eitaa logo
روزی حلال
37.3هزار دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
3.5هزار ویدیو
55 فایل
🔹 تبلیغات ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر https://eitaayar.ir/anonymous/vB1e.b53
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 امام صادق (علیه‌السلام) : 👌 کسی که هفت‌بار بگوید "یا ارحم الراحمین " ؛ از جانب خداوند خطاب می‌رسد : ای بنده من! حاجت خود را طلب نما تا اجابت کنم... 📚 مکارم الاخلاق ؛ ص ۳۴۶ 💠 @RoozieHalal 💠
. 🔆خداوند به وسیله عامل روانی- عاطفی مردم را به رفع نیاز دیگران تشویق میکند ✨قرآن کریم می گوید: « وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ»؛(سبا/39)هرچه انفاق کنید، ما جایش را پر می کنیم. اگر انفاق کنید ما قول می دهیم در زندگی درمانده نشوید. 🌸«وَلَا يَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَتَرٌ وَلَا ذِلَّةٌ»؛(یونس/26) قول می دهیم ذلیل و خوار نشوید. 💫انفاق عامل راحتی 🍂🍃در رابطه با تفسير سورۀ (ليل) امام رضا علیه السلام فرمود: شخصی در خانه اش درختی داشت که خرماهای خوبی می داد؛ اما خرماها در خانه بود. گاهی بچه های همسایه خرمایی را که روی زمین می افتاد بر میداشتند.صاحب درخت که آدم بود، می آمد اینها را کتک می زد و خرماها را می گرفت. گاهی خرما را از دهان این بچه ها بیرون می کشید. صاحب آن خانه به محضر پیامبر گرامی صلی الله و علیه وآله وسلم آمد و شکایت کرد. همان طور که می دانید، همسایه حقوقی بر گردن همسایه دارد. اگرباغی دارید، از میوۀ آن به همسایه ها بدهید. در روزهای بعد از رحلت پیامبر گرامی اسلام صلی الله و علیه وآله وسلم شخصی نزد حضرت فاطمه آمد و گفت: می خواهم حدیثی از پدر شما بشنوم. حضرت نوشته ای را بر او خواند و فرمود: پدرم فرمود: به خدا ایمان ندارد کسی که همسایه اش را آزار دهد و به او رسیدگی نکند.(1) صاحب خانه نزد پیامبر آمد و گفت: این همسایه ما را اذیت می کند.پیامبر خدا صلی الله و علیه وآله وسلم صاحب درخت را خواست و فرمود: این درخت را به من بفروش؛ من یک درخت در بهشت به تو می دهم. گفت: آدم نقد را رها نمی کند تا نسیه بگیرد؛ این درخت الآن خرما دارد و ما استفاده می کنیم. قبول نکرد و رفت. شخصی به نام ابودحداح آن جا حاضر بود. او گفت: یا رسول الله! اگر من این درخت را از او بخرم، به همین قیمت از من میخرید؟ فرمود: بله. رفت و با دادن باغچه ای از او خرید و خدمت پیامبر گرامی اسلام صلی الله و علیه وآله وسلم آمد و گفت: یا رسول الله! من درخت را خریداری کردم. پیامبر هم فرمود: یک درخت در به تو می دهم. آن وقت این آیه نازل شد: این آدمی که این کار را کرد « فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى »؛(2) ما در زندگی اش آسانی قرار می دهیم. اما آن کسی که درخت را نداد و کرد و مثلاً: ده تا درخت جای یک درخت گرفت، « فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيعسْرى »؛(3) در زندگی اش می گذاریم.(4) 📚 اخلاق در نهج البلاغه، استاد رفیعی ص: 143، 142 1- (مستدرک الوسائل، ج 12، ص81، الكافي، ص 6، دلائل الامامه، چاپ جدید، ص65). 2- لیل، 7. 3- ليل، 10. 4- مستدرک الوسائل، ج12، ص363، قرب الاسناد، ص255؛ بحارالانوار، ج22، ص101. 💠 @RoozieHalal 💠
💠 🌸✨صدقه دو قسم است: صدقۀ و صدقۀ جاریه. همیشه دنبال صدقات باشید. کسانی که خود را بیمه می کنند، می گویند: خودمان را بیمه کردیم تا خیالمان راحت باشد. کارگر و کاسب است و کلی پول می دهد؛ دلشخوش است که وقتی شصت ساله شد حقوق بازنشستگی به او می دهند. شما هم صدقۀ جاریه را برای آن دنیای خودتان درست کنید. پرونده اعمال با مرگ بسته می شود اما بعضی صدقه ها همچنان پاداش سازند؛ تأسیس هیئت، نوشتن کتاب، ساخت مسجد تأمین هزینه مرکز درمانی و ... (1) 💫در زندگی حضرت زهرا علیها السلام هم صدقۀ کوتاه مدت است، هم صدقۀ جاریه: شب عروسی، لباس عروسی را بخشید؛ موقع افطار، غذای خانواده خود را به يتيم و مسکین و اسير داد؛ زمانی هم که از دنیا می رفت، وصیت کرد از اموالش، به هر یک از همسران پیامبر - بدون استثنا دوازده اوقیه بدهند. مقداری از اموالش را نیز برای دختر ابوذر غفاری گذاشت. این نشان دهنده حسن رفع نیاز دیگران است. حضرت فاطمه علیها السلام در لحظات آخر هم برای گنه کاران امت دعا می کرد؛ یعنی به فکر مشکلات آخرتی مردم نیز بود. 📚اخلاق در نهج البلاغه، استاد رفیعیص: 150 1- « (روضة الواعظین، ج 1، ص11؛ بحارالانوار، ج 2، ص23؛ نهج الفصاحه، ح 239) 💠 @RoozieHalal 💠
هدایت شده از قاصدک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فوری / مسمومیت 51 دانش آموز در قم 😱 🔸مسمومیت برای دومین بار!! 😱 جزئیات سنجاق شده👇👇 https://eitaa.com/joinchat/976289792Ca39fdf48c6
هر چه کُنی به خود کُنی...! ⚜آیت الله محمد شجاعی ره: هرچه می توانید بر حضرت محمد و آل محمد صلوات الله علیهم بیشتر داشته باشید، همه اش به نفع شما خواهد بود! به قول مرحوم علامه طباطبایی رضوان الله علیه که نکته سرّی در اینجا فرموده اند که معروف است که؛ وقتی شما از خدا طلب رحمت خاصّه برای رسول اکرم صلوات الله علیه می کنید، آن ها واسطه های فیض هستند؛ خود رسول الله 'صلوات الله علیه در اصل، و بعد هم ائمه و چهارده معصوم علیهم السلام همه واسطه فیض حق اند. وقتی شما برای آن ها از خدا طلب رحمت می کنید در حقیقت برای خودتان می کنید، چون هر چه رحمت به آن ها زیاد برسد فایده اش به خود شما و ماست که می رسد. این در واقع رحمت خداست منتها از مجرایش. اللهم صل علی محمد وآل محمد از مجرایش. و طوری است که ما ابتدا صلوات را برای رسول اكرم صلوات الله علیه می خواهیم ولی این دعا را خدا به واسطه رسول اکرم صلوات الله علیه و به خاطر او قبول می کند. 📚ضیافت حقیقی، صفحه ٨٨. 💠 @RoozieHalal 💠
💫امام سجاد (علیه ‏السلام) فرمودند: ✨اَلْقَوْلُ الْحَسَنُ یُثْرِى الْمالَ وَ یُنْمِى الرِّزْقَ وَ یُنْسِئُ فِى الاَْجَلِ وَ یُحَبِّبُ اِلَى الاَْهْلِ وَ یُدْخِلُ الْجَنَّهَ؛ 🌟، را و روزى را فراوان مى ‏کند، را به تأخیر مى‏ اندازد، انسان را در خانواده محبوب مى ‏کند و به وارد مى ‏نماید. 📚خصال، ص۳۱۷ 💠 @RoozieHalal 💠
🌺🌺وپیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم): «همانا چند دسته از امت من، نگردد: 🔆 کسی که بر پدر و مادر خود کند، کسی که بر بدهکار خود که مالش را برده و از او سند و شاهدی نگرفته نفرین کند، کسی که بر زن خود، با آن که خداوند عزّوجل رهایی و را به دست او نهاده است نفرین کند، و کسی که در خانه بنشیند و دعا کند که خدایا به من روزی ده و خارج نشود و جستجوی روزی نکند. پس خداوند عزّوجلّ فرماید: بندۀ من! آیا برای تو راه طلب و تصرّف در زمین را با اعضای سالم قرار ندادم، تا عذری میان من و تو - در طلب نمودنت برای پیروی امر من - باقی نماند (یا، تا معذور باشی میان من و خودت)، و تا این که بار بر خویشان و کسانت نشوی؟ پس اگر خواستم، تو را (وسیع) دهم و اگر خواستم بر تو تنگ گیرم. و چون طلب کردی، نزد من معذور باشی. و کسی که خداوند به او بسیار روزی کند و او تمام آن را خرج کند و رو به دعا آورد و بگوید خدایا روزی ده مرا، خداوند عزّوجلّ به او فرماید: آیا به تو روزی وسیع ندادم؟ پس چرا در خرج، میانه روی نکردی، هم چنان که تو را امر نمودم؟ و چرا و زیاده روی نمودی با آن که تو را از اسراف نهی کرده بودم؟» 📚 :آیین زندگی و درسهای اخلاق اسلامی/ نویسنده جواد آقاتهرانی ص:123،ص122 💠 @RoozieHalal 💠
در راه خدا صدقه بده... که برکتش باعث چند برابر شدن آن می‌شود 📖 سوره بقره، آیه ۲۶۱ 💠 @RoozieHalal 💠
🌸🍃 شخصی کاسب سزاوار است احکام خرید و فروش در موارد محل ابتلاء را یاد بگیرد، بلکه چنانچه بواسطه یاد نگرفتن در معرض ارتکاب حرام یا ترک واجبی باشد، یاد گرفتن لازم است و از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است: کسی که می خواهد خرید و فروش کند، باید احکام آن را یاد بگیرد، و اگر پیش از یاد گرفتن احکام آن خرید و فروش کند، به واسطه معامله های باطل و شبهه ناک به هلاک می افتد.(2) 👈در مسئله بعد اینگونه بیان شده: اگر انسان برای ندانستن مسألهای نداند معامله ای که کرده صحیح است یا باطل، نه در مالی که گرفته است، می تواند تصرف نماید و نه در مالی که تحویل داده است، بلکه باید مسأله را یاد بگیرد یا احتیاط کند هر چند با مصالحه باشد، ولی اگر بداند طرف راضی به تصرف در آن است هر چند معامله باطل باشد، تصرف جایز است پس حرف نخست آن است که مولایمان على علیه السلام فرمود: اول یادگیری احکام فقهی معاملات و بعد . گاهی بعضیها عامداً و با توجه به اینکه معامله و دادوستدی که انجام میدهند حرام است ولی به خاطر زیاده خواهی و تکاثر اموال بدون هیچ ملاحظه شرعی کار خلاف خود را انجام میدهند و بعد هم مدعی می شوند که ما پیرو قرآن و عترتیم. آیا این دو به ما سفارش نکردند که اموال یکدیگر را از راه باطل تصرف نکنید. آیا نفرمودند که به ربا و رباخواری نزدیک نشوید و آیا رباخواری را از مصادیق آكل باطل برشمردند: 🍃«وَ آخذِهِم الرِّبا و قَد نُهُوا عَنهُ وَ أكلِهِم أموالَ النّاسِ بِالباطِلِ»(1) و نیز به خاطر ربا گرفتن در حالی که از آن نهی شده بودند و همچنین از این جهت که ثروت مردم را از طریق باطل می خوردند. 🍃«یا اَیَّها الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأكُلوُا الرِّبا اَضعافاَ مُضاعَفَةً و اتَّقوا اللهَ لَعَلّكُم تُفلِحُونَ»(2) 💫ای اهل ایمان، ربا را چند برابر نخورید و از خدا بترسید، شاید رستگارشوید. یکی دیگر از مصادیق آكل حرام آخذ رشوه است که مع الاسف جزو رایج ترین حرامخواری جامعه شده و تأسف بیشتر اینکه کسانی خوارند که ادعای مسلمانی هم دارند این چه اسلامی است که به صراحت باصطلاح زیرمیزی می گیرند تا کار افراد را راه بیندازند بعد نامش را حق و و هدیه می نامند. 📚احساس مسئولیت : قرآن و عترت از ما عمل می خواهند، سید کاظم ارفع ص: 39 1- نساء / 111 2- آل عمران / 130 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥راه حل ایت الله بهجت(ره) برای درمان . 🎙استاد عالی 💠 @RoozieHalal 💠
سه گروه بدون حساب وارد بهشت می شوند👆👆👆 💠 @RoozieHalal 💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗒 برطرف‏كردن گرفتارى مؤمن‏ 💢 منْ نَفّسَ كُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ كُرَبَ الدّنيَا وَ الاخِرَةِ. 💠 امام حسين علیه السلام فرمود: هركه گرفتارى مؤمنى را برطرف كند، خداوند گرفتاريهاى دنيا و آخرتش را برطرف مى‏كند. 📚 بحار الانوار، ج ۷۵ ص ۱۲۲ ح۵ 💠 @RoozieHalal 💠
🔻خواص امام جعفر صادق عليه السّلام: ▪️هر كس صد مرتبه بگويد:« لا اله الاّ اللّٰه الملك الحقّ‌ المبين. »پروردگار غالب قاهر او را از تنگدستى حفظ‍‌ ميفرمايد،و از وحشت قبر وى را خلاص خواهد كرد،و خود بى‌نيازى را براى خويش تحصيل كرده،و در قيامت در بهشت را خواهد كوبيد تا داخل بهشت گردد. 📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه غفاری ; ج ۱ ص ۲۳ 💠 @RoozieHalal 💠
🔴رشوه در روایت 💫«رشوه چیزی که به حاکم و غیر حاکم میدهند تا به نفع رشوه دهنده حکم کند و یا آنچه که رشوه دهنده می خواهد عمل کنند»(1) 👈«بنابراین کسی است که چیزی را میدهد تا گیرنده او را در امر باطلی یاری و کمک کند»(2) 👈درست است که در قرآن شریف لفظ رشوه و یا هم خانواده آن ذکر نشده است ولی تعابیر دیگری نظیر (سحت) و (اكل باطل) آمده است که احادیث و روایات معصومان علیهما السلام یکی از مصادیق سحت و اكل باطل را رشوه خواری ذکر کرده اند. 🌟امام رضا از امیرالمؤمنین علی ان روایت می کند که منظوراز«أكّالوُنَ لِلسُّحتِ»(3) «هُوَ الرَّجُلُ يَقضِى لِأخِيهِ الحاجَةَ ثُمَّ یُقَيِّلُ هَدِیَّتُهُ»(4) افرادی است که نیاز برادر دینی خود را برآورده می کند، سپس او را قبول می نماید. 🍃مرحوم علامه طباطبایی در الميزان از حدیث فوق الهام گرفته می گوید: سیاق آیه دلالت دارد بر اینکه مراد از سخت، همان رشوه است. (5) 🍂«به رسول خداصلی علیه وآله خبر دادند یکی از فرماندارانش رشوه ای در شکل هدیه پذیرفته، حضرت برآشفت و به او فرمود: چرا آن چه حق تو نیست میگیری؟! او گفت آنچه گرفتم هدیه بود حضرت فرمود: آیا اگر شما در خانه بنشینید و از طرف من فرماندار محلی نباشید، آیا مردم به شما هدیه میدهند؟ سپس دستور داد هدیه او را گرفتند و در قرار دادند و وی را از کار برکنار کرد»(6) 💫در بیانی دیگر فرمود: «إن أخَذَ هَدِيَّةً كان غَلوُلاً و إن اَخَذَ رُشوَةً هُوَ مُشرِکٍ»(7) 👈اگر زمامدار هدیه بپذیرد است و اگر رشوه قبول کند مشرک است. 🌺امیرالمؤمنین علی علیه السلام درباره رشوه خواری عمروعاص می فرمود: «لَم يُبايِع حَتّى شَرَطَ أن يُؤتِيَهُ عَلىَ البَيعَةِ ثَمَناً»(8) 🌼عمروعاص با معاویه بیعت نکرد مگر آن که شرط کرد تا برای بیعت، بهایی (حکومت مصر) دریافت دارد 📚احساس مسئولیت : قرآن و عترت از ما عمل می خواهند، سید کاظم ارفع ص: 40 1- مجمع البحرین، ج 1، ص 184 2- نقل از لسان العرب، ج 14، ص322 3- مائده /42 4- بحار، ج 104، ص273 5- 5. الميزان، ج 5، ص591 6- تفسیر نمونه، ج 2، ص 4 7- بحار، ج 72، 345 8- نهج البلاغه، خطبه26 💠 @RoozieHalal 💠
🌺🌺پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»: 🍃اَلیَمینُ الكاذِبَةُ مُنفِفَةٌ لِلسِّلعةِ مُمحِقَةٌ لِلکَسب. 👈 خوردن در هرچند که جنس را به فروش می‌رساند اما باعث رفع برکت و تباهی کسب خواهد شد. 📚(شهاب‌الأخبار، ص ٨٤) 💠 @RoozieHalal 💠
هدایت شده از قاصدک
🔴 کانال اختصاصی اخبار استان کرمان تاسیس شد 💚 😍جزئیات اخبار هواشناسی و تعطیلی مدارس کرمان و شهرستان‌ها👇👇 https://eitaa.com/joinchat/977534976Cfaeac69e13 ❤️ اگر کرمانی هستی زود عضو بشو👆👆
🔆در هنگام ✨در رساله های عملیه یکی از دادوستدهایی جزو موارد حرام بیان شده غش در آن است. غش مانند تدلیس حرام است و درباره تدلیس فرموده اند: 👈اگر یکی از دو طرف معامله، مال خود را بهتر از آنچه هست نشان دهد و طوری کند که طرف در آن رغبت کند یا رغبت او به آن زیادتر شود که آن را خیار تدلیس گویند . یعنی بعد از آنکه مشتری از فریبکاری فروشنده مطلع شد حق بهم زدن معامله را دارد و جنس را پس بدهد. 🌟درباره غش در معاملات فقهاء چهار مورد را بیان کرده اند. 🌼1- مخلوط کردن جنس خوب با جنس بد یا با چیز دیگر مانند مخلوط کردن شیر با آب. 🌼2 - صورت ظاهر خوبی را به جنس دادن بر خلاف واقع مانند آب زدن به سبزی کهنه که تازه جلوه کند. 🌼3- جنس را به صورت جنس دیگر وانمود کردن مانند کردن طلا بدون اطلاع مشتری 🌼4- داشتن عیب جنس در صورتی که مشتری به اعتماد داشته باشد که از او مخفی نمیدارد. ✨در روایت آمده که رسول الله صلی الله علیه و آله فرمودند: 🍂«از ما نیست کسی که در معامله با مسلمانان غش کند، خداوند او را می برد و راه معاش او را می بندد و او را به خودش واگذار میکند» (1) 🌱بحث ما چون در خصوص تبلیغ اجناس است و نمی خواهیم از مطلب خارج شویم لازم به ذکر است که بسیار دیده شده رسانهای خلاف واقع است و آنچه را در روزنامه ها و مجلات و مراکز دیداری و شنوایی تبلیغ می شود مطابق با واقع نیست و به انواع ها و رنگ و لعاب زدن به اجناس مردم را فریب میدهند. و در این رابطه ماهها تبلیغ می کنند و از آنجایی که می دانند اکثر مردم تبلیغات آنها را می خورند نازل ترین اجناس را به عنوان بهترین معرفی می نمایند 📚احساس مسئولیت : قرآن و عترت از ما عمل می خواهند، سید کاظم ارفع.ص: 109 1-توضیح المسائل باب خیارات، ص 500، مسئله 2012. 💠 @RoozieHalal 💠
ارزش یک مداد به آن است. مدادی که مغز ندارد چوبی بیش نیست و فقط به درد سوختن می خورد. ارزش آدمی نیز بهمغز اوست وگرنه هیچ بهایی ندارد، دوزخ جای کسانی است که بی مغز بوده یعنی از مغز خود هیچ بهره ای نبرده اند. این سخن است که می گویند: اگر می شنیدیم و از خود بهره می بردیم در این جا نبودیم. ملک ایه10 💠 @RoozieHalal 💠
💠: «إِلَّا عِبَادَاللَّهِ الْمُخْلَصِینَ أُوْلَئک لهَُمْ رِزْقٌ مَّعْلُومٌ»؛ (سوره صافات/۴۰-۴۱) جز بندگان مخلص خدا (که از کیفرها برکنارند)! براى آنان [بندگان مخلص‌] روزى معین و ویژه‌اى است. "رزق معلوم" یعنی خداوند در بهشت برای بندگان مخلَص خود، رزقی می ­دهد که غیر از رزقِ دیگر بهشتیان است و هیچ شباهتى بر رزق دیگران ندارد، اگرچه نام رزق ایشان و رزق دیگران یکى است به آن جهت که آنان جز به خداى تعالى به هیچ چیز دیگرى وابستگى ندارند، نه به زینت زندگى دنیا و نه به نعمت های آخرت، چرا که در دل ایشان غیر از خدا چیز دیگرى وجود ندارد.[۱] 💠 : «وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ فىِ سَبِیلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُواْ أَوْ مَاتُواْ لَیرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَیرُْ الرَّازِقِین»؛ (سوره حج/۵۸) و کسانى که در راه خدا هجرت کردند، سپس کشته شدند یا به مرگ طبیعى از دنیا رفتند، خداوند به آنها روزى نیکویى مى‌دهد که او بهترین روزى‌دهندگان است! 👈در این آیه "رزق حسن" را پاداش همه مهاجران الهی قرار داده، خواه به مقام شهادت رسیده باشند خواه در این راه به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشند. 🌟"" اشاره به نعمت هایى است که وقتى چشم انسان به آن مى‌افتد، چنان مجذوب مى‌شود که نمى‌تواند دیده از آن برگیرد و به غیر آن نگاه کند و تنها خدا قدرت دارد که چنین روزى را به کسى دهد.[2] همچنین در قرآن به مقام نبوت و به فایده ­های حلال درخت انگور،[3] رزق حسن اطلاق شده است. 📚1 ↑ ترجمه المیزان، ج‌۱۷، ص۲۰۴. 2↑ مجمع البیان، ج‌۷، ص۱۴۷. 3به ترتیب: سوره هود/۸۸ (ر.ک المیزان ذیل آیه)، سوره نحل/۶۷. 💠 @RoozieHalal 💠
┄┄┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄┄┄ 🔴ارزش آبرو 🌹حضرت اميرالمؤمنين امام علی علیه السلام مقدار "پنج بار شتر" خرما براى شخصى آبرومند که از كسى تقاضاى كمك نمى كرد فرستادند . یک نفر که در آن جا حضور داشت به امیرالمؤمنین گفت : "آن مرد كه تقاضاى كمك نكرد ، چرا براى او خرما فرستادید ؟ يك بار شتر هم براى او كافى بود!" 🌹امام علی (ع) به او فرمودند: "خداوند امثال تو را در جامعه ما زياد نكند ! من می بخشم و تو مى ورزى !؟ اگر من آن چه را كه مورد او است ، پس از درخواست کردن بدهم ، چيزى به او نداده ام ؛ بلكه قيمت را به او داده ام ؛ زيرا اگر صبر كنم تا از من درخواست كند، در حقيقت او را وادار كرده ام كه آبرويش را به من بدهد." 📚 وسائل الشيعة ، ج۲ ، ص۱۱۸ ‌ 💠 @RoozieHalal 💠
✨﷽✨ 🔴 یعنی انسان به یک زندگی ساده کند.. ✍زهد یعنی انسان به یک زندگی ساده قناعت کند در خوراک، در لباس، در مسکن و در تمام شئون زندگی ساده باشد و به کم قناعت کند، اما بر اساس یک حکمت و فلسفه خاص، نه بر اساس اینکه کار دنیا از کار آخرت جداست و نه بر اساس اینکه میان لذت دنیا و لذت آخرت تضاد و تعارض است، بلکه برای ضرورتهایی که یا عموماً و یا در مواقع و ظروف خاصی پیش می‌آید که عرض کردم یکی از آنها ایثار است؛ یعنی انسان در شرایطی که افراد دیگر هم احتیاج دارند و ، به خاطر اینکه بتواند به آنها خیر و کمک برساند، خودش برای خودش ایجاد می‌کند. این یک کار فلسفه‌‏دار و یکی از شکوهمندترین خصائل انسانی است که انسان خودش را فدای دیگران بکند، لذت و خودش را فدای لذت و آسایش دیگران بکند. این آن چیزی است که قرآن کریم در سوره مبارکه‏ هَلْ اتی‏ با زبان بسیار رسایی آن را ستایش کرده است. در ارتباط با آن داستان معروف است که علی علیه السلام و خاندان پاکش ‏ خودشان را یک شب به یک فقیر، یک شب به یک یتیم و شب دیگر به یک اسیر ایثار کردند. آنچنان عظمت و اهمیت داشت که سوره‌‏ای در این باره نازل شد: وَ یطْعِمونَ الطَّعامَ عَلی‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یتیماً وَ اسیراً. انَّما نُطْعِمُکمْ لِوَجْهِ اللهِ لا نُریدُ مِنْکمْ جَزاءً وَ لا شُکوراً [1]. یعنی غذای خودشان را در حالی که به آن احتیاج داشتند، وقتی نیازمند دیگری را دیدند، فقیر، یتیم و اسیری را دیدند، از خودشان گرفتند و به دیگری دادند، برای چه؟ ✨✨فقط برای رضای خدا. 👈این یک زهد فلسفه‏‌دار و علامت زندگی روح بشر است. اما آن دو تصور دیگری که برای زهد عرض کردم دو تصور مرده است یعنی دو تصوری است که نشان‏‌دهنده هیچ نمونه‌ای از حیات در بشر نیست، منشأش دو فکر غلط است. 🔆آدم خیال می‌کند که حساب دنیا از حساب آخرت و حساب آخرت از حساب دنیا جداست و نمی‌داند که عبادتش همان‏طور که برای آخرت او مؤثر است برای دنیای او هم مؤثر است، و به طور کلی زندگی دنیایش همین‌طور که برای دنیایش مؤثر است برای آخرتش مؤثر است. 💫یک فکر غلط می‌کند، به دنبال آن قدم غلط برمی‌‏دارد، به صورت یک موجود بی‏حس و مرده در می‌آید و نتیجه این می‌شود که دنیا و کار دنیا و زندگی دنیا را رها می‌کند، می‌رود در یک غار یا صومعه می‏‌نشیند و گوشه عزلت اختیار می‌کند به خیال اینکه از این راه به آخرت برسد. 👈در نتیجه، هم از دنیا می‌شود و هم از آخرت، و خودش هم یک موجود بی‌‏خاصیت و بی‏‌اثر می‌گردد. این، تصور مرده‌‏ای از زهد است. یا آن تصور دیگر که خیال کنیم خداوند بخیل است از اینکه لذت دنیا را به همان کسی بدهد که لذت آخرت را می‌دهد و لذت آخرت را به همان کسی بدهد که را می‌دهد، یعنی خیال کنیم که امکان ندارد انسان، هم در دنیا یک زندگی مرفه داشته باشد و هم در آخرت سعادتمند باشد و در نتیجه لذتهای دنیا را بر خودمان تحریم کنیم تا در آخرت به ما لذت بدهند. این یک تصور مرده است و کسی که چنین تصوری دارد به صورت یک موجود مرده در می‌آید. 🌟اما آن کسی که رضای خدا را در چیز دیگری تشخیص می‌دهد، رضای خدا را در تراحم و تعاطف و خدمت به خلق تشخیص می‌دهد، رضای خدا را در این‏ تشخیص می‌دهد که: وَ یؤْثِرونَ عَلی‏ انْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ [1]، از خود می‌کند و به دیگری می‌دهد، او به صورت یک موجود زنده در می‌آید وحیات عالیتری دارد.چنین موجودی را باید گفت انسان زنده و بلکه زنده‌‏ترین انسانها. 📚استاد مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص85،86،87 ‌‌‌‌ 💠 @RoozieHalal 💠