eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
487 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
3.8هزار ویدیو
1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
یادی از «فقیه پارسا»، آیت‌الله میرزاعلی فلسفی از اندیشوران فقهی آیت‌الله میرزا علی فلسفی در ۱۲بهمن ۵۷ همراه تعدادی از علمای برجسته مشهد جهت شرکت در مراسم استقبال از امام به تهران رفت و در مرداد ۵۸ به مجلس خبرگان راه یافت تا آموزه‌های علمی خود را در صحنه عمل به کار گیرد و در تحکیم پایه‌های نظام اسلامی سهیم باشد....👇 http://ijtihadnet.ir/%db%8c%d8%a7%d8%af%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d9%81%d9%82%db%8c%d9%87-%d9%be%d8%a7%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d8%8c-%d8%a2%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85%db%8c%d8%b1%d8%b2%d8%a7%d8%b9/
«حوزه از دیروز تا امروز با نگاهی به آینده» در گفتگو با استاد احمد واعظی؛ حوزه گذشته در عرصه «مجتهد پروری» موفق‌تر بود/ توجه حوزه امروز به مسایل جدید فقهی بیشتر از گذشته است/ فضای رسمی حوزه با «آزادی بیان حقیقی» فاصله دارد/ برخی با تفسیر‌های مضیق از حوزه انقلابی، «غیریت سازی»‌ می‌کنند بهمن ۱۸, ۱۴۰۰ آخرین اخبار, اجتهاد و اصول فقه, اندیشوران فقهی شبکه اجتهاد: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، در گفتگویی «تنوع رشته‌های دانشی»، «تخصص گرایی»، «تقویت وجه اجتماعی»، «پر رنگ شدن وجه سیاسی» و «رشد نسبی تمایلات بین الملل» را از مهم ترین ویژگی‌های حوزه امروز برشمرد و نقدی بر کمرنگ شدن «سنت مباحثه» در حوزه امروز دارد و بیان‌ می‌کند که اگرچه در حوزه کنونی به مسایل جدید فقهی توجهی ویژه‌ می‌شود، اما نیازمند عمق و ژرف‌نگری بیشتری در مباحث هستیم. رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، معتقد است: حوزه‌ی اکنون که صد سال از تأسیس آن‌ می‌گذرد، حوزه‌ای است که به لحاظ کمی بسیار گسترش پیدا کرده و کار ویژه‌های بسیار متکثری یافته و همین امر سبب شده تا خروجی‌های امروز حوزه به خصوص در عرصه «مجتهد پروری» و «فقیه پروری» در مقایسه با خروجی‌های محدود گذشته در مواردی ناموفق باشند و به کمال یافتگی یا بلوغ مورد انتظار دست نیابد....ادامه 👈 http://ijtihadnet.ir/%d8%aa%d9%88%d8%ac%d9%87-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%a8%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a7%db%8c%d9%84-%d8%ac%d8%af%db%8c%d8%af-%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%b4%d8%aa/
در گفت‌وگویی تشریح شد؛ اهداف و سیاست‌های دبیرخانه همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم بهمن ۱۷, ۱۴۰۰ آخرین اخبار, اجتهاد و اصول فقه, اندیشوران فقهی دبیر همایش یکصدمین سال باز تأسیس حوزه علمیه قم به تشریح اهداف و سیاست‌های این دبیرخانه پرداخت و گزارشی از سایت این همایش بین المللی ارائه کرد. http://ijtihadnet.ir/%d8%a7%d9%87%d8%af%d8%a7%d9%81-%d9%88-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%b1%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%87%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%b4-%db%8c%da%a9%d8%b5%d8%af/
✨کتاب‌‌های علمی گذشتگان، درسی نیستند/ ابزارهای آموزشی حوزه باید روزآمد شوند. چرا دانش‌های اسلامی نتوانستند همپای پیشرفت دانش رشد کنند؟ http://ijtihadnet.ir/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b9%d9%84%d9%85%db%8c-%da%af%d8%b0%d8%b4%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%86%d8%8c-%d8%af%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d9%86%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af/
خلاء درس خارج «تفقه در دین» را ضروری و مهم دانست به این دلیل که معتقد است: در درس خارج «تفقه در دین»‌ می‌توان جایگاه عرصه‌های مختلف معارف دینی، جایگاه منابع دینی، نسبت و ارتباط قرآن و سنت و بسیاری از مسایل دیگر را مورد بحث و بررسی قرار داد. استاد مهریزی تأکید دارد که اگر کسی‌ می‌خواهد مجتهد در فقه باشد و درس خارج فقه بدهد، قبل از آن باید مجتهد در قرآن و حدیث باشد. اگر اطلاعات استاد فقه از علوم قرآن و حدیث در حد عمومی باشد، کفایت‌ نمی‌کند و این درس خارج، مناسب نیست. http://ijtihadnet.ir/%d8%ac%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d9%84%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%b3-%d8%ae%d8%a7%d8%b1%d8%ac-%d8%aa%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%af%db%8c%d9%86-%d9%88-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87/
از بودجه عمومی تا استقلال حوزه‌ علمیه، در گفتگوی صریح با سید ابوالحسن نواب http://ijtihadnet.ir/63363-2/
برای مطالعه مبانی فقهی مربوط به «رؤیت هلال» و «اتّحاد افق»، خواندن مطالب زیر پیشنهاد می‌شود: http://aasemaan25.blog.ir/post/Royat-Helal-Ofoq http://ijtihadnet.ir/فتاوا-و-مبانی-رؤیت-هلال/
✨بنا به درخواست برخی اعضا این 👇فایلهای ارزشمند استاد اسرافیل دهقان بازارسال میشود:
استاد دهقان 14000803.mp3
16.12M
🚨اخبارموسسه 📢معاونت فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران برگزار می کند: 📃 به اطلاع کلیه طلاب سطح ۳ می رساند: جلسه فرهنگی دوشنبه سوم آبان‌ماه در دو بخش و به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد: ✅ بخش اول: جلسه اخلاق حرفه‌ای سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین 🔸موضوع: برنامه و زندگی نامتناسب با خلقت = محرومیت 📖 طلبه نیست است! ⏱ دوشنبه سوم آبان‌ماه ۱۴۰۰ مراحل: شناخت ! شناخت ! 🔺ترکیب خلقتی خودت را بشناس این معیار است برای: نوع عبادت میزان عبادت انتخاب نوع غذا انتخاب نوع لباس انتخاب نوع ماشین انتخاب نوع رنگ خانه و ... همه با خودت باید باشد! و الا دچار مشکل می‌شوید! و الا توانت را تحلیل می‌برد! متناسب با ترکیب وجودی متناسب با ترکیب وجودی و متناسب با ترکیب وجودی @razmahromiatha 🌷🇮🇷🌷
استاد دهقان جلسه دوم 14000810.mp3
15.08M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🚨اخبارموسسه 📢معاونت فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران برگزار می کند: 📃 به اطلاع کلیه طلاب سطح ۳ می رساند: جلسه فرهنگی دوشنبه سوم آبان‌ماه در دو بخش و به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد: ✅ بخش اول: جلسه اخلاق حرفه‌ای با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین 🔸موضوع: برنامه و زندگی نامتناسب با قومیت = محرومیت 📖 طلبه نیست است! 🔈 کامل 📖 آثار و نتایج شناخت و ساختار خلقت و خود ⏱ دوشنبه ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۰ 🔺با شناخت ترکیب و ساختار خلقت خودت و با شناخت زیست بوم خودت که از چه قومیت؛ سرزمین و آب و هوایی هستی میتوانی 1⃣ تا حدودی را پیدا کنی 2⃣ اختلافات را بهتر مدیریت کنی 🔺 با شناخت ویژگیهای شخصیتی و قومیتی در دیگران ✅ میتوانی در تبلیغ؛ مشاوره؛ تربیت و مدیریتت موفق تر عمل کنی! و ساختار خلقت ✨هیچکس مثل دیگری نیست! 🔺برنامه برای مبتنی بر شناخت سرمایه و سیستم وجودی 🔺مسائلی که باید بررسی شود: مرحله اول ریشه قومیتی و منطقه‌ای است؟ دریا کویر کوه متفاوتند. ریشه شما از کدام منطقه است؟ نسل مادری؟ یا پدری؟ ترکیبی است؟ سیستم شما دریایی است؟ یا کوهستانی؟ یا کویری؟ یا... 🔺اول وضعیت خودتو پیدا کن!! قوم به معنای ساختار قومیت است در مرحله دوم بررسی: میزان بلوغ اقتصادی اجداد است! رخدادی در نه ماه رحم؟ روش تربیت خانواده من چگونه بوده؟ 🔺مراحل @razmahromiatha 🌷🇮🇷🌷
211108_1111.mp3
14.91M
🚨اخبارموسسه 📢معاونت فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران برگزار می کند: 📃 به اطلاع کلیه طلاب سطح ۳ می رساند: جلسه فرهنگی دوشنبه سوم آبان‌ماه در دو بخش و به صورت حضوری و آنلاین برگزار می گردد: ✅ بخش سوم: جلسه اخلاق حرفه‌ای حجت الاسلام والمسلمین 🔸موضوع: برنامه و زندگی نامتناسب با خلقت = محرومیت 📖 طلبه نیست است! ⏱ دوشنبه هفدهم آبان‌ماه ۱۴۰۰ ... متناسب با ترکیب وجودی متناسب با ترکیب وجودی و متناسب با ترکیب وجودی @razmahromiatha 🌷🇮🇷🌷
حجت الاسلام والمسلمین #دهقان ج جهارم 24 آبان 1400.mp3
16.81M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🚨اخبارموسسه 📢معاونت فرهنگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه خواهران برگزار می کند: ✅ جلسه اخلاق حرفه‌ای با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین 🔸موضوع: برنامه رشد اخلاقی نامتناسب با وضعیت واقعی خود= محرومیت 📖 و خانمهای 🔈 کامل و پایانی ⏱ دوشنبه ۲۴ آبان ماه 🔺برنامه برای اخلاقی مبتنی بر شناخت صفات وراثتی 🔺 صفات وراثتی و ریزی و ✨راهبردهای مقدماتی تا تحقق تبدیل: اول: ۱- سکوت ۲- هیچ مؤمنی را تحقیر نکن دوم: رفاقت با آدمهای شجاع؛ حلیم و سخاوتمند و.. ✨ راهبردهای عملیاتی: بررسی سیستم عصبی و شناخت نقطه جوش و... ✨تکنیکهای اعمال شیوه هوشمندانه مطرح خواسته‌ها از همسر شوهرتو دستت بگیر نه را اهمیت شرایط در دوران حمل تحمیل و عدم تناسب ظرفیت با کارها موجب پیری زودرس میشود. ✨تکنیکهای مدیریت امورخود: سیستم عصبیت را خوب درک کن و در کارهایت از دیگران کمک بگیر! در میدان‌های سخت و بیش از توانت حاضر نشو! ابراز ضعف نکن! زن تمام زندگیش است! ناز خودت را برای مبادا ذخیره کن هزینه نکن! برای بریز! @razmahromiatha 🌷🇮🇷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌 کوتاه شنیدنی ✨نظرات حضرت آقا در باب: 🔺جشنواره عمار اهمیت هوای تنفس نخبگان است! و علوم انسانی تقلید و از جریان دنیا حرفهای ۴۰ سال پیش 🔺اصلاح راز نقد علوم غربی رابطه با 🌷🇮🇷🌷
﷽؛ 📌 فراخوان جذب اساتید سطح دو حوزه علمیه خواهران استان اصفهان ویژه دانش آموختگان مقطع سطح سه و طلاب سطح چهار ،ساکن در استان اصفهان با سلام و احترام مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان در نظر دارد ، جهت تکمیل اساتید مورد نیاز برای تدریس دروسِ « 🔖 فقه و اصول 🔖 اخلاق، 🔖 تفسیر 🔖تاریخ 🔖 زن در اسلام، 🔖 ادبیات عرب 🔖عقایدو کلام 🔖علوم حدیث، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، 🔖منطق و فلسفه 🔖 نظام سیاسی اسلام و دروس اقتضایی » از بین دانش آموختگان مقطع سطح سه و طلاب سطح چهار در رشته های مرتبط از طریق تکمیل فرم زیر ، اقدام به ثبت نام نماید. 🔖شرایط ثبت نام: 🏷داشتن دانشنامه سطح سه در رشته مرتبط 🏷 دارابودن معدل کل ۱۶ به بالا 🏷در شرایط خاص(شهرستانهای دور از مرکز استان) طلبه سطح سه با گذراندن حداقل ۷۰ واحد درسی در مقطع سه 🏷حداکثر سن ۵۵ سال 🔖مراحل جذب پس از احراز شرایط اولیه: 🏷موفقیت در آزمون کتبی 🏷مصاحبه علمی و تست روانشناختی 🏷مصاحبه عمومی 🗓مهلت ثبت نام:فقط تا 22 اسفند ۱۴۰۰ 🔖ثبت نام صرفا از طریق لینک http://poll.whc.ir/833581 ┄┅┅❅ 💎❅┅┅┄ معاونت آموزش استان اصفهان
هدایت شده از 
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک کلیپ دیدنی قابل توجه و قابل تفکر 👌✨ 🔺کجایی؟ 🔺دنبال چی هستی؟ ✨دعای عدیله: «...الْحُجَّةُ الْخَلَفُ الْقائِمُ الْمُنْتَظَرُ الْمَهْدِىُّ الْمُرْجَى الَّذِى بِبَقائِهِ بَقِيَتِ الدُّنْيا، وَبِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرىٰ، وَبِوُجُودِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَالسَّماءُ..» ولادت غروب_جمعه 🌷🇮🇷🌷
dr,heidari.1.m4a
38.58M
🎵 صوت جلسه اول کارگاه "مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر" استاد: "دکتر حیدری"
dr.heidari.2.mp3
18.46M
🎵🎵 صوت جلسه دوم کارگاه "مهارتهای ارتباط مؤثر با همسر" استاد: "دکتر حیدری"
همزمان با سالگرد شهادت مفتح، کنفرانس بین‌المللی «الهیات جهانی و رسالت‌های عصری ما» در دانشکده الهیات دانشگاه تهران برگزار شد. محمود واعظی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در این همایش گفت: بزرگترین اندیشمندان جهان که امروز دارند آینده‌نگری می‌کنند و از موج چهارم سخن می‌گویند اعتقادشان این است که معنویت و فرهنگ پارادایم آینده جهان است. این معنویت وجه مشترک همه ادیان است و همه ادیان مادی‌گریز و معنامحور هستند. حجت‌الاسلام محمدهادی مفتح، رئیس مرکز اسلامی هامبورگ هم در این همایش گفت: خیلی از این گفت‌وگوها استقبال نمی‌شود، یعنی نه یهودیان از گفت‌وگوهای الهیاتی استقبال می‌کنند، نه مسیحیان چون می‌گویند الآن جهان سکولار است و آن چیزی که مردم دنبالش هستند جنبه‌هایی است که به زندگی مردم مربوط است و الآن مردم دنبال مباحث اعتقادی و الهیاتی نیستند و برایشان اهمیت ندارد. این پاسخ یهودیان و مسیحیان است لذا وارد مباحث الهیات نمی‌شوند. بنده یکبار با یک استاد یهودی صحبت می‌کردم می‌گفت الآن یهود و مسیحیت از دوران‌های مختلفی گذشتند و به سکولاریسم رسیدند و مسلمان‌ها عقب هستند. به هر حال چنین عدم استقبالی میان یهودیان و مسیحیان پروتستان وجود دارد، ولی کاتولیک‌ها به گفت‌وگوهای الهیاتی علاقه‌مندند. در عصر ما باید به دنبال راهی برای ایجاد مسیر گفت‌وگو بود. پیشنهاد ما این است درباره همین مسائلی که مورد نیاز مردم است گفت‌وگو کنیم و همین مسائل روز زندگی مردم را از دید اسلام و سایر ادیان بررسی کنیم . البته به واسطه کرونا این مسئله با کندی مواجه شد ولی باید دنبال راه‌هایی گشت که آنها را پای گفت‌وگوهای الهیاتی نشاند.
✨رییس شورای تحول در علوم انسانی: برای تحقق تحول در علوم انسانی مقاله، سخنرانی و همایش کافی نیست حداد عادل گفت: نوشتن مقاله، سخنرانی کردن، برگزاری همایش، تالیف کتاب مهم هستند اما برای تحقق تحول در علوم انسانی کافی نیست آنچه مهم است رسیدن از نظر به عمل و پرکردن فاصله میان نظر تا عمل است. غلامعلی حداد عادل رییس شورای تحول در علوم انسانی در مراسم افتتاحیه این کنگره علوم انسانی اسلامی ضمن تشکر از برگزارکنندگان جلسه گفت: این اقدامات را نشانه اهمیت علوم انسانی و وجود حساسیت نسبت به علوم انسانی در انقلاب اسلامی و کشور ایران می دانم. وی ادامه داد: ۱۲ سال است که مسئولیت شورای تحول علوم انسانی و ارتقای علوم انسانی با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارم. مناسب دیدم که در اینجا به ارایه گزارشی کلی از آنچه که تاکنون صورت گرفته است را بیان و به بعضی از لوازم کار و بایسته‌های تحول تاکید کنم. رییس شورای تحول خاطر نشان کرد: نوشتن مقاله، سخنرانی کردن، برگزاری همایش، تالیف کتاب مهم هستند اما برای تحقق تحول در علوم انسانی کافی نیست؛ آنچه مهم است رسیدن از نظر به عمل و پر کردن فاصله میان نظر تا عمل است و این موضوع احتیاج به مدیریت دارد. وی ادامه داد: شورای تحول علوم انسانی در نیمه دوم سال ۸۸ به تصویب رسید و در اواخر همان سال با ترکیبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی معین کرده بود و با اختیارات خوب کار خود را آغاز کرد. شورا در این ۱۲ سال تاکنون ۲۰۵ جلسه داشته است و هر دو هفته یکبار یک جلسه برگزار کرده است. وی افزود: ما در آغاز به این نتیجه رسیدیم که تحول درعلوم انسانی را باید به دست استادان دانشگاه‌ها که به علوم انسانی اسلامی اعتقاد دارند، بسپاریم یعنی یک شورای حداکثر ۲۰ نفری قادر نخواهد بود برای علوم اسلامی انسانی با این تنوع تصمیم بگیرد.این بود که در میان رشته های علوم انسانی به ۱۶ رشته اولویت دادیم و برای هر کدام یک کارگروه اختصاص دادیم و تک تک اعضای این گروه ها را با تصویب شورای تحول علوم انسانی که منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی بود انتخاب کردیم. پ حدادعادل ادامه داد: در هر یک از کار گروه ها بین ۷ تا ۱۵ نفر عضویت دارند. یعنی بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از استادان دانشگاه و حوزویان آشنا با این رشته عضویت دارند. این کارگروه ها هر کدام به نوبه خود گروه های فرعی دارند که اگر مجموعه آن افراد شاغل در گروه های فنی را نیز به حساب بیاوریم، بیش از ۴۰۰ نفر برای کار تحول در علوم انسانی مرتبط با شورا، مشغول به فعالیت هستند. رییس شورای تحول در علوم انسانی یادآور شد: شانزده رشته ای که ما به آنها اولویت داده‌ایم حقوق، علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم تربیتی، اقتصاد، تاریخ، مدیریت، ارتباطات، زبان های خارجه، مطالعات زنان، فلسفه، کلام جدید، مشاوره و راهنمایی، هنر و معماری است. حداد عادل خاطر نشان کرد: ما برای تحول و ارتقای علوم انسانی، چهار موضوع را به عنوان چهار ستون اصلی تحول مهم دانسته ایم که شامل محتوای به روز، استاد، دانشگاه و چهارم پایان نامه ها و مجلات پژوهشی است.در ۱۲ سال گذشته کار ما عمدتاً متمرکز بر موضوع اول یعنی محتوای دروس بوده وگروه‌های ما بر تاسیس رشته، تدوین برنامه، تصویب برنامه و تالیف کتاب از دل برنامه بوده اند. وی ادامه داد: ما تا کنون ۱۰۴ برنامه درسی را در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تصویب رساندیم که بسیاری از آنها تاسیسی و بعضی دیگر نیز اصلاحات اساسی در برنامه های موجود بوده است.به عنوان یک مثال مشخص ۴ سال تمام سال تمام، گروهی از حوزویان آشنا با اقتصاد دانشگاهی و اقتصاد اسلامی با استادان دانشگاه در رشته اقتصاد کار کرده‌اند تا برنامه کارشناسی اقتصاد را در دانشگاه‌ها از نو بنویسند.در این برنامه ریزی جدید ۴و جه نظر برای ما اساسی بوده است که اول اسلامی شدن، دوم بومی سازی، سوم روزآمدی و کارآمدی است. رییس شورای تحول در علوم انسانی اضافه کرد: طی سی سال قبل برنامه های تحول در علوم انسانی تغییر نکرده است. ما دهها برنامه دیگر را علاوه بر ۱۰۴ برنامه دیگراصلاح کردیم و جلسات نقد و بررسی هم برای هر برنامه با استاد های مختلف به آن رشته برگزار می‌کنیم ضمن اینکه برنامه را قبل از اینکه به شورا بیاوریم به استادان می دهیم که نقد و اصلاح شود. رییس شورای تحول در علوم انسانی یادآور شد: بهترین مصداق همکاری دانشگاه و حوزه در چهل سال بعد از انقلاب اسلامی در شورای تحول اتفاق افتاده است؛ به این معنا که ما در دبیرخانه شورا معاونتی به عنوان معاونت ارتباط با حوزه داریم و این معاونت دفتری در قم دارد و یک شورای حوزوی پشتیبان ما است. در حوزه علمیه به نسبت سال ۵۹ و سال ۶۰ که آغاز انقلاب فرهنگی بود تحول زیادی اتفاق افتاده است. یکی از تحولاتی که کاملاً به ما کمک می کند حضور روحانیونی است که هم درس دانشگاهی خوانده‌اند و هم درس حوزوی و می‌توانند گفتگوی
سازنده و زبان مشترکی با دانشگاهیان داشته باشد. وی ادامه داد: بر خلاف آنچه که در بیرون عنوان می کنند هیچ مجادله ای و ستیزه جویی بین گروه دانشگاه و حوزه مشاهده نکرده‌ایم.اظهار نظر، اختلاف سلیقه و اختلاف نظر وجود داشته، اما نهایتاً شورا تصمیمی گرفته و گفتگوها سازنده بوده است. ما سعی کردیم از دل برنامه‌ها کتاب بیرون بیاوریم چرا که برنامه به خودی خود کافی نیست.استاد کتاب لازم دارد و بیشتر از استاد، دانشجو به کتاب نیاز دارد. حداد عادل در ادامه به مشکلات و لوازم فعالیت در حوزه تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: تحول علوم انسانی یک کار قطعی دفعی و یک پروژه نیست؛ یک پروسه و یک فرآیند است، یعنی باید استمرار داشته باشد. وی تاکید کرد: ما حدود ۹ سال پیش به این نتیجه رسیدیم که حقیقتاً تحول و ارتقای علوم انسانی محتاج یک پژوهشگاه مطالعات راهبردی در علوم انسانی است و برنامه‌هایی که ما تصویب می‌کنیم باید مورد مطالعه وارزیابی قرار بگیرد و بازتاب آن گرفته و سنجیده شود. کتاب‌ها و رشته‌های نو باید مورد بررسی قرار بگیرد و مطالعات تطبیقی در مورد رشته ها صورت بگیرد. حداد عادل اضافه کرد: آنچه که در درجه اول اهمیت قرار دارد همکاری وزارت علوم با شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اکنون با حضور خود مسئولان وزارت علوم برنامه‌هایی تدوین و تصویب و به دانشگاهها ابلاغ شده است. وزارت علوم در بخشنامه به دانشگاه ها اعلام می کند که شما می توانید برنامه خود را ارائه کنید. ما می‌گوییم دانشگاهها می توانند برنامه خود را ارائه کنند اما قبل از آن اجازه بدهید شورای تحول نظر خود را اعلام کند. حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی: علوم انسانی روح سایر علوم است پیش از این، حجت الاسلام و المسلمین احمد حسین شریفی، دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: علوم انسانی نرم افزار فردی سازی، دولت سازی، حکمرانی، جامعه پردازی و تمدن سازی است و آلودگی یا نارسایی این نرم‌افزار، به آلودگی و نارسایی زیست فردی و اجتماعی و حاکمیتی و تمدنی منجر خواهد شد. شریفی تاکید کرد: علوم انسانی روح سایر علوم است. جهت‌گیری‌های سایر علوم و نقشه راه آنها در علوم انسانی ترسیم می‌شود و هرگونه انحرافی در این علوم موجب کج روی در همه زمینه‌ها خواهد شد. بی‌توجهی محققان علوم انسانی به مبانی منابع آموزه‌ها و اصول اسلامی موجب بی‌توجهی به اسلام در سایر حوزه‌های زندگی و حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی خواهد شد. نتیجه این می‌شود که همه تحرکات جامعه به سمت یک گرایش انحرافی پیش می‌رود. وی ادامه داد: از نخستین روزهای آشنایی مسلمین با غرب جدید و علوم انسانی غربی عده‌ای از عالمان و روش اندیشان جهان اسلام متوجه آلودگی و قدرت تخریبی بسیار بالای علوم انسانی غربی برای جوامع اسلامی شده بودند. شریفی اضافه کرد: عده‌ای از محققان و اندیشمندان مسلمان در کنار نقد بنیادهای هستی شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی علوم انسانی موجود و توجه دادن به ناسازگاری‌ها و بلکه تعارضات آنها با آموزه‌های اسلامی مربوطه، چند دهه است در غربت و مظلومیت تمام در اندیشه تولید علوم انسانی متناسب با اندیشه و فرهنگ اسلامی یا زیست مسلمانی بوده‌اند. حاصل این دردها و تلاش‌ها طرح رویکردهای مختلفی درباره علوم انسانی اسلامی و چگونگی مواجهه با علوم انسانی غربی و تولید نظریه‌هایی در شاخه‌های مختلف علوم انسانی شده است. وی با اشاره به اینکه نکته حائز اهمیت این است که ایده علوم انسانی اسلامی بر خلاف ادعای مخالفان، ایده‌ای متعصبانه و متصلبانه یا علم ستیزانه نبوده است، افزود: ایده‌ای است برخاسته از حس حقیقت جویی و حق طلبی که ادعای جبران ضعف‌ها و کمبودها و نقص‌های علوم جدید را دارد. این ایده‌ای است که مدعی آسیب زدایی از علم است. حس حقیقت جویی و وظیفه دینی ما اقتضا می‌کند که در کشف حقایق ناظر به کنش‌ها و پدیده‌ها پدیده‌های انسانی تلاشی واقع‌بینانه و حق طلبانه داشته باشیم نه اینکه کورکورانه و متصلبانه و مقلدانه از معرفت شناسی تجربی و هستی‌شناسی مادی و روش‌های اثباتی و تفسیری و امثال آن تبعیت کنیم. شریفی اضافه کرد: آیت الله مصباح یزدی در تبیین چرایی این حرکت می‌گوید به اعتقاد ما روشی که امروزه بر فضای علمی غرب غالب است و به کشورهای دیگر هم سرایت کرده است، هرچند عناصر درستی دارد ولی در مجموع روشی ناقص و نادرست است به ویژه در علوم انسانی که به یک معنا نرم‌افزار مدیریت کشور و تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان در ساعتهای مختلف اجتماعی به حساب می‌آید. در مقابل ما روشی را پیشنهاد می‌کنیم که بتواند جلوی آن آسیب‌ها و آفت‌ها را بگیرد و از نواقص آن به دور باشد. اسم این روش و علم برآمده از آن را «اسلامی» می‌گذاریم. دبیر علمی کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: علیرغم همه این تلاش‌ها به دلایل مختلف فضای غالب مراکز علمی جهان
اسلام با این رویکرد همراه نبوده است حتی فضای غالب مراکز پژوهشی و آموزشی جمهوری اسلامی و حتی حوزه‌های علمیه نیز با این رویکرد همراه نبوده است. اساس بسیاری از عالمان حوزوی آشنایی مناسبی با علوم انسانی موجود ندارند و اغلب متخصصان علوم انسانی نیز آشنایی قابل قبولی با اسلام و آموزه‌های اسلامی ندارند. علیرغم چنین مشکلاتی به نظر می‌رسد مسئولان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تهیه و تولید اسناد بالادستی و تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای تحول در علوم انسانی و طراحی سند دانشگاه اسلامی به شکل رضایتبخش به وظایف ذاتی خود عمل کرده‌اند. شریفی با تاکید بر اینکه تهیه و تولید و تصویب اسناد و آیین نامه‌هایی که از مقدمات لازم برای حکمرانی علمی همگی در جای خود لازم و ضروری و بایسته بوده است، افزود: اما می‌دانیم که جریان علم و تولید علم و تحول در علم بیشتر یک پروسه است تا پروژه و از درون عالمان و از فضاهای علمی می‌جوشد تا آیین نامه‌ها و اسناد رسمی. اگر فضای فرهنگی و گفتمان علمی با آن اسناد و آیین‌نامه‌های بالادستی همراهی نکند حتی اگر بهترین سرفصل‌ها و متن‌های علمی هم تدوین شود نمی‌تواند ما را به سرانجام مقصود برساند. حجت الاسلام و المسلمین شریفی یادآور شد: متن سند بالادستی و درسی حتی اگر قرآن باشد، تا مدرس و استاد اقناع فکری نشود و با آن همراهی نکند نمی‌تواند مشکل مشکل گشا باشد. وی تصریح کرد: شورای موسس مجمع عالی علوم انسانی اسلامی که به ابتکار جناب حجت الاسلام دکتر غلامی گرد هم آمدند با استفاده از تجربیات یکصد ساله مواجهه مسلمین با علوم انسانی غربی از همان ابتدا بر این باور بودند که در کنار آن فعالیت‌های بالادستی لازم است. گفتمان علوم انسانی اسلامی در بدنه دانشگاه و حوزه‌های علمیه نیز احیا شود. شریفی تاکید کرد: ضرورت تحول در علوم انسانی برای بدنه علمی جامعه ما آشکار شود. طبیعتاً این کار نیازمند شکل گیری یک جریان پرقدرت علمی و اندیشه‌ای بود که اولاً امکان و توان تجمیع نیروهای پراکنده‌ای که در زمینه علوم انسانی اسلامی به پژوهش و فعالیت مشغول هستند و همچنین توانایی ایجاد هماهنگی میان مراکز متعدد و متنوعی که کار ویژه آنها تولید علم دینی بود را داشته باشد. ثانیاً به دور از افراط و تفریط و با التزام به ادبیات علمی و روش شناسی تحقیق در علوم انسانی هم به کارهای بنیادین بپردازد و هم جرأت و جسارت مواجهه عالمانه با ناقدان و مخالفان را داشته باشد. وی در ادامه گفت: سوم اینکه متشکل از نیروهایی باشد که هم در علوم انسانی در مرزهای دانش باشد و هم در علوم اسلامی تخصص داشته و توانایی استنباط آموزه‌های اسلامی ناظر و علوم انسانی را داشته باشند. دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با اشاره به اینکه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی با مشارکت ده‌ها مرکز دانشگاهی و حوزوی شکل گرفت و تا کنون کنگره‌های بین‌المللی متعدد در این حوزه برگزار شد، افزود: اکنون ششمین و البته مفصل‌ترین کنگره و چندین نشست تخصصی در موضوعات متنوعی با حضور صاحب نظران رشته‌های مختلف علوم انسانی برگزار کرده است. همچنین علیرغم آنکه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی همواره اصرار داشت که برای فعالیت‌های ستادی متمرکز شود و خود به مثابه مرکزی پژوهشی و تولیدی در عرض مراکز موجود عمل نکند. در عین حال تا کنون ده‌ها کتاب تحقیقی و بنیادین در قلمروهای مختلف علوم انسانی اسلامی تولید کرده است و دارای نشریه علمی پژوهشی و نشریه‌های ترویجی و گفتمان سازی مثل تحقیقات بنیادین علوم انسانی و علوم اسلامی صدرا است. 🌷🇮🇷🌷
🔴 قسمتی از بیانات معظم له که در ترسیم اولویت های و رسالت های حوزه علمیه در مواجهه با چنین موضوعاتی باید مد نظر قرار بگیرد: 🔸 بیانات معظم‌له در دیدار هیأت علمی و دست‌اندرکاران برگزارى همایش ملى «فقه هنر» ۱۳۹۴/۱۰/۲۱ 📌 روشن است که از حوزه‌ى علمیّه انتظار نیست که سینماگر یا شاعر یا نقّاش یا مجسّمه‌ساز یا معمار تربیت بکند -همان‌طور که آقاى ژرفا در ضمن بیاناتشان اشاره کردند- امّا انتظار هست که مبانى اسلامى را در باب موضوع هنر که عرض خواهیم کرد چقدر اهمّیّت دارد بیان بکند؛ اوّل کشف کند و تحقیق کند و عمق‌یابى کند، بعد هم آن را تبیین کند براى مردم و براى جامعه. شما این کار را شروع کرده‌اید؛ این کار خیلى مبارکى است و من واقعاً، عمیقاً و صمیمانه از همه‌ى شماها که به این فکر افتاده‌اید و این کار را کرده‌اید و بحمدالله فضلاى خوب و برجسته‌اى هم وارد این کار شده‌اند، تشکّر میکنم. 📌اینکه حالا آیا افراد حوزه وارد مقوله‌هاى هنرى بشوند یا نه -مثلاً فرض کنید سینما یا تئاتر یا بقیّه‌ى [رشته‌ها]- این البتّه یک حرف دیگر است. بدیهى است که یک نفر طلبه‌اى که وارد حوزه‌ى علمیّه میشود، براى یک مقصودى وارد میشود که آن مقصود معنایش سینماگرى نیست، همچنان‌که معنایش تجارت نیست؛ همچنان‌که معنایش معمارى نیست؛ بدیهى است و این لزومى ندارد، امّا منعى هم وجود ندارد که حالا یک نفرى اگرچنانچه ذوقش اقتضا کرد، برود وارد یک مقوله‌اى بشود به شرطى که از کار اصلى خودش باقى نماند. بله، یک فقیه برجسته اگر بخواهد در زمینه‌ى مسائل هنرى اظهار نظر بکند، بایستى با مقوله‌ى هنر آشنایى داشته باشد؛ اگر با این مقوله آشنایى [نداشته باشد] و نشناسد هنر را و نداند که هنر چیست و خصوصِ این مقوله‌ى هنرى چه حدّومرزهایى دارد، چه تعریفى دارد، بعید است که بتواند درست حکم را از آب دربیاورد؛ چون یکى از شرایط استنباط درست حکم، شناخت موضوع است؛ موضوع را باید خوب شناخت. اگر موضوع را نشناسیم، حکم بدرستى به دست نمى‌آید. بنابراین به نظر من جا براى این کار خیلى زیاد است؛ هم راجع به خود هنر و فلسفه‌ى فقه هنر -که آقاى على‌دوست فرمودند و کاملاً درست است؛ یعنى این بحث قابل طرحى است- بعد هم فقه هنر با ورود در مسائل فقهى هنر، حدّومرزهاى هنر را مشخّص کردن و نظر اسلام را گفتن.
#: *✨انجمن علمی مشاوره پردیس آیت الله خامنه ای گرگان تقدیم میکند:✨* 🔸⚜️کــارگــاه آموزشـــی ⚜️🔸 🔻در زمینه مشاوره تحصیلی🔺👨‍🎓 *✨ الگوریتم ارزیابی دانش آموزان ✨* سرفصل ها: 🔵بررسی دلایل عدم پیشرفت دانش آموزان 🔴صفر تا صد نقشه راه یک مشاور 🔵روش صحیح مطالعه دروس 👨‍🏫مدرس: آقای علیرضا پژمان 🔰مشاور رسمی آموزش و پرورش 🔰 کارشناس هسته مشاوره 🔰مدرس دوره ی تربیت مشاور 💰هزینه: رایگان 🤍امکان شرکت برای تمامی عزیزان 🤍 🔷تاریخ و ساعت برگزاری: اسفند ماه ۱۴۰۰ ❄️ شنبه 📆1400/12/21 ⏰زمان:۱۹تا۲۱شب 💬با صدور گواهی حضور برای تمامی شرکت کنندگان 🌫 و اهدای تقدیرنامه و جایزه به سه پاسخ برتر🤩 ❗️ثبت نام از دانشگاه‌ها و پردیس های دیگر بلامانع می‌باشد لینک کارگاه: https://b.golestanfu.ir/b/nad-4uu-jcw-vjf 💎💎💎💎
✅روش جالب تربیت فرزند ✍️آیت الله شاه آبادی (ره) استاد عرفان حضرت امام خمینی (ره) توصیه می‌کرد که اگر به عنوان مثال، فرزند شما نیاز به کفش دارد، گرچه شما دیر یا زود آن را تهیه خواهید کرد، به فرزند خود بگویید: عزیزم، بابا باید پول داشته باشد. مگر نمی‌دانی خدا روزی رسان است؟ پس از خدا بخواه زودتر به پدر پول بدهد تا برایت کفش بخرد. این کودک قطعاً دعا خواهد کرد و پدر نیز قطعاً پولی به دست خواهد آورد. پس کفش را از خدا می‌داند و عاشق خدا می‌شود؛ یعنی از همان کوچکی می‌آموزد که پدر فقط واسطه رزق و روزی است. در این صورت، پدر دست فرزندش را در دست خدا گذاشته است.