای قدیمی دیگری نیز در رویان وجود بود که بیشتر جنبه شخصی داشت؛ مثل آب انبار ملا عباس مومن علی در کوچه لنگر که قدمتی بسیار طولانی را بر اساس شواهد می توان برای آن معین کرد و آب انبار آقا علی اکبر عرب عامری در کوچه قلعه که تا دهه ۵۰ شمسی در مواقعی که دسترسی به آب قطع می شد محل رجوع و استفاده عموم مردم بود. 🔸سند شفاهی: مرحوم حاج حسن عامری(قلی) حاج محمد عامری(حاج خلیل) _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
رویان؛ جامعه و فرهنگ
تصویری از کوچه قلعه رویان مربوط به اوایل دهه ۷۰ شمسی است. در این تصویر آب انبار متعلق به حاج محمد حس
کروکی قنات عربعلی خان که مظهر آن در حدود مخابرات فعلی بود و بعد از ورود به داخل روستا به طرف باغ یوسفعلی خان (باغ خسرو) هدایت می شد. آب این قنات منبع تامین آبِ آب انبار حاج محمدحسین ساغری نیز بود. لازم به ذکر است آب انبار مرحوم ساغری در سال ۱۳۳۴شمسی با ۶متر عمق و ۲۳ پله توسط حاج رجب طاقیان بنا شده بود همچنین راه پله های این آب انبار که بزرگترین آب انبار رویان بود، توسط استا شعبان از طرود طرحریزی و اجرا گردید. _______ برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang